مانیتورینگ مصنوعی چیست و چگونه کار می‌کند؟

مانیتورینگ مصنوعی چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 5 خرداد 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۰۸۹ بازدید

مانیتورینگ مصنوعی به شما کمک می‌کند عملکرد وب‌سایت خود را برای افزایش تجربه کاربری بهبود دهید. عملکرد وب‌سایت از عوامل مهم موفقیت کسب‌وکار شماست. اگر تا چندی قبل داشتن وب‌سایتی با عملکرد مناسب در مواقع اوج بار مزیتی برای کسب‌وکار محسوب می‌شد، امروزه این موضوع به الزام تبدیل شده است. برای بررسی نحوه تعامل کاربر با وب‌سایت و کارهایی که روی وب‌سایت انجام می‌دهد، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌های محبوب مانیتورینگ مصنوعی است. در این مطلب از بلاگ پارس پک، توضیح می‌دهیم که مانیتورینگ مصنوعی یا Synthetic Monitoring چیست. پس از مطالعه این مطلب، با مفاهیم Synthetic Monitoring، نحوه عملکرد، انواع مختلف آن و… آشنا خواهید شد؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مانیتورینگ مصنوعی چیست؟

مانیتورینگ مصنوعی (Synthetic Monitoring) یکی از روش‌های مانیتورینگ برنامه است که از رکوردهای اسکریپت‌شده Requestهای کاربر برای شبیه‌سازی تعاملات کاربر با وب‌سایت یا برنامه استفاده می‌کند. به‌طورخلاصه، مانیتورینگ مصنوعی به شما کمک می‌کند تا تجربه کاربر با وب‌سایت را درک و از همین اطلاعات برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید.

فراموش نکنید که مانیتورینگ عملکرد وب‌سایت فرایندی مبتنی‌بر آزمون و خطاست و انتظار داریم که پس از این آزمون‌ها، اطلاعات دقیقی از جنبه‌های مهم تجاری وب‌سایت یا برنامه و در‌دسترس‌بودن و سرعت آن در مواقع مختلف به‌دست آوریم.

ابزارهایی که برای مانیتورینگ مصنوعی به‌کار می‌روند، قرار است به پرسش‌هایی پاسخ دهند که در تصمیماتی که برای وب‌سایت خود می‌گیرید، بسیار مؤثرند. برخی از این سؤال‌های مهم عبارت‌اند از:

  • آیا وب‌سایت یا برنامه فعال و دردسترس است؟
  • سرعت وب‌سایت در این لحظه چقدر است؟
  • آیا قطعات سخت‌افزاری به‌خوبی کار می‌کنند؟
  • آیا APIها وظایف خود را به‌درستی انجام می‌دهند؟

بررسی کامل مزیت‌ها، معایب، ویژگی‌ها و پارامترهای مهم گوگل آنالیتیکس را در مقاله زیر بخوانید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

تفاوت میان مانیتورینگ مصنوعی و حقیقی چیست؟

به‌طور‌کلی، دو راه برای مانیتورینگ رفتار کاربر روی وب‌سایت وجود دارد: یکی مانیتورینگ مصنوعی و دیگری مانیتورینگ حقیقی. همان‌طور‌که متوجه شده‌اید، مانیتورینگ مصنوعی از برخی اسکریپت‌ها استفاده می‌کند که بر‌اساس آن‌ها، رفتار کاربر روی وب‌سایت «شبیه‌سازی» می‌شود، بدون اینکه واقعاً حتی کاربری در بین باشد. مانیتورینگ حقیقی (RUM) نیز تعاملات بین وب‌سایت و کاربران واقعی را رصد می‌کند. این کار به‌کمک کد جاوا‌اسکریپت کوچکی صورت می‌گیرد که به وب‌سایت شما اضافه می‌شود و هر تراکنش و تعامل بین کاربر نهایی و سرور وب‌سایت را ذخیره می‌کند.

 مانیتورینگ مصنوعی یا حقیقی؛ کدام را انتخاب کنیم؟

دلیل منطقی‌ای وجود ندارد که مجبور باشید فقط یکی از این دو روش مانیتورینگ را انتخاب کنید. هریک از این دو روش ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند و مانند بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر، این شما هستید که بر‌اساس نیازتان باید تصمیم بگیرید که از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کنید. 

بااین‌حال، این موضوع را باید مدنظر قرار دهید که روش مانیتورینگ مصنوعی بیشتر برای راه‌حل‌ها و اقدامات کوتاه‌‌مدت کارایی دارد؛ در‌حالی‌که ابزارهای RUM مانند Sematext Experience می‌توانند روندهای بلندمدت را به شما نشان دهند؛ ازاین‌رو، از آن‌ها می‌توان برای برنامه‌ریزی‌های طولانی‌‌مدت استفاده کرد. 

نکته دیگر اینکه ابزارهای Synthetic Monitoring به شما کمک می‌کنند تا انتظارات کاربر را درک کنید؛ اما RUM دقیقاً به شما نشان می‌دهد که چه اتفاقی روی وب‌سایت افتاده است.

با‌توجه‌به توضیحات ارائه‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که ماهیت Synthetic Monitoring و RUM اساساً با یکدیگر متفاوت است و این دو ابزار اصولاً برای حل‌کردن مشکلات مجزا طراحی شده‌اند. با‌این‌حال، تصمیم صاحبان کسب‌وکارها معمولاً استفاده از هر دو ابزار است؛ چرا‌که ترکیب این دو با یکدیگر باعث می‌شود تا از عملکرد مناسب وب‌سایتتان کاملاً مطمئن شوید. به‌عنوان نمونه، مشکلی که اولین‌بار در RUM به‌چشم می‌خورد، در Synthetic Monitoring دقیق‌تر بر آن نظارت می‌شود.

ابزارهای Synthetic Monitoring چیست؟

مانیتورینگ مصنوعی و حقیقی چه تفاوتی با هم دارند؟

مانیتورینگ مصنوعی چگونه کار می‌کند؟

مانیتورینگ مصنوعی در‌واقع عملیات شبیه‌سازی وب بین کاربر مجازی و وب‌سایت یا برنامه تحت‌وب شماست تا از این طریق بتوانید نحوه رفتار او را تجزیه‌وتحلیل کنید. این تراکنش‌ها معیارهای مختلفی مثل در‌دسترس‌بودن سرور وب‌سایت، زمان پاسخ‌دهی، اِشکالات ایجاد‌شده و خطاهای احتمالی را بر‌اساس سیستم‌عامل‌ها و لوکیشن‌های مختلف کاربر در سرتاسر جهان جمع‌آوری می‌کنند و دراختیار شما قرار می‌دهند.

هر تراکنش در بازه زمانی مشخصی شروع به کار و آزمایشی از‌پیش‌تعیین‌شده را اجرا می‌کند. این مسئله به شما کمک می‌کند تا با درک ضعف‌ها و قوت‌های وب‌سایتتان، از همان ابتدا پروژه خود را روی پایه و اساسی مستحکم بنا کنید.

مزیت دیگر ابزارهای مانیتورینگ مصنوعی، کم‌حجم‌بودن آن‌هاست؛ بنابراین، از آن‌ها حتی در مواقعی که ترافیک روی وب‌سایت به حداکثر خود رسیده است، می‌توانید استفاده کنید. این واقعاً مسئله مهمی است؛ چراکه می‌توانید آزمایش‌های خود را در کل روز و در هفت روز هفته انجام دهید و به نتیجه‌گیری واقعی‌تری دست پیدا کنید.

برای آشنایی با نحوه ثبت‌نام در Google Analytics و نصب و فعال‌سازی آن در وردپرس مقاله زیر را بخوانید.

آموزش نصب گوگل آنالیتیکس

انواع متدهای مانیتورینگ مصنوعی

مانیتورینگ مصنوعی به شما امکان می‌دهد تا وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های خود را از دیدگاه کاربران نهایی خود ببینید و آزمایش کنید. علاوه‌بر‌این، می‌توانید بفهمید که عملکرد دقیقاً در کجا و چه زمانی کاهش یافته است یا اصولاً در وب‌سایت شما مشکلی وجود دارد که بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد یا خیر. فواید استفاده از Synthetic Monitoring فقط به همین‌ها محدود نمی‌شود. درادامه، برخی دیگر از مزایای مهم‌ استفاده از این تکنولوژی را معرفی می‌کنیم.

۱. مانیتورینگ مصنوعی آپ‌تایم

اولین و شاید ابتدایی‌ترین نوع نظارت مصنوعی، بررسی آپ‌تایم‌بودن وب‌سایت است. این آزمایش دردسترس‌بودن وب‌سایت برای عموم کاربران را می‌سنجد و خروجی آن نیز معمولاً با درصد بیان می‌شود. در‌صورتی‌که آپ‌تایم وب‌سایت شما در‌حدود ۹۹.۹۹درصد باشد، یعنی سرور وب‌سایت در طول سال فقط در‌حدود ۵ دقیقه احتمالاً از کار خواهد افتاد؛ بنابراین، می‌توان گفت که وب‌سایتتان تقریباً همیشه در‌دسترس خواهد بود. 

سیستم مانیتورینگ آپ‌تایم این کار را با ارسال Request ساده‌ای در بازه زمانی تعریف‌شده و سپس بررسی وضعیت Response سرور انجام می‌دهد. بنابراین، شما هم می‌توانید از این معیار استفاده کنید تا ببینید آیا بقیه کاربران هم می‌توانند به وب‌سایتتان دسترسی پیدا کنند یا خیر.

نرم‌افزارهای مانیتورینگ آپ‌تایم متعددند. یکی از این نرم‌افزارهای کارآمد Sematext Synthetics است که می‌توان آن را برای سناریوهای مختلف شخصی‌سازی کرد؛ مثلاً زمانی که وب‌سایت به‌طور‌کلی از کار می‌افتد یا بارگذاری فایل‌ها روی سرور بیش از حد معمول طول می‌کشد.

۲. مانیتورینگ مصنوعی عملکرد وب

در هر حوزه‌ای که کار کنید، رقبای شما همیشه در حال تلاش برای کسب رتبه‌های بهتر و از دور خارج‌کردن شما از میدان رقابت هستند. این قانون مارکتینگ است! در این جنگ، شما اسلحه خیلی مهمی به نام وب‌سایت دارید و باید حداکثر استفاده را از آن ببرید. حالا اگر وب‌سایتتان عملکرد ضعیفی از خود نشان دهد، واضح است همان کاری را انجام داده‌اید که رقبایتان می‌خواسته‌اند! برای رصد عملکرد وب‌سایت خود‌، از ابزارهای مانیتورینگ عملکرد وب‌سایت می‌توانید استفاده کنید تا مطمئن شوید که کاربران و مشتریانتان از عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن کاملاً راضی هستند یا خیر.

۳. مانیتورینگ مصنوعی APIها

هم APIهای داخلی و هم APIهای خارجی وب‌سایت در موفقیت وب‌سایت شما نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ بنابراین، مانیتورینگ API برای اینکه به این نتیجه برسیم که آن‌ها کارشان را به‌درستی انجام می‌دهند یا نه، کاملاً ضروری است. با استفاده از Synthetic Monitoring می‌توانید APIهایی که عملکرد ضعیفی دارند، قبل از اینکه بر تجربه کاربر هنگام استفاده از وب‌سایت اثر بگذارند، شناسایی کنید و راه‌حلی برای آن‌ها بیندیشید.

۴. مانیتورینگ مصنوعی HTTP 

این روش نیز وب‌سایت شما را از Checkpointهای مختلفی در سرتاسر جهان پینگ و در‌دسترس‌بودن آن‌ را گزارش می‌کند. همچنین، اطلاعات دیگری مانند سرعت Load صفحه‌ها و وضعیت کدهای HTTP را به شما ارائه می‌دهد. ناگفته نماند که ابزارهای پیشرفته‌تری نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید Requestهای پیچیده‌تری از HTTP را تنظیم و Responseهای ارسال‌شده به آن‌ها را رصد کنید.

۵. مانیتورینگ مصنوعی مرورگر

مانیتورینگ مصنوعی مرورگر به شما کمک می‌کند تا عملکرد مرورگرهای مختلف را حین Load وب‌سایتتان بررسی کنید. نکته مهم این است که چون وب‌سایت‌ها از فریم‌ورک‌ها و APIهای متعددی در ساختار کدنویسی خود استفاده می‌کنند، باید مطمئن شوید که فارغ از اینکه از چه سیستم‌عامل و مرورگری برای دسترسی به وب‌سایت استفاده می‌شود، عملکرد آن و تجربه کاربر در استفاده از آن مناسب است و این همان کاری است که مانیتورینگ مصنوعی برایتان انجام می‌دهد.

برای آشنایی با ویژگی‌های گوگل سرچ کنسول، دلایل استفاده و نحوه راه‌اندازی آن مقاله زیر را بخوانید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

جمع‌بندی

مانیتورینگ مصنوعی یا Synthetic Monitoring با استفاده از اسکریپت‌هایی کاملاً سبک رفتار کاربر را شبیه‌سازی و در‌نتیجه، عملکرد وب‌سایتتان را از جنبه‌های مختلف بررسی کند. فرض کنید راهی بود که به شما کمک می‌کرد تا قبل از رونمایی وب‌سایت یا اپلیکیشنتان‌، متوجه شوید که کاربر واقعاً از کار با آن راضی است؟ آیا تجربه خوبی دارد؟ آیا سرعت وب‌سایتتان به‌اندازه کافی زیاد است که در مواقع بحرانی و اوج بار بتواند تمامی Requestهای دریافت‌شده از کلاینت را به‌‌درستی پاسخ دهد یا خیر؟ تمامی این‌ها با استفاده از مانیتورینگ مصنوعی (Synthetic Monitoring) انجام‌پذیر است. در این مطلب از بلاگ پارس پک، به‌طورمفصل درباره مانیتورینگ مصنوعی صحبت کردیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی از مانیتورینگ مصنوعی، انواع، نحوه عملکرد و… به‌دست بیاورید.

سؤالات متداول

۱. مانیتورینگ مصنوعی (Synthetic Monitoring) چیست؟

مانیتورینگ مصنوعی به مجموعه ابزارها و روش‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رفتار کاربر را حین استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن خود شبیه‌سازی و از اطلاعات به‌دست‌آمده از این روش به‌منظور اصلاح وب‌سایت استفاده کنید. 

۲. مانیتورینگ مصنوعی با RUM چه تفاوتی دارد؟

در مانیتورینگ مصنوعی، عملکرد وب‌سایت با استفاده از شبیه‌سازی رفتار کاربر و اسکریپت‌نویسی انجام می‌شود؛ اما RUM به شما کمک می‌کند تا رفتار کاربر را هنگام استفاده از وب‌سایت یا اپلیکیشن عیناً رصد کنید.

۳. آیا مانیتورینگ مصنوعی تأثیری بر عملکرد وب‌سایت می‌گذارد؟

خیر، اسکریپت‌های نوشته‌شده برای این منظور بسیار سبک هستند؛ به‌همین‌دلیل، می‌توانید از آن‌ها حتی در اوج بار وب‌سایت استفاده کنید، بدون اینکه تأثیری منفی بر عملکرد وب‌سایت گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم