دامنه io

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 27 مهر 1390
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۲۰۱۰ بازدید

دامنه io یک دامنه بسیار جدید و در عین حال محبوب است که متعلق به منطقه اقیانوس هند و بریتانیا است. این دامنه توسط دفتر کامپیوتر اینترنتی(Internet Computer Bureau) که یک شرکت ثبت دامنه مستقر در انگلستان است اداره و مدیریت می‌شود. ما در این مطلب قصد داریم ابتدا کمی درباره خود این دامنه و تاریخچه آن صحبت کنیم، در ادامه نکاتی را در خصوص کاربردهای دامنه io در اختیار شما قرار خواهیم داد و در انتها نیز سعی خواهیم کرد راهنمای جامعی برای ثبت و خرید این دامنه را به شما ارائه دهیم تا در صورت علاقه‌مند بودن به این دامنه بتوانید به راحتی با مراجعه به وب سایت ما آن را به ثبت برسانید.

معرفی دامنه io

دامنه io امروزه یکی از جدیدترین دامنه‌هایی است که برای راه‌اندازی کسب و کارها به کار می‌رود. شاید این موضوع برای شما عجیب باشد اما باید بدانید که دامنه io از سال 1997 وجود داشت و به عنوان ccTLD برای منطقه اقیانوس هند و بریتانیا محسوب می شد. در واقع با استفاده از این دامنه شما می‌توانید به راحتی نام‌هایی کوتاه و به یادماندنی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید چرا که دامنه io گزینه‌های زیادی را در دسترس شما قرار می‌دهد. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که از انتخاب نام‌های بلند برای وب سایت خود خسته شده اید می‌توانید از این دامنه استفاده کنید تا بتوانید نام‌های کوتا‌ه‌تری را برای دامنه خود انتخاب کنید. به عبارت دیگر می‌توان گفت دامنه io راه حلی فوق العاده برای بدست آوردن یک دامنه عالی با قیمتی بی نظیر است که البته مزایای دیگری را نیز دارا می‌باشد.

صاحب نامشخص
وب سایت ریجستری NICio
محدودیت ساکن قلمرو اقیانوس هند انگلیس باشدن
سیاست های اختلاف نظر نا مشخص
حمایت مالی IO
وضعیت فعال
نوع استفاده محبوب در شرکت های نوپا
DNSSEC بله
ارائه دهنده رجیستری NICio
تعداد ثبت نامشخص
افتتاح 1997
نوع ccTLD

دامنه سطح بالای io از سال 1997 وجود داشته است. اولین دامنه فرعی io  در سال 1998 میلادی و زمانی بود که Levi Strauss دامنه leviio را به ثبت رساند.

اگر به‌دنبال ثبت دامنه‌ کوتاه و به‌یادماندنی هستید، دامنه io می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد. این دامنه با این‌که به اقیانوس هند و بریتانیا تعلق دارد و از نام Indian Ocean برگرفته شده است، اما می‌توانید از آن برای وب‌سایت‌های سازمانی، شرکتی، شخصی یا تجاری فعال در حوزه علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات و… استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها از این دامنه برای وب‌سایت‌های تجاری‌ و تکنولوژی‌شان استفاده می‌کنند. چراکه دامنه io تداعی‌کننده input output یا in out است و برای وب‌سایت‌های تعاملی می‌تواند کارآمد باشد.

مدیریت دامنه io

حق مدیریت دامنه io به سازمان‌هایی که توسط سازمان Internet Assigned Numbers Authority (IANA) تایید شده اند واگذار می‌شود. دفتر کامپیوتر اینترنتی( Internet Computer Bureau) که با نام ICB نیز شناخته می‌شود در حال حاضر اداره این دامنه را بر عهده دارد. این موسسه ثبت دامنه io در واقع یک شرکت انگلیسی است و با عنوان NICio برای این هدف کار می‌کند. این شرکت همچنین حق فروش دامنه‌های .sh و .ac را نیز دارا است که این دامنه‌ها دامنه‌های سطح بالایی هستند که برای جزایر Saint Helena و Ascension مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیریت دامنه io

استفاده از دامنه io.

ثبت دامنه io و محدودیت‌های ثبت آن

افراد به صورت شخصی و یا شرکتی می‌توانند اقدام به ثبت این دامنه کنند. متقاضیانی که قصد ثبت این دامنه را دارند نیازی ندارند که حتما در منطقه اقیانوس هند و انگلستان حضور داشته باشند. نکته مهم این است که تنها افرادی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌توانند اقدام به ثبت دامنه سطح سوم xyz.comio کنند. تمامی دامنه‌های سطح دومی که توسط NICio و یا دامنه‌های سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند نمی‌توانند به عنوان دامنه سطح سوم مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال دامنه‌های com.comio، org.comio و biz.comio تماما محدود شده هستند.

ثبت دامنه io

ثبت io دامنه

  • برخی از دامنه‌ها را نمی‌توانید در io انتخاب کنید. دامنه‌هایی که به هر منظور جنسی، مستهجن و یا مخالف با قوانین هر کشوری به ثبت رسیده‌اند توسط NICio می‌توانند غیر فعال شوند.
  • شما می‌توانید این دامنه را برای مدت زمان یک تا 5 سال به ثبت برسانید.
  • یک نکته مهم که وجود دارد این است که دامنه‌های io دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر TLD ها هستند.

کاربردهای این دامنه

در علم کامپیوتر به صورت کلی io مخفف عبارت input/output به معنای ورودی و خروجی است به همین علت است که این دامنه بین المللی می‌تواند برای کسب و کارهایی که در حوزه فناوری‌های مختلف فعالیت دارند مفید باشد. دامنه io بیشتر برای پروژه‌های متن باز، رابط‌های برنامه نویسی یا همان APIها، شرکت‌های نوپا، بازی‌های ویدئویی و سایر خدمات آنلاین استفاده می‌شوند.

کاربرد دامنه io

کاربرد دامین io.

  • یکی از مهمترین دلایلی که باعث محبوبیت بیشتر این TLD شده است این است که کوتاه‌تر از سایر TLD ها می‌باشد.
  • در زبان ایتالیایی io ضمیر مفرد اول شخص است، همین موضوع باعث می‌شود تا این دامنه برای استفاده‌های شخصی نیز بسیار مناسب و جذاب باشد.

مزایای استفاده از این دامنه

مزایا دامنه io

دامنه استارتاپی io.

  • این دامنه یک دامنه منحصر به فرد در مقایسه با سایر TLD های معروف است که می‌تواند به استارت آپ شما کمک کند تا از لحاظ بازاریابی منحصر به فرد تر عمل کنید.
  • این دامنه از سایر gTLD ها که سه حرفی هستند کوتاه‌تر هستند و به همین دلیل به خاطر سپردن آنها راحت‌تر است.
  • این دامنه به تازگی در حال محبوب شدن است، به همین علت احتمالا شما به راحتی بتوانید نام دامنه دلخواه خود را بیابید.
  • در دنیای فناوری و توسعه نرم افزار io به معنای ورودی و خروجی است، به همین علت شما می‌توانید مخاطبان زیادی را نیز در حوزه فناوری داشته باشید.

چند نکته جالب در خصوص دامنه io

در پایان سه ماهه اول سال 2017، 330 میلیون TLD به ثبت رسیده بود که تقریبا نیمی از آن متعلق به دامنه .com بود. بنابراین به هیچ وجه جای تعجب نیست که نام بسیاری از برندها و شرکت‌ها در حال حاضر در دامنه .com در دسترس نیست مگر این که قصد داشته باشید هزینه زیادی را برای انتخاب نام دامنه‌های خاص بپردازید. در ژولای سال 2014 میلادی دامنه mm.com با قیمت 1.2 میلیون دلار آمریکا به فروش رسید اما طبیعتا بسیاری از ما این هزینه را صرفا برای یک دامنه نمی‌پردازیم. بنابراین شما با استفاده از دامنه io می‌توانید به راحتی نام مد نظر خود را برای دامنه خود انتخاب کنید.

برخی از ویژگی‌های مهم این دامنه

  • همه افراد می‌توانند اقدام به ثبت این دامنه کنند.
  • مدت زمان ثبت دامنه بین 1 تا 10 سال است.
  • مدت زمان تمدید دامنه نیز بین 1 تا 10 سال است.
  • این دامنه از قابلیت انتقال پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به راحتی دامنه‌های خود را منتقل کنید.
  • این دامنه قابلیت ثبت به صورت خصوصی را نیز دارا است.
  • دامنه io از قابلیت ثبت دامنه به صورت محافظت شده پشتیبانی نمی‌کند.
  • قابلیت Backorders در این دامنه پشتیبانی نمی‌شود.
  • قابلیت ثبت دامنه به صورت گروهی پشتیبانی می‌شود.

خرید دامنه io

در صورتی که شما هم با مطالعه این مطلب علاقه‌مند به خرید دامنه io شده‌اید می‌توانید با مراجعه به وب سایت ما در طول روز اقدام به انتخاب دامنه دلخواه خود و ثبت آن کنید.

خرید دامنه io

خرید دامین io

انتقال دامنه io

یکی از خدمات بسیار خوبی که ما برای شما فراهم کرده‌ایم این است که شما ‌می‌توانید به راحتی با استفاده از وب سایت ما اقدام به انتقال دامنه خود کنید. توجه داشته باشید این کار تنها در چند دقیقه امکان پذیر است و نیازی نیست که زمان زیادی را صرف آن کنید.

انتقال دامنه io

انتقال سریع دامنه io.

نکاتی برای ثبت دامنه io

اگر قابلیت تمدید خودکار دامنه خود را فعال کنید این نام دامنه به صورت خودکار بعد از اتمام مدت زمان ثبت آن تمدید می‌شود. در غیر این صورت بعد از گذشت 90 روز از انقضای آن این دامنه حذف خواهد شد.

چگونه می‌توانیم یک دامنه را ثبت کنیم؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که چگونه می‌توانیم دامنه io مد نظر خود را ثبت کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. گام اول برای انجام این کار این است که شما بررسی کنید که آیا نام دامنه دلخواه شما در دسترس است( قبلا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد) یا خیر که این کار را به راحتی با استفاده از جستجوی این نام دامنه می‌توانید انجام دهید. بعد از آن که یک نام در دسترس را پیدا کردید می‌توانید به راحتی از طریق وب سایت ما اقدام به ثبت آن در چند دقیقه کنید. در این مقاله از آموزش دامنه پارس پک، به بررسی و معرفی دامنه با پسوند io پرداختیم و روش های ثبت و تمدید آن را باهم بررسی کردیم.

سوالات متداول

آیا این دامنه می‌تواند یک دامنه خوب و مناسب برای من باشد؟

دامنه io یک دامنه فوق‌العاده برای کسب و کارهای در حوزه فناوری، استارتاپ‌ها و وب سایت‌های شخصی است، به همین علت این دامنه می‌تواند بهترین گزینه برای کسب و کار شما باشد.

آیا برای ثبت این دامنه نیاز است که در منطقه اقیانوس هند و انگلستان زندگی کنیم؟

خیر، شما در صورتی که یک سازمان و یا یک شخص حقیقی هستید برای ثبت این دامنه نیازی نیست که در منطقه اقیانوس هند و انگلستان زندگی کنید و از هر جای دنیا می‌توانید اقدام به ثبت این دامنه کنید.

آیا من‌ می‌توانم اطلاعاتم را در زمان ثبت دامنه مخفی کنم؟

بله، این امکان در دامنه io برای شما فراهم شده است که بتوانید به راحتی اقدام به ثبت دامنه به صورت مخفی کنید، این کار باعث می‌شود تا اطلاعات شما از دسترس اسپم کننده‌ها دور باشد و خطرات مختلف شما را تهدید نکند. بنابراین نیازی نیست که نگرانی درباره این موضوع داشته باشید.

برای چه مدت زمانی می‌توان اقدام به ثبت این دامنه کرد؟ 

شما می‌توانید برای یک بازه یک تا 10 ساله اقدام به ثبت این دامنه کنید و بعد از آن باید برای تمدید دامنه اقدام کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم