پاسخ به 28 سوال متداول سئو

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 21 شهریور 1401
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۱۶۶۰ بازدید

در این مقاله میخوانید

امروزه، همه درباره سئو و اهمیت آن بر کسب‌و‌کارها صحبت می‌کنند؛ اما سئو دقیقاً چیست و چرا اهمیت دارد؟ سئو به‌معنای بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجوست. هرچه سئو وب‌سایت شما بهتر باشد، رتبه بهتری در موتورهای جست‌وجو خواهید گرفت. آیا سئو در همین مفاهیم خلاصه می‌شود؟ قطعاً خیر. در این مقاله، به ۲۸ سؤال پرتکرار و مفهومی درباره سئو جواب داده‌ایم و تمامی عبارت‌ها و اصطلاح‌های سئویی را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید پس از مطالعه این مقاله، همانند سئوکار حرفه‌ای به‌نظر برسید.

۱. سئو چیست؟

SEO مخفف Search Engine Optimization به‌معنای بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجوست. سئو از تکنیک‌هایی تشکیل شده است که به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جست‌وجوی ارگانیک (نتایج بدون تبلیغ) برای افرادی که ازطریق موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ و یاهو به‌دنبال نام یا محصول یا خدمات شما هستند، بیشتر دیده شود. برخی از کارهایی که باید انجام دهید تا وب‌سایت خود را در صفحات نتایج موتور جست‌وجو (Search Engine Results Pages به‌اختصار SERP) نشان دهید، عبارت‌اند از:

  • مطمئن شوید که موتورهای جست‌وجو موضوع وب‌سایت شما را درک کرده‌اند.
  • به موتورهای جست‌وجو بفهمانید که شما بهترین گزینه برای کاربران هستید.
  • محتوای جذاب و کاربرپسند ارائه دهید.
  • وب‌سایت‌های رقبایتان را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

هنگامی که اصول سئو به‌درستی انجام شود، علاوه‌بر افزایش میزان ترافیک وب‌سایت، کیفیت ترافیک نیز بهبود می‌یابد.

سئو چیست؟

سوالات متداول مربوط به سئو

 

۲. تفاوت بین نتایج ارگانیک با نتایج پولی چیست؟

نتایج ارگانیک نتایجی هستند که براساس برخی الگوریتم‌ها به‌رایگان در موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شوند؛ ولی نتایج جست‌وجوی پولی یا تبلیغاتی در بالا یا کنار صفحه به‌نمایش درمی‌آیند. نتایج پولی لینک‌هایی هستند که تبلیغ‌کنندگان برای نمایش در موتورهای جست‌وجوی مختلف هزینه می‌پردازند.

۳. توضیحات متا چیست و آیا هنوز اهمیت دارد؟

توضیحات متا متنی است که در زیر آدرس وب‌سایت شما در نتایج موتور جست‌وجو ظاهر می‌شود و توضیح می‌دهد که آن صفحه در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند. توضیحات متا قبلاً بخشی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی بود تا موتورهای جست‌وجو بیشتر درباره محتوای صفحه شما بدانند؛ اما اکنون باید متن قانع‌کننده‌ای بنویسید تا خوانندگان را به کلیک‌کردن وادار کند و نرخ تبدیل از Search Engine Result Page (به‌اختصار SERP) را به وب‌سایتتان بتوانید بهبود ببخشید.

توضیحات متا در وردپرس چیست؟

سوالات تخصصی سئو

۴. سئو درون صفحه (On-Page) چیست؟

سئو درون صفحه (On-Page) بهینه‌سازی محتوای صفحه وب‌سایت شما برای نتایج موتورهای جست‌وجوست که شامل کارهای زیر می‌شود:

  • افزودن یا بهینه‌سازی تگ‌های عنوان
  • ایجاد محتوا برای وب‌سایت
  • افزودن لینک‌های داخلی به صفحات وب
  • اطمینان از بهینه‌سازی ساختار URL برای نتایج

۵. سئو خارج از صفحه (Off-Page) چیست؟

سئو خارج از صفحه (Off-Page) شامل همه مواردی است که می‌توانید در خارج از وب‌سایت خود بهبود بخشید تا به پیشرفت سئو شما کمک کند؛ از‌جمله:

  • ساختن لینک‌ها
  • بازاریابی محتوا
  • گسترش اینفلوئنسر
  • انجمن‌ها

سئو Off-Page به موتورهای جست‌وجو اطلاعاتی درباره افکار و تصورات افراد و کسب‌وکارهای دیگر درباره خدمات یا محصولات یا وب‌سایتتان می‌دهد.

خرید هاست

۶. سئو فنی (تکنیکال) چیست؟

سئو فنی (تکنیکال) به سئو داخلی مربوط می‌شود و به جنبه‌های فنی وب‌سایتتان اشاره و به رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. تمام هدف این نوع سئو آن است که به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو کمک کند تا وب‌سایتتان را برتر از وب‌سایت‌های دیگری جلوه دهد که سئو تکنیکال آن‌ها بهینه نشده است. برخی از کارهایی که در سئو فنی انجام می‌شود، عبارت‌اند از:

  • سرعت وب‌سایت
  • ساختار لینک داخلی باکیفیت
  • حذف خطاهای ۴۰۴
  • اجتناب از محتوای تکراری و کپی
  • امنیت وب‌سایت
  • استراتژی داده‌ها
  • نقشه وب‌سایت XML
اصول سئو تکنیکال

سوالات متداول سئو فنی

۷. آیا باید نام دامنه خود را برای گنجاندن کلمات کلیدی بهینه کنیم؟

دامنه اصلی شما نباید فقط به‌خاطر بهینه‌سازی کلمه کلیدی، از یک کلمه کلیدی تشکیل شده باشد؛ زیرا اگر این کار به‌درستی انجام نشود، ممکن است به سئو شما آسیب بزند. بهتر است نام شرکت شما حاوی یک کلمه کلیدی باشد؛ اما از خرید دامین‌هایی شبیه به این خودداری کنید: inboundmarketingsoftwarebloggingsocialseoemailautomation.co

۸. چگونه بفهمیم که از تعداد مناسبی از کلمات کلیدی در یک صفحه استفاده می‌کنیم؟

متأسفانه در‌این‌باره نمی‌توان عدد دقیقی را ذکر کرد؛ زیرا روش اشتباهی برای بهینه‌سازی کلمات کلیدی است. هیچ عدد ثابتی برای تراکم کلمه کلیدی در متن وجود ندارد. درواقع، استفاده بیش‌ازحد از یک کلمه کلیدی به‌دلیل «تکرار کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) ممکن است به سئو وب‌سایتتان صدمه بزند. در سئو فقط به فکر جلب رضایت کاربران باشید و در‌صورت نیاز از کلمات کلیدی استفاده کنید.

سرویس میزبانی سئو چیست و چه تاثیری در کسب‌وکار شما دارد؟ چطور یک هاست سئو مناسب بخریم؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست سئو چیست؟

۹. تفاوت بین لینک‌های داخلی و خارجی چیست؟

لینک‌هایی که به یکی از صفحه‌های وب‌سایت شما اشاره می‌کنند و با کلیک به صفحه دیگری در وب‌سایتتان هدایت می‌شوند، لینک‌های داخلی هستند. لینک‌های خارجی وب‌سایت‌های دیگری هستند که به محتوای شما لینک می‌شوند. فراموش نکنید که هم لینک‌های داخلی و هم لینک‌های خارجی برای سئو وب‌سایتتان ارزشمندند.

۱۰. لینک‌سازی در سئو به چه معناست؟

بک‌لینک پیوندی از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر است و به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی برای گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو عمل می‌کند. هنگامی که وب‌سایتی به محتوای شما لینک می‌دهد، یعنی محتوای شما را با کیفیت محسوب و آن را به کاربران خود توصیه کرده است. اگر بک‌لینک‌ها به‌صورت صحیح ایجاد شوند، دید و رتبه شما را در SERPها می‌توانند افزایش دهند. خزنده‌های موتورهای جست‌وجو با استفاده از لینک‌ها در اینترنت حرکت می‌کنند؛ بنابراین، هرچه تعداد وب‌سایت‌هایی که به وب‌سایتتان لینک می‌دهند، بیشتر باشد، بیشتر به‌عنوان منبع معتبر دیده خواهید شد و رتبه بهتری کسب خواهید کرد.

لینک سازی چیست؟

سوالات متداول سئو درباره لینک‌سازی

۱۱. در هر صفحه محتوا به چند لینک داخلی نیاز داریم؟

همان‌طورکه باید از قراردادن بیش‌از‌حد کلمات کلیدی در محتوای خود اجتناب کنید، از استفاده از لینک‌های بیش‌از‌حد در محتوای خود نیز باید خودداری کنید. فقط زمانی لینک‌های داخلی را درج کنید که کاربران به آن‌ها نیاز داشته باشند.

۱۲. “|” روی صفحه کلید من کجاست؟

برای پیداکردن این نماد، تصاویر زیر را ببینید.

۱۳. آیا برای انجام تکنیک‌های سئو باید کدنویسی بلد باشیم؟

خیر، البته برخی از تاکتیک‌های پیشرفته‌تر سئو وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها به درک اولیه کد نیاز دارید؛ اما برای همه بخش‌ها لازم نیست.

۱۴. مؤلفه‌های گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها چیست؟

گوگل به به‌روزرسانی‌های مداوم معروف است؛ بنابراین، هماهنگی با این مؤلفه‌های رتبه‌بندی، بخش مهمی از هر استراتژی سئوست:

  • سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت
  • سازگاری وب‌سایت با موبایل
  • صفحات لینک‌داده‌شده به محتوای مرتبط در وب‌سایت به‌صورت داخلی
  • استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
  • استفاده از تگ Title و هدرها و توضیحات متا در تمام صفحات
  • URL با ساختار مناسب
  • افزودن رسانه مانند تصاویر و ویدئوها به صفحات وب
  • محتوای همیشه سبز
  • بک‌لینک‌ها

چطور دامنه‌ی خود را بدون اینکه مشکلی برای سئو بوجود بیاید، تغییر دهیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

تغییر نام دامنه وب‌سایت بدون افت سئو

۱۵. robots.txt چیست؟

صفحه‌ای است که به موتورهای جست‌وجو اطلاعاتی درباره آن دسته از صفحات وب‌سایتتان می‌دهد که می‌خواهید در موتورهای جست‌وجو فهرست یا ایندکس شوند. این صفحه را ازطریق آدرس YOURDOMAIN/robots.txt می‌توانید پیدا کنید.

آنچه باید درباره فایل Robots.txt و تاثیر آن در سئو بدانید، در مقاله زیر برایتان آماده شده است، آن را از دست ندهید.

فایل robots.txt چست؟

۱۶. فایل sitemap.xml چیست؟

این فایل فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت و نقشه و مرجعی سریع از محتوای شما برای ایندکس‌شدن در موتور جست‌وجو به‌حساب می‌آید.

سایت مپ چیست؟

سوالات متداول سئو درباره سایت‌مپ

۱۷. تفاوت بین ایندکس و خزیدن (Crawling) چیست؟

وقتی موتورهای جست‌وجو محتوای وب‌سایت را نگاه می‌کنند، در حال خزیدن در آن هستند و هر محتوایی که در موتور جست‌وجو ظاهر می‌شود، ایندکس می‌کنند. به‌خاطر بسپارید که همه محتواها ایندکس نمی‌شوند.

۱۸. چگونه می‌توانیم ببینیم چه صفحاتی ایندکس شده‌اند؟

با تایپ‌کردن site:www.YOURDOMAIN.com در موتور جست‌وجو، صفحات ایندکس‌شده وب‌سایتتان به‌سادگی نمایش داده می‌شوند.

۱۹. چرا به متن جایگزین روی تصاویر (ALT) نیاز داریم؟

موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند تصاویر را بخوانند؛ اما می‌توانند متن را بخوانند. متن جایگزین به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که این تصاویر چیست. به‌علاوه، اگر صفحه‌ای به‌‌دلایلی بارگذاری نشود، افراد همچنان با خواندن متن جایگزین، می‌توانند متوجه شوند که تصویر چه بوده است.

برای آموزش کامل مراحل طراحی سایت به کمک وردپرس مقاله زیر را از دست ندهید.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

۲۰. چقدر طول می‌کشد تا نتایج حاصل از سئو را مشاهده کنیم؟

چند عامل مختلف وجود دارند که تعیین می‌کنند نتایج با چه سرعتی به‌نمایش گذاشته شوند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • تعداد محتوای تولیدشده
  • کیفیت محتوا
  • چگونگی برقراری ارتباط محتوا با مخاطبانتان
  • بزرگی یا کوچکی وب‌سایت با اعتبار دامنه قوی یا ضعیف

اگر موتورهای جست‌وجو به‌طورمنظم در وب‌سایتتان بخزند، ممکن است نتایج وب‌سایتی بزرگ را در چند روز ببینند. باوجوداین، وب‌سایت‌های کوچک‌تر به‌احتمال زیاد بیشتر طول می‌کشند؛ زیرا موتورهای جست‌وجو کمتر در آن‌ها می‌خزند. قبل از اینکه استراتژی سئو خود را تغییر دهید، حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه صبر کنید. اگر در سئو تازه‌کار هستید، پیشنهادی می‌کنیم بازهم کمی بیشتر صبر کنید.

۲۱. آیا باید شخصی را برای انجام کارهای سئو استخدام کنیم؟

استخدام کارمندی به‌صورت حضوری یا دورکار برای انجام سئو تصمیم عاقلانه‌ای است؛ اما اگر آن شخص واقعاً قوانین به‌روز سئو را نداند، ممکن است به کسب‌و‌کارتان ضرر برساند.

چگونه سئو کار شویم؟

سوالات متداول سئو درباره استخدام سئوکار

۲۲. بهترین هدف برای سئو وب‌سایت چیست؟

وقتی به هدف خود برای سئو فکر می‌کنید، فقط به بالای قیف بازاریابی و دریافت تعداد بازدیدهای بیشتر برای وب‌سایت خود فکر نکنید. درباره قیف بازاریابی کامل خود و میزان ترافیک باکیفیتی که به وب‌سایتتان می‌آورید، دقیق فکر کنید. آیا افرادی که وب‌سایتتان را ازطریق SEO پیدا می‌کنند، واقعاً هدفشان استفاده از خدمات شماست؟ اگر نه، آیا برای این افراد واقعاً مهم است که ترافیک وب‌سایتتان افزایش یافته است؟ همان‌طورکه اهدافتان را تعیین می‌کنید، در نظر بگیرید که ترافیک معمولی درمقابل ترافیک باکیفیت برایتان تفاوتی دارد یا خیر. اهداف را نه‌تنها براساس ترافیک، بلکه براساس کل قیف بازاریابی خود تعیین کنید.

۲۳. سئو در چند سال اخیر چه تغییری کرده است؟

بسیار زیاد! روش‌های استفاده از سئو و نوع بررسی موتورهای جست‌وجو تغییرات فراوانی کرده‌ا‌ند. همچنین، گوگل تغییرات روزافزونی درزمینه سئو و قدرت جست‌وجوی خود اعمال می‌کند. این در حالی‌ است که اغلبِ این تغییرات شناسایی نمی‌شوند و هر چند وقت یک‌ بار گوگل به‌روزرسانی بزرگی را اعلام می‌کند؛ مانند به‌روزرسانی‌ای که می۲۰۲۱ اجرا شد. این به‌روزرسانی موجی بزرگ ایجاد کرد؛ زیرا گوگل آن را زودتر از موعد اعلام کرد و به متخصصان سئو فرصت داد تا استراتژی خود را تغییر دهند.

۲۴. چرا وب‌سایت در گوگل رتبه پیدا نمی‌کند؟

با وجود میلیون‌ها وب‌سایت که همگی برای چند موقعیت اول در SERP‌های Google مبارزه می‌کنند، جای تعجب نیست که وب‌سایتتان نتواند رتبه بگیرد. سئو همه وب‌سایت‌ها یکسان نیست و ممکن است تیم شما برخی از مؤلفه‌های مهم سئو را در نظر نگرفته باشد؛ ازجمله:

  • نداشتن صفحه Google My Business
  • وب‌سایت ناسازگار با موبایل
  • وب‌سایت حاوی محتوای تکراری و کپی
  • به‌روزرسانی متناقض محتوا
  • سرعت کُند وب‌سایت
  • نادیده‌گرفتن سیگنال‌های اجتماعی
  • ایندکس‌نشدن وب‌سایت
  • استفاده‌نکردن از کلمات کلیدی مرتبط

چگونه به کمک فروشگاه‌ساز یک آنلاین شاپ بسازیم؟ بهترین فروشگاه‌سازهای رایگان کدامند؟ در مقاله زیر بخوانید.

فروشگاه‌ساز چیست؟

۲۵. چرا ترافیک وب‌سایت مدام در حال تغییر است؟

شاید وب‌سایت شما رتبه مناسبی داشته باشد؛ اما ناگهان شاهد کاهش ترافیک ارگانیک باشید. این مشکل ناشی از عوامل زیر است:

  • به‌روز‌رسانی‌های گوگل
  • تغییرات ایجادشده در وب‌سایت
  • مطالب بی‌ربط
  • ازدست‌دادن لینک‌ها در وب‌سایت
  • خطاهای وب‌سایت

۲۶. PPC چیست؟

PPC (مخفف Pay-Per-Click) به‌معنای پرداخت به‌ازای هر کلیک و یکی از انواع شیوه‌های بازاریابی اینترنتی است که شامل پرداخت هزینه‌ برای هربار کلیک روی یکی از تبلیغات شما می‌شود.

۲۷. SMO چیست؟

SMO (مخفف Stands for Social Media Optimization) به‌معنای بهینه‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی است و از شبکه‌های اجتماعی برای رشد کسب‌وکارتان استفاده می‌کند. بهینه‌سازی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آگاهی از محصولات و خدمات شرکتتان را افزایش دهد و به شما کمک کند با مشتریان بهتر ارتباط برقرار کنید و شایعات یا اخبار منفی درباره شرکت خود را کاهش دهید.

smo چیست؟

بهینه‌سازی برای شبکه‌های اجتماعی یعنی چه؟

۲۸. SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جست‌وجو (Search Engine Marketing) اصطلاحی است که برای خرید تبلیغاتی مانند PPC استفاده می‌شود که در SERP برای کوئری‌های مرتبط ظاهر می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله، به ۲۸ سؤال جامع و مفهومی درباره سئو جواب دادیم. هر سؤال دنیای خاص خود را دارد و درباره هر بخش می‌توانید تحقیقات بیشتری انجام دهید؛ اما هدف اصلی ما بررسی کلی عوامل مؤثر بر سئو وب‌سایت شما بود. اگر کارفرما یا سئوکار هستید، باید سوالات متداول سئو را مدنظر قرار دهید تا وضعیت سئو وب‌سایتتان مطلوب‌تر باشد.

طراحی وب‌سایت چیست و جطور می‌توانیم یک طراح سایت بشویم؟ طراحی سایت چه مراحلی دارد و چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

طراحی وب‌سایت چیست؟

سؤالات متداول

۱. سئو SEO چیست؟

سئو مخفف Search Engine Optimization و به‌معنای بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجوست.

۲. چرا به سئو نیاز داریم؟

سئو وب‌سایت و کسب‌و‌کار شما را به کاربران نشان و کاربران و بازدیدکنندگانتان را افزایش می‌دهد و در‌نهایت، باعث افزایش فروش و بازدهی وب‌سایت می‌شود.

۳. قوانین اساسی سئو چیست؟

  • هرگز از کلمات کلیدی سوءاستفاده نکنید.
  • برای کلمات کلیدی بیشتر رقابت نکنید.
  • محتوای منحصر‌به‌فرد ایجاد کنید.
  • از لینک‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید.
  • وب‌سایت خود را به‌طور منظم به‌روز کنید.
  • دستورالعمل‌های بهینه‌سازی در وب‌سایت گوگل را دنبال کنید.
  • مراقب سرعت وب‌سایتتان باشید.

۴. آیا سئو به کدنویسی نیاز دارد؟

درمجموع خیر، اکثر اصول سئو بدون کد‌نویسی انجام می‌شوند؛ اما اگر با کد‌نویسی نیز آشنا باشید، قطعاً سئو کار بهتری خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم