چگونه امنیت اطلاعات کاربری را در فیسبوک تضمین کنیم؟

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 29 مرداد 1390
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۱۹۳ بازدید

در این مقاله میخوانید

این روزها بازار استفاده از شبکه های اجتماعی در میان مردم در اقصی نقاط جهان بسیار گرم است. با پیشرفت تکنولوژی و سهولت در زمینه ارتباط میان مردم در جای جای نقاط جهان، مردم بیشتر ترجیح میدهند با دوستان و خویشاوندان خود از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط باشند. با این شیوه به راحتی و با حداقل هزینه میتوان لحظه به لحظه با نزدیکان خود در هر نقطه ای از جهان ارتباط داشت. بدون اغراق میتوان گفت فیسبوک با میلیون ها کاربر در نقاط مختلف دنیا، یکی از جذابترین و متداول ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده میان کاربران شبکه های اجتماعی است.

اهمیت حفظ اطلاعات کاربری 

با وجود سوء استفاده هائی که در فضاهای سایبری غیر قابل انکار و گاها” غیر قابل کنترل میباشد، همیشه این نگرانی برای کاربران فیسبوک وجود داشته که چگونه امنیت اطلاعات خود را تضمین نمایند. کمپانی فیسبوک اخیرا یک کتابچه 14 صفحه ای راهنمای امنیتی در قالب PDF برای کاربران خود منتشر کرده که در آن به نکاتی اشاره کرده که با رعایت کردن آنها، احتمال سوء استفاده هکرها را از اکانت های کاربران به حداقل میرساند.

انتخاب کلمه عبور ایمن

اولین و اصلی ترین نکته امنیتی انتخاب کلمه عبور مناسب میباشد، کلمه عبور انتخابی شما میبایستی حداقل شامل 8 کاراکتر و شامل حروف، اعداد و حداقل یکی از کاراکترهای خاص باشد. نکات دیگری نیز در زمینه امنیت پسورد خود باید رعایت کنید: از به کاربردن کلمه عبور فیسبوک خود در سایت های دیگر اکیدا” خودداری نمائید، به هیچ عنوان کلمه عبور خود را در اختیار دوستان و آشنایان خود قرار ندهید و مرتبا” کلمه عبور خود را تغییر دهید.

استفاده از گزینه Log out

نکته مهم دیگر برای کاربران سهل انگاری که خصوصا” در محیط های عمومی به چک کردن اکانت فیسبوک خود میپردازند این است که زمانیکه قصد خارج شدن از فیسبوک را دارند، حتما” از سایت “Log Out” نمایند. برخی از کاربران تنها با بستن صفحه مرورگر خود از سایت خارج میشوند و به این وسیله این امکان را برای شخص دیگری که از آن کامپیوتر استفاده میکند فراهم میکنند که وارد اکانت کاربری آنها شده و به کلیه اطلاعات آنها دسترسی داشته باشند.

لیست دوستان مطمئن

یکی از نکات مهم و جالبی که شاید خصوصا نوجوانان و جوانان به آن توجه نکنند و در این کتابچه راهنما به آن اشاره شده است این است که تنها افرادی را وارد لیست دوستان خود در فیسبوک نمائید که کاملا آنها را میشناسید. خیلی از افرادی که به هدف سرگرمی و دوست یابی برای دیگران درخواست ارسال میکنند، قابل اعتماد نیستند. پس بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که فیسبوک مکان مناسبی جهت دوست یابی نیست، فقط به کسانی که اطمینان دارید اجازه دهید که به profile شما دسترسی داشته باشند. عموما افرادی که بیش از صدها نفر را در لیست دوستان خود دارند، افراد قابل اطمینانی نیستند. زمانی که شما شخصی را به نام دوست خود میپذیرید، کلیه اطلاعات شما در اختیار آن شخص قرار میگیرد. به نظر میرسد که دسترسی به عکس ها و ویدئو هائی که شخص در پروفایل خود قرار داده است، یکی از مهمترین و حساسترین اطلاعاتی میتواند باشد که نمیبایستی در دسترس همگان قرار گیرد.

جمع بندی 

با وجود پیشرفت های بسیار زیاد تکنولوژی و زیاد شدن تعدد افرا سودجو و گاها” بیمار برای آزار رساندن به افراد و اخاذی از مردم به بهانه های مختلف و تجاوز به حریم خصوصی دیگران، به نظر میرسد که بهترین و هوشمندانه ترین راه مقابله با آنها، “پیشگیری” و یا به اصطلاح علاج واقعه پیش از وقوع میباشد.
چنانچه شما هم یکی از میلیون ها کاربر فیسبوک هستید، به شما پیشنهاد میکنیم که متن کامل این راهنما را به طور کامل مطالعه نمائید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم