آموزش گام‌به‌گام تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین

آموزش ٰتنظیمات php.ini در دایرکت ادمین
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
یکشنبه 25 تیر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۱۴۳ بازدید

تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین راحت‌تر از سی‌پنل است؛ البته پیش از هر اقدامی باید حالت PHP و مکان فایل php.ini را تشخیص دهیم. در‌واقع دایرکت ادمین با معرفی PHP Setting، کار تغییر تنظیمات PHP Settings در دایرکت ادمین را ساده کرده است. در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم نحوه تغییر فایل کانفیگ php.ini در دایرکت ادمین و تنظیمات مربوط به آن را توضیح دهیم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تغییر فایل کانفیگ php.Ini در دایرکت ادمین

برای انجام تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین، مسیر راحتی پیش رویتان است. درادامه، نحوه انجام تنظیمات PHP Settings در دایرکت ادمین را در سه گام ساده بررسی خواهیم کرد.

برای ایجاد تغییر در PHP، ابتدا باید مسیر دقیق فایل php.ini را شناسایی کنید. با تغییر در تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین، مدیریت اختصاصی و سفارشی php را می‌توانید دست بگیرید و تنظیمات آن را براساس نوع نیاز کارتان تعریف کنید.

گام اول: وارد کنترل پنل دایرکت ادمین شوید

از‌طریق یکی از آدرس‌های زیر وارد کنترل پنل دایرکت ادمین خود شوید:

  •  Https://parspack.com:2222
  • Http://ip-address:2222
  • Http://server-hostname:2222

در روش اول، به‌جای پارس پک نام دامنه خود را قرار دهید. پس از وارد‌کردن رمزعبور و نام کاربری، وارد کنترل پنل شوید.

دایرکت ادمین دارای ۳ سطح دسترسی است:

  •  َAdmin
  • Reseller
  • User

تنظیمات php.ini در دسترس کاربران قرار دارد به همین دلیل باید ازطریق سطح دسترسی User Level اقدام کنید.

در پنل دایرکت ادمین می‌توانید با مشخصات یوزر لاگین کنید یا پس از لاگین  با یوزر admin، از قسمت Show All Users، کاربر مورد نظر را انتخاب و از قسمت Login As، به پنل کاربری مورد نظر ورود کنید.

 تغییر فایل کانفیگ php.ini در دایرکت ادمین
آموزش تغییر فایل کانفیگ php.ini در دایرکت ادمین

گام دوم: به بخش تنظیمات دایرکت ادمین بروید

ازطریق آدرس Manager Account > PHP settings به بخش تنظیمات دایرکت ادمین بروید.

تنظیمات PHP Settings در دایرکت ادمین
آموزش تنظیمات PHP Settings در دایرکت ادمین

گام سوم: تنظیمات مدنظرتان را انتخاب کنید

در بخش Setting، از فهرست کشویی تعداد بسیاری از گزینه‌های پیکربندی را مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر در تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین قصد دارید تنظیمات مربوط به بخش حافظه را انجام دهید، با انتخاب گزینه memory_limit می‌توانید وارد بخش تنظیمات حافظه شوید. پس از تنظیم مقدار موردنیاز (مثلاً ۶۴ یا ۱۲۸ مگابایت یا …)، روی گزینه Add کلیک کنید. همچنین، مقدار مدنظرتان را می‌توانید به‌صورت دستی وارد و درنهایت روی دکمه Add کلیک کنید.

تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین
آموزش تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین

به‌طور‌کلی، با استفاده از PHP Setting می‌توانید فایل‌های زیر را کانفیگ و مدیریت کنید:

  • log_errors
  • file_uploads
  • include_path
  • display_errors
  • error_reporting
  • memory_limit
  • post_max_size
  • register_globals
  • short_open_tag
  • max_input_time
  • max_input_vars
  • mex_execution_time
  • upload_max_filesize
  • session.gc_maxlifetime
  • zlib.output_compression
  • mail.force_extra_parameters

تنظیم php.ini اختصاصی در دایرکت ادمین

برای تغییر فایل کانفیگ php.ini اختصاصی در دایرکت ادمین، ابتدا نیاز است محل PHP.ini را براساس مکان و تنظیمات دایرکت ادمین دقیق شناسایی کنید. برای پیدا کردن مسیر دقیق فایل php.ini از طریق SSH به سرور متصل شده و دستور زیر را اجرا کنید. به این ترتیب، مسیر دقیق فایل php.ini را به شما نشان خواهد داد:

Php-i|grep php.ini

  اگر فرض کنیم نسخه php 8.1 را استفاده می‌کنید، معمولاً فایل کانفیگ شما در آدرس زیر قرار گرفته است:

/usr/local/php 8.1/lib/php.ini

همچنین در نصب‌های مربوط به CustomBuild 2.0، فایل‌های متفرقه php.ini در دایرکتوری php.conf.d قرار می‌گیرد. برای مثال، فایل‌هایی که customBuild 2.0 می‌سازد، شامل نمونه‌های زیر است:

/usr/local/php74/lib/php.conf.d/10-directadmin.ini

/usr/local/php74/lib/php.conf.d/50-webapps.ini

اگر می‌خواهید تنظیمات و پیکربندی جدیدی انجام دهید، کافی‌ است فایل خودتان را به این بخش اضافه کنید. برای درک بهتر، این بخش را با ذکر مثالی توضیح خواهیم داد. فرض کنید قصد دارید تغییرات فایل زیر را در دایرکت ادمین انجام دهید:

/usr/local/php74/lib/php.conf.d/11-custom.ini

کافی‌ است فایل بالا را در محل فایل‌های customBuild 2.0 ایجاد کنید؛ بعد از انجام تنظیمات، برای بررسی وضعیت تنظیماتی که انجام دادید، فایلی به‌نام phpinfo.php یا هر نام دیگر ساخته و محتوای زیر را در آن قرار دهید.

<?Php Phpinfo();?>

سپس این فایل را در مسیر public_html دامنه قرار دهید. درنهایت، اگر http://domain.com/phpinfo.php را باز کنید، تنظیمات انجام شده را می‌توانید بررسی نمایید.

اگر مسیر نصب customBuild 2.0 در فایل php.ini باشد، برای کانفیگ و تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین باید از مسیر /usr/local/lib/php.conf.d استفاده کنید. برای سایر حالت‌های PHP، درصورتی‌که از نسخه ۵.۶ استفاده می‌کنید، ممکن است مسیر فایل کانفیگ به‌صورت زیر باشد:

/usr/local/lib/php55/php.conf.d

شناخت دقیق مسیر فایل php.ini به شما کمک می‌کند تا تنظیمات اختصاصی‌تان را به‌راحتی روی آن اِعمال کنید. در‌ادامه، برخی از تغییرات اختصاصی را باهم اِعمال خواهیم کرد.

تنظیم php.ini اختصاصی در دایرکت ادمین
آموزش تنظیم php.ini اختصاصی در دایرکت ادمین

تغییر تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین؛ افزایش حجم فایل آپلود

پس از اینکه توانستید فایل php.ini را پیدا کنید، با تغییر مقادیر پارامترها، تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین را به‌طور‌اختصاصی باید تغییر دهید:

Maximum allowed size for uploaded files.

upload_max_filesize = 2M

به‌جای مقدار 2M، مقدار مدنظرتان را قرار دهید و سپس تنها کافی‌است وب‌سرور را ری‌استارت کنید. شایان ذکر است که برخی از نسخه‌ها ممکن است محدودیت افزایش حجم فایل داشته باشند. دراین‌صورت، با پیغام زیر روبه‌رو خواهید شد:

Fatal error: Allowed memory size of 123456 bytes exhausted (tried to allocate 234567 bytes) in /path/file.php

برای رفع این مشکل، به‌ترتیبی که در قسمت اول مقاله گفتیم، ابتدا به بخش PHP Setting بروید و memory_limit را تغییر دهید. با تعیین مقداری بیشتر از مقدار فعلی، مجدداً سیستم را ری‌استارت کنید تا تغییرات اِعمال شود.

صفر تا صد هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها و امکانات کنترل پنل دایرکت ادمین بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

دایرکت ادمین چیست؟

چگونه در دایرکت ادمین php.ini اختصاصی تعریف کنیم؟

باتوجه‌به حالت‌های مختلف PHP، برای انجام تغییرات اختصاصی تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین روش‌های مختلفی وجود دارد. با بررسی custombuild.conf، می‌توانید حالت PHP را شناسایی کنید. ازآن‌جاکه ابزار suPHP قدیمی شده است و کارایی چندانی در‌مقابل انواع جدید PHP ندارد، بسیاری از افراد به‌دنبال روش‌های سریع برای انجام تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین هستند.

تغییرات سفارشی و اختصاصی خود را روی PHP.ini به‌راحتی می‌توانید انجام دهید. اگر از (mod_php(cil استفاده می‌کنید، بخش زیادی از تنظیمات PHP را با کانفیگ اختصاصی httpd و ازطریق php_admin_flag/php_admin_value می‌توانید انجام دهید.

فارغ از نوع PHP، در‌ادامه روشی مشترک برای هر چهار حالت mod_php ،php-fpm ،fastcgi و suphp خواهیم گفت که با آن به‌‌صورت اختصاصی می‌توانید فایل php.ini را بهتر مدیریت کنید.

در انجام تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین، پس از اینکه مسیر فایل php.ini را شناسایی کردید، حالا می‌توانید فایل php.ini اختصاصی خودتان را بسازید. برای درک بهتر، فرض کنید مسیر فایل شما به‌صورت زیر است:

/usr/local/lib/php.conf.d

بارگذاری فایل‌های ini براساس حروف الفبای انگلیسی است؛ بنابراین، با شماره‌گذاری فایل‌ها تعیین خواهید کرد که فایل‌ها به‌ چه ترتیبی بارگذاری شوند.

۱. تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین براساس هر دامنه

اگر در تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین قصد دارید تنظیمات دامنه را تغییر دهید، با ایجاد فایل زیر می‌توانید دامنه را تغییر دهید:

/usr/local/lib/php.conf.d/30-{{domain}}.ini

به‌جای Domain، نام دامنه مدنظرتان را قرار دهید و کد زیر را اضافه کنید:

[HOST=example.com]

session.save_path=/home/fred/tmp

upload_tmp_dir=/home/fred/tmp

۲. تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین براساس هر مسیر

به‌طور‌مشابه می‌توانید تنظیمات هر مسیر فایل را نیز تغییر دهید. برای مثال، قصد دارید برای کاربری به نام Fred تنظیمات سفارشی روی دامنه‌ای که در مسیر مدنظرتان قرار دارد، انجام دهید. برای این کار، نیاز است فایل زیر را ویرایش کنید:

{{phppath}}/30-{{usern}}.ini

به‌عنوان مثال، می‌توانید به‌صورت زیر آن را تغییر دهید:

[PATH=/home/fred]

session.save_path=/home/fred/tmp

upload_tmp_dir=/home/fred/tmp

اگر قصد دارید تنظیمات سفارشی را برای هر کاربر تغییر دهید، این فرایند ممکن است کمی طولانی شود؛ برای جلوگیری از طولانی شدن فرایند می‌توانید از فایل زیر استفاده کنید.

{{phppath}}/30-custom-domains.ini

جمع‌بندی

تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین براساس حالت php متفاوت است. برای انجام هرگونه تغییر روی این فایل، ابتدا باید مسیر دقیق فایل php.ini را مشخص کنیم. در این مقاله، ابتدا مسیر کلی برای انجام تنظیمات PHP Settings در دایرکت ادمین را بررسی کردیم. سپس ازطریق یکی از راه‌های معرفی‌شده بعد از پیداکردن مسیر فایل php.ini، دریافتیم چطور تنظیمات اختصاصی را روی این فایل اِعمال کنیم. با مطالعه این مطلب خواهید فهمید که چطور فایل php.ini را در دایرکت ادمین شناسایی کنید و آن را تغییر دهید.

درصورتی‌که برای تغییر تنظیمات php.ini در دایرکت ادمین سؤال یا ابهامی دارید، ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید تا کارشناسان پارس پک در سریع‌ترین زمان شما را راهنمایی کنند.

سؤالات متداول

۱. نحوه تغییر فایل کانفیگ php.ini در دایرکت ادمین چگونه است؟

باتوجه‌به حالت PHP، ازطریق کنترل پنل و بخش Manager Account می‌توانید به بخش PHP Setting بروید و تغییرات مدنظر را اِعمال کنید.

۲. نحوه تغییر اختصاصی تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام تغییرات سفارشی و اختصاصی php.ini، ابتدا باید نوع PHP و محل فایل php.ini را شناسایی کنید.

۳. از چه روش‌هایی می‌توان تنظیمات فایل php.ini در دایرکت ادمین را تغییر داد؟

باتوجه‌به حالت PHP، روش‌های مختلفی همچون تغییر فایل php-fpmXX و php path و user.ini وجود دارد.

منابع:docs.directadmin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم