گوگل خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول را توضیح می‌دهد!

رفع مشکل Hostload Exceeded
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 19 آبان 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۵۴۶ بازدید

خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول مشکلی است که به‌ تازگی اکثر وب‌سایت‌ها آن را دریافت کرده‌اند. بعضی از وب مسترها در پاییز ۱۴۰۲ با پیغام خطای عجیب Failed: Hostload Exceeded در URL Inspection Tool سرچ کنسول روبرو شدند. اگر وب مستر یا متخصص سئو باشید، حتماً از این ابزار استفاده کرده‌اید و می‌دانید که چقدر در رصد وب‌سایت کاربرد دارد. در این مطلب از آموزش وردپرس بلاگ پارس پک می‌خواهیم دلیل نشان داده شدن این پیغام خطا را از زبان «جان مولر»، یکی از کارشناسان برجسته‌ی گوگل بررسی کنیم؛ مسئله‌ای که ابداً به یک نقطه‌ی خاص از جهان محدود نیست.

مشکلی به نام خطای Hosted Exceeded

آخر یکی از هفته‌های طلاییِ اول پاییز بود که وب مسترها یکی یکی از خواب بیدار شدند، پای لپ تاپ‌هایشان نشستند و سعی کردند به سرچ کنسول گوگل وصل شوند تا پروژه‌هایشان را بررسی کنند. اما وقتی می‌خواستند از ابزار URL Inspection استفاده کنند، با یک پیغام خطای تازه روبرو شدند: Hostload Exceeded؛ پیغامی که تا آن زمان آن را ندیده بودند.

معمولاً اولین کاری که وب مسترها در این‌طور وقت‌ها انجام می‌دهند، این است که با شرکت هاستینگ خود تماس می‌گیرند. ما هم در پارس پک تعداد زیادی تماس از سمت وب مسترها و متخصصین سئو داشتیم که همگی می‌گفتند با این پیغام خطا مواجه شده‌اند؛ اما سمت هاستینگ، مشکلی نبود!

مشکلات وب مسترها و متخصصین سئو کم بود، خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول هم به آن اضافه شد. اما خوشبختانه حالا دیگر تکلیفمان با این خطا تقریباً روشن است؛ تقریباً در همه‌ی موارد، مشکل به‌نوعی به کیفیت وب‌سایت ارتباط دارد.

خرید سرور مجازی

بحث در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت!

بحث‌های تخصصی در شبکه‌های اجتماعی در حال بالا گرفتن بود. دو وب مستر در پست‌های جداگانه‌ای در شبکه‌ی فیسبوک گفته بودند که هاستینگِ آنها Neamcheap بوده و با این پیغام خطا مواجه شده‌اند. یا مثلاً یک متخصص سئو هم گزارش داده بود که او هم با این پیغام خطا مواجه شده؛ در صورتی‌که از یک شرکت هاستینگ هندی با نامِ DRWebhost برای میزبانی وب‌سایت استفاده کرده است. در شبکه‌ی X (توییتر سابق) هم گزارشاتی دیده می‌شد که نشان می‌داد حتی وب‌سایت‌هایی که توسط Hostinger میزبانی می‌شوند هم دچار این پیغام خطا شده‌اند.

هاستینگر دست به کار شد و گزارش زیر را منتشر کرد:

خطای Hostload exceeded در سرچ کنسول
هاستینگر دست به کار شد و این گزارش را منتشر کرد

این پیغام، آن هم از هاستینگر یعنی این خطا به رسمیت شناخته شده و موضوع، جدی‌تر از یک پیغام خطای معمولی است که ممکن است با یک Refresh ساده حل شود.

روز بعد، هاستینگر یک آپدیت منتشر کرد و به‌صورت رسمی هم اعلام کرد که مشکل برطرف شده است. اما بسیاری از کاربران، همچنان این پیغام خطا را دریافت می‌کردند. هر چه می‌گذشت، بیشتر به این نتیجه می رسیدیم که خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول فقط مربوط به هاستینگ نیست.

طولی نکشید که صفحات پشتیبانی گوگل هم پُر شد از این دست گزارشات. تصویر زیر نتیجه‌ی سرچ عبارت Hostload Exceeded در پرتال پشتیبانی گوگل است؛ می‌بینید چقدر نتیجه گزارش شده است؟

دلیل خطای Hostload Exceeded
نتیجه‌ سرچ عبارت Hostload Exceeded در پرتال پشتیبانی گوگل

همه چیز زیر سر گوگل است؟

حالا کم کم داشتیم به گوگل به‌عنوان مظنون اصلی این ماجرا فکر می‌کردیم که یکی از کاربران شبکه‌ی X، پست زیر را در همین رابطه منتشر کرد:

ارور “Hostload Exceeded” در سرچ کنسول
همه چیز زیر سر گوگل است؟

بعد هم جان مولر، یکی از مهندسین ارشد گوگل، پاسخ داد که تمام روند خزنده‌های گوگل به‌طور معمول انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست! شخص دیگری با آی دی Ammon John از مولر درخواست کرد که توضیحات بیشتری ارائه کند و جان هم یک توییت را بازنشر کرد که در آن گفته می‌شد این پیغام خطا فقط برای وب‌سایت‌های مشکل‌دار نشان داده می‌شود:

خطای Failed: Hostload Exceeded در کنسول گوگل
پاسخ جان مولر به مهندسین ارشد گوگل در توییتر

جروبحث‌ها شروع شد!

Ammon John در یک توییت جدید، درخواست ارائه‌ی توضیحات با شفافیت بیشتر کرد. او در این توییت خیلی علنی جان مولر را به چالش کشید و گفت اگر موضوع تا این اندازه ساده است، چرا در مورد آن توضیح بیشتری نمی‌دهید؟‌ و بعد هم تیرِ آخر را شلیک کرد و گفت که همه‌ی کاربران از گوگل انتظارِ شفافیتِ بیشتری دارند.

به‌نظر می‌رسید که جان مولر در مخمصه بدی گیر کرده است! اما باز هم زیر بار نرفت. او در پاسخ گفت که فقط افراد معدودی که با این پیغام روبرو شده‌اند آن را به‌صورت اسپم در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و از کاربر دیگری پرسید که دقیقاً کِی پیغام خطای Hostload Exceed را دریافت می‌کند؟

کاربر هم به او پاسخ داد تقریباً همه‌ی ما وقتی می‌خواهیم از گزینه‌ی URL Live Test استفاده کنیم، با این پیغام خطا مواجه می‌شویم. مولر هم در پاسخ به او گفت: «خُب از این گزینه استفاده نکن! اما خزنده‌های گوگل کار خود را خیلی خوب انجام می‌دهند!»

برای آشنایی با ویژگی‌ها و نحوه راه‌اندازی و استفاده از گوگل سرچ کنسول مقاله زیر را از دست ندهید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

رأی نهایی هیئت منصفه: هیچ کس مقصر نیست!

از کاربران اصرار و از جان مولر انکار. این بحث ادامه داشت تا اینکه یکی دیگر از کاربران، یک پست دیگر را منتشر کرد. او در این پست گفته بود که از زمان آپدیت کردن، صفحات وب‌سایتش ایندکس نشده‌اند. به‌نظر می‌رسید که مشکل اصلی پیدا شده است:

به‌طور کلی هنگامی که یک مشکل کیفی در صفحات وب وجود داشته باشد، گوگل آن صفحه را ایندکس نمی‌کند.

اگر چه ما از مولر انتظار داشتیم که خودش این مورد را به ما بگوید، اما نیمه‌ی پر لیوان هم این است که الان می‌دانیم علت خطای Hostload Exceeded چیست. در قسمت بعدی به شما می‌گوییم که چطور باید این خطا را رفع کنید.

۴ راهکار برای رفع پیغام خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول

تا این قسمت به این نتیجه رسیدیم که خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول به‌خاطر وجود یک مشکل در وب‌سایت اتفاق می‌افتد. اگر شما هم با این پیغام خطا مواجه شده‌اید، چند تست زیر را انجام دهید تا ببینید مشکل از کجاست و بعد هم آن را رفع کنید.

۱. مشکل ممکن است از ظرفیت سرور باشد

اولین فاکتوری که باید آن را تست کنید، ظرفیت سرور وب‌سایت است. خزنده‌های گوگل وقتی از این صفحه به صفحه‌ی دیگر وب‌سایت شما می‌خزند، از ظرفیت منابع سرورتان استفاده می‌کنند. حالا اگر وب‌سایتتان منابع کافی برای این کار را نداشته باشد، یا وب‌سایت کُند شده یا به‌طور کلی از کار می‌افتد! برای اینکه این اتفاق نیفتد، خزنده‌های گوگل منابع سرور شما را تخمین می‌زنند و نرخ خزیدن را بر اساس همین فاکتور تعیین می‌کنند.

سئو سایتتان را فدای هیچ چیز نکنید!

می‌بینید؟ گوگل همیشه حواسش به همه چیز هست! اگر سرورتان منابع کافی را ندارد، قبل از اینکه با پیغام خطای Hostload Exceeded مواجه شوید و مهم‌تر از آن، همه‌ی زحمت‌هایی که برای سئو سایت کشیده‌اید را از دست بدهید، همین حالا به لینک زیر بروید، یکی از سرورهای مجازی قدرتمند پارس پک را با قیمت اقتصادی، برای وب‌سایتتان بخرید و هم خیال خودتان را راحت کنید و هم گوگل را!

۲. اجازه دهید خودِ گوگل نرخ خزیدن بهینه را تعیین کند

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول شود، تنظیماتی است که برای Crawl Rate در سرچ کنسول در نظر گرفته‌اید. سعی کنید همیشه از گزینه‌ی Let Google optimize for my site استفاده کنید تا نرخ خزیدن به‌صورت بهینه برای وب‌سایت شما انجام شود.

نحوه رفع خطای Failed: Hostload Exceeded
اجازه دهید خودِ گوگل نرخ خزیدن بهینه را تعیین کند

۳. خطاهای سرورتان را رفع کنید

حتی اگر خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول را هم دریافت نکرده‌اید، باز هم باید خطاهای سرورتان را رفع کنید. برای این کار، سرچ کنسول را باز و از منوی سمت چپ، گزینه‌ی Setting را انتخاب کنید. حالا از بین گزینه‌هایی که برایتان به نمایش در می‌آید، گزینه‌ی Open Report را از قسمت Crawling انتخاب کنید. نحوه‌ی دسترسی به این گزینه، در شکل زیر نشان داده شده است:

ارور Hostload exceeded در سرچ کنسول
خطاهای سرورتان را رفع کنید

در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، رویِ فلش کوچکی که در قسمت Host Status قرار گرفته کلیک کنید:

پاسخ گوگل برای ارور Hostload Exceeded در سرچ کنسول
رویِ فلش کوچکی که در قسمت Host Status قرار گرفته کلیک کنید

و بعد از آن هم فلش قسمت Server Connectivity را انتخاب کنید تا گزینه‌های این قسمت برایتان نشان داده شود:

رفع خطا failed hostload exceeded در سرچ کنسول سایت
فلش قسمت Server Connectivity را انتخاب کنید

حالا شما نمای کلی نحوه‌ی عملکرد خزنده‌های گوگل روی وب‌سایت خود را در ۹۰ روز گذشته می بینید. برآمدگی‌هایی که روی این نمودار نشان داده می‌شود، نشان دهنده‌ی خطاهای سرور است که گوگل حین گشت و گذار در وب‌سایتتان، با آنها مواجه شده است:

خطای Hostload exceeded چیست؟
نمودار خطاهای سرور را نشان می‌دهد

اگر تعداد زیادی از این خطاها دریافت کرده‌اید، احتمالاً باید با شرکت هاستینگ خودتان تماس بگیرید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در طول Live Test ممکن است با هیچ خطایی مواجه نشوید؛ اما این اصلاً به معنی عملکرد صحیحِ دائمی هاست یا سرورتان نیست.

الفبای SEO را از ویژگی‌ها و مزایا گرفته تا انواع و نحوه آنالیز سئو وب‌سایت به زبان ساده در مقاله زیر یاد بگیرید.

سئو چیست؟

۴. سرعت سایتتان را بررسی کنید

یک وب‌سایت با سرعت بالا، نشان دهنده‌ی این است که سرور یا هاست وب‌سایت سالم است! بنابراین یکی از کارهای دیگری که در چکاپ وب‌سایت برای برطرف کردن پیغام خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول باید انجام دهید، چک کردن سرعت وب‌سایت است.

سرویس‌های رایگان زیادی برای چک کردن سرعت وب‌سایت وجود دارد. مثلاً یکی از بهترینِ این سرویس‌ها، Page Speed Insight است. نام دامنه‌تان را در این وب‌سایت وارد کنید و روی کلید Analyze کلیک کنید:

بررسی ارور Hostload exceeded در سرچ کنسول
سرعت سایتتان را بررسی کنید

با این کار، اطلاعات کلی سرعت وب‌سایت برایتان نشان داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر هم می‌توانید روی گزینه‌ی Expand View کلیک کنید:

آموزش رفع خطای Failed: Hostload exceeded
نام دامنه‌تان را در وب‌سایت Page Speed Insight وارد کنید

همچنین می توانید به بخش OPPORTUNITIES بروید. در این قسمت می‌توانید پیشنهاداتی را پیدا کنید که باعث بهبود سرعت وب‌سایت شما می‌شود:

عدم دسترسی سایت برای گوگل (ارور hostload exceeded)
روی گزینه‌ی Expand View کلیک کنید

جمع‌بندی

پیغام خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول گوگل یکی از پیغام‌های خطاهایی بود که در چند هفته‌ی اخیر، وب مسترها و متخصصین سئو با آن مواجه شدند. حرف و حدیث در موردِ این پیغام خطا زیاد بود تا یکی از مهندسین گوگل به‌نامِ جان مولر در شبکه‌ی X توییتی را منتشر کرد و گفت که این پیغام خطا احتمالاً مربوط به وب‌سایت‌هایی است که از نظر کیفی ضعف دارند. در این مقاله از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک در مورد این پیغام خطا با شما صحبت کردیم و همچنین راهکارهای عملی برای رفع این پیغام را به شما ارائه کردیم.

سؤالات متداول

۱. دلیل نشان داده شدن پیغام خطای Hostload Exceeded چیست؟

پیغام خطای Hostload Exceeded سرچ کنسول ممکن است به‌دلایل متفاوتی به شما نشان داده شود. اما به‌طور کلی، دلیل اصلی این خطا، ضعفِ کیفی وب‌سایت است.

۲. آیا سرعت وب‌سایت می‌تواند دلیل پیغام خطای Hostload Exceeded باشد؟

بله. یکی از دلایلی که می‌تواند باعثِ نشان داده شدن پیغام خطای Hostload Exceeded گوگل سرچ کنسول شود، مشکلات مربوط به سرعت نامناسب وب‌سایت است.

۳. چطور می‌توان خطای Hostload Exceeded را رفع کرد؟

برای رفع پیغام خطای Hostload Exceeded، باید مطمئن شوید که وب‌سایتتان به‌درستی کار می‌کند و نرخِ خزیدن ربات‌های گوگل هم به‌صورت بهینه تنظیم شده باشد. علاوه بر این باید مطمئن شوید که منابع هاست یا سرورتان برای نیازتان مناسب باشد.

منابع:rankmath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم