تنظیم رابط های مجاز در ایرنیک برای ثبت دامنه‌های ir.

آموزش تنظیم رابط های مجاز ایرنیک
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 27 آذر 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۳۱۲۳ بازدید

تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک یکی از موارد لازم برای ثبت دامنه ملی است. برای ثبت دامنه ir.، باید در وب‌سایت ایرنیک، مرجع ثبت دامنه‌های ملی ایران، حساب کاربری ایجاد کرده و رابط‌های مجاز خود را روی «خودم» یا «نمایندگان» تنظیم کنید. رابط‌های مجاز، افراد یا سازمان‌هایی هستند که می‌توانند به نمایندگی از شما، دامنه‌های ir. را ثبت، تمدید، انتقال و مدیریت کنند. تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک کار دشواری نیست، اما برای آشنایی با روند آن و جلوگیری از اشتباهات احتمالی، بهتر است این مراحل را با دقت دنبال کنید. در این مقاله از آموزش ایرنیک بلاگ پارس پک می‌خواهیم نحوه تنظیم رابط های مجاز ایرنیک را به‌صورت گام‌به‌گام به شما آموزش دهیم. برای آشنایی با نحوه انجام این کار تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رابط های مجاز در ایرنیک چیست؟

ایرنیک، به‌عنوان مرجع ثبت دامنه ملی ایران، با آدرس www.nic.ir، وظیفه ثبت و تمدید دامنه‌های با پسوند ir. را بر عهده دارد. ایرنیک از طریق نمایندگان خود، خدمات ثبت و تمدید دامنه‌های ملی را به کاربران ارائه می‌دهد. تمامی شرکت‌های هاستینگی که امکان ثبت دامنه ملی را دارند، نماینده ایرنیک محسوب می‌شوند. پارس پک یکی از نمایندگان ایرنیک است و به کاربران خود امکان ثبت و تمدید دامنه‌های ملی را با طیف گسترده‌ای از امکانات و مزایا ارائه می‌دهد. شرکت‌های هاستینگ برای ارائه خدمات ثبت و تمدید دامنه ملی، باید از سوی ایرنیک مجوز دریافت کنند. این مجوز پس از ثبت شرکت هاستینگ به عنوان یک رابط مجاز در ایرنیک صادر می‌شود.

تنظیمات رابط‌ های مجاز در ایرنیک مانند آن است که شما به فردی کلید خانه خود را می‌دهید تا بتواند هر زمان که خواست وارد خانه شما شود و امور مربوط به آن را انجام دهد. این فرد به عنوان رابط‌های مجاز شما در خانه شما عمل می‌کند.

ثبت و خرید دامنه

انواع رابط‌های مجاز

برای تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک، چهار رابط اصلی برای مدیریت دامنه‌ها وجود دارد:

۱. رابط اداری

مسئولیت نام دامنه بر عهده رابط اداری است و تمامی مسائل مربوط به استعلام نام دامنه به این بخش ارجاع داده می‌شود.

۲. رابط فنی

مسئولیت نگهداری فنی کارگزار نام دامنه بر عهده رابط فنی است (مانند تنظیم نام‌سرورها) و دستورالعمل‌های فنی برای این بخش ارسال می‌شود. بنابراین تغییر رابط فنی در ایرنیک را باید در این بخش انجام دهید.

۳. رابط مالی

مسئول رسیدگی به حساب‌های دامنه و پرداخت‌های مربوط به آن مانند تمدید دامنه است. تنظیم رابط مالی در ایرنیک در این بخش انجام می‌شود.

۴. صاحب امتیاز دامنه

صاحب امتیاز دامنه، فرد یا سازمانی است که به‌صورت رسمی به‌عنوان مالک دامنه در اداره ثبت دامنه ثبت شده و کلیه حقوق مربوط به آن دامنه را برعهده دارد. این شخص یا سازمان دارای اختیارات کامل برای تصمیم‌گیری درباره دامنه است، از جمله تغییر رابط‌های دیگر، تمدید دامنه، انتقال به دیگران یا حتی حذف دامنه.

اگر می‌خواهید با انواع دامنه‌ها و نحوه ثبت و خرید دامنه به‌طور کامل آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

نحوه تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک

برای ثبت دامنه در پارس‌ پک یا هر شرکت دیگری باید دسترسی‌هایی را به‌منظور ثبت، تمدید، انتقال و مدیریت دامنه به شرکت ثبت‌کننده ارائه دهید. برای این‌ کار باید اقدام به تنظیم رابط های مجاز در ایرنیک کنید. تنظیم رابط های مجاز بر روی دامنه ir. را می‌توانید دنبال کردن مراحل زیر انجام دهید:

۱. برای تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک، به وب‌سایت ایرنیک به نشانی «nic.ir» مراجعه کنید.

نحوه تنظیم رابط های مجاز ایرنیک
به وب‌سایت ایرنیک بروید

۲. برای شروع، باید وارد حساب کاربری خود شوید. اگر حساب کاربری ندارید، ابتدا باید حساب کاربری خود را در ایرنیک ایجاد کنید. درغیراین‌صورت، روی گزینه ورود کلیک کنید تا صفحه ورود به حساب کاربری ایرنیک برای شما باز شود.

۳. سپس از منوی اصلی وب‌سایت، بخش دامنه‌ها را مانند تصویر زیر انتخاب کرده و از زیر منوی باز شده، روی گزینه «دامنه‌های من» کلیک کنید.

تنظیم رابط های مجاز جهت ثبت دامنه ملی
روی گزینه دامنه‌های من کلیک کنید

۴. در صفحه باز شده، می‌توانید اطلاعات دامنه‌های خود را مشاهده کنید. دامنه مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی گزینه «تغییر رابط‌ها» کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیم رابط‌های مجاز ایرنیک شوید.

تنظیم رابط های مجاز در شناسه ایرنیک برای ثبت دامین
گزینه تغییر رابط‌ها را انتخاب کنید

۵. با کلیک روی گزینه «تغییر رابط‌ها»، به صفحه مدیریت رابط‌های دامنه هدایت می‌شوید. در این بخش می‌توانید رابط‌های مجاز جهت ثبت دامنه ملی را تنظیم کنید.

۶. در این بخش می‌توانید با تغییر «خودم» به شناسه کاربری دیگر، شناسه کاربری رابط مجاز خود را برای هر یک از رابط‌ها تنظیم کنید. تغییر رابط مالی و فنی در ایرنیک یکی از موارد مهمی است که می‌توانید به‌راحتی در این قسمت آن را شخصی‌سازی کنید. در نهایت، برای ذخیره تغییرات، روی گزینه «اعمال» کلیک کنید.

آموزش تنظیم کردن رابط های مجاز در ایرنیک
شناسه کاربری رابط مجاز خود را تغییر دهید

۷. با این کار تنظیم رابط های مجاز ایرنیک با موفقیت انجام می‌شود و می‌توانید دامنه مورد نظرتان را با موفقی، ثبت و تمدید کنید.

نکات مهم در تغییر رابط های مجاز ایرنیک

هنگامی‌که درخواست ثبت دامنه ملی به شرکت ثبت‌کننده‌ای مانند «پارس‌پک» ارسال می‌شود، در صورت داشتن دسترسی‌های لازم برای ثبت دامنه ملی، درخواست به وب‌سایت ایرنیک ارسال خواهد شد. سپس، ایرنیک نام دامنه و موارد مورد نیاز برای ثبت آن را بررسی می‌کند. در صورت وجود نام‌های خاص مانند نام شهرها، اساتید بزرگ ایران، بناهای تاریخی و غیره، ایرنیک برای ثبت دامنه از شما تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم انجام کارهای غیرقانونی روی دامنه درخواست می‌کند. در برخی موارد نیز ممکن است از ثبت دامنه مورد نظر شما جلوگیری کند و آن را خلاف قوانین بداند. اطلاع‌رسانی در این خصوص در بخش «صندوق پیام» یا از طریق ایمیل به کاربر ارسال می‌شود.

نحوه تغییر رابط‌ های مجاز شناسه کاربری ایرنیک
صندوق پیام در وب‌سایت ایرنیک

در این خصوص، باید صندوق پیام خود را بررسی و در صورت نیاز، مدارک مورد نیاز را برای ایرنیک ارسال شود. برای ارسال مدارک، معمولاً باید به بخش ارسال مدارک در پنل ایرنیک مراجعه و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنید.

آموزش تنظیم و مدیریت رابط های مجاز شناسه ایرنیک
ارسال مدارک درخواستی در پنل ایرنیک

با این کار، امکان ثبت دامنه ملی برای شما فراهم می‌شود. پس از تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک، می‌توانید اقدام به ثبت دامنه ir. در شرکت ثبت‌کننده کنید.

با خرید دامنه از پارس پک، نشانی خود را در دنیای وب ثبت کنید!

برای اینکه کاربران بتوانند به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند، باید برای آن  یک آدرس مشخص کنید. دامنه، نشانی وب‌سایت شما در اینترنت است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند وب‌سایت شما را در دنیای وب پیدا کرده و از صفحات وب‌سایتتان بازدید کنند. پارس پک انواع دامنه ملی و بین‌المللی را با دوره مصرفی بلندمدت به کاربران ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید دامنه ملی ایران (ir) را با قیمتی مناسب، پشتیبانی ۲۴ ساعته و دوره مصرفی یک‌ساله یا پنج‌ساله ثبت کنید به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

نحوه تنظیم رابط های مجاز در ایرنیک را برای ثبت دامنه ir. در این مقاله از معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه بلاگ پارس پک به‌صورت تصویری و گام‌به‌گام توضیح دادیم. برای تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک باید وارد به پنل کاربری ایرنیک شوید و از بخش «دامنه‌های من» گزینه «مدیریت رابطه های مجاز» را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، می‌توانید برای هر یک از چهار رابط مجاز (صاحب امتیاز، رابط اداری، رابط فنی و رابط مالی)، گزینه «خودم» و «نمایندگان» را انتخاب کنید. گزینه «خودم» به این معناست که شما به عنوان صاحب شناسه، می‌توانید نسبت به امور مربوط به دامنه اقدام کنید. گزینه «نمایندگان» نیز به این معنی است افرادی که شما انتخاب می‌کنید، نیز می‌توانند امور مربوط به دامنه را انجام دهند. اگر سوال یا مشکلی در تنظیم رابط های فنی و مالی در ایرنیک دارید، در قسمت دیدگاه می‌توانید نظرات خود را برای ما ارسال کنید تا به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. قوانین ثبت و خرید دامنه ملی چیست؟

حداقل طول دامنه ۳ و حداکثر ۶۳ کاراکتر است. تنها استفاده از حروف انگلیسی، ارقام و نشانه (-) مجاز است. در صورت تمایل به ثبت نام دامنه‌های با مفهوم مذهبی خاص، مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نیاز است. ثبت دامنه با نام‌های ایران، اسامی استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها و کد آن‌ها ممنوع است. ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است.

۲. رابط های اصلی در ایرنیک چیست؟

در ایرنیک، چهار رابط اصلی و مجاز وجود دارد: رابط مالی، رابط فنی، رابط اداری و صاحب امتیاز.

۳. مدت زمان مورد نیاز برای بررسی و تایید دامنه توسط ایرنیک چند روز است؟

مدت زمان بررسی دامنه از زمان ارسال درخواست، معمولاً بین ۳ تا ۷ روز کاری است.

۴. چرا تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک ضروری است؟

تنظیم رابط‌ های مجاز در ایرنیک یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که صاحبان دامنه‌های ملی باید انجام دهند. با تنظیم رابط‌های مجاز، می‌توان تعیین کرد که چه کسانی می‌توانند به دامنه‌های شما دسترسی داشته باشند و چه اقداماتی را می‌توانند روی آن‌ها انجام دهند. این امر به شما کمک می‌کند تا امنیت دامنه‌های خود را بهبود بخشید و از سوء استفاده احتمالی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم