معرفی ۶ آسیب‌ پذیری مهم API

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 14 مهر 1401
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۱۹۹ بازدید

تهدیدهای امنیتی درباره APIها همیشه نگران‌کننده بوده است. این نوع تهدیدها را می‌توان مانند رانندگی دانست؛ چون شما همیشه باید محتاط باشید و همه‌چیز را قبل از انتشار در اینترنت کنترل کنید. اگر در این کار کوتاهی به‌خرج دهید، ممکن است خود و افرادی که از وب‌سایتتان استفاده می‌کنند، درمعرض خطر امنیتی بزرگی قرار دهید. تهدیدهای موجود علیه API همیشه خطرناک‌تر از تهدیدهای دیگر است. به‌عنوان نمونه، فیسبوک ۵۰میلیون نفر کاربر دارد که با یک نقص امنیتی در API حساب Hostinger، اطلاعات ۱۴میلیون نفر کاربر فاش شد. با‌‌توجه‌‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ پارس پک می‌خواهیم ۶ نمونه از آسیب‌پذیری‌های مهم API را با شما در میان بگذاریم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چرا آسیب‌پذیری API مهم است؟

اگر هکری بتواند به نقطه انتهایی API شما وارد شود، ممکن است فاجعه در‌انتظارتان باشد. بسته به صنعت و جغرافیایی که کسب‌وکار در آن قرار گرفته است، آسیب‌های API می‌توانند بسیار متنوع باشند. برای مثال، اگر خدمات شما در سیستم بانکداری استفاده و مشخص شود که از APIهای ناامن بهره می‌برید، ممکن است با مشکلات قانونی و حقوقی زیادی روبه‌رو شوید. به‌همین‌دلیل، همواره باید از خطرهای بالقوه‌ موجود برای API آگاه باشید تا بتوانید از آن‌ها جلوگیری کنید. درادامه مطلب، به ۶ نمونه از این آسیب‌پذیری‌های مهم‌‎ اشاره خواهیم کرد.

خرید سرور ابری پارس پک

۶ خطر امنیتی API که باید به آن‌ها توجه کنیم!

۱. نظارت‌نکردن بر API به‌معنی ریسک است

هنگامی‌که استفاده خود را از شبکه‌های مبتنی‌بر فناوری ابری گسترش می‌دهید، تعداد دستگاه‌ها و API‌ها نیز افزایش می‌یابد. متأسفانه این موضوع می‌تواند باعث نظارت کمتر روی API‌های به‌کاررفته شود. APIهای درسایه یا پنهان‌شده یا منسوخ که از دید تیم امنیتی شما مخفی می‌مانند، فرصت بیشتری برای حمله‌های سایبری با استفاده از API‌های ناشناخته و پارامترهای API فراهم می‌کنند. باید توجه کرد که ابزارهای سنتی مانند API Gateway نیز نمی‌توانند فهرست کاملی از API‌ها را ارائه کنند؛ بنابراین، باید بر API‌های استفاده‌شده به‌اندازه کافی نظارت کنید. برای این منظور، باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • داشتن تمرکز و دقت کافی درباره تمامی API‌‌ها
  • داشتن دید کامل و جزئی درباره ترافیک‌های API
  • نظارت کافی روی API‌‌هایی که داده‌های حساس را منتقل می‌کنند
  • تحلیل خودکار ریسک API با استفاده از معیارهای از‌پیش‌تعیین‌شده

همه‌ نکات آموزشی مرتبط با API، انواع و کاربرد آن را در مقاله زیر بخوانید.

API چیست؟

۲. نداشتن صلاحیت کافی API

یکی دیگر از نکات مهم، توجه به Call‌‌های API برای جلوگیری از ارسال Request‌‌های تکراری یا مشابه به آن است. وقتی دو API سعی می‌کنند تا از یک URL استفاده کنند، ممکن است باعث ایجاد Request‌‌های تکراری شود. دلیل این موضوع آن است که نقاط پایانی در هر دو API، از یک URL استفاده شده است. برای حل این موضوع، هر API باید URL منحصر‌به‌فرد خود را داشته باشد.

 آسیب پذیری های امنیتی api

چطور آسیب پذیری های امنیتی API را از بین ببریم؟

۳. تهدیدهای مربوط به دردسترس‌بودن خدمات

حمله‌های DDoS API هدفمند با استفاده از بات‌نت‌ها می‌توانند چرخه‌های CPU و قدرت پردازشگر سرور API را با مشکل Overloading مواجه کنند. این حمله‌ها باعث می‌شوند که تماس‌های سرویس با درخواست‌های نامعتبر برقرار شود و بدین‌ترتیب، سرویس مدنظر برای ترافیک‌های قانونی نیز از دسترس خارج شود. حمله‌های DDoS API نه‌تنها سرورهایی که API روی آن در حال اجراست، هدف قرار خواهد داد؛ بلکه نقاط پایانی API نیز از تیررس این حمله‌ها مصون نخواهند ماند.

اگرچه محدودسازی Rate به شما این اطمینان را خواهد داد که برنامه‌های خود را از این تهدیدها دور نگه دارید، روش بهتر و ایمن‌تر استفاده از راه‌حل‌های امنیتی چند‌لایه مانند محافظت از‌طریق API APP Trana است. با استفاده از این روش، از API به‌صورت کاملاً دقیق و مدیریت‌شده حفاظت و به‌طور‌مداوم بر ترافیک آن نظارت می‌شود و Request‌‌های مخرب قبل از رسیدن به سرور بلافاصله مسدود می‌شوند.

۴. ارائه‌نشدن API با سطح دسترسی کنترل‌شده

از دیگر مشکلات مهم امنیتی مرتبط با API، سطح دسترسی آن است. به‌عنوان کسب‌وکار B2B، اغلب نیاز خواهید داشت تا API‌‌های داخلی خود را در‌دسترس تیم‌های خارج از سازمان قرار دهید. اگر‌چه این موضوع ممکن است باعث تسهیل همکاری با دیگر شرکت‌ها شود و امکان دسترسی آن‌ها به داده‌های شما را فراهم کند، نباید فراموش کنید که اولاً این API‌‌ها را در‌اختیار چه افرادی قرار می‌دهید و ثانیاً این افراد به چه سطحی از اطلاعات دسترسی دارند. واقعیت این است اگر سطح اطلاعاتی که افراد با استفاده از API به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خیلی گسترده در نظر بگیرید، راه را برای خطرهای امنیتی نیز باز کرده‌اید. به‌عنوان قانون کلی، این نکته را مدنظر قرار دهید که Call‌‌های API ارائه‌شده به افراد و شرکت‌های خارج از سازمان باید به‌دقت رصد شوند. این موضوع کمک می‌کند تا مطمئن شوید که از API داده‌شده به‌درستی استفاده می‌شود و سیستم بیشتر از حد معمول بارگذاری نمی‌شود.

آسیب پذیری امنیتی api چیست؟

چه آسیب پذیری‌هایی در حوزه API وجود دارد؟

۵. API Injection یا تزریق در API

API Injection یکی دیگر از آسیب‌های API است. این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از کدهای مخرب به API تزریق شوند. این کدها گاهی اوقات حتی می‌توانند کل وب‌سایت کاربر را از روی سرور حذف کنند. دلیل اصلی آسیب‌پذیری API در‌برابر این حمله‌ها، ناتوانی توسعه‌دهنده در پاک‌سازی ورودی‌ها قبل رسیدن به API است. این خلأ امنیتی می‌تواند مشکلات بسیار شدیدی برای کاربران به‌همراه داشته باشد؛ ازجمله سرقت اطلاعات هویتی و دسترسی غیرمجاز به داده‌ها. بنابراین، آگاهی کامل از این خطر کاملاً ضروری است. یکی از راهکارها برای جلوگیری از این آسیب، اضافه‌کردن Validation یا اعتبارسنجی ورودی در سمت سرور است. 

۶. حمله به دستگاه‌های استفاده‌کننده از اینترنت اشیاء ازطریق API

برای استفاده مؤثر از اینترنت اشیاء، باید سطح مدیریت امنیتی API را به‌درستی تنظیم کنید؛ وگرنه احتمالاً مشکلاتی اساسی با دستگاه‌هایی که از IoT استفاده می‌کنند، خواهید داشت. با پیشرفت فناوری، هکرها نیز روش‌های نوآورانه‌ای برای نفوذ به دستگاه‌هایی که از اینترنت اشیاء بهره می‌برند، ابداع می‌کنند. API‌‌ها همان‌طور‌که توسعه‌پذیری و قدرت زیادی را فراهم می‌کنند، باعث می‌شوند تا ورودی‌های جدیدی برای هکرها باز شود. بدین‌ترتیب، هکرها می‌توانند به اطلاعات حساس دستگاه‌های شما دسترسی پیدا کنند. برای جلوگیری از این مسئله، باید API‌‌هایی که برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند، از امنیت کافی برخوردار باشند. به‌همین‌دلیل، همواره توصیه می‌شود دستگاه‌هایی که از IoT استفاده می‌کنند، با کمک به‌روزترین سیستم‌های امنیتی در‌برابر هر‌گونه حمله‌ای محافظت شوند.

آموزش ساخت REST API با Prisma و PostgreSQL را در مقاله زیر بخوانید.

ساخت REST API

ایمن‌سازی API‌‌ها با استفاده از WAAP

در دنیای امروز، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف همواره درمعرض تهدیدهای امنیتی API قرار دارند. باتوجه‌به اینکه تعداد این نوع حمله‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، تمامی API‌‌ها را به‌طور‌مرتب در‌برابر تهدیدهای احتمالی جدید باید بررسی کنید. متأسفانه در اغلب مواقع ابزارهای امنیتی وب‌اپلیکیشن‌ها برای حفاظت از کسب‌وکار شما در‌برابر چنین حمله‌هایی کافی نیستند؛ اما به‌عنوان پیشنهاد، استفاده از WAAP یا Web Application and API می‌تواند راهکاری عملی و کاربردی برایتان باشد.

جمع‌بندی

امروزه، استفاده از API در بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها و حتی دستگاه‌هایی که از اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند، به ابزاری کاربردی برای کسب درآمدهای بیشتر و تعامل با افراد خارج از مجموعه تبدیل شده است. دراین‌میان، موضوع مهمی که همیشه باعث نگرانی می‌شود، تهدیدهایی است که به API‌‌ها وارد می‌شود. بنابراین، اگر شما نیز کسب‌وکاری دارید که از API استفاده می‌کند، برای جلوگیری از این حمله‌ها باید ابتدا آن‌ها را بشناسید تا در گام بعدی بتوانید راهکار مناسب را برای جلوگیری از آن‌ها اتخاذ کنید. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در مقاله حاضر از بلاگ پارس پک، ۶ نمونه از آسیب‌پذیری‌های مهم‌ API را به زبانی ساده برایتان توضیح داده‌ایم.

API Injection چیست؟

امنیت API شامل چه چیزهایی می‌شود؟

سؤالات متداول

۱. API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface است. به‌طورخلاصه با استفاده از API می‌توان بین دو یا چند برنامه کامپیوتری یا وب‌اپلیکیشن ارتباط برقرار کرد.

۲. مزیت استفاده از API چیست؟

استفاده از API مزیت‌های بسیار زیادی برای کسب‌وکار به‌همراه دارد. به‌عنوان مثال، فرض کنید وب‌سایت گزارش آب‌و‌هوا دارید. با استفاده از API می‌توانید به برخی از وب‌سایت‌های دیگر نیز مجوز استفاده از داده‌های خود را بدهید و در ازایش از آن‌ها حق اشتراک بگیرید.

۳. حمله‌های DDoS چیست؟

DDoS مخفف Distributed Denial-of-Service است. به‌بیان ساده، این حمله‌ها باعث می‌شوند که یک سرور با ترافیک غیرواقعی و بسیار زیاد اشباع شود. بدین‌ترتیب، امکان دسترسی دیگر افراد با ترافیک حقیقی نیز به سرور امکان‌پذیر نخواهد بود.

۴. API Injection به چه معناست؟

API Injection یکی از حمله‌های مخرب هکری سمت API است. در این نوع حمله‌ها، یک کد مخرب به API وارد (تزریق) و باعث ایجاد رخنه در API می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم