اینماد چیست؟ سیر تا پیاز نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

ای نماد چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 11 خرداد 1402
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۴۱۵ بازدید

«اینماد چیست؟»، «برای دریافت آن باید چه فرایندی را طی کنیم؟»، «برای تهیه آن باید چقدر هزینه بپردازیم؟» و «مدارک لازم برای دریافت E-namad کدام‌اند؟» این‌ها سؤالات مهمی هستند که در ذهن مراجعه‌کنندگان برای دریافت این نماد ابهام ایجاد می‌کنند. یافتن پاسخ درست و دقیق پرسش‌های یادشده می‌تواند به این افراد کمک کند تا مجوز یادشده را راحت‌تر و در زمان بسیار کوتاه‌تری بتوانند دریافت کنند.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره نحوه دریافت اینماد و هزینه دریافت آن و مدارک لازم برای گرفتنش صحبت می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

 اینماد چیست؟

در پاسخ به سوال ای نماد چیست، می‌توان چنین گفت که ای نماد نمادی است که مشتری می‌تواند با کلیک‌کردن روی آن اطلاعاتی مانند وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس، تلفن و پست الکترونیکی شرکت یا فروشگاه را مشاهده کنند و از معتبر‌بودن فعالیت آن مطمئن شود. وجود این نماد کمک می‌کند تا مشتری به شما اعتماد کند؛ البته ممکن است که برخی از شرکت‌ها فقط از نماد آن در وب‌سایت خودشان استفاده کنند و اینماد را به‌صورت رسمی و قانونی دریافت نکرده باشند. این وب‌سایت‌ها را می‌توانید از‌طریق استعلام نماد الکترونیکی از پلیس فتا و استعلام در وب‌سایت enamad.ir  شناسایی کنید.

انواع اینماد

نماد اعتماد الکترونیکی انواع مختلفی دارد که اعتبار و کیفیت هرکدام متفاوت است. ستاره‌های روی اینمادها کیفیتشان را نمایش می‌دهد. در‌ادامه‌، انواع اینماد را معرفی می‌کنیم تا کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی را بتوانید بهتر تشخیص دهید.

۱. نماد اعتماد الکترونیکی موقت

اگر وب‌سایت‌های فروشگاهی حداقل شرایط اخذ اینماد را داشته باشند، صاحبان آن‌ها می‌توانند برای دریافت نماد الکترونیکی موقت اقدام کنند.

۲. نماد اعتماد الکترونیکی دائم یک‌ستاره

پس از دریافت نماد موقت، مراجع ذی‌صلاح وب‌سایت مدنظر را بررسی می‌کنند تا مشخص شود که شرایط لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دائم یک‌ستاره را دارد یا خیر.

۳. نماد اعتماد الکترونیکی دائم دوستاره

کسب‌وکارهای دارای نماد الکترونیکی یک‌ستاره می‌توانند با راه‌اندازی SSL، اینماد یک‌ستاره خودشان را به دوستاره ارتقا بدهند. گواهی SSL واسطه‌ای بین کاربر و فروشگاه است که کمک می‌کند تا اطلاعات مدنظر بین آن‌ها به‌صورت کد مبادله شود و کسی نتواند از این اطلاعات سوءاستفاده کند.

چرا دریافت اینماد برای فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های مختلف لازم است؟

وب‌سایت‌های فروشگاهی که اینماد دریافت می‌کنند، درگاه بانکی مستقلی برای فروشگاه خودشان می‌توانند داشته باشند و با اداره پست برای ارسا‌ل‌ محصولاتشان قرارداد ببندند و سیستم تحویل در مقصد مشتری داشته باشند. ناگفته نماند این اداره‌ها قبل از انجام این کار، داشتن نماد الکترونیکی را از پلیس فتا استعلام می‌گیرند تا از بابت معتبر‌بودن لوگوی اینماد کاملاً مطمئن شوند. همچنین، دریافت نماد مذکور باعث می‌شود تا اعتبار وب‌سایت شما در نظر کاربران افزایش پیدا کند و درنتیجه، تعداد مشتریانتان در بلندمدت بیشتر شود.

مجوز اینماد چیست؟

Enamad چیست؟

شرایط دریافت ای نماد

وب‌سایت‌‎ها برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید شرایطی را داشته باشند که در‌ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. کالا یا خدمتی را در وب‌سایتتان ارائه کنید

تنها صاحبان وب‌سایت‌هایی فروش کالا و خدمات می‌توانند اینماد را دریافت کنند. این یعنی اگر در وب‌سایتتان فقط کار اطلاع‌رسانی انجام می‌دهید، امکان دریافت نماد یادشده برایتان فراهم نخواهد بود.

۲. قیمت محصول و خدمت مدنظر را باید در وب‌سایتتان ثبت کرده باشید

شرط دیگر دریافت اینماد درج قیمت محصول یا خدمت مدنظر در وب‌سایت است. همچنین، باید اطلاعات مربوط به محصول یا خدمت مدنظر را در رسید سبد خرید و فاکتور پیش‌خرید ثبت کنید.

۳. فرد درخواست‌دهنده باید صاحب‌امتیاز دامنه وب‌سایت باشد

فرد درخواست‌دهنده برای اینماد باید صاحب‌امتیاز دامنه وب‌سایت باشد. امتیاز دامنه شرکت‌ها نیز باید به نام خودِ مجموعه یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره آن باشد. برای استعلام این موضوع، می‌توانید به وب‌سایت Whois مراجعه کنید و با جست‌وجویی ساده، نام صاحب‌امتیاز دامنه فروشگاهی خودتان را بفهمید.

برای آشنایی با پایگاه داده Whois و محدودیت‌ها و امنیت اطلاعات ثبت‌شده در آن مقاله زیر را بخوانید.

WHOIS چیست؟

۴. پلیس صلاحیت فرد درخواست‌دهنده را باید تأیید کند

پلیس فتا باید صلاحیت شما را تأیید کند. کارمندان نماد اعتماد الکترونیک نیز از این ارگان استعلام‌های لازم را می‌گیرند تا درباره صلاحیت شما تصمیم‌گیری کنند. اگر صلاحیت فرد تأیید نشود، نام او به فهرست سیاه وارد و امکان دریافت این نماد از او گرفته می‌شود. ناگفته نماند فرد می‌تواند با ورود به پنل کاربری خودش، درباره این مسئله درخواست فرجام‌خواهی کند. برای فرجام‌خواهی باید به دادگاه بروید و مدارک نشان‌دهنده صلاحیتتان و درخواست آن را به [email protected] ایمیل کنید. شایان ذکر است که تأییدنشدن صلاحیت در مواقع بسیار کمی اتفاق می‌افتد و مسئله نگران‌کننده‌ای نیست.

۵. فرد تقاضادهنده حداقل باید ۱۸ سال داشته باشد

سن فرد درخواست‌دهنده برای اینماد باید حداقل ۱۸ سال باشد؛ وگرنه نیاز است تا سند رشدش را از دادگاه دریافت کند. این حکم صلاحیت سنی فرد برای دریافت اینماد را اثبات می‌کند.

هزینه گرفتن اینماد

حال که با مفهوم سوال «نماد اعتماد الکترونیک چیست» آشنا شدید، خوب است بدانید هزینه دریافت اینماد چندان زیاد نیست و شما برای دریافت آن، باید ۱۷۵هزار تومان برای مدت دو سال پرداخت کنید. برای هزینه ارسال محموله پستی نیز باید ۱۷هزار تومان دیگر بپردازید.

برای آشنایی با انواع فروشگاه‌سازها و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها مقاله زیر را بخوانید.

Ecommerce چیست؟

مدارک لازم برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

برای دریافت اینماد، باید مدارکی ارائه دهید. این مدارک برای اشخاص حقوقی و حقیقی متفاوت است. در‌ادامه مطلب، مدارک لازم برای هر دو نوع را معرفی می‌کنیم.

افراد درخواست‌دهنده حقیقی

  • تصویر مجوز فعالیت
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی

افراد درخواست‌دهنده حقوقی

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • دو تصویر اصل اساس‌نامه
  • آگهی جدیدترین تغییرات آدرس (در‌صورت وجود)
  • آگهی جدیدترین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره (در‌صورت وجود)
  • آگهی جدیدترین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

مغایرت از دستورالعمل اینماد چیست؟

لوگوی اینماد چیست؟

نحوه دریافت اینماد

برای دریافت اینماد، باید روند خاصی را طی کنید. اگر فرایند نحوه دریافت اینماد را به‌درستی طی کنید، این نماد را در مدت هفت تا ده روز کاری می‌توانید دریافت کنید. در‌ادامه، مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیک را گام‌به‌گام برایتان توضیح می‌دهیم.

گام اول: ورود به‌حساب کاربری

در قدم اول، باید به وب‌سایت اینماد مراجعه و روی درخواست نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید. پس از انجام این کار، باید شناسه کاربری و رمز‌عبورتان را در قسمت مشخص‌شده درج کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری شوید. اگر شناسه کاربری و رمز‌عبور ندارید، در این سامانه باید ثبت‌نام کنید.

گام دوم: واردکردن اطلاعات اولیه

بعد از ورود به‌ حساب کاربری، باید اطلاعات هویتی و محل سکونت و اطلاعات تماس فردی‌تان را وارد کنید و تأیید نهایی را انجام دهید تا بتوانید به مرحله بعدی بروید.

گام سوم: بارگذاری تصویر شناسنامه

پس از واردکردن اطلاعات قبلی، وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید در آن تصویر شناسنامه‌تان را بارگذاری کنید. گفتنی است این صفحه قسمت بارگذاری تصویر کارت پایان خدمت و تصویر پرسنلی نیز دارد که وارد‌کردن آن‌ها الزامی نیست.

گام چهارم: تأیید اطلاعات تماس و ورود به قسمت مدیریت کسب‌وکار

در قدم بعدی، باید از‌طریق پیامک و تماس با شماره‌تلفن مشخص‌شده اطلاعات تماستان را تأیید کنید. پس از انجام این کار، باید روی گزینه افزودن کسب‌وکار کلیک کنید و اطلاعات مربوط به آن را در فرم نمایش‌داده‌شده بنویسید. بعد از تأیید نهایی آن، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

گام پنجم: واردکردن کد تأیید ارسال‌شده و پرکردن فرم نظرسنجی

درادامه، باید فرم مربوط به تأییدیه فنی را پر کنید و کد تأیید ارسال‌شده را در قسمت مشخص‌شده بنویسید. سپس، فرم نظرسنجی را باید تکمیل کنید.

گام ششم: بررسی الزامات فنی برای دریافت اینماد

در این گام، باید اقدامات فنی لازم را بررسی کنید و بر‌اساس آن‌ها، تغییرات لازم را در وب‌سایتتان اِعمال کنید.

گام هفتم: ارسال مدارک به‌صورت پستی

پس از ارزیابی درخواست و تأیید آن به‌وسیله نهاد مرتبط، متقاضیان مدارک لازم را به‌همراه فرم تعهدنامه و کد تأییدیه ارسالی به‌صورت پستی باید ارسال کنند. پس از انجام این کارها و استعلام‌های مدنظر، کسب‌وکار می‌توانند اینماد را دریافت کنند.

برای آشنایی با روش ساخت فروشگاه اینترنتی با ده قدم ساده مقاله زیر را بخوانید.

چطور فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

جمع‌بندی

مهم‌ترین تاثیر اینماد چیست؟ اینماد اعتماد مشتریان به فروشگاه و وب‌سایت مدنظر را افزایش می‌دهد و به صاحبان این نوع وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند محصول را در مقصد دلخواه مشتریان تحویل دهند. بدین‌ترتیب، رضایت آنان از خریدشان افزایش می‌یابد و خود‌به‌خود برایتان تبلیغ نیز می‌کنند؛ بنابراین، دریافت اینماد می‌تواند به شما کمک فراوانی کند. این نماد انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با‌توجه‌‌به نوع کسب‌وکارتان یکی از آن‌ها را دریافت کنید. هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیک نیز چندان زیاد نیست و آن را در مدتی کوتاه می‌توانید برای وب‌سایتتان بگیرید.

سؤالات متداول

۱. مدت‌زمان اعتبار اینماد چقدر است؟

مدت‌زمان اعتبار اینماد برای وب‌سایت‌های فروشگاهی دو سال است؛ البته می‌توان آن را تمدید کرد.

۲. چگونه می‌توان اینماد را تمدید کرد؟

حداقل دو هفته قبل از انقضای تاریخ اینماد، باید درخواست تمدید را در پنل کاربری خودتان در وب‌سایت توسعه تجارت وارد و ارسال کنید.

۳. آیا برای دریافت اینماد دامنه‌های مختلف یک کسب‌وکار، باید نام کاربری جداگانه درست کرد؟

شما می‌توانید با یک نام کاربری درخواست اضافه‌شدن دامنه‌های مختلف کسب‌وکار خودتان را بدهید و به ساخت جداگانه حساب کاربری نیازی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم