هاست لینوکس یا وردپرس؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

هاست لینوکس یا وردپرس
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 8 تیر 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۰۸۶ بازدید

هاست لینوکس یا وردپرس کدام‌یک را انتخاب کنیم؟ تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس باعث‌ شده است تا بسیاری از وب‌مسترها در انتخاب این دو سرویس با مشکلاتی روبه‌رو شوند. اگرچه هاست لینوکس و وردپرس از یک خانواده و گروه میزبانی می‌آیند، تفاوت‌هایی با‌هم دارند که باعث می‌شود کاربرد و شرایط استفاده از آن‌ها متفاوت باشد.

هاست‌ها به‌عنوان زیرساخت میزبانی وب‌سایت‌ها باید از سرعت و امنیت و پایداری مناسبی برخوردار باشند. اشتباه در انتخاب سرویس میزبانی وب باعث می‌شود سئو، تجربه کاربری، هزینه‌های مالی و زمانی و… تحت‌الشعاع قرار بگیرد و فرایند رشد و توسعه کسب‌وکار با مشکل روبه‌رو شود. بنابراین قبل از انتخاب و خرید هاست، علاوه‌بر آشنایی با انواع هاست، باید به این پرسش پاسخ دهید که بهترین هاست مناسب کسب‌وکارها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باتوجه‌به اهمیت استفاده از هاست برای میزبانی وب‌سایت‌ها، در این مقاله می‌خواهیم تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب از سری مقالات آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی با ما همراه باشید.

آشنایی با هاست لینوکس

پیش از بررسی تفاوت هاست لینوکس و وردپرس بهتر است با تعاریف این دو سرویس آشنایی کوتاهی داشته باشید. هاست لینوکس نوعی میزبانی وب است که روی سرور میزبان آن سیستم‌عامل لینوکس نصب شده است و سرویس‌های هاست خود را می‌توانید با قابلیت‌ها و امکانات لینوکسی مدیریت کنید. با خرید هاست لینوکس امکان استفاده از سرویس‌های لینوکسی همچون کنترل‌ پنل سی پنل و دایرکت ادمین برایتان فراهم می‌شود.

خرید هاست لینوکس از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌ هاست لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

سرویس میزبانی لینوکس برای افرادی مناسب است که می‌خواهند از پایگاه داده MySQL و وب‌سرورهای آپاچی و زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی‌بر PHP استفاده کنند. این سرویس به هاست معمولی معروف است و می‌توان انواع CMSها همچون وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و… را در آن میزبانی کرد. به‌طورکلی، هاست لینوکس به‌دلیل داشتن قیمت مناسب محبوبیت زیادی بین کاربران دارد و می‌توانید با منابع قوی و پایدار آن وب‌سایت‌های خود را با سرعت و امنیت بسیاری میزبانی کنید.

تفاوت هاست لینوکس و وردپرس
هاست لینوکس چه کاربردی دارد؟

آشنایی با هاست وردپرس

بسیاری از کاربران در انتخاب هاست لینوکس یا وردپرس تردید دارند. پیش از مقایسه ویژگی‌ها این دو سرویس ابتدا باید بدانید، سرویس میزبانی وردپرس چیست و چه کاربردی دارد. هاست وردپرس نوعی میزبانی وب لینوکسی است که منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه‌ شده است. درواقع، تنها تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس این است که سرویس میزبانی وردپرس به‌طور‌اختصاصی براساس نیازهای وردپرس بهینه‌ شده است تا وب‌سایت‌های وردپرسی را قوی‌تر و پایدار‌تر و با بهره‌وری بیشتر میزبانی کند.

خرید هاست وردپرس از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس‌ میزبانی وردپرس خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌ هاست وردپرس پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

استفاده از هاست وردپرس با پیکربندی سرور متناسب با نیازهای وردپرس، باعث بهبود کارایی و تجربه کاربری و سئو وب‌سایت می‌شود. به‌طورکلی، هاست وردپرس افزون‌بر داشتن تمام امکانات و ویژگی‌های هاست لینوکس، ویژگی‌هایی همچون منابع قوی‌تر و پایدارتر، سازگاری بیشتر با پوسته و افزونه‌های وردپرس، نصب و به‌روزرسانی خودکار افزونه‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد. امروزه، بسیاری از افراد از هاست لینوکس برای میزبانی وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما اگر این سرویس نتواند پاسخ‌گوی نیازهای وردپرسی باشد، بهترین راه‌حل استفاده از هاست وردپرس با قدرت و سرعت و پایداری فراوان است.

ویژگی‌های هاست لینوکس

هاست لینوکس یا وردپرس به‌منظور انتخاب بهترین سرویس برای کسب‌وکارتان باید با ویژگی‌های این دو سرویس بیشتر آشنا شوید. سرویس میزبانی لینوکس ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث‌ محبوبیت آن بین وب‌مسترها شده است. درادامه، برخی از ویژگی‌های مهم هاست لینوکس را بیان می‌کنیم:

  • هزینه ارزان‌تر درمقایسه‌با سایر هاست‌ها
  • پایداری و دسترس‌پذیری درخورتوجه
  • انعطاف‌پذیری بسیار زیاد برای استفاده از سرویس‌ها و نرم‌افزارهای سازگار با لینوکس
  • تنوع سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، پرستاشاپ، جوملا، مجنتو و…
  • بهره‌مندی از انواع کنترل پنل‌های پرطرفدار سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک
  • مناسب برای انواع وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک با هزینه مقرون‌به‌صرفه
  • امکان استفاده از تکنولوژی‌های متن‌باز PHP ،MySQL ،Apache و…
  • ارائه ابزارهای متنوع برای مدیریت و انتقال فایل و ساخت ایمیل

مزایا و معایب هاست لینوکس چیست؟ هاست لینوکس چه تفاوتی با هاست ویندوز دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست لینوکس چیست؟

ویژگی‌های هاست وردپرس

هاست وردپرس به‌عنوان یکی از سرویس‌های میزبانی قدرتمند علاوه‌بر داشتن ویژگی‌های هاست معمولی، امکانات و ویژگی‌های بهینه‌شده‌ای را برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد. ویژگی‌های مهم هاست وردپرسی ازاین‌قرارند:

  • پشتیبانی از انواع افزونه‌ها و نسخه‌های PHP
  • کاربردی برای وب‌سایت‌های پربازدید
  • استفاده از سخت‌افزارهای پرسرعت و پرقدرت برای کارایی بیشتر
  • بهره‌مندی از انواع وب‌سرورهای پرسرعت لایت‌اسپید و انجین‌ایکس و آپاچی
  • به‌روزرسانی و نصب خودکار افزونه‌ها و پوسته وردپرس
  • نصب آسان وردپرس با یک کلیک
  • ارائه پکیج‌ مدیریت آسان وردپرس با ابزارها و سرویس‌های آماده
  • مقیاس‌پذیری فراوان برای ارتقای منابع متناسب با نیاز وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک
  • بهینه‌‌سازی دیتابیس و مدیریت فرایندهای کشینگ و نصب ماژول‌های کش برای وردپرس
  • همخوانی و سازگاری کامل با پلاگین‌های وردپرس
  • امنیت و قابلیت اطمینان درخورتوجه و امکان استفاده از گواهی SSL رایگان

برای آشنایی با انواع هاست وردپرس و ویژگی‌ها و مزایای آن مقاله زیر را بخوانید.

هاست وردپرس چیست؟

 

هاست لینوکس یا وردپرس کدام‌یک قابلیت‌های بهتری دارد؟ پاسخ جامع و کاملی برای این پرسش وجود ندارد. بهترین راهکار بررسی نیازهای کسب‌وکارتان است. سرویسی بهترین است که به نیازهای وب‌سایتتان پاسخ دهد و به‌تناسب آن‌ها بتواند بهترین عملکرد را در ارائه خدمات به کاربران فراهم کند.

تفاوت هاست وردپرس و لینوکس
هاست وردپرس چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت هاست لینوکس با هاست وردپرس

تفاوت هاست وردپرس و لینوکس را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. هاست لینوکس یا وردپرس را می‌توان به‌تناسب نیازها برای  کسب‌وکارهای مختلفی استفاده کرد. این دو سرویس میزبانی شباهت‌های زیادی باهم دارند و مهم‌ترین تفاوتشان پیکربندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. در هاست وردپرس، معماری سرور به‌گونه‌ای است که متناسب با نیازهای وب‌سایت‌های وردپرسی باشد و برای بهره‌وری بیشتر از سخت‌افزارهای قوی‌تر و سریع‌تر استفاده می‌کند. ازجمله تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس ازنظر سخت‌افزاری

ازنظر کیفیت سخت‌افزاری هاست لینوکس یا وردپرس کدام‌یک قدرت سخت‌افزاری بیشتری دارد؟ هاست لینوکس و هاست وردپرس از‌نظر کیفیت سخت‌افزاری تفاوت چندانی باهم ندارند. ممکن است برخی سرویس‌دهنده‌ها هاست وردپرسی را با سخت‌افزارهای قوی‌تر ارائه بدهند؛ اما به‌طورکلی، منابع سخت‌افزاری هر دو مشابه هم است و فقط نوع پیکربندی سخت‌افزاری فرق دارد. درواقع، سخت‌افزار سرویس میزبانی وردپرس به‌صورت اختصاصی فقط برای وردپرس بهینه‌سازی می‌شود؛ بنابراین، مهم‌ترین تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس در پیکربندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و بهینه‌سازی ساختار سرور است.

باتوجه‌به استفاده وردپرس از زبان برنامه‌نویسی PHP و پایگاه داده MySQL، ساختار هاست وردپرس برای عملکرد بهتر کاملاً سازگار با این تکنولوژی‌ها پیکربندی شده است. درصورت داشتن وب‌سایت پربازدید با اطلاعات زیاد، ممکن است پیکربندی سخت‌افزاری هاست معمولی لینوکس نتواند به درخواست‌های کاربران پاسخ دهد و با افزایش ترافیک از دسترس خارج شود. در این‌ صورت، هاست وردپرس با منابع (حافظه رم و هسته پردازشی و فضای ذخیره‌سازی) قوی و سریع و پایدار می‌تواند ترافیک دریافتی بسیاری را با سرعت فراوان مدیریت کند.

۲. تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس ازنظر قیمت

هاست لینوکس یا وردپرس کدام‌یک ارزان‌تر است؟ قیمت هاست وردپرس به‌دلیل ارائه خدمات باکیفیت‌تر و قوی‌تر درمقایسه‌با هاست لینوکس بیشتر است. هر دو سرویس در پلن‌های مختلف ارائه می‌شود و از پلن‌های اقتصادی وردپرس می‌توانید استفاده کنید تا هزینه زیادی را متحمل نشوید. با‌وجود‌این، سرویس میزبانی وردپرسی به‌دلیل استفاده از پیکربندی سخت‌افزاری مخصوص وردپرس و ارائه سرویس‌های آماده مثل پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس قیمت بیشتری دارد. ناگفته نماند برخی اوقات تفاوتی در سخت‌افزار و قیمت‌های این دو سرویس وجود ندارد و فقط ازنظر بهینه‌سازی‌های انجام‌شده برای وردپرس و پیکربندی سرور باهم متفاوت هستند. همچنین، موقعیت این دو سرویس در قیمت‌گذاری نیز تأثیرگذار است. برای مثال، هاست ایران لینوکس یا وردپرس قیمت کمتری درمقایسه‌با سرویس میزبانی لینوکس یا وردپرس اروپا دارد.

۳. تفاوت هاست لینوکس با هاست وردپرس ازنظر سرویس‌های نرم‌افزاری

هاست وردپرس و لینوکس از‌لحاظ نرم‌افزاری تفاوت‌های جزئی باهم دارند. کنترل‌ پنل‌های استفاده‌شده برای هر دو سرویس سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک است.  ازنظر وب‌ سرور هر دو سرویس را می‌توان با وب سرورهای مختلف آپاچی و لایت‌اسپید و انجین‌ایکس راه‌اندازی کرد.

با‌این‌حال، هاست وردپرس به‌دلیل بهینه‌سازی برای اجرای وب‌سایت‌های وردپرسی عموماً با وب سرور لایت اسپید ارائه می‌شود. استفاده از انواع پلاگین‌‌ها و قالب‌ها در سرویس میزبانی وردپرسی آسان‌تر و سریع‌تر است و بدون محدودیت پلاگین‌ها و تم‌های مدنظرتان را می‌توانید در آن نصب و استفاده کنید.

۴. تفاوت هاست وردپرس و لینوکس ازنظر امنیت

 امنیت موضوع مهمی برای صاحبان وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌ورد. هاست لینوکس یا وردپرس کدام‌یک امن‌تر است؟ هاست وردپرسی به‌دلیل استفاده از لایه‌ها و نرم‌افزارهای امنیتی در سطح سیستم‌عامل امن‌تر از هاست لینوکس است. شایان ذکر است که نمی‌توان چنین گفت که هاست لینوکس امن نیست؛ بلکه اقدامات امنیتی به‌کار‌رفته در سرویس میزبانی وردپرس بیشتر از هاست لینوکسی است.

این دو سرویس در‌برابر تهدیدها و نفوذهای امنیتی مقاوم هستند و از اطلاعات کاربران محافظت می‌کنند. با‌وجود‌این، با نصب جدیدترین نسخه وردپرس و افزونه‌ها و بررسی امنیت پلاگین‌ها و انجام برخی نکات امنیتی می‌توانید امنیت سرویس میزبانی وب خود را بیشتر کنید. نصب و به‌روزرسانی پلاگین‌ها در هاست لینوکسی و وردپرسی ازنظر سرعت و سهولت انجام باهم متفاوت هستند و سرعت انجام به‌روزرسانی‌ها در سرویس میزبانی وردپرس بیشتر است.

۵. نصب پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس

هاست‌های وردپرسی به‌عنوان سرویسی بهینه‌شده برای وردپرس، پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس را با هدف عملکرد بهتر و سرعت بیشتر ارائه می‌دهند. ازجمله نمونه‌های کاربردی می‌توان به ابزار WordPress Toolkit در کنترل پنل پلسک اشاره کرد. پکیج مدیریت آسان وردپرس امکانات متنوعی همچون قابلیت نصب وردپرس با یک کلیک، بهره‌مندی از ابزارهای مستقل امنیتی، مدیریت چندین وب‌سایت وردپرسی در یک داشبورد، استفاده از قابلیت Sandbox برای آزمودن ایده‌ها و تغییرات جدید، مدیریت آسان کاربران و مدیریت پلاگین‌ها و پوسته‌ها در Instanceهای مختلف اشاره کرد. این در حالی است که هاست لینوکس خدمات پکیج مدیریت آسان وردپرس ندارد.

تفاوت هاست لینوکس با هاست وردپرس
هاست وردپرس بهتر است یا لینوکس؟

هاست لینوکس یا وردپرس؛ کدام بهتر است؟

در پاسخ به پرسش «هاست وردپرس بهتر است یا لینوکس؟» می‌توان گفت که ارجحیتی بین هاست لینوکسی و هاست وردپرسی وجود ندارد و هرکدام براساس ویژگی‌‌های بالقوه خود می‌توانند وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک را با امکانات و قابلیت‌های مختلف میزبانی کنند. اگر به‌دنبال سرویس میزبانی قوی و سریع و پایدار برای میزبانی وب‌سایت‌های بزرگ و پربازدید هستید، هاست وردپرس می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد. برای وب‌سایت‌های کوچک با ترافیک اندک هاست لینوکس با هزینه مقرون‌به‌صرفه می‌تواند پاسخ‌گوی درخواست‌های کاربران باشد و با این سرویس، می‌توانید وب‌سایت‌های وردپرسی را با سرعت و پایداری کم‌نظیر میزبانی کنید.

مقایسه هاست لینوکس و هاست وردپرس

هاست لینوکس یا وردپرس؛ کدام‌یک را انتخاب کنیم؟
هاست لینوکس هاست وردپرس
قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و هم‌قیمت یا ارزان‌تر از هاست وردپرس است. قیمت مناسبی دارد و ممکن است خدمات وردپرسی ارائه‌شده باعث افزایش هزینه‌های هاست وردپرس شود.
عملکرد و پایدار این سرویس سال‌هاست زبانزد عام‌وخاص است. امکان نصب و به‌روزرسانی افزونه‌های کاربردی را فراهم می‌کند.
ازنظر زیرساخت و سیستم‌عامل امنیت بسیاری دراختیار کاربران قرار می‌دهد و به‌ندرت با حمله‌های نرم‌افزاری آلوده می‌شود. پیکربندی امنیتی سرورهای این سرویس میزبانی براساس تهدیدهای احتمالی وردپرس انجام می‌شود و برای نگه‌داری داده‌های مهم بسیار مطمئن است.
هاست لینوکس از PHP ،Ruby ،Perl و Python پشتیبانی می‌کند. هاست وردپرس از PHP ،HTML ،CSS و JavaScript پشتیبانی می‌کند.
هاست لینوکس با‌توجه‌به استفاده از سیستم‌عامل متن‌باز، انعطاف‌پذیری بیشتری برای نیازهای مختلف کسب‌وکارها فراهم می‌کند. در هاست وردپرس برای نصب نرم‌افزارها و برنامه‌های غیر‌وردپرسی محدودیت وجود دارد؛ اما می‌توانید تم‌ها و افزونه‌های زیادی برای بهبود وب‌سایتتان نصب کنید.

هاست لینوکس یا وردپرس انتخاب بین دو سرویس هم‌خانواده با قابلیت‌ها و امکانات نزدیک به‌هم سخت به‌نظر می‌رسد. با هاست لینوکس می‌توانید انواع سیستم‌‌های مدیریت محتوا را با قدرت و سرعت بالا میزبانی کنید. هاست وردپرس به‌طور سفارشی برای وب‌سایت‌های وردپرسی بهینه‌شده و قابلیت‌های بیشتری درمقایسه‌با هاست لینوکس دراختیارتان قرار می‌دهد. هاست لینوکس و وردپرس منابع قوی، امن و پایداری را به کاربران ارائه می‌دهند. باید ببینید کدام‌یک ازنظر عملکرد، هزینه و امکانات سازگاری بیشتری با وب‌سایتتان دارد.

خرید انواع سرویس‌های میزبانی از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

هاست لینوکس یا وردپرس را می‌توانید به‌تناسب نیازهای کسب‌وکارتان برای میزبانی وب‌سایت‌های کوچک و روبه‌رشد و حتی وب‌سایت‌های بزرگ انتخاب کنید. تفاوت هاست لینوکس و هاست وردپرس بیشتر در پیکربندی سرور و خدماتی همچون پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس است. این دو سرویس هر دو از یک خانواده هستند و از سیستم‌عامل لینوکس برای مدیریت منابعشان استفاده می‌کند و تنها تفاوت در بهینه‌سازی‌هایی است که در ساختار هاست وردپرس برای سازگاری بیشتر با وردپرس و سهولت کارکرد و بهبود عملکرد و سرعت استفاده از آن شده است.

شما می‌توانید از هاست وردپرسی برای سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز بهره ببرید؛ اما با‌توجه‌به اینکه این سرویس برای وردپرس بهینه‌ شده، بهتر است فقط برای میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی استفاده شود. با‌این‌حال، از هاست لینوکس برای میزبانی انواع وب‌سایت‌های ساخته‌شده با وردپرس، جوملا، مجنتو و… می‌توانید استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا هاست لینوکس برای وردپرس مناسب است؟

بله، شما می‌توانید از هاست لینوکس برای میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی خود استفاده کنید. سرویس میزبانی لینوکس گزینه‌ای مناسب برای میزبانی وب‌سایت‌های کوچک و روبه‌رشد با ترافیک متوسط است.

۲. تفاوت هاست لینوکس با هاست وردپرس چیست و کدام بهتر است؟

هاست وردپرسی متناسب با نیازهای وردپرس بهینه‌شده و پیکربندی سرور سازگار با وردپرس انجام شده است. استفاده از هاست وردپرس برای وب‌سایت‌های غیر‌وردپرسی ممکن است آن‌ها را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کند؛ درحالی‌که هاست لینوکس پیکربندی متفاوتی دارد و برای انواع سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و مجنتو می‌تواند مناسب باشد. همچنین، در سرویس میزبانی وردپرس خدماتی مثل پکیج‌های مدیریت آسان وردپرس برای عملکرد بهتر و سرعت بیشتر ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم