سرور عربستان چیست؟ هر آنچه باید درباره سرورهای عربستان بدانید!

Avatar
نویسنده: لیلا محمدی
دوشنبه 1 آذر 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۳۲۷ بازدید

سرورها کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آن‌ها، استفاده در وب‌سایت‌هاست. تمامی اطلاعات وب‌سایت اعم از فایل‌های طراحی وب‌سایت و محتواهایی که باید روی آن‌ها قرار گیرد، روی سرورهای وب‌سایت ذخیره می‌شود. بنابراین بدون استفاده از سرورها، عملاً وب‌سایت‌ها بلااستفاده خواهند بود. یکی از نکات ضروری به‌هنگام خرید سرور‌، کشوری است که سرور در آن قرار گرفته است. با‌توجه‌به اهمیت موضوع، در این مطلب از بلاگ پارس پک قصد داریم تا درباره سرور عربستان بیشتر صحبت کنیم و نکات موردنیاز برای خرید آن را با شما در میان بگذاریم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرور چیست؟؛ ۳ عامل مهم در خرید سرور

سرور چیست؟ در تعریفی کلی و ساده، سرورها را می‌توان کامپیوترهای همیشه‌روشن و همیشه‌در‌دسترسی در نظر گرفت که برای کارهای مختلفی استفاده می‌شوند. همان‌طور‌که در مقدمه این مطلب نیز گفتیم، یکی از کاربردهای اساسی سرورها استفاده از آن‌ها در وب‌سایت‌هاست.

وب‌سایت‌ها از تعداد زیادی کدهای نوشته‌شده به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف تشکیل شده‌اند که این کدها در فایل‌هایی ذخیره می‌شوند. برای اینکه بتوانید به وب‌سایت دسترسی داشته باشید، باید این فایل‌ها را در سرورها ذخیره کنید و پیکربندی سرور را انجام دهید.

در خرید سرور باید به نکات زیادی توجه کرد. درادامه، به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

۱. سخت‌افزار سرور

یکی از معیارهای مهم در خرید سرور سخت‌افزاری است که روی آن قرار گرفته است. اینکه وب‌سایت شما به چه سخت‌افزاری نیاز دارد، به نوع وب‌سایت و میزان مراجعه به آن بستگی دارد. به‌عنوان نمونه، اگر وب‌سایت شخصی داشته باشید که مراجعه‌کنندگان زیادی نداشته باشد، به منابع چندانی نیاز نخواهید داشت؛ اما اگر وب‌سایتی داشته باشید و بخواهید روی آن فایل‌های حجیم قرار دهید یا تعداد مراجعه‌کنندگان به آن زیاد باشد، باید از سرورهایی با سخت‌افزار قوی‌تر استفاده کنید.

۲. سیستم عامل سرور

یکی دیگر از عوامل اساسی برای انتخاب سرور سیستم‌عاملی است که روی سرور نصب شده است. معمولاً روی سرورها از دو نوع سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس استفاده می‌شود. خرید سرور لینوکسی و ویندوزی هر کدام مزیت‌ها و کاربردهای خودش را دارد.

۳. محل قرارگیری سرور

از دیگر معیارهای ضروری در انتخاب سرور کشوری است که سرور در آن قرار گرفته است. سرور عربستان یکی از گزینه‌های بسیار ویژه برای وب‌سایت‌های ایرانی است.

سرور چیست؟

چرا باید سرور بخریم؟

سرور عربستان و کاربردهای مختلف آن

اگر‌چه توسعه‌دهندگان وب یکی از مشتریان اصلی سرورهای خارجی هستند، افراد دیگری نیز از سرورهای واقع در خارج از کشور برای اهداف دیگری استفاده می‌کنند. ازجمله کاربردهای مهم‌ سرورهای خارجی می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. ترید و بازارهای مالی خارج از کشور

همان‌طورکه می‌دانید، استفاده از خدمات صرافی‌های خارجی برای افراد ساکن ایران امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین، فعالان حوزه بورس‌های خارجی و فارکس و رمز‌ارزها برای استفاده از خدمات این صرافی‌ها ناگزیرند IP خود را تغییر دهند.

۲. بازی‌های آنلاین

علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری نیز همیشه با محدودیت‌هایی برای بازی آنلاین موجه بوده‌اند. این دسته از افراد نیز می‌توانند از سروری خارجی مانند سرور عربستان استفاده و محدودیت‌های موجود را برطرف کنند.

۳. وب‌سایت‌ها

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، بدون سرور عملاً وب‌سایتی هم وجود نخواهد داشت. حالا اگر به‌دلایل مختلف قصد داشته باشید تا سرورتان در جایی خارج از ایران باشد، سرور عربستان ازجمله گزینه‌های مناسبی است که می‌توانید انتخاب کنید.

سرورهای عربستان

سرور عربستان چه کاربردی دارد؟

مزایای استفاده از سرور عربستان

شاید از خود بپرسید که «سرور عربستان واقعاً انتخاب بهینه‌ای است؟ آیا سرورهای این کشور کیفیت مناسبی دارند؟» وقتی درباره سرورهای عربستان صحبت می‌کنیم، منظور سرورهایی است که دیتاسنترهای آن در یکی از شهرهای مهم این کشور مانند جده و ریاض و مکه قرار گرفته باشد. در‌ادامه این مطلب از بلاگ پارس پک، به سه نمونه از مزایای مهم استفاده از سرورهای قرار‌گرفته در این کشور مانند سرور جده یا سرور ریاض اشاره خواهیم کرد.

۱. تأخیر (Latency) اندک

به مدت‌زمان موجود بین دریافت Request از‌ سمت کاربر و پاسخ به آن از سمت سرور تأخیر گفته می‌شود. بدیهی است که هر‌چه تأخیر سرور کمتر باشد، کاربران از کار با وب‌سایت رضایت بیشتری خواهند داشت؛ به‌همین‌دلیل، یکی از معیارهای مهم در انتخاب سرور تأخیر در Response است.

۲. هزینه مناسب

هنگام خرید سرور، هزینه مقرون‌به‌صرفه نیز از عوامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های سرور عربستان، هزینه مناسب و ارزان‌بودن آن است.

۳. نزدیک‌بودن به ایران

کشور عربستان در همسایگی ایران است؛ به‌همین‌دلیل، سرورهای قرا‌رگرفته در شهرهای این کشور نیز ازنظر جغرافیایی بسیار به ایران نزدیک هستند. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش سرعت وب‌سایت برای افرادی بگذارد که از ایران یا کشورهای اطراف به آن متصل می‌شوند. برای مثال، اگر از سرور مکه یا سرور ریاض یا جده استفاده کنید، درمقایسه‌با زمانی‌که سرور شما در یکی از کشورهای اروپایی قرار گرفته باشد، کاربران ایرانی هنگام دسترسی به وب‌سایت سرعت بیشتری تجربه خواهند کرد.

خرید سرور عربستان

فواید استفاده از سرور عربستان سعودی چیست؟

انواع مختلف سرور عربستان ازنظر سیستم توزیع منابع

هر سرور منابع سخت‌افزاری مختلفی دارد. این امکان برای شما وجود دارد که بسته به نیازتان از تمامی منابع سرور برای وب‌سایت یا سازمان خود یا از سرورهای اشتراکی و ابری استفاده کنید. در سرورهای اشتراکی، منابع سرور بین چند فرد یا سازمان مختلف تقسیم می‌شود. برای روشن‌تر‌شدن موضوع، انواع مختلف سرور عربستان را معرفی کرده‌ایم.

۱. سرور اختصاصی عربستان

سرور اختصاصی به سرورهایی گفته می‌شود که تمامی منابع سخت‌افزاری آن مانند هارد دیسک و CPU تنها در‌اختیار یک فرد یا سازمان قرار گرفته باشد. حالا اگر این سرور در یکی از شهرهای عربستان واقع شده باشد، به آن سرور اختصاصی عربستان گفته می‌شود.

استفاده از این سرور برای افرادی مناسب است که می‌خواهند اطلاعات زیادی روی وب‌سایت قرار دهند یا مراجعه‌کنندگان زیادی در آنِ واحد از وب‌سایتشان بازدید می‌کنند. همچنین، اگر سازمان شما چندین وب‌سایت داشته باشد، می‌توانید تمامی آن‌ها را روی یک سرور اختصاصی قرار دهید.

ازنظر هزینه، سرور اختصاصی گران‌تر از دیگر سرورهاست؛ بنابراین، اگر می‌خواهید سرور ارزان‌تری انتخاب کنید، از سرور مجازی عربستان یا سرور ابری این کشور می‌توانید استفاده کنید.

۲. سرور مجازی عربستان

سرور مجازی به سروری گفته می‌شود که با استفاده از مجازی‌سازی، به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده باشد. استفاده از سرور مجازی مدیریت شده یا مدیریت نشده عربستان بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرورهای اختصاصی است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از افرادی که برای اهداف مختلف به سرور نیاز دارند، خرید VPS عربستان را نیز به‌عنوان گزینه‌ای کارآمد در نظر می‌گیرند.

اگر قصد خرید سرور ویندوز یا لینوکس را دارید، سرور مجازی عربستان پارس پک می‌تواند گزینه‌ای ایدئال برایتان باشد.

۳. سرور ابری عربستان

یکی دیگر از سرورهایی که می‌توانید انتخاب کنید، سرور ابری عربستان است. این نوع از سرورها از به‌روزترین تکنولوژی مبتنی‌بر ابر استفاده می‌کنند و همین مسئله باعث شده است تا کار با آن‌ها مزایای زیادی داشته باشد.

مقیاس‌پذیری زیاد، زمان آپ‌تایم درخورتوجه، هزینه مقرون‌به‌صرفه درمقایسه‌با دیگر سرورها مانند سرورهای اختصاصی و … باعث شده است تا سرور ابری عربستان به یکی از گزینه‌های محبوب تبدیل شود.

۴. هاست عربستان

واژه هاست برای بسیاری از افراد که می‌خواهند وب‌سایت خود را به‌خصوص با استفاده از وردپرس راه‌اندازی کنند، کاملاً آشناست. هاست به کامپیوترهایی گفته می‌شود که مشابه با سرورها همیشه‌ روشن و در‌دسترس هستند و از آن برای ذخیره اطلاعات مربوط به وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت بین هاست و سرور این است که هاست دستگاهی است که به شبکه متصل می‌شود؛ اما سرور به نرم‌افزار یا سخت‌افزاری گفته می‌شود که کار آن ارائه خدمات به سایر دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهایی است که در یک شبکه وجود دارند.

فارغ از تفاوت تکنیکال هاست و سرور، اگر بخواهید هاست برای وب‌سایت خود تهیه کنید، علاوه‌بر نکات مربوط به سخت‌افزار مانند هارد و CPU، باید درباره محل قرارگیری آن نیز تصمیم بگیرید. هاست عربستان یکی از گزینه‌های مناسب برای قرارگیری اطلاعات وب‌سایت شماست.

خرید هاست عربستان به شما امکان می‌دهد تا به‌دلیل نزدیکی محل استقرار هاست به مراجعه‌کنندگان وب‌سایتتان، سرعت بیشتری به آنان ارائه دهید. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر رضایتمندی کاربران شما بگذارد.

چگونه به سرور عربستان وصل شویم؟

چند نوع سرور عربستان وجود دارد؟

دامنه‌ عربستان و نکاتی که باید درباره آن بدانید

تا این‌جای مطلب، یاد گرفتیم که خرید سرور عربستان و انواع سرورهای این کشور ازجمله سرور اختصاصی و ابری و وی پی اس عربستان چه مزایایی دارد. برای داشتن وب‌سایت، علاوه‌بر سرور به دامنه هم نیاز دارید. دامنه در‌واقع همان آدرس وب‌سایت شماست که کاربران آن را به‌خاطر می‌سپارند و با درج این آدرس در مرورگرشان، می‌توانند به وب‌سایتتان دسترسی پیدا کنند.

دامنه هر وب‌سایت از سه جزء اساسی تشکیل شده است:

  • پروتکل: اگر به URL وب‌سایتی در مرورگر خود دقت کنید، در ابتدای این URL، پروتکل وب‌سایت را خواهید دید. این پروتکل ممکن است HTTP یا HTTPS باشد. پروتکل‌ها در‌واقع تعیین‌کننده نحوه تبادل اطلاعات بین سرور و کلاینت هستند. به‌عنوان مثال، استفاده از پروتکل HTTPS باعث می‌شود تا تبادل اطلاعات بین سرور و کلاینت به‌صورت ایمن و رمزگذاری‌شده انجام شود.
  • نام: هر وب‌سایت یک نام دارد. به‌عنوان مثال، parspack نام دامنه انتخاب‌شده برای پارس پک است. این نام در‌واقع پرچم و هویت برند شماست و قطعاً شما بهتر از هر فرد دیگری می‌دانید که برای انتخاب این نام چه نکاتی را باید ازنظر مارکتینگ و برندینگ در نظر بگیرید.
  • پسوند: هر دامنه به یک پسوند ختم می‌شود. پسوندهای متعددی در دنیا وجود دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پسوندهای .com. ،org. ،in و… اشاره کرد. هریک از این پسوندها برای کار خاصی تولید شده‌اند. برای نمونه، از پسوند .org معمولاً شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند.

علاوه‌بر پسوندهای بین‌المللی که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم، برخی از پسوندهای نیز وجود دارند که صرفاً برای وب‌سایت‌های همان کشور رزرو شده‌اند. به‌عنوان مثال، وب‌سایت‌های ایرانی می‌توانند از پسوند .ir استفاده کنند. به‌عبارت‌دیگر، اگر شما با وب‌سایتی با پسوند .ir مواجه شوید، می‌توانید مطمئن باشید که صاحب این وب‌سایت فردی ایرانی است. کشور عربستان نیز پسوندی اختصاصی برای خود دارد و آن .SA است.

دامنه عربستان سعودی

معرفی دامنه عربستان و نکات مهم حین خرید آن

جمع‌بندی

کشور عربستان سعودی (Saudi Arabia) یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است که در چند سال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه تکنولوژی کرده است. به‌عنوان نمونه، سرورهای قرار‌گرفته در شهرهای این کشور مانند ریاض و مکه و جده هم ازنظر هزینه و هم ازنظر امکانات برای بسیاری از اهداف مناسب هستند. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب از آموزش سرور درباره انواع مختلف سرور عربستان با شما صحبت و به نکات مهمی اشاره کردیم که حین خرید این سرور باید مدنظر قرار دهید.

سؤالات متداول

۱. سرور عربستان چه سروری است؟

سرور عربستان به سروری گفته می‌شود که دیتاسنتر آن در یکی از شهرهای مهم این کشور مانند ریاض و جده و مکه قرار گرفته باشد.

۲. انواع مختلف سرورهای عربستان کدام‌اند؟

سرور شخصی و سرور ابری و سرور مجازی عربستان ازجمله انواع مختلف سرورهای این کشور هستند.

۳. مهم‌ترین مزیت استفاده از سرور ریاض چیست؟

به‌طور‌کلی، سرورهای عربستان کیفیت رضایت‌بخش و قیمت مقرون‌‌به‌صرفه‌ای دارند؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از آن‌ها در بین کاربران از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

۴. آپتایم چیست؟

یکی از معیارهای مهم سرورها در‌دسترس‌بودن همیشگی آن‌هاست. آپ‌تایم به زمان در‌دسترس‌بودن سرور اشاره می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هرچه آپ‌تایم وب‌سایتتان بیشتر باشد، میزان در‌دسترس‌بودن آن نیز بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم