سرور رایگان چیست

Avatar
نویسنده: پارس پک
پنج‌شنبه 25 شهریور 1395
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۴۷۶ بازدید

در این مقاله میخوانید

اصطلاح سرور به یک برنامه یا پردازش رایانه ای ( برنامه در حال اجرا ) اطلاق می شود. همچنین به دستگاهی گفته می شود که برای اجرای یک یا چندین برنامه استفاده می شود. در یک شبکه ، چنین دستگاهی میزبان نامیده می شود. وب سرور نرم افزار سرور یا سخت افزار اختصاصی برای اجرای نرم افزار گفته شده است که می تواند درخواست های مشتری جهانی وب را برآورده سازد. به طور کلی یک وب سرور می تواند یک یا چند وب سایت داشته باشد.

وب سرور چگونه کار می کند؟

یک سرور وب درخواست های ورودی شبکه را از طریق HTTP و چندین پروتکل مرتبط دیگر پردازش می کند. کارکرد اصلی وب سرور ذخیره ، پردازش و تحویل صفحات وب به مشتری است. ارتباط بین مشتری و سرور با استفاده از پروتکل انتقال (HTTP) صورت می گیرد. صفحات تحویل داده شده اغلب اسناد HTML هستند که علاوه بر محتوای متن ، شامل تصاویر ، شیوه نامه ها و اسکریپت ها نیز می شوند.
بسیاری از سرورهای وب عمومی همچنین از برنامه نویسی سمت سرور با استفاده از صفحات سرور فعال ( ASP ) ، PHP ( Hypertext Preprocessor ) یا سایر زبان های اسکریپت پشتیبانی می کنند. سرورهای وب غالباً می توانند در دستگاه هایی مانند چاپگر ، روتر ، وب کم و فقط در یک شبکه محلی تعبیه شده باشند. سرور وب ممکن است بعنوان بخشی از سیستم برای نظارت یا اجرای دستگاه مورد نظر استفاده شود.

دیتا سنتر

در مارس 1989 ، سر تیم برنرز لی با هدف سهولت در تبادل اطلاعات بین دانشمندان با استفاده از سیستم هایپرتکست ، یک پروژه جدید را به کارفرمای خود CERN پیشنهاد داد. این پروژه منجر شد که برنر لی در سال 1990 دو برنامه بنویسد:

  • یک مرورگر وب به نام World Wide Web
  • اولین سرور وب جهان ، بعدها با نام CERN httpd شناخته شد که در NeXTSTEP راه اندازی شد

بین سالهای 1991 تا 1994 ، سادگی و اثربخشی فناوری های اولیه مورد استفاده برای گشت و گذار و تبادل داده از طریق شبکه جهانی وب ، به انتقال آن ها به بسیاری از سیستم عامل های مختلف و گسترش استفاده از آن ها در سازمان های علمی و دانشگاه ها و متعاقباً در صنعت کمک کرده است.

سرور ابری

یک سرور خصوصی مجازی ( “ VPS ” ) یک ماشین مجازی است که توسط یک سرویس میزبانی اینترنت به عنوان یک سرویس به فروش می رسد. سرور اختصاصی مجازی ( VDS )نیز معنای مشابهی دارد. سرور ابری پارس پک نوعی سرور مجازی می باشد که این قابلیت را برای کاربر فراهم می کند تا منابع را ( میزان حافظه اصلی یا رم ، میزان حافظه ذخیره سازی و تعداد هسه پردازشکر ) به صورت سفارشی انتخاب نماید. از محمترین ویژگی های سرور ابری می توان مواردی همچون ، ایجاد سرور در لحظه ، امکان ریبیلد کردن سرور ابری ، بررسی نمودارهای مصرفی منابع و امکان ارتقای منابع در لحظه را نام برد. در ادامه به صورت موردی امکانات سرور ابری قابل مشاهده می باشد.

امکانات سرور های پارس پک
  • ابر سرورهای پارس پک در دو موقعیت ایران یا اروپا ارائه می‌شوند
  • ارتقا سخت‌افزار سرور توسط کاربران به صورت خودکار و در لحظه
  • پرداخت هزینه سرور ابری به صورت روزانه با توجه به منابع مصرفی آن
  • امکان درخواست ارائه کنترل پنل میزبانی به همراه سرور
  • امکان ایجاد سرور ۲۴ ساعته تست به صورت رایگان ( سرور رایگان یک روزه )
  • ارائه پنل قدرتمند ابری با امکاناتی ویژه برای مدیریت سرور
  • دسترسی مستقیم به سرور با ابزار VNC از طریق پنل ابر سرور
  • امکان استفاده از فایروال قدرتمند پارس پک در پنل ابر سرور
  • امکان بک آپ گیری شبانه از سرور

نوع هارد دیسک سرور پارس پک

نوع هارد دیسک در موقعیت ایران ssd و در موقعیت اروپا hdd می باشد. با ابرسرورها می‌توانید سرور با سیستم‌عامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سخت‌افزاری که در نظر دارید را، در زمان دلخواه به سرور خود بیافزایید و تنها برای منابع مورد نیاز سرور، هزینه پرداخت نمایید.

سرور رایگان پارس پک

یکی از سرویس های ارائه شده توسط شرکت پارس پک ارائه سرور رایگان می باشد. سرور رایگان ، سرور ابری می باشد که میتوانید به مدت 24 ساعت به عنوان سرور تست از آن استفاده نمایید. منابع استفاده شده برای سرور رایگان عبارتند از :

  • میزان حافظه اصلی ( رم ) : 1 GB
  • سیستم عامل سرور رایگان : ویندوز / لینوکس
  • هارد دیسک : 25 GB
  • تعداد هسته پردازشگر : 1 Core

 ویژگی های سرور رایگان پارس پک عبارتند از:

  • راه اندازی خودکار : این سرویس تنها با چند کلیک و در کمترین زمان ممکن راه اندازی می شود.
  • دسترسی به تمامی امکانات : کلیه امکانات ارائه شده در پنل ابرسرور پارس پک در این سرویس قابل مشاهده است.
  • حذف خودکار : این سرویس پس از ۲۴ ساعت به صورت خودکار حذف خواهد شد.

کاربران پارس پک می توانند با توجه به آموزش های موجود در این مقاله به راحتی سرور رایگان را تهیه نمایند و متناسب با نیاز خود سرور های ابری پارس پک را تست نمایند.

آموزش دریافت سرور رایگان پارس پک

مرحله اول : ثبت نام
برای تهیه سرور رایگان نیاز است ابتدا داخل سایت پارس پک از بخش ثبت نام اقدام به ثبت عضویت نمایید و وارد حساب کاربری خود شوید.
مرحله دوم : درخواست سرور تست ( سرور رایگان ابری )

  • برای سفارش سرور رایگان نیاز است از داخل حساب کاربری و منو آبی رنگ وسط صفحه ، بخش پنل میزبانی ابری را انتخاب نمایید.

ورود به ابر سرور

  • در داخل پنل ابر سرور برای ایجاد سرور رایگان نیاز است قسمت سرور تست یک روزه را انتخاب نمایید.

سرور تست یک روزه

• پس از انتخاب سرور تست یک روزه نیاز است در پنجره باز شده سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب نمایید و گزینه ایجاد سرور رایگان را کلیک نمایید. سیستم عامل هایی که میتوانید انتخاب نمایید Ubuntu ، CentOS و ویندوز می باشد.

درخواست ابر سرور رایگان پارس پک

پس از اتمام مرحله آماده سازی ، سرور رایگان ایجاد میگردد و شما میتوانید از امکانات پنل ابر سرور برای مدیریت سرور خود استفاده نمایید.

امکانات پنل ابر سرور پارس پک

پس از روند ایجاد سرور ابری کاربر می تواند از امکانات پنل ابر سرور استفاده نماید. یکی از اصلی ترین دلایل ارائه سرور رایگان یک روزه ، آشنایی کاربران با امکانات پنل ابر سرور می باشد.
پس از ایجاد سرور کاربر می تواند در داخل پنل ابر سرور و قسمت سرورها سرور ایجاد شده را مشاهده کند. در تصویر زیر آیکون های روبه روی نام سرور در بخش امکانات از سمت راست به ترتیب عبارتند از : نمودارها ، فایروال ، VNC ، Restart و دیگر امکانات .

ایجاد ابر سرور رابگان پارس پک

با انتخاب دیگر امکانات جزییات بیشتری از امکانات ارائه شده در پنل ابر سرور قابل مشاهده می باشد. امکاناتی مانند : پیکربندی ( جهت تغییرات میزان رم و تعداد پردازنده در لحظه می باشد ، با تغییرات هزینه روزانه سرور تغییر خواهد کرد ) ، نصب مجدد سیستم عامل ، Restart ، VNC ( جهت اتصال ریموت به سرور ) ، Stop ، فضای پشتیبان ( جهت تهیه بک آپ و ذخیره سازی آن ها ده گیگابایت فضای پشتیبان رایگان ساخته خواهد شد )
ویرایش عنوان سرور ، بودجه روزانه سرور ، امکان حذف سرویس ، Rescue و فعال سازی پشتیبان گیری از سرور. لازم به ذکر است برخی از امکانات برای سرور رایگان فعال نمی باشد ، مثلا موارد مربوط به پشتیبان گیری و بودجه روزانه برای سرور تست یک روزه تعریف نشده است. در همین بخش مطابق تصویر زیر اطلاعات سرور به صورت کامل در سمت راست مشاهده می شود.

تجهیزات سرور رایگان پارس پک

اتصال ریموت به سرور رایگان

در این بخش روش های موجود برای اتصال ریموت به سرور رایگان مطرح می گردد. نحوه اتصال به سرور با توجه به نوع سیستم عامل سرور متفاوت می باشد. یکی از روش های اتصال به سرور استفاده از امکان VNC موجود در پنل ابر سرور می باشد. برای اتصال به سرور ویندوز کاربر می تواند از (RDC ( Remote Desktop Control استفاده کند ، آموزش نحوه اتصال ریموت به سرور ویندوزی از طریق RDC در بخش مقالات آموزشی سرور پارس پک قابل مشاهده می باشد. برای اتصال به سرور لینوکسی کاربر می تواند از نرم افزار Putty و همچنین خود VNC اقدام نماید. آموزش های استفاده از Putty برای سرور ویندوزی نیز در بخش آموزش های سرور در سایت پارس پک وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر آن بود تا کاربران با نحوه درخواست و ایجاد سرور تست آشنا گردند ، همچنین برخی از امکانات پنل ابر سرور بیان شد. نکته قابل توجه این است که محصول سرور رایگان یک روزه به منظور آشنایی هرچه بیشتر کاربران با مدیریت سرور و امکانات پنل ابر سرور توسط شرکت پارس پک ارائه گردیده است. اطلاعات سرور تست پس از 24 ساعت به صورت خودکار حذف می گردد. کاربران می توانند پس از استفاده از سرور رایگان به مدت 24 ساعت سرور ابری را با حداقل هزینه به صورت روزانه تهیه نمایند و از آن استفاده کنند. با ابرسرورها کاربر می‌تواند سرور لینوکس یا سرور ویندوز  را در لحظه انتخاب و منابع سخت‌افزاری مناسب را ، در هر زمان که نیاز باشد به سرور خود اضافه کند و متناسب با منابع انتخاب شده هزینه را به صورت روزانه پرداخت نماید ( هزینه به صورت خود کار از اعتبار پنل ابر سرور به صورت روزانه کسر میگردد ).

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم