5 راهکار کاربردی برای تغییر نام دامنه وب‌سایت بدون افت سئو

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 17 شهریور 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۸۴۷ بازدید

هر کسب‌و‌کاری که از وب‌سایت برای جذب مشتری بهره می‌برد، می‌کوشد تا در نتایج گوگل به رتبه‌های برتر دست پیدا کند و برای این منظور از تکنیک‌های سئو (SEO) استفاده می‌کند. اگر کسب‌وکاری داشته باشید و بتوانید در جست‌وجوهای کاربران اینترنت در رتبه اول فهرست گوگل قرار بگیرید، بی‌شک جذب مشتری و درنتیجه درآمدزایی بیشتری تجربه خواهید کرد.

نتایج سئو وب‌سایت مستقیماً روی آدرس دامین شما اثر می‌گذارد؛ اما اگر بخواهید آدرس وب‌سایت خود را تغییر دهید، چه؟ آیا تمام تلاش‌هایی که روی سئو وب‌سایت خود انجام داده‌اید، هدر خواهد رفت؟ در این مقاله، قصد داریم روش‌هایی را به شما یاد دهیم که بدون افت سئو بتوانید نام دامنه وب‌سایت خود را تغییر دهید.

۱. مالکیت دامنه قبلی را حفظ کنید

برای رتبه‌بندی وب‌سایت، گوگل صفحات وب‌سایت شما را باید ایندکس کند. به‌عبارت‌دیگر، گوگل باید به‌طریقی به صفحات وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند و عملیات ایندکس‌کردن صفحات را انجام دهد. گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو این کار را به‌کمک خزنده‌ها (Crawlerها) انجام می‌دهند. به‌بیان ساده‌، خزنده‌های گوگل ربات‌هایی هستند که در میان صفحات وب‌سایت شما می‌خزند تا بتوانند اطلاعات مهم آن‌ها را شناسایی کنند و در‌نهایت، آن‌ها را در میان نتایجشان به کاربران نشان دهند.

هنگامی‌که دامنه‌ای را ثبت می‌کنید، اطلاعات مهمی از‌جمله نام و اطلاعات تماس از شما دریافت می‌شود. برخی از این اطلاعات در whois منتشر می‌شوند و یکی از کارکردهای مهمشان این است که مالک دامین شناسایی می‌شود. خزنده‌های گوگل به‌طورمرتب این اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و این یعنی اگر تغییری در مالکیت دامنه ایجاد شود، ربات‌های هوشمند گوگل به‌سرعت این تغییر را رصد می‌کنند.

یکی از عوامل مؤثر بر سئو وب‌سایت از‌نظر الگوریتم‌های گوگل‌، میزان زمانی است که مالکیت دامنه وب‌سایت تغییر نکرده است. به‌عبارت‌دیگر، برای گوگل مهم است که مالک دامنه وب‌سایت تغییر کرده است یا نه. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر قصد دارید به‌دلایل مختلف، از‌جمله ریبرندینگ دامنه دیگری را برای وب‌سایتتان ثبت کنید، دامنه قبلی را همچنان تحت مالکیت خود قرار دهید. اگر‌چه برای این کار هرسال باید هزینه‌ای بابت تمدید اشتراک دامنه پرداخت کنید، مطمئناً پرداخت این هزینه ارزشش را دارد.

ثبت و خرید دامنه

۲. نقشه وب‌سایت جدید را ایجاد و آن را به گوگل معرفی کنید

رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ازنظر گوگل، به‌واسطه الگوریتم‌های متعددی انجام می‌شود؛ بنابراین، اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای روی سئو وب‌سایت خود کار کنید، باید آن را همان‌طوری طراحی کنید و توسعه دهید که الگوریتم‌های گوگل مدنظر دارند. انجام این کار معمولاً پیچیدگی‌های زیادی دارد و دلیلش نیز آن است که این الگوریتم‌ها دائماً در حال آپدیت‌شدن هستند و همواره باید دید وسیعی درباره کارکرد آن‌ها داشته باشید.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر سئو وب‌سایت نقشه وب‌سایت (Site Map) است. این نقشه به خزنده‌های گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگری کمک می‌کند تا تمامی صفحات وب‌سایتتان را شناسایی کنند. روش کار آن هم بدین‌ترتیب است که خزنده از طریقی که اصولاً صفحه اصلی وب‌سایت است، به درون وب‌سایت نفوذ می‌کند و با لینک‌هایی که به‌صورت تو‌در‌تو در وب‌سایت ایجاد کرده‌اید، به عمیق‌ترین نقاط آن دست می‌یابد.

تغییر دامنه سایت وردپرس

چگونه تغییر نام دامنه بدون افت سئو را انجام دهیم؟

اجازه دهید همین‌حالا نکته‌ای مهم را در سئو وب‌سایت به شما یادآوری کنیم: تمامی لینک‌های وب‌سایت باید از‌طریق لینک دیگر یا صفحه اصلی آن دردسترس باشند. به‌عبارت‌دیگر، اگر لینکی در وب‌سایتتان وجود داشته باشد که از‌طریق لینک‌های دیگر دردسترس نباشد، خزنده‌های گوگل نیز نمی‌توانند وارد آن شوند؛ به‌همین‌دلیل، گوگل آن لینک را ایندکس نمی‌‌کند. به این لینک‌ها صفحات یتیم (Orphan Page) گفته می‌شود.

نقش Site Map در پیدا‌کردن لینک‌های وب‌سایت به‌واسطه Crawlerها کاملاً مهم است. به‌عبارت‌دیگر، خزنده‌ها با استفاده از نقشه وب‌سایت راه خود را برای نفوذ به لینک‌های داخلی پیدا می‌کنند. هنگامی‌که وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی می‌کنید، نقشه آن را نیز که سندی XML است، ایجاد و به گوگل معرفی کنید. این کار بسیار ساده است و با چند کلیک ساده در Search Console گوگل انجام می‌شود.

سرویس هاست سئو چیست؟ چه کاربردی دارد و چقدر می‌ٰتواند در بهبود سئوی وب‌سایت شما موثر واقع شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست سئو چیست؟

۳. از ریدایرکت ۳۰۱ برای انتقال به صفحات جدید استفاده کنید

حال فرض کنید وب‌سایتی قدیمی دارید که از رتبه مناسبی در رده‌بندی گوگل برخوردار است و وب‌سایتی جدید که می‌خواهید همان نتایج را روی آن هم داشته باشید. برای این منظور، صفحات وب‌سایت قدیمی خود را به همان صفحات، اما در وب‌سایت جدید باید ریدایرکت کنید.

Redirect‌کردن سبب خواهد شد که گوگل متوجه شود محتواهای وب‌سایت قدیمی را در کدام وب‌سایت پیدا کند. Redirect 301 که به آن «ریدایرکت دائمی» هم گفته می‌شود، این وظیفه را به بهترین شکل برایتان انجام خواهد داد. با استفاده از ریدایرکت، موتورهای جست‌وجو متوجه خواهند شد که محتوای قدیمی به وب‌سایت دیگری منتقل شده است و این امر باعث خواهد شد که رتبه‌های قبلی وب‌سایتتان حفظ شود.

تغییر نام دامنه در دایرکت ادمین

عوض‌کردن نام سایت بدون افت سئو

۴. بک‌لینک‌های خود را به‌روز کنید

یکی از عوامل مهم در مبحث سئو، تعداد لینک‌هایی است که ازطریق وب‌سایت‌های دیگر به صفحات وب‌سایت شما داده می‌شود. در‌حقیقت، این نکته برای گوگل اهمیت دارد که میزان محبوبیت وب‌سایتتان چقدر است. میزان این محبوبیت از‌طریق تعداد لینک‌هایی سنجیده خواهد شد که از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود.

حالا فرض کنید تعدادی لینک ازطریق وب‌سایت‌های دیگر به صفحات وب‌سایت قدیمی شما داده شده است؛ بنابراین، لازم است با ادمین‌های آن وب‌سایت‌ها تماس بگیرید و درخواست کنید تا لینک‌های خود را به آدرس جدیدتان تغییر دهند. در‌صورتی‌که تعداد این لینک‌ها زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از وب‌سایت‌هایی شروع کنید که اعتبار بیشتری نزد گوگل دارند. توجه به آپدیت‌کردن بک‌لینک‌ها بسیار مهم است. گوگل اصلاً دوست ندارد بک‌لینکی که به وب‌سایتتان داده شده است، با Error 404 مواجه شود. این یعنی یک امتیاز منفی قوی در سئو وب‌سایت شما!

برای شناخت انواع ریدایرکت‌ها، نحوه انجام آن‌ها و کاربردی که دارند، مقاله زیر را بخوانید.

انواع ریدایرکت و تاثیر آن در سئوی وبسایت

۵. گوگل را از تغییر نام دامنه خود مطلع کنید

همه متخصصان سئو سعی می‌کنند وب‌سایت‌ها را برای نتایج گوگل بهینه کنند. به‌عبارت‌دیگر، از بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجوی دیگر مانند یاهو کمتر استقبال می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است گوگل را از تصمیمتان برای تغییر نام دامنه مطلع کنید. انجام این کار به‌سادگی و از‌طریق Search Console گوگل میسر است. برای این منظور، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • وب‌سایت جدیدتان را اضافه کنید.
  • اعلام و تأیید کنید که شما مالک وب‌سایت هستید.
تغییر نام دامنه ir

تغییر نام سایت بدون افت سئو چطور است؟

برای تغییر نام دامنه وب‌سایت بدون افت سئو باید چندین مراحل را به‌دقت انجام دهید. زیرا توجه‌نکردن به برخی موارد مثل اطلاع‌رسانی به‌گوگل برای تغییر دامنه یا انتقال ندادن ترافیک دامنه فعلی به دامنه جدید می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی سئو وب‌سایت‌تان داشته باشد. بنابراین حتماً به نکات تغییر دامنه برای افت نکردن سئو وب‌سایت توجه کنید.

جمع‌بندی

کسب‌وکارها برای دسترسی به نتایج بهتر گوگل، مصاف سختی را با سایر رقبایشان دارند. این مصاف معمولاً هم انرژی زیادی می‌طلبد و هم ممکن است هزینه زیادی روی دستتان بگذارد. بااین‌حال در برخی مواقع و به‌دلایل مختلفی از‌جمله ریبرندینگ، ممکن است تصمیم بگیرید نام دامنه‌تان را تغییر دهید.

در نظر اول، این کار ممکن است برابر با بر‌باد‌رفتن تمامی زحماتی باشد که برای سئو وب‌سایت خود کشیده‌اید؛ بااین‌حال، راهکارهایی هم برای این مسئله وجود دارد. در این مقاله آموزش دامنه، ۵ راهکار اصلی برای تغییر نام دامنه بدون افت سئو را به شما آموزش دادیم. امیدواریم که با استفاده از این راهکارها، افتی در سئو وب‌سایت خود مشاهده نکنید.

سؤالات متداول

۱. آیا تغییر دامنه باعث ازدست‌رفتن نتایج سئو وب‌سایت می‌شود؟

لزوماً نه. ما در این مقاله راهکارهایی را به شما آموزش داده‌ایم تا از این مشکل جلوگیری کنید.

۲. درصورت تغییر نام دامنه، همچنان باید دامنه قبلی را نگه داشت؟

اگر به نتایج خوبی در سئو وب‌سایتتان رسیده‌اید، حتماً وب‌سایت قبلی خود را نگه دارید. یکی از روش‌ها برای حفظ نتایج سئو درصورت تغییر نام دامنه، ریدایرکت‌کردن صفحات قدیمی به صفحات جدید محسوب می‌شود که فقط زمانی امکان‌پذیر است که دسترسی شما به دامنه قبلی برقرار باشد.

۳. آیا داشتن دو وب‌سایت باعث بهبود نتایج سئو می‌شود؟

کاملاً به استراتژی سئو شما بستگی دارد. به‌هر‌حال، اگر دو وب‌سایت داشته باشید و هر دو هم از جایگاه مناسبی در نتایج گوگل برخوردار باشند، بخت کلیک روی یکی از آن‌ها بیشتر از زمانی است که یک وب‌سایت داشته باشید. بااین‌حال، توجه کنید که شما هم باید دو بار زحمت سئو را به‌دوش بکشید؛ بنابراین، به‌عنوان توصیه کلی بهتر است روی یک وب‌سایت دو برابر زحمت بکشید تا اینکه سئو دو وب‌سایت را به‌طورموازی پیش ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.