قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست و چه مزایایی دارد؟

قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان گیری
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 15 بهمن 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۲۴۰ بازدید

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟ قانون پشتیبان‌‌گیری ۱-۲-۳ استراتژی ساده اما مهم برای محافظت از اطلاعات است. اگر کسب‌وکار آنلاین در دنیای وب دارید و اطلاعات آن برایتان ارزشمند است، حتماً باید با اهمیت قانون پشتیبان‌‌گیری ۱-۲-۳ آشنا شوید. این قانون می‌گوید که باید از اطلاعات مهم خود حداقل سه نسخه بکاپ تهیه و آن‌ها را در دو مکان مختلف ذخیره کنید. قانون ۱-۲-۳ استراتژی پشتیبان‌گیری قدرتمندی است که حتی در اسناد تیم آمادگی اضطراری کامپیوتری ایالات متحده‌ی آمریکا هم به آن اشاره شده است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این قانون به‌دست آورید، این مقاله از آموزش سرور بلاگ پارس پک را مطالعه کنید.

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟ به زبان ساده!

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ روشی ساده و موثر برای محافظت از داده‌های مهم شما است که با استفاده از آن می‌توانید از دسترسی به اطلاعات خود در هر زمان و هر مکان اطمینان حاصل کنید. هدف نهایی این روش حفاظت کامل از داده‌ها و اطمینان از دسترسی به نسخه‌ی به‌روزِ بکاپ‌ها در زمان مورد نیاز است. قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، سه نسخه از داده‌های ضروری را در دو مکان فیزیکی متفاوت و یک مکان آنلاین ذخیره می‌کند. این کپی‌ها در دو نوع مختلف رسانه‌ی ذخیره‌سازی، از جمله رسانه‌های فیزیکی و مجازی ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید از انواع رسانه‌های پشتیبان‌گیری برای اجرای قانون ۱-۲-۳ استفاده کنید که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم. منظور از رسانه‌های پشتیبان‌گیری همان ابزارهای ذخیره‌سازی فیزیکی و ابری است که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، قانون جدیدی نیست. در سناریوی کلاسیک ۱-۲-۳ به‌طور معمول از نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای تهیه‌ی کپی از داده‌های حیاتی سرور استفاده و بلافاصله در یک دستگاه (مثلاً هارد دیسک) ذخیره می‌شد. در حینِ این عملیات یا بعد از آن هم دو نسخه‌ی دیگر از همان کپی، تهیه و در دو هارد دیسک دیگر ذخیره می‌شد.

این استراتژی علی‌رغم گذشت چندین سال به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها استفاده می‌شود. استفاده از قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، بهترین راه برای محافظت از اطلاعات حساس در برابر انواع خطرات است.

خرید سرور

اهمیت استفاده از قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟

استراتژی ۱-۲-۳ برای پشتیبان گیری از داده‌ها یکی از بهترین روش‌هایی است که هنوز هم متخصصان امنیت اطلاعات و حفاظت از داده‌ها برای حفظ داده‌های حیاتی خود از آن استفاده می‌کنند. البته همیشه این قانون وجود دارد که هیچ روشی نمی‌تواند به‌طور کامل از اطلاعات شما محافظت کند. اصولاً هیچ کسی هم انتظارِ چنین تضمینی را هم ندارد. در واقع همه‌ی روش‌های حفاظت داده‌ها مثل فیوز عمل می‌کنند؛ یعنی در مواردی که به هر دلیل داده‌هایتان را از دست دادید، حداقل قسمتی از این داده‌ها را به شما برمی‌گردانند. جنگِ بین این روش‌ها در عمل، برایِ دسترسی بیشتر به اطلاعات از دست رفته است!

نکته‌ی مهم دیگری که به ما می‌گوید چرا باید از قانون ۱-۲-۳ استفاده کنیم این است که این روش فقط خطرِ از دست رفتن داده‌ها بخاطر مشکلات نرم‌افزاری را پوشش نمی‌دهد؛ یعنی حتی اگر شما یک سرور محلی داشته باشید و در شرکتتان یک آتش‌سوزی رُخ دهد هم هنوز بکاپ‌هایی دارید که در خارج از محل شرکت نگهداری می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ به زبان ساده
معرفی قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳

بررسی قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها

نحوه استفاده از قانون بکاپ ۱-۲-۳ از سه قانونِ اصلی تشکیل شده است:

قانون اول

 شما باید سه کپی از داده‌های حیاتی‌تان در فواصل زمانی منظم تهیه کنید. این فواصل زمانی بسته به میزان تغییرات داده‌ها می‌تواند هفتگی، روزانه و یا حتی ساعتی باشد.

قانون دوم

 برای ذخیره‌سازی داده‌ها بر اساس قانون ۱-۲-۳ بکاپ گیری باید از دو نوع دستگاه ذخیره‌‌سازی استفاده شود. دستگاه ذخیره‌سازی مناسب بسته به نیازتان متفاوت است. اگرچه هارد دیسک‌ها گزینه‌ای برای ذخیره‌سازی داده‌ها هستند، اما فضای ذخیره‌سازی ابری به دلیل مزایای متعددی که دارد، گزینه‌ی بهتری است.

قانون سوم

قانون سوم استراتژی ۱-۲-۳ برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها به نگهداری یک نسخه از اطلاعات در محلی خارج از سرور اشاره دارد. این قانون بر حفظ فاصله کافی بین محل ذخیره‌سازی بکاپ و سرور اصلی تاکید می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید فایل‌های بکاپ را در یک دیتاسنتر واقع در شهر یا حتی کشور دیگر نگهداری کنید.

این اقدام در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، آتش‌سوزی یا سرقت، از دست رفتن کامل اطلاعات سرور اصلی جلوگیری می‌کند. استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری، یکی از بهترین راهکارها برای پیاده‌سازی این قانون است.

به فضایی امن و پایدار برای ذخیره بکاپ‌هایتان نیاز دارید؟

نگهداری از فایل‌های پشتیبان به فضایی امن و مطمئن نیاز دارد تا در صورت از دست رفتن داده‌های اصلی به‌سرعت قابل بازیابی باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری داده‌های پشتیبان، استفاده از فضای ابری پارس‌پک است. این سرویس تا ۱۰ ترابایت فضای ذخیره‌سازی سریع و امن را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به شما ارائه می‌دهد. در این سرویس ارتقای منابع به‌سرعت فراهم است و در لحظه می‌توانید منابع فضای ابری را افزایش یا کاهش دهید. روی لینک زیر کلیک کنید و همین حالا فضای ابری مورد نیازتان را با هزینه مناسب از پارس‌پک بخرید.

فرایند بازیابی اطلاعات با استراتژی ۱-۲-۳

فرض کنید داده‌های شما به هر دلیلی از دست رفته‌اند. اگر می‌خواهید از بکاپ‌های تهیه شده با استفاده از استراتژی ۱-۲-۳ استفاده کنید، باید بدانید که کدام داده‌ها از دست رفته‌اند. آیا فقط داده‌های اصلی از دست رفته‌اند یا داده‌های پشتیبان هم آسیب دیده‌اند؟ در هر صورت، باید بدانید که چه اتفاقی افتاده تا بتوانید استراتژی صحیح را انتخاب کنید.

داده‌های اصلی سرور از بین رفته است؟

اگر داده‌های اصلی شما از بین رفته باشد، می‌توانید با بازیابی داده‌ها از روی بکاپ‌های ذخیره‌شده در دستگاه‌های دیگر، اطلاعات خود را بازیابی کنید.

نسخه‌ی دوم داده‌ها هم از بین رفته است؟

اگر نسخه‌ی دوم هم از دست رفته باشد، تنها راهی که باقی می‌ماند این است که از نسخه‌ی سوم آخرین بکاپ استفاده کنید.

قانون ۱-۲-۳ بکاپ گیری را خیلی سریع شروع کنید

بعد از اینکه از بکاپ اطلاعات استفاده کردید و آن را رویِ سرور اصلی‌تان قرار دادید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید دوباره از قانون ۱-۲-۳ بکاپ گیری استفاده و از تمامی داده‌های حساس‌تان بکاپ بگیرید. این کار باعث می‌شود تا در صورت از دست رفتنِ دوباره‌ی اطلاعات، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مزایای استفاده از قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳
۶ مزیت استفاده از قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳

کاربرد اصلی قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟

تا اینجا اگر کسی از شما بپرسد که کاربرد قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست، احتمالاً به او خواهید گفت که این روش فقط برای زمان‌هایی کاربرد دارد که اطلاعات حساس از بین می‌رود. اگر چه این یکی از متداول‌ترین کاربردهای استراتژی بکاپ‌گیری به روش ۱-۲-۳ است، اما این استراتژی کاربردهای مهم دیگری هم دارد:

۱. تحلیل نرم‌افزارها و وب اپلیکیشن‌ها

با افزایش حضور ما در دنیای تکنولوژی، اهمیت داده‌ها نیز بیشتر آشکار می‌شود. یکی از کاربردهای مهم داده‌ها در دنیای امروز، استفاده از آن‌ها برای تحقیق و توسعه اپلیکیشن‌ها است. متخصصان برنامه‌نویسی به‌خصوص DevOps، از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از نرم‌افزارها برای بررسی دقیق‌تر عملکرد آن‌ها استفاده می‌کنند

۲. تحلیل مالی بیزینس‌ها

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳، برای محافظت از اطلاعات مالی کسب‌وکارها نیز کاربرد دارد. تمامی اطلاعات کسب‌وکارها از جمله داده‌های مالی و رفتار مشتریان روی دیتابیس وب‌سایت ذخیره می‌شوند. این اطلاعات برای تیم مالی بسیار مهم هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانند روند شرکت را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنند.

۳. ضرورت‌های قانونی حفاظت از داده‌ها

برخی از کسب‌وکارها موظف به حفظ اطلاعات از نظر قانونی هستند. برای مثال، GDPR مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا کسب‌وکارها را ملزم می‌کند تا داده‌های مشتریان را به‌طور ایمن ذخیره کنند. این موضوع به‌ویژه در مواقع بحرانی، زمانی اهمیت دارد که کسب‌وکار شما ممکن است به این داده‌ها برای بازیابی یا ارائه خدمات ضروری نیاز داشته.

استراتژی بکاپ‌گیری ۱-۲-۳
استراتژی بکاپ‌گیری ۱-۲-۳ چه کاری انجام می‌دهد؟

نکات اساسی استفاده از قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟

تا این قسمت با اطلاعات کاملی در مورد قانون ۱-۲-۳ بکاپ گیری و همچنین بازیابی این بکاپ‌ها آشنا شدیم. اما برای اجرایِ موفقیت‌آمیز مدیریت این استراتژی، بهتر است با چند نکته‌ی مهم آشنا شوید:

۱. دقت کنید که هر سه نسخه‌ی بکاپ تهیه شده، حتماً باید دقیقاً مشابه با یکدیگر و کاملاً به‌روز باشند.

۲. اگرچه شما می‌توانید از انواع رسانه‌های (ابزارهای فیزیکی یا ابری ذخیره‌سازی) پشتیبان‌گیری برای اجرای قانون ۱-۲-۳ استفاده کنید، اما مهم است که این رسانه‌ها تست شده و کاملاً سالم باشند.

۳. به حجم رسانه‌های مورد استفاده برای ذخیره‌ی بکاپ توجه کنید. درصورتی‌که رسانه‌ی شما ظرفیت لازم را نداشته باشد، روندِ بکاپ‌گیری به مشکل برمی‌خورد.

۴. بکاپ‌های اطلاعات خود را به‌صورت منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که به‌درستی کار می‌کنند.

۵. بهتر است به‌جای اینکه خودتان به‌صورت دستی از اطلاعات بکاپ بگیرید، از نرم‌افزارها و پلاگین‌هایی استفاده کنید که این کار را به‌صورت خودکار و دقیقاً در همان زمانی که شما نیاز دارید انجام می‌دهند.

۶. اگر برای کاهشِ حجم بکاپ‌های خود از نرم‌افزارهای مخصوص حذف موارد تکراری استفاده می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که با نرم‌افزار پشتیبان‌گیر و همچنین سرویس ابری یا سرور ذخیره‌سازی اطلاعات شما سازگاری کامل دارند.

۷. تفاوتی ندارد که شما از قانون ۱-۲-۳ برای پشتیبان گیری از داده‌ها استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید که از روش‌های دیگر استفاده کنید؛ فضای ابری یا سروری که برای انجام این کار در نظر گرفته‌اید، باید سطح امنیت بالایی داشته باشد و از آخرین متدهای امنیتی برای جلوگیری از هر گونه دسترسی غیرمجاز به داده‌ها استفاده کند.

سرور پارس پک، یارِ صمیمیِ بکاپ‌های شما

سرورها بهترین مکان برای نگهداری اطلاعات مهم شما هستند. سرورهای پارس پک با امنیت و سرعت فوق‌العاده، میزبان شایسته‌ای برای اطلاعات ارزشمند شما هستند. با ۵۰ گیگابایت فضای رایگان، می‌توانید از همین امروز بکاپ‌های خود را روی فضایی مستقل از سرور خود ذخیره کنید و نگران از دست رفتن داده‌هایتان نباشید. برای آشنایی با قابلیت‌ و امکانات سرورهای پارس‌پک به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟ این قانون در یک جمله، می‌خواهد از داده‌های باارزش شما در دنیای دیجیتال محافظت کند؛ دنیایی که بیشتر از هر زمان دیگری به داده‌ها و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها وابسته است. در این مقاله از آموزش سرویس‌ های میزبانی بلاگ پارس پک در مورد کاربرد قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ توضیح داده‌ایم و همچنین نکاتی را عنوان کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها، دیگر نیاز نیست تا نگران از دست رفتن اطلاعات حساستان باشید.

برای آشنایی با صفر تا صد انواع سرور و کاربردهایشان مقاله زیر را از دست ندهید.

سرور چیست؟

سؤالات متداول

۱. قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟

قانون ۱-۲-۳ بکاپ گیری، در واقع یک استراتژی است که در هر نوبت، از اطلاعات حساس‌تان ۳ نسخه کپی می‌گیرد و آن‌ها را در دستگاه‌های مختلف ذخیره می‌کند. با استفاده از این روش ریسکِ از دست رفتن اطلاعاتتان به حداقل می‌رسد.

۲. کاربرد قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳ چیست؟

مهم‌ترین کاربرد قانون پشتیبان گیری ۱-۲-۳، بکاپ‌گیری از داده‌های حساس است تا در مواقع ضروری بتوان از آن‌ها استفاده کرد. علاوه‌براین، از بکاپ‌های گرفته شده با این روش می‌توان در آنالیز داده برای نرم‌افزارها و وب‌اپلیکیشن‌ها، آنالیزهای مالی و به‌طورکلی هر جایی که به تحلیل دیتا نیاز داشته باشد، استفاده کرد.

۳. بهترین فضا برای ذخیره‌ بکاپ‌ها کدام است؟

سرورهای مجازی و همچنین فضاهای ذخیره‌سازی ابری از جمله فضاهایی هستند که می‌توانند محلی امن برای ذخیره‌سازی داده‌های حساس شما باشند.

منابع:techtarget.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم