فایل زیلا چیست و چه مزایایی دارد؟ نحوه کار با FileZilla

نماد نرم افزار filezilla
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 27 بهمن 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۷۱ بازدید

فایل زیلا چیست؟ FileZilla نرم‌افزاری قدرتمند و کاربرپسند برای انتقال فایل بین کامپیوترها و سرورها به‌صورت رایگان و متن‌باز در دسترس است. با استفاده از فایل زیلا می‌توانید انواع فایل‌ها را با سرعت بالایی بین دستگاه‌های مختلف از طریق پروتکل‌هایی مانند FTP منتقل کنید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، همه چیز راجع به این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب را بررسی خواهیم کرد. با خواندن این مقاله از آموزش سرویس‌ های میزبانی بلاگ پارس پک، مزایای استفاده و آموزش کار با Filezilla را یاد می‌گیرید. اگر قصد انتقال فایل‌های مختلف بین کامپیوتر و سرور را دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فایل زیلا چیست؟

FileZilla نرم‌افزاری رایگان و متن‌باز است که به شما امکان می‌دهد فایل‌های خود را به‌راحتی و با خیال راحت از طریق FTP بین کامپیوتر و سرورهای مختلف منتقل کنید. این نرم‌افزار قدرتمند و کاربردی با داشتن رابط کاربری گرافیکی ساده و کاربرپسند و پشتیبانی از انواع مختلف پروتکل‌های FTP امکان انتقال فایل‌های حجیم با سرعت بالا را برایتان فراهم می‌کند. همچنین امکان مدیریت آسان فایل‌‌ها باعث می‌شود فرایند انتقال فایل را سریع‌تر و ساده‌تر انجام دهید.

برای درک بهتر پاسخ این سوال که Filezilla چیست؟ فرض کنید صاحب چندین سایت هستید و روزانه با حجم زیادی از فایل‌های مرتبط با سایت روی کامپیوتر و سرور سروکار دارید. فایل‌هایی مانند اسناد، تصاویر، فیلم‌ها و موارد دیگر. بدون یک برنامه مدیریت فایل قدرتمند، مدیریت حجم فایل‌های حجیم سخت و زمان‌بر است. اینجاست فایل زیلا وارد میدان می‌شود تا به شما کمک کند بتوانید به‌راحتی فایل‌هایتان را مدیریت کنید.

فضای ابری پارس پک

ویژگی‌های فایل زیلا چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین کاربرد یا ویژگی‌های Filezilla چیست؟ باید بگوییم این نرم‌افزار همه‌فن حریف، شما را از گیرودار انتقال فایل‌ها نجات می‌دهد. از مدیریت فایل‌های وب‌سایت گرفته تا ارسال و دریافت فایل‌های حجیم، پشتیبان‌گیری از اطلاعات و حتی انتقال فایل بین سرورهای لوکال و ریموت، FileZilla در همه حال همراه شماست. در ویژگی و کاربرد فایل زیلا به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

۱. رابط کاربری ساده و فوق‌العاده

برای کار با فایل زیلا کلاینت یا سرور نیازی به دانش فنی ندارید. رابط کاربری ساده و جذاب این نرم‌افزار، هر کاربری را مجذوب خود می‌کند.

۲. اتصال همزمان به چند سرور 

در نرم افزار فایل زیلا می‌توانید از این سرور به آن سرور بپرید و فایل‌هایتان را بدون هیچ محدودیتی مدیریت کنید.

۳. ذخیره اطلاعات ورود

برای هر بار ورود به سرورها، رمز و نام کاربری وارد نکنید؛ نرم افزار فایل زیلا زحمت آن را از قبل کشیده و مشخصاتتان را به‌خاطر می‌سپارد.

۴. ویژگی‌های پیشرفته کاربردی

در نرم افزار فایل زیلا از ویرایش فایل‌ها به‌صورت ریموت گرفته تا تنظیمات انتقال سفارشی فایل، همه و همه در دستان شماست!

۵. امنیت مناسب

فایل زیلا سرور و کلاینت، از پروتکل‌های رمزگذاری TLS/SSL پشتیبانی می‌کند تا از فایل‌های شما در حین انتقال محافظت کند.

۶. پشتیبانی از انواع فایل‌ها

فایل زیلا کلاینت و سرور از طیف گسترده‌ای از انواع فایل‌ها، از جمله فایل‌های متنی، تصویری و صوتی پشتیبانی می‌کند.

۷. سرعت بالا

فایل زیلا سرور و کلاینت از پروتکل‌های TCP/IP برای انتقال سریع فایل‌ها استفاده می‌کنند؛ درنتیجه سرعت بالایی دارند. در ادامه مقاله فایل زیلا چیست، به آموزش آپلود فایل با Filezilla می‌پردازیم.

تصویر یک دایره آبی با لوگو فایل زیلا
نرم افزار فایل زیلا برای انتقال فایل

آموزش کار با Filezilla در ۳ گام ساده

اکنون که دانستید فایل زیلا چیست؟ در این بخش بررسی خواهیم کرد چگونه زیر ۵ دقیقه، فایل‌های‌تان را با نرم افزار فایل زیلا جابه‌جا کنید.

گام اول: فایل زیلا را نصب کنید

در اولین قدم از آموزش فایل زیلا، کافی‌است از سایت رسمی فایل زیلا به آدرس filezilla-project.org این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. پس از طی کردن فرایند نصب، پنجره‌ای مطابق زیر برایتان باز می‌شود. روی گزینه I Agree کلیک کنید.

صفحه پذیرش قوانین برای نصب فایل زیلا
برای نصب فایل زیلا و پذیرش قوانین روی گزینه I Agree کلیک کنید

گام دوم: فایل زیلا را باز کنید

در دومین مرحله از آموزش کار با Filezilla روی گزینه شورت‌کات نرم‌افزار کلیک کرده و آن را باز کنید. برای اتصال به سرور FTP با نرم افزار فایل زیلا مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. در FileZilla به منوی File بروید و Site Manager را انتخاب کنید.

۲. در پنجره Site Manager، روی New Site کلیک کنید.

۳. یک نام دلخواه برای سایت خود وارد کنید.

۴. آدرس میزبان یا IP سرور FTP را وارد کنید. آدرس میزبان معمولاً نام دامنه سایت شما است، مانند www.example.com. آدرس IP نیز یک عدد است که به‌طور منحصربه‌فرد مخصوص دستگاهتان است.

۵. نوع ورود را به Normal تغییر دهید و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

۶. روی Connect کلیک کنید.

صفحه اتصال به سرور FTP با نرم افزار فایل زیلا
برای اتصال به سرور با فایل زیلا مشخصاتتان را وارد کرده و روی گزینه Connect بزنید

اگر از cPanel استفاده می‌کنید، از همان نام کاربری و رمز عبور cPanel خود برای اتصال به FTP استفاده کنید. پس از اتصال به سرور FTP، می‌توانید فایل‌ها را بین رایانه خود و سرور انتقال دهید.

گام سوم: ویرایش، آپلود و دانلود فایل در فایل زیلا

فایل‌های رایانه‌ شما در سمت چپ و فایل‌های سرور در سمت راست قرار دارند. برای مشاهده‌ فایل‌های سایت روی پوشه‌ وب با نام public_html دوبار کلیک کنید.

صفحه انتقال فایل‌های سیستم به سرور و بالعکس ازطریق فایل زیلا
مشاهده اطلاعات رایانه و سرور در نرم‌افزار فایل زیلا

۱. ویرایش فایل‌ها

برای ویرایش فایل در سرور، کافی است روی آن راست کلیک و View/Edit را انتخاب کنید. سپس، فایل را در برنامه ویرایشگر متنی مانند نوت‌پد باز کرده و تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. پس از ذخیره تغییرات، FileZilla به شما اطلاع می‌دهد آیا می‌خواهید تغییرات را در سرور نیز اعمال کنید.

صفحه ویرایش فایل‌ها در سرور از طریق فایل زیلا
ویرایش فایل‌ها در سرور با کلیک روی گزینه View/Edit در فایل زیلا

۲. دانلود فایل‌ها

در ادامه مقاله «فایل زیلا چیست؟»، برای دانلود فایل کافی‌است در قسمت فایل‌‌های سرور راست کلیک کرده و روی Download کلیک کنید.

بخش دانلود فایل‌ها در فایل زیلا
برای دانلود فایل‌ها در فایل زیلا روی گزینه Download بزنید

۳. آپلود فایل‌ها

در آموزش آپلود فایل با Filezilla از کامپیوترتان به سرور، روی فایل مورد نظر راست کلیک کرده و به‌سادگی گزینه Upload را انتخاب کنید.

صفحه آپلود فایل با Filezilla از کامپیوتر به سرور
برای آپلود فایل از کامپیوتر به سرور روی گزینه Upload بزنید

مزایای فایل زیلا نسبت به فایل منیجر در سی پنل

وقتی پای انتخاب بین فایل زیلا و فایل منیجر در سی‌پنل به میان می‌آید، چند فاکتور اساسی وجود دارد که فایل زیلا را برنده این رقابت می‌کند. در پاسخ به اینکه «مزیت فایل زیلا چیست؟» می‌توان گفت:

  • فایل زیلا به‌صورت رایگان در دسترس است.
  • نرم افزار فایل زیلا با سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله ویندوز، مک و لینوکس سازگار است.
  • فایل زیلا رابط کاربری ساده و کاربرپسند دارد که استفاده از آن را برای افراد مبتدی راحت کرده است.
  • نرم افزار فایل زیلا از امکانات پیشرفته‌ای مانند امکان ویرایش فایل‌ها، امکان انتقال همزمان چندین فایل، امکان فشرده‌سازی و رمزگذاری فایل‌ها و… برخوردار است که آن را به ابزاری قدرتمند برای مدیریت فایل‌ها تبدیل می‌کند.

هر آنچه باید درباره مزایا و معایب‌ و نحوه استفاده از پروتکل FTP بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

FTP چیست؟

نکات کلیدی در استفاده از نرم افزار فایل زیلا چیست؟

  • قبل از شروع، از صحیح بودن اطلاعات اتصال به سرور FTP خود مطمئن شوید. این اطلاعات شامل آدرس IP سرور، نام کاربری و رمز عبور شما است.
  • برای انتقال فایل‌ها، می‌توانید از حالت «انتقال عادی» یا «انتقال فشرده‌سازی» استفاده کنید. حالت انتقال عادی سریع‌تر است و حالت انتقال فشرده‌سازی فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • برای مدیریت فایل‌ها، می‌توانید از ویژگی‌های مختلفی مانند «ویرایش فایل»، «حذف فایل» و «ساخت پوشه» استفاده کنید.
  • برای استفاده از ویژگی‌های پیشرفته نرم افزار فایل زیلا، مانند رمزگذاری فایل‌ها، می‌توانید به منوی «Setting» مراجعه کنید.

پایان دردسر ذخیره‌سازی فایل‌های حجیم با فضای ابری پارس پک

اگر دنبال یک فضای امن و مطمئن هستید تا به‌راحتی و با سرعت بالا به فایل‌هایتان از هر نقطه دنیا دست پیدا کنید، فضای ابری پارس پک نیاز شما برآورده خواهد کرد. شما می‌توانید از قابلیت مقیاس‌پذیری فضای ابری استفاده کرده و متناسب با نیاز خود، هزاران گیگابایت فایل‌ را در یک بستر امن ذخیره کنید. برای آشنایی بیشتر با فضای ابری پارس پک روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

فایل زیلا چیست؟ ابزار ضروری برای انتقال فایل بین کامپیوتر و سرور است که با رابط کاربری قدرتمند خود خیالتان را از مدیریت فایل راحت می‌کند. در این مقاله، تمام اطلاعات موردنیاز در مورد نرم افزار فایل زیلا را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله در آموزش کار با Filezilla به شما کمک کند. هر سوالی که در این زمینه دارید، در بخش نظرات می‌توانید با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. فایل زیلا چیست؟

فایل زیلا یک نرم‌افزار رایگان و منبع باز است که برای انتقال فایل بین کامپیوتر و سرور از راه دور استفاده می‌شود.

۲. FileZilla چه مزایایی دارد؟

FileZilla مزایا و ویژگی‌های متعددی دارد، از جمله:

  • سرعت انتقال بالا
  • رابط کاربری ساده و کاربرپسند
  • پشتیبانی از انواع پروتکل های FTP
  • امکانات پیشرفته مانند ویرایش فایل ها، فشرده سازی و رمزگذاری فایل‌ها

۳. آیا فایل زیلا برای انتقال فایل‌های بزرگ مناسب است؟

بله، فایل زیلا با پشتیبانی از سرعت انتقال بالا، گزینه مناسبی برای انتقال فایل‌های بزرگ است.

۴. فایل زیلا از چه پروتکل‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

فایل زیلا از سه پروتکل FTP ،SFTP و FTPS پشتیبانی می‌کند. پروتکل FTP ساده‌ترین روش برای انتقال فایل‌ها است، اما پروتکل‌های SFTP و FTPS امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم