11 راهکار تضمینی برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 13 دی 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۳۸۷ بازدید

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی مانند آن است که یک قفل امن به درب مغازه خود بزنید تا از سرقت محصولات موجود در آن جلوگیری کنید. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز اگرچه محصول فیزیکی وجود ندارد، اما اطلاعات کاربران از ارزشمندترین دارایی‌های این فروشگاه‌ها هستند و باید از آن‌ها محافظت شود.

تقریباً هر ۳۹ ثانیه یک حمله سایبری انجام می‌شود و روزانه حدود ۳۰ هزار وب‌سایت در جهان هک می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد که فروشگاه‌های اینترنتی، یکی از اهداف اصلی مجرمان سایبری هستند. بنابراین، صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی باید از خطرات این حملات آگاه باشند و اقدامات لازم را برای افزایش امنیت فروشگاه خود انجام دهند.

برای بهبود امنیت فروشگاه اینترنتی خود نیازی نیست که در زمینه کامپیوتر متخصص باشید. با به‌کارگیری اقداماتی که در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک توضیح می‌دهیم، می‌توانید از خطرات احتمالی مانند لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران جلوگیری کرده و فروشگاه اینترنتی خود را با امنیت کامل مدیریت کنید.

آشنایی با امنیت فروشگاه اینترنتی

امنیت فروشگاه اینترنتی به مجموعه‌ای از روش‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که برای حفاظت از وب‌سایت‌های فروشگاهی در برابر تهدیدات سایبری انجام می‌شود. افزایش امنیت سایت فروشگاهی نیازمند توجه به مدیریت دقیق دسترسی کاربران، به‌روزرسانی قالب‌های امنیتی، محافظت از اطلاعات کاربران و تراکنش‌های مالی است.

تصور کنید فردی در حال خرید از فروشگاه شماست. او برای ثبت نهایی سفارش، وارد درگاه پرداخت می‌شود و اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کند. ناگهان، صفحه پرداخت ناپدید می‌شود و حساب بانکی کاربر هک می‌شود. در این موقعیت، به‌دلیل عدم توجه شما به بهبود امنیت سایت فروشگاهی، برای شما و کاربر مشکلات متعددی پیش خواهد آمد.

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی مثل قرار دادن دزدگیر برای خانه یا مغازه‌تان است. هر وقت مهاجمان سایبری بخواهند به وب‌سایت شما حمله کنند و اطلاعات حیاتی فروشگاه اینترنتی و کاربران را به سرقت ببرند به در بسته خواهند خورد.

خرید هاست وردپرس

راهکارهای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

در فضایی که خطرات امنیتی مانند هک، فیشینگ و بدافزارها هر روز بیشتر می‌شوند، آشنایی با راهکارهای امنیتی پیشرفته برای افزایش امنیت سایت فروشگاهی ضروری است. امنیت فروشگاه اینترنتی نقش مهمی در جذب مشتری و اعتبار شما دارد و هک و یا لو رفتن اطلاعات کاربران ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌و‌کار شما وارد می‌کند.

تمامی کسب‌وکارها، فارغ از اندازه، در معرض خطر حملات امنیتی قرار دارند. کسب‌وکارهای نوپا و تازه‌کار، به دلیل نداشتن تجربه و منابع کافی، اهداف آسان‌تری برای هکرها هستند. شما به‌عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی، باید توجه ویژه‌ای به بهبود امنیت فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید و از همان ابتدا اقدامات لازم برای افزایش امنیت در طراحی سایت فروشگاهی را انجام دهید. با اتخاذ اقدامات امنیتی مناسب، می‌توانید از بروز هرگونه نقض امنیتی در آینده جلوگیری کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. در ادامه روش‌های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم:

۱. استفاده از گواهی امنیتی SSL و پروتکل HTTPS

یکی از روش‌های بهبود امنیت فروشگاهی می‌توانیم به تهیه گواهینامه (Secure Socket Layer) SSL اشاره کنیم که تمامی صاحبین فروشگاه‌های اینترنتی برای حفاظت از اطلاعات کاربران خودشان باید از آن استفاده کنند. پس از اینکه مرورگر گواهینامه SSL را تأیید کرد، یک ارتباط امن و رمزگذاری شده با سرور ایجاد می‌کند. این رمزنگاری مانند داشتن یک کد مخفی برای پیام‌های بین فروشگاه شما و مشتری است. فقط فروشگاه شما و مرورگر مشتری می‌توانند این اطلاعات را رمزگشایی کنند. بنابراین، اگر مشتری اطلاعات کارتش را وارد کند، این اطلاعات به یک کد تبدیل می‌شود که فقط سیستم فروشگاه شما می‌تواند آن را درک کند.

وقتی کاربران نماد قفل را در نوار آدرس مرورگرشان یا «https://» را در URL وب‌سایت شما می‌بینند، احساس اطمینان بیشتری می‌کنند. این نشانه‌ها به کاربران اطمینان می‌دهند که اطلاعات شخصی و اعتباری آنها نزد شما ایمن هستند.

HTTPS یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های امنیتی برای فروشگاه‌های اینترنتی است. این پروتکل با هدف افزایش امنیت تبادل اطلاعات در فضای وب توسعه یافته است. وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، در معرض خطر حملات سایبری قرار دارند و از امنیت کافی برخوردار نیستند.

 افزایش امنیت فروشگاه های اینترنتی
روش های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

۲. انتخاب سرویس هاستینگ معتبر

انتخاب سرویس میزبانی یا هاستینگ معتبر، یکی از اقدامات مهم برای بهبود امنیت سایت فروشگاهی است. فرض کنید فروشگاه شما یک فروشگاه حضوری است. سرویس میزبانی یا شرکت خدمات‌دهنده هاست، مانند ساختمانی است که فروشگاه شما در آن قرار دارد. اگر این ساختمان در محله‌ای ناامن قرار داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که با مشکلاتی مانند ورود غیرمجاز، قطعی برق یا حتی آتش‌سوزی مواجه شود.

حال، اگر شما از یک سرویس میزبانی معتبر (یک ساختمان خوب با تدابیر امنیتی قوی) برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد:

۱. سد امنیتی قوی

 یک سرویس هاستینگ معتبر، تدابیر امنیتی قوی مانند به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم، فایروال‌ها و سیستم‌های تشخیص نفوذ را در اختیار دارد. این سد امنیتی مانند داشتن قفل مطمئن روی در فروشگاه‌تان است که از ورود غیرمجاز به فروشگاه جلوگیری می‌کند و در صورت تلاش برای ورود غیرمجاز، به شما هشدار می‌دهد.

۲. ثبات و پایداری

 هاست‌های معتبر تضمین می‌کنند که فروشگاه اینترنتی شما همیشه برای کسب‌وکار باز است. این مزیت مانند داشتن فروشگاهی در ساختمانی با برق و لوله‌کشی سالم است و کار شما را مختل نخواهد کرد.

۳. پشتیبان‌گیری منظم

 در صورت بروز مشکل، سرویس میزبانی معتبر اغلب پشتیبان‌گیری‌های منظم انجام می‌دهد. این مزیت مانند داشتن یک صندوق برای مهم‌ترین اطلاعات شماست، بنابراین، اگر چیزی گم شده یا آسیب دیده باشد می‌توانید آن را بازیابی کنید.

برای انتخاب سرویس میزبانی شما باید اطمینان داشته باشید که پشتیبانی شرکت هاستینگ به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته فعال است. بهترین گزینه این است که ارائه‌دهنده‌های خدمات هاستینگ مختلف را بررسی کرده و ببینید کدام مورد بیشتر برای نیازهای کسب‌وکار شما مناسب است.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با هاست وردپرس پارس‌ پک

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با هاست وردپرس پارس‌ پک فرصتی طلایی برای کسب‌وکارهایی است که تصمیم به فروش آنلاین گرفته‌اند. این هاست با پشتیبانی از وردپرس، منابع پرقدرت و پرسرعت را برای میزبانی فروشگاه‌های آنلاین در وب به شما ارائه می‌دهد. اکنون زمان آن است که با خرید هاست وردپرس پارس پک، قدمی موثر در مسیر رشد کسب‌و‌کار خود بردارید. برای آشنایی با قابلیت‌های هاست وردپرس پارس‌پک به صفحه زیر مراجعه کنید.

۳. راه‌اندازی فایروال (Firewall)

استفاده از فایروال روشی دیگر برای افزایش امنیت فروشگاه‌های اینترنتی است که از وب‌سایت شما در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند فایروال نقش نگهبان امنیتی در ورودی فروشگاه اینترنتی را دارد. کار اصلی این نگهبان امنیتی (فایروال) بررسی هر فردی (بسته‌های اطلاعاتی) است که وارد و خارج می‌شود. او فقط به مشتریان معتبر (بسته‌های اطلاعاتی امن و معتبر) اجازه ورود می‌دهد و کسانی که مشکوک به نظر می‌آیند (حملات سایبری یا ترافیک آسیب‌زا) را راه نمی‌دهد.

فایروال به‌عنوان یک دیوار بین فروشگاه اینترنتی شما و اینترنت عمل می‌کند. این ابزار امنیتی ترافیک ورودی را بررسی کرده و درخواست‌های مشکوک را بلاک می‌کند.

از سوی دیگر، فایروال‌ها می‌توانند به جلوگیری از حملات سایبری رایج مانند تزریق کد SQL (SQL Injection) کمک کنند. در اینجا فایروال مانند نگهبانی عمل می‌کند که مجرمین شناخته شده را تشخیص داده و آن‌ها را کنار در ورودی نگه می‌دارد.

فایروال‌ها تمامی ترافیک ورودی و خروجی را زیر نظر دارند. این نظارت دائمی به شناسایی سریع و متوقف کردن حملات سایبری کمک می‌کند. فایروال‌ها، همچنین می‌توانند ترافیک خروجی را مدیریت کرده و مطمئن شوند که اطلاعات حساس فروشگاه اینترنتی شما، مانند اطلاعات مشتریان فقط به مکان‌های ایمن و تایید شده ارسال می‌شوند. این ابزارهای امنیتی به‌عنوان خط اول دفاع در برابر خطرات احتمالی عمل می‌کنند و شبیه یک نگهبان هوشیار حواسشان به کسب‌وکار شما است.

جلوگیری از هک فروشگاه اینترنتی
ترفندهایی برای افزایش امنیت در سایت‌های فروشگاهی

۴. کمک گرفتن از CDN مناسب

استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) روش موثر دیگری برای افزایش امنیت فروشگاه‌های اینترنتی است. این شبکه با توزیع محتوا در سرورهای متعدد در سراسر جهان، تاخیر در بارگذاری صفحات وب را به حداقل می‌رساند. در نتیجه، تمامی کاربران سراسر دنیا می‌توانند محتوای وب را با کیفیت مناسب و بدون تاخیر در بارگذاری مشاهده کنند.

برای مثال، بیاید CDN را شبکه‌ای از کامیون‌های تحویل بار در مکان‌های مختلف تصور کنید، هر کامیون حامل نسخه‌ای از کالاهای فروشگاه آنلاین شما (محتوای وب‌سایت) هستند. این کامیون‌ها (سرورهای CDN)، اطمینان می‌دهند که وقتی یک مشتری می‌خواهد چیزی بخرد (از وب‌سایت شما بازدید کند)، آن را از نزدیک‌ترین کامیون (سرور) دریافت کند، که این کار (بارگذاری وب‌سایت) را سریع‌تر می‌کند.

حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که CDN چطور می‌تواند روی افزایش امنیت سایت فروشگاهی تاثیر بگذارد؟ در موارد زیر به‌صورت خلاصه به شما خواهیم گفت:

  • کاهش حملات DDoS (Distributed Denial of Service): تصور کنید جمعیت زیادی قصد دارند به‌صورت همزمان وارد فروشگاه حضوری شما شوند و از محصولاتی که دارید بازدید کنند، این موقعیت درست مشابه حملات DDoS در دنیای آنلاین است. CDN می‌تواند این جمعیت (ترافیک) را با توزیع بار در سرورهای لبه خود متعادل کند.
  • فیلتر و نظارت بر ترافیک: شبکه توزیع محتوای کارآمد می‌تواند ترافیک مخرب را فیلتر کرده و بر فعالیت‌های غیر معمول نظارت کند. به‌عنوان مثال، می‌توان گفت که در هر کامیون برای جلوگیری از سرقت یا خرابکاری، یک نگهبان امنیتی حضور دارد.

آموزش کامل ساخت فروشگاه اینترنتی را به‌صورت قدم به قدم در مقاله زیر بخوانید.

چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

۵. حفاظت از پنل ادمین

روش‌های مختلفی برای دسترسی هکرها به فروشگاه اینترنتی شما وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها دسترسی به پنل ادمین شماست. پنل ادمین را می‌توان به‌عنوان یک اتاق کنترل یک بانک در نظر گرفت و همان طور که اتاق کنترل بانک به گاو صندوق و اطلاعات حساس مشتریان دسترسی دارد، پنل ادمین کنترل دسترسی به اطلاعات و عملکردهای حیاتی وب‌سایت را برعهده دارد. از این رو، شما باید از پنل ادمین وب‌سایت خود به‌خوبی محافظت کنید و نام کاربری و رمز عبور قوی برای آن انتخاب کنید.

خطرات امنیتی فروشگاه‌های اینترنتی
چه خطراتی امنیت فروشگاه اینترنتی را تهدید می‌کنند؟

۶. تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس

تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس یکی دیگر از حیاتی‌ترین روش‌های افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی است. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات وب‌سایت مانند یک بیمه امنیتی برای اطلاعات مهم فروشگاه‌تان عمل می‌کند. فرض کنید اطلاعات موجود در فروشگاه شما شامل جزئیات محصولات، اطلاعات مشتریان، سوابق سفارشات و… است.

حالا اگر به هر دلیلی مانند حملات سایبری، خطاهای نرم‌افزاری یا انسانی این اطلاعات آسیب ببینند یا از دست بروند، وجود نسخه پشتیبان به شما این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت اطلاعات را بازیابی کنید. با پشتیبان‌گیری منظم و بازیابی سریع اطلاعات پس از مشکلات احتمالی، فروشگاه شما می‌تواند بدون وقفه به فعالیت خودش ادامه دهد.

۷. انجام اسکن PCL

اسکن (Proactive security inspection) PCL، به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید خطرات امنیتی، ویروس‌های مخرب و حملات بدافزارها را قبل از اینکه برای مشتریان و فروشگاه‌تان مشکلی به وجود بیاید، شناسایی کنید. طرف نظر اینکه اندازه فروشگاه اینترنتی شما کوچک یا بزرگ است باید اسکن‌های معمول PCL را انجام دهید.

۸. عدم ذخیره اطلاعات مهم مشتریان

فرض کنید که فروشگاه اینترنتی شما مانند یک گاوصندوق است. ذخیره اطلاعات حساس کاربران مثل جزئیات کارت اعتباری یا اطلاعات شخصی، مانند اضافه کردن اشیای باارزش‌ به این گاوصندوق است. هر چه اشیای باارزش‌تری در این گاوصندوق داشته باشید، گاوصندوق برای سارقان جذاب‌تر می‌شود.

بدین ترتیب، ذخیره نکردن اطلاعات مهم کاربران روی وب‌سایت، یکی از بهترین روش‌های حفظ حریم شخصی کاربران است. با اجرایی کردن این روش و عدم ذخیره اطلاعات کاربران روی دیتابیس وب‌سایت، از اطلاعات مهم و حیاتی آن‌ها محافظت خواهید کرد.

۹. فعال کردن احراز هویت دو عاملی

فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) با اضافه کردن یک لایه امنیتی جدید، دو نوع تایید هویت را قبل از دادن دسترسی کامل، از کاربر می‌خواهد. لایه اول شامل چیزی است که کاربر می‌داند (مانند رمز عبور) و لایه دوم چیزی است که کاربر دارد (مانند گوشی موبایل برای دریافت کد تایید).

به‌عنوان مثال، هنگامی که مشتری برای ورود به‌حساب کاربری خوش در یک سایت فروشگاهی اقدام می‌کند، پس از وارد کردن رمز عبور، از او خواسته می‌شود تا کدی که به تلفنش فرستاده شده را وارد کند. این مرحله اضافی، دسترسی کاربران غیرمجاز را حتی در صورت دانستن رمز عبور، دشوار و حتی غیرممکن می‌کند.

استفاده از احراز هویت دو عاملی برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی
فعال کردن احراز هویت دو عاملی برای بهبود امنیت فروشگاه اینترنتی

۱۰.نظارت بر دانلودها و آنالیز مداوم وب‌سایت

شما به عنوان صاحب فروشگاه اینترنتی، برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی‌تان باید دائماً بخش‌های مختلف وب‌سایت را آنالیز کنید و بر دانلود برنامه و افزونه‌ها نظارت داشته باشید. بسیاری از هکرها با روش طراحی یک برنامه به ظاهر مفید به وب‌سایت شما نفوذ کرده و آن را هک می‌کنند. برخی افزونه‌ها بسیار مخرب هستند و وب‌سایت شما را در مقابل حملات هکرها، آسیب‌پذیر می‌کنند. بنابراین، قبل از نصب هرگونه برنامه و یا افزونه روی وب‌سایت فروشگاهی ابتدا از سازگاری آن با وب‌سایت خود اطمینان حاصل کرده و درباره سازوکار آن نیز اطلاعات لازم را کسب کنید.

۱۱. استفاده از درگاه پرداخت امن

درگاه پرداخت امن برای فروشگاه‌های آنلاین بسیار حیاتی است، زیرا امنیت تراکنش مشتریان را افزایش می‌دهد. این درگاه‌ها اطلاعات حساسی مانند شماره کارت‌های اعتباری را رمزنگاری می‌کنند تا در امنیت کامل در اینترنت انتقال پیدا کنند. این موضوع از سرقت اطلاعات و دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

به‌عنوان مثال، زمانی که مشتری از فروشگاهی آنلاین با درگاه پرداخت امن خرید می‌کند، جزئیات پرداختش رمزنگاری می‌شوند. داشتن درگاه پرداخت امن نه‌تنها اطلاعات مشتریان را حفظ می‌کند، بلکه به افزایش اعتماد مشتریان به فروشگاه شما و در نتیجه افزایش فروش کمک می‌کند. درگاه‌های پرداخت امن جزء لاینفک امنیت کلی وب‌سایت‌های اینترنتی هستند.

اگر می‌خواهید با انواع فروشگاه ساز و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

فروشگاه ساز چیست؟

جمع‌بندی

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای افزایش اعتماد کاربران و بهبود تجربه کاربری و سئو وب‌سایت خود باید انجام دهید. وب‌سایت‌های فروشگاهی به دلیل داشتن درگاه پرداخت، طعمه‌های خوبی برای شکارچیان سایبری هستند. شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی، برای حفظ اعتبار، کسب‌و‌کار و محافظت از اطلاعات و حریم شخصی مشتریان خود حتما به فکر افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی خود باشید و اقدامات لازم را در برای افزایش امنیت آن انجام دهید. اگر سوال یا نظری درباره روش‌های افزایش امنیت فروشگاه‌های اینترنتی دارید، در بخش دیدگاه‌ها برای ما ارسال کنید تا به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. چه خطرات امنیتی برای فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد؟

خطرات امنیتی معمولاً شامل حملات فیشینگ، نرم‌افزارهای مخرب، حملات DDoS، و نقض اطلاعات هستند. برای مقابله با این تهدیدات، فروشگاه‌های آنلاین باید از ابزارهای امنیتی پیشرفته استفاده کنند.

۲. چگونه می‌توان از اطلاعات مشتریان در فروشگاه آنلاین محافظت کرد؟

برای حفاظت از اطلاعات مشتریان، فروشگاه‌های اینترنتی باید از رمزگذاری SSL برای محافظت از اطلاعات حساس استفاده کنند، سیستم‌های تأیید هویت قوی اجرا کرده و به‌طور مداوم سیستم‌های امنیتی خود را به‌روز نگه دارند.

۳. چه استانداردهای امنیتی باید برای یک فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته شود؟

استانداردهای مهم عبارتند از PCI DSS برای مدیریت امنیت کارت‌های اعتباری، استانداردهای ISO برای مدیریت امنیت اطلاعات و GDPR برای حفاظت از داده‌های شخصی مشتریان باید برای افزایش امنیت یک فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته شود.

۴. کدام فناوری‌ها و ابزارهای امنیتی باید در فروشگاه‌های آنلاین استفاده شوند؟

ابزارهای مهم شامل فایروال‌ها برای محافظت در برابر حملات خارجی، سیستم‌های تشخیص هویت برای جلوگیری از نفوذ هکرها و شناسایی تلاش‌ برای ورود غیرمجاز، و راهکارهای امنیت فضای ابری برای حفاظت از اطلاعات در محیط‌های ذخیره‌سازی ابری هستند. همچنین، باید از آنتی‌ویروس‌ها برای جلوگیری از مشکلات امنیتی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم