آموزش نصب SourceGuardian در دایرکت ادمین

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
سه‌شنبه 15 شهریور 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۹۸۲ بازدید

اگر با مبحث امنیت در وب آشنا باشید یا وب‌سایت شما با زبان PHP طراحی شده باشد، احتمال دارد به‌دنبال آموزش نصب SourceGuardian باشید؛ چرا‌که به موضوع ارتقای سطح ایمنی و محدودسازی دسترسی به سورس کد وب‌سایت (مبتنی‌بر زبان PHP) مربوط می‌شود. به‌هرحال فارغ از بحث مزیت‌های استفاده از وب‌سایت‌ها، باید بحث ایمنی را نیز به‌عنوان پیش‌نیاز ضروری برای موفقیت و پایداری آن جدی گرفت.

کسب‌وکارهای بزرگی بودند که پس از مدتی به‌دلیل نقص ایمنی یا مواجهه با حملات، کاملاً از بین رفته‌اند. این روزها ایمنی کسب‌وکار به‌اندازه ایمنی فروشگاه یا شرکت اهمیت دارد. جالب است بدانید که بیشتر هکرها از روش فراخوانی کدهای PHP وب‌سایت برای نفوذ به آن استفاده می‌کنند؛ درنتیجه، باید به امنیت سورس کد حساس بود.

در مطلب حاضر از آموزش کنترل پنل که موضوعش آموزش نصب SourceGuardian در دایرکت ادمین است‌، به شما نشان می‌دهیم که چگونه از کدهای وب‌سایت و کسب‌وکار دیجیتال خود درمقابل Decodeشدن مراقبت کنید. با پارس‌پک همراه باشید تا به‌راحتی امنیت را در وب‌سایت خود برقرار و خیالتان را از بابت آن راحت کنید.

سورس گاردین (SourceGuardian) چیست؟ 

پیش‌‌ازاینکه به‌سراغ آموزش استفاده از سورس گاردین در هاست دایرکت ادمین برویم، لازم است کمی بیشتر با این پلتفرم ایمن‌سازی آشنا شویم. در دنیای توسعه‌ داده‌های وب و دیجیتال، سیستم‌هایی با عنوان Encoder وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها کدهای وب‌سایت یا نرم‌افزار خود را فشرده‌سازی و کامپایل و رمزنگاری کنید. با پیروی از این سیستم، کسی که به وب‌سایت شما نفوذ می‌کند، به‌همین‌راحتی نمی‌تواند داده‌های موردنیاز خود را استخراج کند. درست مثل اینکه زبان یک نوشته را به مورس تغییر می‌دهید و به‌طبع اگر کسی کد مورس مدنظر را نداشته باشد، نمی‌تواند متن مفهومی از آن استخراج کند (کدهای PHP نامفهوم می‌شوند). نرم‌افزارهای ویندوز و تحت‌وب و موبایل هم به‌همین‌شکل کد می‌شوند تا وقتی کسی قصد داشته باشد آن‌ها را بازگشایی و داده‌ها را استخراج کند، نتواند چنین کاری را انجام دهد.

در وب‌سایت‌هایی که روی کنترل‌پنل دایرکت ادمین و در هاست لینوکس نگه‌داری می‌شوند، این فرایند روی کدهای زبان برنامه‌نویسی و توسعه وب PHP با استفاده از خاصیت اپلیکیشن سورس گاردین انجام خواهد شد. سورس گاردین برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۲ معرفی و پس از مدتی، به بهترین نرم‌افزار تحت‌وب برای کد‌کردن داده‌های PHP تبدیل شد. دراین‌میان، ممکن است که سورس گاردین روی کنترل‌پنل‌ هاست یا سرور شما فعال نباشد. در این صورت، پیش از هر کاری باید آن را فعال کنید.

خرید هاست

توضیحات وب‌سایت رسمی سورس گاردین

سورس گاردین در وب‌سایت رسمی خود درباره این نرم‌افزار گفته است:

SourceGuardian نرم‌افزاری تجاری است که به شما امکان می‌دهد اسکریپت‌های PHP را به‌صورت ایمن کدگذاری، کامپایل و رمزگذاری کنید. شما می‌توانید فایل‌های خود را بر‌اساس IP سروری که در آن باز می‌شوند و بر‌اساس نام دامنه و آدرس MAC یا بازه زمانی تعریف‌شده قفل کنید. بدین‌ترتیب، از فایل‌ها نمی‌توان در کامپیوتر دیگر یا دامنه متفاوت یا خارج از بازه زمانی تعریف‌شده استفاده کرد. به‌منظور اجرای فایل‌های PHP که با SourceGuardian کدگذاری شده‌اند، به لودر SourceGuardian و برای استفاده از قابلیت سورس گاردین، به PHP 5.3 تا PHP 8.1 نیاز خواهید داشت.

 نصب sourceguardian دایرکت ادمین

نحوه نصب سورس گاردین در دایرکت ادمین چگونه است؟

مزیت‌های سورس گاردین به زبان ساده

سورس گاردین از نسخه‌های مختلف پی اچ پی پشتیبانی می‌کند و به‌‌رایگان دردسترس است. همچنین، می‌توانید آن را روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس و مکینتاش و نیز کنترل‌پنل‌های دایرکت ادمین و سی پنل و پلسک در هاست ویندوزی نصب کنید. ضمناً رابط کاربری برای کد‌کردن و اعمال تنظیمات بسیار ساده است و به‌طور‌کلی، مزیت‌های زیادی در واسط گرافیکی (GUI) آن وجود دارد.

با استفاده از امکانات این سیستم دی‌کدر و با نصب SourceGuardian، به‌راحتی می‌توانید کدهای پی‌اچ‌پی وب‌سایت خود را براساس آی پی، دامنه و … قفل و کد کنید. حتی پشتیبانی نرم‌افزاری این مجموعه نیز بسیار قوی است و پاسخ‌گوی ابها‌م‌ها و مشکل‌ها خواهد بود.

 آموزش نصب سورس گاردین در دایرکت ادمین

راهنمای نصب سورس گاردین در دایرکت ادمین

نحوه نصب SourceGuardian

برای انجام عملیات نصب SourceGuardian، نیاز خواهید داشت که براساس نوع سیستم‌عامل سرور خود، آن را از وب‌سایت رسمی سورس گاردین به‌نشانی sourceguardian.com دانلود کنید.

در‌ادامه، مشاهده می‌کنید که سورس گاردین در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل‌ها برای دانلود دردسترس قرار گرفته است؛ از ویندوز نسخه ۳۲ بیتی گرفته تا لینوکس، مکینتاش و… . بسته به نوع فرمتی که می‌خواهید، روی یکی از گزینه‌های دانلود کلیک و سپس فایل را ذخیره کنید. براساس توضیحات توسعه‌دهنده، نسخه‌های PHP از 5.3 PHP تا 8.1 به‌طور‌کامل پشتیبانی می‌شوند.

پس‌از‌آن، برای نصب SourceGuardian به روت سرور خود باید دسترسی داشته باشید. برای انجام این کار، می‌توانید از putty استفاده کنید. پوتی در‌واقع نرم‌افزاری ایدئال و کامل برای اتصال به سرور لینوکسی است که در تمامی سیستم‌عامل‌ها، از‌جمله ویندوز می‌توان آن را دانلود و اجرا کرد. در‌صورتی‌‌که وب‌سایت شما روی کنترل‌پنل دایرکت ادمین اجرا شده باشد، سرور آن نیز لینوکس خواهد بود.

هاست مدیریت شده سرویسی است که خدمات بیشتری را همراه با هاست به کاربر ارائه می‌دهد. برای اطلاع از چند و چون این سرویس‌ مقاله زیر را بخوانید.

هاست مدیریت شده چیست؟

نصب SourceGuardian روی نسخه‌های مختلف PHP

دقت کنید که ممکن است روی سرور لینوکس شما نسخه‌های مختلف PHP نصب شده باشد. در این صورت، صرفاً سورس گاردین را روی نسخه‌ای که در حال استفاده از آن هستید، نصب خواهید کرد. به‌منظور بررسی این موضوع، می‌توانید از‌طریق منو ترمینال نسخه پی‌اچ‌پی خود را مشاهده کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از دستور PHP –v کمک بگیرید.

  برای پیدا کردن فایل‌های PHP.ini دستور Find به‌کار می‌رود. پس‌ازآن، دستور find / -name PHP.ini را به‌عنوان دنباله دستوری در ترمینال درج کنید. می‌بینید که فایل PHP.ini  با ادیتور nano باز خواهد شد. در این مرحله، فایل ini مربوط به نسخه پی‌اچ‌پی شما روی سرور باز می‌شود.

 Sourceguardian دانلود

چگونگی نصب سورس گاردین در دایرکت ادمین

بسته به نسخه پی‌اچ‌پی‌، لازم است که عبارت زیر را +

به فایل و البته به‌عنوان خط آخر اضافه کنید.

توجه کنید:

  • با ادیتور nano، با کلید Ctrl+W می‌توانید عبارت extension_dir را جست‌وجو کنید.
  • به‌‌طور‌پیش‌فرض این عبارت comment است:
 extension_dir = "./"
  • آن را از حالت کامنت خارج کنید و به این صورت تغییر دهید:
extension_dir = "/usr/local/lib/extensions"
  • سپس، این خط را اضافه کنید:
extension=ixed.5.3.lin
  • دقت کنید که 5.3 برای نسخه PHP.5 بوده و این عدد باید متناسب با نسخه PHP شما باشد؛ یعنی اگر از نسخه 7.4 استفاده می‌کنید، باید دستور زیر را وارد کنید:
extension=ixed.7.4.lin

(کاراکتر «;» در ابتدای هر خط به‌معنی کامنت‌بودن آن خط است و احتمال دارد قبلاً این خطوط اضافه شده باشند. اگر تنظیمات داپلیکیت اضافه شود، ممکن است مشکل‌ساز باشد؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که اول این عبارات را در فایل جست‌وجو کنید و اگر نبود، آن را اضافه کنید)

به کمک مقاله زیر گواهینامه SSL را در دایرکت ادمین نصب کنید و ریدایرکت به https را انجام دهید.

نصب SSL در دایرکت ادمین

حالا باید فایل را ذخیره کنید. برای این کار، از کلیدهای ترکیبی Ctrl+O استفاده کنید. درادامه، یک کلید را فشار دهید تا عملیات ذخیره‌سازی فایل انجام شود. از این منو (منو ذخیره‌سازی فایل PHP.ini) خارج شوید.

در‌صورتی‌‌که براساس مراحل ابتدای آموزش، فایل مربوط به سورس گاردین را دانلود کرده‌اید، آن را روی لینوکس فراخوانی کنید؛ در‌غیر‌این‌صورت، می‌توانید از‌طریق آدرس زیر این کار را انجام دهید:

https://www.sourceguardian.com/loaders.html

سپس، برای ادامه مراحل نصب SourceGuardian باید دایرکتوری مربوط به فایل‌ها و اکستنشن آن را باز کنید. اگر مسیر extensions وجود نداشت، لازم است آن را ایجاد کنید. برای این کار، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

cd /usr/local/lib/extensions

شما با فایل‌های مختلفی مواجه می‌شوید که برخی از آن‌ها مناسب سیستم‌عامل ویندوز و… خواهد بود؛ اما ما صرفاً به نسخه لینوکسی نیاز خواهیم داشت. در‌نتیجه، فایل مربوط به لینوکس را بسته به نوع معماری ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن انتخاب می‌کنیم.

آموزش نصب سورس گاردین در cpanel و دایرکت ادمین

آموزش نصب سورس گاردین در دایرکت ادمین

Wget https://www.sourceguardian.com/loaders/download/loaders.linux-x86_64.tar.gz

پس‌ازآن، به‌سراغ نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی خواهیم رفت. با استفاده از کد بالا، عملیات فراخوانی پوشه مربوط به نسخه لینوکس برای سرور لینوکس انجام می‌شود. فایل را از حالت فشرده خارج کنید:

tar –xvf loaders.linux-x86_64.tar.gz

اگر نسخه فایل zip است، در‌انتها به‌جای tar.gz از .zip استفاده کنید و عملیات خارج‌کردن فایل فشرده را انجام دهید. گفتنی است به‌منظور اکسترکت فایل zip، می‌توانید از دستور unzip استفاده کنید.

۱. اتمام نصب SourceGuardian

درنهایت، باید وب‌سرور را یک مرتبه ری‌استارت کنید.

وب‌سرور آپاچی:

systemctl restart httpd

وب‌سرور لایت اسپید:

systemctl restart lsws

۲. بررسی PHPinfo

اگر PHPinfo را بررسی کنید، SourceGuardian را می‌توانید مشاهده کنید. نحوه ایجاد PHPinfo بدین‌ترتیب است که در وب‌سایت خود، فایل اسکریپتی با نام i.PHP باید ایجاد کنید و عبارت زیر را در آن قرار دهید:

<?PHP PHPinfo(); ?>

با اجرای این فایل، مشخصات PHP را می‌توانید مشاهده کنید. در این فایل به‌دنبال SourceGuardian بگردید. اگر مشخصات آن را مشاهده کنید، یعنی به‌درستی نصب شده است.

رفع مشکل نمایش‌داده‌نشدن لودر SourceGuardian

پس‌از‌اینکه نصب SourceGuardian را روی هاست دایرکت ادمین انجام دهید، ممکن است با خطای لودر مواجه شوید. در این صورت، باید از آموزش زیر استفاده کنید:

۱. وارد کنترل‌پنل هاست دایرکت ادمین خود شوید. مطابق تصویر زیر، گزینه Select PHP version را انتخاب کنید.

مشکل سورس گاردین

در کنترل‌پنل دایرکت ادمین گزینه Select PHP version را انتخاب کنید

۲. نسخه پی‌اچ‌پی هاست خود را انتخاب کنید. در‌صورتی‌‌که نسخه خاصی را مدنظر دارید، آن را انتخاب کنید و نسخه را تغییر دهید.

نحوه نصب sourceguardian

نسخه PHP هاست خود را انتخاب کنید

لودر سورس گاردین

تعیین نسخه PHP در هاست دایرکت ادمین

۳. پس از انجام این کار، یک‌ بار روی گزینه ریست تنظیمات پی‌اچ‌پی کلیک کنید. اجازه دهید که عملیات نصب نسخه جدید به‌درستی انجام شود.

 افزونه سورس گاردین

با انتخاب گزینه  ریست تنظیمات پی‌اچ‌پی، نصب نسخه جدید را به‌درستی انجام دهید

۴. مطابق تصویر، بعد‌ازاینکه نسخه پی‌اچ‌پی شما انتخاب شد، منو بزرگی از تنظیمات مختلف با امکان فعال‌سازی قابلیت‌ها نمایان می‌شود.

 مشکل سورس گاردین

مطابق با نیازهای خود تنظیمات را فعال کنید

۵. در زیرمنو حرف S (مطابق تصویر بالا)، روی گزینه SourceGuardian کلیک کنید. سپس مجدداً صفحه مدیریت سورس گاردین در سرور را رفرش کنید. درنهایت، می‌بینید که منو ورود به پنل سورس گاردین دراختیار شماست.

چطور حداکثر آپلود را در دایرکت ادمین افزایش دهیم؟ در مقاله زیر بخوانید.

افزایش حجم آپلود در دایرکت ادمین

جمع‌بندی

در این مقاله از آموزش دایرکت ادمین، نحوه نصب SourceGuardian را با PHP 7.4 به‌طورکامل آموزش دادیم و روش‌های رفع مشکل آن را نیز بررسی کردیم. SourceGuardian امکان رمزگذاری و ایمن‌سازی PHP را برایتان فراهم می‌کند تا از اطلاعات حساس و رمزهای عبور خود بهتر محافظت کنید. در‌حال‌حاضر، می‌توانید این نرم‌افزار را روی PHP از نسخه‌های 5.3 تا 8.1 نصب کنید. اگر درباره این موضوع ابهام یا سؤالی دارید، آن را در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

سؤالات متداول

۱. نصب SourceGuardian چه مزیتی دارد؟ 

در‌صورتی‌‌که کسی به کدهای پی‌اچ‌پی وب‌سایت شما دسترسی داشته باشد، می‌توانید از خوانده‌شدن کدها و بازگشایی آن‌ها را جلوگیری کنید. در‌واقع، سورس گاردین کد پی‌اچ‌پی را ناخوانا می‌کند.

۲. چگونه سورس گاردین را دانلود کنیم؟ 

با مراجعه به وب‌سایت رسمی سورس گاردین، می‌توانید آن را در نسخه‌های مختلف دانلود کنید.

۳. آیا امکان نصب SourceGuardian روی لوکال‌ هاست وجود دارد؟ 

بله، سورس گاردین را به‌صورت فایل نصبی از وب‌سایت رسمی این مجموعه نرم‌افزاری می‌توان دانلود کرد.

۴. سورس گاردین با چه نسخه‌ای از پی‌اچ‌پی سازگار است؟ 

در‌حال‌حاضر، امکان نصب سورس گاردین روی PHP 5.3 تا PHP 8.1 وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم