دامنه پریمیوم چیست و چه مزایایی دارد؟

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 11 مرداد 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۷۲۱ بازدید

دامنه پریمیوم چیست؟ آیا تا‌به‌حال دامنه‌هایی را جست‌وجو کرده‌اید که قبلاً ثبت شده‌اند یا به قیمت بسیار زیاد فروخته می‌شوند؟ چرا قیمت این دامنه‌ها گران است و طرفداران زیادی دارد؟ پاسخ به این پرسش‌ها شما را به‌معنای دامنه پریمیوم نزدیک‌تر می‌کند. در اولین مرحله از راه‌اندازی وب‌سایت، باید دامنه آن را تهیه کنید.

دامنه‌های پریمیوم از ارزش و اعتبار بسیار زیادی برخوردارند؛ به‌طوری‌که دامنه‌ای .com که با قیمتی حدود ۸.۳۸ دلار ایجاد می‌شود، با قیمت‌های میلیون‌دلاری فروخته می‌شود. در این مقاله، با Premium Domain و مزایای آن کاملاً آشنا خواهید شد.

دامنه پریمیوم چیست؟

معنی پریمیوم چیست؟ پریمیوم به معنای ممتاز و ارزشمند است. دامنه‌‌های پریمیوم دامنه‌ای هستند که قبلاً افرادی آن‌ها را ثبت کرده‌اند یا به سامانه‌های رجیستری تعلق دارند. این دامنه‌ها مجدداً با‌توجه‌به مزایایشان با قیمت پریمیوم فروخته می‌شوند و مردم و شرکت‌ها می‌توانند دامنه‌های بهتری را با قیمتی بیشتر بخرند. این دامنه‌ها معمولاً کوتاه و مملو از کلمات مهم هستند که از ارزش فراوانی برخوردارند.

به‌عنوان مثال، دامنه Voice.com در سال ۲۰۰۱ ثبت شد و در سال ۲۰۱۹، به قیمت ۳۰میلیون دلار فروخته شد؛ پس جای تعجبی باقی نمی‌ماند که این دامنه ارزشمندتر از دامنه automotive-in4mation123.biz باشد. به این نوع دامنه‌ها، دامنه‌های پریمیوم گفته می‌شود.

ثبت و خرید دامنه

برخی از دامنه‌های گران‌قیمت پریمیوم فروخته‌شده ازاین‌قرارند:

  • 360.com: با قیمت ۱۷میلیون دلار
  • Fund.com: با قیمت ۱۲میلیون دلار
  • Hotels.com: با قیمت ۱۱میلیون دلار
  • Tesla.com: با قیمت ۱۱میلیون دلار
خرید دامنه پریمیوم

آشنایی با دامنه‌های خاص و معروف

انواع دامنه‌های پریمیوم

هنگام خرید دامنه پریمیوم، دو نوع از این دامنه وجود دارد:

  • دامنه‌های باارزشی که افراد ثبت کرده‌اند و آن‌ها را با قیمت بسیار گرانی به‌فروش گذاشته‌اند.
  • دامنه‌های با‌ارزشی که سامانه‌های رجیستری و ثبت دامنه آن‌ها را به‌عنوان پریمیوم شناخته‌اند و با قیمت سرسام‌آوری ثبت کرده‌اند.

مزایای دامنه Premium

ازآن‌جاکه دامنه‌های پریمیوم با قیمت‌های بسیار بیشتر از حد معمول فروخته می‌شوند، باید ویژگی‌ها و مزیت‌هایی باشند که مشتریان حاضر باشند آن‌ها را تهیه کنند. هیچ قانونی برای پریمیوم شناخته‌شدن دامنه‌ها وجود ندارد و برخی از ویژگی‌های دامنه هستند که ارزش و قیمتشان را افزایش می‌دهند.

برای آشنایی با انواع پسوند دامنه مقاله‌ زیر را بخوانید.

انواع پسوند دامنه چیست؟

۱. طول دامنه مناسب

هرچه طول نام دامنه کوتاه‌تر باشد، بهتر است. معمولاً دامنه‌های یک تا سه‌حرفی پریمیوم شناخته می‌شوند؛ زیرا اختصار آن‌ها یکی از مزیت‌های بزرگشان به‌شمار می‌آید. همچنین، ممکن است دامنه‌های طولانی‌تر به‌دلیل محبوبیت یا نشان‌دادن کلمه یا عبارت خاصی پریمیوم به‌شمار آیند.

۲. ترافیک مستقیم

نام دامنه مناسب می‌تواند ترافیک بیشتری به وب‌سایت بیاورد. دامنه Carpenter.store نمونه‌ای از دامنه‌ای حرفه‌ای با TLD (پس‌دامنه) مناسب و معمولی است که می‌تواند ترافیک‌های بسیار زیادی را به وب‌سایت شما جذب کند. این دامنه قطعاً پریمیوم شناخته می‌شود و ارزش زیادی دارد.

۳. برندپذیری

برخی از دامنه‌ها نام‌هایی دارند که برندپذیری‌شان بسیار زیاد است. گفتنی است بعضی از دامنه‌های تک‌کلمه‌ای یا چندین‌کلمه‌ای که قابلیت برند‌شدن را دارند، پریمیوم شناخته می‌شوند و بسیار ارزشمندند.

۴. سئوشده

دامنه‌های پریمیوم معمولاً سئوشده هستند و با کلماتی مطابقت دارند که کاربران در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. این دامنه‌ها معمولاً شامل یک یا چند حرف می‌شوند که بسیار زیاد جست‌وجو می‌شوند.

۵. به‌یاد‌ماندنی

تعدادی از دامنه‌های پریمیوم از عبارات و کلمات بسیار جالب تشکیل شده‌اند که با یک بار خواندنشان، به‌راحتی آن‌ها را به‌خاطر می‌سپارید. این دامنه‌ها نیز پریمیوم شناخته می‌شوند و به‌راحتی قابل‌فروش هستند.

۶. سرمایه‌گذاری هوشمند

خرید دامنه پریمیوم مناسب یکی از سرمایه‌گذاری‌های با‌ارزش وب‌سایت است. ازآن‌جاکه برند‌سازی و بازاریابی به‌آسانی و بهتر انجام می‌شوند، ارزش وب‌سایتتان را با خرید دامین پریمیوم می‌توانید افزایش دهید.

۷. قابل‌فروش

دامنه‌های پریمیوم خود را می‌توانید ایجاد کنید یا بخرید و در سال‌های آینده بفروشید. با این کار، روی این دامنه‌ها سرمایه‌گذاری و از آن‌ها درآمد کسب می‌کنید.

ثبت دامنه پریمیوم

ثبت Premium Domain چه مزایای دارد؟

آموزش خرید دامنه پریمیوم

انتخاب دامنه حرفه‌ای و بی‌نقص به پیشرفت سریع‌تر و بیشتر کسب‌و‌کارتان منجر می‌شود. ممکن است بخواهید برای شروع کسب‌و‌کار خود دامنه‌های پریمیوم را تهیه و از آن‌ها استفاده کنید. همان‌طور‌که گفتیم، دامنه‌های پریمیوم دو نوع هستند و برای خریدشان، راه‌های متفاوتی وجود دارد که به‌واسطه آن‌ها به‌راحتی می‌توانید دامنه مدنظرتان را تهیه کنید. بسیاری از وب‌سایت‌ها وجود دارند که دامنه‌های پریمیوم را برای فروش گذاشته‌اند و با مراجعه به آن‌ها، می‌توانید دامنه مدنظر خود را بخرید.

۱. Sedo

Sedo یکی از بازارهای بزرگ خرید‌و‌فروش دامنه پریمیوم در سطح اینترنت است. هر دو نوع دامنه‌های ثبت‌شده و ثبت‌نشده در این وب‌سایت پیدا می‌شوند و در محیطی امن می‌توانید خریدتان را انجام دهید. یکی از ویژگی‌های مهم این وب‌سایت، یافتن دامنه مد‌نظر با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است که با کمک آن، می‌توانید دامین پریمیوم مورد‌نیازتان را راحت‌تر پیدا و تهیه کنید.

۲. Flippa

Flippa یکی دیگر از بازارهای خریدوفروش دامنه پریمیوم در دنیاست که کاربران بسیار زیادی دارد. در این بازار بزرگ، می‌توانید انواع دامنه‌های پریمیوم ثبت‌شده و ثبت‌نشده را پیدا کنید و بخرید. همچنین در‌کنار خرید دامنه، می‌توانید وب‌سایت کامل با برند آن دامین پریمیوم را تهیه کنید. حراجی‌ها و مناقصه‌ها در این وب‌سایت برگزار می‌شوند و در فرصت‌های مناسب، دامنه‌های پریمیوم را می‌توانیدبا قیمت‌های باورنکردنی از آن بخرید.

آیا دامنه news را می‌شناسید؟ می‌دانید چطور می‌توان آن را ثبت کرد؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

دامنه news چیست؟

۳. Domain.com

وب‌سایت Domain.com نیز یکی از وب‌سایت‌های قدیمی و معروف‌ ثبت دامنه است. در این وب‌سایت، دامنه‌های پریمیوم ثبت‌نشده را می‌توانید پیدا کنید و آن‌ها را با قیمت‌های مناسب تهیه کنید. این وب‌سایت بخش کاملی برای مدیریت زیردامنه‌ها دارد که می‌تواند بسیاری از کارهایتان را آسان کند.

۴. NamePros

NamePros هم ازجمله بازارهای داغ خرید‌و‌فروش دامنه‌های پریمیوم است. در NamePros، نمی‌توانید خرید‌و‌فروش کامل را انجام دهید و این وب‌سایت صرفاً محل مناسبی برای انجمن‌های کاربران خریدار و فروشنده است. کاربران آنلاین بسیار زیادی در سراسر دنیا در این وب‌سایت حضور دارند که در حال مذاکره بر سر خریدوفروش دامنه‌های پریمیوم خود هستند. همچنین، اگر به‌دنبال یافتن ایده مناسب برای کسب‌و‌کارتان هستید، این وب‌سایت بسیار کمکتان می‌کند.

پس از مراجعه به وب‌سایت‌های معرفی‌شده یا وب‌سایت‌های مشابه، می‌توانید دامنه مدنظرتان را تهیه کنید. روش‌های خرید نیز به یک صورت خواهند بود؛ اما کمی تفاوت دارند.

  • اگر دامنه پریمیوم را از کاربر خریده باشید، روند دریافت و انتقال آن کمی زمان‌برتر است و احتمال دارد فرایند انتقال تا ۱۰ روز کاری طول بکشد.
  • اگر دامنه پریمیوم خام را از وب‌سایت‌های ثبت دامنه خریده باشید، پس از تکمیل اطلاعات و نهایتاً تا ۷۲ ساعت آینده به شما تحویل داده خواهد شد.

دقت کنید طبق محدودیت ICANN، شرکت اینترنتی برای نام‌های دامنه و شماره‌های اختصاص‌یافته، انتقال دامنه ثبت‌شده حداقل پس از گذشت ۶۰ روز پس از ثبت آن امکان‌پذیر است. همچنین، حتماً قبل از خرید دقت کنید که آیا واقعاً آن دامنه ارزش خرید دارد یا خیر؛ زیرا بسیاری از دامنه‌های پریمیوم بی‌ارزش هستند و فقط قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت دامنه پریمیوم

چه نکاتی برای خرید Premium Domain رعایت کنیم؟

قیمت دامنه پریمیوم

هیچ قانون خاصی برای قیمت‌گذاری و پریمیوم‌شدن دامنه‌ وجود ندارد و تنها ملاک‌هایی وجود دارند که ارزش دامنه بر‌حسب آن‌ها تعیین می‌شود. اینکه دامنه چقدر معروف و کوتاه است و مشتریان حاضرند برای خرید آن چه مبلغی پرداخت کنند، همگی از ملاک‌هایی هستند که باعث می‌شود دامین پریمیوم شناسایی و قیمت‌گذاری شود.

تقریباً غیرممکن است دامنه‌ دو یا سه‌کلمه‌ای معروفی پیدا کنید که ثبت یا به‌عنوان پریمیوم شناسایی نشده باشد. همین دلیل ارزش دامنه پریمیوم را افزایش می‌دهد و شما را به خرید مجبور می‌کند. برخی دامنه‌های پریمیوم که سامانه‌های ثبت دامنه می‌فروشند، هزینه تمدید نسبتاً بیشتری دارند و باید دقت کنید دامنه‌ای که تهیه می‌کنید، در کل چقدر هزینه‌بر است.

چطور دامنه‌ی موردنظرمان را جست‌وجو کنیم؟ آیا دامنه‌ی موردنظر ما آزاد است؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

جست‌وجوی دامنه و بررسی آزاد بودن

آیا خرید دامنه پریمیوم ارزش دارد؟

ازآن‌جاکه افراد این بازار را به‌طورکامل تعیین می‌‌کنند، هیچ معیاری برای ارزیابی ارزش آن وجود ندارد و تنها مشتریان هستند که حاضرند به‌ازای دریافت دامنه‌ها، مبلغی پرداخت کنند. ناگفته نماند خرید دامنه‌هایی که دقیقاً هم‌نام کسب‌و‌کار شما یا حاوی کلمات کلیدی مهم و سئو‌شده باشند، می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر موفقیت وب‌سایتتان بگذارند.

شاید هزینه‌‌کردن برای خرید دومین پریمیوم غیرضروری به‌نظر بیاید؛ اما گاهی اوقات می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری برای کسب‌و‌کارتان باشد. هنگامی‌که قصد دارید محصولی بفروشید یا خدمتی ارائه دهید، نام دامنه اولین چیزی است که کاربر از وب‌سایت می‌بیند و تقریباً احساس وب‌سایتتان در قلبش می‌نشیند.

برای راه‌اندازی وب‌سایت یا کسب‌و‌کار باید هزینه‌های هنگفتی (تبلیغات، ایجاد وب‌سایت و‌…) شود. خرید دومین پریمیوم معتبر نیز جزئی از این هزینه‌ها به‌شمار می‌آید و تأثیر بسیار زیادی بر بازاریابی و برند‌سازی‌تان می‌گذارد. انتخاب و خرید دامنه برای وب‌سایت، تنها یک بار در کل طول فعالیت وب‌سایت انجام می‌شود و کمی سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی کسب‌و‌کارتان، به‌خصوص بازاریابی و برندسازی بگذارد. خرید دامین پریمیوم یکی از راه‌های هوشمندانه‌ سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکار است.

دامنه ارزان پریمیوم

خرید دومین پریمیوم چه ارزشی برای کسب‌وکارها دارد؟

اگر دامنه‌ای را بخواهید و قبلاً ثبت شده باشد، ممکن است ناامید شوید، خصوصاً اگر مرتبط‌ترین نام را با برند شما داشته باشد. اما دیگر جای نگرانی نیست، زیرا به‌لطف دامنه‌های پریمیوم، امکان خرید دامنه‌هایی که حتی در اختیار افراد یا سامانه‌های رجیستری قرار دارند هم فراهم می‌شود. این دامنه‌ها با توجه پریمیوم‌بودن، بهترین ویژگی‌ها را از نظر طول، سئو و سایر قابلیت‌ها دارند و باید توجه کنید، قیمت‌ها نسبت‌به دامنه‌های معمولی بیشتر است.

جمع‌بندی

دامنه پریمیوم همان دامنه معمولی است که به‌دلیل محبوبیت و معیارهایی مانند اختصار و زیبایی و سئو از ارزش بیشتری برخوردار و قیمتش گران‌تر از دامنه‌های معمولی است. دامین پریمیوم می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی روی وب‌سایت باشد و تأثیر بسزایی بر برند‌سازی و بازاریابی شما بگذارد. اکثر مواقع خرید دومین پریمیوم بر موفقیت وب‌سایت تأثیرگذار است؛ اما بسیاری از دامنه‌های پریمیوم نیز وجود دارند که معایب زیادی دارند و خرید آن‌ها هدردادن پول است. در‌نهایت، توصیه می‌کنیم به‌دنبال دامنه‌های با‌ارزش برای کسب‌و‌کار خود باشید.

سؤالات متداول

۱. دامنه پریمیوم چیست؟

دامنه‌های پریمیوم دامنه‌های با‌کیفیتی هستند که اغلب قبلاً افراد آن‌ها را ثبت کرده‌اند یا سامانه‌های رجیستری دامنه آن‌ها را می‌فروشند. این دامنه‌ها معمولاً کوتاه، مختصر، با‌کیفیت، به‌یاد‌ماندنی و برند‌ساز هستند.

۲. چگونه دامنه پریمیوم بخریم؟

برای خرید دامنه پریمیوم، ابتدا باید به وب‌سایت‌های واسط یا ثبت‌کننده دامنه مراجعه کنید و دامنه مدنظرتان را بیابید. در‌ادامه با پرداخت مبلغ پیشنهادی، دامنه خریده‌شده یا جدید را تهیه کنید و مالک آن شوید.

۳. تفاوت بین دامنه پریمیوم و معمولی چیست؟

دامنه‌های پریمیوم معمولاً کوتاه‌تر و به‌یاد‌ماندنی‌تر و برای مخاطبان جذاب‌تر هستند. همچنین، این دامنه‌ها معمولاً منحصر‌به‌فرد‌ند و برای مخاطبان ارزش بیشتری دارند. نکته دیگر اینکه معمولاً دامنه‌های پریمیوم کلمات کلیدی خاصی را دربر می‌گیرند که برای سئو بسیار مهم هستند.

۴. قیمت خرید دامنه پریمیوم چقدر است؟

تقاضا برای خرید دامنه پریمیوم روز‌به‌روز در حال افزایش است و به‌همین‌ترتیب قیمت آن‌ها نیز در حال افزایش است. قیمت‌گذاری دامنه پریمیوم قانون خاصی ندارد و افراد یا شرکت‌های ثبت دامنه آن‌ها را با‌توجه‌به ارزش‌هایشان قیمت‌گذاری می‌کنند.

۵. آیا دامنه پریمیوم ارزش خرید دارد؟

استفاده از دامنه پریمیوم مزایای زیادی دارد. اگرچه در ابتدا ممکن است هزینه هنگفتی به‌شمار آید، تأثیر چشمگیری بر برند‌سازی و بازاریابی و در‌نهایت موفقیت کسب‌و‌کارتان خواهد گذاشت.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم