تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست؟ ۱۱ تفاوت اساسی

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 23 دی 1402
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۳۴۰ بازدید

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست؟ برای پاسخ به این سوال، دو غول میزبانی وب را در یک رقابت جذاب قرار خواهیم داد و کلیدی‌ترین فاکتورها را باهم مقایسه می‌کنیم. اگر شما هم مشتاق یافتن تفاوت هاست لینوکس و هاست ویندوز هستید، خواندن این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد. پس از خواندن این مطلب از آموزش های هاست بلاگ پارس پک، به‌راحتی می‌توانید بهترین میزبانی بین لینوکس و ویندوز را برای سایتتان انتخاب کنید.

نگاهی بر هاست لینوکس و مهم‌ترین ویژگی‌های آن 

در بررسی تفاوت هاست لینوکس با ویندوز، ابتدا مقایسه را با معرفی سرویس میزبانی لینوکس آغاز می‌کنیم. هاست لینوکس یک سرویس میزبانی وب است و روی سیستم‌عامل لینوکس اجرا می‌شود. این میزبانی از سیستم‌عامل رایگان و متن‌باز لینوکس بهره می‌برد. همچنین ویژگی‌هایی مانند امنیت بالا، انعطاف‌پذیری، پایداری و هزینه مقرون‌به‌صرفه دارد که باعث محبوبیت فراوان لینوکس شده است. با نگاهی به موارد زیر، با ویژگی‌های لینوکس بیشتر آشنا خواهید شد.

  • امنیت بالا
  • هزینه پایین
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
  • پایداری و قابلیت اطمینان بالا
  • سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان
  • امکان نصب وردپرس و پرستاشاپ و …
  • سازگاری با طیف گسترده‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار
  • استفاده از وب‌سرورهای Apache ،Nginx و Litespeed
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP ،Perl ،Python و CGI
  • استفاده از انواع دیتابیس‌های MySQL ،Mariadb ،Postgresql و…
  • امکان نصب انواع کنترل پنل نظیر Directadmin ،Cpanel ،plesk و…

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز مثل ست کردن لباس است. لینوکس مانند یک لباس جین به هر رنگ لباسی می‌آید، ولی ویندوز حکم لباس فری سایز است که اگر اندازه شما شد، از آن می‌توانید استفاده کنید.

خرید هاست

نگاهی بر هاست ویندوز و مهم‌ترین ویژگی‌های آن 

هاست ویندوز نوعی سرویس میزبانی وب است که روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شود. ویندوز یک سیستم‌عامل تجاری است که توسط مایکروسافت ساخته شده و برای استفاده از آن نیاز به خرید لایسنس دارید. در بررسی اساسی‌ترین تفاوت هاست ویندوز با هاست لینوکس، باید گفت ویندوز باوجود قیمت بالاتر از لینوکس (البته نه‌چندان بالا)، به‌علت رابط کاربری جذاب خود توانسته نظر کاربرانی را که از محیط لینوکس دل خوشی ندارند، جلب کند. همچنین هاست ویندوز شامل ویژگی‌های زیر است:

  • وب‌سرور IIS
  • امکان نصب وردپرس
  • سیستم‌عامل ویندوز سرور
  • سادگی در استفاده برای کاربران مبتدی
  • پشتیبانی از دیتابیس MSSQL ،MySQL ،PostgreSQL
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌های مایکروسافت
  • زبان‌های برنامه‌نویسی ASP ،PHP ،Python ،Perl و ASP.NET
  • کنترل پنل Plesk ،WebsitePanel ،DotNetPanel و Helm
آشنایی با هاست ویندوز
ویژگی‌های هاست ویندوز

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز چیست؟ بررسی ۱۱ تفاوت کلیدی

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز را می‌توان به‌ این‌صورت بیان کرد که میزبانی لینوکس برای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر PHP و MySQL شامل وردپرس، Zen Cart و phpBB مناسب است و میزبانی ویندوز برای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ASP ،.NET ،Microsoft Access و مایکروسافت SQL سرور حرفی برای گفتن دارد.

در ادامه، نگاهی دقیق‌تری بر مقایسه هاست لینوکس و ویندوز می‌اندازیم:

۱. سیستم‌عامل؛ اصلی‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز 

برای بررسی ویژگی سیستم‌عامل در بررسی تفاوت های هاست ویندوز و لینوکس باید گفت هاست لینوکس از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند. لینوکس سیستم‌عاملی متن‌باز است که با ویژگی امنیت، پایداری و انعطاف‌پذیری شناخته شده است. هاست ویندوز نیز از سیستم‌عامل ویندوز بهره می‌برد. سیستم‌عاملی که گرچه برای استفاده از آن نیاز به خرید لایسنس دارید، در عوض، رابط کاربری ساده‌تری دارد.

۲. وب‌سرور؛ دومین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز؟ در پاسخ به این سوال، سراغ دومین فاکتور رقابت یعنی وب‌سرور می‌رویم. وب‌سرور نرم‌افزاری است که درخواست‌های HTTP را از مرورگرهای وب دریافت می‌کند و پاسخ‌ مناسبی را برای آن‌ها برمی‌گرداند. هاست لینوکس از وب‌سرورهای Apache ،Nginx و LiteSpeed پشتیبانی می‌کند. این وب‌سرورها از محبوبیت بالایی دارند و برای اکثر وب‌سایت‌ها مناسب هستند. در مقابل، هاست ویندوز از وب‌سرور IIS پشتیبانی می‌کند. IIS یک وب‌سرور قدرتمند است که برای وب‌سایت‌های پرترافیک مناسب است و عملکرد خوبی دارد. در یک کلام می‌توان گفت Apache برای وب‌سایت‌های ساده و عمومی و وب‌سرور لایت‌اسپید در لینوکس برای وب‌سایت‌های تجاری با ترافیک بالا مناسب است همچنین IIS که در ویندوز ارائه می‌شود، برای وب‌سایت‌های تجاری و سازمانی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

۳. دیتابیس سرور؛ اساسی‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

برای رقابت‌سنجی دقیق‌تر در بررسی فرق بین هاست لینوکس و هاست ویندوز، دیتابیس سرورها نیز نقش مهمی پیدا می‌کند. دیتابیس سرور نرم‌افزاری است که اطلاعات را ذخیره می‌کند. هاست لینوکس از دیتابیس سرورهای MySQL ،MariaDB و PostgreSQL پشتیبانی می‌کند و هاست ویندوز از دیتابیس سرورهای SQL Server و MySQL برخوردار است. SQL Server یک دیتابیس سرور قدرتمند است که برای وب‌سایت‌های تجاری و سازمانی مناسب است.

هاست ویندوز چیست؟ برای چه کسب‌‌وکاری مناسب است؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را بخوانید.

هاست ویندوز چیست؟

۴. میل سرور؛ تفاوتی ساده ولی پر اهمیت

در ادامه بررسی تفاوت هاست لینوکس و ویندوز، سراغ میل سرور می‌رویم. میل سرور نرم‌افزاری است که ایمیل‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. هاست لینوکس از میل سرورهای محبوبی همچون Postfix ،Sendmail و Exim پشتیبانی می‌کند. در هاست ویندوز نیز امکان استفاده از میل سرورهای Mail Enable و Exchange Server وجود دارد. Exchange Server و Mail Enable میل سرورهای قدرتمندی هستند که برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاربرد زیادی دارند. البته Mailenable نسخه‌های رایگان و تجاری با امکانات مختلف دارد.

۵. کنترل پنل؛ رایج‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

فرق بین هاست لینوکس و هاست ویندوز به کنترل پنل نیز مربوط است. کنترل پنل به‌عنوان یک داشبورد مدیریتی ویژگی‌های مختلفی در اختیارتان قرار می‌دهد و با آن می‌توانید وب‌سایت خود را مدیریت کنید. هاست لینوکس از کنترل پنل‌های cPanel ،Plesk و DirectAdmin پشتیبانی و هاست ویندوز از کنترل پنل‌های Plesk ،WebsitePanel ،DotNetPanel و Helm استفاده می‌کند.

۶. سرعت؛ رقابتی‌ترین تفاوت هاست لینوکس با ویندوز

سرعت، ششمین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز است. به‌طورکلی، سرعت هاستینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع سخت‌افزار و موقعیت سرور، میزان ترافیک و منابع هاست. هاست لینوکس از این نظر توانسته برتری رقابت‌انگیزی با هاست ویندوز ایجاد کند. زیرا ماهیت متن‌باز لینوکس به کاربران این امکان را می‌دهد تا سیستم‌عامل لینوکس را بهینه‌سازی کنند.

هاست ویندوز و لینوکس چه تفاوتی دارند؟
تفاوت‌های هاست لینوکس و ویندوز

۷. امنیت؛ ضروری‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

هاست لینوکس معمولاً از هاست ویندوز امن‌تر است. زیرا ماهیت متن‌باز لینوکس به کاربران امکان می‌دهد کد را بررسی و اشکالات امنیتی را شناسایی کنند. همچنین، لینوکس از ویندوز کمتر هدف حمله قرار می‌گیرد. البته اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم هر دو هاست از امنیت مناسبی برخوردار است. زیرا نیاز است در هر دو سیستم‌عامل موارد امنیتی از جمله راه‌اندازی فایروال مناسب و کانفیگ آن متناسب با نیاز سیستم رعایت شود.

۸. قیمت؛ مهم‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

هاست لینوکس از هاست ویندوز ارزان‌تر است. به علت رقابت بیشتر در بازار هاست لینوکس و همچنین هزینه‌های کمتری که شرکت‌های ارائه‌دهنده هاست لینوکس برای نگهداری سرورهای خود می‌پردازند، این سرویس قیمت کمتری دارد. این تفاوت قیمت را می‌توانید در پلن‌های هاستینگ پارس پک نیز مشاهده کنید. در لینوکس، هزینه‌ای که می‌پردازید بابت سخت‌افزار و خدمات مربوط به هاستینگ است. درحالی‌که برای استفاده از هاست ویندوز نیاز به خرید لایسنس دارید.

۹. انعطاف‌پذیری؛ خاص‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز

به نظر شما هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال سراغ ویژگی انعطاف‌پذیری می‌رویم. هاست لینوکس با طیف وسیعی از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها سازگار است. این ویژگی باعث می‌شود که لینوکس برای انواع وب‌سایت‌ها، از جمله وب‌سایت‌های فروشگاهی، وبلاگ‌ها و سایت‌های شخصی مناسب باشد. انعطاف‌پذیری ویندوز اغلب در زمینه‌های سفارشی‌سازی و پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مایکروسافت است. این ویژگی باعث می‌شود ویندوز برای توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌هایی مناسب باشد که نیاز به سفارشی‌سازی بسیار دارند.

۱۰. پیکربندی؛ ساده‌ترین تفاوت هاست لینوکس و ویندوز 

پیکربندی هاست لینوکس به دانش فنی نیاز دارد. درحالی‌که در اغلب موارد پیکربندی هاست ویندوز آسان‌تر از هاست لینوکس است. از طرفی، با توجه به ساختاری که لینوکس دارد، از سیستم ثبت لاگ بسیار قوی‌تری نسبت به ویندوز برخوردار است. به‌همین دلیل، بررسی مشکلات و عیب‌یابی در لینوکس ساده‌تر از ویندوز صورت می‌گیرد.

۱۱. محبوبیت؛ لینوکس، حاکم و اقتدار دنیای وب

وقتی بحث محبوبیت در دنیای وب مطرح می‌شود، یونیکس پادشاهی بی‌چون و چراست. طبق آمار سال ۲۰۲۰ که W3Techs منتشر کرده است، بیش از ۷۱ درصد تمام وب‌سایت‌ها، روی سیستم‌ یونیکس اجرا شدند. لینوکس، نسخه متن‌باز یونیکس، پیشتاز این عرصه با کسب ۴۲.۸ درصد سهم بین سیستم‌های یونیکس است. ۳۳ درصد از تمام وب‌سایت‌ها روی یکی از توزیع‌های اصلی لینوکس کار می‌کنند. درحالی‌که که ویندوز فقط میزبان ۲۸ درصد از سایت‌ها است.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌ها
هاست لینوکس و ویندوز چه تفاوت‌هایی دارند؟

تفاوت های هاست ویندوز و لینوکس در یک نگاه 

ویژگی هاست لینوکس هاست ویندوز
سیستم‌عامل لینوکس ویندوز
قیمت مقرون‌به‌صرفه گران‌تر
انعطاف‌پذیری در نرم‌افزار و سخت‌افزار در زبان‌ برنامه‌نویسی
امنیت بیشتر کمتر
سازگاری با اسکریپت‌های PHP و MySQL سازگار است با اکثر برنامه‌ها و اسکریپت‌های تجاری سازگار است
آسانی استفاده نیاز به دانش فنی دارد آسان‌تر است
وب‌سرور Apache و Nginx ،LiteSpeed IIS
دیتابیس سرور MySQL و MariaDB SQL Server و MySQL
میل سرور Postfixو Sendmail Exchange Server
کنترل پنل cPanelو Plesk ،DirectAdmin Websitepanel و Plesk
سرعت به عوامل مختلفی بستگی دارد به عوامل مختلفی بستگی دارد

هاست لینوکس بهتر است یا هاست ویندوز؟

انتخاب بین هاست لینوکس یا هاست ویندوز به نیازهای خاص شما بستگی دارد. اگر دنبال گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌پذیر و امن هستید، هاست لینوکس گزینه مناسبی برای شما است. اگر هاستی می‌خواهید که با اکثر برنامه‌ها و اسکریپت‌های تجاری سازگار و پیکربندی آن آسان باشد، هاست ویندوز گزینه مناسبی برای شما است. در نظر داشته باشید استفاده از سیستم‌عامل لینوکس نیاز به داشتن فنی بالاتری دارد؛ در نتیجه مدیریت به‌طور مستقیم از سمت سرور انجام می‌شود. درحالی‌که درصورت استفاده از کنترل پنل، دیگر چالش کار با سیستم‌عامل لینوکس را نخواهید داشت و مدیریت سرور ازطریق کنترل پنل به سادگی قابل انجام است.
اگر توسعه‌دهنده نیستید، لینوکس معمولاً گزینه بهتری است. درصورتی‌که توسعه‌دهنده هستید، تصمیم‌گیری کمی پیچیده‌تر می‌شود. در این مورد، باید عوامل مختلفی مانند زمینه شغلی، زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌هایی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید را درنظر بگیرید.

هاست لینوکس پارس‌ پک؛ امنیت و قدرت در کنار هم

درصورتی‌که هاست لینوکس گزینه نهایی شما برای میزبانی سایتتان است، پارس پک با ارائه پشتیبانی مداوم و تیمی متخصص، تجربه به‌یادماندنی را از میزبانی یک هاست پرسرعت، امن و قدرتمند در اختیارتان قرار خواهد داد. برای اطلاع بیشتر می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید یا از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز را به‌طور کامل در این مقاله از سرویس‌های میزبانی بررسی کردیم. امیدواریم با خواندن این مطلب، بتوانید بهترین هاست و میزبانی را برای سایتتان انتخاب کنید. برای تصمیم‌گیری بهتر است روی امکاناتی که سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس در اختیارتان قرار می‌دهند، تمرکز کنید. زیرا درصورت استفاده از کنترل پنل دیگر سطح سیستم‌عامل برایتان چالش‌برانگیز نخواهد بود. اگر در انتخاب هاست مناسب نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق پاسخگویی و راهنمایی شما هستند، نظرات و سوالاتتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله بنویسید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. اصلی‌ترین فرق بین هاست لینوکس و هاست ویندوز چیست؟

تفاوت اصلی بین هاست لینوکس و ویندوز سیستم‌عاملی است که روی آن‌ها اجرا می‌شود. لینوکس سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان است، درحالی‌که ویندوز سیستم‌عامل تجاری است. هر سیستم‌عامل از وب‌سرورهای متفاوت استفاده می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت در کنترل پنل و امکاناتی است که در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۲. هاست لینوکس یا هاست ویندوز؛ کدام یک برای من مناسب است؟

انتخاب نوع هاستینگ وب به نیازهای شما بستگی دارد. اگر به دنبال هاست مقرون‌به‌صرفه، ایمن و پایدار هستید، هاست لینوکس بهترین گزینه برای شما است. درصورتی‌که دنبال سرویس میزبانی وب با قابلیت سفارشی‌سازی بالا هستید، هاست ویندوز گزینه مناسبی خواهد بود. انتخاب هاست لینوکس با ویندوز به زبان برنامه‌نویسی، دیتابیس، وب‌سرور و سرویس‌های ایمیل بستگی دارد.

۳. آیا می‌توانم یک وب‌سایت را به‌طور همزمان روی هاست لینوکس و هاست ویندوز اجرا کنم؟

بله، البته توجه داشته باشید برخی از ویژگی‌ها و عملکردهای وب‌سایت ممکن است روی یک سیستم‌عامل بهتر از دیگری کار کند. به عنوان مثال، اگر وب‌سایت شما از یک زبان برنامه‌نویسی مایکروسافت مانند جاوااسکریپت استفاده می‌کند، بهتر است آن را روی هاست ویندوز اجرا کنید. همچنین اگر از زبان برنامه‌نویسی PHP استفاده می‌کنید، گزینه مناسب‌تر سیستم‌عامل لینوکس است. علاوه‌براین، اگر وب‌سایت شما به امنیت و پایداری بالایی نیاز دارد، هاست لینوکس گزینه بهتری خواهد بود.

۴. هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس بهتر است؟ 

لینوکس محبوب‌ترین سیستم‌عامل برای میزبانی‌های وب سایت است. از آن‌جایی‌که هاست لینوکس ویژگی‌هایی دارد که آن را برای وردپرس آماده‌تر می‌کند، در بین توسعه‌دهندگان وردپرس محبوب‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم