دامنه هندشیک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

دامنه هندشیک چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۶۳ بازدید

دامنه هندشیک چیست؟ با شنیدن عبارت هندشیک، دور از ذهن نیست دست دادن دو بیزینس‌مَن با لباس رسمی و اتوکشیده را تصور کنیم. هندشیک پروژه جسورانه است که به دنبال احیای رویای اینترنت آزاد و بدون محدودیت به‌میان آمده است. یعنی با یک سیستم غیرمتمرکز بلاکچینی و مقاوم در برابر حملات سایبری، کاری کرد که دیگر نیازی به شرکت‌های بزرگ برای مدیریت و کنترل نداشته باشیم.

دامنه هندشیک ماحصل همین پروژه جسورانه است. تصور کنید به جای اینکه اسم سایت‌ها را یک سازمان مرکزی تایید کند، خود کاربرها با یکدیگر توافق کنند هر اسم برای کدام سایت معتبر است. چگونه؟ پاسخ آن بحثی است که در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد. با خواندن این مقاله، اطلاعات جالبی راجع‌به فناوری دامنه هندشیک به‌دست می‌آورید که در آینده‌ای نزدیک ممکن است به کارتان بیاید.

دامنه هندشیک چیست؟ نگاهی بر فناوری HNS

دامنه هندشیک (Handshake Domain) شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است که مثل یک دفتر تلفن همگانی و امن عمل می‌کند؛ یعنی علاوه‌بر آزادی و کنترل بیشتر روی دامنه، امنیت آن را هم تضمین می‌کند. با دامنه HNS دیگر اسیر محدودیت‌های دامنه‌های سنتی نخواهید بود. شما می‌توانید اسم‌های خاص و منحصربه‌فرد برای وب‌سایتتان انتخاب کنید که تا پیش از این غیرممکن بود.

تصور کنید به جای طی کردن فرایند پیچیده و هزینه‌بر برای ثبت یک دامنه‌ جدید، خودتان بتوانید آن را مدیریت کنید. هندشیک با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، این امکان را برایتان فراهم می‌کند. بلاک‌چین همان تکنولوژی است که پشت ارزهای دیجیتال قرار دارد و با تکیه بر قابلیت تمرکززدایی امنیت و شفافیت را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

ثبت و خرید دامنه

نگاهی بر انقلاب بلاک‌چین در دنیای دامنه‌ها

شاید با شنیدن نام بلاک‌چین، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم باشد، ولی کاربردهای این فناوری بسیار فراتر از دنیای پول و مبادلات مالی است. از ردیابی زنجیره تامین کالا و تضمین اصالت محصولات گرفته تا سیستم‌های رای‌گیری امن و شفاف، مدیریت هویت دیجیتال و تحول در ثبت دامنه‌های اینترنتی، بلاک‌چین انقلابی در حال وقوع در صنایع مختلف ایجاد می‌کند.

بگذارید با یک مثال ساده بلاک‌چین را توضیح دهیم. تصور کنید یک دفترچه بزرگ دیجیتال دارید. هر تراکنش یا اطلاعاتی که در اینترنت رد و بدل می‌شود، مثل یک نوشته در این دفترچه ثبت و به نوشته‌های قبلی اضافه می‌شود. حالا این دفترچه را هزاران کامپیوتر در سراسر دنیا به‌طور همزمان بررسی می‌کنند. به همین دلیل، دستکاری یا تغییر اطلاعات ثبت شده در بلاک‌چین تقریبا غیر ممکن است.

با استفاده از دامنه هندشیک می‌توانید به جای پسوندهای تکراری مثل .org یا .net، پسوندی منحصربه‌فرد برای دامنه بلاکچین خودتان بسازید. همچنین، دامنه‌های هندشیک باعث بالا رفتن امنیت و محافظت از حریم خصوصی شما در دنیای آنلاین می‌شوند.

نحوه کار دامنه هندشیک چگونه است؟

اینترنت، در دنیای امروز با چالش‌های بزرگی مثل سانسور و امنیت روبه‌رو شده است. در ابتدا، اینترنت رویای آزادی و عدم کنترل در سر داشت، اما با گذشت زمان شاهد به‌دست گرفتن قدرت توسط شرکت‌های بزرگ بودیم. جیمیل جایگزین ایمیل، Reddit جانشین یوزنت، فیسبوک و مدیوم جایگزین بخش کامنت وبلاگ‌ها و توییتر جایگزین pingbacks شد. حتی سیستم‌های غیرمتمرکز اولیه هم به‌خاطر مشکل اسپم با شکست مواجه شدند. پروتکل هندشیک (Handshake) به عنوان راه‌حلی نوآورانه پا به میدان گذاشت تا زیرساخت امن‌تر و به دور از هرگونه سانسور برای اینترنت به ارمغان بیاورد.

هندشیک با ترکیبی از دو روش اجماع به نام اثبات کار (Proof-of-Work) و اثبات سهام (Proof-of-Stake) برای ایمن‌سازی شبکه و جلوگیری از فعالیت‌های مخرب استفاده می‌کند. شاید با این اصطلاحات ناآشنا باشید. در دنیای بلاکچین، این دو روش برای تایید صحت تراکنش‌های جدید و اضافه کردن اطلاعات به زنجیره بلاک‌چین به کار می‌روند.

خرید دامنه هندشیک با ارز دیجیتال HNS
برای خرید دامنه هندشیک به ارز دیجیتال HNS نیاز دارید

بررسی روش اثبات کار بلاکچین 

بیایید کمی ساده‌تر توضیح دهیم. در روش اثبات کار، یک معادله‌ پیچیده ریاضی برای شبکه‌ای از کامپیوترها (که به آن‌ها گره هم می‌گویند) مطرح می‌شود. این گره‌ها با هم به رقابت می‌پردازند تا اولین کسی باشند که معادله را حل می‌کند. برنده‌ این رقابت، به‌عنوان پاداش، مقداری ارز دیجیتال یا کارمزد تراکنش دریافت می‌کند. سپس، معادله‌ حل شده به عنوان مدرکی برای کار انجام شده به بلاکچین اضافه می‌شود.

بررسی روش اثبات سهام در بلاکچین 

در اثبات سهام، روش کار کمی متفاوت است. به جای حل کردن معادله‌های پیچیده، این سیستم، گره‌هایی را بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که روی شبکه قفل کردند (Stake) انتخاب می‌کند. هرچه کاربری ارز دیجیتال بیشتری قفل کرده باشد، احتمال انتخاب شدنش برای اضافه کردن اطلاعات جدید به بلاکچین بیشتر است.

ارتباط بلاکچین با دامنه هندشیک چیست؟

حالا نوبت به بخش جذاب ماجرا می‌رسد. دامنه‌های هندشیک چطور کار می‌کنند؟ این دامنه‌ها از طریق یک سیستم مناقصه با ارز دیجیتال به‌دست می‌آیند. هر کسی می‌تواند در این مناقصه شرکت کند و در نهایت، بالاترین پیشنهاد برنده می‌شود و حق ثبت دامنه را به دست می‌آورد. برخی از پسوندهای محبوب دامنه تو هندشیک رو عبارت است از:

  • .C: مناسب برای وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مرتبط با برنامه‌نویسی.
  • .P: مناسب برای وب‌سایت‌هایی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهند.
  • .X: مناسب برای وب‌سایت‌ها و سرویس‌های خلاقانه و تجربی. علاوه‌براین، می‌توانید برای پسوندهای توصیفی‌تری مثل .api ،.creator و .startup هم پیشنهاد قیمت دهید.
اینفوگرافیک ماهیت غیرمتمرکز دامنه هندشیک با تکیه بر بلاکچین
بلاکچین ماهیت غیرمتمرکز به دامنه هندشیک می‌دهد

کاربرد دامنه هندشیک چیست؟

اکنون که دریافتیم Handshake Domain چیست؟ سراغ کاربرد آن می‌رویم. دامنه‌های هندشیک فراتر از یک آدرس اینترنتی معمولی عمل می‌کنند. درست شبیه هر دامنه دیگری، برای راه‌اندازی هر نوع وب‌سایت یا سرویس آنلاین قابل استفاده هستند. اما برای کسب‌وکارها، هندشیک یک برگ برنده است. این دامنه‌ها حریم خصوصی و کنترل بیشتری روی نام دامنه به شما می‌دهند. چند مورد از کاربردهای جذاب هندشیک شامل موارد زیر است:

۱. کسب درآمد با فروش ساب‌دامین

دامنه اصلی‌تان را به یک برند باارزش تبدیل کنید و با فروش زیرمجموعه‌های آن، به سود برسید.

۲. ورود امن و راحت

با هندشیک، بدون نیاز به رمز عبور، به‌صورت امن و خصوصی وارد حساب‌های کاربری خود شوید.

۳. خداحافظی با لینک‌های بلند

از دامنه هندشیک به عنوان یک کوتاه‌کننده لینک حرفه‌ای برای لینک‌های طولانی استفاده کنید.

۴. ایجاد هاب غیرمتمرکز محتوا

با dLinks، یک مرکز اختصاصی برای همه محتواهای آنلاین خود بسازید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۵. استفاده از ایمیل شخصی‌سازی شده

ازطریق Hmail یک آدرس ایمیل منحصربه‌فرد با نام دامنه هندشیک خود ایجاد کنید.

۶. ایجاد وب‌سایت روی دامنه هندشیک

با پلتفرم‌های محبوب مثل وردپرس، به‌راحتی روی دامنه هندشیک خود وب‌سایت بسازید.

۷. بهره‌مندی از نام کاربری همه‌کاره

از نام دامنه هندشیک به عنوان یک نام کاربری همه‌کاره در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

این فقط بخشی از دنیای پرکاربرد دامنه‌های هندشیک است. شما می‌توانید کارهای بیشتری با آن انجام دهید و از این فناوری نوآورانه در کسب‌وکار و فعالیت‌های آنلاین خود بهره ببرید.

برای آشنایی با انواع پسوند و نحوه ثبت و خرید دامنه مقاله زیر را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

چه کسانی به دامنه هندشیک نیاز دارند؟

دنیای اینترنت پر از محدودیت‌های عجیب و غریب است. شاید سایتی داشته باشید که به‌دلیل محتوای خاص، با خطر سانسور شدن دست‌وپنجه نرم می‌کند. ممکن است یک روزنامه‌نگار باشید که حقیقت را فریاد می‌زند و وب‌سایت‌تان قربانی ممیزی شده است.

اینجاست که دامنه‌های هندشیک به میدان می‌آیند. ناجی‌هایی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین که کنترل سرنوشت آنلاین شما را دوباره به دست خودتان بسپارند. با ثبت دامنه هندشیک، دیگر نگران محدودیت‌های حذف اطلاعات سایت‌تان نخواهید بود. هویت آنلاینتان را می‌توانید به راحتی در دست گرفته و نفس راحتی بکشید.

البته هندشیک فقط برای خبرنگاران و فعالان حقوق بشر جذاب نیست. فرض کنید یک توسعه‌دهنده وب بوده و دنبال سایتی با یک دامنه‌ کاملا اختصاصی و خاص هستید. دو راه پیش رویتان است:

  • راه اول این است که سراغ دامنه‌های سازمان جهانی ICANN بروید تا یک پسوند اختصاصی برای شما بسازند. (دراین‌صورت، احتمالا پروسه‌ای طولانی و پیچیده در پیش دارید)
  • راه دوم استفاده از دامنه‌های هندشیک است. با هندشیک، به‌راحتی و بدون نیاز به تایید هیچ نهاد دیگری، می‌توانید یک پسوند اختصاصی برای وب‌سایتتان بسازید و آن را از بقیه‌ی سایت‌ها متمایز کنید.

برای آشنایی با آموزش جستجو و بررسی آزادبودن دامنه مقاله زیر را بخوانید.

نحوه جستجوی دامنه

مزایا و معایب دامنه هندشیک چیست؟

دامنه‌های هندشیک با تکیه‌بر فناوری بلاک‌چین، انقلابی در دنیای نام‌های اینترنتی ایجاد کردند. این فناوری جدید، مثل هر پدیده دیگری، نقاط قوت و ضعفی دارد. بیایید با هم نگاهی به هر دو معایب و مزایای هندشیک بیندازیم:

روی درخشان فناوری؛ مزایای دامنه‌های هندشیک

دامنه هندشیک مزایایی زیادی دارد که آن را به انتخابی ایدئال برای کسب‌وکارها می‌کند، از جمله:

۱. حریم خصوصی و کنترل بیشتر

هندشیک مالکیت کامل دامنه را به شما می‌دهد. برخلاف سیستم سنتی، دیگر نگران دخالت‌های احتمالی و محدودیت‌های دست‌وپاگیر نخواهید بود. شما رئیس قلمرو اینترنتی خود هستید.

۲. قلمرو نامحدود

با هندشیک، دیگر محدود به انتخاب پسوندهای تکراری (.com و .org) نیستید. دنیایی از نام‌های جذاب و خاص در انتظار شماست. شما می‌توانید خلاقیت خود را به رخ بکشید و دامنه‌ای ثبت کنید که معرف کسب‌وکار یا برند شخصی‌تان باشد.

اینفوگرافیک مزایا و معایب دامنه هندشیک
معرفی مزایا و معایب دامنه هندشیک

۳. شرکت در مزایده‌های داغ

هندشیک امکان شرکت در مزایده برای تصاحب دامنه‌های خاص را فراهم می‌کند. این امکان، فرصتی عالی برای به دست آوردن آدرس اینترنتی رویایی‌تان است. علاوه‌بر این موارد، با حرکت اینترنت به سمت غیرمتمرکز شدن، انتظار می‌رود سرویس‌های دامین نِیم غیرمتمرکز مثل هندشیک، در آینده‌ای نزدیک، از ثبات و امنیت بیشتری برخوردار باشند.

چهره دیگر فناوری؛ معایب دامنه‌های هندشیک

البته هندشیک بی‌عیب نیست. یکی از موانع ورود به این دنیای جدید، لزوم داشتن ارز دیجیتال HNS برای شرکت در مزایده‌ها یا استفاده از برخی خدمات است. این موضوع برای کاربران تازه‌کار یا کسانی که با ارزهای دیجیتال آشنایی ندارند، کمی چالش‌برانگیز است. همچنین، راه‌اندازی و استفاده از دامنه‌های هندشیک در حال حاضر کمی پیچیده‌تر از دامنه‌های سنتی است. زیرا این فناوری هنوز به‌طور کامل در بین عموم جا نیفتاده است.

نحوه خرید دامنه هندشیک چگونه است؟

برای اینکه صاحب یک دامنه هندشیک شوید، ابتدا نیاز است یک کیف پول هندشیک بسازید و مقداری ارز دیجیتال هندشیک (HNS) تهیه کنید. سپس می‌توانید برای اسم دلخواهتان روی پلتفرم‌های مخصوصی مثل Namebase یا حتی از طریق رابط خط فرمان هندشیک، آن را به مزایده بگذارید.

جالب است بدانید در مزایده‌های هندشیک، برخلاف سیستم‌های سنتی، شما نمی‌توانید مبلغ سایر شرکت‌کنندگان را ببینید. حتی برنده‌ مزایده هم فقط به اندازه‌ نفر دوم، هزینه پرداخت می‌کند. این سیستم باعث می‌شود تا کاربران برای به دست آوردن نام موردعلاقه‌ خود برای ثبت دامنه هندشیک انگیزه‌ بیشتری پیدا کنند

پس از اینکه برنده‌ مزایده شدید، نیاز است مراحل رجیستر دامنه Handshake را کامل کنید. این کار شامل پرداخت مبلغ برنده شده و ایجاد یک رکورد برای دامنه روی بلاک‌چین هندشیک است. اکنون که صاحب یک دامنه‌ هندشیک هستید، مثل هر اسم اینترنتی دیگری می‌توانید از آن استفاده کنید. مثلا می‌توانید تنظیمات DNS را انجام داده یا دامنه‌ هندشیک را به وب اپلیکیشن متصل کنید.

نحوه دسترسی به دامنه هندشیک چگونه است؟

اکثر مرورگرهای وب به‌طور پیش‌فرض نمی‌توانند به بلاک‌چین هندشیک متصل شوند؛ درنتیجه برای اینکه راحت‌تر به وب‌سایت با دامنه‌ هندشیک دسترسی پیدا کنید، لازم است ازطریق یکی از راه‌های زیر برای دسترسی به دامنه هندشیک استفاده کنید:

  • نرم‌افزار هندشیک: می‌توانید نرم‌افزار رسمی هندشیک را نصب کنید و به‌طور مستقیم به وب‌سایت‌های هندشیک دسترسی داشته باشید.
  • افزونه‌های مرورگر: افزونه‌های مخصوص مرورگر مانند Handshake Extension را نصب کنید و به‌سادگی از طریق مرورگر خود به دامنه‌های هندشیک سر بزنید.
  • Fingertip: سرویسی مبتنی بر وب است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری به دامنه‌های هندشیک دسترسی داشته باشید.
  • HDNS.io: سرویس DNS است که به شما امکان می‌دهد نام‌های هندشیک را به آدرس‌ IP ترجمه کنید و ازطریق مرورگر خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • HNS.to: موتور جستجو مخصوص دامنه‌های هندشیک است که به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های موردنظر خود را در این دنیای جدید پیدا کنید.
  • NextDN: سرویس DNS دیگری است که از نام‌های هندشیک پشتیبانی می‌کند.
  • شبکه خصوصی مجازی: بعضی از سرویس‌های شبکه خصوصی مجازی هم این امکان را به شما می‌دهند که Name Server را از سیستم پیش‌فرض DNS به سیستم نام‌گذاری هندشیک (Handshake Naming System) تغییر دهید.

همه چیز درباره انتخاب نام دامنه سایت و رعایت نکات مهم برای آن را در مقاله زیر بخوانید.

انتخاب نام دامنه سایت

تفاوت DNS و هندشیک؛ نبرد دو غول دنیای وب 

دامنه حکم پلاک مغازه در دنیای واقعی را دارد و ما را به مقصد مورد نظرمان در دنیای وب هدایت می‌کند. تا به امروز سیستم نام دامنه (DNS مخفف Domain Name System) شبیه یک ساختار هرمی بود که تمام کارهایش تحت‌نظر یک سازمان بین‌المللی به اسم ICANN مدیریت می‌شد. اکنون یک رقیب قدَر به اسم هندشیک (Handshake) پا به میدان گذاشته تا به این سیستم سنتی امنیت و آزادی بیشتری بدهد.

در بررسی تفاوت HNS و DNS باید بگوییم نحوه عملکرد هندشیک شباهت زیادی به سیستم قبلی دارد اما هندشیک به جای سازمان بین المللی ICANN، از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند. همان دفترچه دیجیتالی غیرقابل تغییر که در بالا به آن اشاره کردیم.

این وسط ممکن است برایتان سوال باشد تکلیف پسوندهای نام‌آشنا و محبوبی مثل دات کام (.com) چه می‌شود؟ هدف هندشیک این نیست که کل سیستم قدیمی را کن‌فیکون کند. بلکه فقط به‌عنوان جایگزینی برای سازمان ICANN است تا امنیت و آزادی بیشتری نصیب صاحبان دامنه کند.

سیستم هندشیک یک فرصت سه ساله به سازمان‌های مربوطه داده تا وارد این سیستم شوند و حق خودشان را روی پسوندهای قدیمی در سیستم جدید ثبت کنند. به‌نظر می‌رسد این رقابت تازه اول راه است و قطعا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

جالب است بدانید طبق آمار هندشیک در حال رزرو یک لیست ۱۰۰ هزارتایی از دامنه‌های پربازدید روی بلاکچین خود است تا صاحبان اصلی این سایت‌ها بتوانند به‌راحتی و با امنیت بالا، مالکیت اسم سایت خود را روی بلاک‌چین هندشیک ثبت کنند.

اینفوگرافیک تفاوت DNS و HNS
بررسی تفاوت DNS و هندشیک

آینده دامنه‌ هندشیک به کجا می‌رسد؟

دنیای وب به سمت سیستم‌های غیرمتمرکز (وب ۳) در حال حرکت است. یکی از اهداف این تغییر، راحت‌ کردن دسترسی به آدرس‌های آنلاین برای کاربران است. به‌همین خاطر، دامنه‌های هندشیک و سرویس‌های مشابه در بستر بلاک‌چین جایگزین خوبی برای آدرس‌های بلند و پیچیده بلاک‌چین خواهند بود.

تصور کنید به جای یک رشته طولانی از حروف و اعداد عجیب مانند jsdflk234jflksd.eth، بتوانید با گفتن یک عبارت ساده مثل «ali.crypto» پرداخت‌های آنلاین خود را انجام دهید. کاری که سیستم‌های غیرمتمرکز دامنه مانند هندشیک انجام می‌دهد. هندشیک با غیرمتمرکز نگه داشتن سیستم، به کاربرها کنترل بیشتری روی اطلاعات، امنیت و حریم خصوصی می‌دهد. البته چالش‌هایی هم در این مسیر وجود دارد. یکی از این موارد، دسترسی به سیستم جدید است. ثبت دامنه و پشتیبانی مرورگرها از آن فعلا تحت کنترل زیرساخت‌های سنتی یا همان سازمان ICANN که مسئولیت پسوندهای دامنه را برعهده دارد.

در همچین شرایطی، باید دید ارائه‌دهندگان کدام سیستم دامنه را نشان می‌دهند: هندشیک یا ICANN . البته ICANN سازمان بزرگ‌تر و قدرتمندتری است؛ با وجود این آیا حاضر می‌شود به سیستم‌های غیرمتمرکز تن دهد؟ علاوه‌براین، فرایند انتقال زیرساخت دامنه به سمت غیرمتمرکز شدن، پیچیدگی‌هایی به دنبال دارد. سوال اینجاست حتی اگر دامنه‌های ICANN به‌طور کامل کنار بروند، آیا هندشیک به کارگردان اصلی تبدیل نمی‌شود؟

ثبت دامنه ملی و بین‌المللی در یک چشم‌برهم زدن با پارس پک

پارس پک با ارائه خدمات ثبت دامنه ملی و بین‌المللی با سرعتی شگفت‌انگیز و قیمتی مقرون‌به‌صرفه، به شما کمک می‌کند تا در دنیای آنلاین حضوری قدرتمند داشته باشید. اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن صاحب دامنه دلخواهتان شوید، به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

دامنه هندشیک چیست؟ می‌توان گفت دامنه‌ای که از زیر سلطه مافیای اینترنتی خارج شده و در کمال امنیت و اعتماد به‌دست مردم می‌رسد. در این مقاله، سیر تا پیاز دامنه Handshake را بررسی کردیم. اگر در مورد این فناوری جذاب سوالی دارید که در مقاله پاسخی برای آن پیدا نکردید، مشتاقانه منتظر راهنمایی و پاسخ به سوالات شما هستیم. به نظر شما آینده دامنه‌های هندشیک چه خواهد شد؟

سوالات متداول

۱. دامنه هندشیک چیست؟

هندشیک سیستم نام دامنه (DNS) غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می دهد تا به‌طور مستقیم مالکیت و کنترل نام دامنه خود را در اختیار داشته باشند. این سیستم با استفاده از بلاکچین کار می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به واسطه، نام‌های دامنه خود را ثبت، مدیریت و منتقل کنند.

۲. آیا دامنه هندشیک امن است؟

بله، هندشیک بسیار امن است. این سیستم از فناوری بلاکچین برای ایجاد امنیت نام دامنه شما استفاده می‌کند. بلاکچین دفتر کل توزیع شده است که جعل یا دستکاری آن غیرممکن است.

۳. آیا HNS جایگزین DNS خواهد شد؟

هدف اصلی هندشیک، غصب جایگاه فایل روت و اعطای کنترل نامحسوس آن به کاربران است. این پلتفرم مانند یک فایل روت عظیم و توزیع‌شده عمل می‌کند که به هر فرد امکان ثبت آدرس در آن را می‌دهد.

۴. مدت زمان استفاده از دامنه هندشیک چقدر است؟

با دامنه‌های هندشیک، از دو سال ثبات و امنیت بهره‌مند می‌شوید. بعد از دو سال، لازم است آن‌ها را با پرداخت هزینه ناچیز شبکه دوباره تمدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.