همه چیز درباره سرور مجازی اقتصادی و ارزان

Avatar
نویسنده: سارا رسولی
دوشنبه 3 بهمن 1401
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۰۱۳ بازدید

سرور مجازی اقتصادی مناسب کسب‌وکارهایی است که فرایند رشد خود را شروع کرده‌اند؛ ولی هنوز درک واضح و شفافی از میزان ترافیک و تعداد درخواست‌ها ندارند و ازنظر مالی نیز، باید مدیریت منابع را مدنظر قرار دهند. در این شرایط، می‌توان ادعا کرد سرور مجازی اقتصادی مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است.

سرور مجازی یکی از زیرساخت‌های حیاتی آن دسته از کسب‌وکارهای اینترنتی است که فرایند رشد خود را شروع کرده‌ و تعداد کاربرانشان را افزایش داده‌اند و درخواست‌های زیادی در لحظه برای پردازش به‌سمت آن‌ها می‌آید. در این صورت، استفاده از هاست خطر زیادی دارد و مدیران کسب‌وکارها سرور مجازی تهیه می‌کنند.

برای خرید وی پی اس اقتصادی، مدیران کسب‌وکارها باید متغیرهای مختلفی را مدنظر قرار دهند تا بهترین گزینه را بتوانند انتخاب کنند. این امر از دو نظر اهمیت دارد: ۱. حین برآورد مسائل اقتصادی نباید کیفیت سرور را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ ۲. در تعیین ویژگی‌های سرور و نیاز پروژه نباید اشتباهی صورت گیرد.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، سرور مجازی اقتصادی را به‌طورکامل معرفی و به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که در خرید این سرویس باید مدنظر قرار دهید. همچنین، توضیح می‌‌دهیم که کدام نوع سرور مجازی در دسته سرورهای اقتصادی و کدا، در دسته سرور مجازی ارزان قرار می‌گیرند؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منظور از سرور مجازی اقتصادی چیست؟

سرور مجازی یا وی‌پی‌اس به سروری گفته می‌شود که به‌کمک نرم‌افزارهای مجازی‌سازی سرورهای فیزیکی بزرگ را در فضای ابری قرار می‌دهند تا بدون محدودیت جغرافیایی امکان اتصال کاربران به سرورها را فراهم کند. سرورهای مجازی برخلاف هاست‌ها این ویژگی را دارند که وقتی تعداد درخواست‌های سرور افزایش پیدا می‌کند و به منابع بیشتری نیاز است، به‌طورخودکار امکان ارتقای منابع را فراهم کنند و اگر سرور به‌دلایل فنی با مشکل روبه‌رو و از دسترس خارج شود، سرور دیگری را جایگزین آن کنند.

هنگامی‌که از سرور مجازی اقتصادی صحبت می‌شود، منظور سروری است که ازلحاظ مالی مقرون‌به‌صرفه است؛ ولی ازنظر منابع محدودیت‌هایی دارد و در شرایطی خاص، از ترافیک وب‌سایت و درخواست‌های سمت سرور می‌تواند پشتیبانی کند. برخی از پروژه‌ها برای شروع کار به دلایلی که در‌ادامه شرح می‌دهیم، از سرورهای مجازی اقتصادی استفاده می‌کنند.

سرور مجازی اقتصادی به کسب‌وکارهای روبه‌رشد با بودجه مالی محدود کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را با هزینه ارزان و منابع قوی‌تر از سرویس‌های اشتراکی مدیریت کنند. وی‌پی‌اس اقتصادی به‌معنای خرید سرور مجازی رایگان نیست و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. VPSهایی که موقعیت ایران، منابع نسبتاً محدود و سخت‌افزار با تکنولوژی قدیمی دارند، در دسته وی‌پی‌اس‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرند.

دلایل استفاده از سرور مجازی ارزان و اقتصادی

برای استفاده از سرور مجازی اقتصادی، دلایل مختلفی مطرح می‌شود. دلایل مهم استفاده از یک VPS ارزان و مناسب ازاین‌قرارند:

  • پروژه موقت و کوتاه‌مدت تعریف شده است و برای رخدادی خاص استفاده می‌شود.
  • پروژه در مراحل اولیه رشد قرار دارد و به منابع زیادی نیاز ندارد و با کمترین منابع هم می‌تواند فعالیت کند.
  • پروژه با محدودیت منابع مالی روبه‌روست و وی‌پی‌اس‌های قدرتمند و گران‌قیمت را نمی‌تواند تهیه کند.

برای آشنایی کامل با VPS، انواع آن، عملکرد و کاربردهایی که دارد، مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

ویژگی‌های سرور مجازی اقتصادی

مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی که VPSهای اقتصادی می‌خواهند، باید بدانند به‌صرف اقتصادی‌بودن نباید با هر کاستی و ضعفی کنار بیایند. سرورهای مجازی که از ویژگی اقتصادی‌بودن برخوردار‌ند، باید از ویژگی‌های اولیه و استاندارد سرور مجازی بهره‌مند باشند. در‌ادامه، ویژگی‌های VPS اقتصادی را برمی‌شماریم.

۱. پشتیبانی از سرور مجازی

بدون توجه به نوع سرور، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی باید از سرورها و خدماتشان به‌خوبی پشتیبانی کنند. پاسخ‌دهی به سؤالات و رفع مشکلات و ایرادات سرور و ارائه خدمات فنی لازم از‌جمله خدمات پایه‌ای‌ است که باید از پشتیبانی انتظار داشته باشید.

۲. آپ‌تایم مناسب 

به‌صرف اقتصادی‌بودن سرور نباید کیفیت خدمات و کارایی سرور مجازی کاهش پیدا کند. سرورهای مجازی در هر حالتی باید از آپ‌تایم مناسب و با حداقل قطعی بهره‌مند باشند.

۳. شرکت ارائه‌دهنده

شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی اقتصادی باید ازلحاظ فنی و اجرایی بتواند سرورها را مدیریت و پلن‌های اقتصادی را طراحی و بین خدمات ارائه‌شده و قیمت تناسب رضایت‌بخشی برقرار کند. توجه به این ویژگی‌ها قبل از خرید سرور مجازی بسیار اهمیت دارد و باعث می‌شود مشکلات فنی به کمترین حد ممکن برسد.

خرید سرور مجازی اقتصادی

VPS اقتصادی و دلایل استفاده از آن

کدام سرورهای مجازی اقتصادی هستند؟

باتوجه‌به موضوعات مطرح‌شده، حالا این سؤال مطرح می‌شود که کدام سرور مجازی را می‌توان اقتصادی نامید؟ آیا هر نوع سرور مجازی ارزان را می‌توان سرور مجازی اقتصادی دانست؟ بر‌اساس بررسی‌ها، باید بدانید که VPS اقتصادی چند مؤلفه اصلی دارد که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرور مجازی اقتصادی عمدتاً سرورهای مجازی داخل ایران هستند. این سرورها درمقایسه‌با سرورهای خارج از ایران قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند و برای استفاده به‌عنوان وی پی اس اقتصادی مناسب‌ترند.
  • سرورهای مجازی اقتصادی ازنظر منابع درمقایسه‌با سرورهای مجازی پرمصرف از منابع کمتری برخوردار‌ند و طبیعتاً برای پروژه‌های سنگین مناسب نیستند.
  • سرورهای مجازی اقتصادی ازلحاظ تکنولوژی سرور و کیفیت سخت‌افزار درمقایسه‌با سرورهای عادی و غیراقتصادی به‌روز نیستند و قدیمی‌ترند.

باتوجه‌به مؤلفه‌های یادشده، می‌توان گفت سرورهای مجازی دارای این ویژگی‌ها در دسته سرورهای مجازی اقتصادی قرار می‌گیرند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

چطور بهترین سرور مجازی را پیدا کنیم؟ مناسب‌ترین VPS برای ما چه ویژگی‌هایی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

بهترین سرور مجازی

عوامل موثر بر قیمت سرور مجازی اقتصادی

سرور مجازی اقتصادی به دلایلی که در این مطلب گفته شد، ارزان و به‌صرفه است و برای استفاده از آن به پرداخت هزینه‌های زیاد نیازی نیست. درمجموع، می‌توان گفت که لوکیشن سرور، میزان منابع اختصاص‌یافته، تکنولوژی‌های به‌کاررفته در سرور و نحوه مجازی‌سازی باعث ارزان‌بودن سرورهای مجازی اقتصادی شده است.

باید بدانید VPS اقتصادی الزاماً سرور مجازی ارزان و حتی رایگان نیست و ارزان‌بودن دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید سرور مجازی به‌شمار نمی‌رود. طبیعتاً فارغ از قیمت نحوه کانفیگ سرور مجازی، تکنولوژی، منابع سرور و… اهمیت بیشتری دارند و روی قیمت تأثیر می‌گذارند.

سرورهای مجازی ایران ارزان‌تر از سرور مجازی اروپا یا خارج هستند و بیشترین آمادگی ممکن را برای تبدیل‌شدن به سرورهای مجازی اقتصادی دارند. نکته مهم دیگر اینکه هرچند شرکت‌های میزبانی قیمت‌های مختلفی را برای این نوع سرور ارائه می‌دهند، با در‌نظر‌گرفتن نکات اشاره‌شده در این مقاله، می‌توان به این نتیجه رسید که سرورهای مجازی اقتصادی ارزان و مناسب هستند.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع‌بندی

سرور مجازی اقتصادی و استفاده از آن، یکی از گام‌های مهم برای آن دسته از وب‌سایت‌ها یا کسب‌وکارهای اینترنتی است که با افزایش ترافیک مواجه شده‌اند و هاست داخلی یا خارجی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهایشان باشد. بااین‌حال، گاهی اوقات کمبود منابع مالی یا نیازنداشتن به منابع زیاد یا حتی کوتاه‌مدت‌بودن پروژه باعث می‌شود تا سرور مجازی اقتصادی به گزینه‌ای ایدئال تبدیل شود.

سرور مجازی ایران به‌دلیل حمایت‌های دولتی، محاسبه‌نشدن قیمت با دلار، نیروی انسانی بومی و… قیمتش مقرون‌به‌صرفه‌ است. هنگام خرید سرور مجازی اقتصادی باید به معیارهایی مانند نحوه پشتیبانی و آپ‌تایم و دردسترس‌بودن‌سرور توجه و بعد از اطمینان از آن‌ها، VPS اقتصادی را تهیه کرد.

درصورتی‌که درباره سرور مجازی اقتصادی به مشاوره تخصصی نیاز دارید یا برای خرید آن با ابهام یا سؤالی خاصی مواجه‌اید، از‌طریق بخش نظرات می‌توانید سؤال یا ابهام خود را مطرح کنید تا تیم تخصصی پارس پک در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ پاسخ دهد.

سؤالات متداول

۱. آیا سرور مجازی اقتصادی الزاماً سرور ارزانی است؟

خیر، ارزان‌بودن سرورهای مجازی الزاماً به‌معنی اقتصادی‌بودن نیست؛ هرچند سرورهای مجازی اقتصادی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.

۲. کدام سرور مجازی برای اقتصادی‌بودن قابلیت بیشتری دارد؟

سرور مجازی ایران که در داخل خاک ایران است، برای تبدیل‌شدن به سرور مجازی اقتصادی بیشترین قابلیت ممکن را دارد. در‌حال‌حاضر، بیشترین VPSهای اقتصادی را به‌کمک سرورهای مجازی داخل ایران پیکربندی کرده‌اند.

۳. آیا سرور مجازی اقتصادی برای هر پروژه‌ای مناسب است؟

خیر، سرور مجازی اقتصادی مناسب هر نوع پروژه‌ای نیست. پروژه‌های توسعه‌یافته و دارای کاربر زیاد که منابع زیادی مصرف می‌کنند، برای VPS اقتصادی مناسب نیستند؛ اما پروژه‌های کوتاه‌مدت یا دارای محدودیت مالی می‌توانند از VPS اقتصادی استفاده کنند. ناگفته نماند پروژه‌های درحال‌رشد که مصرف منابع کمی دارند، هم می‌توانند از این سرورهای مجازی استفاده کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم