فایروال چیست؟ هر آنچه باید درباره دیواره آتش بدانید!

فایروال امنیتی
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
پنج‌شنبه 19 بهمن 1402
مطالعه: ۱۹ دقیقه ۰ نظر ۲۷۳ بازدید

فایروال چیست؟ Firewall حکم نگهبان شبکه‌ شما را دارد. درست مثل یک نگهبان واقعی، کارش این است که مراقب ورود و خروج اطلاعات از شبکه‌تان باشد و از نفوذ داده‌های خطرناک به حریم خصوصی شما جلوگیری کند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، اساسی‌ترین نکات راجع به فایروال را بررسی خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله از آموزش امنیت بلاگ پارس پک، با مزایا، کاربرد و انواع فایروال آشنا خواهید شد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فایروال چیست و چگونه کار می‌کند؟

فایروال (Firewall) یا دیواره آتش یک سیستم امنیتی است که از شبکه شما در برابر تهدیدات خارجی محافظت می‌کند و مانند دیواری بین شبکه داخلی قابل اعتماد و شبکه خارجی غیرقابل اعتماد عمل کرده که با بررسی درخواست‌های ورودی براساس قوانین امنیتی از پیش تعیین شده، جریان داده‌های ورودی و خروجی سیستم شما را برای محافظت از سیستم کنترل می‌کند.

در پاسخ به این سوال که فایروال چیست به زبان ساده می‌توان گفت یک لایه امنیتی برای محافظت از داده‌های شما در شبکه است و مانند یک بادیگارد از نفوذ ترافیک غیرمجاز به حریم خصوصی شما جلوگیری می‌کند. فایروال با بررسی هر درخواست ورودی، تعیین می‌کند آیا این درخواست مجاز است یا خیر. اگر درخواست مجاز باشد، اجازه می‌دهد درخواست ادامه پیدا کند. اگر درخواست غیرمجاز باشد، فایروال درخواست را مسدود می‌کند.

خرید CDN پارس پک

نگاهی دقیق بر نحوه کار فایروال

 نحوه کار فایروال مانند یک سرباز وظیفه‌شناس است و مرزی محکم بین شبکه‌ داخلی شما و دنیای اینترنت ایجاد می‌کند. در پاسخ به اینکه وظیفه فایروال چیست، می‌توان گفت وظیفه‌ اصلی آن، بازرسی دقیق تمام بسته‌های اطلاعاتی است که قصد ورود یا خروج از شبکه‌ شما را دارند. بسته‌های اطلاعاتی، مانند قطعات کوچکی از یک پازل هستند که برای انتقال اطلاعات در اینترنت استفاده می‌شوند.

فایروال فقط به ترافیکی خوش‌آمد می‌گوید که از قبل ورود آن هماهنگ شده باشد. به‌عبارتی عملکرد فایروال به‌گونه‌ای است که پس از بررسی دقیق این بسته‌ها، با کمک مجموعه‌ای از قوانین از پیش تنظیم‌شده، بسته‌های بی‌خطر را از مخرب تشخیص می‌دهد. این قوانین مانند دستورالعمل‌های یک مرزبان هوشیار، فایروال را در تصمیم‌گیری‌هایش راهنمایی می‌کنند.

عملکرد فایروال بر اساس چند نکته‌ مهم در داده‌ها تعیین می‌شوند. مانند اینکه ترافیک از کجا آمده است؟ به کجا می‌رود و چه محتوایی دارد. برای مثال، تصویر زیر نشان می‌دهد چطور فایروال اجازه ورود به ترافیک مجاز را در شبکه خصوصی کاربر می‌دهد:

ورود ترافیک عادی در شبکه خصوصی
نقش فایروال در ورود ترافیک عادی به شبکه خصوصی

در تصویر بعدی می‌بینید فایروال جلوی ترافیک مخرب و غیرمجاز هکر را می‌گیرد و اجازه ورود او به شبکه خصوصی را نمی‌دهد.

ورود ترافیک غیرمجاز به شبکه خصوصی
فرایند کار فایروال در مواجه با ترافیک غیرعادی

علاوه‌براین، فایروال امکان بازسازی بسته‌های اطلاعاتی را هم دارد. یعنی می‌تواند آن‌ها را براساس قوانین خود تغییر دهد و به پروتکل‌های شبکه بگوید هر بسته را به کجا ارسال کنند. این ویژگی به فایروال اجازه می‌دهد ترافیک شبکه را به شکل هوشمندانه‌تری مدیریت کند و امنیت شبکه را بیش از پیش ارتقا دهد.

در پاسخ به این سوال که فایروال جلوی کدام حملات را می‌گیرد، باید گفت فایروال‌ها با استفاده از الگوریتم‌های مختلف، ترافیک ورودی و خروجی را بررسی می‌کنند و اگر ترافیک مطابق با قوانین تعریف‌شده در فایروال نباشد، آن را مسدود می‌کنند. این قوانین براساس آدرس IP، پورت، پروتکل، نوع ترافیک و سایر عوامل تعریف می‌شوند و جلوی حملاتی مانند حملات DoS و DDoS را می‌گیرند.

نکته:

فایروال مثل یک پلیس در خیابان‌های شبکه گشت می‌زند و ماشین‌هایی با پلاک غیرمجاز را متوقف می‌کند.

بررسی ۷ لایه‌ از سطوح فایروال 

نکته‌ جالب اینجاست که قوانین در سطوح مختلف شبکه متفاوت هستند. درست مانند یک مرزبان که در هر منطقه‌ مرزی قوانین متفاوتی اعمال می‌کند، فایروال هم برای هر سطح از شبکه، قوانین متناسب با آن را به کار می‌گیرد.

  • لایه ۱ (فیزیکی): مربوط به انتقال داده‌ها به‌صورت فیزیکی است.
  • لایه ۲ (داده): مربوط به آدرس‌دهی و تحویل داده‌ها در یک شبکه محلی است.
  • لایه ۳ (شبکه): مربوط به آدرس‌دهی و تحویل داده‌ها در یک شبکه گسترده است.
  • لایه ۴ (حمله): این لایه مربوط به مدیریت اتصالات بین برنامه‌های کاربردی است.
  • لایه ۵ (جلسه): این لایه مربوط به مدیریت جلسات بین برنامه‌های کاربردی است.
  • لایه ۶ (نمایش): مرتبط با نمایش داده‌ها برای کاربر است.
  • لایه ۷ (کاربرد): لایه آخر مربوط به برنامه‌های کاربردی است.

انواع مختلفی از فایروال وجود دارد که بسته‌های داده را در سطوح مختلف شبکه می‌خوانند. پس از بررسی نحوه عملکرد فایروال، سراغ بخش بعدی آموزش «انواع فایروال چیست» می‌رویم تا با انواع مختلف فایروال آشنا شویم.

مدل ۷ لایه شبکه در ارتباط با فایروال
قوانین متفاوت فایروال در مدل ۷ لایه OSI شبکه

انواع فایروال چیست؟

فاروال‌ها مانند سلاح‌های امنیتی به چندین نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع فایروال و نحوه کار هر کدام را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

۱. فایروال فیلترکننده‌ بسته (Packet-Filtering Firewall)؛ یک نگهبان ساده

فایروال‌های فیلترینگ بسته‌ای استاتیک در لایه سوم شبکه فعال هستند. آن‌ها به‌صورت تک‌تک، بسته‌های داده‌ عبوری از شبکه را بررسی می‌کنند و بر اساس مبدا و مقصد آن‌ها، اجازه عبور را صادر می‌کنند. مثل این که هر بار کسی بخواهد وارد مجلسی شود، فقط کارت شناسایی‌ او را چک کنند و اگر معتبر بود، به او اجازه ورود دهد.

فایروال فیلترکننده‌ بسته
معرفی نحوه کار فایروال Packet-Filtering Firewall

۲. فایروال سطح جلسه (Circuit-Level Gateway Firewall)؛ یک نگهبان باهوش

این نوع از فایروال‌‌ها در لایه ۵ فعال هستند. آن‌ها هنگام برقراری ارتباط، بسته‌های داده‌ کاربردی را بررسی می‌کنند و درصورت سالم بودن، یک ارتباط پایدار بین دو شبکه برقرار می‌کنند. بعد از برقراری ارتباط، فایروال دیگر نظارتی بر آن ندارد.

این فایروال نسبت به نوع قبلی، یک قدم جلوتر می‌رود و نه تنها به آدرس، بلکه به نوع ارتباط بین فرستنده و گیرنده هم دقت می‌کند. او علاوه‌بر مبدا و مقصد، وضعیت ارتباطات و مسیر امن برای تبادل اطلاعات را هم بررسی می‌کند. فایروال سطح جلسه کاری به محتوای بسته ندارد. یعنی اگر کسی از این مسیر امن سواستفاده کند، کاری از دستش برنمی‌آید.

۳. فایروال بازرسی سطح (Stateful Inspection Firewall)؛ نگهبان همه فن حریف 

منظور از این نوع فایروال‌ چیست؟ این فایروال برخلاف فایروال‌های فیلتر بسته‌ استاتیک، توانایی نظارت بر ارتباطات جاری و به خاطر سپردن ارتباطات گذشته را دارد. آن‌ها کار خود را در لایه ۴ شروع کردند و امروزه می‌توانند بر چندین لایه، از جمله لایه برنامه‌های کاربردی (لایه ۷) هم نظارت کنند.

این نگهبان همه‌ فن‌ حریف بررسی می‌کند قبلاً چه بسته‌هایی رد و بدل شده و براساس آن تصمیم می‌گیرد به بسته‌ جدید اجازه ورود دهد یا خیر. به‌عبارتی، تاریخچه ارتباطات را در نظر می‌گیرد. دقیقا مانند این که نگهبان، علاوه‌بر کارت شناسایی، هر فرد را با چهره و سابقه او بشناسد.

نحوه کار فایروال بازرسی سطح
فرایند کار فایروال Stateful Inspection Firewall

۴. فایروال پروکسی (Proxy Firewall)؛ متخصص امنیتی سخت‌گیر

فایروال‌های پروکسی از دیگر انواع فایروال هستند که به عنوان فایروال‌های سطح برنامه‌نویسی (لایه ۷) شناخته می‌شوند. این نوع فایروال در خواندن و فیلتر کردن پروتکل‌های برنامه‌نویسی منحصربه‌فرد است. فایروال‌های پروکسی ترکیبی از بازرسی سطح برنامه‌نویسی، «بازرسی بسته‌ی عمیق (DPI)»، یا بازرسی بسته‌ پویا هستند.

این نگهبان حکم یک متخصص امنیتی را دارد. علاوه‌بر بررسی بسته‌ها، محتوای آن‌ها را هم می‌خواند. یعنی تشخیص می‌دهد مثلاً یک ایمیل حاوی چه چیزی است و براساس آن تصمیم می‌گیرد به مقصد برسد یا نه. این فایروال دقیقا مثل یه نگهبان سخت‌گیر، هر بسته اطلاعاتی را چک می‌کند تا خیالش از بابت امنیت راحت شود. البته این دقت زیاد، سرعت شبکه را پایین می‌آورد.

نحوه کار فایروال پروکسی
بررسی بسته‌ها و محتواهایشان با فایروال پروکسی

۵. فایروال نسل بعدی (Next-Generation Firewall)؛ نگهبان پیشرفته

تهدیدات در حال تکامل، به راه‌حل‌های بهتری نیاز دارند و فایروال‌های نسل بعدی با ترکیب ویژگی‌های یک فایروال سنتی با سیستم‌های جلوگیری از نفوذ شبکه (IPS)، در این موضوع در صدر جدول فایروال‌ها قرار می‌گیرند.

این فایروال، ترکیبی از همه فایروال‌های قبلی است. در واقع علاوه‌براینکه فیلتر کننده است، وضعیت ارتباطات و محتوای بسته‌ها بررسی می‌کند. همچنین می‌تواند به‌صورت خودکار تهدیدهای جدید را شناسایی کند و جلوی آن‌ها را بگیرد.

۶. فایروال هیبریدی؛ نگهبان ترکیبی 

منظور از این فایروال چیست؟ همان‌طور که از نام آن پیداست، فایروال‌های هیبریدی از دو یا چند نوع فایروال در یک شبکه خصوصی واحد استفاده می‌کنند. یعنی ترکیبی از مزایای انواع فایروال ارائه می‌دهد و یک راه‌حل امنیتی همه‌جانبه‌تر ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، یک فایروال هیبریدی ممکن است از یک فایروال بازرسی بسته‌ پویا برای فیلتر کردن ترافیک عمومی و از فایروال پروکسی برای فیلتر کردن ترافیک حساس استفاده کند.

توجه:

فایروال یک ابزار قدرتمند برای محافظت از شبکه شما در برابر حملات سایبری است. این ابزار زمانی قدرتمند عمل می‌کند که آن را متناسب با نیازهای خود تنظیم و مرتب به‌روزرسانی کنید. درغیراین‌صورت ممکن است فایروال‌ در محافظت از شبکه شما عملکرد قدرتمندی نداشته باشد. برای مثال، اگر از یک شبکه خانگی استفاده می‌کنید، نیازی به تنظیمات امنیتی پیچیده ندارید. درحالی‌که برای استفاده در یک شبکه سازمانی باید فایروال را برای مقابله با حملات پیشرفته‌تر تنظیم کنید.

با مزایا و معایب انواع فایروال در یک نگاه آشنا شوید

نوع فایروال مزایا معایب
فایروال فیلتر بسته‌ استاتیک ساده و آسان برای پیکربندی انعطاف‌پذیری محدود

نمی‌تواند محتوای بسته‌ها را بررسی کند.

فایروال درگاه سطح جلسه انعطاف‌پذیری بیشتر از فایروال فیلتر بسته‌ استاتیک نمی‌تواند تهدیدات پیشرفته را تشخیص دهد.

ممکن است ترافیک قانونی را مسدود کند.

فایروال بازرسی سطح انعطاف‌پذیری بیشتر از فایروال فیلتر بسته‌ استاتیک و سطح جلسه ممکن است بر ترافیک مثبت نیز تاثیر بگذارد.
فایروال پروکسی انعطاف‌پذیری بیشتر از فایروال بازرسی بسته‌ پویا ممکن است بر ترافیک مثبت نیز تاثیر بگذارد.
فایروال نسل بعدی محافظت در برابر تهدیدات پیشرفته پیچیده و گران‌تر از سایر انواع فایروال است.
فایروال هیبریدی ترکیبی از مزایای انواع مختلف فایروال پیچیده‌تر و گران‌تر از سایر انواع فایروال است.

فایروال نرم افزاری چیست؟ از برنامه‌های ضروری کامپیوتر تا سرور

فایروال نرم‌افزاری برنامه کامپیوتری است که روی یک کامپیوتر یا سرور نصب می‌شود و وظیفه محافظت از شبکه در برابر ترافیک ناخواسته را بر عهده دارد. فایروال نرم‌افزاری، بر اساس قوانینی که توسط مدیر شبکه تعیین می‌شود، کار می‌کند. این قوانین، مشخص می‌کند چه ترافیکی مجاز است و چه ترافیکی مجاز نیست.

برای مثال، یک قانون فایروال ممکن است تعیین کند فقط ترافیک HTTP مجاز از اینترنت وارد شبکه شود. این یعنی ترافیک دیگری، مانند ترافیک FTP یا SSH، اجازه ورود به شبکه را نخواهد داشت.

نگاهی بر قابلیت‌های فایروال شخصی 

فایروال شخصی نوعی از فایروال نرم‌افزاری است که روی رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه نصب می‌شود و مانند یک نگهبان، از آن در برابر حملات سایبری محافظت می‌کند. فایروال شخصی، ترافیک ورودی و خروجی را از رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه بررسی می‌کند و اگر ترافیک مطابق با قوانین تعریف‌شده در فایروال نباشد، آن را مسدود می‌کند. در پاسخ به این سوال که وظیفه این فایروال چیست، باید بگوییم فایروال‌های شخصی معمولاً برای محافظت از رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تلفن همراه خانگی و تجاری استفاده می‌شوند.

فرض کنید کاربری در حال بازدید از یک وب‌سایت است. ترافیک درخواست کاربر توسط فایروال شخصی بررسی می‌شود. اگر آدرس IP وب‌سایت در قوانین فایروال شخصی مجاز باشد، اجازه عبور می‌یابد و کاربر می‌تواند وب‌سایت را مشاهده کند. اگر آدرس IP وب‌سایت در قوانین فایروال شخصی مجاز نباشد، مسدود شده و کاربر نمی‌تواند وب‌سایت را مشاهده کند.

افزایش امنیت با فایروال
استفاده از فایروال برای افزایش امنیت

فایروال سخت‌افزاری چیست؟ سیستم مستقل از کامپیوتر 

فایروال سخت‌افزاری، یک سیستم مستقل است که جدا از کامپیوتر فعالیت می‌کند و اطلاعات ورودی از اینترنت را فیلتر می‌کند. اگر یک مودم روتر اینترنت دارید، احتمالاً مودم از یک فایروال سخت‌افزاری برخوردار باشد. فایروال‌های سخت‌افزاری از نوع فیلترینگ بسته‌ای استفاده می‌کنند. یعنی هر بسته داده را به‌دقت بررسی کرده و مبدأ و مقصد آن را می‌خوانند. فایروال‌های سخت‌افزاری معمولاً برای شبکه‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شوند.

فایروال مجازی چیست؟ نگهبان هوشیار شبکه مجازی

در دنیای مجازی مانند دنیای واقعی، امنیت حرف اول را می‌زند. اینجاست که فایروال‌های مجازی، مانند نگهبانانی هشیار، از شبکه‌های مجازی محافظت می‌کنند. در پاسخ به اینکه وظیفه این نوع فایروال چیست، باید گفت درست مثل فایروال‌های سخت‌افزاری است با این تفاوت که درون محیط‌های مجازی‌سازی شده کار می‌کنند. این فایروال‌ها بین ماشین‌های مجازی (VM) و دنیای بیرون قرار می‌گیرند و با دقت تمام ترافیک شبکه را زیر نظر می‌گیرند.

برای آشنایی با فایروال Config Server و نحوه نصب و استفاده از آن مقاله زیر را از دست ندهید.

فایروال CSF چیست؟

فایروال ابری چیست؟ محافظ سرسخت زیرساخت‌های ابری

این فایروال‌ها نوع خاصی از فایروال مجازی هستند که به‌طور خاص برای فعالیت در زیرساخت‌های ابری طراحی شدند. در پاسخ به اینکه وظیفه این فایروال چیست، می‌توان گفت آن‌ها مانند یک سیستم امنیتی پیشرفته، ترافیک ماشین‌های مجازی و کانتینرها را در محیط ابر فیلتر و نظارت می‌کنند. این فایروال‌ها با ماهیت پویا و مقیاس‌پذیر محیط‌های ابری سازگار و با پلتفرم‌های ابری مانند Kubernetes یکپارچه می‌شوند.

مقایسه فایروال‌های مبتنی بر هاست و شبکه

فایروال‌های مبتنی بر شبکه، دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که در شبکه قرار می‌گیرند. این فایروال‌ها ترافیک ورودی و خروجی کل شبکه را بررسی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند کدام ترافیک اجازه عبور دارد و کدام یک باید مسدود شود. این نوع فایروال در مقابل محافظت از شبکه‌های بزرگ، هزینه بالاتری نسبت به فایروال‌های شبکه دارد. درحالی‌که نرم‌افزارهای فایروال مبتنی بر هاست، برای محافظت از یک کامپیوتر یا دستگاه خاص در برابر دسترسی‌های غیرمجاز، روی آن نصب می‌شوند. وظیفه فایروال‌ هاست بررسی ترافیک ورودی و خروجی از دستگاهی است که روی آن نصب شده است.

ویژگی فایروال مبتنی بر شبکه فایروال مبتنی بر هاست
نوع سخت‌افزار نرم‌افزار
محل نصب شبکه رایانه یا دستگاه دیگر
محدوده محافظت کل شبکه دستگاهی که روی آن نصب است.
هزینه بالا پایین
سرعت بالا پایین
قابلیت مدیریت پیشرفته متوسط
قابلیت سفارشی‌سازی متوسط بالا

کاربرد فایروال چیست؟ 

اکنون که دانستیم فایروال چیست و انواع آن به چند دسته تقسیم می‌شود، نوبت به بررسی کاربرد فایروال رسیده است. در این بخش، برای درک این سوال که وظیفه فایروال چیست آن را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

۱. دفاع در برابر تهدیدات

فایروال‌ها در ورودی شبکه‌ سازمان، مثل یک نگهبان مراقب هستند و از ورود حملات بدافزاری و هکرها جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند داخل شبکه را نیز به بخش‌های مختلف تقسیم کنند تا جلوی آسیب‌های داخلی را بگیرند.

۲. ثبت و بررسی فعالیت‌ها

فایروال‌ها مثل یک دفترچه‌ یادداشت دقیق، تمام فعالیت‌های شبکه را ثبت می‌کنند. مدیران شبکه می‌توانند با بررسی این اطلاعات، الگوهای مشکوک را شناسایی کنند و قوانین فایروال را به روز نگه دارند.

۳. فیلتر کردن ترافیک

در یک شبکه‌ خانگی، فایروال می‌تواند ترافیک اینترنت را فیلتر کند و اگر کسی قصد ورود غیرمجاز به شبکه را دارد، به کاربر هشدار دهد. این موضوع برای اتصالات دائم به اینترنت مثل ADSL یا کابل مودم بسیار مهم است. زیرا این نوع اتصال‌ها از آدرس‌های IP ثابت استفاده می‌کنند. فایروال اطمینان می‌دهد که فقط محتوای مطمئن و بی‌خطر از اینترنت وارد شبکه می‌شود.

۴. کنترل و مسدود کردن دسترسی

فایروال‌ها برای کنترل و مسدود کردن دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از استفاده‌ غیرمجاز جلوگیری کنند. برای مثال، یک سازمان می‌تواند با استفاده مدیریت فایروال، دسترسی به وب‌سایت‌های نامناسب برای کارمندان را مسدود کند تا مطمئن شود آن‌ها هنگام کار در اینترنت، قوانین شرکت را رعایت می‌کنند.

کاربرد فایروال
افزایش امنیت و سرعت شبکه با استفاده از فایروال

مزایا و معایب فایروال چیست؟

پس از اینکه دانستیم فایروال چیست و چه کاربردی دارد، حالا نوبت بررسی معایب و مزایای فایروال است. با مطالعه این بخش، نگاه دقیق‌تری بر ویژگی‌های فایروال پیدا خواهید کرد.

۴ نمونه از مزایای فایروال؛ نگهبان امنیتی دنیای دیجیتال

مزایای فایروال استفاده از آن را برای هر شبکه‌ بزرگ و کوچک، ضروری کرده است. مزایایی از جمله:

۱. سپر بلای حریم خصوصی و امنیت شبکه

تصور کنید در خانه‌‌ای زندگی می‌کنید که به جای قفل محکم روی در، فقط یک پرده نازک در ورودی نصب شده باشد. فایروال، نقش یک قفل محکم را دارد که خیال‌تان را راحت می‌کند. فایروال، جلوی دسترسی افراد غیرمجاز به شبکه‌ شما را می‌گیرد. خدمات کامپیوتری مختلف مثل نصب نرم‌افزارها و بازدید از وب‌سایت‌ها، گاهی مثل سوراخ‌های ریزی در دیوار امنیتی هستند. فایروال این سوراخ‌ها را پیدا می‌کند تا هیچ غریبه‌ای نتواند وارد حریم خصوصی شبکه‌ شما شود.

۲. سرعت نور در برابر حملات

فایروال با مدیریت ترافیک شبکه باعث می‌شود کارها سریع‌تر انجام شوند. گویی که می‌خواهید حوالی ساعت ۵ یا ۶ غروب از مترو استفاده کنید. تصور کنید به‌جای هجوم مردم به واگن‌های مترو همه افراد در صف‌های منظم وارد مترو شوند. ترافیک در شبکه هم همینطور است. فایروال، صف مرتبی برای ترافیک شبکه ایجاد می‌کند تا همه‌چیز به آرامی پیش برود.

۳. قوانین امنیتی؛ اعمال قانون فقط با یک کلیک

با فایروال، دیگر نیازی نیست برای هر کامپیوتر یا دستگاه در شبکه‌تان، قوانین امنیتی جداگانه تنظیم کنید. یک فایروال قدرتمند، مثل فرمانده‌ کل قوا، می‌تواند تمام قوانین امنیت شبکه را کنترل و به‌روزرسانی کند.

۴. محافظت از فریب و کلاهبرداری؛ تله‌ی سیاه برای کلاه‌برداران اینترنتی

فایروال، مانع از حملات فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌شود. تصور کنید می‌خواهید وارد یک سایت خرید اینترنتی شوید. یک سارق در کمین است تا اطلاعات شما را بدزدد. فایروال، نگهبانی است که جلوی این سارق‌ها را می‌گیرد.

هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها، مزایا، انواع و نحوه کار فایروال وب بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

WAF چیست؟

معایب فایروال چیست؟ بررسی ۳ نکته مهم

فایروال‌ها، ستون‌های اصلی امنیت شبکه هستند، اما نباید فقط به آن‌ها تکیه کرد. آگاهی از چالش‌های مقابل فایروال‌ها و تعیین راهکارهای امنیتی چند لایه، کلید محافظت جامع و قدرتمند از شبکه‌ در برابر تهدیدات سایبری است.

۱. دقت مداوم بر ترافیک سنگین

تصور کنید یک پلیس مجبور باشد تک‌تک ماشین‌های عبوری از یک بزرگراه شلوغ را به‌دقت بازرسی کند. قطعاً سرعت عبور و مرور کم می‌شود، درست است؟ فایروال هم مشابه همین کار را با بسته‌های اطلاعاتی انجام می‌دهد. در شبکه‌های بزرگ با قوانین پیچیده، این بازرسی‌های دقیق سرعت شبکه را کاهش می‌دهند. البته با بهینه‌سازی قوانین و استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمندتر، می‌توان این مشکل را کمتر کرد.

۲. شمشیر دو لبه قوانین فایروال 

تنظیم قوانین فایروال مثل راه رفتن روی لبه‌ تیغ است. اگر قوانین بیش از حد سخت‌گیرانه باشند، ممکن است جلوی ترافیک‌های سالم و ضروری را هم بگیرند (خطاهای مثبت). از طرفی اگر قوانین بیش از حد آزاد باشند، ممکن است تهدیدها و بدافزارها از چشم فایروال دور بمانند (خطاهای منفی). پس تنظیم دقیق و متعادل قوانین، نیاز به دقت و تخصص دارد.

۳. دید محدود، قدرت محدود

فایروال‌ها معمولا بازرسی سطحی بسته‌های داده را انجام می‌دهند و ممکن است تهدیدات پنهان در ترافیک سطح برنامه را نبینند. ترکیب فایروال‌ها با لایه‌های امنیتی دیگر مانند WAFها، امنیت شبکه را به‌طور چشمگیری تقویت می‌کند.

برای آشنایی با انواع حملات دیداس و روش‌های مقابله با آن‌ها مقاله زیر را بخوانید.

دیداس چیست؟

۴ نکته مهم در مدیریت فایروال

در این قسمت چند نکته برای استفاده‌ بهینه و مدیریت فایروال را به‌خاطر بسپارید:

۱. به‌روزرسانی؛ کلید طلایی امنیت

اهمیت آپدیت‌های فایروال را دست‌کم نگیرید. این آپدیت‌ها مثل واکسن عمل می‌کنند و فایروال را در مقابل جدیدترین تهدیدات و آسیب‌پذیری‌ها مقاوم می‌سازند. پس همیشه در اولین فرصت ممکن، فایروال خود را به‌روز کنید.

۲. هم‌افزایی فایروال و آنتی‌ویروس؛ قدرتی دوچندان

فایروال و آنتی‌ویروس مثل دو یار هم‌قسم، امنیت شبکه‌ شما را تضمین می‌کنند. فایروال مثل یک نگهبان، دروازه‌های ورودی و خروجی شبکه را کنترل کرده و آنتی‌ویروس مثل یک پزشک، سلامتی سیستم شما را از درون بررسی می‌کند. با استفاده‌ همزمان از هر دو، خیالتان راحت است که هیچ خطری از چشمان تیزبین آن‌ها پنهان نمی‌ماند.

۳. مدیریت دقیق درگاه‌ها و میزبان‌ها؛ بستن راه‌های نفوذ

هر درگاه و میزبان در شبکه‌ شما مانند یک پنجره در دنیای بیرون است. با محدود کردن دسترسی‌های ورودی و خروجی و تنظیم فهرستی از آدرس‌های IP قابل‌اعتماد، جلوی نفوذهای غیرمجاز و ترافیک‌های مشکوک را بگیرید.

۴. بکاپ‌گیری مداوم؛ همیشه در دسترس

به‌خاطر بسپارید از اطلاعات مهم روی شبکه و سیستم‌های حیاتی خود به‌طور مرتب نسخه‌ پشتیبان تهیه کنید تا درصورت بروز هرگونه مشکل، امکان بازیابی آن‌ها را داشته باشید.

امنیت و سرعت فوق‌العاده را با CDN پارس پک تجربه کنید!

با استفاده از CDN پارس پک نه‌تنها از سرعت و امنیت فوق‌العاده برای وب‌سایت خود بهره‌مند می‌شوید، بلکه می‌توانید بار ترافیکی وب‌سایت خود را نیز به‌طور کامل کنترل کنید.  این سرویس  با ارائه امکان تعریف قوانین ورودی و خروجی فایروال به شما کمک می‌کند امنیت سایت خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهید. با شبکه توزیع محتوای پارس‌پک در سه گام ساده قوانین دسترسی به وب‌سایت خود را در فایروال تعریف کنید و خیالتان از بابت امنیت آن راحت باشد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس صفحه زیر کمکتان می‌کند.

جمع‌بندی 

فایروال چیست؟ پاسخ این سوال را همراه با کاربرد، انواع و مزایای فایروال به‌طور کامل بررسی کردیم. اگر در مورد آموزش «فایروال چیست» سوالی دارید، در انتهای همین مقاله در بخش نظرات سوالاتتان را مطرح کنید. ما در سریع‌ترین زمان مشتاقانه به آن‌ها پاسخ خواهید داد تا راهنمای شما در این مسیر باشیم.

سؤالات متداول

۱. فایروال چیست؟

فایروال یک دستگاه و نرم‌افزار امنیتی است و مانند یک سد بین یک شبکه داخلی قابل اعتماد و یک شبکه خارجی غیرقابل اعتماد مانند اینترنت عمل می‌کند. این دستگاه ترافیک شبکه را براساس قوانین امنیتی از پیش تعریف‌شده، نظارت و کنترل می‌کند تا از دسترسی غیرمجاز و تهدیدات شبکه جلوگیری کند.

۲. تفاوت آنتی ویروس با فایروال چیست؟

استفاده از هر دو برای داشتن امنیت کامل ضروری است. فایروال جلوی ورود افراد غریبه را می‌گیرد و آنتی ویروس هم خیال شما را از هرگونه خرابکاری درون سیستم راحت می‌کند. با این ترکیب قدرتمند، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از خودشان در برابر تهدیدات خارجی و داخلی محافظت کنند.

۳. کدام نوع فایروال را انتخاب کنم؟

انتخاب نوع فایروال مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • بودجه: هزینه فایروال‌ها متفاوت است.
  • نیازهای امنیتی: نیازهای امنیتی شبکه خود را در نظر بگیرید.
  • اندازه شبکه: اگر شبکه شما بزرگ است، به یک فایروال قدرتمند با قابلیت‌های پیشرفته نیاز دارید.

با درنظر گرفتن این موارد، فایروال موردنیاز شما براساس نوع عملکردی که از آن انتظار دارید، متفاوت است.

منابع:techtarget.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم