هایبرید سرور چیست و چه تفاوتی با ماکرو سرور دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۰۶۲ بازدید

هایبرید سرور نوعی سرور مجازی ترکیبی است. در این سرور، سرورهای مجازی و اختصاصی با یکدیگر ترکیب شده‌اند و سروری بادوام و ایمن را به کاربران ارائه می‌دهند. در این مقاله، قصد داریم شما را با سرور هایبریدی آشنا شده و تفاوت آن‌ را با دیگر سرورها بدانیم. با ما همراه باشید.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی (Dedicated Server) به صاحبان وب‌سایت و نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا به‌طور کاملاً اختصاصی از منابع استفاده کنند. سرورهای اختصاصی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. سرور اختصاصی فیزیکی
  2. سرور اختصاصی مجازی

خرید هایبرید سرور

۱. سرور اختصاصی فیزیکی

سرور اختصاصی فیزیکی را به‌صورت فیزیکی می‌خرید؛ یعنی شما صاحب سخت افزار سرور هستید و به‌همین‌دلیل، باید هزینه نگه‌داری سرور در دیتاسنتر و خدمات Colocation آن را بپردازید. تأمین برق مصرفی سرور، تأمین فضا، آدرس IP، تأمین شبکه و اینترنت، اینترنت معتبر، Firewall و امنیت شبکه ازجمله خدماتی است که Colocation به سرور اختصاصی شما ارائه می‌دهد.

در مقاله ی زیر دو نوع سرور اختصاصی مفصلا توضیح داده شده است، همچنین با خواندن آن بر مفاهیمی مانند کولوکیشن، رک و… تسلط پیدا می‌کنید.

سرور اختصاصی چیست؟

۲. سرور اختصاصی مجازی

این سرویس درواقع سروری اختصاصی است که نرم‌افزار مجازی‌ساز روی آن‌ نصب شده‌ و امکان مدیریت از راه دور را دارد. شما با خرید این سرور نیازی نیست دغدغه‌ی کالوکیشن را داشته باشید، بلکه میزان منابع موردنیاز خود را انتخاب کرده و سرورتان را سفارش می‌دهید.

سرور اختصاصی مجازی براساس سقف منابع به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • هایبرید سرور
  • ماکرو سرور

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سرور اختصاصی مجازی یا VDS مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

سرور اختصاصی مجازی چیست؟

هایبرید سرور چیست؟

Hybrid Server از ترکیب یک سرور فیزیکی (در دیتاسنتر) و یک سرور مجازی (cloud server) تشکیل شده است. این فناوری ترکیبی باعث طراحی یک سرور جدید شده که هم قدرت یک سرور اختصاصی کلاسیک و هم انعطاف‌پذیری تکنولوژی رایانش ابری را دارا باشد. در هایبرید سرور منابع سخت افزاری بطور کامل در اختیار کاربر است و اگر به درستی پیکربندی شود، در مقابل انواع حملات سایبری مقاومت می‌کند.

در هایبرید سرور تمام منابع سرور به‌طور اختصاصی به کاربران ارائه می‌شود و برای ترافیک فراوان و بارهای پردازشی سنگین یک انتخاب بی‌چون‌وچرا است. با خرید هایبرید سرور می‌توانید امنیت، پایداری و مقیاس‌پذیری بالایی را در مدیریت کسب‌وکارتان تجربه کنید. اگر به سرور قوی و سریع نیاز دارید تا به کاربران زیادی خدماتتان را ارائه دهید، هایبرید سرور راه‌حل اساسی برای نیازهایتان است.

مزایای ابر هایبریدی

  • ابر هایبریدی از Agile و DevOps پیروی می‌کند. این روش‌ها بهره‌وری توسعه‌دهنده را افزایش می‌دهند.
  • ابر هایبریدی برنامه‌های قدیمی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و کارایی رضایت‌بخش زیرساخت‌ها را تضمین می‌کند.
  • زیرساخت ابری‌ای که این سرور ارائه می‌دهد، بسیار امن است و امکان اجرای آن روی محیط‌های دیگر وجود دارد.
  • ابر هایبریدی کارایی کلی کسب‌وکارها را افزایش می‌دهد.
هایبرید سرور چیست؟

چرا باید از سرورهای اختصاصی استفاده کنیم؟

دلایل استفاده از هایبرید سرور

۱. رشد وب‌سایت

اولین دلیلی که بسیاری از افراد به‌دنبال سرور اختصاصی می‌روند، ترافیک زیاد و رشد سریع وب‌سایتشان است. زمانی که ترافیک وب‌سایتتان افزایش پیدا می‌کند، اگر سرور میزبان نامناسب باشد، باعث ضعف وب‌سایت شما می‌شود. در‌اصل، در این شرایط باید وب‌سایت را برای ورود کاربران آماده کنید؛ وگرنه سرعت سایت کاهش پیدا کرده و کاربران هنگام استفاده از وب‌سایت به‌مشکل برمی‌خورند.

وقتی می‌خواهید سرویس میزبانی خود را به سرور اختصاصی تغییر دهید، بهتر است با هایبرید سرور شروع کنید چرا که نسبت به سایر سرورهای اختصاصی ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.

۲. امنیت

ازآن‌جاکه برخی از وب‌سایت‌ها به‌طور ویژه به امنیت زیاد نیاز دارند، از هایبرید سرور استفاده می‌کنند. برخی از اطلاعات مانند اطلاعات کارت‌های اعتباری مشتریان و ایمیل‌های محرمانه، اطلاعات بسیار حساسی هستند که باید از آن‌ها در‌برابر ویروس و هک محافظت شود.

در این زمینه، سرورهای اختصاصی هایبریدی درمقایسه‌با سرورهای اشتراکی امن‌تر هستند و امنیت بسیاری دراختیار کاربران قرار می‌دهند. Hybrid Server با‌توجه‌به سطوح امنیتی پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهند، از اطلاعات شما دربرابر حملات DDoS و بدافزارها محافظت می‌کنند؛ ازاین‌رو، تمام مسئولیت امنیت وب‌سایت یا اپلیکیشن شما برعهده سرورهای اختصاصی خواهد بود.

مزایای سرور اختصاصی هایبریدی

آشنایی با سرور اختصاصی هایبریدی

۳. بهینه‌سازی جست‌وجوی صفحات وب‌سایت یا اپلیکیشن

 Hybrid Server با بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت و اپلیکیشن شما‌، سرعت جست‌وجو در آن را افزایش می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، تجربه منفی جست‌وجوی کُند در وب‌سایت‌ها از بین می‌رود و مشارکت و رضایت کاربران افزایش می‌یابد.

۴. کنترل بر نحوه راه‌اندازی

هنگام خرید هایبرید سرور، می‌توانید آن را پیکربندی کنید؛ یعنی حافظه SSD و RAM و CPU سرور را مشخص کنید. همچنین با‌توجه‌به نیاز سیستم‌عامل، می‌توانید نوع مجازی‌ساز، پهنای باند، Firewall و… را انتخاب کنید؛ در‌نتیجه، این امکان به شما اجازه می‌دهد بر نحوه راه‌اندازی سرور اختصاصی به‌طورکامل نظارت کنید.

۵. نیاز به پهنای باند گسترده

 Hybrid Server برای وب‌سایت‌های بزرگ، وب‌سایت‌های نیازمند به سرور ایمن، وب‌سایت‌های نیازمند به پهنای باند گسترده و نیز اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت‌های بازی آنلاین مناسب است. ازآن‌جا‌که سرور اختصاصی پهنای باند گسترده‌ای دارد، صاحبان این وب‌سایت‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و پهنای باندشان را مشخص کنند.

اجاره هایبرید سرور

 

معرفی هایبرید سرور و فواید استفاده از آن

ماکرو سرور چیست و چه تفاوتی با هایبرید سرور دارد؟

ماکرو سرور (Macro Server) سروری است که بیشتر برای کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ یا محاسبات سنگین کاربرد دارد. این سرور اختصاصی سقف منابع بیشتری نسبت به هایبرید سرور دارد اما در هر دوی آن‌ها لایه‌ی مجازی‌ساز بکار رفته و کاربر با خرید آن یک ماشین مجازی دریافت می‌کند.

ماکروسرور و هایبرید سرور همراه با IP اختصاصی اراِِئه می‌شوند و توان پردازشی بسیار بالایی دارندو پس معیار شما برای انتخاب بین ماکرو سرور و هایبرید سرور باید منابع سخت‌افزاری موردنیازتان باشد. اگر به منابع متوسطی نیاز دارید هایبرید سرور را انتخاب کنید و اگر به منابع بالایی نیاز دارید ماکرو سرور را انتخاب کنید.

معرفی هایبرید سرور پارس پک

هایبرید سرور شرکت پارس پک در دو موقعیت ایران و آلمان همراه با دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز ارائه می‌شود. برای خرید هایبرید سرور می‌توانید یکی از گزینه‌های:

  1. هارد SSD
  2. هارد HDD
  3. هارد NVMe

را انتخاب کنید. در این سرویس ها از مجازی‌ساز Red Hat KVM استفاده شده تا محیط‌ سرور هیبریدی بوجود بیایند. استفاده از مجازی‌ساز KVM برای ارائه منابع اختصاصی، باعث عملکرد بهتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرویس میزبانی شما می‌شود.

یک سرور اختصاصی خوب و استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان آن را تهیه کرد؟

راهنمای خرید سرور اختصاصی

ویژگی‌های هایبرید سرور پارس پک

  • مقیاس‌پذیری و انعطاف پذیری hybrid server بالاست، به طوریکه شما قادر هستید میزان منابع خود از جمله: RAM، CPU و هارد را متناسب با نیازتان انتخاب کنید.
  • در حین استفاده از سرویس می‌توانید منابع را ارتقا یا کاهش داده و طی این تغییرات و حتی با کوچ به ماکرو سرور نیز IPهای اختصاصی شما ثابت خواهند ماند.
  • می‌توانید از کنترل پنل‌های دایرکت ادمین و سی پنل، برای هایبرید سرور لینوکس و پلسک را برای Hybrid Server ویندوز استفاده کنید. البته استفاده از کنترل پنل‌های دیگر نیز بلامانع است.
  • قیمت هایبرید سرور پارس پک بنابر موقعیت جغرافیایی سرور و میزان منابع، متغیر است. اما در حالت کلی هزینه‌ی هایبرید سرور از سرورهای اشتراکی مانند VPS گران‌تر و از ماکروسرور و برمتال ارزان‌تر است.
  • شما با خرید هایبرید سرور پارس پک می‌توانید از 1 تا 6 ترابایت ترافیک ماهانه رایگان دریافت کنید.
  • در این سرویس هاردهای SSD-NVMe-HDD ارائه می‌شود.
  • سخت افزار قوی از نوع HP با پردازشگرهای Intel XEON در هایبرید سرور بکار رفته است.
  • در Hybrid Server امکان ارتقا RAM تا 4 گیگ وجود دارد.
  • پنل قدرتمند ابری با امکاناتی ویژه برای مدیریت سرورها مانند ابزار  VNC و استفاده از فایروال قدرتمند پارس پک در پنل ابر سرور وجود دارد.

جمع‌بندی

Hybrid Server  برای میزبانی انواع وب‌سایت‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا مناسب است، همچنین برای میزبانی اپلیکیشن‌ها، نصب نرم افزارهای سنگین، فعالیت در بازارهای ارز دیجیتال و… مناسب است. هایبرید سرور نسبت به انواع دیگر سرور اختصاصی کانفیگ کمتری داشته و قیمت آن نیز ارزان‌تر خواهد بود، به همین دلیل برای کسب‌وکارهای متوسط و روبه‌رشد انتخاب بسیار مناسبی است.

سؤالات متداول

۱. سرورهای هایبریدی چگونه کار می‌کنند؟

این سرورهای مجازی ازطریق سیستم مجازی‌ساز KVM می‌توانند هر قسمت سرور را به کاربری جداگانه اختصاص دهند. سرورهای هایبرید سرور ازطریق دریافت سرور اختصاصی و تقسیم آن به سرورهای مجازی، امکان استفاده از آن‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

۲. چرا به سرورهای هایبریدی نیاز داریم؟

این سرورها بسیار متمرکز هستند و مدیریتشان آسان است. همچنین، درمقایسه‌با سرورهای دیگر مانند بر متال و ماکرو، سرویس بهتر و قوی‌تری ارائه می‌دهند.

۳. تبادل هایبرید سرور چیست؟

هایبرید سرور می‌تواند ارتباطی مستقیم بین سازمان تبادل و یک سازمان تبادل در محل و تبادل آنلاین برقرار کند. همچنین، این سرور می‌تواند مانند قدمی به‌سوی انتقال کامل به سازمان تبادل آنلاین عمل کند.

۴. محاسبه ابر هایبریدی چیست؟

در ابر هایبریدی، برنامه‌های کاربردی از محیط‌های مختلفی اجرا می‌شوند. ازآن‌جاکه امروزه هیچ‌کس به ابر عمومی اتکا نمی‌کند، روش‌های زیادی برای محاسبه ابر هایبریدی وجود دارد.

۵. چه سروری بدون سیستم مجازی‌ساز ارائه می‌شود؟

سرور بر متال سروری اختصاصی فیزیکی است که بدون سیستم مجازی‌ساز به کاربران ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم