بیگ بلو باتن چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

بیگ بلو باتن چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 20 تیر 1402
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۱۵۵ بازدید

بیگ بلو باتن چیست و چه قابلیت‌‌ها و ویژگی‌های دارد؟ چرا این روزها همه برای جلسه‌های آنلاین از این ابزار استفاده می‌کنند؟ در این مطلب از بلاگ پارس پک، به همه این سؤالات جواب خواهیم داد.

پلتفرم بیگ بلو باتن نیز مانند سایر ابزارهای برگزاری جلسه‌های آنلاین، بعد از گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا محبوبیت بیشتری پیدا کرد. این ابزار رایگان قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعددی دارد که به شما برای برگزاری جلسه‌های کاری یا دوره‌های آموزشی آنلاین کمک می‌کند.

روی‌هم‌رفته، باید بگوییم که BigBlueBotton یا BBB چیزی فراتر از ابزاری ساده برای برگزاری جلسه‌هاست و امکاناتی دارد که فضایی فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند. قابلیت استفاده از تخت‌سفید و ویرایش چندکاربره آن، اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف و… همگی از ویژگی‌های جذاب بیگ ‌بلو باتن به‌شمار می‌آیند. در‌ادامه، بیشتر درباره این ابزار صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که دلیل استفاده گسترده از پلتفرم بیگ بلو باتن چیست.

بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) پلتفرم برگزاری کلاس‌ها و کنفرانس‌های آنلاین است. معلمان، استادان، برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی و… برای اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی خود با دانش‌آموزان از این پلتفرم کاربردی استفاده می‌کنند. حال دلیل استفاده فراوان از بیگ بلو باتن چیست و چطور این‌قدر محبوب شده است؟

قابلیت‌ های بیگ بلو باتن و ویژگی‌هایی که به کاربران ارائه می‌دهد، مهم‌ترین دلیل استفاده از آن است. با پلتفرم بیگ بلو باتن می‌توانید از قابلیت‌هایی مانند تخته‌سفید برای نوشتن درلحظه، نظرسنجی‌ها، ضبط جلسه‌ها، پخش هم‌زمان محتوا، اشتراک‌گذاری نمایشگر با افراد درون جلسه و برقراری کلاس‌های درس مجازی و… برخوردار شوید. کمتر پلتفرمی وجود دارد که همه این قابلیت‌ها را هم‌زمان و با کیفیت مطلوب به شما ارائه دهد. برخی از امکانات و ویژگی‌های مهم BigBlueButton عبارت‌اند از:

  • امکان اشتراک‌گذاری اسلاید، ویدئو، فایل صوتی و… در طول جلسه
  • ارائه ویژگی‌هایی مانند نظرسنجی برای افزایش مشارکت دانش‌آموزان
  • امکان استفاده از تخته‌سفید برای نوشتن هم‌زمان روی صفحه برای مخاطبان
  • تسهیل امکان ادغام با برنامه‌های شخص ثالث مختلف مانند Atutor ،Canvas ،Drupal ،Moodle ،RedMine ،WordPress و …

بیگ بلو باتن سامانه برگزاری کلاس‌ها و کنفرانس‌های آنلاین است که معلمان و استادان و برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی کاربردی از آن برای اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی بهره می‌برند. 

مروری بر روش نصب بیگ بلو باتن

قبل از اینکه توضیح دهیم که مراحل نصب بیگ بلو باتن چیست، بهتر است بدانیم که این ابزار چه پیش‌نیازهایی لازم دارد. بد نیست بدانید که بیگ بلو باتن به نرم‌افزار یا افزونه خاصی برای نصب نیاز ندارد و پیش‌نیازهای مهم نصب آن ازاین‌قرارند:

  • آدرس IPV4 و IPV6
  • آخرین نسخه Docker
  • ۱۶ گیگابایت حافظه رم
  • CPU هشت‌هسته‌ای
  • پهنای باند ۲۵۰ مگابیت‌بر‌ثانیه (متقارن) یا بیشتر
  • اوبونتو نسخه ۲۰.۰۴ سیستم‌عامل ۶۴بیتی با هسته لینوکس ۵.x
  • یک نام میزبان (مانند BBB.example.com) برای تنظیم گواهی SSL
  • ۵۰۰ گیگابایت فضای دیسک رایگان (بیشتر) برای ضبط (۵۰ گیگابایت در‌صورت غیرفعال‌بودن قابلیت ضبط جلسه)

برای نصب بیگ بلو باتن، باید اسکریپت مربوط به آن، یعنی BBB-install-2.6.sh را دانلود و اجرا کنید. ابزار نصب‌کننده نرم‌افزارهای موردنیاز برای نصب و اجرای سرور بیگ بلو باتن و سرویس‌گیرنده Greenlight را دانلود و سپس آن‌ها را نصب و پیکربندی می‌کند. این فرایند بسته به‌ سرعت اینترنت شما ممکن است تا نیم ساعت هم طول بکشد.

برای آشنایی با راهنمای کامل نصب و پیکربندی BigBlueButton مقاله زیر را بخوانید.

آموزش نصب بیگ بلو باتن

ویژگی ‌های نرم افزار BigBlueButton

BBB چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟ دانستن جواب این سؤال برای گرفتن تصمیم نهایی برای استفاده از BBB یا سایر ابزارهای برگزاری جلسه‌های آنلاین به شما کمک می‌کند. مزیت‌های مهم‌ سامانه بیگ بلو باتن عبارت‌اند از:

BBB ابزار کنفرانس آنلاین منبع‌بازی است که مؤسسه‌های آموزشی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

  • برای آموزش الکترونیکی گزینه بسیار مناسبی است.
  • امکان ایجاد چندین لینک برای جلسه‌ها فراهم است.
  • قبل از ورود مدیر (Moderator)، می‌توانید ورود دانش‌آموزان را محدود کنید.
  • از ویژگی‌های متعددی برای سفارشی‌سازی ابزار متناسب با نیاز کاربر بهره می‌برد.
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری اسلایدها، صدا، ویدئو، چت‌ و صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند.
  • محتوای جلسه‌ها را به‌کمک آن می‌توانید ضبط کنید و به فایل‌های ضبط‌شده دسترسی داشته باشید.
  • امکان دسترسی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های وب‌سایت Moodle از‌طریق تنظیمات بیگ بلو باتن وجود دارد.

برای آشنایی با کابردها، مزایا و ۴ نکته مهم در انتخاب سرور بیگ بلو باتن مقاله زیر را بخوانید.

سرور بیگ بلو باتن چیست؟

آموزش استفاده از BigBlueButton

نرم‌افزار موردنیاز برای استفاده از بیگ بلو باتن چیست؟ BBB برنامه‌ای مبتنی‌بر HTML5 است و برای استفاده از آن، به نصب نرم‌افزار یا افزونه روی مرورگر خود نیازی ندارید. این ابزار را می‌توان روی مرورگر اجرا کرد.

حال روش ورود به جلسه‌ها چیست؟ برای ورود به جلسه‌ای در حال برگزاری در بیگ بلو باتن‌، تنها کافی است آدرس URL را که برگزارکننده در‌اختیارتان قرار می‌دهد، در نوار آدرس مرورگر خود کپی یا روی آن کلیک کنید. در هر‌یک از مرورگرهای اصلی از‌جمله گوگل کروم و فایرفاکس و سافاری، می‌توانید از بیگ بلو باتن استفاده کنید. برای استفاده بهتر از این ابزار، برخی از ویژگی‌های این نرم‌افزار و نحوه استفاده از آن را برایتان مرور می‌کنیم.

۱. نحوه ساخت Room در BBB

مهم‌ترین سؤال بعد از نصب این ابزار، آن است که «روش ساخت Room در بیگ بلو باتن چیست؟» برای این کار، کافی است روی «ایجاد یک اتاق یا Create a Room» در صفحه اول نرم‌افزار کلیک کنید.

BigBlueButton چیست؟
آموزش ساخت Room در BBB

در مرحله بعد، باید مشخصات جلسه یا Room مانند نام آن و بی‌صدا‌کردن کاربرها را وارد کنید. پس از وارد‌کردن مشخصات و ایجاد روم، با زدن دکمه «Start یا ایجاد اتاق» می‌توانید جلسه را شروع کنید.

پلتفرم بیگ بلو باتن چیست؟
واردکردن مشخصات Room و ایجاد اتاق جلسه

یکی از قابلیت‌ های بیگ بلو باتن این است که لینک جلسه را برای افراد مختلف می‌توانید ارسال کنید. در صفحه‌ای مشابه با تصویر بالا‌، با زدن روی دکمه Copy می‌توانید لینک جلسه را کپی و برای کاربران مدنظرتان ارسال و از آن‌ها برای ورود به کلاس دعوت کنید.

۲. نحوه ضبط‌کردن جلسه‌ها در بیگ بلو باتن

درادامه، بیایید ببینیم روش استفاده از مهم‌ترین قابلیت پلتفرم بیگ بلو باتن چیست. قابلیت ضبط جلسه‌ها، یکی از ویژگی‌های مهم‌ BigBlueButton است که برای کاربرانی دردسترس قرار دارد که نقش Administrator یا Presenter را برعهده دارند. برای این کار، تنها کافی است بعد از ورود به کلاس روی گزینه Start Recording کلیک کنید و بعد در صفحه باز‌شده، روی گزینه Yes ضربه بزنید تا جلسه ضبط شود.

سامانه بیگ بلو باتن چیست؟
آموزش ضبط‌کردن جلسه‌ها در بیگ بلو باتن

۳. نحوه اشتراک‌گذاری صفحه‌ها در بیگ بلو باتن

یکی دیگر از قابلیت‌ های بیگ بلو باتن این است که به‌عنوان ارائه‌دهنده، می‌توانید صفحه کامپیوترتان را با کاربران دیگر به‌اشتراک بگذارید. برای این کار، کافی است روی گزینه Share Your Screen در پایین صفحه کلیک کنید.

قابلیت های بیگ بلو باتن
آموزش اشتراک‌گذاری صفحه‌ها در بیگ بلو باتن

در نهایت می‌توانید صفحه مورد نظرتان را به مخاطبان نشان دهید.

ساخت اتاق بیگ بلو باتن و اشتراک گذاری آن
اشتراک‌گذاری صفحه در BBB

۴. روش اشتراک‌گذاری فایل در پلتفرم BigBlueBotton

نحوه اشتراک‌گذاری فایل در بیگ بلو باتن چیست؟ برای این کار، کافی است در صفحه اصلی BBB روی علامت «+» کلیک و بعد گزینه Manage a Presentation را انتخاب کنید.

استفاده از بیگ بلو باتن
آموزش اشتراک‌گذاری فایل در پلتفرم BigBlueBotton

در این بخش می‌توانید با گزینه Share an external video ویدئو نیز به اشتراک بگذارید.

۵. سایر ویژگی‌ها و قابلیت‌های BBB

ویژگی‌ها و ابزارهای جذاب بیگ بلو باتن، تنها به این‌ها محدود نمی‌شود و قابلیت‌های دیگری هم وجود دارند که برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها شامل امکان ایجاد نظرسنجی (Polling) و امکان گفت‌وگوی کاربران با‌هم و دسترسی به چندین کاربر برای نوشتن روی صفحه (Multi-User Whiteboard) است. در تصویر زیر، می‌توانید ببینید که ابزارها و قابلیت‌های دیگر BigBlueButton چیست:

ویژگی های پلتفرم بیگ بلو باتن
آشنایی با قابلیت های بیگ بلو باتن

نگاهی به رابط کاربری بیگ بلو باتن

اگر بخواهیم به این سؤال جواب دهیم که «مهم‌ترین مزیت بیگ بلو باتن چیست؟»، بی‌شک می‌توان به‌ سادگی رابط کاربری آن اشاره کرد. ابزار BigBlueBotton رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که هر کاربری با اطلاعات محدود می‌تواند از آن استفاده کند. درواقع، دلیل این سادگی نیاز به ابزاری کاربردی برای همه اقشار جامعه به‌منظور برقراری ارتباط آنلاین و مستقیم با افراد دیگر بود تا جلسه‌های کاری یا آموزشی خود را برگزار کنند. ویژگی‌های دیگر رابط کاربری ساده در سامانه بیگ بلو باتن بدین‌شرح‌اند:

  • امکان استفاده تنها با یک مرورگر
  • دارای نمونه‌های ساده برای چیدمان کلاس
  • کاربردی برای افراد مختلف با اطلاعات اندک درباره پلتفرم‌های آنلاین
  • دارای قابلیت تغییر کیفیت صدا و تصویر درون کلاس (متناسب با سرعت اینترنت)
  • دارای امکان پارک‌دامین یا ساب‌دامین در تمام پلان‌ (این قابلیت برای برندسازی در جلسه‌های سازمانی اهمیت زیادی دارد)

آیا BigBlueButton امن است؟

همان‍‌طور‌که اشاره کردیم، بیگ بلو باتن یکی از ابزارهای منبع‌باز (Open-Source) محبوب‌ برای برگزاری و شرکت در کلاس‌ها و جلسه‌های آنلاین است. حال این پرسش مطرح می‌شود که درمقایسه‌با ابزارهای دیگر مانند زوم، اصلی‌ترین مزیت بیگ بلو باتن چیست؟ بله، حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر کاربران. پلتفرم BigBlueButton امنیت محتوا را از‌طریق رمزگذاری تمام محتوای ارسال‌شده بین مرورگر شما و سرور وب‌سایت تأمین می‌کند.

در بیگ بلو باتن، تمرکز روی آن است تا حداکثر داده‌هایی را کاهش دهد که می‌تواند روی سرور ذخیره شود. همچنین، دسترسی به داده‌هایی محدود می‌شود که به‌طورپیش‌فرض با لینک‌های عمومی مشاهده‌شدنی هستند. حال بیایید ببینیم لایه‌های امنیتی BigBlueButton چیست و شامل چه پروتکل‌هایی است؟

  • از Checksum برای اعتبارسنجی تماس‌های API بهره برده می‌شود.
  • بیگ بلو باتن برای امن‌کردن اتصالات بین مرورگرها و سرور از HTTPS استفاده می‌کند.
  • بیگ بلو باتن DTLS یا Datagram Transport Layer Security را به‌کار می‌گیرد تا مطمئن شود که ارسال داده‌های صوتی و تصویری ازطریق WebRTC و اتصالات UDP انجام می‌شود.

مقایسه همه‌جانبه بیگ بلو باتن با Google Meet و Microsoft Teams و Zoom

دلیل پیشنهاد بیگ بلو باتن چیست؟ آیا عملکرد BBB واقعاً بهتر از ابزارهای دیگر مانند Zoom یا Microsoft Teams است؟ بیایید پاسخ این پرسش‌ها را بررسی کنیم. استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای کنفرانس‌های ویدئویی یا کلاس‌های مجازی در دوران شیوع کرونا گسترش پیدا کرد؛ اما استفاده از آن‌ها همچنان ادامه یافته است. امروزه نیز، خیلی از جلسه‌ها یا دوره‌های آموزشی از این ابزارهای آنلاین برای دسترسی به کاربران استفاده می‌کنند. دلیل این کار، دسترسی گسترده‌تر به افراد بیشتر در جاهای مختلف است. طبیعی است هر ابزاری که رابط کاربری ساده‌تر و قابلیت‌های بیشتری داشته باشد، در این رقابت برنده است؛ پس بیایید همه این ابزارها را با‌هم مقایسه کنیم.

مقایسه ابزارهای برگزاری جلسه‌ها و کلاس‌های آنلاین
ازنظر BBB Google Meet Microsoft Teams Zoom
استفاده هم‌زمان از قابلیت‌های مختلف مانند فایل‌های PDF کاربران و ویدئو و پنجره چت رابط کاربری همه‌جانبه و امکان استفاده هم‌زمان دسترسی محدودتر و بازکردن پنجره‌های مختلف دسترسی محدودتر و بازکردن پنجره‌های مختلف دسترسی محدودتر و بازکردن پنجره‌های مختلف
امکان ویرایش ارائه دارد. محدود است. محدود است. دارد.
امکان گفت‌وگوکردن هم خصوصی و هم گروهی ندارد. گفت‌وگوی گروهی گفت‌وگوی گروهی
امکان ایجاد اتاق‌هایی برای عضویت گروهی خاص و کارگروهی ارسال پیام‌های متنی

بدون امکان ارسال فایل‌های مختلف

ندارد. ندارد. امکان ارسال پیام متنی و فایل‌های مختلف
کیفیت صدا امکان تنظیم کیفیت صدا براساس سخت‌افزار دردسترس به کیفیت اینترنت بستگی دارد. به کیفیت اینترنت بستگی دارد. به کیفیت اینترنت بستگی دارد.
امکان ایجاد نظرسنجی بهترین ابزار ایجاد نظرسنجی

امکان پاسخ به‌طور‌ناشناس در جدیدترین نسخه BBB

–       –       –      
امکان ضبط جلسه‌ها دارای امکان ضبط و ذخیره و دانلود نامحدود دارد دارد دارای بهترین ویژگی ضبط با امکان ذخیره در فضای ابری یا هر جایی از سیستم
تخته‌سفید امکان ایجاد و اشتراک‌گذاری تخته‌سفید و ویرایش به‌وسیله چند کاربر ضعیف‌تر و محدودتر از BBB ضعیف‌تر و محدودتر از BBB ضعیف‌تر و محدودتر از BBB
اشتراک‌گذاری فایل محدود است بهترین شکل این قابلیت را به‌کمک استفاده از Google Docs ارائه می‌دهد. محدود است ندارد

جمع‌بندی

بیگ بلو باتن چیست و مزیت‌ها و ویژگی‌های اصلی آن کدام است؟ آیا BigBlueBotton به‌اندازه کافی امن است؟ چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با ابزارهایی مانند Zoom یا گوگل میت دارد؟ در این مطلب از بلاگ پارس پک، به همه این پرسش‌ها از جمله پرسش مهم سامانه بیگ بلو باتن چیست؟ پاسخ دادیم. بیگ بلو باتن پلتفرمی بسیار کاربردی برای برگزاری جلسه‌های آنلاین است که در تمام دنیا استفاده می‌شود. اگر سؤال یا ابهامی درباره قابلیت‌ های بیگ بلو باتن دارید، ازطریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

۱. قابلیت‌ های بیگ بلو باتن چیست؟

بیگ بلو باتن ابزاری امن برای برگزاری جلسه‌های آنلاین است که قابلیت‌هایی مانند اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف و ایجاد نظرسنجی و ضبط جلسه‌ها را دراختیار کاربران می‌گذارد.

۲. مزایای BigBlueButton چیست؟

استفاده از بیگ بلو باتن مزایای متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: مناسب‌بودن فضای آن برای کلاس‌های آموزشی و امکان سفارشی‌سازی برای کاربران مختلف و بهره‌مندی از قابلیت‌های متنوع‌تر درمقایسه‌با سایر ابزارها.

۳. امنیت داده‌ها و فایل‌های مختلف در بیگ بلو باتن چطور تأمین می‌شود؟

در BBB، تمام محتواهای ارسال‌شده بین مرورگر و سرور رمزگذاری و از این طریق امنیت آن‌ها حفظ می‌شود. همچنین، حداکثر داده‌های ذخیره‌شده روی سرور کاهش پیدا می‌کند و دسترسی به داده‌های نمایش‌داده‌شده با لینک‌های عمومی محدود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم