تفاوت net. و com. چیست و کدام برای سئو بهتر است؟

تفاوت net. و com. چیست
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 24 آبان 1402
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۶۹۴ بازدید

تفاوت net. و com. چیست؟ برای درک پاسخ این سوال، دو نفر از دوستانتان را به‌خاطر آورید. با یکی از دوستانتان بسیار صمیمی بوده و وجوه مشترک بسیار دارید، از سالیان دور یکدیگر را می‌شناسید. او به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعفتان را بشناسید و در کارهایتان موفق شوید. درحالی‌که ارتباطتان با دوست دیگر صرفا در حد سلام و احوالپرسی است و به‌جز یکی دو مورد وجه مشترک دیگری ندارید. اگر قصد انتخاب پسوند برای دامنه‌تان را دارید، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند. در این مقاله از معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه بلاگ پارس پک، به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • منظور از TDL یا Top Level Domain چیست؟
  • آیا داشتن .com یا .net روی سئو سایت تاثیرگذار است؟
  • برای سایت‌های فروشگاهی و تجاری کدام پسوند بهتر است؟
  • چرا برخی کسب‌وکارها پسوند .com و برخی دیگر دامنه .net را انتخاب می‌کنند؟

اگر دنبال پاسخ سوالاتی مانند پرسش‌های بالا هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در این مطلب به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد تفاوت net با دامنه com چیست.

تفاوت net. و com. مثل تفاوت یک کاسب بازاری باتجربه و یک بازاریاب نتورک است. بازاریابی که دنبال شبکه‌سازی و ارتباطات برای فروش بیشتر می‌گردد.

ثبت و خرید دامنه

منظور از دو پسوند دامنه net. و com. چیست؟

net. و com. نوعی از دامنه‌های سطح بالا یا TDL در فضای اینترنت هستند. TDL قسمتی از دامنه است که بعد از «.» ظاهر می‌شود و نوع سازمان یا هدف وب‌سایت را نمایش می‌دهد. به بیان خودمانی‌تر، همان پسوند نام دامنه است که بعد از «دات» نمایش داده می‌شود.برای مثال در دامنه parspack.com، عبارت «com» نوع TDL دامنه پارس پک را نشان می‌دهد.

انواع مختلفی از پسوندهای دامنه وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاص به‌کار می‌رود. مثلا پسوند edu. اغلب برای موسسات آموزشی یا پسوند gov. برای نهادهای دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما منظور از این دو TDL محبوب یعنی net. و com. چیست؟ اجازه دهید هرکدام را به‌طور دقیق بررسی کنیم:

پسوند com. چیست؟

ماجرای ظهور این پسوند به ژانویه ۱۹۸۵ برمی‌گردد. در این سال، اولین دامنه دات کام توسط یک شرکت ارتباطی ایجاد شد. طبق گزارشات، تا مارس ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۴.۴ میلیون وب‌سایت از دات کام استفاده کردند. پسوند com. مخفف Commercial به معنای تجاری است. به‌همین دلیل اغلب سایت‌هایی که قصد راه انداختن کسب‌وکار تجاری خود را دارند، سراغ این پسوند می‌روند.

همه چیز درباره قوانین و نحوه ثبت و خرید دامنه .com را در مقاله زیر بخوانید.

دامنه com. چیست؟

پسوند net. چیست؟

پسوند net. مخفف «network» است و برای وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شود که مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری است. به عبارت دیگر، وب‌سایت‌هایی که با اینترنت و شبکه‌های کامپیوتری سروکار دارند، از این پسوند استفاده می‌کنند. ظهور دامنه net به سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد. از همان دوران این پسوند برای سایت‌هایی استفاده می‌شد که با شبکه سروکار داشت. برای مثال، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، خدمات ایمیل و سایر زیرساخت‌های اینترنتی از دات نت استفاده می‌کردند. طبق گزارشات، net. توانسته بیش از ۱۳.۵ میلیون دامنه را همراهی کند. البته هنوز در سکوی پایین‌تری از دات کام از لحاظ محبوبیت قرار گرفته است.

۴ تفاوت net. و com.؛ کدام یک بهتر است؟

هرچند بهترین پسوند براساس نیاز شما تعیین می‌شود، اما در این بخش می‌خواهیم ۴ فاکتور اصلی از تفاوت net. و com. را بررسی کنیم:

۱. تفاوت net. و com. از نظر قیمت‌گذاری

اولین تفاوت دات نت و دات کام را با بررسی قیمت این دو پسوند آغاز می‌کنیم. قیمت پسوند سایت های تجاری و خدماتی به عوامل مختلفی مثل محبوبیت نام دامنه شما بستگی دارد. شما می‌توانید یک دامنه net. از Domain.com را با قیمت ۱۲.۹۹ دلار بخرید. درحالی‌که هزینه دامنه com. براساس هرگونه تبلیغ یا تخفیف دریافتی، متفاوت خواهد بود.

برای پرداخت این پسوند روی ۱۰ الی ۳۰ دلار سالانه حساب کنید. به‌طور سالانه هزینه ثبت دامنه با پسوند net. و com. تقریباً مشابه است. بااین‌حال در بسیاری از دامنه‌ها، پسوند دات کام ارزان‌تر از دات نت است.

۲. تفاوت net. و com. از نظر شهرت و محبوبیت

در مقایسه دات نت و دات کام پسوند com. به‌عنوان اولین پسوند عمومی معرفی شد. همین امر محبوبیت و قدمت دور و درازی برای این پسوند رقم زد. برای درک محبوبیت آن کافی‌است به این فکر کنید زمانی که از پسوند یک دامنه مطمئن نیستید، چه پسوندی را در مرورگر وارد می‌کنید؟ انتخاب اکثر ما به‌طور پیش‌فرض com. است.

۳. تفاوت net. و com. از نظر دسترسی

سومین تفاوت دات نت و دات کام به میزان در دسترس بودن آن‌ها برمی‌گردد. پیدا کردن نام دامنه .com به علت محبوبیت بیشتر آن ممکن است سخت‌تر باشد. زیرا پیش از شما افراد دیگری آن را برای دامنه‌ای مشابه با نام دامنه شما انتخاب کردند. اگر نام دامنه با پسوند .com دسترس نیست، شما می‌توانید از .net استفاده کنید. پسوند دامنه .net در این شرایط غنیمت است و روی اعتبار آن می‌توانید حساب کنید.

۴. تفاوت net. و com. از نظر کاربرد

تفاوت دیگر net. و com. به کاربرد هریک از پسوندها برمی‌گردد. اگر یک وب‌سایت تجاری دارید، com. معمولاً بهترین انتخاب است. درمقابل، درصورتی‌که یک وب‌سایت مرتبط با فناوری یا شبکه دارید، .net گزینه بهتری خواهد بود.

تفاوت net. و com. در یک نگاه

ویژگی .com .net
کاربرد مناسب برای هر نوع سایت تجاری، بلاگی و خدماتی مناسب برای سایت‌های حوزه فناوری و شبکه
قیمت متوسط سالانه حدود ۱۰ الی ۳۰ دلار سالیانه حدود ۱۰ الی ۱۳ دلار سالیانه
در دسترس بودن بسیار دشوار به دلیل محبوبیت دشوار، اما آسان‌تر از .com
شهرت شناخته شده میان کاربران شناخته شده میان برخی از کاربران
نمونه‌ها Parspack.com ،Google.com ،YouTube.com Slideshare.net ،Battle.net ،Behance.net

تفاوت net. و com.؛ بررسی مزایا و معایب هر کدام

برای انتخاب دقیق‌تر بین پسوند سایت های تجاری یا فناوری، پس از بررسی تفاوت net. و com. به مزایا و معایب هرکدام از پسوندهای دات کام یا دات نت نگاهی خواهیم داشت:

مزایای استفاده از پسوند com.

  • از نظر برندینگ، معتبر و حرفه‌ای‌ است.
  • مورد اعتماد بوده و میان بسیاری از کاربران شناخته شده است؛ درنتیجه کاربران به‌طور پیش‌فرض آن را وارد می‌کنند.
  • تایپ راحت‌تری دارد. در اغلب کیبورد گوشی‌های هوشمند یک دکمه com. قرار دارد که کار را برای جستجو راحت کرده است.

معایب استفاده از پسوند .com

  • باتوجه به نام دامنه ممکن است ثبت آن گران‌تر باشد.
  • به‌علت محبوبیت آن اغلب پیدا کردن دامنه با پسوند دات کام با چالش همراه است.
مزایای استفاده از پسوند com.
پسوند com. برای وب‌سایت‌های تجاری مناسب است.

مزایای استفاده از پسوند net.

  • اغلب ثبت آن هزینه کمتری نسبت به دات کام دارد.
  • دسترسی به دامنه با پسوند دات نت راحت‌تر است.
  • دامنه تکنولوژی‌محور برای مشاغل در زمینه خدمات اینترنتی است.

معایب استفاده از پسوند net.

  • میان کاربران اینترنتی کمتر شناخته شده است.
  • برای کسب‌وکارهای غیرمرتبط با خدمات فناوری چندان مناسب نیست.
  • ممکن است نسبت به com. برندسازی و بازاریابی آن چالش‌برانگیزتر باشد.

.com برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

در مقایسه دات نت و دات کام می‌توان گفت پسوند .com برای اغلب وب‌سایت‌ها، از جمله وب‌سایت‌های تجاری، سازمان‌های غیردولتی و وب‌سایت‌های شخصی، مناسب است. به عبارتی، این پسوند محبوب‌ترین پسوند دامنه در جهان بوده و برای انتخاب انواع وب‌سایت گزینه قابل اعتمادی محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی همچون:

  • وب‌سایت‌های خبری و رسانه‌ای
    وب‌سایت‌های سرگرمی، مانند گیمینگ
  • وب‌سایت‌های دولتی و سازمان‌های دولتی
  • وب‌سایت‌های آموزشی، مانند دانشگاه‌ها و مدارس
  • وب‌سایت‌های شخصی، مانند وبلاگ‌ها و پورتال‌های شخصی
  • وب‌سایت‌های تجاری، مانند فروشگاه‌های آنلاین، شرکت‌ها، و سازمان‌های غیرانتفاعی

چه زمانی از پسوند com. استفاده کنیم؟

اگر دامنه شما با پسوند com. موجود است، فارغ از نوع فعالیت وب‌سایتتان می‌توانید از دات کام استفاده کنید. واضح‌ترین تفاوت net. و com. این است که بسیاری از کیبوردهای گوشی‌های هوشمند یک کلید اختصاصی “com.” برای مرورگر را دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد آدرس را با یک ضربه تمام کنند. پس دسترسی به سایتتان را نیز راحت‌تر می‌کند.

به‌طورکلی، اگر وب‌سایت شما برای اهداف تجاری یا عمومی است، پسوند .com بهترین انتخابتان است. این پسوند به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت خود را در نتایج جستجو متمایز کنید و در مقابل مخاطبان خود حرفه‌ای‌ و قابل‌اعتماد به‌نظر برسید.

تا دیر نشده همین حالا می‌توانید نام دامنه موردنظرتان را در پارس پک وارد کرده و بررسی کنید آیا پسوند com. برای آن خالی است یا خیر. هرچند ثبت دامنه دات کام می‌تواند برگه برنده برایتان باشد، بااین‌حال اغلب گران‌تر بوده و ممکن است در دسترس نباشد. اینجا‌است که دات نت مثل یک رابین هود از راه می‌رسد تا جای دات کام را برای دامنه‌تان پر کند.

معرفی انواع و اجزای دامنه و نحوه خرید و ثبت دامین را به زبان ساده در مقاله زیر بخوانید.

دامنه چیست؟

هزینه خرید com. چقدر است؟

در بخش تفاوت دات نت و دات کام، نگاهی بر قیمت دامنه‌ها انداختیم. اگر بخواهیم دقیق‌تر هزینه خرید .com را بررسی کنیم باید بگوییم در سال ۲۰۲۳ ارزشی به‌اندازه حدود ۹ تا ۱۷ دلار سالانه دارد. البته این مبلغ باتوجه به شرکتی که برای ثبت دامنه انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. این یعنی ممکن است موفق شوید دامنه را در بازه تخفیف، ارزان‌تر تهیه کرده یا با خدمات پشتیبانی باقیمت بالاتری خریداری کنید. هزینه دامنه دات کام و سایر دامنه‌ها به‌صورت سالیانه است. به‌عبارتی، نیاز است هر سال نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

net. برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

  • وبلاگ‌نویسی
  • پلتفرم شبکه‌های اجتماعی نوظهور
  • وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، مانند شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، مخابرات
  • وب‌سایت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، مانند سایت‌های فناوری و اخبار مربوط به اینترنت
هزینه خرید پسوند net.
ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی مناسب است." >

چه زمانی از پسوند net. استفاده کنیم؟

همانطور که در بخش بالا گفتیم، اگر وب‌سایتتان مرتبط با خدمات اینترنتی و زیرساخت شبکه است، از این پسوند می‌توانید استفاده کنید. همچنین گاهی برای نام دامنه محبوبتان، پسوند com. وجود ندارد یا قبلا استفاده شده است. در این شرایط می‌توانید دامنه محبوبتان را با پسوند net. ثبت کنید. علاوه‌براین، درصورتی‌که ترجیح می‌دهید از دامنه کوتاه‌ و منحصربه‌فردی استفاده کنید، خیالتان راحت بوده برخلاف com.، دامنه موردنظر با پسوند .net اغلب موجود است.

پسوند دامنه .com هنوز محبوب‌ترین و مورد اعتمادترین پسوند دامنه است، بنابراین اگر در دسترس است، به‌عنوان اولین انتخاب سراغ آن بروید.

هزینه خرید net. چقدر است؟

هزینه خرید دامنه .net در ایران، به‌طور متوسط ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. این قیمت برای یک سال اعتبار دامنه و قابل تمدید است. البته قیمت خرید دامنه .net از شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات دامنه می‌تواند متفاوت باشد. به‌طورکلی، هزینه خرید دامنه .net درمقایسه‌با سایر پسوندهای دامنه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. این پسوند برای وب‌سایت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، خدمات شبکه، و وب‌سایت‌های شخصی و… مناسب است.

دامنه net. برای چه نوع وب‌سایت‌هایی مناسب است؟ راهنمای کامل ثبت دامنه net. را در مقاله زیر بخوانید.

دامنه net. چیست؟

net. یا com. کدام برای سئو بهتر است؟

 موتور جستجو ممکن است پسوند دامنه را به‌عنوان نشانه‌ای از ارتباط دامنه با کلمه کلیدی که کاربر جستجو می‌کند، درنظر بگیرد. برای مثال، طبق تفاوت net. و com.، دامنه با پسوند com. اغلب برای جستجوهای مربوط به سایت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین گاهی ممکن است خود پسوند دامنه در عبارت موردنظر کاربر باشد. برای مثال ممکن است عبارت «بهترین دامنه‌های .com» را جستجو کنید. در این جستجو بعید است به‌جای سایت‌هایی با پسوند .com، سایت‌های .net ظاهر شود. مگر اینکه سایت .net روی دیگر فاکتورهای سئو کار کرده باشد.

 درادامه بررسی تفاوت net. و com. برای تشخیص اینکه کدام یک برای سئو بهتر است، جا دارد به‌عبارت معروف میان سئوکاران اشاره کنیم:

«بستگی دارد! به عبارتی شاید انتخاب پسوند دامنه تاثیر ناچیزی روی سئو سایت بگذارد اما اثر آن درحدی نیست که سایت شما را از چشم گوگل بیندازد.»

چرا که فاکتورهای مهم‌تری از پسوند وجود دارد که تاثیر پسوند را ناچیز می‌کند. مهم‌ترین نکته این است پسوندی را انتخاب کنید که به نوع فعالیت وب‌سایت شما مرتبط باشد. همچنین، مطمئن شوید وب‌سایت شما محتوای با کیفیت و مرتبط دارد و تجربه کاربری خوبی را برای کاربران رقم می‌زند.

مقایسه دامنه net. و com.
معرفی کاربردهای دامنه net. و com.

net. یا com. کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟

پس از بررسی تفاوت net. و com. سوال اینجاست که بین net. و com. کدام یک را انتخاب کنیم. برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید نیازها و اهداف خاص خود را در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید وب‌سایت شما به‌طور گسترده و در داخل و خارج از ایران به‌عنوان سایتی معتبر شناخته شود پسوند com. بهترین انتخاب است. همچنین، پسوند دامنه نام‌آشنایی برای کاربران است. یعنی اگر کاربر فقط اسم دامنه شما را به‌خاطر آورد، به احتمال زیاد پسوند com. را در ادامه آدرس وارد خواهد کرد.

 درصورتی‌که ابتدای کارتان است و قصد دارید در هزینه ثبت دامنه صرفه‌جویی کنید، پسوند .net نیز گزینه خوبی است. همچنین اگر دامنه موردنظرتان با پسوند com. در دسترس نبود، از میان سایر پسوندها می‌توانید net. را انتخاب کنید.

درادامه، نکات کاربردی زیر برای تصمیم‌گیری بهتر میان net. و com. کمکتان خواهد کرد.

۱. به نوع وب‌سایت خود فکر کنید

اگر یک وب‌سایت تجاری دارید، پسوند com. معمولاً بهترین انتخاب است. اگر یک وب‌سایت مرتبط با فناوری یا شبکه دارید، net. گزینه بهتری خواهد بود.

۲. به مخاطبان هدف خود نگاه کنید

درصورتی‌که قصد دارید وب‌سایت شما توسط افراد زیادی در داخل و خارج از ایران دیده شود، پسوند com. بهترین انتخاب است. اگر می‌خواهید روی موضوع تخصصی در حوزه فناوری فعالیت کنید، net. را انتخاب کنید.

۳. بودجه‌تان را درنظر بگیرید

 هزینه ثبت پسوند .com ممکن است بیشتر از پسوند .net باشد. بااین‌حال، ممکن است هرکدام را از شرکت ارائه‌دهنده بتوانید به‌صورت تخفیف یا همراه با سرویس میزبانی با مبلغ کمتری دریافت کنید.

۴. نحوه خرید net. یا com.

انتخاب دامنه مثل آدرس خانه شما در فضای اینترنت است. اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت انتخاب دامنه مناسب است.

برای این کار نیاز است ازطریق یکی از شرکت‌های میزبانی وب اقدام کنید. اغلب ارائه‌دهندگان میزبانی امکان ثبت و خرید دامنه را دارند. دربرخی از سرویس‌های میزبانی نیز این امکان وجود دارد یک دامنه رایگان به شما هدیه دهند. البته لزوما این دامنه با پسوند دات کام یا دات نت نیست. با انتخاب نام دامنه موردنظرتان، اگر آن دامنه دردسترس نبود، گزینه‌های پیشنهادی نیز به شما ارائه می‌شود که اغلب با کمی تغییرات می‌توانید دامنه دیگری خریداری کنید.

برای مثال اگر نگاهی به صفحه خرید دامنه در پارس پک بیندازید، انواع دامنه‌های محبوب و تخفیف‌دار را با یک کلیک می‌توانید مشاهده کنید.

همچنین سالانه نیاز است نسبت به تمدید دامنه اقدام کنید. درغیراین‌صورت، ممکن است دامنه‌تان را از دست دهید. معمولا به عنوان یادآوری پرداخت یا تمدید دامنه، پیامی به آدرس ایمیلی که هنگام ثبت‌نام وارد کردید، ارسال خواهد شد. همچنین می‌توانید زودتر از موعد سررسید فاکتور، پرداختتان را انجام دهید.

خرید دامنه از پارس پک، با قیمتی رقابتی و پشتیبانی ۲۴ ساعته

دامنه‌های net. و com.، دو دامنه‌ی معتبر و پرکاربرد در سطح جهان هستند که برای انواع کسب‌و‌کارها و وب‌سایت‌ها استفاده می‌شوند. اگر تصمیم به خرید یکی از این دامنه‌ها گرفته‌اید، پارس پک بهترین گزینه‌ شما برای ثبت‌شان است. پارس پک، با ارائه‌ دامنه‌های net. و com. با قیمتی اقتصادی و پشتیبانی ۲۴ ساعته، خیال شما را از بابت امنیت و عملکرد وب‌سایت‌تان آسوده می‌کند. برای آشنایی با انواع دامنه پارس پک و ثبت و خرید دامنه دلخواه خود روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

تفاوت net. و com. همراه با مزایا و معایب هرکدام را در این مقاله از معرفی پسوند دامنه‌های بین‌المللی بلاگ پارس پک بررسی کردیم. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام پسوند دامنه برای شما مناسب است به نیازها و اهداف سایت شما بستگی دارد. برای این‌که بتوانید خدمات خود را در فضای وب به کاربران ارائه دهید به دامین نیاز پیدا می‌کنید تا کاربران با استفاده از آن بتوانند به وب‌سایت‌تان دسترسی پیدا کنند. دو پسوند com. و net. از رایج‌ترین پسوندهایی هستند که در URL وب‌سایت‌ها بسیار دیده می‌شوند. اگر بخواهیم تفاوت net. و com. در یک کلام بگوییم، دامنه com. برای طیف گسترده‌ای از وب‌سایت‌های تجاری، شخصی، سازمانی و… مناسب است. از سوی دیگر، دامنه net. برای کسب‌وکارهایی که خدمات زیرساخت اینترنتی مثل اینترنت، ایمیل و موارد مشابه ارائه می‌دهند؛ استفاده چشم‌‌گیری دارد.در این زمینه اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی‌تان هستند. همچنین می‌توانید سوالاتتان را در انتهای همین مقاله در بخش کامنت برای ما بنویسید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم. شما کدام یک از دو پسوند net. و .com را برای سایتتان انتخاب می‌کنید؟

سؤالات متداول

net .۱. یا com. کدام برای سئو بهتر است؟

هیچ یک از دو پسوند، مزیت و برتری در سئو ندارند. درواقع، فاکتورهای بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتر از انتخاب پسوند در سئو وجود دارد که برای بهینه کردن سایتتان درنظر موتورهای جستجو اهمیت دارد.

۲. تفاوت net. و com. چیست؟

 .com و .net دو نمونه از محبوب‌ترین پسوندهای دامنه هستند که برای شناسایی وب‌سایت‌ها در اینترنت استفاده می‌شوند. .com مخفف «commercial» است و اغلب برای وب‌سایت‌های تجاری استفاده می‌شود. .net مخفف «network» است و معمولاً برای وب‌سایت‌های مرتبط با فناوری یا شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو پسوند را به‌طور کامل در مقاله بررسی کردیم.

۳. بین net. و com. کدام پسوند بهتر است؟

 بهترین پسوند دامنه براساس نیازها و اهداف سایتتان تعیین می‌شود. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما حرفه‌ای و معتبر در سطح جهانی دیده شود، بدون شک .com بهترین انتخاب است. درصورتی‌که قصد صرفه‌جویی در ثبت دامنه را دارید یا دامنه با پسوند com. در دسترس نیست، از net. می‌توانید استفاده کنید.

منابع:forbes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم