هر آنچه باید درباره انواع سرور مجازی هاستینگ بدانید!

سرور مجازی هاستینگ چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 22 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۵۵۱ بازدید

سرور مجازی هاستینگ سرویس مناسبی برای میزبانی وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک است. شاید بسیاری از وب‌سایت‌ها در همان آغاز به تهیه سرور نیازی نداشته باشند و با خرید هاست بتوانند فعالیتشان را ادامه دهند؛ اما با افزایش ترافیک وب‌سایت، قطعاً وب‌مسترها برای عملکرد بهتر و مطمئن‌تر، باید خرید سرور را در دستور کار خود قرار دهند.

همان‌طور‌که می‌دانید، امروزه سرورهایی متنوع با ویژگی‌هایی خاص وجود دارند. یکی از این سرورها سرور مجازی هاستینگ است. معمولاً افرادی که با این نوع از سرورها زیاد آشنا نیستند، در همان آغاز از خود می‌پرسند که «سرور مجازی هاستینگ چیست؟»

در این مطلب از بلاگ پارس پک، سرور مجازی هاستینگ را کاملاً بررسی خواهیم کرد تا بیش‌از‌پیش با ویژگی‌ها و مزیت‌های آن آشنا شوید و در‌نهایت، بهترین گزینه را برای وب‌سایت خود انتخاب کنید.

سرور مجازی هاستینگ چیست؟

سرور مجازی هاستینگ چیست؟ این یکی از سؤالات پرتکراری است که معمولاً افراد با آن مواجه می‌شوند و به‌دنبال جواب آن هستند. سرور مجازی هاستینگ (Hosting VPS) یکی از سرورهای پرکاربردی است که وب‌مسترها می‌توانند به‌کمک آن بستر لازم برای فعالیت وب‌سایتشان را فراهم کنند. 

کسانی که برای وب‌سایت خود از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند، به‌دلیل مشکلات تنظیمات، کُندی، نداشتن دسترسی به همه امکانات، کاهش سرعت وب‌سایت و امنیت نگران‌کننده از سرویس خود رضایت ندارند و به فکر سرویسی بهتر هستند. سرور مجازی هاستینگ دقیقاً همان چیزی است که این افراد نیاز دارند.

سرور مجازی هاستینگ تمامی این مشکلات را رفع می‌کند تا وب‌مسترها بهتر و راحت‌تر فعالیتشان را ادامه دهند. درواقع، این سرور به‌صورت سرور مجازی آماده و با ظرفیت‌های مختلف در‌اختیار افراد قرار می‌گیرد. این یعنی کاربران سرور مجازی هاستینگ به نصب و راه‌اندازی برنامه‌های مختلف، نصب سیستم‌عامل، نصب کنترل پنل هاستینگ و… نیازی ندارند.

یکی از ویژگی‌های سرور مجازی هاستینگ این است که برخلاف هاست‌های اشتراکی، منابعش از‌جمله رم و پردازنده و دیسک به‌طوراختصاصی در‌اختیار افراد قرار می‌گیرد تا تعداد زیادی وب‌سایت را روی سرور قرار دهند.

خرید سرور مجازی

انواع سرور مجازی هاستینگ بر‌اساس مدیریت

سرور مجازی هاستینگ براساس نوع مدیریت به دو دسته «مدیریت‌شده» و «مدیریت‌نشده» تقسیم می‌شود که هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند. در‌ادامه، این دو سرور را معرفی خواهیم کرد.

۱. VPS هاستینگ مدیریت‌شده

سرور مجازی Hosting مدیریت‌شده نوعی سرور مجازی هاستینگ است که کاربران برای مدیریت آن به دانش فنی نیازی نخواهند داشت. در این نوع سرور مجازی هاستینگ، ارائه‌دهنده سرور مدیریت امور از‌جمله تنظیمات اولیه، کانفیگ سرور، بهینه‌سازی، آپدیت نرم‌افزارها و حفظ امنیت سرور را بر‌عهده خواهد گرفت.

۲. VPS هاستینگ مدیریت‌نشده

در سرور مجازی هاستینگ مدیریت‌نشده، انجام تمامی امور بر‌عهده کاربران است. این یعنی کسانی می‌توانند از این نوع سرورها استفاده کنند که علاوه‌بر دانش فنی مناسب، زمان لازم برای انجام این امور را داشته باشند. شایان ذکر است که عرضه پلتفرم‌های VPS مدیریت‌نشده با قابلیت دسترسی روت است تا کاربر بتواند تغییرات موردنیاز خود را انجام دهد.

انواع سرور مجازی هاستینگ براساس سیستم‌عامل

سرور مجازی هاستینگ براساس سیستم‌عامل به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود که کاربران باتوجه‌به نیاز خود باید آن‌ها را تهیه کنند. این سه دسته عبارت‌اند از:

۱. سرور مجازی هاستینگ لینوکس

سرور مجازی لینوکس یکی از سرورهای مجازی هاستینگ پرکاربرد و محبوب است. از‌جمله ویژگی‌های این نوع سرور مجازی هاستینگ می‌توان به انعطاف‌پذیری کم‌نظیر، سهولت در استفاده، ثبات بسیار زیاد، هزینه مقرون‌به‌صرفه، امنیت فراوان و امکان اضافه یا حذف کردن نرم‌افزار اشاره کرد.

۲. سرور مجازی هاستینگ ویندوز

یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های سرور مجازی هاستینگ ویندوز نام دارد. این سرور مجازی از سیستم‌عامل قدرتمند ویندوز استفاده می‌کند و همین امر باعث شده است تا کاربران بتوانند تمام تغییرات مدنظرشان را اِعمال کنند. از‌جمله مزیت‌های این نوع سرور مجازی هاستینگ می‌توان به دسترسی از‌طریق ریبوت و VNC، امکان ری‌استارت و نصب مجدد سیستم‌عامل و… اشاره کرد.

۳. سرور مجازی هاستینگ میکروتیک

میکروتیک یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های سرور مجازی Hosting به‌حساب می‌آید که مهم‌ترین هدفش مسیریابی است. این سرور مجازی از نسخه پیشرفته لینوکس بهره می‌برد و استفاده از آن مزیت‌های مختلفی دارد؛ ازجمله سرعت و پایداری مناسب، پینگ رضایت‌بخش به شبکه‌های ایران، آپ‌تایم ‌مداوم و پورت پرسرعت مسیردهی‌شده.

برای آشنایی با ویژگی‌ها و مزایای مهم استفاده از سرور مجازی و راهنمای خرید وی‌پی‌اس مناسب مقاله زیر را بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

انواع کنترل پنل سرور مجازی هاستینگ

سرور مجازی هاستینگ کنترل پنل‌های استانداردی برای تهیه نسخه پشتیبان، مدیریت وب‌سایت، مدیریت نسخه زبان برنامه‌نویسی، انجام تنظیمات، مدیریت کاربران و… دارد که درادامه، با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. سرور مجازی هاستینگ با سی پنل

سی پنل یکی از کنترل پنل‌های محبوب‌ و پرکاربردی است که بیشتر افراد برای مدیریت سرور هاستینگ از آن استفاده می‌کنند. با اینکه این نوع کنترل پنل قیمت گران‌تری دارد، همچنان بهترین نوع کنترل پنل است و رقیبی در‌کنار خود نمی‌بیند. کسانی که قصد دارند به‌طوراختصاصی سرویس وب هاستینگ را با منابع اختصاصی در‌اختیار بگیرند، می‌توانند سرور مجازی سی پنل را انتخاب کنند.

۲. سرور مجازی هاستینگ با دایرکت ادمین

یکی دیگر از کنترل پنل‌های محبوب و پرطرفدار دایرکت ادمین نام دارد. وب‌سایت‌های مبتنی‌بر پی‌اچ‌پی، جوملا، پایتون و… که با وردپرس طراحی شده‌اند، از این کنترل پنل استفاده می‌کنند. دایرکت ادمین به منابع سخت‌افزاری قدرتمند نیازی ندارد و درخواست کاربران را به‌سرعت پاسخ می‌دهد. با سرور مجازی دایرکت ادمین می‌توانید وب‌سایت‌های مبتنی‌بر لینوکس را میزبانی کنید.

انواع وی پی اس هاستینگ

انواع وی پی اس هاستینگ

مزایای استفاده از سرور مجازی مخصوص هاستینگ

استفاده از سرور مجازی مخصوص هاستینگ مزیت‌های مختلفی به‌همراه خواهد داشت که باعث شده است تا بسیاری از کاربران خرید این سرور را در دستور‌ کار قرار دهند. از‌جمله مزیت‌های مهم VPS هاستینگ می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • امکان ارتقای منابع سرور
  • منابع سخت‌افزار اختصاصی
  • افزایش امنیت وب‌سایت
  • دسترسی نامحدود به امکانات کنترل پنل هاستینگ
  • امکان اِعمال تغییرات روی سرور
  • استفاده از منابع سرور به‌صورت اختصاصی
  • افزایش سرعت و بهره‌وری وب‌سایت
  • ارائه آی‌پی اختصاصی برای سرور مجازی
  • امکان نصب کنترل پنل هاستینگ و سیستم‌عامل قابل‌پشتیبانی دلخواه مشترک
  • استفاده از کنترل پنل استاندارد و دارای لایسنس
  • امکان تنظیم دیواره آتش (Firewall) براساس نیاز کاربر
  • ارزان‌تر از سرور مجازی و گران‌تر از هاست معمولی

هاستینگ چیست و چه خدماتی به کاربران ارائه می‌کند؟ نکات مهم حین خرید هاستینگ چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاستینگ چیست؟

نکات مهم هنگام خرید وی پی اس هاستینگ

کسانی که قصد دارند سرور مجازی هاستینگ بخرند، قبل از هرگونه تصمیمی باید به نکات بسیار مهمی توجه کنند تا مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. درادامه، به بعضی از نکات مهمی اشاره می‌کنیم که حین خرید سرور مجازی هاستینگ باید مدنظر قرار دهید.

۱. نوع سیستم‌عامل سرور مجازی

همان‌طورکه گفتیم، سرور مجازی هاستینگ براساس نوع سیستم‌عامل به دو دسته ویندوز و لینوکس تقسیم می‌شود. هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و تفاوتشان بیشتر در بخش‌هایی مانند ظاهر گرافیکی، زبان برنامه‌نویسی، دیتابیس، امنیت و اتصال است. به‌همین‌دلیل، کاربر باید براساس نیاز خود یکی از این سیستم‌عامل‌ها را انتخاب کند.

۲. منابع موردنیاز

هرکدام از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی پلن‌های مختلفی را به خریداران ارائه می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، وب‌مسترها هنگام خرید سرور مجازی باید منابع سخت‌افزاری موردنیاز خود از‌جمله هارد SSD و رم و هسته پردازنده را تعیین کنند. البته همان‌طور‌که گفتیم، سرور مجازی هاستینگ امکان ارتقای این منابع را برای وب‌مسترها فراهم خواهد کرد.

۳. موقعیت سرور مجازی مخصوص هاستینگ

یکی دیگر از نکته‌های مهم به‌هنگام خرید سرور، موقعیت مکانی آن است. شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات میزبانی سرورها را در داخل و خارج ایران قرار می‌دهند و خریداران براساس شرایط و نیاز خود، باید موقعیت سرور خود را انتخاب کنند.

۴. مدیریت وی پی اس هاستینگ

معمولاً کارکردن با سرور مجازی و تأمین امنیت آن برای بسیاری از کاربران سخت است؛ به‌همین‌دلیل، از سرور مجازی مدیریت‌شده استفاده می‌کنند. سی پنل و دایرکت ادمین از‌جمله کنترل پنل‌های مهم‌ و محبوب‌ی هستند که کاربران هنگام خرید سرور مجازی باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

۵. امنیت VPS هاستینگ

یکی از مسائل مهمی که وب‌مسترها با آن روبه‌رو هستند، تأمین امنیت وب‌سایت است. معمولاً شرکت‌های ارائه‌دهنده فقط می‌توانند امنیت شبکه و سخت‌افزارهای موردنیاز را تأمین کنند. پس افراد هنگام استفاده از سرور مجازی هاستینگ، باید با استخدام افراد متخصص امنیت وب‌سایتشان را تأمین کنند. البته همان‌طور‌که گفتیم، با استفاده از سرورهای مجازی مدیریت‌شده می‌توان این کار را بر‌عهده شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس گذاشت.

۶. آپ‌تایم‌ سرور مجازی مخصوص هاستینگ

وب‌سایت‌ها باید همیشه آنلاین و دردسترس کاربران باشند؛ ازاین‌رو، وب‌مسترها همواره به میزان آپ‌تایم‌بودن سرور توجه خاصی می‌کنند. ایدئال‌ترین آپ‌تایم برای سرورها ۱۰۰درصد است. این یعنی هنگام خرید سرور، باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که آپ‌تایم آن ۱۰۰ یا نزدیک به این عدد باشد.

۷. پشتیبانی

پشتیبانی مناسب شرکت ارائه‌دهنده سرویس از دیگر نکات بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید. برخلاف سرورهای مجازی معمولی، واحد کانفیگ و مدیریت سرور از سرورهای مجازی هاستینگ باید ۲۴ساعته پشتیبانی کند.

برای خرید سرور مجازی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ راهنمای کامل خرید وی‌پی‌اس را در مقاله زیر بخوانید.

راهنمای خرید سرور مجازی

جمع‌بندی

سرور مجازی هاستینگ زمینه رشد و توسعه وب‌سایت‌های با ترافیک بالا را با ارائه منابع پرقدرت و پرسرعت فراهم می‌کند. ازجمله مسائل مهمی که وب‌مسترها به آن اهمیت می‌دهند، خرید سرور مجازی برای وب‌سایت است. یکی از این سرورهای محبوب و پرطرفدار سرور مجازی هاستینگ است. در این مطلب از بلاگ پارس پک، سرور مجازی هاستینگ و نکات مهم مربوط به خرید آن را به‌طور‌کامل توضیح دادیم. اگر بعد از خواندن این مقاله همچنان درباره VPS هاستینگ سؤال یا ابهامی دارید، از‌طریق بخش کامنت‌ها آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

۱. سرور مجازی هاستینگ چیست؟

سرور مجازی هاستینگ (Hosting VPS) یکی از سرورهای پرکاربردی است که وب‌مسترها می‌توانند به‌کمک آن بستر لازم برای فعالیت وب‌سایت خود را فراهم کنند. 

۲. انواع سرور مجازی هاستینگ براساس سیستم‌عامل کدام‌اند؟

به‌طورکلی، سرور مجازی هاستینگ به سه دسته تقسیم می‌شود: سرور مجازی هاستینگ ویندوز و سرور مجازی هاستینگ لینوکس و سرور مجازی هاستینگ میکروتیک.

۳. مزایای سرور مجازی هاستینگ چیست؟

ازجمله مزایای مهم Hosting VPS می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • امکان ارتقای منابع سرور
  • افزایش امنیت وب‌سایت
  • دسترسی نامحدود به امکانات کنترل پنل هاستینگ
  • افزایش سرعت و بهره‌وری وب‌سایت
  • ارائه آی‌پی اختصاصی برای سرور مجازی
  • امکان نصب کنترل پنل هاستینگ و سیستم‌عامل قابل‌پشتیبانی دلخواه مشترک
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم