تفاوت VPS و VDS چیست؟ کدام‌یک بهتر است؟

بررسی تفاوت بین VPS و VDS
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 24 خرداد 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۸۵۸ بازدید

تفاوت VPS و VDS چیست؟ هر یک از آن‌ها برای چه کسب‌وکاری مناسب هستند؟ VPS بهتر است یا VDS؟ تفاوت VDS با VPS در دسترسی به منابع، هزینه‌ها، مقیاس‌پذیری سرور و … است. اغلب مشاغل در ابتدا هاست‌های اشتراکی را انتخاب می‌کنند، اما با رشد کسب‌وکار و افزایش بازدید وب‌سایت، این نوع از میزبانی دیگر برایشان مناسب نخواهد بود. در این مرحله است که احتمالاً بین VPS و VDS یکی را انتخاب می‌کنند. اگر  شما هم در دو راهی بین یکی از  این دو سرور مانده‌اید، مطالعه ادامه این مطلب از بلاگ پارس پک را از دست ندهید.

سرور مجازی VPS (Virtual Private Server)

تفاوت VPS و VDS را زمانی می‌توانیم به شکل دقیق‌تر بررسی کنیم، که با ویژگی‌های هر یک از آن‌ها آشنا باشیم. ابتدا، درباره VPS (Virtual Private Server) یا سرور خصوصی مجازی صحبت می‌کنیم. تفاوت VDS و VPS در خصوصی‌بودن آن است. هر VPS کامپیوتری مجازی است که در یک مرکز داده قرار گرفته است و می‌تواند از هر نوع وب‌سایتی میزبانی کند. همچنین، این نوع سرور برنامه‌های دلخواه کاربر را اجرا یا مدیریت می‌کند.

تفاوت VDS با VPS را می‌توان با یک مثال بررسی کرد. هر سرور مجازی را می‌توان به آپارتمانی تشبیه کرد که،

  • همه واحدهایش منابع مساوی در‌اختیار دارند
  • هزینه کمتری درمقایسه‌با اجاره خانه شخصی یا آپارتمان گران‌قیمت پرداخت می‌کنند
  •  هر واحد حریم شخصی خود را دارد
  • از منابع در‌اختیار خود می‌توانند برای اهداف مختلف استفاده کنند.

درست مانند اشتراکی‌بودن بخش‌هایی از آپارتمان مانند راهرو، لابی، آسانسور و فضای پارکینگ، منابع سرورهای مجازی VPS مانند CPU یا RAM و پهنای باند نیز مشترک هستند. به‌همین‌دلیل، گاهی ممکن است مشکلاتی در سرعت سرور، فضای حافظه، پردازنده و… به‌وجود بیاید. باتوجه‌به همین نکته، می‌توانید پی ببرید که تفاوت VPS با VDS چیست و بسته به کار خود کدام را باید انتخاب کنید.

سرور مجازی چه ویژگی‌هایی دارد و برای چه کسب وکارهایی مناسب است؟ در مقاله زیر بخوانید.

VPS چیست؟

آشنایی با کاربردهای سرور مجازی VPS

کاربردهای سرور از‌جمله معیارهایی است که به تفاوت VDS با VPS منجر می‌شود. از سرور VPS برای فعالیت‌های نیازمند به عملکرد ثابت یا برای وب‌سایت‌های در حال‌ رشد با ترافیک متوسط استفاده می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه سرور مجازی اکثر خدمات مشابه سرورهای اختصاصی را با فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند کمتر ارائه می‌دهد. از سرور VPS می‌توان برای کارهای زیر استفاده کرد:

●   سرورهای میزبانی وب

●   پایگاه‌ داده

●   به‌عنوان سرور پست الکترونیکی

●   ذخیره‌سازی داده

●   هاست cPanel یا Plesk

●   ارائه خدمات مبتنی‌بر فضای ابری

●   ارائه ایستگاه‌های کاری مجازی به کارکنان از راه دور

●   سرور بازی

●   فعالیت‌های محاسباتی

●   توسعه و آزمایش نرم‌افزار

●   کار در فارکس

vps چیست؟
سرور مجازی چه کاربردی دارد؟

مزایا و معایب سرورهای مجازی VPS در مقایسه با VDS

تفاوت VPS و VDS  را می‌توان با مزایای هر یک از آن‌ها بررسی کرد. ازآن‌جاکه سرورهای خصوصی مجازی (VPS) مزایای متعددی دارند، گزینه بسیار مناسبی برای میزبانی وب‌سایت‌ها به‌شمار می‌روند. ناگفته نماند این سرورها معایب خاص خود را نیز دارند که طبیعتاً کمتر از معایب هاست‌های اشتراکی هستند. این که تفاوت VPS و VDS در چیست و کدام‌یک برایتان مناسب‌تر خواهد بود را با بررسی این مزیت‌ها و معایب، می‌توانید بهتر درک کنید.

مزایای VPS

مزیت‌های مهم سرورهای VPS عبارت‌اند از:

●   دسترسی Root یا Super User برای پیکربندی و راه‌اندازی

●   سریع‌تر و مطمئن‌تر از هاست اشتراکی

●   نگه‌داری پایگاه‌ داده خصوصی و امن

●   مقرون‌به‌صرفه

●   امکان نصب و اجرای هر نوع نرم‌افزار

●   عملکرد مناسب و سریع درمقایسه‌با هاست اشتراکی بدون تأثیر بر عملکرد سایر کاربران

●   مقیاس‌پذیری و امکان ارتقای منابع (مانند RAM ،CPU، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی سرور) به‌‌طور‌جداگانه برای توسعه وب‌سایت

معایب VPS

سرورهای VPS در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند، از جمله:

●   نیاز به دانش فنی برای مدیریت سرور

●   هزینه بیشتر از هاست اشتراکی

●   احتمال به‌خطرافتادن امنیت سرور با تنظیمات اشتباه برای قابلیت‌های سرور

تفاوت vps با vds چیست؟
سرور مجازی چه مزایا و معایبی دارد؟

سرور اختصاصی مجازی VDS (Virtual Dedicated Server)

تفاوت VPS و VDS  را با بررسی کلی VPS شروع کردیم. برای درک بهتر تفاوت این دو، باید با VDS نیز آشنا شویم. تفاوت VDS و VPS چندان زیاد نیست و این دو سرور ویژگی‌های مشابه بسیاری دارند. VDS مخفف Virtual Dedicated Server و به‌معنای « سرور اختصاصی مجازی» است. در‌واقع، این زیرساخت ابری به‌عنوان یک سرویس (IaaS) عمل می‌کند و نوعی سرور مجازی مدیریت‌شده برای توسعه و استقرار برنامه‌های مدنظر کاربران است. به این سرور «سرور نیمه‌اختصاصی» نیز گفته می‌شود.

برای پاسخ تفاوت VPS با VDS چیست‌؟ کافی است بدانید که VDS در‌واقع سروری بین VPS و سرورهای اختصاصی است. سرور VDS به کاربران اجازه نمی‌دهد تا منابع اختصاصی خود را به‌اشتراک‌ بگذارند و منابع آن (نظیر فضای دیسک، CPU، حافظه، سیستم‌عامل و پهنای باند) ثابت و تغییر ناپذیرند.

این یعنی اگر کاربر دیگری روی سرورش مشکلی داشته باشد یا ترافیک وب‌سایت او افزایش یابد، تأثیری بر عملکرد سرور شما نخواهد گذاشت. این یکی از تفاوت‌های VDS با VPS است که به اختلاف قیمت و عملکرد آن‌ها منجر می‌شود.

سرور اختصاصی مجازی چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا VDS برای کسب‌وکارهای بزرگ گزینه مناسبی است؟ در مقاله زیر بخوانید.

VDS چیست؟

انواع کاربرد سرور اختصاصی VDS

برای سرورهای VDS کاربردهای متنوعی وجود دارد. در‌واقع، همین کاربردهای متنوع است که باعث ایجاد تفاوت VPS و VDS می‌شود. سرویس هاستینگ VDS از‌طریق فناوری مجازی‌سازی، سروری چندکاربره با منابع خصوصی فراهم می‌کند. این ویژگی آن را به یکی از سرویس‌های ابری محبوب‌ تبدیل می‌کند، چراکه سروری کاملاً مدیریت‌شده و اختصاصی برای ایجاد و استقرار برنامه‌ها دارد. همچنین، این سرور امکان کنترل سرور انحصاری از‌طریق اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. برخی از کاربردهای VDS عبارت‌اند از:

●   میزبانی از وب‌سایت‌های اطلاعاتی در مقیاس بزرگ

●   میزبانی از وب‌سایت‌های درگیر توسعه و آزمایش نرم‌افزار

●   ایدئال برای خدمات ابری

●   مدیریت سرور و توسعه اپلیکیشن

●   برنامه‌های حساس از‌نظر امنیت

vds چیست؟
سرور اختصاصی مجازی چه کاربردی دارد؟

مزایای اصلی VDS در مقایسه‌ با VPS

تفاوت VDS و VPS را می‌توانیم با بررسی مزایای آن‌ها در مقایسه با هم نیز بررسی کنیم. با در نظر گرفتن معیارهای متعددی از‌جمله عملکرد و امنیت و هزینه‌ها، می‌توان بهتر درک کرد که تفاوت VPS و VDS در چیست. مزایای مهم VDS درمقایسه‌با VPS از نظر این معیارها عبارت‌اند از:

۱. عملکرد

تفاوت VPS و VDS از نظر عملکرد، یکی از مهمترین تفاوت‌های آن‌ها است. در VDS مهم نیست که هزاران سرور مجازی روی یک سرور اختصاصی در حال اجرا باشند، زیرا در‌نهایت عملکرد آن‌ها بر عملکرد VDS شما تأثیر نمی‌گذارد. دلیل این امر ثابت‌بودن منابع VDS است که ماشین مجازی‌سازی به‌طورانحصاری در‌اختیارتان قرار می‌دهد.

۲. امنیت

یکی از معیارهای مهم در تفاوت VDS با VPS این است که در VDS از منابع مستقل استفاده می‌شود، ازاین‌رو، خطر امنیتی کمتری وجود دارد. علاوه‌براین، با سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی فایروال سرور می‌توان از حداکثر امنیت بهره‌مند شد.

 ۳. کنترل هزینه‌ها

تفاوت VDS با VPS از نظر هزینه‌ها کاملاً مشخص است. با وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد سرور VDS و دسترسی لازم و منابع اختصاص‌یافته، قیمت مناسب‌تری از یک سرور اختصاصی دارد.

۴. امکان کنترل بهتر

بخش مدیریت (Administration) سرور VDS به شما امکان می‌دهد تا کاملاً بر تمام منابع سیستم نظارت کنید و هر گزینه را مطابق میلتان تغییر دهید و بهینه کنید.

۵. افزایش دسترسی کاربران

مزیت دیگری که موجب تفاوت VDS با VPS می‌شود، امکان انجام تنظیمات و پشتیبانی پیشرفته از کاربران به‌دلیل دسترسی بیشتر است. همچنین، می‌توانید یک سرویس را برای هر کاربر در شبکه خود سفارشی کنید.

تفاوت vds با vps چیست؟
VDS چه مزایایی دارد؟

تفاوت VPS و VDS در چیست؟

دیدیم که تفاوت VPS با VDS چیست؟ هر‌یک از دو سرور VPS و VDS چه ویژگی‌هایی دارند؟ و برای چه کسب‌وکارهایی مناسب‌تر‌ند؟ شاید هنوز نتوانید تفاوت VPS و VDS را به‌طورکامل بررسی و یکی از آن‌ها را برای وب‌سایتتان انتخاب کنید.

مهم‌ترین تفاوت VDS و VPS شاید در نوع کاربرد آن است. به‌جرئت می‌توان گفت که VPS می‌تواند برای سازمان‌ها و وب‌سایت‌های متوسط و در حال‌ توسعه مفیدتر عمل کند. دلیل این امر آن است که منابع بیشتر و با محدودیت کمتری در‌اختیار کلاینت قرار می‌گیرد. بااین‌حال، در VPS شرایط کمی متفاوت‌تر است و باعث شده که این نوع سرورها بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر مناسب باشد. این

در جدول زیر، مقایسه‌ای کلی انجام داده‌ایم که به‌کمک آن، می‌توانید بهتر درک کنید که تفاوت VPS و VDS در چیست و کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است.

بررسی تفاوت VDS و VPS
سرور  مجازی VPS سرور اختصاصی VDS
در اصطلاح هاستینگ، به ماشین‌های مجازی ایجادشده با مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل  VPS می‌گویند. در اصطلاح هاستینگ، ماشین‌های مجازی ایجاد‌شده با Paravirtualization با عنوان VDS شناخته می‌شوند.
یک ماشین مجازی یا VM در سرور فیزیکی است که نمونه‌های VPS را میزبانی می‌کند و منابع ماشین میزبان را به‌اشتراک می‌گذارد. سرور اختصاصی از راه دور را ایجاد می‌کند.
برای میزبانی چندین نمونه سرور پیکربندی شده است. نمونه VDS کل سرور را اشغال می‌کند.
مقرون‌به‌صرفه‌تر از VDS است. کمی گران‌تر از VPS است.
ارائه مقیاس‌پذیری و سادگی غالب درمقایسه‌با VDS دارای مقیاس‌پذیری و سادگی کمتر
استفاده از فناوری OpenVZ: این فناوری اساساً مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل و مزیت اصلی‌اش سرعت کار است. استفاده از فناوری KVM: امکان نصب سیستم‌عامل را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. VNC نیز اجرای سرور مجازی را مانند بخشی از دسکتاپ میسر می‌کند.
عملکرد ضعیف‌تر از VDS عملکرد بهتر از VPS
کنترل و مدیریت عملکرد به‌واسطه سیستم‌عامل کنترل و مدیریت عملکرد به‌واسطه سخت‌افزار سرور
دارای محیط چندکاربره، یعنی کلاینت تنها به محیط سرور خصوصی مجازی دسترسی دارد، اما سخت‌افزار را با دو یا چند کلاینت دیگر به‌اشتراک می‌گذارد. دارای محیط تک‌کاربره، یعنی فقط یک کلاینت به سخت‌افزار دسترسی دارد.
مناسب برای کارهای سبک مانند اتصال دسکتاپ‌های راه دور، کار جمعی با برنامه‌های اداری، استقرار فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و وب‌سایت‌های شرکتی مناسب برای پخش برنامه‌های ویدئویی و صوتی، سرورهای بازی و برنامه‌های بارگذاری سنگین با افزایش ترافیک، پروژه‌های بزرگ در حوزه تجارت الکترونیک و…

جمع‌بندی

تفاوت VPS و VDS را به‌طور‌کامل در این مطلب از بلاگ پارس پک بررسی کردیم. درک این که تفاوت VPS با VDS چیست و هرکدام چه ویژگی‌ها و مزایا و معایبی دارند، برای  کسب‌وکارهایی که در حوزه آنلاین فعالیت می‌کنند، ضروری است. این کسب‌وکارها معمولاً برای انتخاب سروری که بتواند متناسب با نیازهایشان همه کارها را پیش ببرد، مشکل دارند. به همین دلیل ما در این مطلب بطور کامل این دو نوع سرور را از جهات مختلف مقایسه کردیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه، کمک کنیم.

مهم‌ترین تفاوت VDS با VPS است که VPS می‌تواند برای سازمان‌ها و وب‌سایت‌های متوسط و در حال‌ توسعه مفیدتر عمل کند. دلیل این امر آن است که منابع بیشتر و با محدودیت کمتری در‌اختیار کلاینت قرار می‌گیرد. بااین‌حال، در VPS شرایط کمی متفاوت‌تر است و باعث شده که این نوع سرورها بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر مناسب باشد.

سؤالات متداول

۱. آیا VDS بهتر از VPS است؟

ازنظر میزبانی، VDS به ماشین‌های مجازی‌سازی‌شده با Paravirtualization معروف است، ولی ماشین‌های مجازی‌ای که ازطریق مجازی‌سازی‌های سطح سیستم‌عامل ایجاد می‌شوند، VPS نامیده می‌شوند. به‌دلیل انحصاری‌بودن منابع در VDS و محدودیت ایجاد ماشین مجازی، VDS از عملکرد و سرعت و امنیت بیشتری برخوردار است.

۲. مهم‌ترین مزیت VDS درمقایسه‌با VPS چیست؟

مهم‌ترین مزیت VDS درمقایسه‌با VPS ارائه نسخه هسته اختصاصی برای هر سرور است که محیطی کاملاً مستقل برای کاربران ایجاد می‌کند و از منابع به‌صورت اشتراکی استفاده نمی‌کند، به‌همین‌دلیل، بسیار ایمن‌تر و پایدارتر از VPS است.

۳. تفاوت VDS و VPS چیست؟

VDS از سرور اختصاصی راه دور پشتیبانی می‌کند، ولی VPS ماشین مجازی (VM) در بهترین سطح یک سرور فیزیکی است که نمونه‌های VPS را میزبانی و منابع دستگاه میزبان را ارسال می‌کند. VDS ابزاری پویا برای سفارشی‌کردن زیرساخت وضعیت و ترکیب آن با معماری کامل شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم