آموزش گام‌ به‌ گام تغییر Default Port در دایرکت‌ ادمین

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 7 دی 1401
مطالعه: ۳ دقیقه ۰ نظر ۱۱۱۷ بازدید

دایرکت ادمین کنترل‌پنلی پیشرفته و سریع و بسیار محبوب برای میزبانی وب است. مدیران وب‌سایت‌ها از این کنترل‌پنل برای مدیریت هاست اشتراکی یا سرور اختصاصی خود استفاده می‌کنند. دایرکت ادمین با ارائه محیط کاربری کاربرپسند و ویژگی‌ها و امکانات متنوع، به محیطی مناسب برای انواع میزبانی‌های وب تبدیل شده است. به‌طور‌کلی، دایرکت ادمین کنترل‌پنل پولی برای میزبانی سرورهای لینوکس است و به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی سرورهای خود را مدیریت کنید. در این مطلب از بلاگ پارس پک، نحوه تغییر Default Port در دایرکت ادمین را آموزش می‌دهیم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا تغییر Default Port در دایرکت ادمین ضروری است؟

معمولاً کاربران دایرکت ادمین می‌توانند با استفاده از شماره پورت ۲۲۲۲ به‌طورپیش‌فرض به کنترل‌پنل دایرکت ادمین خود دسترسی داشته باشند. درمجموع، پیشنهاد می‌کنیم شماره پورت پیش‌فرض دایرکت ادمین را تغییر دهید؛ درغیراین‌صورت به‌راحتی با انواع حمله‌های هکری، ازجمله حمله‌های Brute Force مواجه می‌شوید و حتی ممکن است تمام سرور هک و از دسترس خارج شود. 

برای افزایش امنیت و پیشگیری از حمله‌های هکرها، این امکان فراهم شده است تا در‌صورت تمایل شماره پورت را به ۹۹۹، ۲۲۵۵، ۲۰۸۶ یا هر پورتی که دوست دارید، تغییر دهید. اگر قصد دارید شماره پورت ۲۲۲۲ را تغییر دهید، ابتدا باید پورت جدیدی انتخاب کنید و پورت پیش‌فرض ۲۲۲۲ دایرکت ادمین را ببندید. توجه کنید که بستن پورت پیش‌فرض برای رعایت مسائل امنیتی ضرورت دارد؛ چراکه در‌غیر‌این‌صورت ممکن است با مشکلات امنیتی شدیدتری مواجه شوید و حمله‌های هکرها ساده‌تر شود. 

خرید هاست

آموزش مراحل تغییر Default Port در دایرکت ادمین

با انجام هر سه مرحله گفته‌شده، برای تغییر Default Port در دایرکت ادمین آماده شده‌اید. اکنون برای شروع مراحل تغییر پورت پیش‌فرض، با کمک نرم‌افزار Putty به محیط SSH وارد شوید و دستورهای زیر را به‌ترتیب وارد کنید.

۱. با دستور زیر از‌طریق ادیتور Nano فایل کانفیگ دایرکت ادمین را باز کنید:

nano /usr/local/directadmin/conf/directadmin.conf
  • در این مرحله، برای جست‌وجوی عبارت PORT=2222، از صفحه‌کلید Ctrl و W را هم‌زمان فشار دهید. 
  • پس از جست‌وجوی پورت، عدد پورت مدنظر خود را با پورت پیش‌فرض دایرکت ادمین جایگزین کنید.
  • در‌صورتی‌که، عبارت PORT=2222 در جست‌وجو یافت نشد، به‌صورت دستی این مقدار را وارد کنید.
  • پس از انجام مراحل یادشده، برای ذخیره فایل از صفحه‌کلید Ctrl و X را هم‌زمان فشار دهید و برای تأیید نهایی کلید Y را بزنید.
  • در‌ادامه مراحل گفته‌شده، دستورهای زیر را به‌ترتیب وارد کنید.

۲. وارد‌کردن دستور دوم

nano /var/www/html/redirect.php
  • پس از واردکردن دستور بالا، مقدار پیش‌فرض ۲۲۲۲ را به پورت مدنظر تغییر دهید. 
  • پس‌از‌آن مانند مراحل قسمت قبل، تغییر را ذخیره کنید.

۳. وارد‌کردن دستور سوم

service directadmin restart
  • در این مرحله با واردکردن دستور بالا، سرویس دایرکت ادمین را Restart کنید.
  • با انجام هر سه مرحله ذکرشده، موفق می‌شوید Default Port را در دایرکت ادمین تغییر دهید و پورت مدنظرتان را انتخاب و جایگزین کنید.
  • درنهایت همان‌طور‌که گفتیم، برای افزایش امنیت باید در فایروال CFS و از‌طریق فیلدهای  TCP_IN و TCP_OUT، پورت پیش‌فرض ۲۲۲۲ را حذف و تغییرات را ذخیره کنید.

جمع‌بندی

تغییر Default Port در دایرکت ادمین یکی از کارهای مهمی است که در همان ابتدای پیکربندی سرور و هاست دایرکت ادمین باید انجام شود؛ چراکه در‌غیر‌این‌صورت خطر هک و از‌دسترس‌خارج‌شدن سرور به‌وسیله هکرها بسیار افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله از آموزش دایرکت ادمین روش تغییر پورت در این کنترل پنل هاست و سرور را آموزش داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم