معرفی دلایل و راه‌حل‌های بلاک شدن آی پی سرور

المان آبی شکل آی پی بلاک شده سرور
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 23 فروردین 1403
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۵۸ بازدید

بلاک شدن آی پی سرور چالشی است که اگرچه راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد، ولی می‌تواند دردسرهای زیادی هم به همراه داشته باشد. برای مثال، اگر از سرور برای میزبانی وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، تا زمانی که IP سرور شما مسدود است، وب‌سایتتان برای کاربران قابل دسترس نخواهد بود؛ یا در صورت استفاده از سرور برای ترید یا انجام فعالیت‌های دیگر، تا زمان رفع مشکل بلاک شدن IP، قادر به دسترسی به سرور و انجام امور خود نخواهید بود.

در این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک می‌خواهیم در مورد دلایل و نحوه‌ رفع مشکل مسدود شدن آی پی در سرور با شما صحبت کنیم؛ تا پایان با ما همراه باشید.

مشکلاتی که با بلاک شدن آی پی سرور ایجاد می‌شود

بیایید اصلاً ببینیم بلاک شدن آی پی سرور چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. آی‌پی سرور، مانند کد پستی یک خانه، عمل می‌کند. در یک شهر شلوغ، با انبوه ساختمان‌ها، کد پستی به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت خانه‌ مورد نظرتان را پیدا کنید. آی‌پی نیز دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد، اما نه برای خانه‌ها، بلکه برای سرورها و به‌طور کلی، هر سیستمی که به شبکه متصل است.

آی پی به شما این امکان را می‌دهد تا در این دنیای پر از دستگاه متصل به اینترنت، هر دستگاهی را شناسایی کنید؛ حالا این دستگاه می‌خواهد موبایل دختر بچه‌ای باشد که تکالیفش را برای معلمش ارسال می‌کند یا سرور شما که در یک دیتاسنتر منتظر است تا دستورات لازم را به او ارائه کنید. حالا احتمالاً بهتر می‌توانید درک کنید که بلاک شدن آی پی در سرور یا هاست، چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین مشکلات ناشی از مسدود شدن آی پی سرور را توضیح می‌دهیم.

خرید سرور ابری پارس پک

۱. مشکل بلاک شدن آی پی سرور فروشگاه اینترنتی

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، بلاک شدن آی پی هاست وب‌سایت، باعث می‌شود هیچ کسی نتواند به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند. علاوه بر اینکه این موضوع می‌تواند روی فروش محصولات شما تأثیر زیادی داشته باشد، برندینگ و حتی سئوی سایت شما را هم دچار چالش می‌کند.

۲. بلاک شدن آی پی سرور ایمیل

سرورها فقط به دنیا نیامده‌اند تا میزبان وب‌سایت شما باشند! شرکت‌های بزرگ و همچنین شرکت‌های تبلیغاتی که ایمیل‌های زیادی را ارسال می‌کنند، از سرور برای ارسال و دریافت ایمیل هم استفاده می‌کنند. بنابراین بلاک شدن آی پی در سرور ایمیل این شرکت‌ها باعث می‌شود تا امکان ارسال و دریافت ایمیل وجود نداشته باشد.

۳. بلاک شدن آی پی سرور اطلاعات مالی

بعضی از شرکت‌های بزرگ به‌دلایل امنیتی ممکن است تصمیم بگیرند تا یک سرور جداگانه برای اطلاعات مالی مشتریان خود ایجاد کنند تا تمامی اطلاعات مالی و حسابداری شرکت، در یک سرور جدا از سرور اصلی وب‌سایت نگهداری ‌شود. بلاک شدن آی پی سرور در این شرایط یعنی اینکه نه تنها نمی‌توانید خرید جدیدی را ثبت کنید، بلکه حتی امکان دسترسی‌ به اطلاعات بسیار مهم قبلی هم وجود ندارد.

۴. بلاک شدن آی پی سرور بازی آنلاین

یکی دیگر از کاربردهای سرور که اتفاقاً در این روزها بسیار متداول هم شده، بازی آنلاین است. با این سرورها شما می‌توانید لذت یک بازی دورهمی را با دوستانتان تجربه کنید. بنابراین بلاک شدن آی پی سرور بازی آنلاین می‌تواند این تجربه‌ی شیرین را از شما بگیرد؛ به‌خصوص اگر وسط یک بازی باشید و آی پی‌تان درست در همان لحظه بلاک شود!

کاربر پشت کامیپوتر که IP سرورش بلاک شده است
دلیل بلاک شدن آی پی توسط سرور چیست؟

۴ مورد از دلایل اصلی بلاک شدن آی پی سرور

دلیل بلاک شدن IP سرور می‌تواند متعدد باشد. اما معمولاً این اتفاق چند دلیل مهم و اساسی دارد:

۱. وارد کردن پسورد اشتباه

یکی از دلایل مهم بلاک شدن آی پی توسط سرور، وارد کردن بیش از اندازه‌ نام کاربری یا رمز عبور اتصال به سرور است. در این شرایط، سیستم امنیتی سرور تصور می‌کند که شما در حال تلاش برای دسترسی غیرمجاز هستید و به همین دلیل دسترسی را مسدود می‌کند.

۲. دانلود بدافزار در هاست‌های اشتراکی

یکی از دلایل پرتکرار بلاک شدن آی پی در هاست، موقعی است که شما یک بدافزار را به‌صورت ناآگاهانه روی هاست اشتراکی‌تان نصب می‌کنید. در این‌صورت سیستم هوشمند امنیتی دیتاسنتر، ممکن است آی پی سرور هاست اشتراکی‌تان را بلاک کند.

۳. ارسال هرزنامه توسط سرور ایمیل

اگر از سرور خود برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنید، باید کاملاً مراقب باشید تا این ارسال‌ها هرزنامه تلقی نشود. در غیر این‌صورت ممکن است با مشکل بلاک شدن آی پی مواجه شوید. البته مسئله‌ی بلاک شدن آی پی سرور ایمیل، فقط به‌دلیل ارسال هرزنامه اتفاق نمی‌افتد؛ گاهی اوقات ممکن است هکرها از حملات بروت فورس (Brute Force Attack) برای دستیابی غیرقانونی به اطلاعات سرور شما استفاده کنند.

 در این موارد، سیستم امنیت سرور آی پی را مسدود می‌کند تا هکرها نتوانند به هدف خود دست پیدا کنند، همچنین اگر سرور شما آلوده باشد و هکرها به سرور شما دسترسی پیدا کنند و از سرور شما برای حملاتی نظیر Brute Force استفاده کنند امکان مسدود شدن آن توسط دیتاسنتر وجود دارد.

اینفوگرافیک دلایلی که باعث بلاک شدن آی پی سرور می‌شوند
معرفی دلایل اصلی بلاک شدن آی پی سرور

۴. استفاده از سرور غیر تخصصی

سرورها هم مثل کامپیوترهای دیگر، برای اهداف خاصی بهینه می‌شوند. مثلاً سرورهای بازی، اصولاً منابع قدرتمندتری نسبت به سرورهای با اهداف دیگر دارند. بنابراین اگر قصدتان از تهیه‌ی سرور، استفاده از آن برای بازی‌های آنلاین است، خیلی مهم است که دقیقاً همان سروری را تهیه کنید که برای این کار بهینه شده است تا گرفتار مشکل بلاک شدن آی پی نشوید.

۵. بلاک شدن آی پی سرور توسط شرکت زیرساخت

تقریباً همه‌ی موارد مسدود شدن آی پی هاست یا سرور که تا الان به آنها پرداختیم، راه‌حل دارد. اما یکی از مواردی که تقریباً هیچ راهی برای برگشت آن وجود ندارد، بلاک شدن آی پی سرور توسط شرکت زیرساخت است.

 در این موارد شما نمی‌توانید با آی پی ایران، به سرور خود دسترسی پیدا کنید. باید به یاد داشته باشید که در این شرایط، سرور شما هیچ مشکلی از سمت هاستینگی که سرور را به شما اجاره داده وجود ندارد؛ با این حال شما با دستگاهی که آی پی ایرانی دارد، نمی‌توانید به سرورتان وصل شوید.

 این موضوع که معمولاً مهم‌ترین مشکل کاربرانی است که از سرور برای رفع مشکل محدودیت دسترسی به برخی از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، نه در پارس پک و نه در هیچ شرکتِ هاستینگِ دیگری راهکار ندارد؛ دلیلش هم همان‌طور که توضیح دادیم این است که خود سرور از سمت هاستینگ مشکلی ندارد.

اینفوگرافیک بلاک شدن آی‌ پی در سرور
مشکل مسدود شدن آی پی سرور

حل مشکل بلاک شدن آی پی هاست و سرور

به بررسی علل و پیامدهای بلاک شدن IP سرور پرداختیم. حال نوبت آن است که با نحوه رفع انسداد IP بلاک شده آشنا شوید.

۱. تهیه‌ آی پی جدید برای سرور

یکی از اولین اقداماتی که می‌توانید برای حل مشکل بلاک شدن آی پی هاست یا سرور انجام دهید، تهیه‌ یک آی پی دیگر برای سرور است. این شاید ساده‌ترین و دمِ دستی‌ترین راه‌کاری باشد که برای این منظور می‌توانید انجام دهید. با این حال قبل از اینکه تصمیم بگیرید از این راهکار استفاده کنید، به دو موضوع مهم توجه کنید:

  • تهیه‌ آی پی جدید نیازمند هزینه‌ اضافی است.
  • بعد از تهیه‌ آی پی جدید، باید آن را روی سرورتان تنظیم کنید.
  • آی‌ پی جدید تهیه‌شده باید به‌جای آی‌ پی قبلی، هم در سایت و هم در دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنید، تنظیم شود.

با این حال استفاده از این روش معمولاً برای مواقعی که مسدود شدن آی پی سرور یا هاست از طرفِ زیرساخت صورت می‌گیرد، تنها روشی است که می‌توانید دوباره از سرورتان استفاده کنید.

هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها، نحوه کار، انواع و مزایا و معایب استفاده از سرور بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سرور چیست؟

۲. حل مشکل بلاک شدن آی پی هاست و سرور در دایرکت ادمین

اگر از دایرکت ادمین برای مدیریت سرور یا هاستتان استفاده می‌کنید و آی پی شما به‌دلیل مسائل امنیتی توسط کنترل پنل بلاک شده باشد، با پیغام Your IP is Blacklisted مواجه می‌شوید. در این‌صورت برای حل مشکل بلاک شدن آی پی سرور، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

گام اول: کشف آی پی بلاک شده

ابتدا با استفاده از دستور curl myip.directadmin.com، آی پی خود را مشاهده کنید.

گام دوم: حذف آی پی از بلاک لیست

حالا از طریق کاربر Root و با استفاده از SSH، به مسیر زیر در سرور یا هاستتان بروید و آی پی‌ کشف شده در مرحله‌ی قبلی را از لیست حذف کنید:

/usr/local/direcadmin/data/admin/ip_blacklist

گام سوم: قرار دادن آی پی در لیست White List (اختیاری)

اگر می‌خواهید دیگر با مشکل بلاک شدن آی پی سرور یا هاست از طرف کنترل پنل مواجه نشوید، کافی است وارد مسیر زیر شوید و آی پی را در این لیست اضافه کنید:

/usr/local/direcadmin/data/admin/ip_whitelist

۳. حل مشکل بلاک شدن آی پی سایت در سی پنل

اگر از کنترل پنل سی پنل برای مدیریت هاست یا سرور خود استفاده می‌کنید و آی پی شما توسط این کنترل پنل مسدود شده است، با روش زیر می‌توانید این مشکل را حل کنید:

گام اول: انتخاب گزینه‌ IP Blocker

ابتدا وارد داشبورد خود در cPanel شوید و از قسمت Security، گزینه‌ی IP Blocker را انتخاب کنید:

انتخاب گزینه IP Blocker در داشبورد سی پنل
از قسمت Security روی گزینه‌ IP Blocker بزنید

گام دوم: پیدا کردن آی پی موردنظر

در این قسمت باید آی پی خودتان را پیدا کنید. دقت کنید که ممکن است چندین آی پی بلاک شده در این بخش وجود داشته باشد که به‌دلیل ملاحظات امنیتی، فقط باید آی پی خودتان را از لیست خارج کنید:

پیدا کردن ای پی بلاک شده سرور در سی پنل
آی پی سرور خود را در سی پنل انتخاب کنید

گام سوم: حذف آی پی مسدود شده

بعد از انتخاب آی پی مسدود شده، روی گزینه‌ Delete روبه‌روی آن کلیک کنید:

حذف آی پی مسدود شده در داشبورد سی پنل
IP مسدودشده را انتخاب و روی گزینه‌ Delete کلیک کنید

در این‌صورت سی پنل پیغامی به شما نشان می‌دهد تا تایید کنید که واقعاً می‌خواهید آی پی انتخاب شده را از لیست آی پی‌های بلاک شده حذف کنید. روی گزینه‌ Remove IP کلیک کنید:

تایید پیغام حذف آی پی از سرور و کلیک روی گزینه روی گزینه‌ Remove IP
رفع انسداد IP بلاک شده در سی پنل

۴ مشکل متداول در بلاک شدن آی پی سرور

احتمالاً تا این قسمت متوجه شده‌اید که دلایل بلاک شدن آی پی سرور، می‌تواند متعدد باشد. برای رفع مشکل هم اولین قدم این است که ببینید چرا آی پی بلاک شده است تا در گام بعدی بتوانید راه‌حلی برای آن پیدا کنید.

با توجه به اینکه اخیراً ما در تیم پشتیبانی فنی پارس پک، به مشکلات و ابهاماتی در این زمینه برخورد کرده‌ایم، موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند تا دلیل اصلیِ بلاک شدن آی پی سرور خود را تشخیص دهید:

۱. مشکل اجرای پکیج‌های رفع موانع دسترسی به سایت‌ها

در برخی موارد ممکن است آی پی سرور شما بلاک نشده باشد، اما بعضی از پروتکل‌های پرکاربرد در رفع موانع دسترسی به وب‌سایت‌ها کار نکنند. در این موارد، مشکل به اعمال محدودیت روی پروتکل‌هایی است که از آن برای دسترسی به این وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید.

 در واقع در این شرایط هم سرور شما فعال است و هم با همان آی پی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید؛ با این حال پروتکلی که از آن استفاده می‌کنید به‌صورت منطقه‌ای و یا سراسری محدود شده و شرکت هاستینگ در این شرایط به‌دلیل قوانین بالادستی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

 نمونه‌ بارز این موضوع را می‌توان در اعمال محدودیت برای استفاده از پروتکل‌های WireGuard و Open Connect مشاهده کرد.

۲. مشکل در دسترسی به سرور با آی پی قبلی

در برخی موارد ممکن است آی پی شما در فایروال سرور مسدود نشده باشد، با این حال نتوانید با استفاده از همان آی پی به سرور خود وصل شوید. این مورد که به‌خصوص در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است، مربوط به مسدودسازی آی پی بر اساس دستور شرکت ارتباطات زیرساخت است. در این موارد هم متأسفانه شرکت هاستینگ نمی‌تواند برای برگرداندن آی پی شما کاری انجام دهد.

برای آشنایی با فرایند مدیریت سرور و شناخت وظایف مدیر سرور مقاله زیر را بخوانید.

مدیریت سرور چیست؟

۳. بلاک شدن آی پی سرور در صورت تقاضای دیتاسنتر

تمام سرورهای شرکت‌های هاستینگ، چه در ایران و چه در خارج از کشور، در دیتاسنترهای معتبر نگهداری می‌شوند. بنابراین، هم پارس پک و هم سایر شرکت‌های هاستینگ موظف به رعایت قوانین دیتاسنترها هستند.

در برخی موارد، مشاهده شده است که دیتاسنتر به‌دلایل مختلف مانند نقض قوانین کپی رایت یا استفاده از سرور برای کارهای غیرقانونی مانند حملات DDoS ،Brute Force‌ و …، آی پی سرور را به هاستینگ اعلام می‌کند تا نسبت به بلاک شدن آی پی سرور اقدام کند.

 در این شرایط، معمولاً اخطاری به کاربر داده می‌شود تا مشکل را رفع کند. در صورتی‌که کاربر نسبت به رفع مشکل اقدام نکند، آی پی سرور توسط هاستینگ مسدود می‌شود.

این مورد تنها دلیل بلاک شدن آی پی سرور توسط هاستینگ است که البته اگر هاستینگ هم این کار را نکند، خودِ دیتاسنتر به‌دلیل حفاظت از اطلاعات کاربران دیگر و همچنین قوانین سختگیرانه‌ای که در این زمینه وجود دارد، نسبت به این کار اقدام می‌کند.

۴. مشکل در دسترسی به سرور جدید

در موارد نادری ممکن است شما سرور یا آی‌پی جدیدی را از شرکت هاستینگ خریداری کرده باشید، اما هیچ پاسخی از سمت سرور دریافت نکنید. این شرایط تقریباً تنها حالتی است که ممکن است مشکل از سمت هاستینگ باشد. در صورت مواجهه با این مشکل، می‌توانید با بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا کارشناسان برای رفع آن شما را راهنمایی کنند.

با سرور ابری به دنیای بدون وقفه قدم بگذارید

سرورهای ابری پارس پک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی در صورت بروز مشکل برای یکی از سرورها، سرور ابری شما بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد. اگر به دنبال سروری اقتصادی هستید که بتوانید هزینه آن را به ازای منابع انتخابی خود پرداخت کنید و منابع آن را هم در لحظه ارتقا دهید، در صفحه زیر با سرور ابری پارس پک آشنا شوید:

جمع‌بندی

بلاک شدن آی پی سرور موضوعی است که به‌خصوص در ماه‌های اخیر، بسیاری از افرادی که از سرورها برای اهداف مختلف استفاده می‌کردند، با آن مواجه شده‌اند. به‌طور کلی دلیل مشکل بلاک شدن آی پی سرورها، دو دلیل اصلی دارد: یا فایروال سرور آی پی را مسدود کرده است که در این حالت می‌توان با انجام اقداماتی، آی پی بلاک شده را مجدداً فعال کرد یا اینکه آی پی مستقیماً از طریق شرکت زیرساخت مسدود شده است که در این حالت هاستینگ نمی‌تواند کاری انجام دهد.

در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، به بررسی راهکارهای جلوگیری از بلاک شدن IP سرور و همچنین روش‌های رفع آن پرداختیم. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود! شما چه راهکارهایی برای جلوگیری از بلاک شدن IP سرور خود دارید؟ چه اقداماتی انجام داده‌اید که منجر به رفع بلاک شدن IP شما شده است؟ در بخش دیدگاه‌ها نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. دلیل اصلی بلاک شدن آی پی سرور چیست؟

بلاک شدن آی پی سرور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما به‌طور معمول یا آی پی توسط فایروال مسدود می‌شود و یا زیرساخت نسبت به مسدودسازی آن اقدام می‌کند.

۲. چطور می‌توان نسبت به رفع مشکل مسدود شدن آی پی در سرور اقدام کرد؟

برای رفع مشکل بلاک شدن آی پی سرور، ابتدا باید دلیل آن را بررسی کنید. در صورت مسدود شدن آی پی توسط فایروال، می‌توان با اقداماتی آن را رفع کرد

۳. در صورت بلاک شدن آی پی سرور توسط زیرساخت چه کار باید کرد؟

متاسفانه امکان برگرداندن آی پی بلاک شده توسط زیرساخت وجود ندارد. در این حالت شما باید یک آی پی جدید برای سرور خود خریداری کرده و آن را به سرور خود متصل کنید.

۴. آیا هاستینگ آی پی سرور را بلاک می‌کند؟

اکثر اوقات شرکت هاستینگ به هیچ عنوان آی پی سرور را بلاک نمی‌کند. تنها در صورتی هاستینگ آی پی سرور را مسدود می‌کند که بر اساس گزارش دیتاسنتر، از سرور برای کارهای غیرقانونی مانند حملات DDoS، Brute Force، ترافیک زیاد روی سرور و … استفاده شود که در این حالت هم معمولاً قبل از مسدودسازی آی پی، به کاربر اخطار داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم