4 خدمت ابری که رهبران بازار از آن استفاده می‌کنند.

Avatar
نویسنده: دارا رستگار
یکشنبه 14 خرداد 1402
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۲۱۹ بازدید

با رشد روزافزون فناوری‌های ابری مانند بلاک‌چین، edge و راه‌حل‌های توسعه (low-code/no‌-code)، بسیاری از سازمان‌ها به این فکر افتاده‌اند تا استراتژی‌های خود را بر مبنای استفاده بهینه از فناوری‌های ابری، طراحی کنند. در نتیجه این اتفاق، می‌توانند برای کسب و کار خود و مشتریان ارزش‌آفرینی کنند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مدیریت بحران، نقش مهمی در کار از راه دور دارد، بنابراین جای تعجب نیست که هزینه جهانی خدمات ابری تا سال 2025 به 1.3 تریلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه آن حدود 16.9٪ باشد.

با این همه، بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم مهاجرت به فناوری‌های ابری و مدیریت آن را به عنوان یک چالش دلهره‌آور می‌بینند و درباره اینکه باید از کجا شروع کنند و چه مواردی را تغییر دهند، سردرگم هستند. همچنین، نشان دادن پتانسیل بازگشت سرمایه برای موفقیت ضروری است.

مدیرانی که در رابطه با مناسب بودن فناوری‌های ابری تردید دارند یا کسانی که برای مهاجرت به فضای ابری برنامه‌ریزی کرده‌اند، باید از اجرای دقیق استراتژی مدیریت ابری خود مطمئن باشند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها باید بتوانند به ۴ روند اصلی حوزه فناوری‌های ابری، توجه کنند.

خدمات مالی ابری (FinOps)

بسیاری از شرکت‌های بزرگ، میلیون‌ها دلار برای خدمات ابری خرج می‌کنند اما حس می‌کنند که هیچ بازدهی دریافت نمی‌کنند.
اگرچه مدیریت مالی ابری (FinOps) یک تخصص نسبتا جدید است، اما بر روی مدیریت جنبه‌های مالی تمرکز دارد و با استفاده ابزارهای مختلف، منجر به مدیریت بهتر هزینه‌ها می‌شود و به طور کلی، بازدهی خدمات ابری را افزایش می‌دهد. در حال حاضر وضعیت FinOps به‌سرعت در حال تغییر است و بسیاری از سازمان‌ها این رویکرد مهم را برای به دست آوردن دید و کنترل بهتر مخارج ابری خود در نظر می‌گیرند.

با افزایش استقبال از خدمات ابری و نیاز کسب و کارها به مدیریت هزینه‌ها، این روند ادامه پیدا کرده است. FinOps به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های بیهوده را شناسایی و حذف کنند، بتوانند میزان بودجه مورد نیاز را پیش‌بینی کنند و از فضای ابری را برای افزایش بازگشت سرمایه استفاده کنند.
حکمرانی برای FinOps ضروری است؛ زیرا به کسب‌ و کارها اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های ابری خود را متناسب با اهداف استراتژیک هماهنگ کنند و خطرهای مالی مرتبط با خدمات ابری را بهتر مدیریت کنند. از آنجا که بسیاری از سازمان‌ها میلیون‌ها دلار را برای خدمات ابری در نظر می‌گیرند، مشخص است که تلاش برای درک و کنترل هزینه‌ها باید بیشتر شود.

مهاجرت دیتاسنترهای بزرگ Data Center Transformations

هنگام انتقال به فضای ابری، بسیاری از سازمان‌ها با تصمیمات پیچیده مربوط به مراکز داده موجود روبرو می‌شوند. همانطور که رهبران به‌طور جدی‌تر به هزینه استفاده از فناوری ابری و ایجاد زیرساخت‌های فعلی خود نگاه می‌کنند، تحولات مراکز داده برای سازمان‌ها به‌عنوان یک هزینه‌ای است که تنها یکبار می‌پردازند و می‌توانند برای همیشه از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین تصمیم‌گیرندگان اغلب نمی‌دانند که آیا باید مراکز داده موجود خود را تمدید کنند یا به‌طور کامل به فضای ابری مهاجرت کنند.

شرکت‌های بزرگ از این موضوع آگاه هستند و بسیاری از آن‌ها اقداماتی را برای ترغیب سازمان‌ها انجام داده‌اند تا بیشتر حجم کاری خود را به پلتفرم‌ها منتقل کنند. در واقع نیاز به تحول مراکز داده از طریق فضای ابری، وظیفه مدیریت عواملی همچون تمایل به افزایش سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتر، مدیریت هزینه‌ها و توانایی استفاده از فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر ابر (مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین) را بر عهده دارد.

انتقال مراکز داده به فضاهای ابری عمومی اهمیت دارد، زیرا این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا در اجرای عملیات IT خود انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر عمل کنند؛ همچنین هزینه‌ها را کاهش داده و امنیت خود را بهبود دهند. با مهاجرت به پلتفرم‌های ابری عمومی، سازمان‌ها می‌توانند از خدمات بدون کد/کد کم استفاده کنند، نیاز خود به سرمایه‌گذاری بزرگ اولیه را کاهش دهند و از زیرساخت‌های پیچیده برای مراکز داده خود رها می‌شوند.

به‌طور خلاصه، رهبران باید به مدیریت مالی ابری، حاکمیت ابری، تحول مراکز داده و مهاجرت ابری توجه بیشتری داشته باشند. در دنیای دیجیتال امروز، این موارد نقش بسیار مهمی در موفقیت سازمان‌ها دارند.

امنیت ابر

در برابر خطرات سایبری، شرکت‌ها حالا امنیت را در همه پروژه‌های ابری خود از ابتدا در نظر می‌گیرند. به دلیل تغییرات مداوم در داده‌های ابر عمومی ( public cloud )، سرویس‌دهندگان بزرگ خدمات ابری برای پاسخ به نیازهای مشتریان خود، امنیت را بهبود می‌بخشند.
با افزایش تهدیدات سایبری و حجم داده‌های ابری، امنیت تبدیل به یک اولویت برای شرکت‌ها در صنایع مختلف شده است. لازم است که رهبران مطمئن شوند که راهکارهای امنیتی معتبر برای محافظت از داده‌های حساس اجرا می‌شوند.

برای حفظ امنیت داده‌های سازمانی، شرکت‌ها باید رویکردهایی مانند کنترل دسترسی، احراز هویت چند عاملی، رمزگذاری و تقسیم شبکه را پیاده‌سازی کنند. همچنین لازم است که برنامه‌ای برای پاسخ به هر نقض امنیتی داشته باشند.

امنیت داده‌های ابر عمومی برای حفظ اعتماد مشتریان و تضمین موفقیت کسب‌وکارهای وابسته به ابر، بسیار مهم است.

مهندسین DevOps

با افزایش استفاده از معماری‌ها و تکنولوژی‌های ابری، DevOps ابری و مهندسی پلتفرم به سرعت در حال توسعه است. بزرگترین فروشندگان خدمات ابری، مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات برای پشتیبانی از DevOps و مهندسی پلتفرم را ارائه می‌دهند که مهمترین آن‌ها «ابزارهای ادغام مداوم (CI) و توسعه مداوم (CD)، خودکارسازی، و زیرساخت به عنوان کد» هستند. این ابزارها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا فرآیندهای توسعه نرم‌افزار خود را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهند، و در عین حال میزان مورد اطمینان بودن و تغییر مقیاس برنامه‌های خود را افزایش دهند.

با پیچیدگی‌های پیش رو گسترش برنامه‌های ابری، اهمیت DevOps و مهندسی پلتفرم بیشتر می‌شود. با استفاده از بهترین شیوه‌ها در این زمینه‌ها، سازمان‌ها می‌توانند خطرات مرتبط با مشکلات را کاهش دهند، واکنش خود را به تغییرات بازار بهبود ببخشند، و در نهایت با ارائه سریع و کارآمد ارزش به مشتریان، موفقیت تجاری بیشتری کسب کنند.

راه‌حل‌های ابری نوعی تغییر عمده در روش‌های مدیریت IT در شرکت‌ها ایجاد می‌کنند. با استراتژی‌های مناسب، ابر می‌تواند یک فرصت برای موفقیت‌های آتی باشد، نه یک مانع.

رهبران نباید در این راه تنها باشند. استفاده از شراکت‌های استراتژیک و تجربیات همکاران یا دیگران که مهاجرت به ابر را تجربه کرده‌اند، می‌تواند به سرعت حل مشکلات و جلوگیری از اشتباهات احتمالی در فرآیند مهاجرت به ابر کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم