مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن؛ کدام‌یک را انتخاب کنیم؟

مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 29 تیر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۱ نظر ۱۰۴۱ بازدید

مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن ما را با نکات گوناگونی درباره این دو پلتفرم آشنا می‌کند. شاید شما نیز تابه‌حال از پلتفرم‌های ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن استفاده کرده‌ و تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر‌کدام از آن‌ها را از نزدیک دیده باشید.

حال این سؤال مطرح می‌شود که ادوبی کانکت بهتر است یا بیگ بلو باتن؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارتان مناسب‌تر است؟ قطعاً هر‌کدام از این پلتفرم‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و مطابق با نیازهای افراد طراحی و توسعه داده شده‌اند. شما بر‌اساس نیازهای خودتان، باید یکی از این پلتفرم‌ها را انتخاب کنید.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم به ویژگی‌های بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت و مقایسه Adobe Connect و بیگ بلو باتن بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی پلتفرم ادوبی کانکت (Adobe Connect)

Adobe Connect پلتفرمی برای برگزاری کلاس‌ها و جلسه‌های آنلاین است که Adobe Systems آن را توسعه داده است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا وبینارها، برنامه‌های آموزشی، ارائه‌ها و جلسه‌های خودشان را به‌طور ایمن از‌طریق دسکتاپ یا موبایل راه‌اندازی و اجرا و مدیریت کنند.

Adobe Connect ابزاری مناسب برای کسب‌وکارهای مختلف، از کلاس‌های آموزشی دانشگاه و مدرسه‌ها گرفته تا سازمان‌های دولتی و غیردولتی است که جلسه‌های آنلاین خود را می‌توانند به‌راحتی در آن برگزار کنند. ادوبی کانکت نرم‌افزاری مبتنی‌بر ابر است که در‌ادامه قصد داریم به بیان ویژگی‌های آن و مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن بپردازیم.

ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن
ویژگی‌های ادوبی کانکت

ویژگی‌های ادوبی کانکت

در مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن می‌توان گفت که ویژگی‌های یکسان و مشابه زیادی بین آن‌ها وجود دارد. برخی از ویژگی‌های Adobe Connect عبارت‌اند از:

  • امکان چت خصوصی با کاربران
  • امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش
  • امکان استفاده از تخته‌سفید در کلاس‌های آنلاین
  • امکان ضبط کلاس‌های آنلاین و به‌اشتراک‌گذاری آن
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری سند، صوت، تصویر، ویدئو و…
  • پشتیبانی از چند زبان (پشتیبانی محدود از زبان فارسی)
  • تایمر شمارش معکوس برای اطلاع از زمان باقی‌مانده جلسه
  • ایجاد سؤالات نظرسنجی برای شرکت‌کنندگان و امکان برگزاری آزمون
  • دسترسی کاربران از راه دور برای شرکت در کلاس آنلاین از‌طریق لپ‌تاپ یا موبایل

ادوبی کانکت نیز مانند بیگ بلو باتن برای برگزاری جلسه‌های آنلاین مناسب خواهد بود. Adobe Connect وبینار و نرم‌افزار کنفرانس تحت‌وبی است که برای استفاده از آن به مرورگر وب و Adobe Flash Player برای اشتراک‌گذاری فایل‌های چندرسانه‌ای و ارائه‌ها از‌طریق دسکتاپ یا نرم‌افزار مخصوص خودش نیاز دارید.

کلاس آنلاین با ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن
آشنایی با کلاس آنلاین با ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن

معرفی پلتفرم بیگ بلو باتن (BigBlueButton)

BigBlueButton نرم‌افزاری منبع‌باز است و مانند ادوبی کانکت برای برگزاری جلسه‌ها و وبینارهای آنلاین استفاده می‌شود. امکان برگزاری کلاس آنلاین با ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن به‌راحتی فراهم است. BigBlueButton با سیستم‌های مدیریت یادگیری مانند Instructure ،‌Schoology ،‌Jenzabar یا D2L ادغام می‌شود و امکان مدیریت آسان‌تر کلاس‌ها و دوره‌های آموزش الکترونیکی را برای استادان و مربیان فراهم می‌کند.

در بیگ بلو باتن، فایل‌های مختلفی صوتی و تصویری را می‌توانید به‌اشتراک بگذارید. این پلتفرم کیفیت چشمگیری برای صدا و تصویر ارائه می‌دهد و برقراری ارتباط بصری را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید این پلتفرم را کاملاً کنترل و حریم خصوصی کاربران خود و امنیتشان را به‌خوبی تأمین کنید. می‌توان گفت که هدف اصلی بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت تقریباً یکسان است؛ اما از تفاوت‌های آشکار آن‌ها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در‌ادامه، بیشتر به مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن می‌پردازیم.

مقایسه بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت
ویژگی‌های بیگ بلو باتن

ویژگی‌های بیگ بلو باتن

ویژگی‌های پلتفرم بیگ بلو باتن بدین‌شرح‌اند:

  • اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش
  • تیم پشتیبانی سریع و پاسخ‌گو
  • امکان چت خصوصی و عمومی کاربران
  • امکان دست‌گرفتن در کلاس و سؤال‌کردن
  • پخش ویدئو با وضوح کم و متوسط و عالی
  • امکان دسترسی و استفاده آسان و کاربرپسند
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف از‌جمله زبان فارسی
  • ایجاد و برگزاری نظرسنجی و آزمون در کلاس آنلاین
  • امکان اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها برای همکاری گروهی
  • امکان استفاده از تخته‌سفید برای برجسته‌کردن محتواها
  • امکان اشتراک‌گذاری اسنادی مانند Word و PDF و آپلود تصاویر
مقایسه ادوب کانکت و بیگ بلو باتن
تفاوت بین بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت

مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن

به‌طورکلی، هدف اصلی این دو پلتفرم یکسان است؛ اما ویژگی‌ها و ابزارها و کاربردهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. برای راه‌اندازی هر‌کدام از این پلتفرم‌ها، از سرور  خاص خودشان می‌توانید استفاده کنید. از‌جمله تفاوت بین بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده: در مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، پلتفرمی که از بیگ بلو باتن پشتیبانی می‌کند، تنها وب مرورگر است؛ ولی پلتفرم‌های ادوبی کانکت وب و اندروید و آیفون خواهد بود. این یعنی در ادوبی کانکت از نرم‌افزارهای مخصوص اندروید و آیفون می‌توانید استفاده کنید؛ اما در بیگ بلو باتن بدون استفاده از نرم‌افزار و تنها از‌طریق مرورگر وب به جلسه‌های خود می‌توانید دسترسی پیدا کنید.
  • راحتی در استفاده: یکی دیگر از تفاوت‌های این دو پلتفرم راحتی در استفاده و کاربرپسندبودن آن است. کار با ادوبی کانکت کمی سخت است و به یادگیری و دانش خاص خودش نیاز دارد؛ اما استفاده از بیگ بلو باتن بسیار آسان است و به دانش زیادی نیازی نخواهد داشت.
  • کاربردها: از ادوبی کانکت بیشتر برای برگزاری جلسه‌های آنلاین در شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی در سراسر جهان استفاده می‌کنند؛ ولی بیگ بلو باتن بیشتر مناسب برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانش‌آموزان و معلمان خواهد بود. علاوه‌بر‌این، پلتفرم بیگ بلو باتن برای فریلنسرها بسیار مناسب‌تر از ادوبی کانکت خواهد بود؛ اما این موضوع بدین‌معنی نیست که فریلنسرها نباید از ادوبی کانکت استفاده کنند.
  • اشتراک‌گذاری فایل‌ها: تفاوت بین بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت در اشتراک‌گذاری فایل‌ها بسیار مشهود است. در ادوبی کانکت تصویرها، فایل‌ها، موسیقی‌ها و سندها را به‌راحتی می‌توانید به‌اشتراک بگذارید؛ اما در بیگ بلو باتن امکان به‌اشتراک‌گذاشتن ویدئو فقط از‌طریق لینک و آدرس URL امکان‌پذیر است.
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف: درباره مقایسه بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت می‌توان گفت که بیگ بلو باتن از زبان‌های انگلیسی و فارسی به‌درستی پشتیبانی می‌کند؛ ولی پشتیبانی پلتفرم ادوبی کانکت از زبان فارسی محدود است.
  • راه‌اندازی و نصب: راه‌اندازی و نصب این دو پلتفرم آسان است و به‌راحتی انجام می‌شود. برای راه‌اندازی پلتفرم بیگ بلو باتن، حداقل به یک سرور مجازی لینوکس نیاز دارید و برای راه‌اندازی پلتفرم ادوبی کانکت به سرور مجازی ویندوز احتیاج است.
  • تعداد افراد حاضر در یک جلسه: دیگر تفاوت ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن این است که حداکثر تعداد افراد حاضر در یک جلسه در بیگ بلو باتن ۵۰۰ نفر و در ادوبی کانکت ۱,۰۰۰ نفر است.
  • تنظیمات پیشرفته: تفاوت بین بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت در تنظیمات پیشرفته این دو پلتفرم است. تنظیمات پیشرفته زیادی در ادوبی کانکت وجود دارد؛ بااین‌حال، این تنظیمات و قابلیت‌های پیشرفته در بیگ بلو باتن کمتر دیده می‌شود.
  • کیفیت تصویر و صوت: کیفیت صدا در هر دو پلتفرم عالی است؛ اما کیفیت تصویر در پلتفرم ادوبی کانکت بهتر از بیگ بلو باتن است.
  • ارائه فایل‌ها: در مقایسه بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت می‌توان گفت که در ادوبی کانکت تمامی اسناد مانند پاورپوینت و PDF را برای ارائه به‌راحتی می‌توانید به‌اشتراک بگذارید؛ ولی در بیگ بلو باتن امکان ارائه فایل پاورپوینت وجود ندارد.

برای آشنایی با ویژگی‌های نرم‌افزار BigBlueButton و نحوه استفاده از آن مقاله زیر را بخوانید.

بیگ بلو باتن چیست؟

جدول مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن

 ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن تفاوت‌ها و شباهت‌هایی باهم دارند که می‌توانید در جدول زیر مقایسه ویژگی‌های این دو پلتفرم را در جدول زیر مشاهده کنید:

ادوبی کانکت

بیگ بلو باتن

ویژگی‌ها

وب مرورگر و اندروید و آیفون وب مرورگر پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده
کمی سخت و پیچیده بسیار راحت و آسان راحتی در استفاده
برگزاری جلسه‌های آنلاین در شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی مناسب کلاس‌های آنلاین برای دانش‌آموزان و معلمان – فریلنسرها کاربردها
امکان اشتراک‌گذاری ویدئو، صوت، تصویر و سند امکان اشتراک‌گذاری صوت و تصویر و سند – امکان اشتراک‌گذاری ویدئو ازطریق آدرس URL اشتراک‌گذاری فایل‌ها
پشتیبانی محدود از زبان فارسی پشتیبانی کامل از زبان فارسی پشتیبانی از زبان‌های مختلف
تا حدودی آسان آسان راه‌اندازی پلتفرم
۱,۰۰۰ نفر ۵۰۰ نفر تعداد افراد حاضر در جلسه
سرور مجازی ویندوز سرور مجازی لینوکس نصب پلتفرم روی سرور مجازی
دارد ندارد تنظیمات پیشرفته
عال خوب کیفیت تصویر
عالی عالی کیفیت صوت
فراهم‌بودن امکان ارائه تمامی اسناد ازجمله PDF و پاورپوینت فراهم‌نبودن امکان ارائه فایل پاورپوینت ارائه فایل‌ها
دارد دارد امکان چت با کاربران
دارد دارد امکان استفاده از تخته‌سفید
دارد دارد امکان برگزاری آزمون آنلاین
دارد دارد امکان اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش
دارد دارد امکان ضبط کلاس‌ها و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ه
دارد دارد امکان اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها
دارد دارد امکان دست‌گرفتن

جمع‌بندی

مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه را برای جلسه‌ها و کلاس‌های آنلاینتان انتخاب کنید و پلتفرم مخصوص به کسب‌وکار یا آموزش خودتان را در نظر بگیرید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، به بیان مقایسه ادوب کانکت و بیگ بلو باتن پرداختیم و هرکدام از این پلتفرم‌ها را تعریف کردیم و ویژگی‌هایشان را توضیح دادیم.

همان‌طور‌که در این مقاله گفتیم، شما به‌راحتی می‌توانید کلاس آنلاین بیگ بلو باتن یا ادوبی کانکت را برگزار و از مزیت‌ها و ویژگی‌های هر‌کدام از آن‌ها استفاده کنید. انتخاب بهترین پلتفرم نیز به خواسته‌های شما بستگی خواهد داشت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مطالب مرتبط با این موضوع، به وب‌سایت پارس پک مراجعه کنید.

ادوبی کانکت یا بیگ بلو باتن؟ استفاده از کدام‌یک بهترین نتیجه را برای شما به‌ارمغان می‌آورد؟ BigBlueButton نرم‌افزاری برای برگزاری جلسه‌ها و کنفرانس‌های آنلاین است که هدفش کمک به استادها و سازمان‌ها در برقراری ارتباط راحت‌تر و یادگیری آنلاین ازطریق وب‌کنفرانس است.

سؤالات متداول

۱. ویژگی‌های کدام پلتفرم‌ها به ادوبی کانکت نزدیک‌تر است؟

  • Zoom
  • Webex Meetings
  • Zoho Meeting
  • GoTo Webinar
  • Livestorm
  • Blackboard Collaborate
  • Webex App
  • BigMarker

۲. در مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، کیفیت تصویر در کدام‌یک بهتر است؟

کیفیت تصویر در بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت به عوامل مختلفی مانند پهنای باند اینترنت کاربران و تنظیمات کیفیت ویدئو بستگی دارد؛ اما درمجموع می‌توان گفت که کیفیت تصویر در ادوبی کانکت بهتر از بیگ بلو باتن است.

۳. در مقایسه ادوبی کانکت و بیگ بلو باتن، کدام‌یک رایگان است؟

BigBlueButton پلتفرمی منبع‌باز است و آن را به‌‌رایگان می‌توانید روی سرور خود دانلود و نصب کنید؛ ولی استفاده از ادوبی کانکت رایگان نیست.

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    عالی بود ممنون

    آر ام چارتس
    دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم