دامنه org چیست و برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

اینفورگرافیک دامنه org چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 28 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۴۶ بازدید

دامنه org چیست؟ در پاسخ بهتر است بگوییم این دامنه حکایت وجود یک میوه ارگانیک وسط سبد میوه‌های گلخانه‌ای است. با انتخاب دامنه org به مردم می‌گویید هدفتان بالاتر از پول درآوردن است و رسالتی مهم‌تر برای خدمت‌رسانی در پیش گرفتید. در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک با ما همراه باشید تا به‌طور کامل شما را با این دامنه آشنا کنیم. اگر مطمئن نیستید دامنه org به کارتان می‌آید یا نه، خواندن این مطلب کمکتان خواهد کرد.

دامنه org چیست؟ پسوند مخصوص سازمان‌ها

دامنه org مخفف Organization به معنای سازمان است و جزو اولین پسوندهای سطح بالای عمومی (gTLD) شناخته می‌شود که برای سازمان‌های خیریه و انجمن‌ها انتخاب خوبی است. این دامین جایگزین فوق‌العاده‌ای برای دامنه‌های شلوغ .com به شمار می‌رود. از سال ۲۰۱۹ محدودیت‌های دامنه org برای استفاده سازمان و موسسات غیرانتفاعی برداشته شد و از آن زمان هرکسی در هر حوزه‌ای می‌تواند از این دامنه برای کسب‌وکار خود استفاده کند.

ثبت و خرید دامنه

کاربرد دامنه org چیست؟ اعلام رسالتی بالاتر از منافع مالی

اگرچه این پسوند سابقه و اعتبار حرفه‌ای شما را نشان می‌دهد و معتبر است، اما فقط مخصوص سازمان‌ها نیست. برای مثال، حتی اگر یک کسب‌وکار کوچک هستید و قصد راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین دارید،دامنه org به مخاطبانتان نشان می‌دهد دنبال سود مالی نیستید و بیشتر روی اهداف اجتماعی خود تمرکز کردید. اگر سایت شما یکی از ویژگی‌های زیر را دارد، پسوند org گزینه مناسبی برای آن خواهد بود:

  • یک سازمان غیرانتفاعی هستید
  • سایت همگانی برای آموزش رایگان دارید
  • نرم‌افزارهای منبع‌باز رایگان ارائه می‌دهید
  • و…

چرا باید از دامنه org استفاده کنیم؟ 

از جمله مهم‌ترین مزایای دامنه org این است که فقط ۴.۵ درصد از وب‌سایت‌ها از این دامنه استفاده می‌کنند. یعنی احتمال اینکه بتوانید دامنه دلخواهتان را ثبت کنید، بسیار بالا است. ازطرفی، با ثبت این دامنه به مخاطبان خود نشان می‌دهید هدف شما انجام یک کار عام‌المنفعه‌ و خدمت به کاربر است که برای انجام آن دنبال به‌دست آوردن سود مالی نیستید. در ادامه، به مواردی اشاره خواهیم کرد که به شما می‌گوید چرا این پسوند برای شما یا سازمانتان مناسب است.

۱. سی سال سابقه‌ی درخشان و قابل‌اعتماد

دامنه org با ۳۰ سال سابقه، یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین پسوندهای دامنه در دنیاست. این پسوند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کرده است تا صدای خود را به گوش جهان برسانند و ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند. به همین دلیل از آن به‌عنوان فضایی برای «اتفاقات خوب آنلاین» یاد می‌شود. دامنه org به عنوان یک منبع قابل اعتماد شناخته شده است؛ جایی که ایده‌های متنوع شکوفا شده و افراد و سازمان‌های هدفمند را به هم وصل کند.

اینفوگرافیک خرید دامنه org برای وب‌سایت سازمانی
خرید دامنه org برای وب‌سایت‌های سازمانی

۲. قابل استفاده برای همه

برخلاف تصور رایج، دامنه org فقط مخصوص سازمان‌های غیرانتفاعی نیست. این پسوند برای همه‌ی افراد و سازمان‌ها در هر زمینه‌ای باز است. از کسب‌وکارهای خیرخواهانه گرفته تا انجمن‌های حرفه‌ای و گروه‌های مدنی، .org پذیرای همه‌ی کسانی است که می‌خواهند در فضای اینترنت حرفی برای گفتن داشته باشند. دلیل محبوبیت دامنه org تنوع اهداف کاربران آن است که همگی یک خواسته‌ مشترک دارند: «زنده کردن الهامات خود و خدمت‌رسانی»

۳. امنیت، قابلیت اطمینان و کیفیت بالا

دامنه org همواره بر امنیت و حفاظت از اطلاعات کاربران تاکید دارد. درواقع، org اولین پسوندی است که از جدیدترین فناوری‌های امنیتی برای محافظت از اطلاعات کاربران استفاده کرد. این دامنه توسط یک سازمان غیرانتفاعی به نام PIR اداره می‌شود که متعهد به حفظ امنیت این پسوند است.

معرفی انواع دامنه و نحوه ثبت و خرید دامنه‌های ملی و بین‌المللی را در مقاله زیر بخوانید.

دامنه چیست؟

آیا استفاده از دامنه org می‌تواند مشکل‌ساز شود؟

به چالش‌ها و معایب دامنه org می‌رسیم. شاید اصلی‌ترین چالشی که در انتخاب دامنه org باید درنظر بگیرید، محدودیت استفاده از آن است. نکته‌ جالب اینجاست هرچند امروز هرکسی می‌تواند از دامنه‌ org استفاده کند، اما این پسوند همچنان ذهنیت‌های قدیمی را حفظ کرده است.

کاربران به‌طور ناخودآگاه با شنیدن دامنه شما تصور می‌کنند سایتی هستید که دنبال کسب سود نیست و هدف اجتماعی و غیرانتفاعی دارد. همین قضیه ممکن است ترافیک سایتتان را در مقایسه با پسوندهای com با ir همان دامنه کاهش دهد؛ بنابراین برای یک آنلاین شاپ دوراهی انتخاب بین دامنه org یا ir بهتر است به ir منتهی شود.

قیمت دامنه org چقدر است و آیا ارزش خرید دارد؟

اکنون تا این قسمت از مقاله پاسخ سوال «دامنه org مخفف چیست؟» را فهمیدیم، سراغ قیمت دامنه org می‌رویم. قیمت این پسوند در سایت‌های خارجی از حدود ۵ یورو آغاز می‌شود. در سایت‌های ایرانی این دامنه در اردیبهشت ۱۴۰۳ از حدود ۹۰۰ هزار تومان به بالا قیمت‌گذاری شده است که با خرید هاست و دیگر خدمات ممکن است کمتر شود. بنابراین، به این نکته توجه کنید که ثبت دامنه org رایگان امکان‌پذیر نیست.

توجه:

اگر دنبال دامنه org ارزان با قیمت مناسب هستید، این پسوند در پارس پک با کمترین قیمت یعنی ۶۶۴ هزار تومان و با بهترین خدمات در انتظار شما است.

ثبت و خرید دامنه org چطور است؟ 

برای ثبت دامنه org موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • از نمادهایی مثل @ یا # استفاده نکنید.
  • اسم دامنه کوتاه و ساده و بین ۱ تا ۶۳ حرف انتخاب کنید.
  • فقط حروف انگلیسی کوچک (a تا z)، اعداد (۰ تا ۹) و خط تیره (-) استفاده کنید. البته خط تیره را نمی‌توانید در جایگاه سوم یا چهارم اسم بگذارید، از طرفی ممکن است وجود آن در نام دامنه به‌خاطر سپردن را سخت‌تر کند.

پس از در نظر گرفتن موارد بالا و انتخاب نام، برای خرید دامنه org فرایند ساده‌ای در پارس پک پیش‌رویتان است. کافی‌است وارد صفحه خرید دامنه پارس پک شوید و پسوند org را انتخاب کنید.

پس از وارد کردن نام موردنظرتان، اگر پیش از شما کسی آن را انتخاب نکرده باشد، ادامه روند را می‌توانید طی کنید. با ایجاد حساب کاربری در پارس پک، می‌توانید خریدتان را نهایی کنید.

ثبت و خرید دامنه org برای سازمان‌ها
ثبت دامنه org برای سازمان‌ها، انجمن‌ها و خیریه‌ها و پروژه‌های متن‌باز

انتقال و تمدید دامنه org چگونه انجام می‌شود؟

شما می‌توانید دامنه org را بین ۱ تا ۱۰ سال ثبت یا تمدید کنید. تمدید دامنه به‌صورت خودکار امکان‌پذیر است. درصورتی‌که پس از ۴۰ روز از تاریخ انقضا دامنه تمدید نشود، دامنه شما حذف و در دسترسی عموم قرار می‌گیرد.

برای انتقال دامنه org به شرکت ثبت دامنه جدید باید ابتدا در پنل کاربری‌تان در شرکت فعلی قفل دامنه را از بخش تنظیمات دامنه باز کنید.

انتقال و دامنه org در پنل کاربری پارس پک
مراحل انتقال و دامنه org در پنل کاربری پارس پک

پس از دریافت کد مجوز تایید از شرکت فعلی، به حساب کاربری‌تان در شرکت ثبت دامنه جدید رفته و گزینه انتقال دامنه را بزنید. در نهایت پس از تایید نهایی از سمت شرکت اول، انتقال دامنه شما انجام می‌شود.

در نظر داشته باشید درخواست انتقال دامنه به سایت پارس پک دردسری ندارد. درصورت درخواست انتقال به پارس پک شما می‌توانید صفر تا صد کار را به پارس پک بسپارید.

دامنه‌های ir. و com. و org. چه فرقی با هم دارند؟

وقتی پای انتخاب میان سه‌راهی پسوندهای org ،com و ir به‌میان می‌آید، اینکه کدام مسیر را انتخاب کنید، ممکن است چالش‌برانگیز باشد. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

دامنه .com .org .ir
ویژگی تجاری سازمان ایران
کاربرد انواع وب‌سایت‌ها سازمان‌های غیرانتفاعی، موسسات آموزشی، انجمن‌های حرفه‌ای وب‌سایت‌های ایرانی
مزایا شناخته‌شده و معتبر، به‌خاطر سپردن آسان نشان‌دهنده‌ غیرانتفاعی بودن و تعهد به یک هدف خاص مرتبط بودن با ایران و کاربران فارسی‌زبان
معایب دشواری در دسترس‌بودن نام دامنه‌ دلخواه به اندازه‌ .com شناخته‌شده نیست در خارج از ایران شناخته‌شده نیست
مناسب برای انواع کسب‌وکارها، سازمان‌ها، وب‌سایت‌های شخصی سازمان‌های غیرانتفاعی، موسسات آموزشی، انجمن‌های حرفه‌ای وب‌سایت‌های ایرانی

خرید انواع دامنه با قیمت مناسب فقط با یک کلیک

فرقی ندارد دنبال یک اسم خاص و منحصربه‌فرد برای برندسازی اجتماعی خود هستید یا قصد دارید اولین آنلاین‌شاپ خود را راه‌اندازی کنید. در پارس پک می‌توانید انواع پسوندهای دامنه برای هر نوع سایتی را به‌راحتی و با کمترین قیمت انتخاب کرده و با پشتیبانی همیشگی پارس پک خیالتان را راحت کنید.

جمع‌بندی

دامنه org چیست؟ این دامنه به همه نشان می‌دهد که هدف شما فقط پول درآوردن نیست و یک رسالت اجتماعی را برعهده دارد. در این مقاله همه چیز را راجع به انتخاب و خرید دامنه org بررسی کردیم. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما هستند.

سوالات متداول

۱. آیا انتخاب دامنه org در سئو تاثیرگذار است؟

به عقیده گوگل، رتبه پسوند دامنه سطح بالای جدید با پسوند سطح بالای قدیمی یکسان است. درواقع، نوع پسوند هیچ تاثیری در سئوی یک وب‌سایت ندارد.

۲. چه کسانی می‌توانند دامنه .org ثبت کنند؟

هر کسی می‌تواند دامنه .org ثبت کند، اما معمولاً این پسوند برای سازمان‌های غیرانتفاعی، موسسات آموزشی و انجمن‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.

۳. تفاوت بین .org و .com چیست؟

دامنه .com برای انواع وب‌سایت‌ها، از جمله کسب‌وکارها، سازمان‌ها و وب‌سایت‌های شخصی استفاده می‌شود. .org بیشتر برای سازمان‌های غیرانتفاعی، موسسات آموزشی و انجمن‌های حرفه‌ای مناسب است.

۴. چه تفاوتی بین .org و .ngo وجود دارد؟

.org مخفف «organization» به معنی سازمان است و برای انواع سازمان‌ها، از جمله سازمان‌های غیرانتفاعی و غیردولتی، استفاده می‌شود. دامنه .ngo مخفف «non-governmental organization» به معنی سازمان غیردولتی است و به‌طور خاص برای سازمان‌هایی که توسط دولت اداره نمی‌شوند، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.