چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ یک سرمایه‌گذاری کوچک برای امنیت بزرگ

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 19 آبان 1397
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۳۶۴ بازدید

چرا باید از SSL استفاده کنیم؟؛ چون از اطلاعات کاربران وب‌سایت در‌برابر اقدامات مخرب هکرها جلوگیری می‌کند. برای هر وب‌سایتی که اطلاعات حساسی مثل مشخصات کارت یا سوابق پزشکی کاربران را ثبت‌ می‌کند، داشتن گواهی SSL ضروری است. SSL به‌عنوان استاندارد امنیتی، اطلاعات را به‌صورت رمزگذاری‌شده در فضای وب منتقل می‌کند و به کاربر می‌رساند. در این مقاله از آموزش SSL بلاگ پارس پک، هفت دلیل اساسی را بررسی کرده‌ایم تا بدانید چرا باید از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنید. اگر به دنبال پاسخ مناسبی برای پرسش «چرا باید از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنیم؟» هستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

خرید گواهی SSL برای ایجاد امنیت در وب‌سایت‌ها

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

SSL چیست؟

SSL یک پروتکل امنیتی است که می‌توانید از آن برای رمزنگاری داده‌هایی استفاده کنید که بین سرور و مرورگر کاربران ردوبدل می‌شوند. با خرید SSL و نصب آن روی دامنه وب‌سایتتان، مهاجمان سایبری نمی‌توانند به اطلاعات مهم کاربران مانند اطلاعات کارت اعتباری، رمزهای عبور و اطلاعات شخصی‌شان دسترسی پیدا کنند.

داشتن گواهی SSL نشان می‌دهد ارتباطی که با کاربران دارید امن و رمزنگاری شده است و با خیال راحت می‌توانند به وب‌سایتتان متصل شوند. برای اینکه بدانید چرا باید از SSL استفاده کنیم، همین موضوع کافیست که SSL نمی‌گذارد افراد غیرمجاز به داده‌های مبادله‌شده بین وب‌سایت و بازدیدکننده‌ها دسترسی پیدا کنند و حتی درصورت دسترسی، نمی‌توانند محتوای داده‌ها را بخوانند. چراکه داده‌ها رمزنگاری شده هستند و کلید آن فقط دراختیار وب‌سایت و مرورگر کاربر قرار دارد.

گواهینامه امنیتی SSL برای ثبت دامنه .ir

با وجود راحت‌تر شدن استفاده و خرید گواهینامه‌های امنیتی SSL، همچنان شاهد مواردی هستیم که امکان استفاده از SSL و https برای دامنه‌های ایرانی وجود ندارد. طی اقدامات انجام شده برای گواهینامه‌های امنیتی SSL که در شرکت پارس پک ارائه می‌شود، خوشبختانه امکان ثبت دامنه‌های ایرانی و استفاده از گواهینامه‌های امنیتی SSL در آن‌ها ممکن شده است. مدیران وب سایت‌های فارسی می‌توانند به راحتی و با گذراندن چند کلیک ساده اقدام به خرید SSL و نصب گواهینامه‌های امنیتی مورد نظرشان برای دامنه ir کنند.

چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ چون اطلاعات ردوبدل شده بین وب‌سایت و کاربران را رمزنگاری می‌کند و مهاجمان سایبری امکان دسترسی و مشاهده داده‌ها و فایل‌هایتان را نخواهند داشت. داشتن SSL برای وب‌سایت باعث می‌شود داده‌های کاربران ایمن بمانند و به‌واسطه این موضوع باعث افزایش اعتماد و تجربه کاربری می‌شود. همچنین، به‌طور غیرمستقیم روی سئو تاثیر دارد و به افزایش اطمینان موتورهای جست‌وجو و کاربران کمک زیادی می‌کند.

خرید ssl

هفت دلیل برای استفاده از پروتکل امنیتی SSL

چرا باید از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنیم؟ برای استفاده از پروتکل امنیتی SSL دلایل بسیاری وجود دارد. درادامه، به هفت دلیل مهم برای انجام این کار اشاره می‌کنیم.

۱. SSL از دیتای کاربران محافظت می‌کند

اصلی‌ترین دلیلی که به ما می‌گوید چرا باید از گواهی SSL استفاده کنیم، محافظت وب‌سایت و اطلاعات کاربران است. زمانی‌که کاربر اطلاعات شخصی‌ مانند مشخصات کارت بانکی‌اش را در وب‌سایتی وارد می‌کند، گواهی SSL هرگونه دسترسی‌ غیرمجاز از بیرون وب‌سایت به آن‌ها را مسدود می‌کند. هنگام خرید SSL و ثبت تنظیمات آن، می‌توانید مشخص کنید که چه کسی به اطلاعات امنیتی وب‌سایت دسترسی داشته باشد؛ درنتیجه هنگام مشاهده، گزینه‌ای برای دیدن اطلاعات محرمانه به آن کاربر می‌دهد.

۲. وب‌سایت را از حمله‌های سایبری و هکرها حفظ می‌کند

چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است، زمانی‌که از گواهی SSL استفاده می‌کنید، احتمال کمتری وجود دارد تا هکرها وب‌سایتتان را هک کنند. به‌همین‌دلیل، اگر در وب‌سایتتان اطلاعاتی مثل نام کاربری یا شماره تماس یا اطلاعات کارت بانکی وارد می‌شود، گواهی SSL برایتان ضروری است. در این‌ صورت با هک‌کردن وب‌سایت، گواهی SSL اطلاعات را به داده‌های مغشوش تبدیل می‌کند که رمزگشایی آن برای هکرها ناممکن است. بنابراین، جلوگیری از هک‌شدن وب‌سایت دومین دلیل برای استفاده از پروتکل https است.

۳. تأثیر غیرمستقیم بر سئو وب‌سایت می‌گذارد

در سال ۲۰۱۴، مت کاز، یکی از مدیران گوگل، اعلام کرد که داشتن SSL تأثیر مثبتی بر بهبود سئو می‌گذارد. اگرچه چندین سال از صحبت او می‌گذرد و نمی‌توان گفت که به همان شدت تأثیرگذار است، برخی از مرورگرها برای حفاظت از اطلاعات کاربران، استفاده از وب‌سایت‌هایی را تبلیغ می‌کنند که گواهی SSL دارند. گوگل وب‌سایت‌هایی که از http به‌جای https استفاده می‌کنند، وب‌سایت‌های ناامن می‌شناسد و این را به کاربران هنگام ورود به وب‌سایت اعلام می‌کند؛ درنتیجه، زمان ماندگاری کاربران در وب‌سایت‌هایی با آدرس http کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه بدانید چرا باید از پروتکل Https استفاده کنید؟ به‌عنوان عاملی غیرمستقیم می‌توان گفت وب‌سایت‌هایی با پروتکل Https درمقایسه‌با وب‌سایت‌هایی با پروتکل http به‌دلیل زمان ماندگاری بیشتر کاربران، جایگاه بهتری در گوگل دارند.

۴. مطابق با استانداردهای اینماد است

هر فروشگاه اینترنتی برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم و واسط در وب‌سایت به اینماد نیاز دارد. در‌صورتی‌که دامنه شما گواهی SSL داشته باشد، اینماد دوستاره به شما تعلق می‌گیرد و موجب اعتماد بیشتر کاربران هنگام ثبت سفارش می‌شود. بنابراین، اگر به‌دنبال جلب اعتماد کاربرانتان با اینماد دوستاره هستید، خرید SSL و فعال‌سازی پروتکل HTTPS کار را برایتان آسان‌تر می‌کند. 

۵. در اعتمادسازی کاربران مؤثر است

چرا باید از SSL استفاده کنیم، اعتمادسازی کاربران دلیل دیگری برای استفاده از پروتکل امنیتی SSL است. بسیاری از کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت هنگام وارد‌کردن اطلاعات بانکی‌شان، نگران سرقت اطلاعاتشان یا فیشینگ هستند. با داشتن گواهی SSL این اطمینان را به کاربران می‌دهید که اطلاعات آنان محفوظ است؛ درنتیجه، اعتماد آنان برای استفاده از خدمات وب‌سایت و پرداخت بیشتر می‌شود.

۶. کاربران را به احراز هویت ملزم می‌کند

 گواهی SSL کاربران را ملزم می‌کند تا قبل از ورود اطلاعات در وب‌سایتتان، هویتشان را تأیید کنند. با این کار، امکان سرقت هویت یا خریدهای جعلی کاهش می‌کند. درضمن پیش از ارسال اطلاعات محرمانه به کاربر ثالث، مجدداً به احراز هویت شخص ثالث نیاز است. درنتیجه، ساده‌ترین دلیلی که به ما می‌گوید چرا باید از گواهی SSL استفاده کنیم، این است که با احراز هویت از سرقت اطلاعات و فیشینگ‌ جلوگیری می‌کند.

برای مثال، اگر کاربری در وب‌سایت شما پرداخت انجام دهد و پول او در یکی از حساب‌های بانکی موجود در وب‌سایت منتقل شود، گواهی SSL بانک را به احراز هویت ملزم می‌کند تا مطمئن شود پول را به حساب درستی رسانده است. 

۷. قصد دارید اپلیکیشنی در اپ استور ارائه کنید

نه‌تنها برای امنیت وب‌سایت، بلکه در اپلیکیشن‌ها نیز به گواهی SSL نیاز دارید. اگر برایتان سؤال است که در ارائه اپلیکیشن به اپ استور چرا باید از SSL استفاده کنیم، باید بگوییم برای این است که امنیت اپلیکیشن خود را به اپ استور نشان دهید. درغیراین‌صورت، برنامه‌های موبایل را نمی‌توانید در اپ استور ارائه کنید.

چرا باید از SSL استفاده کنیم‌؟
چرا باید از گواهی SSL استفاده کنیم؟

چرا باید از پروتکل امنیتی SSL استفاده کنیم؟

گواهی SSL رایگان چیست؟ امنیت محدود در بستر پروتکل https

گواهی‌ SSL که به‌‌رایگان ارائه می‌شود، این امکان را به مدیران وب‌سایت می‌دهد تا در زمان محدود، به‌‌رایگان از این گواهی بهره‌مند شوند؛ بنابراین، SSL رایگان امنیت وب‌سایت را در بازه زمانی مشخصی تأمین می‌کند. بدین‌ترتیب، کاربران هنگام جست‌وجوی آدرس وب‌سایت شما، در‌کنار آن علامت قفلی را مشاهده می‌کنند که نشان‌دهنده امنیتش است. با اینکه رایگان‌بودن این سرویس در بستر https مزیت گواهی‌های رایگان SSL است، اعتبار کوتاهی دارد که برای تمدید آن مجدداً باید اقدام کنید.  پس از اینکه فهمیدیم، چرا باید از SSL استفاده کنیم، خوب است بدانید این کار حتی به‌صورت رایگان و بدون صرف هزینه هم امکان‌پذیر است.

در این زمینه، می‌توانید از اعتبار گواهی‌های رایگان SSL در پارس پک استفاده کنید. بازه استفاده از این گواهی سه‌ماهه است و این امکان را به شما می‌دهد تا در مدت محدود امنیت وب‌سایتتان را تأمین کنید. پس‌از‌آن نیز برای تمدید می‌توانید از اعتبارهای یک‌ساله SSL در پارس پک استفاده کنید. 

چه کسانی باید از SSL استفاده کنند؟

بعد پاسخ‌دادن به پرسش چرا باید از پروتکل HTTPS استفاده کنیم. در‌ادامه، چندین کسب‌و‌کار را در صنایع مختلف نام می‌بریم که برای امنیت وب‌سایت به گواهی SSL نیاز دارند:

  • متخصصان کامپیوتر و فناوری اطلاعات: برای محافظت از اطلاعات مشتری هنگام نصب یا تعمیر نرم‌افزار
  • توسعه‌دهندگان وب: برای بهبود گواهی SSL و کاربرپسند‌بودن گواهی
  • فروشگاه‌های اینترنتی: کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای محافظت از اطلاعات کارت اعتباری مشتریان
  • متخصصان بازاریابی: برای محافظت از داده‌های بازاریابی و تبلیغات 
  • کارمندان بانک: برای محافظت از حساب‌های بانکی کاربران
  • وب‌سایت‌های آموزشی و پزشکی: برای محافظت از اطلاعات کاربران و سوابق پزشکی

همه چیز درباره انواع SSL و عملکرد آن‌ها برای ایمن‌سازی وب‌سایت‌ها را در مقاله زیر بخوانید.

گواهی SSL چیست؟

جمع‌بندی

در این مقاله از سری مقالات امنیت بلاگ پارس پک، به پرسش «چرا باید از SSL استفاده کنیم‌؟» پاسخ دادیم. درصورتی‌که کسب‌و‌کاری در بستر فضای وب دارید، برای امنیت، سرعت، ایجاد اعتماد کاربران و جلوگیری از سرقت اطلاعات وب‌سایت، به گواهی SSL نیاز خواهید داشت. پارس پک این امکان را برای صاحبان وب‌سایت فراهم کرده است تا در ابتدای کارشان به‌کمک گواهی SSL رایگان، به‌مدت سه ماه امنیت وب‌سایت را فراهم کنند.

چرا باید از SSL استفاده کنیم؟ زیرا با فعال‌سازی گواهی SSL، قفل ایمن در ابتدای آدرس وب‌سایت قرار می‌گیرد که اعتماد کاربران را از امنیت وب‌سایت به‌دنبال خواهد داشت. این گواهی مانند گواهی غیررایگان SSL در بستر پروتکل https صادر می‌شود و رایگان‌بودن آن، فقط برای کمک به ایجاد امنیت وب‌سایت‌هاست. پس‌از‌آن، برای تمدید می‌توانید گواهی یک‌ساله SSL را تهیه کنید. درصورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهام درباره این موضوع‌، می‌توانید با کارشناسان پارس پک تماس بگیرید یا آن را ازطریق بخش کامنت با ما مطرح کنید.

سؤالات متداول

۱. چرا باید از SSL استفاده کنیم‌؟

گواهی SSL امنیت وب‌سایت را در بستر پروتکل https تأمین و از سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند. در این پروتکل، انتقال اطلاعات به‌صورت رمزگذاری‌شده است. امنیت و بهبود سئو و جلوگیری از هک‌شدن ازجمله دلایل استفاده از این گواهی است.

۲. چرا باید از SSL رایگان استفاده کنیم؟

این گواهی به‌صورت محدود و در بازه زمانی سه‌ماهه، امنیت وب‌سایت را در‌مقابل حمله‌های سایبری یا سرقت اطلاعات تأمین می‌کند؛ درنتیجه، بیشتر برای شروع کار وب‌سایت‌های نوپا مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم