تفاوت طراحی سایت با سایت سایز و برنامه نویسی؛ کدام بهتر است؟

طراحی سایت با وردپرس یا html
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 17 خرداد 1402
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۱۱۶۳ بازدید

آشنایی با تفاوت طراحی سایت با سایت سایز و برنامه نویسی به شما کمک می‌کند تا با بررسی مزیت‌ها و معایب طراحی و راه‌اندازی سایت با سایت ساز و برنامه نویسی، بهترین انتخاب را داشته باشید. سایت ساز برای طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟ در پاسخ به‌ این پرسش‌، می‌توان گفت فارغ از اینکه چه راهی انتخاب می‌کنید، داشتن وب‌سایتی با طراحی عالی لازمه تمام کسب‌وکارها در فضای دیجیتال شده است. وب‌سایتی با طراحی نامناسب کاربران را از آن ناامید می‌کند و باعث می‌شود در همان نگاه اول روی ضربدر قرمز مرورگر کلیک کنند و هیچ‌وقت به وب‌سایتتان بازنگردند. برای جلوگیری از این اتفاق، داشتن وب‌سایتی جذاب و کاربرپسند اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از بلاگ پارس پک، دو روش طراحی سایت با سایت‌ساز و برنامه‌نویسی را مقایسه خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله، خواهید توانست براساس نیازتان بهترین روش را برای طراحی وب‌سایت خود انتخاب کنید.

استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت

سایت ساز ابزاری است که بدون نیاز به کدنویسی، امکان طراحی وب‌سایتی شکیل و آماده را فراهم می‌کند. این یعنی به‌راحتی می‌توانید با ویرایشگرهای سایت‌ساز قسمت‌های مختلف آن را به سلیقه خودتان سفارشی‌سازی کنید. سایت‌سازها به‌صورت آفلاین و آنلاین وجود دارند؛ البته نسخه آنلاین آن‌ها محبوب‌تر است؛ زیرا این امکان را فراهم می‌کند تا هم‌زمان با تغییر و ویرایش قسمت‌های مختلف، نتیجه تغییرات اِعمالی روی وب‌سایت را مشاهده کنید.

نمونه‌ای از سایت‌سازهای آنلاین و محبوب، وردپرس و شاپیفای هستند. هر پلتفرم یا سایت‌ساز ویژگی‌های مختلفی دارد که آن را برای کاربردی خاصی مناسب کرده است. برای مثال، یکی از پلتفرم‌های برتر آنلاین برای فروشگاه‌های اینترنتی وردپرس است. جالب است بدانید در سال ۲۰۲۰ بیش‌ از ۳۳درصد وب‌سایت‌های دنیا با وردپرس ساخته شدند.

تفاوت طراحی سایت با سایت سایز و برنامه نویسی

تفاوت طراحی سایت با سایت سایز و برنامه نویسی

مزایای استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت

در‌ادامه، شما را با مزایای استفاده از سایت‌ساز برای طراحی سایت بیشتر آشنا می‌کنیم.

۱. استفاده آسان و بدون نیاز به تسلط بر کدنویسی

ویژگی مهم بسیاری از سایت‌سازها این است که به‌راحتی و با یک کلیک می‌توان آن را تغییر داد؛ درنتیجه، با فراغ‌بال و بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید وب‌سایت فروشگاهی یا شرکتی یا نمونه‌کارتان را با چند کلیک طراحی کنید. استفاده راحت از سایت‌ساز آن را برای کاربران مبتدی و ناآشنا با دانش کدنویسی نیز مناسب کرده است.

۲. برخورداری از قالب‌های آماده

قالب‌های از‌پیش‌آماده‌شده کارتان را برای طراحی وب‌سایت و صفحه‌ها آسان می‌کند. حتی اگر هیچ ایده‌ای برای وب‌سایتتان ندارید، از قالب‌های از‌پیش‌آماده سایت‌ساز می‌توانید استفاده و بهترین وب‌سایت را طراحی کنید. با این قالب‌ها هر زمان که بخواهید، طراحی وب‌سایتتان را می‌توانید تغییر دهید. البته برای جلوگیری از وجود کدهای مخرب به‌جای استفاده از قالب‌های نال، باید از وب‌سایت معتبر قالب را تهیه کنید.

۳. به‌صرفه و اقتصادی

بسیاری از طراحان وب و سایت‌سازهای آماده خدمات میزبانی وب را نیز در پلن خود جای داده‌اند. بدین‌ترتیب، نیازی نیست برای خرید سرور و دامنه یا حتی ایمیل تجاری هزینه کنید. سایت‌ساز یا شرکت ارائه‌دهنده در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند و گاهی اوقات دامنه و سرور و ایمیل تجاری را دراختیارتان قرار می‌دهد. هرچند مانند دامنه یا سرور اختصاصی نیست، برای طراحی وب‌سایت با سرمایه‌ای اندک کارتان را راه می‌اندازد.

۴. امکان اتصال به سرویس‌های دیگر با پلاگین‌های کاربردی

زمانی‌که برای ساخت وب‌سایت از سیستم مدیریت محتوای محبوبی مانند وردپرس استفاده می‌کنید، با یک کلیک به‌سادگی می‌توانید وب‌سایت را به درگاه، ابزارهای سئو، پلتفرم‌های فروشگاه‌ اینترنتی یا هر سرویس دیگری متصل کنید. علاوه‌براین، با پلاگین‌های کاربردی می‌توانید وب‌سایتتان را با یک کلیک و بدون نیاز به داشتن علم کدنویسی شخصی‌سازی کنید. برای مثال، در پلتفرم وردپرس انواع پلاگین‌های کاربردی را می‌توانید از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید.

سازگار با نسخه موبایل و بدون نیاز به طراحی جداگانه
بسیاری از سایت‌سازها علاوه‌بر پشتیبانی از نسخه موبایل، قالب‌های آماده و ویژگی‌هایی کاربردی برای موبایل ارائه می‌دهند؛ درنتیجه، نیازی نیست دو قالب مختلف و کاربرپسند به‌عنوان نسخه وب‌سایت و موبایل بسازید؛ چراکه از همان نسخه وب نیز می‌توان برای نسخه موبایل استفاده کرد. پس نتیجه می‌گیریم که سایت‌ساز موبایل فرندلی است.

۵. حفظ امنیت و بهبود عملکرد با به‌روزرسانی متعدد

سایت‌سازها به‌طور‌خودکار با به‌روزرسانی‌های جدید عملکردشان را ارتقا و اقدامات امنیتی را انجام می‌دهند. درواقع، مسئولیت‌های مربوط‌ به بک‌اند وب‌سایت برعهده آن‌هاست؛ درنتیجه، شما کنترل و تمرکز بیشتری روی تولید محتوای باکیفیت برای وب‌سایتتان خواهید داشت.

وردپرس چیست و چرا باید از آن برای طراحی وب‌سایت استفاده کنیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

وردپرس چیست؟

معایب استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت

درکنار تمام مزایای گفته‌شده، از معایب سایت‌سازها نمی‌توان به‌سادگی گذشت. درادامه، به برخی از معایب سایت‌سازها اشاره می‌کنیم.

۱. محدودیت در سفارشی‌سازی

برخلاف مزایای بسیار سایت‌ساز، سفارشی‌کردن قالب وب‌سایت به ویرایشگر داخلی سایت‌ساز بستگی دارد؛ به‌طوری‌که برای طراحی قالب‌های منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز به کد سفارشی نیز احتیاج دارید. این یعنی اگر از سیستم‌های محبوب مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کنید، برای سفارشی‌کردن برخی از قسمت‌های وب‌سایت به کدنویسی نیاز پیدا خواهید کرد.

۲. مقیاس‌پذیری محدود

بهترین ویژگی‌هایی که در استفاده از سایت‌ساز نصیبتان خواهد شد، معمولاً پلن‌های حرفه‌ای تقریباً گران هستند؛ پلن‌هایی که با خرید آن‌ها، چاره‌ای جز اعتماد به افزونه و ابزارهای آن ندارید. دلیل این امر آن است که سایت‌سازها معمولاً پشتیبانی در استفاده از ابزار و افزونه‌های ثالث را ارائه نمی‌دهند و خدمات ارائه‌شده در سطح پلنی است که خریده‌اید.

۳. نداشتن مالکیت قطعی

در برخی از پلتفرم‌های سایت‌ساز با وجود ارائه دامنه و سرور، مالکیت کاربر محدود است. برای مثال، در ابتدای نام دامنه بخشی از آدرس ارائه‌دهنده وب‌سایت وجود دارد و دامنه به‌عنوان ساب‌دامین به‌نمایش درمی‌آید. این قضیه بر برندینگ وب‌سایت تأثیرگذار است؛ ازاین‌رو برای اتصال به دامنه اختصاصی خودتان، باید مبلغ بیشتری بپردازید.

همچنین، برخی از سازندگان سایت‌‌سازها اعلام کرده‌اند که به اطلاعات وب‌سایت کاربرانشان دسترسی دارند. ناگفته نماند این قضیه درباره پلتفرم‌های معروف و محبوبی مانند وردپرس صدق نمی‌کند؛ چراکه در طراحی وب‌سایت با وردپرس یا برنامه‌نویسی، می‌توانید مالکیت تمام‌و‌کمال هویت و دامنه وب‌سایت خود را دراختیار داشته باشید.

۴. تبلیغات آزاردهنده در پلن‌های رایگان

در شماری از پلن‌های رایگان برخی از سایت‌سازها، ممکن است روی صفحه اصلی وب‌سایت کاربر تبلیغات مختلفی ظاهر شود. برای حذف این تبلیغات، باید پلن خود را ارتقا دهید و هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ البته این هزینه کمتر از هزینه‌ای خواهد بود که برای طراحی صفر تا صد وب‌سایت می‌پردازید.

 طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا php

تفاوت طراحی سایت با سایت سایز و برنامه نویسی

 طراحی سایت به‌کمک برنامه نویس وب

توسعه‌دهنده وب‌سایت مهارت و دانش و تخصص لازم برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت حرفه‌ای را دارد. او به زبان برنامه‌نویسی و کدنویسی و علم توسعه وب مسلط است. زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب تحت‌وب برای طراحی وب‌سایت شامل پایتون و جاوا و جاوا‌اسکریپت هستند. به‌طور‌کلی، سه نوع توسعه‌دهنده وب‌سایت وجود دارد: فرانت‌اند و بک‌اند و فول‌استک.

برنامه‌نویسان فرانت‌اند به‌کمک طراح وب‌سایت روی طراحی کاربری آن تمرکز دارند؛ درحالی‌که توسعه‌دهندگان بک‌اند روی ساختار و سیستم‌های وب کار می‌کنند. همکاری هر دو نوع توسعه‌دهنده برای طراحی وب‌سایت حرفه‌ای ضروری است.

توسعه‌دهندگان فول‌استک معمولاً تخصص ساخت کلاینت و عناصر سمت سرور را دارند. از‌آن‌جا‌که متخصصان فول‌استک می‌توانند کار توسعه‌دهنده فرانت‌اند و بک‌اند را انجام دهند، برخلاف دو توسعه‌دهنده دیگر، به‌صورت فردی نیز می‌توانند روی یک پروژه کار کنند. اگر قصد دارید طراحی وب‌سایت خود را به توسعه‌دهنده فول‌استک بسپارید، شرکت‌های مختلفی خدمات لازم را  در این زمینه ارائه می‌دهند.

صفر تا صد هر آنچه باید درباره طراحی سایت و بهترین فناوری‌های توسعه وب‌سایت باید بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

طراحی وب‌سایت چیست؟

مزایای طراحی سایت به‌کمک برنامه نویس وب

ازجمله مزایای طراحی سایت به‌کمک برنامه‌نویس وب می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. قابلیت سفارش‌سازی اختصاصی

شما می‌توانید عملکرد و ابزاری که برای ساخت وب‌سایت نیاز دارید، به‌طور‌خاص سفارش دهید تا توسعه‌دهنده وب‌سایت برایتان طراحی کند. بدین‌ترتیب، می‌توانید صفر تا صد وب‌سایتتان را به برنامه‌نویس سفارش دهید.

۲. ارتباط مستقیم با طراح وب‌سایت برای پشتیبانی

تصور کنید باگ یا مشکلی در وب‌سایتتان به‌وجود آمده است یا قصد دارید ویژگی جدیدی به وب‌سایتتان اضافه کنید. اگر از سایت‌ساز استفاده می‌کنید، در بهترین حالت دسترسی‌تان به کارشناسان پشتیبانی چندین روز ممکن است زمان ببرد و درضمن عملی‌شدن خواسته‌تان نیز قطعی نیست. این در حالی‌ است که وقتی وب‌سایت را به طراح یا توسعه‌دهنده بسپارید، در هر زمان می‌توانید مستقیماً با او در ارتباط باشید تا مشکل برطرف شود.

۳. ساخت وب‌سایت بهینه برای سئو

توسعه‌دهندگان وب‌سایت می‌دانند چطور وب‌سایتتان را طراحی کنند که با سئو سازگار باشد و بازدید وب‌سایتتان را افزایش دهند. توسعه‌دهنده و طراح وب‌سایت با بهبود عملکرد و تجربه کاربری مناسبی که از طراحی وب‌سایت برای کاربران رقم می‌زند، رضایت آنان را جلب می‌کند؛ درنتیجه با افزایش ماندگاری کاربر، بهبود عملکرد، سرعت و افزایش بازدید‌کننده، وب‌سایت رتبه بهتری در موتورهای جست‌وجو خواهد گرفت.

۴. استفاده از جدیدترین تکنولوژی برای طراحی به‌روز

طراح و توسعه‌دهنده وب‌سایت با دانش به‌روز خود، در طراحی وب‌سایت از بهترین شیوه و ابزار طراحی استفاده می‌کند. علاوه‌بر‌این در طراحی وب‌سایت به‌کمک برنامه‌نویس، بدون نیاز به کنترل مداوم و با به‌روزرسانی‌های دوره‌ای، شاهد بهبود عملکرد وب‌سایت خواهید بود.

۵. مالکیت قطعی

عناصر طراحی وب‌سایت از‌جمله دامنه‌، متعلق به هویت و برند شما خواهد بود. این یعنی بدون اینکه دامنه شما ساب‌دامین دامنه دیگری باشد، منحصربه‌فرد است. همین امر تأثیر بسزایی بر برندینگ وب‌سایت خواهد گذاشت.

معایب طراحی سایت به‌کمک برنامه نویس وب

علاوه‌بر مزایایی که برای طراحی سایت به‌کمک برنامه نویس وب برشمردیم، این روش معایبی نیز دارد که درادامه مقاله، برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

۱. زمان‌بر‌بودن یافتن متخصص وب و طراح وب‌سایت

همین‌حالا کافی است در فضای وب آگهی استخدام توسعه‌دهنده وب منتشر کنید. سیل عظیم رزومه‌هایی که برایتان ارسال می‌شود، فرصت سر خاراندن به شما نمی‌دهد. نکته مهم این است که در میان رزومه‌های بی‌شماری که دریافت خواهید کرد، پیدا‌کردن متخصص وب و اعتماد به او عملاً کار راحتی نیست. درضمن هر توسعه‌دهنده و طراح وب‌سایت نمی‌تواند مطابق با خواسته‌هایتان وب‌سایت را آ‌ن‌طور‌که می‌خواهید، پیاده‌سازی کند.

۲. هزینه استخدام توسعه‌دهنده وب و هزینه‌های جانبی

چه توسعه‌دهنده وب استخدام و چه به‌صورت پروژه‌ای و دورکاری با وی همکاری کنید، معمولاً این جایگاه شغلی باتوجه‌به مهارتی که می‌طلبد، هزینه بیشتری برای دارنده وب‌سایت به‌دنبال دارد. این یعنی درکنار هزینه‌های جانبی وب‌سایت، باید دستمزد زیادی نیز در ابتدای کار برای طراح وب‌سایت کنار بگذارید. همچنین، هزینه شما با طراحی وب‌سایت به‌پایان نمی‌رسد؛ زیرا پس از پرداخت هزینه‌های ضروری از‌جمله خرید دامنه و سرور و استخدام متخصص، برای نگه‌داری و پشتیبانی دوره‌ای نیز باید ماهانه هزینه‌ای در نظر بگیرید.

۳. فرایند طولانی تحویل وب‌سایت درکنار مشکلات ارتباطی

توسعه‌دهنده وب برای تحویل وب‌سایت ابتدا آن را به‌صورت دستی کدنویسی می‌کند. سپس، انواع آزمایش‌ها و پیاده‌سازی‌ها را روی آن انجام می‌دهد؛ بنابراین، فرایند آن در‌مقایسه‌با آماده‌سازی با سایت‌ساز بیشتر به‌طول خواهد انجامید. علاوه‌بر‌این، اگر کارفرما یا کارمند شما خارج از کشور باشد، برای ارتباط با او ممکن است با مشکلات فرهنگی یا زبانی یا منطقه زمانی روبه‌رو شوید.

برای آشنایی با آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست در پنج مرحله ساده مقاله زیر را بخوانید.

نصب وردپرس در لوکال هاست

مقایسه پنج معیار اساسی برای طراحی سایت با سایت ساز و برنامه نویس

پس از بررسی مزایا و معایب هرکدام از روش‌های طراحی وب‌سایت، قصد داریم مقایسه کامل‌تری بین هر دو روش انجام دهیم. پس از خواندن این بخش از مقاله، خواهید توانست از بین سایت‌ساز یا طراح وب‌سایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۱. مقایسه ازنظر سهولت استفاده

بسیاری از طراحان وب‌سایت سهولت استفاده را به‌عنوان ویژگی مهم سرویس خود تبلیغ می‌کنند. ابزار ویرایشگر کشیدن و رهاکردن (Drag and Drop Editor) این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران بدون نیاز به دانش کدنویسی، به‌راحتی وب‌سایتی مطابق با سلیقه خود طراحی کنند. با‌این‌حال، فرد مبتدی برای کار با سایت‌ساز نیز باید با ابزار و نکات فنی آشنا باشد؛ بنابراین، استفاده از سایت‌ساز فقط برای کسانی راحت است که دانش اولیه طراحی وب‌سایت را دارند.

همچنین، نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که با استخدام طراح وب‌سایت و برنامه‌نویس وب، به‌راحتی می‌توانید نیازهای وب‌سایت را با او مستقیماً مطرح کنید و در طول فرایند ساخت وب‌سایت، با برنامه‌نویس در ارتباط باشید. اگر دانش اولیه برای طراحی وب‌سایت را دارید و نمی‌خواهید وب‌سایتی پیچیده و سفارشی طراحی کنید، انتخاب سایت‌ساز گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

۲. مقایسه هزینه سایت‌ساز با برنامه‌نویس وب

سایت‌سازها معمولاً هزینه ثابت و مشخصی دارند که کاربر برای استفاده از آن‌ها می‌پردازد. این هزینه با تخفیف در دوره‌های مختلف یا خرید به‌صورت سالانه معمولاً کمتر است. برای مثال، محدوده قیمت سایت‌ساز شاپیفای همراه با میزبانی و دامنه حدود ۱۹ تا ۲۹۹ دلار در ماه است.

درمقابل، هزینه‌ای که برای طراحی وب‌سایت به برنامه‌نویس وب می‌پردازید، معمولاً براساس تجربه، تخصص، کشور محل اقامت و مهارت او متفاوت و بیشتر از هزینه سایت‌ساز است. علاوه‌بر‌این، هزینه میزبانی و دامنه جداگانه محاسبه می‌شود. برای مثال، هزینه خرید هاست اشتراکی ارزان‌تر از هاست اختصاصی یا مجازی است؛ با‌این‌حال، امنیت هاست ابری چندین برابر هاست اشتراکی خواهد بود.

اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان پارس پک مشورت کنید تا باتوجه‌به نیازتان، بهترین گزینه میزبانی را به شما پیشنهاد دهند. از‌آن‌جا‌که سایت‌ساز با یا بدون داشتن سرور و دامنه هزینه کمتری از برنامه‌نویس وب خواهد داشت، برنده این دور رقابت نیز سایت‌سازها هستند.

۳.  مقایسه ازنظر مقیاس‌پذیری

سایت‌ساز پلتفرم‌های از‌پیش‌آماده‌‌شده‌ برای ساخت انواع وب‌سایت در‌اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ البته برخورداری از آن‌ها به سطح دسترسی کاربر بستگی دارد. همچنین، افزونه‌ها و ابزارهای موردنیاز را می‌توان بدون استفاده از کد با وب‌سایت ادغام کرد.

در مقایسه طراحی با انواع سایت‌سازها مانند طراحی وب‌سایت با وردپرس یا برنامه‌ نویسی وب‌سایت، می‌توان گفت که برنامه‌نویس تمام ویژگی‌ها و ابزارهای یکپارچه را به‌صورت اختصاصی و سفارشی طراحی می‌کند. تا زمانی‌که توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس وب استخدام کنید، هر نوع ویژگی یا افزونه یا قابلیتی می‌توانید به وب‌سایتتان اضافه کنید؛ درنتیجه، در این نوع مقایسه می‌توان برنامه‌نویس وب را برنده اعلام کرد.

۴. مقایسه ازنظر طراحی و سفارشی‌سازی سایت

سایت‌ساز معمولاً مجموعه‌ای از قالب‌ها و پوسته‌های آماده را در‌اختیارتان قرار می‌دهد. کاربرانی که مهارت کافی برای کدنویسی ندارند، با این قالب‌ها می‌توانند انواع وب‌سایت شرکتی، شخصی، فروشگاهی یا خبری را طراحی کنند. همچنین، انواع قالب‌های مختلف و جذاب وب‌سایت‌های معروف را می‌توانید از ارائه‌دهندگان قالب و افزونه وب‌سایت بخرید و روی وب‌سایتتان پیاده کنید، بدون اینکه حتی به یک خط کدنویسی نیاز داشته باشید.

درحالی‌که استفاده از این قالب‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است، در‌دسترس‌بودن آن‌ها برای همه باعث می‌شود تا ادعای منحصربه‌فرد‌بودن قالب وب‌سایت رد شود؛ همان‌طور‌که امروزه نیز می‌توانید انواع وب‌سایت‌هایی را مشاهده کنید که با قالب کپی دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند. ناگفته نماند که تغییر قالب نیز ممکن است دشوار و پیچیده باشد؛ زیرا به کدنویسی نیاز دارد.

در‌مقابل، برنامه‌نویسان و طراحان وب قالب وب‌سایت را همان ابتدا براساس نیازتان طراحی می‌کنند. آنان در ازای هزینه‌ای که دریافت می‌کنند، این اطمینان را نیز به شما خواهند داد که قالب کاملاً اختصاصی و منحصربه‌فرد تحویلتان دهند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که طراحی وب‌سایت به تیمی متشکل از طراح وب‌سایت و توسعه‌دهنده وب نیاز دارد. این کار تیمی خود هزینه بیشتری برایتان به‌دنبال خواهد داشت.

۵. مقایسه ازنظر تعمیر و نگه‌داری سایت

کار نگه‌داری از سایت‌سازها برعهده سازندگان وب‌سایت است. برای کاربرانی با دانش تخصصی کم، این ویژگی مثبتی محسوب می‌شود که بار نگه‌داری و تعمیر وب‌سایت را از روی دوش آنان برمی‌دارد. همچنین، سایت‌ساز معمولاً این موضوع تضمین را می‌کند که همیشه وب‌سایت از آخرین الزامات امنیتی برخوردار خواهد بود.

فراموش نکنید وب‌سایت‌هایی که برنامه‌نویس به‌صورت دستی طراحی می‌کند، به به‌روزرسانی و نگه‌داری مداوم نیاز دارند. اگر خودتان نمی‌توانید به‌طور‌مداوم مسئولیت نگه‌داری وب‌سایت را برعهده بگیرید، باید توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس وب استخدام کنید؛ وگرنه ممکن است بروز مشکلات امنیتی یا خطاهای وب‌سایت خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای وب‌سایتتان به‌بار بیاورد. با راهکارهای نگه‌داری و مراقبت از وب‌سایت به‌واسطه سایت‌سازها، بررسی این ویژگی نیز به‌نفع آن‌ها تمام خواهد شد.

برای آشنایی با سیر تا پیاز طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس مقاله زیر را بخوانید.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

قبل از انتخاب سایت ساز یا برنامه نویس وب، نیازتان را بشناسید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که با سایت‌ساز وب‌سایت را طراحی کنید یا این کار را به برنامه‌نویس بسپارید، حتماً نیاز خود را بشناسید. از وب‌سایت مدنظرتان چه انتظاری دارید؟ قصد دارید وب‌سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنید تا مردم از شما خرید کنند؟ پس به قالب فروشگاهی نیاز دارید. اگر می‌خواهید به‌طور‌منظم محتوا تولید کنید، احتمالاً به قالب وبلاگ‌نویسی نیاز دارید. کاربران برای پرکردن فرم یا انجام برخی کارها یا فقط برای کسب اطلاعات بیشتر از وب‌سایتتان بازدید می‌کنند؟

باتوجه‌به انتظاراتتان از وب‌سایت‌، روش طراحی وب‌سایت را خواهید فهمید. میزان بودجه و مدت‌زمان لازم برای طراحی وب‌سایت نیز اهمیت بسیاری دارد. پس از انتخاب سایت‌ساز یا برنامه‌نویس برای طراحی وب‌سایت، از راهکارهای میزبانی پارس پک می‌توانید برای تهیه هاست و سرور و دامنه استفاده کنید. پارس پک با بهره‌مندی از تجارب متخصصان در این زمینه، بهترین گزینه را باتوجه‌به نیاز و بودجه شما دراختیارتان قرار خواهد داد. درصورتی‌که برای انتخاب خدمات هاستینگ و میزبانی به راهنمایی نیاز دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق پاسخ‌گویی به شما خواهند بود.

طراحی سایت با سایت ساز بهتر است یا با برنامه نویسی؟

طراحی سایت با سایت سایز یا برنامه نویسی؛ کدام بهتر است؟

جمع‌بندی

استفاده از سایت ساز در طراحی سایت بهتر است یا برنامه نویسی؟ برای طراحی وب‌سایت چه از سایت‌ساز و چه از توسعه‌دهنده وب استفاده کنید، هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، ابتدا مزایا و معایب هر دو روش را به‌طور‌کامل بررسی کردیم و درادامه با بررسی معیارهای مهم، مقایسه کاملی بین هر دو روش ارائه دادیم. بهترین راه برای انتخاب این است که نیازها، بودجه، اولویت و ترجیحات خود را بشناسید.

سایت‌ساز برای راه‌اندازی سریع وب‌سایت‌های کوچک تا متوسط گزینه‌ای عالی خواهد بود؛ چراکه دردسرهای کدنویسی، طراحی وب، نگه‌داری و فرایند طولانی‌مدت طراحی را نخواهید داشت. درضمن با قیمت‌های ثابت هر پلن، هزینه کمتری صرف خواهید کرد. درمقابل، اگر به‌دنبال وب‌سایتی با ویژگی‌ منحصربه‌فرد و عملکرد خاص هستید، بهتر است سراغ برنامه‌نویس وب بروید. اگرچه این روش، روشی پرهزینه محسوب می‌شود، به شما امکان می‌دهد تا با بهره‌مندی از تخصص توسعه‌دهندگان وب، وب‌سایتی سفارشی متناسب با نیاز خود و با عملکرد بهینه و منحصربه‌فرد داشته باشید.

امیدواریم این مقاله در انتخاب بین استفاده از سایت ساز یا برنامه نویس در طراحی سایت به شما کمک کرده باشد. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟ شما ترجیح می‌دهید برای طراحی سایت از سایت‌سازهای آماده همچون وردپرس استفاده کنید یا کار را به توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس وب بسپارید؟ نظر خود را ازطریق کامنت با ما در میان بگذارید.

اگر وب‌سایت را مانند ساختمان در نظر بگیریم، خوش‌نقش‌ترین و زیباترین ساختمان‌ها با استقبال بیشتری روبه‌رو خواهند شد. انتخاب بین سایت‌ساز برای طراحی وب‌سایت یا برنامه‌‌نویسی وب کار راحتی نیست؛ به‌خصوص اگر بخواهید یکی از طراحی‌های زیبای وب‌سایت را داشته باشید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را باتوجه‌به شرایط و نیازتان انتخاب کنید.

سؤالات متداول

۱. تفاوت بین طراح وب و توسعه‌دهنده وب چیست؟

توسعه‌دهنده وب از زبان‌های برنامه‌نویسی برای بهبود عملکرد و ساختار وب‌سایت استفاده می‌کند؛ درحالی‌که طراح وب‌سایت معمولاً روی ظاهر و نمای آن کار می‌کند.

۲. آیا توسعه‌دهندگان وب نیز می‌توانند از سایت‌سازها استفاده کنند؟

بله، برخی از توسعه‌دهندگان وب در ساخت برخی از وب‌سایت‌ها مثل جوملا یا وردپرس تخصص دارند. فراموش نکنید که در استفاده از سایت‌سازها نیز توسعه‌دهندگان وب می‌توانند با برخی از کدهای سفارشی تنظیمات وب‌سایت را تغییر دهند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

۳. در طراحی وب‌سایت، استفاده از سایت‌ساز بهتر است یا برنامه‌نویس وب؟

انتخاب بین این دو نوع طراحی به نوع وب‌سایت ‌و انتظاراتتان از آن بستگی دارد. هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم