مقایسه کنترل پنل پلسک و سی پنل

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 9 تیر 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۲۶۶ بازدید

هنگامی که بحث به کنترل پنل هاست  می رسد، شاید مقایسه سی پنل با پلسک یکی از اولین مواردی باشد که به ذهن کاربر می رسد. جدا از دایرکت ادمین، ISPConfig و وب مین، هم کنترل پنل پلسک و هم سی پنل تاریخچه بسیار طولانی ای در زمینه مدیریت سرور دارند.در این مقاله از آموزش کنترل پنل، قصد داریم به بررسی تفاوت ها و مقایسه این دو کنترل پنل محبوب و پر طرفدار با یکدیگر بپردازیم.

کنترل پنل پلسک و سی پنل

1-plesk

پلسک مدیران سیستم های بسیاری بسیاری را به مدت 10 سال یاری کرده است. به سبب رابط کاربر دوست و امکانات وسیع و گسترده، مدیران سایت قادر هستند سرور ها را به شکل بهتر و کارآمد تری مدیریت کنند. آخرین نسخه کنترل پنل پلسک برای دو سیستم عامل محبوب ویندوز و لینوکس موجود است و به گونه ای طراحی شده است تا به آرامی فعالیت کند؛ در نتیجه این موضوع، می توانید به صورت نامحسوس عملکرد وب سایت را مدیریت کنید.

مقایسه پلسک با سی پنل

مقایسه پلسک با سی پنل 

2-cpanel

کنترل پنل سی پنل، که در بخش آموزش سی پنل می توانید اطلاعات کاملی در باره آن کسب کنید، اولین بار در سال 1996 میلادی معرفی شد. به عنوان اولین سیستم مدیریت محتوا که در این زمینه شروع به فعالیت کرد، سی پنل هنوز هم طرفداران بسیار زیادی داشته و سرویس های باکیفیتی را به کاربران خود ارائه می دهد. اگرچه نسخه فعلی این صفحه کنترل، cPanel 68 نام دارد، اما باز تولید های این طرح پرطرفدار به نوعی ترکیبی از نسخه های مختلف سی پنل می باشد. این مسئله مدیریت حساب مشتری ها و مدیر هاست وب یا به اختصار WHM و در نهایت مدیریت وب سایت را تسهیل می بخشد.

مقایسه سی پنل با پلسک

مقایسه plesk با سی پنل 

 

تفاوت های پلسک با سی پنل

1. کاربرد

هر دوی این کنترل پنل ها از قابلیتی به نام Command Line Interface یا CLI برخوردار هستند اما بدون شک غالب کاربران ترجیح می دهند از یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده نمایند. از این رو، بسیاری از افراد کنترل پنل پلسک را برتر از سی پنل می دانند چرا که رابط کاربری گرافیکی آن، ظاهری منظم تر و تمیز تر دارد. به علاوه، این نظم باعث می شود استفاده از آن ساده تر شده و راحت تر بتوان به بخش های مختلف آن دسترسی پیدا کرد.

رابط کاربری و گرافیکی بهتر plesk

رابط گرافیکی کنترل پنل پلسک

گرافیک plesk نسبت به cpanel

اقدام این کنترل پنل گروه بندی ابزار های مختلف در گروه های مناسب و قرار دادن این گروه ها در سمت چپ صفحه بود؛ درست همان سمتی که افراد خواندن را از آن شروع می کنند. (متون انگلیسی از سمت چپ خوانده می شوند). شما با انتخاب هر گروه می توانید ابزار های زیر مجموعه آن را مشاهده کنید.

نیاز به شخصی سازی در سی پنل 

اقدامی که کنترل پنل سی پنل به آن روی آورد بیشتر مانند یک انبار شلوغ می ماند زیرا که طراحان تمام ابزار ها را به شکلی بی نظم در این صفحه کنترل قرار داده اند؛ گویی تمام وسایل اضافی را به داخل انبار پرتاب کرده و درب آن را بسته اند. شاید با خود بگویید که چرا افراد تمایل دارند از چنین کنترل پنلی استفاده نمایند؟ باید بگوییم که نکته قابل توجه در سی پنل امکان شخصی سازی محیط کار مطابق میل و سلیقه خود کاربر می باشد. بدین ترتیب، شما می توانید با کمی حوصله به این بی نظمی نظم داده و یک محیط کاربری مطلوب را طراحی کنید.

2. امنیت

امنیت کنترل پنل پلسک و سی پنل

امنیت بالای plesk و  cpanel

هر دو کنترل پنل سی پنل و پلسک دارای ویژگی های امنیتی متعددی هستند که برای ضد ضربه کردن سرور ها طراحی شده اند تا حداقل در برابر حملات هکر ها و ربات ها در امان باشند. با این وجود، کنترل پنل پلسک دارای قابلیت به خصوصی تحت عنوان fail2ban دارد که از نفوذ و ورود بدون اجازه جلوگیری کرده و سد محافظی در برابر هرزنامه های ایمیل ایجاد می کند. در عین حال، سی پنل امکاناتی نظیر نصب خودکار گواهی های SSL، محافظت دایرکتوری ها با کلمات عبور و رد آدرس آیپی های مشکوک و نامعتبر را برای شما به ارمغان می آورد.

3. تنوع امکانات

مقایسه پلسک و سی پنل

مقایسه پلسک و سی پنل

احتمالا یکی از سؤالات مهم این باشد که کدام کنترل پنل بهترین امکانات را دارد؟ پلسک و سی پنل به کاربران خود ویژگی های یکسانی را جهت مدیریت حساب های کاربری و سرور ها ارائه می دهند. کاربران می توانند تنظیمات DNS را مطابق میل خود تغییر دهند، حساب های ایمیل را کنترل نموده و پایگاه های داده را مدیریت کنند. افزون بر این موارد، امکان استفاده از FTP ها نیز وجود دارد.

قابلیت نصب افزونه و نرم افزار

نکته قابل توجه این است که در سی پنل می توانید با نصب نرم افزار های مضاعف یک تجربه عالی به دست آورید در حالی که پلسک با افزونه ها و اپلیکیشن های مفید و سودمندی که به طور پیش فرض در خود دارد قادر است چنین تجربه ای را به کاربرانش ارائه کند.
کنترل پنل پلسک به عنوان جایگزینی برای سی پنل از داکر برای لینوکس پشتیبانی می کند و بیش از 200 هزار کاتالوگ داکر تصاویر را از طریق کنترل پنل هاست وب در اختیار کاربرانش قرار می دهد. همچنین، افزونه Gitman، Git را نیز به یک قابلیت تبدیل می کند. در عوض، کاربران کنترل پنل سی پنل، قادر نمی باشند تا چنین امکاناتی را، مگر با راه و روش های بسیار سخت و پیچیده تجربه کنند که شاید چندان ایده آل نباشد.

4. نسخه های آماده

همان طور که کمی پیش تر گفته شد، کنترل پنل پلسک هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس قابل اجرا است در حالی که تنها کاربران لینوکس می توانند از سی پنل بهره یاب شوند. البته این موضوع نیز صحیح است که با اندکی تنظیم و تغییر می شود سازگاری میان سرور و سیستم عامل ایجاد نمود اما همه افراد از این تنظیمات آگاهی ندارد. CentOS، CloudLinux و RedHat ENnterprise تنها نسخه های آماده لینوکس هستند که سی پنل با آن ها سازگاری دارد. این در حالی است که پلسک با 14 مورد از نسخه های آماده لینوکس سازگاری دارد و این مستقل از سازگاری آن با ویندوز می باشد. از این 14 سیستم عامل می توان به Debian، CentOS و Ubuntu اشاره داشت.

جدول بررسی قابلیت های کنترل پنل پلسک و سی پنل

طرح پلسک سی پنل
سازگاری با سیستم عامل از هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس پشتیبانی می شود.
خانواده ویندوز:
ویندوز سرور 2008 R2
ویندوز سرور 2012 R2
خانواده لینوکس:
Debian, CentOS, Ubuntu, Cloudlinux 6 – 7, Virtuozzo, Red Hat Enterprise 6 – 7
سی پنل به سیستم عامل لینوکس انحصار دارد و از CentOS، Cloud Linux و Red Hat Enterprise پشتیبانی می کند.
وب سرور ها Apache، NGINX به همراه Caching Apache، NGINX به همراه Caching
مدیریت فرآیند احراز متحد برای کاربران و مدیر ها کنترل پنل سی پنل به طور کلی از cPanel و WHM تشکیل شده است. WHM تنها برای امور مربوط به مدیریت سرور قابل دسترسی می باشد. دسترسی سی پنل به شما صرفا امکان کنترل داشتن بر وب سایت را می دهد.
رابط کاربری UX / UI مدرن بر مبنی React.JS. محیط آماده کد نویسی با پشتیبانی از زبان ها PHP، جاوا اسکریپت، Perl، Ruby On Rails، جاوا، .Net و پایتون که در آن تعبیه شده است. رابط کاربر دوست با امکان کنترل کامل در غالب ویژگی های سی پنل و WHM. موجودیت خط دستوری و دسترسی مبتنی بر API به عنوان راهی جهت انجام خودکار امور مدیریتی.
امنیت ویژگی های بسیار زیاد امنیتی به طور پیش فرض در کنترل پنل پلسک وجود دارند. جمله این ویژگی ها را فایروال پلسک، آنتی ویروس Revisium و Fail2ban تشکیل می دهند. AutoSSL، cPHulk، پشتیبانی تعبیه شده از CSF / LFD و برخی دیگر از ویژگی های سودآور و مفید
سازگاری با وردپرس جعبه ابزار وردپرس یک فهرست کامل از فرآیند های خودکار و امور مدیریتی ارائه می دهد که برای پشتیبانی و سازگاری با توسعه پذیری و انعطاف ساختار وردپرس بسیار حیاتی است. قابلیت WordPress Manager که در سی پنل وجود دارد دارای نقص های بسیار زیادی بوده و از یک صفحه کنترل مطلوب به دور است.
افزونه ها کنترل پنل سی پنل دارای یک محیط کامل از افزونه های متعدد و کاربردی است که تمام نیاز های احتمالی هر مدیر سروری را پوشش می دهد. در میان این افزونه های مهم، مواردی از جمله Security Advisor، WordPress Toolkit، Joomla، Let’s Encrypt، SSL support، SEO Toolkit و … به چشم می خورند. امکان نصب نرم افزار ها و افزونه های جدید وجود دارد.
سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) پایگاه های داده MySQL، MariaDB و MSSQL که می توانند توسط یک مرورگر وب مدیریت شوند پایگاه های داده MySQL، MariaDB و MSSQL که امکان مدیریت آن ها از طریق یک رابط وب وجود دارد.
گواهی SSL Let’s Encrypt + Symantec AutoSSL + Let’s Encrypt
دسترسی به موبایل دارد ندارد
بک آپ گیری طرح های آماده برای استفاده از جمله دراپ باکس، گوگل درایو و Acronis مشکلات سازگاری در میان نسخه های بک آپ مختلف در سی پنل مشاهده شده است.
فناوری ها پشتیبانی از Docker، Git، Node.js و WordPress Toolkit Docker، Node.Js و Git همچنان می توانند توسط سی پنل پشتیبانی شوند اما روش مورد نیاز برای این کار به شدت پیجیده است.

جمع بندی و نکات پایانی

پس از مطالعه این مطلب، کاملا بدیهی است که انتخاب کنترل پنل ایده آل برای مدیریت هاست خود شدیدا تحت تاثیر سیستم عامل مورد استفاده توسط سرور شما خواهد بود. البته به عنوان فردی که باید هر روز از رابط این صفحه کنترل استفاده کند، شما باید موردی را انتخاب نمایید که زندگی شما را آسان تر کند. با بیش از 100 افزونه مهم و کاربردی و رابط کاربری بسیار منظم، کنترل پنل پلسک در مقایسه با سی پنل برتری دارد. اگرچه هر دوی این کنترل پنل ها از نظر امکانات بسیار مطلوب هستند اما هنگام مقایسه پلسک با سی پنل، سیستم مدیریتی جدید تر پیروز میدان خواهد بود.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم