تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی؛ مقایسه کامل

تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۴۵ بازدید

تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی شاید در نگاه اول از نام این دو هاست مشخص باشد، اما به هر حال جزئیات دیگری هم وجود دارد که در تصمیم‌گیری برای انتخاب هر یک از آن‌ها باید در موردشان اطلاعات کافی داشته باشید. این مطلب از آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک قرار است با زبانی ساده و بدون حاشیه، دقیقاً به شما بگوید هاست دانلود چه فرقی با هاست اختصاصی دارد و در چه مواردی باید از کدام یک از آن‌ها استفاده کنید. اگر این موضوع برایتان جذاب است، تا انتها با ما همراه باشید.

خرید هاست دانلود

هاست دانلود چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین فرق هاست دانلود و هاست اختصاصی، کاربرد آن‌ها است. بیایید تفاوت هاست دانلود با هاست اختصاصی را با یک مثال شروع کنیم: فرض کنید صاحب وب‌سایتی برای دانلود فیلم، نرم‌افزار یا بازی هستید. حجم عظیم داده‌هایی که باید روی این سایت ذخیره شود، به‌وضوح نشان می‌دهد که هاست اصلی وب‌سایتتان برای این منظور کافی نیست.

در این شرایط هاست دانلود می‌تواند مشکل شما را حل کند و این مهم‌ترین تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی است. شما می‌توانید تمام داده‌هایی را که کاربر باید دانلود کند، روی هاست دانلودتان قرار دهید و این سرویس را به وب‌سایتتان متصل کنید. دراین‌صورت، کاربر با کلیک روی لینک دانلود محتوای مورد نظر در وب‌سایت شما، آن را از طریق هاست دانلود روی سیستم خود ذخیره خواهد کرد

یکی از موارد دیگرِ تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی هم این است که هاست دانلود، نه امکان پیاده‌سازی وردپرس و نه پایگاه داده‌ دارد. در واقع تنها وظیفه‌ی هاست دانلود این است که یک فضای با حجم زیاد، اقتصادی و البته امن در اختیارتان بگذارد تا بتوانید تمام دیتاهای پرحجم سایتتان را روی آن ذخیره کنید.

با توجه به صرفه‌جویی قابل توجه در هزینه استفاده از هاست دانلود در مقایسه با هاست معمولی که امکان نصب وردپرس و پایگاه داده را دارد، هاست دانلود می‌تواند برای میزبانی فایل‌هایتان بهترین انتخاب باشد.

یک دنیا فضا در هاست دانلود پارس پک

هاست دانلود پارس پک تا ۴۰ ترابایت فضا در اختیارتان می‌گذارد تا یک دنیا داده را بتوانید روی آن ذخیره کنید. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و یک بار برای همیشه، مشکل هاست دانلودتان را حل کنید:

هاست اختصاصی چه کاربردی دارد؟

حالا بیایید برویم سراغ هاست اختصاصی و کاربرد این هاست را با یک مثال توضیح دهیم؛ این موضوع می‌تواند انتخاب بین هاست دانلود و هاست اختصاصی را ساده‌تر کند.  فرض کنید یک وب‌سایت فروشگاهی دارید و تعداد بازدید روزانه‌ از وب‌سایت شما بیشتر از ۲۰۰۰ است. همچنین تعداد درخواست‌هایی که به سمت وب‌سایت ارسال می‌شود، به‌حدی رسیده است که منابع هاست سایت برای پاسخ‌دهی به آن‌ها کافی نیست.

در این شرایط، برای جلوگیری از داون‌‌شدن وب‌سایت و افت سرعت آن به دلیل افزایش تعداد درخواست‌ها، باید از هاستی با منابع قدرتمندتر استفاده کنید.

اینجا دیگر هاست دانلود برای شما کارایی ندارد؛ شما باید هاستی داشته باشید که از پسِ حجم بالایی درخواست‌ها بر بیاید. با این توضیحات، حتماً خودتان هم به این نتیجه رسیده‌اید که هاست اختصاصی در این شرایط می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

خرید هاست اختصاصی برای سایت پربازدید
پیشنهاد پشتیبان برای خرید هاست اختصاصی قدرتمند برای سایت با ترافیک بالا

تفاوت هاست اختصاصی و هاست دانلود از نظر امنیت

فرقی ندارد که قصد انتخاب هاست اختصاصی یا هاست دانلود را داشته باشید؛ موضوع امنیت هاست، چیزی نیست که بتوان روی آن ریسک کرد. به همین دلیل لازم است در مورد تفاوت‌ هاست دانلود و هاست اختصاصی از نظر امنیت، اطلاعاتی داشته باشید.

نکته‌ای که همین ابتدای کار برای مقایسه هاست دانلود و هاست اختصاصی از نظر امنیت باید بدانید این است که اصولاً هاست دانلود بینِ چند کاربر دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود. بنابراین اگر چه شرکت هاستینگ همیشه پروتکل‌هایی برای حفظ امنیت هاست اجرا می‌کند، اما به هر حال فقط شما نیستید که از این هاست استفاده می‌کنید.

اما در مورد هاست اختصاصی، علاوه بر اینکه حالا دیگر می‌دانیم که بهترین هاست برای سایت های پربازدید است، این نکته را هم باید اضافه کنیم که این هاست و منابع آن به‌صورت کامل به یک کاربر تعلق می‌گیرد. این موضوع علاوه بر اینکه عملکرد هاست اختصاصی را در مقابل هاست‌های معمولی ارتقا می‌دهد، همچنین سطح امنیت بالاتری را نسبت به این نوع از هاست‌ها به کاربر ارائه می‌دهد.

برای آشنایی با مفهوم، سازوکار و راهنمای خرید هاست دانلود، مقاله زیر را از دست ندهید.

هاست دانلود چیست؟

چه زمانی باید از هاست اختصاصی استفاده کنیم؟

بعد از اینکه به این نتیجه رسیدیم که تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی چیست، سوال بعدی این است که چه زمانی باید از هاست معمولی به هاست اختصاصی کوچ کنیم؟‌

برای پاسخ به این سوال، باید دست به دامانِ تحلیل اطلاعات سایت شویم. اگرچه قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما درصورتی‌که تعداد کاربران فعال روزانه شما از ۲۰۰۰ نفر بیشتر باشد و یا هاست فعلی‌تان به دلیل تعداد بالای درخواست‌ها در زمان اوج بار دچار Down‌شدن می‌شود، باید به سراغ هاست اختصاصی بروید.

کلید هاست اختصاصی فقط در دستان شماست!

هاست اختصاصی بهترین هاست برای سایت های پربازدید است. با این هاست دیگر هیچ نگرانی بابت کم آوردن منابع هاست خود ندارید. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و پلن‌های مختلف این نوع هاست را با هم مقایسه کنید:

چه زمانی باید از هاست دانلود استفاده کنیم؟

اگر بخواهیم فایل‌های وب‌سایت را از نظر نوع کاربرد و البته حجم تفکیک کنیم، به دو دسته‌ی زیر می‌رسیم:

  • فایل‌های اصلی: شامل فایل‌های وردپرس که حجم بالایی ندارند.
  • فایل‌های فرعی: نمونه‌هایی از این نوع فایل‌ها شامل محتوای چندرسانه‌ای و همچنین سورس‌های نرم‌افزاری است که توسط وب‌سایت‌های دانلود نرم‌افزار ارائه می‌شوند.

فایل‌های اصلی وب‌سایت، همیشه روی هاست اصلی آپلود می‌شود. اما در مورد فایل‌های فرعی، درصورتی‌که تعداد این فایل‌ها زیاد باشد و یا حجمشان به‌گونه‌ای باشد که درصد بالایی از فضای هاست اصلی وب‌سایت را اشغال کند، بهتر است که روی هاست دانلود بارگذاری شوند.

هاست اختصاصی یا هاست دانلود
نمایش تاثیر استفاده از هاست دانلود و هاست اختصاصی برای سایت

جمع‌بندی

تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی، از زوایای مختلفی قابل بررسی است؛ اما مهم‌ترین این دو نوع هاست، کاربردشان در فضای وب است. ماموریت هاست دانلود، میزبانی از فایل‌های با حجم بالاست، اما هاست اختصاصی بهترین هاست برای سایت های پربازدید است. در این مطلب از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک در مورد تفاوت هاست دانلود با هاست اختصاصی صحبت کرده و نکات مهمی را در مورد آن‌ها عنوان کرده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. مهم‌ترین تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت هاست دانلود و هاست اختصاصی، کاربرد آن‌ها است. هاست دانلود بهترین فضا برای میزبانی از اطلاعات پرحجم وب‌سایت است اما هاست اختصاصی مخصوص میزبانی از وب‌سایت‌های پربازدید است.

۲. فرق هاست اختصاصی و سرور اختصاصی چیست؟

هاست اختصاصی تقریباً مشابه با سرور اختصاصی مدیریت شده است. به‌عبارت دیگر هاست اختصاصی سروری است که از طرف شرکت هاستینگ مدیریت می‌شود.

۳. بهترین هاست برای سایت‌ های پربازدید کدام است؟

بهترین هاست برای سایت‌ های پربازدید، هاست اختصاصی است.

۴. تفاوت هاست اختصاصی و هاست پربازدید چیست؟

هر دو این هاست‌ها برای وب‌سایت‌های با تعداد بازدید بالا طراحی شده‌اند. اما منابع سرور در هاست پربازدید، بین افراد محدودی به اشتراک گذاشته می‌شود اما در هاست اختصاصی، شما تنها فردی هستید که از منابع هاست استفاده می‌کنید.

۵. آیا می‌توان روی هاست دانلود، وردپرس را نصب کرد؟

خیر. هاست دانلود امکان نصب وردپرس و همچنین اضافه کردن پایگاه داده را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم