سرور بورس چیست؟ معرفی ویژگی‌ها و انواع سرور بورس

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 5 اردیبهشت 1399
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۹۶۷ بازدید

امروزه، خریدوفروش سهام در بورس به یکی از مشاغل پررونقِ دنیای دیجیتال تبدیل شده است. بسیاری از افراد با خرید سهام شرکت‌ها و فروش‌ها آن در زمانی‌که بر‌اساس تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال نقطه خروج از سهام است، به درآمدهای سرشاری دست پیدا می‌کنند. برای اینکه در بورس موفق باشید، علاوه‌بر تسلط بر علم تحلیل داده و تحلیل بورس، به سروری مطمئن نیز نیاز دارید تا بتواند شما را در این راه و به‌ویژه هنگام سرخطی‌زدن و خرید عرضه‌های اولیه یاری کند. در این مقاله از  آموزش سرویس های میزبانی بلاگ پارس پک، می‌خواهیم سرور بورس را معرفی کنیم؛ بنابراین، اگر شما هم به‌دنبال چنین سروری هستید یا اصولاً نمی‌دانید که داشتن سروری برای داد‌و‌ستدهای بورسی چه کمکی به شما خواهد کرد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرور بورس و نقش آن در سرخطی‌زدن و خرید عرضه اولیه

اجازه دهید موضوع را با مفهومی بورسی شروع کنیم. اگر مدتی از فعالیت شما در بورس گذشته باشد، احتمالاً با مفهوم «سرخطی‌زدن» آشنا هستید. سرخطی‌زدن اصطلاحاً به‌معنای «قرارگرفتن در اول صف‌های تشکیل‌شده برای خرید سهم یا فروش آن» است.

بد نیست بدانید که در شرایط مختلف، ممکن است صف خرید یا فروش سهم‌ها بسیار پرازدحام باشد. به‌عبارت‌دیگر، مثلاً افراد زیادی به خریدن سهام شرکتی خاص تمایل باشند. همچنین، احتمالاً می‌دانید که معاملات بورسی در ساعت ۸:۴۵ صبح آغاز می‌شود؛ بنابراین، اگر بتوانید در همان ساعت باز‌شدن تالار در ابتدای صف قرار بگیرید، احتمال خرید سهم مدنظرتان بسیار زیاد خواهد بود. به این روند در اصطلاح «سرخطی‌زدن» گفته می‌شود.

هنگامی‌که سهام شرکتی برای اولین‌بار در بورس توزیع می‌شود، به آن «عرضه اولیه» گفته می‌شود. با‌توجه‌به اینکه قیمت سهام عرضه اولیه معمولاً بسیار کمتر از مقدار واقعی آن است، خرید عرضه اولیه خریدی بدون ریسک و با حاشیه سود اولیه زیاد در نظر گرفته می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، هنگام خرید سهام عرضه اولیه صف تشکیل می‌شود.

حالا برای اینکه بتوانید هم در سرخطی‌زدن برای سهام شرکت‌های پرمتقاضی و هم عرضه اولیه موفق باشید، به سروری پرقدرت نیاز دارید. این سرور از یک سو باید اینترنتی پرسرعت و از سوی دیگر پینگ بسیار کمی داشته باشد تا بتواند به شما در این امر کمک کند. این دقیقاً همان چیزی است که با استفاده از سرور بورس به آن دست پیدا خواهید کرد. سرور بورس به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان و با کمترین تأخیر با کارگزاری خود در ارتباط باشید و بدین‌ترتیب هنگام بازگشایی سهم، بتوانید در ابتدای صف خرید یا فروش قرار داشته باشید.

سرخطی‌زدن سریع در معاملات بورس یک نیاز بی‌چون‌وچرا برای کاربران است. در سرور بورس سرخطی‌زدن با سرعت بالایی انجام می‌شود و می‌توانید با IP ثابت اختصاصی ایران و اینترنت سریع و پایدار سهام عرضه اولیه موردنظرتان را تهیه کنید. سرور بورس امکاناتی همچون اینترنت پرسرعت و منابع پرقدرتی را به شما ارائه می‌دهد که استفاده از آن‌ها در کامپیوترهای معمولی با مشکلات جدی روبه‌رو است.

خرید سرور

انواع سرور بورس

تا این‌جای مطلب فهمیدیم که سرور بورس چه نقشی در معاملات بورسی ایفا می‌کند. با استفاده از سرور ویژه بورس، می‌توانید در کمترین زمان ممکن با کارگزاری خود ارتباط برقرار و از فرصت سرخطی‌زدن و تهیه سهام عرضه اولیه استفاده کنید.

بااین‌حال، اگر هنوز مفهوم سرور برایتان چندان آشنا نیست، باید بدانید که سرور چیزی جز یک کامپیوتر نیست؛ بنابراین، از این نظر تفاوتی با کامپیوتر شما نخواهد داشت. با‌این‌حال، تفاوت اصلی سرورها این است که اولاً بسیار قدرتمند و ثانیاً به‌طورمداوم به اینترنت بسیار پرسرعت متصل هستند؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از آن‌ها برای مصارف مختلف مانند بورس کاربردی است.

همان‌طور‌که متوجه شدید، یکی از کاربردهای سرورها استفاده در معاملات بورسی است. به سروری که برای این منظور به‌کار برده می‌شود، سرور مخصوص بورس می‌گویند. سرور بورس خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که در‌ادامه، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

راهنمای کامل خرید آی پی ثابت برای ترید را در مقاله زیر بخوانید.

خرید آی پی ثابت برای ترید

۱. سرور اختصاصی بورس

هر سرور یا کامپیوتر قدرتمند به سخت‌افزارهایی مجهز شده است که اصطلاحاً به آن‌ها «منابع» گفته می‌شود. درصورتی‌که این منابع سخت‌افزاری صرفاً دراختیار یک نفر یا یک سازمان قرار گرفته باشند، به آن سرور اختصاصی گفته می‌شود. بنابراین، سرور اختصاصی بورس نیز به سروری گفته می‌شود که اولاً تمامی منابع آن به یک فرد اختصاص یافته باشد و ثانیاً از آن برای دادوستدهای بورسی استفاده شود.

۲. سرور مجازی بورس

یکی دیگر از انواع سرور بورس سرور مجازی آن است. اگر منابع یک سرور با استفاده از راهکارهای مجازی‌سازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم‌بندی شود، به هر‌یک از این قسمت‌ها یک سرور مجازی گفته می‌شود. دقت کنید که سرور مجازی ازنظر مفهوم با سرور اشتراکی متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها نیز این است که در سرور مجازی، هر جزء از سرور اصلی دقیقاً مشابه با سرور اختصاصی منابعی دارد که صرفاً دراختیار فرد خواهد بود. حتی امکان انتخاب سیستم‌عامل مجزا برای هر جزء سرور نیز وجود دارد.

روی‌هم‌رفته، در پاسخ به پرسش سرور مجازی بورس چیست؟، باید بگوییم که این سرور همان سرور مجازی است که از آن برای فعالیت‌های بورسی استفاده می‌شود. استفاده از سرور مجازی بورس باعث می‌شود تا برای فعالیت‌های بورسی‌تان به سیستم بسیار قدرتمند نیاز نداشته باشید. گفتنی است فعالیت‌های بورسی با استفاده از سرور مجازی بورس برای اندروید نیز امکان‌پذیر است.

هر آنچه باید درباره سرور مجازی بورس بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی بورس چیست؟

۳. سرور ابری بورس

امروزه، فناوری مبتنی‌بر ابر (Cloud) بسیاری از تکنولوژی‌های قبلی را تحت‌تأثیر قرار داده است. حوزه شبکه و سرورها نیز یکی از زمینه‌هایی است که با ورود فناوری ابری، دچار تغییرات شگرف شده است.  حالا دیگر سرور بورس می‌تواند با استفاده از فناوری Cloud ایجاد شده باشد. استفاده از این نوع سرور علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها‌، کمک می‌کند تا تجربه مطلوبی از کار با سرور خود تجربه کنید.

پنج نکته مهم در خرید سرور بورس

برای خرید سرور بورس به نکات بسیاری باید توجه کرد. درادامه، به پنج نکته مهمی اشاره خواهیم کرد که برای این منظور باید مدنظر قرار دهید.

۱. منابع قوی سرور

یکی از اولین مشخصه‌ها برای سرور بورس این است که منابع سخت‌افزاری قدرتمندی داشته باشد. بهترین سرور بورس معمولاً از هارد SSD و رم DDR4 و CPU نسل XEON استفاده می‌کند.

۲. پورت ۱۰گیگابایتی

سرور بورس باید همواره به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی داشته باشد. اصولاً یکی از شرایط بدیهی برای انتخاب این سرور، سرعت بسیار زیاد اینترنت است؛ ازاین‌رو، در انتخاب سرورهای بورسی به این نکته توجه کنید که حتماً از پورت ۱۰ گیگابایت برخوردار باشند.

۳. پینگ اندک

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در انتخاب سرور بورس، پینگ سرور است که معمولاً با کارگزاری سنجیده می‌شود. هرچه فاصله بین دیتاسنتر سرور و کارگزاری کمتر باشد، پینگ نیز کاهش خواهد یافت؛ به‌همین‌دلیل، سرور بورس ایران پرکاربردترین سرور برای این منظور است.

۴. خدمات مشتریان

درصورتی‌که برای ارتباط با سرور خود دچار مشکل شوید یا برای سرورتان مشکلی ایجاد شود، باید با بخش پشتیبانی سرور تماس بگیرید؛ به‌همین‌دلیل، پاسخ‌گویی مناسب و سریع پشتیبان فنی یکی دیگر از معیارهایی است که برای انتخاب سرور بورس باید مدنظر قرار دهید.

۵. قیمت مناسب

قیمت نیز ازجمله معیارهای اساسی برای خرید سرورهاست. همه ما هنگام خرید سرور علاوه‌بر عملکرد مطلوب، به قیمت و ارزان‌بودن آن دقت می‌کنیم. موضوع مهم این است که سرور بورسی مدنظر علاوه‌بر عملکرد متناسب با نیازها، باید قیمت معقولی نیز داشته باشد. اگر به‌دنبال خرید سرور بورس ارزان هستید، احتمالاً قیمت‌های سرور مخصوص بورس پارس پک شما را شگفت‌زده خواهد کرد!

برای آشنایی با ویژگی‌ها و نکات مهم خرید بهترین سرور مجازی فارکس مقاله زیر را از دست ندهید.

سرور مجازی فارکس چیست؟

جمع‌بندی

استفاده از سرورها برای فعالیت‌های بورسی با‌توجه‌به ویژگی‌های بسیارشان برای فعالان حوزه بورس، از محبوبیت بسیاری برخوردارند. با کمک این سرورها، می‌توانید در عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها و سرخط‌زنی موفق عمل کنید. به‌عبارت‌دیگر، سرور بورس با پینگ اندک و قدرت فراوان و اینترنت بسیار پرسرعتی که روی آن مستقر شده است، به شما کمک می‌کند تا در صف‌های خرید یا فروش ایجاد‌شده، جایگاه مناسبی را از‌آنِ خود کنید. با‌‌توجه‌‌‌به اهمیت این موضوع، در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره سرور ویژه بورس صحبت و به نکاتی اشاره کردیم که برای انتخاب و خرید آن باید مدنظر قرار دهید.

سؤالات متداول

۱. سرور بورس چه سروری است؟

سرور بورس به سروری قدرتمند گفته می‌شود که از آن برای فعالیت‌های مختلف بورسی، مانند سرخط‌زنی و به‌دست‌آوردن جایگاه مناسب در عرضه‌های اولیه استفاده می‌شود.

۲. دیتاسنتر چیست؟

به محل قرارگیری سرورها در اصطلاح دیتاسنتر گفته می‌شود.

۳. سرور ویژه بورس معمولاً در چه کشور یا شهری قرار دارد؟

با‌‌توجه‌‌به استقرار سرورهای کارگزاری‌ها در تهران‌، برای داشتن پینگ اندک به‌منظور ارتباط با آن‌ها، بهتر است که دیتاسنتر سرور مخصوص بورس در تهران قرار داشته باشد.

۴. آیا استفاده از سرور بورس قانونی است؟

قطعاً بله! در‌واقع، با استفاده از سرور مخصوص بورس قانونی را لغو نمی‌کنید؛ بلکه تنها از اینترنت پرسرعت روی این سرورها به بهترین وجه استفاده می‌کنید تا بتوانید جایگاه مناسبی در صف‌های خریدوفروش به‌دست آورید.

۵. چطور می‌توان سرور بورس را خرید؟

ارائه‌دهندگان معتبر خدمات سرور معمولاً سرور ویژه بورس را نیز در سبد محصولات خود دارند. به‌عنوان مثال، وب‌سایت پارس پک از‌جمله ارائه‌دهندگان معتبری است که می‌توانید سرور بورس خود را از آن تهیه کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم