بارگذاری دیتابیس های بزرگ و حجیم در سرویس میزبانی ابری

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 9 مهر 1392
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۸۷۹ بازدید

در این مقاله میخوانید

میزبانی ابری یا به عبارتی همان رایانش ابری cloud computing ، به این معنی است که هاست از منابع سخت افزاری و نرم افزاری مجموعه ای از سرورهایی که در یک شبکه به هم متصل می باشند استفاده می کند. در پردازش ابری ممکن است برخی از نیازهای کاربر در خود سرور میزبان موجود نباشد اما سرور دیگر متصل به این سرور در شبکه، پاسخگوی درخواست ها و منابع مورد نیاز کاربرباشد و آن ها را تامین کند. همچنین سرورهای موجود در میزبانی ابری می توانند از نرم افزار یا سخت افزارهای خاصی که سرور منبع به آن مجهز می باشد استفاده کنند.

بدین ترتیب در واقع منابع هاست، به صورت پراکنده روی چندین سرور در مناطق مختلف قرار گرفته اند که این امر مستقیما بر روی Up Time هاست تاثیر مثبت و به سزایی را خواهد داشت زیرا در صورت بروز مشکل برای یکی از سرورها، وب سرور دیگری که درون شبکه وجود دارد پاسخگو خواهد بود. به طور کلی به ارتباط چند سرور مختلف در جهت پشتیبانی وبسایت و تعامل آنها در انجام وظایف، میزبانی ابری گفته می شود.

هاست ابری پارس پک

در هاست ابری پارس پک، برای سایت های پر بازدید نیز می توانید به راحتی از خدمات میزبانی ابری استفاده نمایید و تنها برای آن میزان از منابع سخت‌افزاری که نیاز دارید هزینه می‌پردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی در ابتدای فعالیت وب سایت خود نخواهید داشت. در هاست های پارس پک، به دلیل زیر ساخت ابری که ارائه داده می شود، امکان ارتقا هرکدام از منابع در لحظه قرار داده شده است که این امر توسط خود کاربران از داخل ناحیه حساب کاربری میسر گردیده است.

امروزه با پیشرفت های حاصل شده در عرصه وب، استفاده از دیتابیس های حجیم به عنوان امری مهم و قابل توجه مطرح شده است. لذا یکی از مهمترین مشکلات کاربران پس از انتقال سرویس میزبانی ابری، بارگذاری دیتابیس های حجیم سرویس قبلی در سرویس جدید می باشد که در اینگونه موارد، نرم افزار محبوب phpmyadmin هم کارایی چندانی نخواهد داشت. این مورد با استفاده از اسکریپت سبک و کم حجم BigDump مرتفع گردیده است. درواقع در این اسکریپت، کاربر با پایین ترین سطح دسترسی و با استفاده از امکانات و افزونه های موجود، می تواند دیتابیس های حجیم خود را در mysql بارگذاری نماید.

برای بارگذاری دیتابیس‌های حجیم سرویس قبلی در هاست ابری پارس‌پک راهکارهای معمول کارایی چندانی ندارند. برای این‌کار می‌توانید از اسکریپت سبک و کم حجم BigDump استفاده کنید. با استفاده از این ابزار به‌راحتی و با پایین‌ترین سطح دسترسی امکان بارگذاری دیتابیس‌های بزرگ وب‌سایتتان در سرویس میزبانی ابری پارس‌پک ممکن می‌شود.

SQL چیست ؟ 

SQL) Structured Query Language)  یک نرم افزار محبوب و قدرتمند جهت ساخت و مدیریت پایگاه داده می باشد که وظیفه اصلی آن ذخیره، جستجو و ویرایش داده های موردنیاز می باشد. این مهم قبلا توسط سیستم مدیریت محتوی سایت شما طراحی شده است و نیازی نیست اقدامی توسط شما صورت گیرد.

SQL زباني تحت استاندارد ANSI ((American National Standards Institute می باشد و البته باید در نظر داشت که هر بانك اطلاعاتی از نسخه دلخواه خودش استفاده می كند لذا ممکن است برخی دستورات در يك بانك اطلاعاتی با دستورات بانك اطلاعاتی ديگر كمی متفاوت باشد.
در ادامه به آموزش نصب و استفاده از اسکریپت بیگ دامپ جهت بارگذاری دیتابیس های حجیم خواهیم پرداخت.

نصب اسکریپت BigDump

  1.  آخرین نسخه اسکریپت BigDump را با مراجعه به آدرس http://www.ozerov.de/bigdump دریافت نمایید.
  2.  به پنل مدیریت هاست مراجعه نموده و از بخش mysql manager، دیتابیسی همنام با دیتابیس مورد نظر ایجاد کنید. (اطلاعات وارد شده و اتصال به دیتابیس را برای مراحل بعد ذخیره نمایید.)
  3. فایل bigdump.php را با ویرایشگر notepad باز کرده و مطابق تصویر زیر اطلاعات دیتابیس جدید را وارد نمایید.
    bigdump1
  4.  دیتابیس قدیم و اسکریپت اکسترکت شده در مرحله اول را در یک دایرکتوری از هاست مقصد آپلود نمایید.
  5. در مرورگر خود به آدرس فایل bigdump.php مانند نمونه زیر بروید:
    http://www.yourdomain.com/your-directory/bigdump.php
  6. فایل دیتابیس قدیم را از لیست انتخاب و عملیات بارگذاری را شروع نمایید.

تذکر:

لطفا مرورگر خود را تا انجام کامل عملیات باز نگاه دارید. در اینجا مراحل انتقال به پایان رسیده است و دیتابیس شما با موفقیت بر روی هاست جدید بارگذاری شده است. توجه داشته باشید که پس از انجام عملیات بارگذاری، جهت جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی، حتما فایل های bigdump.php و ***.sql را از سرویس خود حذف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم