میل سرور چیست؟ + روش‌های افزایش امنیت میل سرور

ایمیل سرور چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 1 آذر 1402
مطالعه: ۱۷ دقیقه ۰ نظر ۶۵۶ بازدید

میل سرور چیست و چگونه کار می‌کند؟ اگر کنجکاوید بدانید که در فرایند ارسال ایمیل از یک گوشه دنیا به گوشه دیگر چه اتفاق‌هایی می‌افتند، جای درستی آمده‌اید. پاسخ شما در مفهومی به نام «میل سرور» نهفته است. در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس‌پک، با پاسخ پرسش «میل سرور چیست» و انواع آن آشنا می‌شوید. همین‌طور فرایند ارسال ایمیل را به صورت گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم و شما را با راهکارهای افزایش امنیت میل سرور آشنا می‌کنیم.

میل سرور چیست؟

قبل از هر چیزی، باید ببینیم که Mail Service چیست؟ میل سرور یک سرویس کلی است که مسئولیت انتقال ایمیل‌ها را بر عهده دارد. برای درک بهتر میل سرور، فرایند ارسال نامه را در نظر بگیرید. وقتی نامه‌ای از آدرس A به آدرس B ارسال می‌شود، در این بین به دست اداره پست می‌افتد. در واقع این پست‌خانه است که واسط بین آدرس اول و دوم است. در این مثال، Mail server مانند اداره پست است.

سرور ایمیل به عنوان عامل انتقال نامه (Mail Transfer Agent) یا نماینده تحویل نامه (Mail Delivery Agent) هم شناخته می‌شود. درست است که ارسال ایمیل در عرض چند ثانیه انجام می‌شود؛ اما در همین کار ساده، مجموعه‌ای از انتقال‌ها رخ می‌دهد که بر عهده میل سرویس است.

میل سرور سرویسی است که ایمیل را از فرستنده تا گیرنده همراهی می‌کند. این فناوری می‌تواند پُلی باشد بین دامنه‌های مختلف تا شرکت‌ها در ارسال ایمیل محدودیتی نداشته باشند. سرور ایمیل امنیت ایمیل را در طول مسیر تأمین می‌کند و اگر ایمیل به گیرنده نرسد، به فرستنده گزارش می‌دهد.

خرید ایمیل سازمانی

هدف ایمیل سرور چیست؟

مهم‌ترین هدف ایمیل سرور این است که کاربران بتوانند از هر دامنه‌ای به هر دامنه‌ای ایمیل ارسال کنند. اما هدف دیگر آن نیز تأمین امنیت ایمیل‌ها است. به همین دلیل نیز میل سرور باید در فرایند انتقال ایمیل‌ها، پروتکل‌های مشخصی را رعایت کند. پروتکل‌هایی که می‌گویند ایمیل دریافتی چگونه پردازش شود و به کجا و چگونه ارسال شود.

توجه:

میل سرور وظیفه دارد ایمیل‌ها را از فرستنده به گیرنده به‌صورت امن و رمزگذار‌‌ی‌شده ارسال کند. با استفاده از ایمیل سرور می‌توانید به تعداد دلخواه ایمیل به کاربرانتان ارسال کنید. این کار باعث می‌شود، محدودیتی در تعداد ایمیل‌های ارسالی نداشته باشید و ایمیل‌های شما با IP ثابت و مطمئن به کاربران ارسال شود.

انواع میل سرور

اگر از دید فناوری استفاده‌شده در طراحی میل سرورها نگاه کنیم، باید بگوییم که دو نوع میل سرور وجود دارد:

  • میل سرور لینوکسی
  • میل سرور ویندوزی

اما اگر سازوکار سرورهای ایمیل را مد نظر داشته باشیم، باید به دو نوع زیر اشاره کنیم:

  • میل سرور ورودی
  • میل سرور خروجی

در ادامه با انواع سرورهای ایمیل بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی انواع سرور ازنظر کاربرد، موقعیت اشتراک منابع و ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها را در مقاله زیر بخوانید.

سرور چیست؟

۱. میل سرور ورودی (Incoming Mail Server) چیست؟

برای این که بهتر درک کنیم که این نوع میل سرور چیست، بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید می‌خواهید از شهر تهران یک نامه ارسال کنید. اداره پست تهران مانند میل سرور عمل می‌کند. صندوق پستی تهران نقش میل سرور خروجی را دارد. از طرفی واحدی در اداره پست که نامه‌های تهران را تحویل می‌گیرد و دسته‌بندی کرده و در نهایت تحویل می‌دهد، نقش میل سرور ورودی را دارد. دقت کنید که میل سرور خروجی و ورودی هر دو در سمت ما (یعنی فرستنده) هستند. بنابراین اداره پست نقش میل سرور اصلی را ایفا می‌کند. به عبارت دیگر، ایمیل‌ها قبل از این که به دست شما برسند، در میل سرور ورودی نگه داشته می‌شوند. تنظیمات سرور ورودی ایمیل شامل دو نوع فناوری متفاوت است:

  • IMAP (Internet Message Access Protocol): در این سرور یک کپی از پیام‌ها ذخیره می‌شود.
  •  (Post Office Protocol نسخه ۳) POP3: این نوع سرور پیام‌های ارسالی و دریافتی را در هارد دیسک‌های محلی رایانه‌های شخصی ذخیره می‌کند.
انواع میل سرور
معرفی انواع میل سرور

۲. میل سرور خروجی (Outgoing Mail Server) چیست؟

مثال بالا را در نظر بگیرید. این بار فرض کنید شما می‌خواهید یک نامه را به تبریز بفرستید. پس نامه را به اداره پست تهران تحویل می‌دهید. این نامه به اداره پست تبریز تحویل داده می‌شود. میل سرور خروجی مانند اداره پست تبریز است. به میل سرور خروجی سرور SMTP یا پروتکل انتقال نامه ساده هم گفته می‌شود. در ادامه می‌بینیم که SMTP Server چیست.

میل سرور SMTP چیست؟

SMTP مخفف عبارت Simple Mail Transfer Protocol و یکی از پروتکل‌های میل‌‌ سرور است. پروتکلی که شرایط ارسال و دریافت ایمیل را تعیین می‌کند. این سرور نقشی کلیدی در انتقال ایمیل دارد. تا جایی که بدون آن نمی‌توانید برای دیگران ایمیل ارسال کنید.

اگر یک ایمیل به هر دلیلی تحویل داده نشود، پروتکل SMTP مطمئن می‌شود که پیام به فرستنده برگردانده می‌شود. این پیامِ بازگشتی حاوی جزئیاتی است که به فرستنده می‌گوید که یا آدرس ایمیل اشتباه است یا میل کلاینت او ایمیل‌های شناسه فرستنده را مسدود کرده است. اگر سرور فرستنده هم در دسترس نباشد، ایمیل نگه داشته می‌شود و این فرایند به صورت دوره‌ای تکرار می‌شود.

اما یکی دیگر از امکانات SMTP این است که می‌توانیم از هر دامنه‌ای به هر دامنه‌ای ایمیل بفرستیم. بدون این سرویس فقط می‌توانیم به‌صورت لوکال و داخلی ایمیل ارسال کنیم. درواقع تنها می‌توانیم به دامنه‌هایی ایمیل بفرستیم که درست مطابق دامنه ایمیل ما هستند. برای مثال از آدرس ایمیل [email protected] به آدرس ایمیل [email protected] ایمیل بزنیم. حتی اگر روی سرور چند دامنه داشته باشیم، باز هم فقط امکان ارسال ایمیل را از دامنه‌ای به دامنه دیگر داخل سرور و به‌صورت لوکال داریم.

برای این که بتوانیم از هر دامنه‌ای به هر دامنه‌ای ایمیل بزنیم، باید یک سرور را به عنوان واسط داشته باشیم تا بتواند دامنه‌های مختلف را به هم متصل کند. پس سرویس SMTP چه می‌کند؟ وقتی دامنه‌ای را به‌عنوان مقصد وارد می‌کنید که متفاوت از دامنه مبدأ است و آن دامنه روی سرور وجود ندارد، ایمیل به SMTP ارسال شده و از آنجا به دامنه مقصد روانه می‌شود. بنابراین این SMTP است که به عنوان یک سرور واسط بین این دو دامنه متفاوت عمل می‌کند.

پروتکل SMTP چیست؟
بررسی نحوه کار پروتکل SMTP

میل کلاینت چیست؟

هر جا که سؤال میل سرور چیست مطرح می‌شود، پای مفهوم دیگری به نام میل کلاینت نیز در میان است. وقتی وارد فضای ایمیل خود می‌شوید، ایمیل‌ها را چک می‌کنید، پیام جدید می‌نویسید و ارسال می‌کنید و… دارید با یک میل کلاینت کار می‌کنید. Mail Client یک نرم‌افزار است که یک رابط کاربری را در اختیارمان قرار می‌دهد تا ایمیل‌ها را مدیریت و ارسال کنیم. مانند Gmail، Outlook و… .

مقایسه میل سرور و میل کلاینت

حالا که میل کلاینت را شناخته‌اید، شاید کنجکاو باشید که تفاوت سرور ایمیل و میل کلاینت را بدانید. مهم‌ترین تفاوت این دو در کاربرد و هدف آن‌ها است. میل سرور را یک اداره پست در نظر بگیرید که هفت روز هفته و ۲۴ ساعته کار می‌کند. دریافت پیام‌ها، مرتب کردن و انتقالشان بین فرستنده‌ها و گیرنده‌ها به عهده این اداره پست است.

ایمیل کلاینت می‌تواند یک صندوق پستی باشد که جلوی منزل شما قرار دارد و مختص شما است. مأمور پست نامه‌ها را از فرستنده‌های دیگر می‌گیرد و آن‌ها را داخل صندوق اختصاصی شما قرار می‌دهد. همین‌طور نامه‌های ارسالی شما را هم از این صندوق برمی‌دارد تا به دست گیرنده برساند.

در میل کلاینت می‌توانید ایمیل‌های خود را رمزگذاری کنید. اما میل سرور تعهد می‌دهد که ایمیل در طول مسیر ایمن بماند. بنابراین میل کلاینت سرویس شخصی شما است که با میل سرور در ارتباط است. ایمیل سرور، ایمیل را از میل کلاینت شما می‌گیرد و مثل یک واسط، این ایمیل را به میل کلاینت طرف مقابل تحویل می‌دهد.

فرایند ارسال ایمیل با میل سرور چگونه است؟

حالا که می‌دانید میل سرور چیست و با انواع آن آشنا شده‌اید، بهتر می‌توانید سازوکار ارسال ایمیل را درک کنید. در ادامه مراحل مختلف ارسال یک ایمیل را مرور می‌کنیم.

گام اول: ارسال پیام توسط فرستنده

وقتی پیام را می‌نویسید و Send را می‌‎زنید، میل کلاینت شما با سرور SMTP (میل سرور خروجی) ارتباط می‌گیرد. بنابراین آدرس دامنه چیزی شبیه به «smtp.example.com» خواهد بود. در این فرایند آدرس ایمیل شما، آدرس ایمیل گیرنده، متن پیام و هر چیزی که پیوست ایمیل شده تحویل SMTP می‌شود.

گام دوم: پردازش آدرس ایمیل گیرنده توسط سرور SMTP فرستنده

سرویس SMTP آدرس ایمیل گیرنده را پردازش می‌کند. اگر نام دامنه با نام فرستنده یکی باشد، پیام به طور مستقیم به سرور POP3 یا IMAP (که هر دوی آن‌ها میل سرور ورودی هستند) ارسال می‌شود. اما اگر دامنه متفاوت باشد، سرور SMTP با سرور دامنه مورد نظر ارتباط می‌گیرد.

گام سوم: یافتن میل کلاینت مقصد توسط سرور SMTP فرستنده

اینجا سرور SMTP به دنبال میل کلاینت مقصد است. برای این کار باید با DNS (Domain Name Server) ارتباط برقرار کند. DNS نام دامنه ایمیل گیرنده را می‌گیرد و آن را به آدرس IP تبدیل می‌کند.

سرور SMTP فرستنده نمی‌تواند یک ایمیل را به تنهایی و فقط با نامه دامنه مسیریابی کند. اینجا است که IP به کمک SMTP می‌شتابد. میل سرور خروجی از IP برای ردیابی ایمیل استفاده می‌کند.

گام چهارم: انتقال ایمیل بین سرورهای SMTP

تا اینجا SMTP آدرس IP گیرنده را پیدا کرده است. حالا می‌تواند به سرورهای SMTP دیگر متصل شود. در واقع ایمیل بین مجموعه‌ای از سرورهای SMTP دست به دست می‌شود تا به مقصد برسد.

گام پنجم: تحویل پیام به گیرنده

سرویس ایمیل گیرنده، پیام دریافتی را اسکن می‌کند. سپس پیام را به سرور POP3 یا IMAP تحویل می‌دهد. این ایمیل در سمت گیرنده چک شده و در صورت داشتن مجوز، به IMAP/POP3 تحویل داده می‌شود. درغیراین‌صورت Mail Server گیرنده، پیامی به میل‌سرور فرستنده ارسال می‌کند که ایمیل دارای مشکل است. سپس خطا را به فرستنده تحویل می‌دهد.

برای آشنایی با مزایا، معایب، کاربرد و روش‌های دریافت ایمیل سازمانی و بررسی تفاوت آن با ایمیل شخصی مقاله زیر را بخوانید.

ایمیل سازمانی چیست؟

میل‌سرور مبتنی بر ابر چیست؟

یکی از سرویس‌های محبوب و کاربردی میل سرورها، آن‌هایی هستند که بر پایه فضای ابری کار می‌کنند. اما این نوع میل سرور چیست؟ میل سرور ابری دریافت، پردازش و ارسال پیام‌ها را در فضای ابری انجام می‌دهد.

سرورهای SMTP رایج، مانند سرورهای مرتبط با Gmail، محدودیت ارسال دارند. به این معنی که به‌ناچار باید به جای ارسال انبوه همه ایمیل‌ها، آن‌ها را تقسیم‌بندی کرده و جداگانه ارسال کنیم (برای مثال یک ایمیل را در سه مرتبه و هر بار برای ۵۰۰ نفر ارسال کنیم). میل سرور مبتنی بر ابر محدودیتی در تعداد ارسال پیام‌ ندارد.

نحوه کار میل سرور
بررسی عملکرد میل سرور

میل سرور امن چیست؟

سرور ایمیل امن بدین‌معنی است که شما از دامنه ایمیل و داده‌های خود در‌برابر استفاده غیرمجاز محافظت می‌کنید. این امنیت یعنی:

  • محافظت از ایمیل‌ها هم در هنگام ارسال و هم در صندوق ورودی
  • نصب و راه‌اندازی فیلترهای ایمیل و آنتی‌ویروس در سرورهای خود
  • جلوگیری از اقدام کاربران غیرمجاز برای ارسال ایمیل با استفاده از دامنه سازمان شما
  • ایمن‌سازی شبکه‌هایی که کارمندان شما و سایر کاربران مجاز از سرویس ایمیل استفاده می‌کنند.
  • اطمینان از اینکه سرورهای ایمیل شما از‌نظر فیزیکی دور از دسترس اشخاص غیرمجاز هستند.

راهکارهای افزایش امنیت میل‌ سرور

حتی اگر بهترین میل سرور را انتخاب کنید، باز هم باید پیگیر ارتقای بیش از پیش امنیت آن باشید. به خصوص اگر میل سرور رایگان تهیه می‌کنید، باید این موضوع را بیشتر جدی بگیرید.

هر ایمیل ارسالی، توسط ارگان های مختلفی (نظیر اداره پست مرکزی) بررسی و مواردی نظیر دامنه ارسال کننده، آدرس آی پی ارسال کننده ایمیل، رکوردهای مختلف DNS مربوط به آن دامنه (نظیر رکوردهای SPF ،DKIM و Dmarc) بررسی می‌شوند تا مشخص شود که این ایمیل امنیت کافی جهت تحویل به مقصد را دارد یا خیر. یکی از علت‌های اسپم (Spam) شدن ایمیل‌ها همین است که به‌صورت کامل و کافی هویت ارسال‌کننده مشخص نشده است.

در صورتی‌ که موارد مشکوک اندک باشند، ایمیل به ناحیه Spam گیرنده تحویل می‌شود. ولی در صورتی که موارد مشکوک بیشتر باشد، به‌طور کلی ایمیل بلاک شده و اصلا تحویل گیرنده حتی در اسپم هم نخواهد شد. به همین خاطر بهتر است موارد زیر را در مورد ایمیل خود بررسی و رفع کنید.

برای آشنایی با ۱۱ روش جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ارسالی مقاله زیر را بخوانید.

جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ارسالی

۱. اطمینان از بک‌لیست نبودن آدرس آی‌پی

باید مطمئن شوید که آدرس آی‌پی که از طریق آن ایمیل را ارسال می‌کنید در هیچ بلک‌لیستی نیست. این آدرس آی‌پی به طور عمومی آی پی سرور شما است. برای این منظور می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید تا مطمئن شوید که ایمیل شما جزو بلک‌لیستی نباشد. اگر هم باشد، می‌توانید جهت رفع آن اقدام کنید که البته ممکن است چند ساعت تا چند روز زمان‌بر باشد.

https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

۲. بررسی رکورد SPF

بررسی رکورد SPF که حتما شامل آی‌پی فرستنده ایمیل شما باشد. این رکورد مشخص می‌کند که چه آدرس آی‌پی‌هایی مجاز به ارسال ایمیل از طریق این دامنه هستند. به طور عمومی رکوردهای SPF به این صورت هستند:

v=spf1 +a +mx +ip4:xx.xx.xx.xx include:spf.domain.com -all

این رکورد در واقع یک رکورد ِDNS از نوع TXT است که در زون دامنه شما وجود دارد و در آن دامنه‌ها و آی‌پی ‌های مجاز را می‌توانید مشخص کنید.

۳. ایجاد رکورد DMARC

می‌توانید از ابزار و سایت‌های مختلف برای ایجاد رکورد Dmarc مطابق دامنه خود استفاده کنید. البته این رکورد یک الگوی ثابتی دارد و می‌توانید Policy‌های مختلفی را روی آن ثبت کنید و حتی آن را برای دامنه‌های مختلف استفاده کنید.

ساده‌ترین شکل رکورد Dmarc به این صورت است که یک رکورد TXT با عنوان _dmarc و مقدار زیر می‌آید:

;v=DMARC1; p=none

البته می‌توانید Policy‌های بیشتری روی این رکورد اعمال کنید. یکی از ساده‌ترین سایت‌های ایجاد این رکورد، سایت زیر است:

DMARC Record Wizard

۴. ایجاد رکورد DKIM

ایجاد رکورد DKIM هم باعث بالا بردن امتیاز ایمیل شما شده و از اسپم شدن ایمیل شما جلوگیری می‌کند. نحوه ایجاد این رکود به این صورت است که در Mail Server شما قسمتی برای ایجاد این رکورد وجود دارد و مطابق درخواست شما یک رکورد پیچیده تولید می‌کند. به عنوان مثال، در کنترل‌پنل‌هایی نظیر Directadmin و Cpanel در قسمت Email Accounts امکان فعال کردن این رکورد وجود دارد. همچنین در صورتی که از ویندوز سرور استفاده می‌کنید، پس از نصب Mail Enable، امکان ایجاد DKIM میسر است. بعد باید این رکورد ایجاد شده را در DNS Zone خود ثبت کنید.

۵. ایجاد رکورد PTR

ایجاد رکورد PTR هم باعث بالا رفتن امتیاز ایمیل شما می‌شود. البته تنها در صورتی که از سرور اختصاصی استفاده می‌کنید امکان ثبت این رکورد را دارید. البته این رکورد توسط شرکت ارائه‌دهنده سرور شما نیز قابل ثبت است. عملکرد آن به این صورت است که برعکس عملکرد DNS (یعنی تبدیل دامنه به آدرس آی پی) آدرس آی پی سرور شما را به دامنه شما معرفی می‌کند.

۶. دریافت گواهی SSL

با داشتن گواهی SSL مطمئن می‌شوید که ایمیل‌ها در حال انتقال رمز‌گذاری می‌شوند. بنابراین می‌توانید به امنیت میل سرورها کمک کند.

۷. دریافت گواهی S/MIME

مسئولیت این گواهی امضا کردن ایمیل‌ها به صورت دیجیتالی است. این گواهی هم ایمیل‌ها را به روش خود رمزگذاری می‌کند.

۸. استفاده از DNSBL

یک لیست سیاه است شامل آدرس‌‎هایی که همیشه پیام هرزنامه ارسال می‌کنند. این سرویس به کمک یک درخواست DNS، به صورت لحظه‌ای ایمیل فرستنده را با ایمیل‌های لیست سیاه تطبیق می‌دهد.

نحوه تنظیم میل سرور SMTP

تا این‌جای مطلب فهمیدید که ایمیل سرور چیست و فرایند ارسال ایمیل چگونه است. حالا برای راه‌اندازی سرویس گیرنده ایمیل باید سرور SMTP را پیکربندی کنید تا از تحویل ایمیل‌های شما محافظت کند. تنظیم سرورهای SMTP آسان است و شما می‌توانید به‌سادگی نرم‌افزار ایمیل خود را باز کنید و پارامترهای SMTP مناسب را در پنجره تنظیمات اضافه کنید.

این نکته را به‌خاطر بسپارید که SMTP استاندارد مربوط به ارائه‌دهندگان ایمیل رایگان مانند Yahoo یا Hotmail یا Gmail از تحویل درست همه پیام‌های شما مطمئن نمی‌شود؛ به‌ویژه اگر ایمیل را برای تعداد زیادی از گیرندگان ارسال می‌کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم که از سرور حرفه‌ای SMTP استفاده کنید. برای پیکربندی این میل سرور، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. گزینه Account Settings را در سرویس گیرنده ایمیل انتخاب کنید. این گزینه معمولاً در منو Tools قرار دارد.

۲. Outgoing server (SMTP) را انتخاب کنید.

خرید SMTP سرور
گزینه Outgoing server را انتخاب کنید

۳. برای تنظیم SMTP جدید، روی گزینه Add کلیک کنید تا پنجره پاپ‌آپ باز شود.

تنظیم میل سرور SMTP
مطابق با توضیحات زیر کادرهای خالی را پر کنید

۴. اکنون قسمت‌های مختلف تنظیمات را به‌صورت زیر پر کنید:

  • Description: نام غیررسمی برای شناسایی سرور است. پیشنهاد می‌کنیم که از ارائه‌دهنده ایمیل مانند جیمیل یا یاهو استفاده کنید.
  • Server Name: مشخصات واقعی سرور SMTP است که با مراجعه به صفحه وب ارائه‌دهنده خود، می‌توانید آن را پیدا کنید.
  • Port :SMTP معمولاً روی پورت ۲۵ کار می‌کند؛ اما با ۵۸۷ نیز کار می‌کند.
  • Connection Security: به‌خودی‌خود SMTP هیچ‌گونه رمزگذاری‌ای ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین، اگر می‌خواهید اتصال خود را ایمن‌تر کنید، از افزونه STARTTLS یا SSL/TLS استفاده کنید. این افزونه‌ها از پورتی جداگانه برای ارتباطات رمزگذاری‌شده استفاده می‌کنند.
  • Authentication: روش‌های احراز هویت متنوعی مانند Passwords و CRAM-MD5 و KERBEROS وجود دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • User Name: آدرس ایمیل شماست.

نکات مهم برای خرید ایمیل سرور

قبل از انتخاب میل سرور باید به نکات زیادی توجه کنید. درادامه، به برخی از این نکات مهم اشاره می‌کنیم.

۱. امنیت

Mail Server باید از ابزارهای پیشرفته برای محافظت از اطلاعات استفاده کند. همچنین، قابلیت‌های دیگری از‌جمله رمزگذاری، ضد‌بدافزار، فیلتر‌کردن هرزنامه و ابزارهای جلوگیری از از‌دست‌دادن داده‌ها را ارائه کند.

۲. هزینه

سرورهای ایمیل داخلی گران‌ترند؛ اما سیستم‌ها را دقیق‌تر کنترل می‌کنند و ایمن‌ترند. ناگفته نماند سرویس‌های ایمیل مبتنی‌بر ابر معمولاً هزینه اولیه کمتری دارند.

۳. بایگانی و ذخیره‌سازی

هنگام خرید ایمیل سرور مطمئن شوید که شرکت ارائه‌دهنده فضای کافی را برای بایگانی ایمیل‌ها ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که برخی از سرویس‌ها گزینه‌ای برای انتقال خودکار پیام‌های قدیمی دارند.

۴. سازگاری

سرور میل باید گزینه‌هایی برای همگام‌سازی با اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر وب و تلفن‌همراه مانند ایمیل و تقویم و برنامه‌های تماس داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک، میل سرور و عملکرد آن را بررسی کردیم. گفتیم که نرم‌افزار میل سرور، واسطه بین دو میل کلاینت است. هدف اصلی این سرویس، اطمینان از ارسال ایمیل‌ها است، اما تأمین امنیت ایمیل‌ها نیز از وظایف آن است. به همین دلیل، بیشتر شرکت‌های بزرگ، اقدام به راه‌اندازی میل سرور سازمانی اختصاصی خود می‌کنند. سازماندهی ارتباط بین کارکنان و ارسال انبوه ایمیل، از دلایل جذب کسب‌وکار‌ها به این سرویس است.

سؤالات متداول

۱. میل سرور چیست؟

میل سرور یک برنامه است که بر فرایند ارسال و دریافت ایمیل‌ها نظارت دارد. در واقع وقتی ایمیلی ارسال می‌کنیم، این ایمیل به میل سرویس تحویل داده می‌شود و بعد از همین طریق به گیرنده می‌رسد.

۲. هدف میل سرور چیست؟

این سرویس دو هدف دارد: ۱. از رسیدن ایمیل به دست گیرنده مطمئن شود. ۲. با فناوری‌های خود تا جای ممکن از حملات خرابکارانه جلوگیری کند.

۳. میل سرور ورودی چیست؟

وقتی ایمیلی برای شما ارسال می‌شود، این ایمیل از میل کلاینت مبدأ به میل کلاینت شما فرستاده می‌شود. میل کلاینت شما حکم میل سرور ورودی را دارد که ایمیل را به شما تحویل می‌دهد.

۴. میل سرور خروجی چیست؟

وقتی ایمیلی را ارسال می‌کنید، ایمیل وارد میل کلاینت مقصد می‌شود تا به گیرنده تحویل داده شود. این میل سرور در واقع همان میل سرور خروجی است.

۵. آیا میل‌سرورها قابل هک شدن هستند؟

بله، این سرویس‌ها می‌توانند هک شوند! در این حمله خرابکارانه هکر می‌تواند با دامنه فرستنده ایمیل، برای دیگران پیام‌های فیشینگ یا هرزنامه ارسال کند. در بیشتر مواقع وقتی ایمیل سرور هک می‌شود، دامنه مورد نظر از سمت سرور مقصد مسدود می‌شود.

۶. چطور ایمیل سرور امن داشته باشیم؟

با دریافت گواهی‌های SSL و S/MIME و ادغام سرویس ایمیل با فناوری‌های DMARC و DNSBL. راهکارهای دیگری مثل فعال‌سازی احراز هویت دومرحله‌ای و تغییر نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض هم می‌توانند کارساز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم