بهترین روش بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس و ویندوز

آموزش بکاپ گیری از سرور مجازی
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۲۴۰ بازدید

بکاپ گیری از سرور مجازی یکی از نیازهای مهم کار در فضای دیجیتال است که درصورت جدی‌نگرفتن و اِهمال در انجام آن، ممکن است هزینه‌های مالی و زمانی سنگینی بر شما تحمیل شود. از‌آن‌جاکه سیستم‌عامل VPSها بیشتر از نوع لینوکس یا ویندوز است، در این مقاله از بلاگ پارس پک، در دو قسمت مجزا بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز و بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس را توضیح می‌دهیم. همچنین، نرم‌افزارها و ابزارهای جانبی برای گرفتن بکاپ را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

چند نکته قبل از شروع بکاپ گیری از سرور مجازی

قبل از شروع بکاپ گیری از سرور مجازی، باید چند نکته را در نظر بگیرید تا در آینده با مشکلاتی ازقبیل از‌دست‌رفتن اطلاعات مواجه نشوید. اولین نکته به بازه زمانی بکاپ گیری مربوط می‌شود. شما به‌عنوان کسی که مدیریت فضای سرور مجازی را برعهده دارید، باید در فواصل زمانی مناسبی از اطلاعات سرور مجازی بکاپ بگیرید. بازه زمانی انجام این کار به حجم اطلاعاتی که در فضای سرور ذخیره و مقدار داده‌های جدید و به‌روزرسانی‌هایی که در اطلاعات خود اِعمال می‌کنید، بستگی دارد.

نکته دیگر محل یا محل‌های ذخیره اطلاعات حاصل از بکاپ است. توصیه می‌کنیم چند مکان امن را برای ذخیره اطلاعاتتان در نظر بگیرید تا اگر احیاناً داده‌ها از روی یکی از محل‌های ذخیره‌سازی از دست رفت یا با مشکل مواجه شد، مجدداً بتوانید دیتای خود را بازیابی کنید.

نکته مهم دیگر مدل بکاپ‌گرفتن از اطلاعات است. از دو روش کلی می‌توان برای بکاپ گیری از داده‌ها استفاده کرد: یکی بکاپ‌گرفتن کامل و دیگری بکاپ‌گرفتن افزایشی (تکمیلی). درادامه، این دو روش را بیشتر بررسی خواهیم کرد و بعد به‌سراغ آموزش بهترین روش بکاپ گیری از VPS برای سرور مجازی لینوکس و ویندوز می‌رویم.

۱. بکاپ گیری کامل از سرور مجازی

در این روش، با هربار بکاپ‌گرفتن از اطلاعات سرور مجازی یک نسخه از تمام اطلاعات موجود روی سرور ذخیره می‌شود. نکته مثبت بکاپ‌گرفتن با کمک این روش آن است که یک نسخه از همه اطلاعات در یک محل ذخیره می‌شود و کارتان برای بازیابی‌های احتمالی ساده‌تر خواهد بود. شایان ذکر است نحوه انجام این روش می‌تواند بر افزایش زمان و هزینه‌های شما اثرگذار باشد.

۲. بکاپ گیری افزایشی از سرور مجازی

راه دیگر برای بکاپ گیری از سرور مجازی، استفاده از روش افزایشی است. در این روش، بکاپ‌گرفتن صرفاً به داده‌های جدیدی که روی سرور ذخیره شده‌اند، محدود و از تهیه نسخه پشتیبان از همه اطلاعات صرف‌نظر می‌شود. مزیت استفاده از روش افزایشی کاهش مدت‌زمان فرایند بکاپ‌ گیری و افزایش سرعت انجام کار است. در‌مقابل، ضعف استفاده از این روش ذخیره اطلاعات به‌صورت بخش‌بخش و در چند قسمت مختلف است که می‌تواند به سخت‌تر‌شدن روند بکاپ‌ گیری منجر شود.

هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها و نکات مهم قبل از خرید سرور مجازی بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس

ساده‌ترین روش برای بکاپ‌گرفتن از اطلاعات موجود روی سرور لینوکسی، استفاده از دستوری کوتاه است؛ اما برای دانلود و استفاده از این اطلاعات، باید از نرم‌افزارهای دیگری بهره ببرید که در‌ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

برای بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس، باید دستور زیر را وارد کنید؛ پس‌از‌آن فرایند بکاپ گیری از سرور مجازی به‌طورخودکار آغاز می‌شود. در متن این دستور، قسمتی با عنوان yourbackupfilename وجود دارد که با تغییر آن به نام فایل مدنظر خود، بکاپ‌گرفتن به همان فایل محدود خواهد شد:

tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz --exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz --one-file-system /

درضمن، روش ساده دیگری هم برای بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس وجود دارد: شما می‌توانید درخواست انجام این کار را برای ارائه‌دهنده سرویس خود ثبت کنید تا روند بکاپ‌گرفتن به‌صورت خودکار برایتان انجام شود. به‌غیر از دو روش یاد‌شده، روش‌های دیگری هم برای بکاپ گیری از داده‌های سرور مجازی لینوکسی وجود دارد؛ البته این روش‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای جانبی نیاز دارند و از دو روش قبل کمی سخت‌تر‌ند.

آموزش بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس

آموزش پشتیبان‌گیری از سرور مجازی

بهترین نرم‌افزار بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس

اگر در‌زمینه استفاده از سیستم‌عامل لینوکس حرفه‌ای‌تر هستید، به‌کار‌گرفتن ابزارها و نرم‌افزارهایی که درادامه معرفی خواهند شد، به شما کمک می‌کنند تا بکاپ گیری را به نحو هدفمندتری انجام دهید.

۱. ابزار rsync (Remote SYNC)

ریموت سینک rsync ابزار ساده و مطمئنی در مخزن اکثر توزیع‌های لینوکس همچون دبیان و اوبونتو است که فرایند پشتیبان‌گیری را می‌تواند به روش افزایشی انجام دهد؛ به‌همین‌دلیل، به صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما در فرایند بکاپ گیری از سرور مجازی منجر می‌شود.

Rsync به‌صورت ابزار همگام‌ساز از راه دور اطلاعات موجود روی سرور مبدأ و سرور مقصد را مقایسه می‌کند. سپس آن بخشی از اطلاعاتی که بین دو سرور هم‌خوانی ندارند و در‌واقع یکسان نیستند، بین سرور مبدأ و مقصد انتقال می‌دهد تا از اطلاعات مدنظر دو نسخه موجود باشد.

برای نصب rsync، باید دستور زیر را وارد کنید. این دستور برای توزیع‌های دبیان و اوبونتو و مینت مناسب است:

sudo apt-get install rsync

۲. ابزار Timeshift برای بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس

در فهرست بهترین نرم‌افزار بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس، باید از Timeshift هم یاد کنیم. این ابزار که در توزیع‌های دبیان و اوبونتو و مینت به‌خوبی کار می‌کند، وظیفه تهیه Snapshot از فایل‌های موجود روی سرور مجازی را برعهده دارد و از rsync برای بهبود عملکرد کمک می‌گیرد.

برای نصب این ابزار روی سرور خود، ابتدا باید سیستم‌عامل لینوکس را به‌روزرسانی و سپس آن را نصب کنید. برای به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نصب Timeshift، دو دستور زیر را اجرا کنید:

sudo apt update && sudo apt upgrade
sudo apt install timeshift

۳. ابزار WinSCP برای دانلود اطلاعات حاصل از بکاپ گیری

از ابزار WinSCP برای دانلود اطلاعات VPS و انتقال آن به کامپیوتر استفاده می‌شود. کار با این نرم‌افزار نیز ساده است. ابتدا باید نرم‌افزار را اجرا کنید و وارد فضای سرور مجازی لینوکسی خود شوید. سپس، روی فایل بکاپ زیپ‌شده‌ای که از قبل تهیه شده است، راست‌کلیک و آن را دانلود کنید. حالا داده‌های حاصل از بکاپ گیری از سرور مجازی دراختیارتان هستند.

آموزش ایجاد و بازگردانی نسخه پشتیبان در کنترل پنل دایرکت‌‌ ادمین را در مقاله زیر بخوانید.

آموزش ریستور بکاپ در دایرکت‌ ادمین

بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز

برای بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز، ابتدا باید از‌طریق Server Manager سرویس Windows Server Backup را نصب و اجرا کنید. در‌ادامه، نحوه نصب و اجرای این ابزار را آموزش خواهیم داد تا بکاپ گیری از سرور مجازی خود را به‌سادگی انجام دهید.

۱. نصب Windows Server Backup

برای شروع نصب، ابتدا Server Manager را اجرا کنید و در پنجره باز‌شده، Add Roles and Features را برگزینید. حالا با انتخاب گزینه Features، منو جدیدی باز خواهد شد و شما می‌توانید تیک Windows Server Backup را انتخاب کنید. در پایان نیز، لازم است روی گزینه نصب یا Instal کلیک کنید و پس از اتمام روند آن، پنجره را ببندید و سرور مجازی خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

۲. بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز با اجرای Windows Server Backup

پس از اجرای ابزار، گزینه Local Backup را انتخاب و بعد روی Backup Schedule کلیک کنید. حالا روی گزینه Next کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعد، باید نوع بکاپ گیری از سرور مجازی را مشخص کنید. به‌طور‌کلی، دو روش برای بکاپ گیری وجود دارد: یکی بکاپ گیری کامل (Full Server) و دیگری بکاپ گیری از قسمتی خاص (Customize). پیشنهاد خودِ ابزار استفاده از امکان بکاپ گیری کامل است.

در گام بعدی، زمان اجرای بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز را تنظیم کنید و با انتخاب گزینه Next، وارد مرحله بعد شوید. انتخاب محل ذخیره اطلاعات در گام چهارم انجام می‌شود. محل ذخیره اطلاعات سه حالت دارد:

  • ذخیره اطلاعات روی هاردی به‌غیر از هارد اصلی (روش توصیه‌شده خودِ نرم‌افزار Windows Server Backup)
  • ذخیره اطلاعات روی هارد اصلی
  • ذخیره داده‌‌های حاصل از بکاپ گیری روی فضای ذخیره‌سازی تحت‌وب یا شبکه

در‌نهایت، مسیر مدنظر برای فرایند بکاپ گیری از سرور مجازی را انتخاب کنید و روی دکمه Finish بزنید. بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز به‌طورخودکار در زمان تعیین‌شده انجام می‌شود و اطلاعات آن در مسیری که مشخص کرده‌اید، ذخیره می‌شود.

خرید سرور مجازی

بکاپ گیری از سرور مجازی با استفاده از cPanel 

یکی از امکاناتی که حین خرید پلن‌های متنوع VPS در‌اختیار دارید، انتخاب نوع کنترل پنل است. با استفاده از کنترل پنل cPanel می‌توانید به‌صورت دوره‌ای از اطلاعات موجود روی سرور مجازی خود بکاپ بگیرید. البته این روش در‌کنار ساده و دردسترس‌ بودن، مشکل بزرگی هم دارد و آن این است که در‌صورت نیاز به بازیابی اطلاعات، شما نمی‌توانید همه داده‌ها را به‌طورکامل برگردانید و ممکن است بخشی از آن‌ها از دست بروند.

برای آشنایی با آموزش بازگردانی فایل بکاپ در کنترل پنل سی پنل مقاله زیر را بخوانید.

آموزش ریستور بکاپ در سی پنل

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

سرور مجازی

جمع‌بندی

بکاپ گیری از سرور مجازی از قسمت‌های مهم کار با VPSها به‌حساب می‌آید. سرورهای مجازی همچون سایر انواع سرور میزبان اطلاعات شما خواهند بود. گاهی ممکن است به‌دلیل خطاهای انسانی یا حوادث غیرمترقبه و طبیعی، سرور آسیب ببیند و اطلاعات شما از دست برود. در چنین شرایطی، وجود نسخه دیگری از این اطلاعات خیال شما را بابت فقدان اطلاعات راحت خواهد کرد.

برای گرفتن نسخه پشتیبان از داده‌ها، باید به سیستم‌عامل سرور مجازی خود دقت کنید. اگر با توزیع‌های مختلف سیستم عامل لینوکس کار می‌کنید، نیاز است با نوشتن کد دستوری، فرایند بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس را به‌صورت خودکار انجام دهید. همچنین برای بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز، باید ابزار Windows Server Backup را نصب و اجرا کنید تا با زمان‌دهی مدنظر شما، کار بکاپ‌گرفتن از اطلاعات به‌طورخودکار انجام شود.

در این مطلب از بلاگ پارس پک، نحوه بکاپ گیری از سرور مجازی را به‌طورمفصل توضیح دادیم. امیدواریم مطلب حاضر سؤالات شما درباره بهترین روش بکاپ گیری از VPS را پاسخ داده باشد. درضمن، اگر همچنان سؤال یا ابهامی درباره این موضوع دارید، آن را ازطریق کامنت با ما مطرح کنید.

سؤالات متداول

۱. منظور از بکاپ‌گرفتن به روش افزایشی چیست؟ چه تفاوتی با نوع کامل دارد؟

در روش افزایشی، بکاپ‌گرفتن صرفاً به داده‌های جدیدی که روی سرور ذخیره شده‌اند، محدود و از تهیه نسخه پشتیبان از همه اطلاعات صرف‌نظر می‌شود. مزیت استفاده از روش افزایشی، کاهش مدت‌زمان فرایند بکاپ گیری و افزایش سرعت انجام کار است. در‌مقابل، ضعف استفاده از این روش ذخیره اطلاعات به‌صورت بخش‌بخش و در چند قسمت مختلف است که احتمال دارد به سخت‌تر‌شدن روند بکاپ گیری منجر شود. درمقابل در بکاپ‌گرفتن به روش کامل، یک نسخه کامل از اطلاعات ایجاد می‌شود. این کار ممکن است زمان و هزینه‌ بیشتری داشته باشد؛ اما خیالتان از بابت بازیابی اطلاعات راحت‌تر خواهد بود.

۲. چه روش‌هایی برای بکاپ گیری از سرور مجازی لینوکس وجود دارد؟

  • استفاده از دستور مربوط به لینوکس
  • استفاده از ابزارهایی همچون rsync و Timeshift
  • درخواست از ارائه‌دهنده سرویس برای گرفتن بکاپ‌

۳. بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز چگونه انجام می‌شود؟

برای بکاپ گیری از سرور مجازی ویندوز، ابتدا باید ابزار Windows Server Backup را نصب و اجرا کنید. براساس زمان‌بندی تنظیم‌شده و محل ذخیره تعیین‌شده برای ذخیره اطلاعات در این ابزار‌، نسخه پشتیبانی از اطلاعات آماده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم