کش چیست و چه انواعی دارد؟ کلید طلایی سرعت و سئو

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 10 تیر 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۲ نظر ۲۹۸۳ بازدید

کش وب‌ سایت چیست؟ حتماً برای شما هم پیش آمده است که وب‌سایتی را فقط به‌دلیل کُندبودنش ترک کنید. متأسفانه اکثر وب‌سایت‌هایی که هاست ضعیف یا کدهای بهینه‌نشده یا فایل‌های رسانه حجیمی دارند، با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بااین‌حال، جایی برای نگرانی نیست؛ زیرا روش‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارند که یکی از بهترین آن‌ها «کش وب‌سایت» است. در این مطلب از آموزش برنامه نویسی بلاگ پارس پک، با کش وب‌سایت و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

کش وب‌ سایت چیست؟ 

کش وب سایت (Website Cashe) به‌معنی ذخیره‌سازی داده‌ها در مکانی موقت برای استفاده مجدد کاربر در آینده است. حال کش وب‌سایت دقیقاً چه کار می‌کند؟ وقتی کاربر وب‌سایتی را باز می‌کند، کش وب‌سایت تمام داده‌های آن را جمع‌آوری و به فایل HTML تبدیل و در مرورگر کاربر باز می‌کند.

اگر این اولین‌باری باشد که کاربر وارد وب‌سایت می‌شود، این فرایند به‌ناچار باید به‌طور‌کامل طی شود؛ اما اگر آن وب‌سایت قابلیت کش را فعال کرده باشد، در همان دفعه اول یک نسخه کپی از داده‌های وب‌سایت در کش ذخیره می‌شود. در این صورت، از این به‌بعد هر‌بار که کاربر وارد همان وب‌سایت می‌شود، نسخه کپی گفته‌شده به او تحویل داده می‌شود.

درواقع، در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که فایل‌های وب‌سایت از اول دانلود و جمع‌آوری شوند؛ چراکه همان نسخه کپی که از‌قبل مانده است، کار را راه می‌اندازد. این قابلیت اضافه‌بار زیادی را از دوش سرور برمی‌دارد؛ بنابراین، عملکرد سرور سریع‌تر خواهد شد.

داده‌های ذخیره‌شده در کش یا حافظه پنهان همیشگی نیستند و ممکن است بعد از مدتی منقضی شوند یا خودِ کاربر آن‌ها را به‌صورت دستی پاک کند. در این صورت، داده‌های وب‌سایت مدنظر دوباره به‌صورت خودکار جمع‌آوری و دانلود می‌شوند.

برای اطلاع از سریع‌ترین روش‌ها برای افزایش سرعت سایت وردپرسی مقاله‌ زیر را بخوانید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

مثالی برای درک بهتر کاربرد کش وب‌سایت

اگر قبلاً درباره مراکز استان‌ها مطالعه کرده باشید، وقتی از شما می‌پرسند که مثلاً «مرکز استان اصفهان کدام شهر است؟»، سریع پاسخ را به‌خاطر می‌آورید، چرا؟ چون از قبل ذهنیتی درباره‌شان دارید و کار برایتان راحت است. قابلیت Website Cashe نیز همین کار را می‌کند. یعنی یک کپی از محتوای وب‌سایت‌ها ذخیره می‌کند تا هر‌بار که مرورگر می‌خواهد آن وب‌سایت را باز کند، به دانلود صفر تا صد آن نیازی نداشته باشد.

اگر محتوای صفحه را به‌روز کنیم، کش وب‌سایت چه می‌شود؟

احتمالاً به این فکر می‌کنید که اگر قابلیت کش را برای وب‌سایتتان فعال و بعد محتوای صفحه‌ای را به‌روز کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا به‌روزرسانی‌ها از کش جا می‌مانند و به بازدیدکنندگان قدیمی نشان داده نمی‌شوند؟ خبر خوش این است که کش‌ها با این سناریو مقابله می‌کنند.

سیستم‌های کش کارشان فقط این نیست که فایل‌های HTML را ذخیره کنند؛ بلکه درصورت لزوم، کش را خالی و دوباره بازسازی می‌کنند. پس وقتی محتوای صفحات را به‌روز می‌کنید، سیستم کش مدنظر به‌طور خودکار نسخه به‌روزشده آن صفحه را کش می‌کند.

یکی از راه‌ها برای افزایش سرعت سایت، استفاده از هاست پربازدید هست، برای آشنایی بیشتر با این محصول مقاله‌ی زیر را بخوانید.

هاست پربازدید چیست؟

چرا کش وب‌سایت اهمیت دارد؟

وب‌سایت‌ها معمولاً صدها یا هزاران یا حتی گاهی میلیون‌ها بار در ماه مشاهده می‌شوند. ناگفته نماند هربار سرور باید محاسبات نسبتاً پیچیده و زمان‌بری را انجام دهد تا بتواند وب‌سایت را به کاربر نشان دهد. در این فرایند، سرور سعی می‌کند آخرین پست‌ها را بازیابی کند، هدر و فوتر را بسازد، ابزارک‌های نوارهای کناری را پیدا کند و‌… . با کش‌کردن وب‌سایت، سرور دیگر این محاسبات را تکرار نمی‌کند و فقط نتیجه نهایی را به‌خاطر می‌سپارد و به کاربران نشان می‌دهد. این امر به‌تنهایی می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات را تا حد خیره‌کننده‌ای افزایش دهد.

به‌‌عبارت‌دیگر، کش‌کردن وب‌سایت درخواست‌های HTTPS را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، وب‌سایت از پهنای باند کمتری استفاده می‌کند تا صفحه را به کاربر نشان دهد. این امتیاز بزرگی برای وب‌سایت‌هاست؛ به‌‌ویژه وب‌سایت‌هایی که منابع محدودی دارند. شایان ذکر است که کش سایت علاوه‌بر اینکه مستقیماً بر رضایت کاربر تأثیر مثبت می‌گذارد، نظر موتورهای جست‌وجو را هم جلب می‌کند؛ بنابراین، می‌توانید برای ارتقای سئو وب‌سایتتان هم روی آن حساب کنید.

انواع کش وب‌سایت

بسته به اینکه نسخه کپی‌شده فایل‌های وب‌سایت کجا ذخیره شود، دو نوع کش داریم:

  • کش سمت مرورگر
  • کش سمت سرور

در کش سمت مرورگر، فایل‌های HTML و جاوا‌اسکریپت و تصاویر در حافظه مرورگر کاربر ذخیره می‌شوند. کش سمت مرورگر زمانی کاربرد دارد که کاربر بخواهد وب‌سایتی را باز کند که قبلاً هم وارد آن شده است. در این نوع کش، وب‌سایت داده‌های لازم را برای بارگذاری صفحه جمع‌آوری و بعد مرورگر آن‌ها را ذخیره و کش می‌کند.

سازوکار کش سمت سرور هم مثل کش سمت مرورگر است، با این تفاوت که این بار «سرور» محل ذخیره داده‌هاست و نه مرورگر. تفاوت دیگر نیز این است که کش سمت سرور می‌تواند داده‌های بیشتری را ذخیره کند. گفتنی است که در کش سمت سرور، چند نوع ذخیره‌سازی داریم؛ مثل کش تمام‌صفحه (Caching Full-Page) و کش آبجکت‌ها (Object Caching) و کش فرگمنت (Fragment).

کارکرد انواع کش سمت سرور

شاید بپرسید که کاربرد این سه نوع کش سمت سرور چیست؟ در تعریفی ساده، کش تمام‌صفحه داده‌های کل صفحه وب‌سایت را ذخیره می‌کند. این حالت برای صفحاتی مناسب است که ترافیک زیادی دارند. کش آبجکت برای ذخیره‌سازی اِلِمان خاص موجود در بخش‌های مختلف کاربردی است. کش فرگمنت نیز مشابه کش آبجکت است، با این تفاوت که بخش ویژه‌تری از صفحات را هدف قرار می‌دهد؛ مثل ابزارک‌ها و اکستنشن‌ها.

چگونه قابلیت کش را در وب‌سایت‌های وردپرسی فعال کنیم؟

برای فعال‌سازی کش در وب‌سایت‌های وردپرسی، کدهای لازم را مستقیماً می‌توانید وارد فایل‌های اصلی وب‌سایت کنید. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم این کار را نکنید؛ چون دست‌بردن در کدهای اصلی وب‌سایت خطرهای زیادی دارد. درعوض، می‌توانید به‌راحتی از افزونه‌های کش وردپرس استفاده کنید.

بهترین افزونه‌های وردپرس برای فعال‌سازی کش وب‌ سایت چیست؟ 

برای اینکه در انتخاب افزونه قدرتمند کش وردپرس سردرگم نشوید، در‌ادامه سه نمونه از بهترین افزونه‌های کش را معرفی می‌کنیم:

۱. WP Total Cache

آموزش افزونه w3 total cache

استفاده از افزونه W3 Total Cache

اگر بپرسید بهترین افزونه کش سایت چیست، ما W3 Total Cache معرفی می‌کنیم. اگر مایل‌اید انواع حالات کش را روی وب‌سایتتان امتحان کنید، این افزونه مختص شماست. W3 Total Cache همه حالات کش را از «تمام‌صفحه» گرفته تا «فرگمنت» ارائه می‌دهد.

۲. WP Super Cache

آموزش افزونه wp super cache

آموزش بکارگیری افزونه WP Super Cache برای کش سایت

WP Super Cache شیوه منحصربه‌فردی برای کش‌کردن وب‌سایت‌ها دارد. این افزونه سه حالت را برای کش وب ارائه می‌دهد: کش تخصصی و ساده و WP-Cache. حالت تخصصی از روش Apache mod_rewrite برای Website Cashe استفاده می‌کند و حالت ساده با کدهای PHP فایل‌های استاتیک را ارائه می‌دهد و حالت WP-Cache نیز از کش‌کردن صفحات کاربران قبلی برای ارتقای سرعت وب‌سایت بهره می‌برد.

۳. Autoptimize

 افزونه بهینه سازی سایت وردپرس

افزونه بهینه سازی سایت وردپرس و کش کردن وب سایت

Autoptimize روی کدهای CSS و JS تمرکز دارد. کار با این افزونه راحت‌تر از گزینه‌های قبلی است؛ چراکه در آن فقط باید گزینه‌های موجود برای HTML و CSS و JS را تنظیم کنید.

 برای اطلاع از بهترین روش‌های کاهش Response Time سرور و آشنایی با TTFB مقاله زیر را بخوانید.

کاهش Response Time سرور

جمع‌بندی

 کش سایت قابلیتی بسیار کاربردی است که سرعت بارگذاری صفحات وب را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. این قابلیت به دو نوع کلی «کش سمت مرورگر» و «کش سمت سرور» تقسیم می‌شود. اینکه کدام نوع برای وب‌سایتتان ایدئال است، به نوع وب‌سایت و اندازه فایل‌های صفحات و حجم موجود برای سرور بستگی دارد. در این مقاله آموزش برنامه نویسی فرانت اند سعی کردیم به زبان ساده شما را با انواع کش سایت و اهمیت استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

سؤالات متداول

۱. سازوکار کلی کش وب‌ سایت چیست؟

کش وب یک بار داده‌های وب‌سایت را دانلود و به فایل HTML تبدیل می‌کند. سپس از این فایل یک کپی می‌گیرد تا وقتی همان کاربر برای دفعات بعدی وارد وب‌سایت می‌شود، این فایل کپی را به او تحویل دهد. مزیت این شیوه آن است که ارائه فایل کپی‌شده که ازقبل در سرور وجود دارد، بسیار سریع‌تر از این است که داده‌های وب‌سایت از اول جمع‌آوری شوند.

۲. وقتی وب‌سایت را به‌روزرسانی می‌کنیم، داده‌های قبلی چه می‌شوند؟

وقتی وب‌سایت را به‌روز می‌کنید، درواقع در فایل‌های آن دست برده و آن‌ها را تغییر داده‌اید. بنابراین، کش وب باید نسخه جدید وب‌سایت را دوباره دانلود کند و بعد به کاربر نشان دهد. سیستم کش این فرایند را به‌طور خودکار انجام می‌دهد.

۳. آیا فعال‌سازی کش وب‌سایت روی سئو تأثیر می‌گذارد؟

بله، مزیت اصلی کش وب‌سایت افزایش سرعت بارگذاری صفحات است. ازآن‌جاکه سرعت وب‌سایت از عوامل مهم مد‌نظر موتورهای جست‌وجوست، فعال‌سازی کش وب‌سایت قدمی مهم برای ارتقای سئو وب‌سایت محسوب می‌شود. البته سریع‌بودن صفحات باعث کاهش نرخ کلیک و افزایش زمان صرف‌شده کاربر هم می‌شود که این دو نیز از پارامترهای مدنظر موتورهای جست‌وجو هستند.

۴. بهترین افزونه‌های کش وردپرس کدام‌اند؟

افزونه‌های زیادی برای فعال‌سازی قابلیت کش در وب‌سایت‌های وردپرسی وجود دارند؛ اما این سه افزونه تا‌به‌امروز بهترین عملکرد را داشته‌اند:

  • W3 Total Cache
  • WP Super Cache
  • Autoptimize

۵. آیا می‌توانیم  در یک وب‌سایت وردپرسی از دو افزونه کش استفاده کنیم؟

درعمل مانعی برای فعال‌سازی دو افزونه کش وردپرس وجود ندارد؛ اما با این کار ممکن است با مشکلات ناسازگاری افزونه‌ها مواجه شوید. بنابراین، توصیه ما این است که یک افزونه کش جامع را انتخاب و به همان بسنده کنید.

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    توضیحات عالی، تشکر
    ایا با نصب افزونه های کش در سایت های وردپرسی، هم کش سرور و هم کش مرورگر بر روی سایت اجرا میشود ؟

    sepi21
    جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱

      خواهش می‌کنم.
      کش مرورگر ربطی به سایت ندارد. سمت بازدید کننده است. افزونه‌های کش سمت هاست و سرور عملیات کشینگ را انجام میدهند و ارتباطی باهم ندارند.

      mahsa rahmani
      شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم