معرفی سرور برزیل و ۳ دلیل مهم برای استفاده از آن

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 9 آذر 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۳۵۵ بازدید

سرور برزیل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های کسب‌وکارهای امروزی محسوب می‌شود. از قرارگرفتن اطلاعات و فایل‌های مربوط به وب‌سایت‌ها روی آن‌ها گرفته تا بازی‌های آنلاین، ترید و‌… همه‌و‌همه از‌جمله کاربردهای سرورها به‌حساب می‌آیند. حین انتخاب سرور مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کنید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها محلی است که سرور در آن قرار گرفته است. برزیل یکی از کشورهایی است که سرورهای آن محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد؛ به‌همین‌دلیل در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره سرور برزیل صحبت و به نکاتی اشاره می‌کنیم که حین خرید سرور باید به آن‌ها توجه کنید.

سرور برزیل چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، سرورها کامپیوترهای قدرتمندِ همیشه‌روشن و همیشه‌دردسترس هستند. بر همین اساس، هر کامپیوتری که این دو قابلیت را دارد، با انجام تنظیماتی می‌تواند به‌عنوان سرور استفاده شود. به‌عنوان نمونه، سرورهای لوکال سرورهایی هستند که برای اتصال کامپیوترهای یک شرکت و در محل همان شرکت ایجاد می‌شوند. در این سرورها با استفاده از تنظیمات و پیکربندی‌های فنی شبکه، چندین کامپیوتر می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و بدین‌ترتیب، از سیستم اتوماسیون اداری پیش‌بینی‌شده برای آن استفاده کنند. 

با‌توجه‌به توضیحات ارائه‌شده، نتیجه می‌گیریم که سرورها موجودیتی فیزیکی دارند؛ به‌همین‌دلیل، در هر نقطه از جهان می‌توانند قرار گرفته باشند. ازاین‌رو، اگر برای خرید سرور اقدام کرده باشید، با عناوینی مانند سرور ایران و سرور برزیل و مانند این‌ها روبه‌رو شده‌اید. منظور از سرور برزیل، سرویسی با سخت‌افزار قدرتمند و به‌روز است که دیتاسنتر آن در شهرهای برزیل مانند ریودوژانیرو و سائوپائولو قرار دارد. بااین‌حال، اگر هنوز به‌درستی نمی‌دانید که سرورها دقیقاً برای چه کارهایی استفاده می‌شوند، در‌ادامه، به برخی از کاربردهای سرورها اشاره خواهیم کرد.

خرید سرور

کاربردهای مختلف سرور برزیل

با‌توجه‌به تعریف گفته‌شده برای سرور، به سروری که در یکی از شهرهای کشور برزیل مانند ریودوژانیرو و سائوپائولو واقع شده است، سرور برزیل گفته می‌شود. البته ممکن است سرورها به نام شهری که در آن قرار گرفته‌اند، نیز شناخته شوند. در این‌ صورت، به سرور واقع‌شده در شهر سائوپائولو سرور سائوپائولو می‌گویند. از سرورهای برزیل برای کارهای مختلفی استفاده می‌شود که درادامه، مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

سرور برزیل امکانات مختلفی اعم از منابع پایدار و سریع، آی‌پی کشور برزیل، انواع سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز و کنترل‌پنل‌های سی‌ پنل، دایرکت ادمین و پلسک و… را دراختیارتان قرار می‌دهد. اگر به سرور خارجی برای میزبانی وب‌سایت، ترید، انجام بازی‌های آنلاین و موارد مشابه نیاز دارید که اینترنت پرسرعت و منابع پرقدرتی داشته باشد، بدون شک سرور برزیل گزینه مناسبی برای شما است.

۱. استفاده از سرور برزیل برای بازی‌ های آنلاین

امروزه، بازی‌های کامپیوتری بیش‌ازپیش در بین افراد مختلف فراگیر شده است. حالا دیگر نه‌تنها کودکان، بلکه بزرگ‌سالان نیز از طرفداران پروپاقرص بازی‌های کامپیوتری هستند. فناوری اینترنت و فراهم‌شدن امکان بازی‌کردن آنلاین افراد با یکدیگر سبب شده است که این بازی‌ها بسیار بیشتر از گذشته طرفدار داشته باشند. 

دراین‌میان، مشکلی که برای گیمرهای ساکن ایران وجود دارد، این است که دسترسی به بازی‌های آنلاین برایشان محدود شده است. به‌عبارت‌دیگر، با IP ایرانی نمی‌توانند از خدمات بازی‌های آنلاین استفاده کنند؛ به‌همین‌دلیل، لازم است IP خود را موقتاً تغییر دهند تا بتوانند از امکانات بازی آنلاین استفاده کنند. یکی از راهکارهای اصولی برای این موضوع، خرید سرور برزیل است؛ چراکه با استفاده از این سرور، IP شما به IP کشور برزیل تغییر خواهد کرد.

۲. استفاده از سرور برزیل برای ترید

افرادی که در‌زمینه ترید و رمز‌ارزها و بورس‌های خارج از کشور فعالیت می‌کنند، به‌دلیل محدودیت‌های اِعمال‌شده در صرافی‌های خارج از کشور برای کاربران ایرانی، به تغییر IP خود نیاز دارند. ثابت‌بودن IP برای این دسته از افراد بسیار اهمیت دارد؛ زیرا درصورت تغییر IP، سیستم‌های امنیتی در‌نظر‌گرفته‌شده برای صرافی‌ها ممکن است حساب کاربری‌شان را برای همیشه مسدود کند. به‌همین‌دلیل، یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای فعالان این حوزه‌ها استفاده از آی‌پی ثابت ترید برزیل و خرید آی‌پی اختصاصی برزیل است.

برای آشنایی با مفهوم سرور به زبان ساده، انواع، ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

سرور چیست؟

۳. استفاده از سرور برزیل برای تحقیقات علمی

محققان و دانشجویان برای انجام تحقیقاتشان نیاز دارند تا به منابع علمی مختلف و نتایج تحقیقات قبلی مرتبط با موضوع‌های مدنظرشان دسترسی داشته باشند. بااین‌حال، آنان نیز با IP ایران نمی‌توانند به مراجع مهم تحقیقاتی دنیا متصل شوند. با استفاده از راهکار تغییر IP، این امکان برای محققان فراهم است تا به منابع مختلف دسترسی پیدا کنند و تحقیقاتشان را انجام دهند. یکی از راهکارهای مهم‌ در این زمینه استفاده از انواع سرورهای کشورهای مختلف مانند وی‌پی‌اس برزیل است.

۴. سرور برزیل برای استفاده در وب‌ سایت‌ ها

یکی دیگر از کاربردهای مهم‌ سرورهای خارج از کشور قرارگیری اطلاعات مربوط به وب‌سایت‌ها روی آن‌هاست. تمامی اطلاعات وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن باید روی سرور قرار گیرد. در‌واقع، کاربران بعد از اینکه آدرس وب‌سایت را در مرورگر Device خود وارد کردند، به سرور وب‌سایت متصل خواهند شد و امکان دسترسی به وب‌سایت مدنظر برایشان فراهم خواهد شد. بنابراین، تمامی اطلاعات از‌جمله فایل‌های کدنویسی‌شده برای بخش Front-End و Back-End وب‌سایت و فایل‌های مربوط به محتوا باید روی سرورها ذخیره شوند.

گفتنی است توسعه‌دهندگان وب به‌دلایل مختلف ممکن است تصمیم بگیرند که از سرورهای خارج از کشور استفاده کنند. برای این منظور، خرید سرور مجازی برزیل می‌تواند یکی از گزینه‌های ایدئال باشد.

خرید سرور برزیل

کاربرد سرور برزیل چیست؟

انواع سرور برزیل (Brazil)

حالا که با کاربردهای متنوع سرورها آشنا شدیم، بهتر است درباره سرورهای مختلف موجود در کشور برزیل نیز اطلاعاتی به‌دست آوریم. مهم‌ترین سرورهای موجود در کشور برزیل عبارت‌اند از:

۱. سرور اختصاصی برزیل

هر سرور منابع مشخصی دارد که بسته به نوع پنل انتخابی شما، می‌تواند به یک یا چند نفر اختصاص داده شود. اگر این منابع فقط دراختیار یک نفر یا یک سازمان باشد، به آن سرور اختصاصی گفته می‌شود. بر همین اساس، سرور اختصاصی برزیل به سروری گفته می‌شود که اولاً در یکی از شهرهای برزیل قرار داشته باشد و ثانیاً منابع آن بین چند نفر به‌اشتراک گذاشته نشود.

از همین تعریف می‌توان نتیجه گرفت که این نوع از سرورها اولاً از دیگر سرورها گران‌تر‌ند و ثانیاً زمانی استفاده می‌شوند که اطلاعات زیادی قرار است روی سرور قرار گیرد یا با‌توجه‌به Request‌های زیادی که در هر لحظه به‌سمت سرور ارسال می‌شوند، به CPU قدرتمندی نیاز باشد که فقط با استفاده از سرور اختصاصی دردسترس قرار می‌گیرد.

۲. سرور مجازی برزیل

سرورهای مجازی به سرورهایی می‌گویند که منابع آن‌ها با استفاده از روش‌های مجازی‌سازی بین دو یا چند کاربر دیگر به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. به این سرورها VPS (مخفف Virtual Private Server) نیز گفته می‌شود. 

نکته‌ مهمی که درباره سرور مجازی برزیل باید مدنظر قرار داد، این است که با‌توجه‌به اینکه هزینه‌های مربوط به سرورهای مجازی بسیار ارزان‌تر از سرورهای اختصاصی است، درصورتی‌که وب‌سایتتان به منابع بسیار قدرتمند نیاز ندارد، با خرید VPS برزیل هم می‌توانید به هدف خود دست یابید و هم هزینه کمی را برای خرید سرور صرف کنید. 

کاربران این نوع از سرورها را برای مقاصد متفاوتی انتخاب می‌کنند. برای نمونه همان‌طور‌که گفتیم، خرید سرور مجازی ترید کشور برزیل برای فعالان این حوزه انتخابی مناسب است. درصورتی‌که قصد دارید سرور مجازی تهیه کنید، سرور مجازی برزیل پارس پک گزینه‌ای ایدئال برایتان خواهد بود.

۳. سرور ابری برزیل

فناوری ابری جزو تکنولوژی‌هایی است که با ورود خود توانسته است در بسیاری از حوزه‌های مرتبط با IT، ازجمله شبکه و سرور، تحولی شگرف ایجاد کند. سرورهای مبتنی‌بر ابر برای ارائه عملکردهای یکسان و پشتیبانی از سیستم‌‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز و لینوکس و ارائه ویژگی‌های مشابه با سرورهای فیزیکی و مجازی سنتی که در دیتاسنتر محلی اجرا می‌شوند، در نظر گرفته شده‌اند. استفاده از سرورهای ابری مزایای زیادی دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت انطباق‌پذیری درخورتوجه و هزینه مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد. 

۴. هاست برزیل

نام هاست برای بسیاری از توسعه‌دهندگان و صاحبان وب‌سایت‌ها، به‌خصوص افرادی که از وردپرس برای طراحی وب‌سایتشان استفاده می‌کنند، کاملاً آشناست. در تعریفی ساده، هاست را می‌توان مشابه سرور در نظر گرفت که فایل‌های وب‌سایت وردپرسی روی آن قرار می‌گیرد. ناگفته نماند هاست و سرور از‌نظر تکنیکال تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند؛ اما کارکرد آن‌ها حداقل درزمینه وب‌سایت‌ها به‌هم شبیه است.

مانند سرورها، هاست نیز کامپیوتری است که در منطقه جغرافیایی خاصی قرار گرفته است؛ بنابراین، اگر هنگام خرید هاست با عنوان هاست برزیل برخورد کردید، منظور همان هاستی است که در یکی از شهرهای برزیل مانند ریودوژانیرو و سائوپائولو قرار گرفته است.

سرور مدیریت شده چیست و برای چه کسانی مناسب است؟ وظایف مدیریت سرور چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

مدیریت سرور چیست؟

چرا استفاده از سرور برزیل انتخابی بهینه است؟

دلایل مختلفی برای استفاده از سرورهای برزیل وجود دارد. درادامه، به مهم‌ترین این دلایل اشاره خواهیم کرد.

۱. هزینه مقرون‌ به‌ صرفه

انواع سرورهای برزیل درمقایسه‌با دیگر سرورهای خارجی هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند؛ به‌همین‌دلیل، این سرورها برای افرادی که به‌دنبال وی‌پی‌اس ارزان هستند، انتخابی مناسب است. 

۲. پشتیبانی از سیستم‌‌ عامل‌ های مختلف

پشتیبانی سرور از سیستم‌‌عامل‌های مختلف برای توسعه‌دهندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. سرورهای برزیل هم از سیستم‌عامل ویندوز و هم از سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کنند. ازاین‌رو، علاوه‌بر توسعه‌دهندگانی که از سرورهای مبتنی‌بر لینوکس استفاده می‌کنند، برنامه‌‌نویسان .Net Core نیز که به‌دنبال خرید سرور مجازی ویندوز ارزان هستند، از سرورهای این کشور می‌توانند استفاده کنند.

۳. آپ‌ تایم مداوم

آپ‌تایم به مدت‌زمانی گفته می‌شود که سرور در‌دسترس است. در‌مقابل این واژه، اصطلاح Down Time قرار دارد. داون‌تایم به مدت‌زمانی می‌گویند که به هر دلیل سرور در‌دسترس نیست. بنابراین در زمان داون‌تایم، افراد نمی‌توانند به وب‌سایتتان دسترسی پیدا کنند. به‌همین‌دلیل، بالا‌بودن زمان آپ‌تایم یکی از نکات مهمی است که حین انتخاب سرورها باید به آن دقت کرد. سرور ریودوژانیرو یا دیگر سرورهای قرار‌گرفته در کشور برزیل آپ‌تایم چشمگیری دارند و این یعنی کاربران تقریباً در تمامی طول روز می‌توانند از خدمات وب‌سایت شما استفاده کنند.

دامنه برزیل

برای اینکه وب‌سایت در‌دسترس قرار گیرد و بتواند فعالیت کند‌، علاوه‌بر سرور به دامنه نیز نیاز خواهد داشت. دامنه‌ها یا آدرس‌های وب‌سایت قسمت‌های گوناگونی دارند. یکی از قسمت‌های مهم دامنه‌ها پسوند آن‌هاست. در دنیای وب، پسوندهای مختلفی با اهداف مشخص طراحی شده‌اند که قطعاً شما هم با بسیاری از آن‌ها آشنا هستید. به‌عنوان نمونه، پسوند .com، یکی از پسوندهای بین‌المللی بسیار معروف‌، برای دامنه‌های تجاری (Commercial) به‌کار برده می‌شود. 

علاوه‌بر پسوندهای بین‌المللی، نوع دیگری از پسوند دامین‌ها وجود دارند که برای کشوری خاص رزرو شده‌اند. برای مثال، پسوند اختصاصی دامنه‌های ایران .ir و پسوند اختصاصی دامنه‌های برزیل .br است. پس اگر در جست‌وجوهای اینترنتی خود با وب‌سایتی با پسوند .br مواجه شدید، یعنی آن وب‌سایت برزیلی است.

کانفیگ سرور چیست و چگونه انجام می‌شود؟ کانفیگ سرور شامل چه خدماتی می‌شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

کانفیگ سرور چیست؟

جمع‌بندی

سرور برزیل به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهید. امروزه، استفاده از سرورها فقط به وب‌سایت‌ها محدود نمی‌شود و برای ترید، بازی‌های آنلاین و‌… نیز کاملاً کاربردی است. هنگام خرید سرور، باید به نکات متعددی توجه کنید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کشوری است که سرور در آن قرار گرفته است. با‌توجه‌به اهمیت این موضوع، در این مطلب از بلاگ پارس پک، سرور برزیل را توضیح دادیم و به نکات مهم مرتبط با انواع سرورهای برزیل و مزایایشان و تفاوت بین آن‌ها اشاره کردیم. 

سؤالات متداول

۱. سرور برزیل چیست؟

به سروری که دیتاسنترهای آن در یکی از شهرهای برزیل مانند ریودوژانیرو و سائوپائولو قرار دارد، سرور برزیل گفته می‌شود.

۲. استفاده از سرور Brazil چه مزایایی دارد؟

قیمت ارزان در‌کنار آپ‌تایم چشمگیر ازجمله مزایای بسیار مهم استفاده از سرورهای برزیل است.

۳. منظور از آپ‌تایم (Uptime) سرور چیست؟

آپ‌تایم به مدت‌زمان در‌دسترس‌بودن سرور در بازه زمانی مشخص (مثلاً یک روز) گفته می‌شود.

۴. منظور از داون‌تایم (Down-Time) سرور چیست؟

داون‌تایم در نقطه مقابل آپ‌تایم قرار دارد و به مدت‌زمانی گفته می‌شود که سرور به هر دلیل در‌دسترس قرار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم