هاست چیست ؟ + همه چیز درباره انواع هاست

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 14 بهمن 1398
مطالعه: ۴۱ دقیقه ۰ نظر ۳۸۹۶۲۵۴ بازدید

هاست چیست؟ میزبانی وب یا Host، فضایی اینترنتی و قسمتی از یک سرور است. اگر به‌دنبال راه‌اندازی وب‌سایت هستید، احتمالاً واژه‌های هاست و دامنه زیاد را زیاد شنیده‌اید. آیا می‌دانید تمامی اطلاعات وب‌سایت‌ها که هنگام جست‌وجوی آدرس اینترنتی آن‌ها برای ما نمایش داده می‌شوند، کجا قرار می‌گیرند؟

وب‌سایت فروش لباس را در نظر بگیرید که ۱,۰۰۰ محصول با تصویرها و ویدئوهای مختلف دارد تا کاربران با دیدنشان تصمیم خود را برای خرید بگیرند. همان‌طور‌که برای نمایش لباس‌ها در ویترین فروشگاه‌های فیزیکی به مکانی با متراژ و جایگاه متناسب با فضای کاری نیاز است، برای راه‌اندازی کسب‌وکار در فضای اینترنت نیز چنین مکانی وجود دارد.

این یعنی برای اینکه بتوانید اطلاعات مدنظر خود از تصویرها و ویدئوها گرفته تا کل دیتابیس و… را نگه‌داری کنید، به میزبانی همیشه‌روشن نیاز دارید تا همواره آماده نمایش اطلاعات وب‌سایت شما به مخاطبان باشد. این فضا همان «هاست» است. در این مقاله از آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، درباره انواع هاست‌، سیستم‌عامل‌ها، کنترل‌ پنل‌ها و موقعیت جغرافیایی آن به‌طور‌مفصل صحبت می‌کنیم. در پایان و بعد از آشنایی کامل با میزبانی وب و مزایا و معایبش، می‌توانید سرویس متناسب با نیازهایتان را انتخاب کنید.

دنیای مجازی اینترنت و هاست

درک دنیای اینترنت و وب بسیار ساده است. با مثال یک شهر شروع می‌کنیم که بهترین و ملموس‌ترین مثال است. اگر فیلم ماتریکس را دیده باشید، به‌راحتی این مثال را درک می‌کنید. دنیای اینترنت و دنیای واقعی بسیار شبیه هم هستند، فقط با این تفاوت که در دنیای اینترنت همه‌چیز مجازی است.

در این دنیای مجازی، وب‌سایت‌ها میداندار ارتباطات هستند. از خریدهای روزانه گرفته تا تبادلات مالی بزرگ و…، همه‌و‌همه با استفاده از وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها انجام می‌شوند. تمامی اطلاعاتی که با مراجعه به وب‌سایت با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، روی سرورها یا اجزای کوچک‌تر مشتق‌شده از آن‌ها قرار دارند که به نام هاست شناخته می‌شوند. به‌همین‌دلیل، اگر بخواهیم به این نتیجه برسیم که هاست چیست و چه کاربردی دارد، باید بگوییم مهم‌ترین کاربردش این است که موجودیت وب‌سایت‌ها به سرور و میزبلنی وب بستگی دارد.

دنیای اینترنت پر از رقابت است و کسب‌وکارهای مختلف برای جذب مشتریان بیشتر، بسیار تلاش می‌کنند. یکی از اقدامات مهمی که برای این منظور باید انجام داد، خرید هاست وب‌سایت است که باعث بهبود رتبه آن در موتورهای جست‌وجو خواهد شد.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

همان‌طور‌که گفتیم، کسب‌وکارهای مختلف برای آنکه صدای برند خود را به گوش مشتریانشان برسانند، از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کنند. در دنیای امروزی که بی‌شک می‌توان آن را دنیای تکنولوژی دانست، استفاده از ابزارهای مبتنی‌بر فناوری اینترنت برای برندسازی شخصی و سازمانی و معرفی محصولات و خدمات کسب‌وکار بسیار متداول و محبوب است. به‌عبارت‌دیگر، وب‌سایت مهم‌ترین راهکاری است که برای این منظور استفاده می‌شود.

آنچه به وب‌سایت موجودیت می‌بخشد، فایل‌ها و اطلاعاتی هستند که روی آن قرار می‌گیرند. این اطلاعات روی کامپیوترهای قدرتمندی به نام سرور ذخیره می‌شوند. حالا اگر این سرورها را برحسب نیاز به اجزای کوچک‌تری تقسیم‌ کنیم، به هریک از این اجزا میزبانی وب گفته می‌شود. این سرویس انواع متنوعی دارد؛ اما درمجموع به کامپیوترهایی که می‌توانند از وب‌سایت شما میزبانی کنند، هاست گفته می‌شود. روی‌هم‌رفته، می‌توان گفت که مهم‌ترین کارکرد انواع هاست امکان راه‌اندازی وب‌سایت‌ها است.

خرید هاست ابری

تفاوت سرور و هاست چیست؟

سرور کامپیوتری پرقدرت به‌حساب می‌آید که هاست بخشی از آن است. در‌واقع، سرور فضای خود را به چندین قسمت تقسیم می‌کند و هر قسمت را در‌اختیار یک مشتری (صاحب وب‌سایت) قرار می‌دهد. بنابراین با خرید این سرویس، بخش کوچکی از این سرور به شما تعلق می‌گیرد و این همان تفاوت سرور و هاست است.

هر سرور به‌صورت تقریبی می‌تواند از ۱ تا ۵۰۰ وب‌سایت را میزبانی کند و به‌نوعی این تعداد با گرفتن میزبانی سرور به منابع محدودی از آن دسترسی خواهند داشت. برای مثال، اگر سرور را یک ساختمان در نظر بگیرید، میزبانی تعداد واحد‌های موجود در آن ساختمان خواهد بود. برای مثال، ساختمانی با ۵۰۰ واحد مثال عینی از تعریف هاست و سرور است.

تفاوت سرور و هاست چیست

منظور از سرور هاست

تا این‌جا متوجه شدیم که هاست چیست و چه تفاوت‌هایی میان انواع هاست و سرور وجود دارد. براساس این اطلاعات، میزبانی وب معمولاً جزء کوچک‌تری از یک سرور است؛ بنابراین، سرور هاست نیز همان سروری است که این سرویس جزئی از آن است. توجه کنید که اگر منابع سرور به‌طورکامل فقط در یک Host قرار گرفته باشد، به آن میزبانی وب اختصاصی گفته می‌شود. در این‌ صورت، هاست دیگری موازی با سرویس میزبانی مدنظر در حال استفاده از منابع سرور نیست.

مکان فیزیکی و ملموس این سرویس در سرور (کامپیوتری قدرتمند) مانند فایل یا برنامه در آن سیستم کامپیوتری قرار دارد. این سرور ارائه‌دهنده خدمات وب در اینترنت است که خودِ این سرور نیز احتمال دارد عضوی از شبکه‌ای بزرگ‌تر مانند کلاستر یا فضای ابری باشد. برای تعریف دقیق سرور، می‌توان آن را کامپیوتر قدرتمند همیشه‌روشنی معرفی کرد که منابع مختلفی از‌جمله RAM و CPU را به‌عنوان میزبان در‌اختیار دارندگان وب‌سایت قرار می‌دهد.

چطور مشخصات سرور میزبان را به‌دست آوریم؟

گاهی اوقات، نیاز داریم تا بدانیم مشخصات سرور هاست چیست. این مشخصات به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم همان سرویسی را انتخاب کنیم که برای نیازهای وب‌سایتمان کافی است. توجه‌نکردن به این موضوع می‌تواند سبب شود که هزینه‌های بیشتری را برای خرید سرویس میزبانی، با منابع بیشتر از نیازمان بپردازیم یا هاستی را برای وب‌سایت بخریم که منابع لازم را برای نیازهای وب‌سایت نداشته باشد. در این صورت، با کُندی سرعت لود وب‌سایت یا حتی Down‌ شدنش هنگام قرارگرفتن بار زیاد روی آن مواجه می‌شویم.

این مشخصات همیشه قبل از خرید، دردسترس قرار دارد. به‌عنوان نمونه، هنگامی‌که برای خرید هاست به وب‌سایت پارس پک مراجعه می‌کنید، تمامی اطلاعات در سرویس مدنظر درج شده است؛ مثلاً سرویس میزبانی ترکیه بدین‌معنی است که خود سرویس در یکی از شهرهای کشور ترکیه و خوِد سرور نیز در دیتاسنتر همان شهر واقع شده است.

بعد از تهیه انواع هاست، در بیشتر کنترل‌پنل‌ها می‌توانید مشخصات سرور را بررسی کنید. برای مثال، در کنترل‌پنل cPanel از قسمت Server Information در صفحه اصلی داشبورد، می‌توانید وضعیت سرور میزبان خود را مشاهده کنید.

در قسمت General Information از صفحه داشبورد کنترل‌پنل cPanel، می‌توانید آدرس سرور میزبان را به‌دست آورید و با جست‌وجوی این آدرس در اینترنت، به مشخصات مکانی و مرکزداده آن دسترسی پیدا کنید. همچنین با کلیک روی لینک Server Information، می‌توانید وضعیت سرور میزبان را مشاهده کنید. در کنترل‌پنل دایرکت‌ادمین نیز از قسمت System Information، می‌توانید اطلاعات مربوط به سرور میزبان خود را مشاهده کنید.

مشاهده مشخصات با استفاده از دستور Ping

جدا از کنترل‌پنل‌ها، با استفاده از دستور پینگ (Ping) در محیط خط فرمان (Command Line) سیستم خود، می‌توانید آدرس اینترنتی سرور میزبان خود را به‌دست آورید. برای این کار، کافی است مانند تصویر با دستور Ping نام دامنه هاست خود را وارد کنید.

برای به‌دست‌آوردن مشخصات مکانی و مشخصات مرکزداده مربوط به سرور میزبان خود، کافی است آدرس IP اینترنتی را همراه با کلمه Whois در اینترنت جست‌وجو کنید. وب‌سایت‌های زیادی هستند که مشخصات کاملی از این آدرس IP را ارائه می‌کنند.

همچنین برای آزمایش سرعت هاست در بارگذاری وب‌سایت، می‌توانید از وب‌سایت‌های ویژه این کار استفاده کنید. با جست‌وجو در اینترنت، وب‌سایت‌های زیادی را برای این کار می‌توانید پیدا کنید؛ ازجمله وب‌سایت جی‌تی متریکس به نشانی https://gtmetrix.com. برای این کار، فقط کافی است نام دامنه وب‌سایتتان را در جی‌تی متریکس وارد کنید.

مراحل راه اندازی وبسایت

چطور یک هاست مناسب تهیه کنیم؟

برای داشتن وب‌سایت، انجام کار سه الزامی است:

  • تهیه انواع هاست در اینترنت
  • انتخاب نام دامنه
  • تنظیم نام‌های آدرس میزبانی وب یا آدرس‌های DNS در نام دامنه

برای اینکه هاست و فضایی شناخته‌شده در اینترنت داشته باشید، ابتدا باید نام دامنه و سپس با آن، فضای اینترنتی یا سرویس میزبانی تهیه ‌کنید؛ چون حین خرید و تهیه دامنه به نام دامنه نیاز دارید و مراحل خرید را بدون نام دامنه نمی‌توانید تکمیل کنید. بعد از اینکه هاست را در اینترنت تهیه کردید، شرکت ارائه‌هنده فضای میزبانی، نام یا آدرس‌های DNS مربوط به سرور میزبانی را برایتان ارسال می‌کند که باید آن آدرس را در قسمت مربوط به آدرس‌های DNS نام دامنه وارد کنید.

تهیه هاست در اینترنت

حالا که می‌دانیم هاست چیست و چه اهمیتی دارد، در گام بعدی باید با معیارهای مهم در انتخاب میزبان وب‌سایت آشنا شویم. در‌ادامه، به معیارهای مهمی اشاره می‌کنیم که در انتخاب بهترین سرویس، باید به آن‌ها توجه کنید:

  • پشتیبانی فنی شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • سرعت هاست
  • سیاست‌های امنیتی شرکت ارائه‌دهنده
  • پایداری انواع هاست و آپ‌تایم مداوم
  • امکان تهیه نسخه بکاپ خودکار از اطلاعات روی Host
  • خدمات مربوط به گواهی SSL
  • لوکیشن سرویس خریداری شده
خرید هاست

انتخاب نام دامنه

برای داشتن فضا یا مکان در دنیای اینترنت، باید نام دامنه شناخته‌شده داشته باشید. این نام دامنه در تمام دنیا کنترل‌شده و غیرتکراری است؛ پس باید مراکز جهانی و معتبر آن را کنترل کنند. درنتیجه، تهیه نام دامنه نیز رایگان نخواهد بود و باید مبلغی را برای آن پرداخت کنید. ناگفته نماند نام دامنه بیشتر به‌صورت یک‌ تا پنج‌ساله ارائه می‌شود.

نام دامنه یا Domain دومین گامی است که باید برای شروع راه‌اندازی وب‌سایت بردارید. بعد از انتخاب نام مدنظر خود برای دامنه‌، باید آن را ثبت کنید. تقریباً تمامی ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ، قسمتی مجزا برای ثبت و انتخاب نام دامنه در وب‌سایت خود قرار داده‌اند. بنابراین، بعد از اینکه هاست موردنیاز خود را خریدید، به قسمت مربوط به ثبت نام دامنه‌ در وب‌سایت همان شرکت مراجعه کنید و دامنه خود را سفارش دهید.

در‌صورتی‌که کسب‌وکار شما در ایران قرار دارد، بهتر است حداقل دو پسوند .com و .ir مربوط به همان نام را سفارش دهید. البته باید این نکته را نیز مدنظر بگیرید که تنها مرجع صدور دامنه‌ با پسوند .ir، ایرنیک است و بعد از اینکه نام دامنه مدنظرتان را با پسوند .ir با موفقیت ثبت کردید، باید به وب‌سایت ایرنیک مراجعه کنید و مدارک مدنظر را ارائه دهید تا نام دامنه انتخابی انجام شود.

نام دامنه چیست

نام دامنه یا آدرس کسب‌وکارهای اینترنتی یعنی چه؟

تنظیم آدرس‌های DNS

بعد از خرید هاست و دامین‌، باید تنظیمات مربوط به آدرس DNS را انجام دهید. آدرس DNS یا Domain Name System که گاهی اوقات به آن «سیستم نام دامنه» نیز می‌گویند، باعث می‌شود هنگامی‌که کاربری URL وب‌سایت شما را در مرورگر دستگاه خود درج می‌کند، مستقیماً به هاستی متصل شود که برای وب‌سایت خود خرید‌ه‌اید. بدین‌ترتیب اطلاعاتی که روی این میزبانی وب قرار داده شده است، به او نمایش داده خواهد شد.

Hostname چیست؟

هریک از دستگاه‌های کامپیوتری متصل به شبکه‌های محلی یا اینترنت باید با یک نام به سیستم شناسانده شوند. به‌عنوان مثال، حتی کامپیوتر خانگی یا لپ‌تاپ شما هم یک نام دارد که آن را از دیگر دستگاه‌های قرارگرفته در شبکه تفکیک می‌کند.

به‌طورخلاصه، Host باید نامی داشته باشد که با استفاده از آن بتوان آن را در شبکه اینترنت شناسایی کرد. به این نام Hostname گفته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هاست نیم به نامی گفته می‌شود که از آن برای دسترسی به انواع هاست استفاده می‌شود. اگر Hostname وجود نداشت، مجبور بودید برای دسترسی به هر وب‌سایت، آدرس IP آن را در مرورگرتان وارد کنید و کاملاً مشخص است که این کار چقدر سخت خواهد بود.

برای میزبانی وب‌سایت در فضای وب به محلی برای نگهداری وب‌سایت و داده‌های آن نیاز دارید. برای نگهداری وب‌سایت و فایل‌های آن اعم از فایل‌های متنی، تصویری، صوتی و… می‌توانید از فضای میزبانی یا هاست استفاده کنید. هاست بخشی از سرور است که امکان قرارگیری اطلاعات وب‌سایت با دسترسی کاربر را برایتان فراهم می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از کنترل‌پنل‌های مختلف مثل سی‌پنل و دایرکت‌ادمین فضای هاست و وب‌سایت خود را مدیریت کنید.

کاربرد هاست چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم که کاربرد هاست چیست، باید بگوییم که هر وب‌سایت از تعداد زیادی فایل‌ تشکیل شده است. این فایل‌ها ممکن است کُدهای نوشته‌شده برای قسمت فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت و پایگاه داده وب‌سایت یا محتواهایی باشند که در قالب‌های مختلف به کاربر نشان داده می‌شود.

فایل‌هایی که وب‌سایت از آن‌ها استفاده می‌کند، باید روی سیستم کامپیوتری ذخیره شود. این سیستم کامپیوتری باید دائماً روشن و به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی داشته باشد. این سیستم کامپیوتری را Host می‌گویند. کلمه هاست به‌معنی «میزبانی» است. با همین تفسیر مختصر، حالا دیگر می‌دانیم که میزبانی وب چیست و انواع هاست چه کاربردی دارند.

انواع هاست

اگر به قسمت تعریف میزبانی وب دقت کنید، مثالی زدیم و گفتیم که دنیای واقعی مانند دنیای مجازی است. درواقع، این فقط مثال نیست و حقیقتی است که با پیشرفت تکنولوژی و دانش IT هر‌روز به آن نزدیک‌تر می‌شود. در دنیای واقعی، به فضایی مانند شرکت، دفتر، مغازه یا هر نوع مکانی برای ارائه محصولات یا خدماتتان نیاز دارید.

در دنیای واقعی، شرکت‌ها یا سازمان یا اشخاص حقوقی به اَشکال مختلفی فعالیت می‌کنند. برای مثال، ممکن است که آموزشگاه، فروشگاه، شرکت خدماتی، شرکت بازرگانی، مؤسسه تصویری و… داشته باشید. مسلماً برای همه این‌ها، تهیه فضای یکسان کار مناسبی نیست. به‌عنوان نمونه، فضای شرکت خدماتی برای آموزشگاه یا فضای فروشگاه برای مؤسسه تصویری مناسب نیست؛ پس همان‌طورکه در دنیای واقعی برای هر نوع فعالیتی به فضا و مکان مناسبی احتیاج دارید، در دنیای مجازی نیز به فضا و انواع هاست مناسب نیازمندید.

هاست‌ها بنابر نیاز‌های مختلف و توان سخت‌افزاری سرور میزبان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هنگام تهیه آن، باید به نوع فعالیت و نیازتان دقت کنید. بر‌همین‌اساس، سرویس‌های مختلفی با ویژگی‌های متفاوت برای اهداف گوناگون ایجاد شده‌اند. درادامه، انواع هاست را معرفی می‌کنیم.

انواع هاست براساس نوع ارائه

اولین معیاری که باعث می‌شود تا Host را به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کنیم، نوع ارائه است. براساس این معیار، این سرویس به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

هاست اشتراکی

سرور‌هایی که وب‌سایت شما روی آن قرار می‌گیرد، «سرور میزبان» نامیده می‌شوند و به فضایی که در این سرور به اطلاعات و وب‌سایتتان داده می‌شود، «هاست» می‌گویند. سروری که فضای میزبان شما روی آن قرار دارد، بنا به توان سخت‌افزاری آن سرور، هاست‌های زیادی روی آن جای می‌گیرد. این یعنی فضای سرور بین افراد و سرویس‌های میزبانی وب زیادی به‌اشتراک گذاشته شده است؛ به‌همین‌دلیل، به آن «هاست اشتراکی» (Shared Host) می‌گوییم.

پس اگر بخواهیم هاست را به‌اختصار تعریف کنیم، باید بگوییم که هاست فضای ذخیره‌سازی کوچکی از سرور میزبان ارائه‌دهنده خدمات وب است که وب‌سایت و اطلاعاتتان روی آن بارگذاری شده است. وب‌سایت‌ها برای محاسبات از منابع سخت‌افزاری سرور میزبان و برای ارائه در اینترنت از منابع شبکه و پهنای باند آن استفاده می‌کنند.

هاست پربازدید

در‌صورتی‌که میزان ترافیک روی وب‌سایت شما زیاد باشد، احتمالاً سرورها و سرویس‌های میزبانی معمولی پاسخ‌گوی نیاز شما نخواهند بود. در این مواقع، باید از هاستی استفاده کنید که روی سرور آن، تعداد کمتری وب‌سایت قرار گرفته باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا تمامی منابع سرور یا دست‌کم قسمت عمده‌ای از آن، صرفاً در‌اختیار شما و وب‌سایتتان قرار بگیرد.

براساس توضیحات ارائه‌شده، هاست پربازدید مخصوص وب‌سایت‌هایی است که بازدیدکنندگان آن زیاد هستند و منابع Host و سرورهای معمولی پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها نیست. توجه کنید که اگر‌چه قیمت میزبانی پربازدید از هاست‌های معمولی بیشتر است، این نیاز شماست که جزئیات ابزار کارتان را تعیین خواهد کرد.

برای آشنایی با هاست پربازدید مقاله زیر را بخوانید.

هاست پربازدید چیست؟

منظور از نمایندگی هاست چیست؟

نمایندگی هاست از برخی از دسترسی‌های مدیر وب‌سایت با منابع بیشتر برخوردار است که کاربر می‌تواند چندین هاست را با منابع جداگانه روی آن راه‌اندازی کند. این نوع سرویس برای دو گروه مناسب است‌: یکی طراحان و برنامه‌نویسان وب‌سایت‌ها که وب‌سایت‌های زیادی را راه‌اندازی می‌کنند و دیگری فروشندگان جزء که به‌نوعی فروشنده شرکت هاستینگ محسوب می‌شوند.

قبل از خرید سرویس میزبانی وب، باید به تعداد کاربرانی دقت کنید که از وب‌سایتتان بازدید می‌کنند و واردش می‌شوند و در آن فعالیت می‌کنند. برای وب‌سایت‌هایی با کاربران فراوان مانند وب‌سایت‌های فروشگاه الکترونیکی، باید هاستی با هارد و رم و سی‌پی‌یو درخورتوجه تهیه کنید. برای مثال، اگر در وب‌سایت شما فیلم‌های زیادی نمایش داده می‌شوند، هاستی با فضای ذخیره‌سازی بسیار زیاد برای ذخیره فیلم‌ها باید داشته باشید.

شایان ذکر است به‌ازای کاربران نیز به پهنای باند و ترافیک فراوان برای نمایش فیلم‌ها نیاز دارید. درصورت داشتن آموزشگاه الکترونیک، باید پهنای باند و ترافیک بسیار زیاد برای ارتباط با کاربرانتان داشته باشید؛ البته برای آموزشگاه‌های الکترونیک پیشنهاد می‌کنیم که از سرور مجازی (VPS) یا سرور اختصاصی (Dedicated Server) استفاده کنید.

هاست ابری

هاست‌های ابری، سرویس‌هایی هستند که سرور میزبان آن‌ها روی فضای ابری قرار دارد. در فضای ابری، توان سخت‌افزاری چندین سرور به‌صورت یکپارچه و متمرکز استفاده می‌شود و فضای هاست شما روی منابع سرور‌ها به‌صورت شناور قرار دارد.

این ویژگی سبب خواهد شد تا اگر حتی یکی از این سرورها غیرفعال یا اصطلاحاً Down شود، دیگر سرورها تا زمانی‌که سرور مجدداً به مدار بازگردد، بتوانند فعالیت کنند تا وب‌سایت شما همچنان دردسترس باقی بماند.

هاست دانلود

هاست‌هایی هستند که ترافیک زیاد و پهنای باند گسترده‌ای برای حجم فراوان دانلود دارند. بیشترِ این نوع سرویس‌ها از فضای ذخیره‌سازی درخورتوجهی برای ذخیره اطلاعات بهره می‌برند. همان‌طورکه از نام Host دانلود پیداست، برای وب‌سایت‌هایی مناسب است که کاربران زیادی فایل‌های آن را دانلود می‌کنند.

برای آشنایی با هاست دانلود مقاله زیر را بخوانید.

هاست دانلود چیست؟

به‌عنوان نمونه، فرض کنید وب‌سایتی دارید که قرار است منابع نرم‌افزارهای مختلف یا ویدئوهایی با حجم زیاد را برای دانلود در‌اختیار کاربران قرار دهید. در این‌ صورت، بدترین پیشنهاد این است که تمام این فایل‌های حجیم را روی سرویس میزبانی اصلی وب‌سایت خودتان آپلود کنید؛ زیرا هم باید هزینه بیشتری بپردازید و هم سرعت وب‌سایتتان کاهش چشمگیری خواهد یافت. در‌عوض، بهترین پیشنهاد استفاده از هاست دانلود است.

هاست دانلود چیست

هاست پرسرعت

سرویس‌هایی هستند که ازلحاظ منابع سخت‌افزاری مانند رم و سی‌پی‌یو و هارد بسیار سریع‌اند و ترافیک چشمگیر و پهنای باند گسترده‌ای نیز دارند. این نوع از هاست‌ها به‌ویژه برای وب‌سایت‌هایی بسیار کاربردی‌اند که به توان پردازشی زیادی نیاز دارند؛ ازجمله وب‌سایت‌های فروشگاهی با تعداد کاربران فراوان. توجه کنید که اگر وب‌سایتتان به منابع سخت‌افزاری بسیار زیادی احتیاج داشته باشد؛ اما از میزبان وب معمولی برای آن استفاده کنید، در مواقعی که بار روی وب‌سایت افزایش می‌یابد‌، احتمال از دسترس خارج‌شدن هاست وجود دارد.

هاست نامحدود

هاست نامحدود به سرویسی گفته می‌شود که یک یا چند مؤلفه آن نامحدود است. به‌عنوان مثال، ممکن است ترافیک این وب‌سایت‌ها نامحدود باشد. باتوجه‌به این توضیحات، سرویس میزبانی وب نامحدود برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک فراوان کاربردی است؛ ازجمله انواع وب‌سایت‌های فروشگاهی. هاست نامحدود معمولاً روی بستر ابری قرار دارند. استفاده از این فناوری باعث خواهد شد که عملکرد سرویس شما، افزایش یابد.

برای آشنایی بیشتر با هاست نامحدود و انواع آن، مقاله زیر را بخوانید.

هاست نامحدود چیست؟

هاست سئو

یکی دیگر از انواع هاست، سرویسی است که از آن برای سئو وب‌سایت استفاده می‌شود. باید توجه کنید که میزبان وب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی نتایج سئو وب‌سایت بگذارد. به‌عنوان مثال، سرعت، آپ‌تایم آن، محل قرارگیری دیتاسنتر سرور و… از‌جمله عواملی است که بر سئو وب‌سایت تأثیر مستقیم می‌گذارد. باتوجه‌به توضیحات گفته‌شده، احتمالاً متوجه شده‌اید که Host تأثیر بسزایی بر سئو وب‌سایت می‌گذارد و به هاستی که برای بهینه‌کردن نتایج موتورهای جست‌وجو بهینه شده است، هاست سئو گفته می‌شود.

منظور از هاست سئو چیست؟ هاست چه تاثیری بر سئو دارد؟

هاست سئو چیست؟

هاست سازمانی

منظور از سازمانی بودن هاست چیست؟ سازمان‌هایی که مشتریان و بازدیدکنندگان وب‌سایت آن‌ها بسیار زیاد است، قطعاً به میزبانی نیاز دارند تا بتوانند وب‌سایتشان را هنگام مراجعه افراد فراوان به آن، همچنان در‌دسترس و فعال نگه دارد. بنابراین، یکی از اولین معیارهایی که هاست سازمانی باید داشته باشد، منابع قدرتمند است.

دیگر معیار اصلی، «امنیت» است. مهم‌ترین اطلاعات سازمان‌ روی پایگاه داده وب‌سایت آن قرار می‌گیرد. اطلاعاتی مانند مشتریان، میزان تعاملات مالی و… از‌جمله مسائل بسیار استراتژیکی است که در انتخاب هاست سازمانی باید به آن توجه کنید.

هاست ایمیل

یکی دیگر از انواع هاست براساس نوع ارائه، هاست ایمیل است. استفاده از این سرویس، به شما امکان خواهد داد تا بدون محدودیت‌های موجود برای ارسال ایمیل از‌طریق میزبانی وب معمولی وب‌سایت، تعداد بسیار زیادی ایمیل دریافت و ارسال کنید. نرخ اسپم شناخته‌شدن ایمیل‌هایی که با استفاده از هاست ایمیل ارسال می‌شوند، بسیار کمتر از ایمیل‌هایی است که از‌طریق سرویس‌های معمولی ارسال می‌شود.

برای آشنایی با نحوه کارکرد هاست ایمیل، به لینک زیر مراجعه کنید.

هاست ایمیل چیست؟

هاست بکاپ

تمامی وب‌سایت‌ها به تهیه نسخه پشتیبان نیاز دارند. بکاپ وب‌سایت‌ها این اطمینان‌خاطر را به صاحبان وب‌سایت می‌دهد که حتی اگر با حمله‌های هکری مواجه شوند و تمامی اطلاعات مربوط به وب‌سایت نیز از بین برود، تمامی اطلاعاتشان محفوظ خواهد ماند.

هاست بکاپ دقیقاً برای همین کار استفاده می‌شود. هنگامی‌که از تمامی اطلاعات وب‌سایت بکاپ می‌گیرید، باید آن‌ها را در جایی ذخیره کنید. این اطلاعات را باید روی هارد کامپیوتر شخصی‌تان ذخیره یا آن‌ها را روی میزبان دیگری آپلود کنید. قرارگیری اطلاعات بکاپ روی انواع هاست به شما امکان خواهد داد تا در زمان و مکان دلخواه، به آن دسترسی پیدا کنید.

هاست خوشه‌ای

خوشه ترجمه واژه کلاستر (Cluster) است. برای استفاده بهینه از سرور‌ها، آن‌ها را به یکدیگر متصل و به‌صورت متمرکز از فضای سخت‌افزاری سرور‌ها استفاده می‌کنند. ازلحاظ مفهومی، هاست خوشه‌ای شبیه به کلاستر است؛ ولی در‌عمل تفاوت زیادی دارد. فضای میزبان وب شما نیز روی مجموعه کلاستری از سرور‌ها قرار دارد.

انواع میزبانی وب براساس سیستم‌عامل

یکی دیگر از معیارهای مؤثر بر انتخاب هاست، سیستم‌عامل است. Host نیز سیستمی کامپیوتری است؛ به‌همین‌دلیل، به سیستم‌عاملی نیاز دارد تا بتواند دستورهای کاربر را دریافت و به سخت‌افزار منتقل کند. درادامه، به انواع سیستم‌عامل‌هایی اشاره کرده‌ایم که می‌توانند روی انواع Host نصب شوند.

هاست ویندوز

اگر وب‌سایت شما با تکنولوژی برنامه‌نویسی ویندوز طراحی شده باشد، باید میزبانی تهیه کنید که سیستم‌عامل سرور میزبان و پنل کاربری آن برمبنای ویندوز باشد یا از تکنولوژی‌های ویندوز پشتیبانی کند. به چنین سرویسی، هاست ویندوز گفته می‌شود. این وب‌سایت‌ها عمدتاً با زبان برنامه‌نویسی ASP و بانک اطلاعاتی SQL Server طراحی شده‌اند. معروف‌ترین و تنها کنترل پنل ویندوز پلسک (Plesk) است.

هاست لینوکس

اگر وب‌سایتتان با تکنولوژی‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی‌بر لینوکسی طراحی شده باشد، از هاست‌های لینوکسی با کنترل پنل‌های لینوکسی باید استفاده کنید. هاست لینوکس از زبان برنامه‌نویسی PHP پشتیبانی می‌کند و کنترل پنل‌های مربوط به آن cPanel و DirectAdmin هستند؛ البته گاهی می‌توان از پلسک نیز استفاده کرد.

انواع هاست براساس کنترل پنل

کنترل پنل، برای مدیریت فضای هاستی است که روی سرور میزبان نصب می‌شود. کنترل پنل، امکاناتی همچون مدیریت هاست ازقبیل مدیریت فایل، FTP ،Email و تنظیمات دیگر را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. درادامه، قصد داریم برخی از کنترل پنل‌ها را معرفی کنیم.

کنترل پنل هاست

معرفی انواع کنترل پنل هاست

هاست سی پنل (cPanel)

هاست سی پنل برای هاست‌های لینوکس است و اگر وب‌سایت شما مبتنی‌بر زبان PHP و لینوکس باشد، از این کنترل پنل می‌توانید استفاده کنید. گفتنی است که درصد زیادی از وب‌سایت‌ها مبتنی‌بر لینوکس و زبان PHP هستند. این کنترل پنل محیط بسیار کاربرپسند و راحتی دارد و محبوب‌ترین کنترل پنل در بین سایر رقیبان است.

هاست دایرکت ادمین (DirectAdmin)

هاست دایرکت ادمین نیز مبتنی‌بر لینوکس و زبان PHP است و محیطی بسیار ساده و کاربر‌پسند دارد؛ ولی محبوبیتش در بین کاربران کمتر از cPanel است.

هاست پلسک (Plesk)

هاست پلسک معروف‌ترین و می‌توان گفت تنها کنترل پنل مبتنی‌بر ویندوز و زبان برنامه‌نویسی ASP است. اگر وب‌سایت شما ویندوزی است، تقریباً مجبورید این کنترل پنل را انتخاب کنید‌. بااین‌حال، جای نگرانی نیست؛ زیرا Plesk نیز مانند cPanel بسیار کاربر‌پسند است و به‌راحتی می‌توانید با آن کار کنید.

کنترل پنل‌ Kloxo

کنترل پنل‌های قبلی هیچ‌کدام رایگان نبودند و برای نصب آن‌ها، باید لایسنس تهیه می‌کردید. بااین‌حال، نگران نباشید؛ چون این وظیفه شما نیست؛ بلکه وظیفه مدیر سرور و شرکت ارائه‌دهنده خدمات وب‌سایت است. بااین‌همه، اگر نیاز داشتید که کنترل پنل رایگان نصب کنید، Kloxo یکی از گزینه‌های ایدئال است. کنترل پنل‌های رایگان بسیاری وجود دارند و می‌توان گفت تقریباً همگی در یک سطح هستند. Kloxo یکی از کنترل پنل‌های قدیمی رایگان و متن‌باز است که رقیبان بسیاری دارد. درمجموع، بیش از ۹۰درصد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست در دنیا از سه نوع cPanel و DirectAdmin و Plesk هستند.

انواع هاست براساس CMS

CMS یا سیستم مدیریت محتوا به شما امکان خواهد داد تا وب‌سایت‌های خود را بدون دانش برنامه‌نویسی و با کمک ابزارهای متنوع و گسترده موجود در این سیستم در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی کنید. انواع مختلفی از سیستم مدیریت محتوا برای طراحی وب‌سایت‌ها وجود دارد که از‌جمله آن‌ها می‌توان به وردپرس و جوملا اشاره کرد. در‌ادامه درباره این دو سیستم مدیریت محتوا توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

هاست وردپرس

هاست وردپرس سرویسی است که منابع آن برای وردپرس بهینه و به‌صورت پیش‌فرض CMS وردپرس روی آن نصب شده است. درمجموع، هاست وردپرس تفاوت زیادی با سرویس‌های عادی ندارد.

هاست ووکامرس

ووکامرس یکی از افزونه‌های مهم برای وب‌سایت‌های فروشگاهی طراحی‌شده با وردپرس است. با کمک این افزونه می‌توانید محصولات مختلفی را در فروشگاه وب‌سایتتان قرار دهید و امکان انتخاب و خرید آن‌ها را برای کاربران فراهم کنید.

اصولاً هاستی که به نام هاست ووکامرس در بین کاربران مشهور شده است، سرویسی است که برای وب‌سایت‌های فروشگاهی بهینه شده است. توجه کنید که وب‌سایت‌های فروشگاهی معمولاً ترافیک زیادی دارند و برای اینکه عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان دهند‌، باید از سرویس میزبانی وبی استفاده شود که مشخصات مناسبی داشته باشد.

هاست جوملا

یکی دیگر از سیستم‌های مدیریت محتوا جوملا نام دارد. استفاده از این سیستم مدیریت محتوا برای انواع وب‌سایت‌ها، از وب‌سایت‌های شخصی گرفته تا وب‌سایت‌های شرکتی و فروشگاه‌های اینترنتی کاملاً کاربردی است.

با اینکه جوملا درمقایسه‌با وردپرس از اقبال کمتری برای طراحی وب‌سایت‌ها برخوردار است، استفاده از این CMS باز‌هم طرفداران زیادی در دنیا دارد. به همین منظور، هاست‌هایی برای میزبانی از وب‌سایت‌هایی که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کرده‌اند، طراحی و بهینه‌سازی شده‌اند که به آن‌ها هاست جوملا گفته می‌شود.

انواع هاست براساس فریم ورک

در طراحی وب‌سایت، به‌جای استفاده از CMS، ممکن است بخواهید از زبان برنامه‌نویسی یا فریم‌ورک مشخصی استفاده کنید. در این مواقع، باید سرویسی بخرید که امکان میزبانی از کُدهای نوشته‌شده با همان زبان برنامه‌نویسی یا فریم‌ورک را داشته باشد. به چنین میزبانی، هاست فریم ورک گفته می‌شود. درادامه مطلب، هاست‌های فریم‌ورک‌ مشهور دنیای اینترنت را بررسی خواهیم کرد.

هاست Django

هنگامی‌که از پایتون یا فریم‌ورک مشهور آن، یعنی پایتون، برای طراحی وب‌سایت استفاده می‌کنید، باید از هاستی بهره ببرید که برای میزبانی از چنین وب‌سایتی بهینه شده باشد. ساختار هاست Django باید به‌گونه‌ای حاضر شده باشد تا بتواند حداکثر بهره‌وری را برای وب‌سایت طراحی‌شده با این فریم‌ورک فراهم کند.

هاست لاراول

لاراول (Laravel) چهارچوب یا فریم‌ورکی برای زبان برنامه‌نویسی PHP محسوب می‌شود که امروزه، بسیار محبوب و پرکاربرد شده است. برای استفاده از این Host، به منابع و دسترسی‌های خاصی مانند SSH نیاز دارید و هاست لاراول برای استفاده از آن‌ها بهینه شده‌ است.

هاست لاراول چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟ در لینک زیر بخوانید.

هاست لاراول چیست؟

هاست پایتون

پایتون از‌جمله زبان‌های برنامه‌نویسی است که کاربردهای متعددی دارد. یکی از کاربرد‌های این زبان برنامه‌نویسی وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های حرفه‌ای است. در‌صورتی‌که از زبان پایتون برای برنامه‌نویسی وب‌سایت استفاده کرده باشید، به هاستی نیاز دارید تا بتواند شرایط لازم برای اجرای ایدئال وب‌سایت را فراهم کند. پس نتیجه می‌گیریم که اگر وب‌سایت شما با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده باشد، هاست پایتون به شما کمک خواهد کرد تا وب‌سایت به‌صورت کاملاً بهینه اجرا شود.

هاست فلسک

فلسک نیز یکی از فریم‌ورک‌های محبوب زبان برنامه‌نویسی پایتون است که به‌دلیل سادگی در یادگیری و استفاده، در بین توسعه‌دهندگان، به‌خصوص افراد تازه‌کار در حوزه برنامه‌نویسی، محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. استفاده از فریم‌ورک پلسک برای کارهای مختلف از‌جمله طراحی وب‌سایت‌های شخصی و فروشگاهی و انواع حرفه‌ای وب‌اپلیکیشن‌ها کاربرد زیادی دارد.

اگر با استفاده از فریم‌ورک فلسک وب‌سایتتان را طراحی کرده باشید، به هاستی نیاز دارید تا برای همین فریم‌ورک بهینه شده باشد. در این‌ صورت، عملکرد وب‌سایت شما بسیار بهبود خواهد یافت. به چنین سرویسی که برای این فریم‌ورک طراحی و بهینه شده باشد، هاست فلسک گفته می‌شود.

هاست گولنگ

گولنگ نیز یکی دیگر از زبان‌هایی است که از آن برای توسعه وب استفاده می‌شود. علاوه‌بر این زبان برنامه‌نویسی، استفاده از فریم‌ورک‌های آن مانند Beego و Reval برای استفاده به‌عنوان فریم‌ورک طراحی وب‌سایت از محبوبیت زیادی برخوردار است.

همان‌طورکه گفتیم، در‌صورت استفاده از زبان برنامه‌نویسی یا فریم‌ورکی خاص، بهتر است میزبانی را به‌کار بگیرید که برای همان زبان یا فریم‌ورک بهینه شده است تا عملکرد وب‌سایتتان بهبود یابد. اگر در طراحی وب‌سایت‌ها از فریم‌ورک گولنگ استفاده شده باشد، هاست گولنگ به عملکرد بهتر آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

هاست ReactJS

اگر با دنیای برنامه‌نویسی وب آشنا باشید، حتماً می‌دانید که یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند برای طراحی وب‌سایت در بخش Front-End، زبان JavaScript است. باتوجه‌به امکانات بسیار زیادی که این زبان و کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌هایش در‌اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار می‌دهند، به‌صورت گسترده برای برنامه‌نویسی فرانت‌اند به‌کار برده می‌شود. یکی از کتابخانه‌های مهم این زبان ReactJS است.

در‌صورتی‌که از کتابخانه ReactJS برای توسعه وب استفاده کنید، بهتر است برای عملکرد بهتر وب‌سایت، از هاستی بهره ببرید که برای همین کتابخانه بهینه شده است. بنابراین، هاست ReactJS در مواقعی که از این کتابخانه برای برنامه‌نویسی سمت Front-End وب‌سایت استفاده می‌شود، کاملاً کاربردی است.

انواع هاست توضیحات
ویندوز هاست با سیستم‌عامل و پنل کاربری مبتنی‌بر ویندوز

کنترل پنل پلسک

زبان برنامه‌نویسی ASP و بانک اطلاعاتی SQL Server

لینوکس میزبانی وب با سیستم‌عامل و پنل کاربری مبتنی‌بر لینوکس

کنترل پنل دایرکت ادمین و سی‌پنل

زبان برنامه‌نویسی PHP

وردپرس       منابع آن برای وردپرس بهینه شده است
لاراول مناسب برای زبان برنامه‌نویسی PHP

الزارم برای دسترسی به SSH دارد.

رایگان هاست‌های عادی با منابع محدود و کم
دانلود میزبانی‌های با ترافیک، فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند فراوان
نامحدود میزبانی با فضای ذخیره‌سازی و ترافیک نامحدود
ابری روی فضای ابری با بهره‌مندی از چندین سرور برای افزونگی داده‌ها
خوشه‌ای فضای هاست روی مجموعه کلاستری از سرورها قرار داد.
پرسرعت منابع رم، سی‌پی‌یو، پهنای باند و ترافیک بالایی دارند.
نمایندگی امکان راه‌اندازی چندین هاست با منابع جداگانه

نقش موقعیت جغرافیایی در Host چیست؟

تا این‌جای مقاله، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که هاست چیست و چه نقشی در طراحی وب‌سایت ایفا می‌کند و انواع آن کدام‌اند. یکی از معیارهای مهم در انتخاب Host، محلی است که دیتاسنتر سرور هاست در آن قرار دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید که قصد دارید وب‌سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید که مشتریانش از ایران به آن مراجعه می‌کنند؛ بنابراین، بهتر است از هاست ایران استفاده کنید. در این‌ صورت، سرعت لود وب‌سایت برای کاربران به‌دلیل نزدیکی موقعیت جغرافیایی آن‌ها به محل سرور و در‌نتیجه کم‌بودن پینگ، بیشتر خواهد بود. در‌ادامه، درباره انواع هاست خارج و ایران بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی هاست خارج

اگر دیتاسنتر سرور هاست در محلی خارج از ایران قرار گرفته باشد، به آن هاست خارجی گفته می‌شود. درادامه مطلب، کشورهای مهمی را معرفی می‌کنیم که سرویس میزبانی وب آن‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است و استفاده از آن‌ها در میان کاربران بسیار محبوب است.

۱. هاست ترکیه

در‌صورتی‌که دیتاسنتر سرور هاست در یکی از شهرهای ترکیه مانند استانبول و بورسا قرار گرفته باشد، به آن هاست ترکیه گفته می‌شود. Host ترکیه باتوجه‌به نزدیکی جغرافیایی به ایران و کیفیت مناسبش، بین کاربران ایرانی طرفداران پروپاقرصی دارد.

۲. هاست فرانسه

فرانسه نیز یکی از کشورهایی است که فناوری IT آن در جهان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد؛ به‌همین‌دلیل، سرور و هاست فرانسه نیز کیفیت چشمگیری دارند. استفاده از سرویس میزبانی وب فرانسه باعث بهبود عملکرد وب‌سایتتان خواهد شد. آپ‌تایم مداوم این سرویس سبب خواهد شد تا وب‌سایت شما همواره در‌دسترس و فعال باشد. از‌جمله شهرهای مهمی که دیتاسنترهای هاست فرانسه در آن قرار گرفته‌اند، می‌توان به پاریس و لیون اشاره کرد.

۳. هاست آلمان

کشور آلمان همواره از‌نظر فناوری جزو کشورهای پیشرو در جهان بوده است. همین امر باعث شده است تا سرور و هاست آلمان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. شما می‌توانید با قیمتی معقول، از Host آلمان برای وب‌سایت خود استفاده و به بهبود عملکرد وب‌سایتتان کمک کنید. برلین و هامبورگ و برلین از‌جمله شهرهایی هستند که دیتاسنترهای هاست آلمان در آن‌ها قرار دارند.

۴. هاست هلند

هلند نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی پیشرو در فناوری است؛ به‌همین‌دلیل، هاست هلند از کیفیت و عملکرد رضایت‌بخشی بهره می‌برد. شما با انتخاب هاست هلند می‌توانید انتظار داشته باشید که سرویسی با آپ‌تایم مداوم داشته باشید. همچنین، اینترنت بسیار پرسرعتی که روی Host هلند ارائه می‌شود، وب‌سایتی با سرعت لود بسیار زیاد را برای شما به‌ارمغان خواهد آورد‌. ازجمله شهرهای مهمی که سرویس میزبانی وب هلند در آن واقع شده است، می‌توان به آمستردام و روتردام اشاره کرد.

۵. هاست انگلیس

به‌طورکلی، تقریباً تمامی کشورهای اروپایی، از فناوری‌های به‌روز در حوزه IT برخوردارند. کشور انگلستان نیز یکی از همین کشورها است. هاست انگلیس از آپ‌تایم مداوم و سرعت بسیار زیادی بهره می‌برد و درعین‌حال، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای باتوجه‌به منابعش دارد. بنابراین، اگر به‌دنبال میزبانی مناسب برای وب‌سایت خود می‌گردید، هاست انگلیس یکی از انتخاب‌های ایدئال برای شما خواهد بود. دیتاسنترهای اصلی انگلیس در شهرهایی مانند لندن و بیرمنگام و منچستر قرار گرفته‌اند.

۶. هاست آمریکا

احتمالاً هیچ‌کسی را نخواهید یافت که بر این واقعیت تأکید نکند ایالات متحده آمریکا همواره در حوزه فناوری پیشرو بوده است. بزرگ‌ترین کشورهای فناوری IT جهان در آمریکا واقع شده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، هاست آمریکا نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار است. میزبانی‌هایی که دیتاسنتر آن‌ها در شهرهای آمریکا مانند نیویورک و لس‌آنجلس و شیکاگو قرار گرفته‌اند، با نام host آمریکا شناخته می‌شوند و البته از کیفیت بسیار راضی‌کننده‌ای برخوردارند.

بررسی هاست ایران

ایران نیز ازجمله کشورهایی است که فناوری IT در آن درمقایسه‌با بسیاری از کشورهای منطقه، رشد چشمگیری یافته است. همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از هاست ایران برای وب‌سایت‌هایی که کاربرانشان در ایران قرار دارند، از مزایای زیادی برخوردار است. به‌عنوان نمونه، به‌دلیل نزدیکی سیستم کاربران با دیتاسنتر، سرعت لود وب‌سایت بسیار بیشتر خواهد شد. فعال‌بودن هاست و سرور ایران حتی در مواقعی که محدودیت‌هایی در دسترسی به اینترنت بین‌الملل وجود دارد، از مزایای دیگری است که استفاده از این سرویس را برای کاربران به گزینه‌ای بسیار محبوب تبدیل می‌کند.

مدیریت هاست چگونه است؟

بهترین راه مدیریت هاست چیست؟ برای ارتباط با انواع Host و مدیریت آن، می‌توان از ترمینال سیستم‌عامل استفاده کرد؛ اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد، آن است که همه افراد احتمال دارد دانش کُدنویسی لازم را نداشته باشند و همین مسئله امکان استفاده از این سیستم را برایشان دشوار خواهد کرد. برای رفع این مشکل، از کنترل پنل‌های مدیریتی مربوط به Host استفاده می‌شود. این کنترل پنل‌ها روی سیستم‌عامل سرور‌های میزبان ارائه‌دهنده خدمات وب نصب می‌شوند و کنترل کل سرور را در دست می‌گیرند. کنترل پنل‌ها دسترسی‌های جداگانه کاربر و مدیر دارند. کارهایی مانند ایجاد و تنظیم هاست، تنظیم دسترسی‌های و پلن‌ها، تنظیمات امنیتی و بسیاری از تنظیمات دیگر جزو وظایف مدیر سرور است و کاربرانی که سرویس میزبانی وب تهیه می‌کنند، به آن دسترسی ندارند.

دقت کنید که همه کار‌ها را خودتان نمی‌توانید انجام دهید و برخی از کارها را باید از مدیر سرور خود بخواهید که برایتان انجام دهد؛ ازجمله بازگردانی فایل‌های پشتیبانی. تمامی کنترل پنل‌ها تحت‌وب هستند؛ یعنی پس از تهیه هاست به‌صورت خودکار حساب کاربری برایتان ایجاد می‌شود که با مشخصات آن کاربر می‌توانید وارد شوید. تمامی مراحل ایجاد هاست و دسترسی به آن به‌طورخودکار انجام می‌شود. پس از ایجاد میزبان وب، آدرس اینترنتی به‌همراه دسترسی کنترل پنل به شما داده می‌شود؛ بنابراین، اگر مشکلی در این قسمت داشتید، باید با مدیر سرور خود در میان بگذارید. نکته دیگر اینکه هر هاست آدرس و دسترسی اینترنت جداگانه‌ای دارد؛ یعنی اگر چند میزبان جداگانه دارید، برای هرکدام دسترسی جداگانه‌ای به کنترل پنل خواهید داشت.

برخی از شرکت‌های هاستینگ مانند پارس پک، امکان استفاده از هاست مدیریت‌شده را برای شما فراهم می‌کنند. درصورتی‌که از این سرویس‌های ویژه استفاده کنید، حتی اگر پیش‌زمینه‌ای در کُدنویسی و استفاده از سرور و Host هم نداشته باشید، پشتیبانان فنی همواره در‌کنار شما خواهند بود تا بتوانید تمامی کارهای مدنظر را به‌سرعت روی سرویس خود انجام دهید. بنابراین، اگر حتی سابقه‌ای در مدیریت هاست ندارید، می‌توانید از Host مدیریت‌شده پارس پک استفاده کنید.

آیا سرویس هاست مدیریت شده بهتر از هاست مدیریت نشده است؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

معرفی هاست مدیریت شده

تأثیر هاست بر سئو (SEO)

آیا هاست بر سئو (SEO) وب‌سایت تأثیر می‌گذارد؟ پاسخ مثبت است؛ حتی در برخی مواقع، میزبان وبسایت شما می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی سئو بگذارد. درادامه، بررسی می‌کنیم که هاست چه تأثیراتی می‌تواند بر سئو وب‌سایتتان بگذارد‌؛ ولی توجه کنید که Host فقط یکی از عوامل تأثیرگذار بر SEO به‌شمار می‌آید و مهم‌ترین عامل در سئو، محتوای وب‌سایت است.

۱. زمان پایداری سرور میزبان (Uptime/Downtime)

مدت‌زمانی که سرور ارائه‌دهنده خدمات هاست و وب‌سایت دردسترس قرار می‌دهد، بسیار مهم است. کاوشگر (Crawler) گوگل به‌طورمداوم وب‌سایت و تمامی صفحات آن را بررسی می‌کند. هنگامی‌که گوگل وب‌سایت شما را کاوش می‌کند، اگر وب‌سایت دردسترس نباشد، آن را به‌عنوان وب‌سایت خارج‌ازدسترس شناسایی می‌کند و به‌سراغ وب‌سایت‌های بعدی می‌رود. موتور‌های جست‌وجوگر وب‌سایت‌های خارج‌از‌دسترس را در نتایج نمایش خود نخواهند داد. این موتور‌ها کاوش وب‌سایت‌ها را به‌صورت دوره‌ای و خودکار برای بررسی دردسترس‌بودن و تغییرات آن‌ها انجام می‌دهند.

۲. زمان کاوش

مطمئناً شما زمان انجام کاوش‌ها را نمی‌دانید؛ پس باید سرویسی را انتخاب کنید که کمترین زمان خارج‌از‌دسترس‌‌بودن (Downtime) را داشته باشد. امروزه، بسیاری از شرکت‌های ارائه‌‌دهنده Host زمان دردسترس‌بودن (Uptime) سرور را ۹۹درصد اعلام می‌کنند؛ ولی متأسفانه این اعداد و ارقام بیشتر تبلیغات است و در خرید هاست، بیشتر به تجربه و اعتبار شرکت‌های ارائه‌‌دهنده باید اعتماد کرد.

آیا هاست یا سروری با آپ‌تایم ۱۰۰درصد داریم؟ قطعاً خیر. دلیل این امر نیز نسبی‌بودن امنیت است. پایداری سرور جزو امنیت آن محسوب می‌شود و هیچ‌گاه نمی‌توان امنیت سرور، شبکه، برق، نرم‌افزارها و سرویس‌ها و… را کاملاً برقرار کرد. این درست شبیه آن است که بگویید با مصرف دارو و غذای مناسب و تغییر سبک زندگی، هیچ‌گاه مریض نخواهم شد. امنیت افزایش سطح مقاومت در‌برابر خطرها و حمله‌ها است و هیچ‌گاه ۱۰۰درصد نیست.

۳. سرعت (Speed)

موتورهای جست‌وجوگر عوامل مخفی بسیاری را در امتیاز‌دادن به وب‌سایت در نظر می‌گیرند که با الگوریتم‌های جست‌وجو محاسبه می‌شوند؛ ولی در سال ۲۰۱۰، گوگل رسماً اعلام کرد که یکی از عوامل امتیازدهی سرعت لود (Load) وب‌سایت و بارگذاری آن است؛ البته سرعت فقط یک عامل از چندین عامل امتیازدهی به وب‌سایت است.

قبلاً گفتیم که سرعت سرور میزبان به دو عامل «سخت‌افزار» و «پهنای باند شبکه» بستگی دارد. هرچه مقدار این دو بیشتر باشد، قطعاً سرور سرعت بیشتری خواهد داشت. ناگفته نماند این موضوع نیز اهمیت دارد که شرکت خدمات‌دهنده به میزان توان سرور از آن استفاده کند. پیش‌تر در بخش شرایط هاست مناسب، گفتیم که برخی شرکت‌های ارائه‌‌دهنده Host بیشتر از توان سرور به کاربرانشان خدمات ارائه می‌دهند و این مسئله باعث کُند‌شدن سرور می‌شود.

اگر وب‌سایت شما کُند است، فقط یک احتمال وجود دارد: مشکل از سمت سرویس‌دهنده شما باشد. در بیشتر مواقع، کُندی وب‌سایت به‌دلیل تنظیمات و برنامه‌نویسی و طراحی نامناسب آن است. همچنین، انتخاب منابع نامتناسب Host با وب‌سایت ممکن است باعث کُند‌شدنش شود. برای مثال، احتمال دارد فضای هاست شما پر شده است یا میزان استفاده از پردازشگر و حافظه رم در وب‌سایت بیشتر از توان میزبان وبسایتتهیه‌شده باشد.

۴. مکان سرور (Location)

موقعیت مکانی سرور میزبان شما هم در جست‌وجو تأثیرگذار است؛ البته نه زیاد. برای مثال، افرادی که در ایران و با آدرس IP کشورمان در اینترنت جست‌وجو می‌کنند، وب‌سایت‌هایی که سرور میزبان آن‌ها در ایران هستند، بالاتر از بقیه نتایج نمایش داده می‌شوند. موقعیت سرور میزبان هم از آدرس IP اینترنتی آن مشخص می‌شود. درمجموع، اگر مخاطبان وب‌سایتتان ایرانی هستند، بهتر است موقعیت سرور میزبان شما هم در ایران باشد؛ چراکه به‌غیر از رتبه‌‌بندی وب‌سایت ازنظر سئو (SEO)، این کار سرعت بارگذاری بیشتر و هزینه کمتر و امنیت بیشتری برایتان به‌ارمغان می‌آورد.

اگر وب‌سایت شما بین‌المللی است و مخاطبانی از خارج از ایران نیز دارید، بهتر است از هاست‌های خارج از ایران استفاده کنید. شایان ذکر است امروزه با تکنولوژی CDN، مشکل مکانی وب‌سایت رفع شده است. با استفاده از خدمات یادشده، دیگر مهم نیست موقعیت مکانی سرورتان کجاست؛ زیرا کاربر در هر مکانی که وب‌سایتتان را باز کند، از نزدیک‌ترین سرور ارائه‌دهنده خدمات CDN استفاده و وب‌سایت شما را از آن سرور بارگذاری می‌کند.

چه هاستی بخریم؟

بعد از همه این صحبت‌ها، حال از کجا باید هاست تهیه کنیم؟ چه هاستی بخریم؟ اصلاً چه سرویسی برایمان مناسب است؟ در وهله اول، Host نیاز‌های شما را باید رفع کند. اینکه هاست لینوکسی باشد یا ویندوزی، به معماری و طراحی وب‌سایتتان بستگی دارد. همچنین، اینکه فضا و ترافیک میزبان وب چقدر باشد، به حجم فایل‌ها و تعداد کاربران وب‌سایت شما بستگی دارد. درنهایت با درنظرگرفتن نیاز‌هایتان، با سرویس‌دهنده‌های زیاد و گزینه‌های متفاوتی مواجه می‌شوید. حال کدام‌یک را باید انتخاب کرد؟ ویژگی‌های مهم هاست مناسب ازاین‌قرارند:

۱. قیمت

عامل قیمت بسیار مهم است. Host را باتوجه‌به بودجه‌تان باید بخرید‌؛ ولی همه‌چیز را نباید فدای قیمت کنید.

۲. پشتیبانی

سعی کنید هاست خود را از جایی تهیه کنید که از پشتیبانی مناسبی برخوردار باشد. برای این کار، باید بیشتر به رزومه شرکت هاستینگ دقت و از تجربه خودتان و دیگران یا دیدگاه‌های کاربران و طراحان وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

۳. سرعت

سرعت در سرویس میزبانی وب بسیار مهم است و تأثیر زیادی بر سئو و رتبه‌بندی وب‌سایتتان خواهد گذاشت. سرعت در هاست به دو عامل سخت‌افزار و پهنای باند شبکه سرور میزبان وابسته است. هرچه سرعت هارد و پردازشگر و حافظه رم سرور بیشتر و پهنای باند شبکه سرور میزبان وبسایت گسترده‌تر باشد، سرعت بارگذاری وب‌سایت نیز بیشتر می‌شود.

۴. سرور‌های پرقدرت

هاست مناسب باید از سرور‌های به‌روز با سخت‌افزارهای جدید و پرقدرت برخوردار باشد تا بتواند بهترین خدمات را با سرعت مناسب ارائه دهد. شرکت‌ها اطلاعات سرور را صراحتاً اعلام نمی‌کنند؛ ازاین‌رو، به اعتبار و رزومه ‌آن‌ها باید رجوع کنید. شایان ذکر است شرکت‌های معتبر از سخت‌افزار ضعیف استفاده نمی‌کنند و به اعتبار خود لطمه نمی‌زنند.

۵. مرکزداده (Data Center)

سرور‌هایی که در اینترنت خدمت‌رسانی می‌کنند، به‌صورت یک‌جا در مراکز استاندارد و مشخصی نگه‌داری می‌شوند که به آن‌ها مرکزداده (Data Center) می‌گویند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات Hosting یا باید خودشان مرکزداده استاندارد با پهنای باند شبکه گسترده داشته باشند یا از مرکزداده معتبر استفاده کنند. برای بررسی مرکزداده، می‌توانید از پشتیبانی فروش سؤال کنید یا با تهیه سرویس رایگان آن را بسنجید. دراین‌میان، نکته مهم این است که بعضی از فروشندگان به‌دلایلی بیشتر از توان سخت‌افزاری و پهنای باند شبکه سرور، به کاربران هاست اجاره می‌دهند که به این کار اصطلاحاً Oversell می‌گویند. این کار نیز باعث می‌شود که سرور کُند شود و سرعت Load یا بارگذاری وب‌سایتتان کاهش یابد.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

سرویس میزبانی وب را بیشتر بشناسید!

۶. امنیت

تأمین‌کننده خدمات هاستینگ باید تمام امکانات امنیتی در زمینه هاست را در نظر گرفته و امنیت را در چند لایه به‌صورت دفاعی برای کاربرانش فراهم کرده باشد. این کار لازم است؛ ولی کافی نیست؛ زیرا شرط کافی‌بودن، به‌روز‌بودن زنجیره امنیتی است که برای این کار، باید تیمی تخصصی اقدامات مربوط به امنیت را انجام دهد. دیگر نکته مهم اینکه امنیت همیشه نسبی است و هیچ‌گاه نمی‌توان امنیت ۱۰۰درصد را برقرار کرد؛ پس باید تا حد لازم قدرت دفاعی را افزایش داد.

۷. زمان پایداری (Uptime)

همان‌طورکه گفتیم، امنیت نسبی و ممکن است که سرور میزبان به‌دلیل مشکلات امنیتی یا مسائلی مانند خراب‌شدن هارد و مشکل برق از دسترس خارج شود. تمام این مشکلات راه‌حل دارند و شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی باید بیشترین زمان دردسترس‌بودن سرور را ارائه کند.

۸. پشتیبان‌گیری (Backup)

به‌دلایل مختلفی مانند مشکلات امنیتی یا برنامه‌نویسی و تداخل اشتباه و برخی تغییرات در وب‌سایت، ممکن است که وب‌سایتتان دچار مشکل یا از دسترس خارج شود. شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاست باید به‌صورت دوره‌ای از میزبان وبسایت شما فایل پشتیبان تهیه کند و فایل پشتیبان باید به‌راحتی قابل‌بازگردانی و دردسترس باشد.

۹. امکانات جانبی

امروزه برای رقابت در بازار، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات‌، امکانات جانبی نیز برای کاربران فراهم کرده‌اند. این امر به‌مرورزمان به گزینه‌ای برای برتری شرکت‌های هاستینگ بر یکدیگر تبدیل شده است. برخی از امکانات جانبی عبارت‌اند از:

  • خدمات نصب و تمدید خودکار SSL و SSL رایگان مانند ماژول Let’s Encrypt
  • خدمات زیردامنه و پارک دامنه و Addon Domain
  • ماژول‌ها و روش‌های بک‌آپ‌گیری متنوع مانند ماژول Jet Backup
  • ماژول‌های نصب خودکار CMSها مانند نصب خودکار WordPress یا Joomla
  • ماژول‌های متنوع امنیتی
  • ماژول‌های تنظیمات زبان‌های برنامه‌نویسی با نسخه‌های متفاوت

تشخیص هاست مناسب

برای تشخیص شرکت ارائه‌دهنده خدمات host مناسب و مطمئن، روش خاصی وجود ندارد. بااین‌حال، نکاتی وجود دارد تا بتوانید سرویس مناسب را انتخاب کنید. اگر برای وب‌سایت خود هاست مناسبی انتخاب نکنید، جابه‌جایی و انتقال وب‌سایت به میزبانی وب دیگر ممکن است پیامدهای زیان‌باری برایتان به‌همراه داشته باشد.

۱. هاست مناسب ارزان نیست.

همواره به‌خاطر بسپارید که هاست مناسب ارزان نیست؛ البته گران‌بودن host نیز دلیلی بر مناسب‌بودن آن نیست.

۲. اعتبار

همیشه هاست خود را از شرکت‌های معتبر تهیه کنید. «اعتبار» اصلی‌ترین سرمایه شرکت‌های هاستینگ است؛ ازاین‌رو، همواره از آن حفاظت می‌کنند. شرکت‌های معتبر یک‌شبه و ناگهانی دچار مشکل مالی یا ورشکستگی نمی‌شوند و خدمات‌دهی را قطع نمی‌کنند.

۳. پاسخ‌گویی و پشتیبانی

پاسخ‌گویی و پشتیبانی را همیشه مهم‌ترین اصل برای انتخاب شرکت ارائه دهنده قرار دهید. حتماً به این نکته دقت کنید پاسخ‌گویی و پشتیبانی مؤثر باشد؛ زیرا اگر تیم پشتیبانی دانش و تجربه کافی نداشته باشد، نمی‌تواند کمک زیادی به شما بکند و ممکن است ضرر زیادی به شما بزند.

۴. کنترل‌پنل دلخواه

شرکتی را انتخاب کنید که کنترل‌پنل دلخواهتان را ارائه می‌دهد. جابه‌جایی وب‌سایت از هاست با کنترل‌پنل دایرکت‌ادمین به سرویسی با کنترل‌پنل cPanel به‌راحتی انجام نمی‌شود؛ ولی اگر مبدأ و مقصد یکی باشند، به‌سادگی وب‌سایت خود را می‌توانید منتقل کنید.

۵. سرعت

هاستی را انتخاب کنید که هم سرعت سخت‌افزار و هم سرعت شبکه زیادی داشته باشد؛ درغیراین‌صورت به‌احتمال زیاد در آینده نزدیک، باید میزبانی وب را تغییر دهید. بازهم تکرار می‌کنیم که هاست‌های پرسرعت معمولاً ارزان‌قیمت نیستند.

۶. پشتیبان‌گیری (Backup)

این موضوع خیلی مهم است؛ پس حتماً هاستی را انتخاب کنید که پشتیبان‌گیری منظم و دردسترس داشته باشد. شرکت‌ها عمدتاً نحوه پشتیبان‌گیری را هنگام فروش و تبلیغات محصولاتشان اعلام می‌کنند.

۷. خدمات SSL و Addon Domain

سعی کنید هاستی را انتخاب کنید که خدمات SSL و Addon Domain را ارائه می‌دهد. خدمات SSL برای تبدیل وب‌سایت HTTP به HTTPS و خدمات Addon Domain برای اضافه‌کردن دامنه‌های دیگر به وب‌سایتتان است. ممکن است وب‌سایتی دو یا چند‌زبانه داشته یا چند دامنه example.com و example.ir و example.net را برای آن تهیه کرده باشید. با استفاده از خدمات Addon Domain، می‌توانید همه این دامنه‌ها را به یک وب‌سایت نسبت دهید. این خدمات در برخی شرکت‌ها به‌رایگان یا محدود یا غیررایگان عرضه می‌شوند. درهرصورت، دقت کنید که این خدمات ارائه شود.

۸. بیشتر از یک پایگاه‌داده (Database)

هاستی را انتخاب کنید که اجازه استفاده از بیشتر از یک پایگاه‌داده را به شما می‌دهد. اگر بخواهید وب‌سایتتان را دو‌زبانه کنید یا به هر دلیلی نیاز داشته باشید که از بیشتر از یک پایگاه‌داده استفاده کنید، حتماً به این گزینه دقت کنید.

۹. هاست رایگان

برای بررسی هاست مناسب، از شرکت ارائه‌دهنده ابتدا سرویس میزبانی وب رایگان تهیه و همه‌چیز را بررسی کنید. در‌صورت ارائه‌نشدن هاست رایگان‌، از شرکت مدنظرتان سرویسی کوتاه‌مدت مثلاً یک‌ماهه بخرید و همه شرایط را بررسی کنید.

خرید سرویس میزبانی ابری برای کنترل و مدیریت وب‌سایت از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب از سرویس‌های میزبانی، به طور مفصل به این سوال پاسخ دادیم و با ذکر مثال‌هایی ساده، آن را توضیح دادیم و گفتیم چگونه منابع موردنیاز هاست خود را محاسبه کنید. درنهایت، ویژگی‌های هاست مناسب را بیان کردیم و درباره تأثیرات هاست و سرور میزبان هاست در سئو (SEO) سخن گفتیم. درپایان، به کسانی که برای اولین‌بار می‌خواهند هاست تهیه کنند، توصیه می‌کنیم که حتماً از شرکتی معتبر آن را بخرند و همه‌چیز را فدای قیمت ارزان نکنند و مهم‌ترین معیار را برای انتخاب شرکت هاستینگ مناسب، پشتیبانی مناسب قرار دهند.

سؤالات متداول

۱. هاست چیست؟

هاست بخشی از یک سرور است و توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد.

۲. تفاوت هاست و سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر بزرگ و پرقدرت است به چندین میزبانی (هاست) تقسیم می‌شود و منابع آن میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود.

۳. لوکال هاست چیست؟

می‌توانید کامپیوتر شخصی خود را به‌عنوان یک سرور در نظر بگیرید و زمانی‌که برای برنامه‌نویسی و طراحی سایت تمرین می‌کنید با ست‌کردن آدرسی، وب‌سایت  یا برنامه‌هایتان را برای تست روی آن بالا بیاورید.

۴.  آیا داشتن هاست خوب روی سئو سایت تاثیر دارد؟

بله میزان پاسخ‌دهی سرور به کاربر برای خزندگان گوگل بسیار مهم است و اگر آپتایم بالایی  نداشته و سایت دان‌تایم (Downtime) زیادی تجربه کند و سرعت کمی برای بارگذاری و نمایش اطلاعات داشته باشد از نظر سئو دچار افت می‌شود.

۵. هاست لینوکس و هاست ویندوز چه تفاوتی دارند؟

اگر سایت شما به زبان ویندوزی مانند ASP.NET نوشته شده باشد بایستی از هاست ویندوز استفاده و اگر به زبان لینوکسی مانند PHP نوشته شود استفاده از هاست لینوکس پیشنهاد می‌شود. همچنین توجه داشته باشید امنیت و سرعت هاست لینوکس نسبت به ویندوز بالاتر است.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم