دامنه io چیست؟ راهنمای جامع انتخاب و ثبت دامنه io

اینفوگرافیک دامنه io چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 29 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۳۰ بازدید

دامنه io چیست؟ این دامنه مثل اسم رمز برای سایت‌های مرتبط با تکنولوژی است و با آن می‌توانید رد پای ماندگار از کسب‌وکارتان به‌ جا بگذارید. دامنه‌های .io، محبوب‌ترین دامنه‌ها برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها در زمینه‌های خاص مانند تکنولوژی هستند. اینکه دامنه‌ .io چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد، بحثی است که در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک به‌طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

دامنه io چیست؟ معرفی دامنه لوکس کسب‌وکارها

دامنه io جزو دامنه سطح بالا کد کشور (ccTLD) و متعلق به قلمرویی در اقیانوس هند بوده که امروز هر کسی در هرجایی برای استارتاپ و کسب‌وکار خود می‌تواند از آن استفاده کند. در شرایطی که دامنه .com بیش از ۵۰.۲ درصد از دامنه‌های ثبت شده را دربرگرفته است، دامنه io با ظاهر جذاب و محبوب خود به میان آمده تا راحت‌تر بتوانید دامنه موردنظرتان را ثبت کنید.

دامنه io مخفف چیست؟

دامنه io مخفف Indian Ocean Territory به معنای قلمروی اقیانوس هند است. اولین و مهم‌ترین دلیلی که این دامنه را تبدیل به گل سرسبد دامنه‌ها برای کسب‌وکارهای حوزه تکنولوژی کرده، معنای io است. در حوزه تکنولوژی، IO مخفف Input/Output بوده که نحوه ارتباط رایانه‌ها (و سایر سیستم‌های اطلاعاتی) با دنیای خارج را توصیف می‌کند؛ بنابراین، استفاده از دامنه .io بلافاصله به مخاطبان اهل فن نشان می‌دهد که سایت شما در حوزه تکنولوژی است. این دامنه همچنین با حوزه بازی و ارزهای دیجیتال مرتبط است.

ثبت و خرید دامنه

نکته جالب در خصوص دامنه io

دامنه io. از لحاظ فنی نوعی دامنه ملی محسوب می‌شود که متعلق به قلمرو اقیانوس هند در بریتانیا است. از همان ابتدای معرفی این دامنه در سال ۱۹۹۷، این دامنه متعلق به جایی بود که در آن هیچ ساکن دائمی‌ وجود نداشت. ساکنان این قلمرو اغلب نظامیان آمریکایی یا کارکنان دولتی انگلیس بود. در سال ۱۹۹۸، کمپانی معروف لِـوی Strauss & Co. اولین وب‌سایت با پسوند .io را با نام levi.io به ثبت رساند. امروز هر کسب‌وکاری در سراسر دنیا می‌تواند یک آدرس اینترنتی با انتهای .io برای خود ثبت کند، فارغ از اینکه در آن قلمرو زندگی می‌کند یا خیر.

نکته جالب راجع به این نوع دامنه این بوده که دامنه‌های .io به عنوان یک ترفند دامنه (Domain Hack) قابل استفاده هستند. در سیل دامنه‌هایی که ممکن است در ذهنتان باقی نماند، استفاده از io. یک برگ برنده‌ است که سریع و راحت در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. برای مثال، فرض کنید صاحب یک استادیوم هستید یا در حوزه رادیو فعالیت دارید. برای ثبت دامنه اگر شانس خالی بودن آن یاری‌تان کند، دامنه‌هایی مانند rad.io یا stud.io به‌راحتی در ذهن مخاطب خواهد نشست.

مزایا و معایب خرید دامنه io چیست؟

تا این قسمت از مقاله فهمیدیم دامنه io چیست و چه داستانی پشت این دو حرف ساده پنهان است. در این قسمت، سراغ بررسی معایب و مزایای دامنه io می‌رویم.

۱. به‌شدت شناخته‌شده بین اهالی تکنولوژی

با داشتن دامنه‌ .io، نشان می‌دهید با دنیای تکنولوژی هم‌نفس هستید و حرفی برای گفتن دارید. این پسوند به‌سرعت مفهوم «تکنولوژی» را به ذهن مخاطب القا می‌کند.

۲. فرصتی برای داشتن یک نام منحصربه‌فرد

با اشباع شدن دامنه‌های .com، پیدا کردن یک نام کوتاه و جذاب با این پسوند، کار دشواری است. اما در دنیای .io هنوز هم می‌توانید دامنه‌های تک‌کلمه‌ای و به‌یادماندنی پیدا کنید.

۳. ایدئال برای بازی با کلمات

اگر اسم شرکت شما به io ختم می‌شود یا دوست دارید یک بازی با کلمات بامزه در آدرس دامنه خود ایجاد کنید .io گزینه‌ فوق‌العاده‌ای است. برای مثال به دامنه‌ شرکت ساخت «فوتبال‌دستی» با اسم football.io توجه کنید. به‌نظر شما دامنه football.io جذاب‌تر از foosball.com نیست؟

اینفوگرافیک مزایای خرید دامنه io
چرا استارت‌آپ‌های فناوری به دامنه io علاقه دارند؟

۴. کوتاه و شیرین

دامنه‌های .io معمولاً کوتاه‌تر از هم‌رده‌های خود مثل .com یا .org هستند. این یعنی به‌خاطر سپردن و تایپ کردن آن‌ها برای کاربران راحت‌تر است.

۵. گوگل با آن مشکلی ندارد

موتور جستجوی محبوب دنیا، دامنه‌های .io را به رسمیت می‌شناسد و در نتایج جستجو مشکلی با آن‌ها ندارد. یعنی در سئوی سایت شما با هر موضوعی تاثیر منفی نمی‌گذارد.

می‌خواهید یکبار برای همیشه با انوع و اجزای دامنه‌‌ها آشنا شوید؟ مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

معایب دامنه io چیست؟

با وجود مزایای دامنه io برای انتخاب آن ممکن است با دو چالش اساسی روبه‌رو شوید:

۱. شاید برای همه آشنا نباشد

درست است که .io روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود، اما هنوز هم ممکن است برخی کاربران با دیدن این پسوند، کمی تعجب کنند. به‌خصوص افرادی که چندان با دنیای تکنولوژی آشنا نیستند.

۳. کمی گران‌تر از بعضی گزینه‌ها

قیمت دامنه‌های .io نسبت به برخی پسوندهای دیگر مثل .org کمی بالاتر است. البته این گرانی در مقایسه با .com که حسابی برای خودش پرآوازه شده، چندان هم به چشم نمی‌آید.

در انتخاب میان دامنه com یا io باید بگوییم اگر کسب‌وکاری نوآورانه در حوزه‌ تکنولوژی دارید، به دنبال یک آدرس کوتاه و به یاد ماندنی هستید یا دوست دارید طی بازی با کلمات، خلاقیت خود را نشان دهید، پسوند .io گزینه‌ فوق‌العاده‌ای برای شماست. البته درصورتی‌که مخاطب شما عام است و می‌خواهید حداکثر آگاهی را برای برند خود به ارمغان بیاورید، شاید .com همچنان انتخاب بهتری باشد.

چه کسب‌وکارهایی باید از دامنه io استفاده کنند؟

قطعاً تعداد افرادی که از دامنه‌های .io استفاده می‌کنند، بیشتر از ساکنان قلمرو اقیانوس هند بریتانیا است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، ارتباط این دامنه با مفهوم ورودی/خروجی (Input/Output) باعث جذب بسیاری از متخصصان فنی شده است. از جمله طرفداران پروپا قرص دامنه‌های .io عبارت‌اند از:

  • ترندهای نوظهور اینترنتی مانند ارزهای دیجیتال
  • بازی‌های ویدیویی که بر بستر مرورگر یا کنسول اجرا می‌شوند
  • استارت‌آپ‌های حوزه دیجیتال که محصولاتی برای صنعت فناوری می‌فروشند

باوجودی‌که در اصل قرار بود .io یک پسوند دامنه ملی (ccTLD) باشد، اما این محبوبیت ممکن است عجیب به نظر برسد. بااین‌حال، خیالتان راحت؛ گوگل از کاربرد دامنه io آگاه است و قوانین هدف‌گذاری جغرافیایی که برای سایر ccTLDها اعمال می‌کنند، برای .io به کار نمی‌برد. یعنی سئوی شما افت نخواهد کرد؛ درنتیجه می‌توانید علاوه‌بر دسترسی به ساکنان دورافتاده‌ قلمرو اقیانوس هند بریتانیا به افراد سراسر جهان دسترسی پیدا کنید.

شرایط ثبت دامنه io چیست؟

بسیاری از ccTLDها فقط برای ساکنان کشور مربوطه در دسترس هستند. اما .io چنین محدودیتی ندارد. هر کسی در سراسر جهان می‌تواند یک دامنه .io بدون نیاز به حضور محلی در قلمرو اقیانوس هند بریتانیا ثبت کند. قوانین ثبت و انتقال دامنه io شامل موارد زیر است:

  • باید بین ۳ تا ۶۳ کاراکتر باشد.
  • فقط شامل حروف، اعداد و خط تیره باشند.
  • کاراکترهای خاص مثل & یا # در دامنه قابل استفاده نیست.
  • درصورت سپری شدن مهلت تمدید برای بازیابی دامنه نیاز است مبلغی پرداخت کنید.
  • تمدید دامنه io را می‌توانید به‌صورت دستی انجام داده یا روی تمدید خودکار تنظیم کنید.
شرایط ثبت دامنه io
برای ثبت دامنه io باید چند شرایط را داشته باشید

قیمت دامنه io چقدر است؟ 

قیمت دامنه io که در گوگل دامین ثبت شده، سالانه ۶۰ دلار است. درحالی‌که قیمت این دامنه در سایت‌های ایرانی در اردیبهشت ۱۴۰۲ از حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. البته شما می‌توانید با خرید دامنه io پارس پک از فرصت تخفیف پارس پک استفاده کرده و این دامنه را با کمترین قیمت یعنی ۲ میلیون و ۸۷۳ هزار تومان تهیه کنید. در حال حاضر، کمترین قیمت دامنه io متعلق به پارس پک است.

نحوه انتقال دامنه io 

برای انتقال دامنه io به یک شرکت ثبت دامنه جدید نیاز است ابتدا در پنل کاربری فعلی، با رفتن به بخش تنظیمات دامنه قفل دامنه را باز کنید. پس از دریافت کد مجوز انتقال (EPP Code) از شرکت فعلی، به پنل کاربری جدید خود رفته و گزینه انتقال دامنه را بزنید. با وارد کردن اطلاعات دامنه و تایید نهایی از سمت شرکت فعلی، درخواست انتقال شما انجام خواهد شد. اگر قصد انتقال دامنه به شرکت پارس پک را داشته باشید، تمام این روال را می‌توانید به کارشناسان پارس پک بسپارید.

ثبت و خرید دامنه io در سه سوت

برای خرید و ثبت دامنه io در پارس پک راه ساده‌ای پیش‌رویتان است. کافی‌است وارد صفحه خرید دامنه شده و پسوند io را انتخاب کنید. پس از وارد کردن نام دامنه، روی گزینه «بررسی» بزنید.

 خرید دامنه io از پارس پک
فرایند خرید و ثبت دامنه io در پارس پک

اگر پسوند دامنه io موردنظرتان قبلا ثبت شده باشد، پارس پک با پیغام قرمز «حیف! دامنه مورد‌نظر شما قبلا خریداری شده‌ است.» به شما اطلاع داده و پیشنهادهای جایگزین ارائه می‌دهد. درغیراین‌صورت، اگر شانس با شما یار باشد و دامنه‌ قبلا ثبت نشده باشد، به‌سادگی می‌توانید ادامه روند خرید را طی کنید. پس از وارد شدن به حساب کاربری و ثبت مشخصات، به صفحه پرداخت هدایت خواهید شد.

تکمیل فرایند ثبت و خرید دامنه io در پارس پک
فرایند ثبت و خرید دامنه io را در پارس پک تکمیل کنید

با خرید دامنه io از پارس پک در دنیای وب خوش بدرخشید!

اگر از دامنه‌های تکراری com خسته شدید و دنبال یک دامنه خاص هستید که تکنولوژی یا کسب‌وکارتان را به رخ دامنه‌های دیگر بکشید، پارس پک در خدمت شماست. به‌راحتی می‌توانید با کمترین هزینه و بهترین پشتیبانی صاحب دامنه‌های شیک io شوید. برای اطلاع بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید:

جمع‌بندی

دامنه io چیست؟ این دامنه یک جور رمز عبور میان اهالی متخصص است که به زبان بی‌زبانی، حوزه کاری وب‌سایت شما را به کاربر اعلام می‌کند. در این مقاله، به‌طور کامل بررسی کردیم این دامنه برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است، چه مزایا و معایبی دارد و چرا io نام گرفت. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای خرید هر نوع دامنه و پسوندی را دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما هستند. همچنین اگر سوالی دارید که پاسخش را در مقاله پیدا نکردید، آن را در انتهای همین مطلب بنویسید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول

۱. فاکتورهای لازم برای ثبت و خرید دامنه io چیست؟

ثبت دامنه .io برای راه‌اندازی وب‌سایت شما، فرایندی ساده و بدون دردسر است. برخلاف برخی پسوندهای دامنه که محدودیت‌های خاصی دارند، ثبت دامنه .io برای همه آزاد است. فرقی نمی‌کند یک فرد حقیقی، کسب‌وکار نوپا یا سازمان بزرگ باشید. ثبت دامنه شامل انتخاب یک نام در دسترس و تکمیل مراحل ثبت از طریق یک شرکت ثبت‌کننده دامنه مثل پارس پک انجام می‌شود.

۲. آیا می‌توانم دامنه .io خود را به شرکت ثبت دامنه دیگری منتقل کنم؟

بله. این فرایند معمولاً شامل مراحل ساده‌ای مانند باز کردن قفل دامنه، دریافت کد مجوز، شروع انتقال با ثبت‌کننده جدید و تایید درخواست انتقال می‌شود. البته، ممکن است ثبت‌کننده فعلی و ثبت‌کننده جدید، عملکرد و هزینه‌های خاصی برای انتقال دامنه داشته باشند.

منابع:blog.hubspot.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.