افزایش امنیت ویندوز سرور با ۱۵ روش تأثیرگذار 

افزایش امنیت ویندوز سرور
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
دوشنبه 4 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۰۳۲ بازدید

در این مقاله میخوانید

در سال‌های اخیر و با رشد حمله‌های هکری، افزایش امنیت ویندوز سرور اهمیت بسیاری پیدا کرده است. نفوذ ناگهانی و دسترسی‌های غیرمجاز به شبکه باعث شد تا سازمان‌ها برای حفظ امنیت سرور خود از متخصصان سایبری بهره گیرند. مایکروسافت نیز با ارائه نسخه دهم سیستم‌عامل خود، امن‌ترین نسخه را روانه بازار کرد؛ باوجوداین، هنوز ردپای نفوذ غیرمجاز به قسمت‌های آسیب‌پذیر ویندوز سرور به‌چشم می‌خورد. در این مقاله از بلاگ پارس پک، روش‌هایی کاربردی را بررسی کرده‌ایم که مایکروسافت برای افزایش امنیت ویندوز سرور معرفی کرده است. پس از خواندن این مطلب، با اقداماتی کم‌هزینه و کاربردی می‌توانید امنیت همه‌جانبه‌‌ای برای ویندوز سرورتان برقرار کنید.

راهکارهای افزایش امنیت سرور ویندوز

روش‌های مختلفی برای افزایش امنیت سرور ویندوز وجود دارد، درادامه، راهکارهای بالا بردن امنیت ویندوز سرور را معرفی خواهیم کرد.

۱. به پیام‌های به‌روزرسانی ویندوز توجه کنید

پیغام‌های به‌روزرسانی که هرروز و هردقیقه روی سیستم‌عامل ویندوزتان مشاهده می‌کنید، مانند پیامک‌های تبلیغاتی نادیده نگیرید. Petch‌های ایجاد‌شده برای رفع مشکلات و باگ‌های امنیتی است که مایکروسافت آن‌ها را در هر به‌روزرسانی (معمولاً دومین هفته از ماه و روز سه‌شنبه) ارائه می‌کند. با به‌روزرسانی مداوم، امنیت سرورتان را برقرار کنید. اگرچه گاهی اوقات استفاده از Petch‌ها ممکن است مشکلاتی در راه‌اندازی مجدد سرور به‌وجود آورد، باتوجه‌به پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده سرور، احتمالاً بتوانید سرور مجازی ویندوزتان را بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد به‌روز نگه دارید.

خرید سرور ویندوز

۲. با کمک MMC بدون پرداخت هزینه، سرور را بهتر مدیریت کنید

آیا با کنسول‌های مدیریتی مایکروسافت (MMC) آشنا هستید؟ این کنسول مانند ابزار مدیریت سرور است که امکان نظارت، عیب‌یابی، نگه‌داری و پیکربندی سرور را برایتان فراهم می‌کند. شما می‌توانید آن را به‌صورت مجازی یا لوکال دراختیار داشته باشید. خواندن مستندات موجود در وب‌سایت رسمی مایکروسافت ویندوز، در این زمینه کمکتان خواهد کرد.

۳. آخرین تاریخ پشتیبانی را بررسی کنید

بسیاری از سازمان‌ها از نسخه‌های مختلف ویندوز استفاده می‌کنند. هر نسخه از سرور ویندوز از ده سال پشتیبانی برخوردار است که به‌روزرسانی‌های امنیتی را نیز شامل می‌شود. پس از پایان تاریخ پشتیبانی، معمولاً سرور ویندوز به‌روزرسانی امنیتی جدیدی دریافت نمی‌کند. برای مثال، پشتیبانی نسخه Windows server 2012، در ۱۰‌اکتبر‌۲۰۲۳ به‌پایان می‌رسد.

باتوجه‌به این مو‌ضوع، توجه به تاریخ و مدت پشتیبانی اهمیت بسیاری در حفظ امنیت سرور ویندوز دارد؛ از‌این‌رو، ارتقای ویندوز سرور به جدیدترین نسخه مثلاً Windows Server 2022، از تازه‌ترین تکنولوژی امنیتی و عملکرد و برنامه‌های مدیریت سرور پشتیبانی می‌کند. همچنین، اگر موفق نشدید ویندوز سرور را به جدیدترین نسخه ارتقا دهید، با دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی پیشرفته از مایکروسافت، تا سه سال از امنیت کافی در نسخه فعلی ویندوز سرور می‌توانید برخوردار شوید.

۴. از قابلیت کمترین امتیاز دسترسی در ویندوز سرور استفاده کنید

هر کاربر براساس وظیفه‌اش، سطح دسترسی متفاوتی به سرور خواهد داشت. اولین نکته‌ در ایجاد حساب کاربری، تغییر حساب کاربری پیش‌فرض «Administrator» است. اغلب هک‌ها و حمله‌ها از‌طریق حساب کاربری پیش‌فرض انجام می‌شود. بهتر است این حساب را غیرفعال کنید و حساب جدیدی بسازید و تمام دسترسی‌های ادمین را به آن بدهید.

امکان Group Policy یا Role Based Access Control به شما کمک می‌کند تا محدودیت‌های لازم برای هر کاربر را تعیین کنید. علاوه‌براین، اگر سیستم‌عاملی اضافه است، بهتر است حساب‌های کاربری روی آن را حذف کنید. با محدودکردن دسترسی کاربران، فقط درصورت لزوم دسترسی آن‌ها را ارتقا دهید. این کار به حفظ امنیت ویندوز سرور کمک می‌کند. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم اگر تسک اداری به کاربران می‌دهید، آن را به سرورهای اختصاصی محدود کنید.

بالا بردن امنیت ویندوز سرور

روش‌های امنیت سرور ویندوز

۵. با کانفیگ‌کردن شبکه، برای افزایش امنیت ویندوز سرور اقدام کنید

برای حفظ امنیت ویندوز سرور، بهتر است سرورها IP ثابتی داشته باشند تا کلاینت به‌راحتی آن را پیدا کند؛ البته منظور IP‌هایی است که امنیت آن‌ها با فایروال‌های قدرتمند تأمین شده باشد. دست‌کم کانفیگ دو سرور DNS را انجام دهید و بررسی کنید حداقل یک نام درست در DNS داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود تا هر سرویسی که سرور از آن استفاده نمی‌کند، غیرفعال شود. ناگفته نماند که برای جلوگیری از ایجاد اختلاف، باید از قبل برخی تغییرات را بررسی کرده باشید.

۶. در کنترل از راه دور، از VPN استفاده کنید

کنترل از راه دور یا RDP دسترسی کاربر را به ویندوز سرور راحت می‌کند؛ اما به رعایت برخی الزامات امنیتی نیاز دارد. برای مثال، این قابلیت صرفاً باید با VPN به‌کار برده شود. علاوه‌بر‌این، به‌طورمرتب بررسی کنید فقط کاربران مجاز از این قابلیت ویندوز سرور استفاده کنند؛ زیرا کاربر در استفاده از این قابلیت امکان دسترسی به تمام ادمین‌ها را خواهد داشت. با تغییر پورت پیش‌فرض ریموت دسکتاپ ازطریق رجیستری ویندوز و اضافه‌کردن پورت جدید روی فایروال ویندوز سرور، به افزایش امنیت کمک خواهید کرد.

درصورتی‌که از Powershell یا SSH استفاده می‌کنید، باید دسترسی‌تان با VPN باشد. به‌خاطر بسپارید که ابزارهایی مانند Telnet یا FTP داده‌ها را به‌صورت متن ساده و بدون رمزگذاری ارسال می‌کنند؛ بنابراین، از امنیت کافی برخوردار نیستند. بهترین گزینه برای حفظ و افزایش امنیت ویندوز سرور، استفاده از SFTP یا SSH ازطریق VPN است؛ زیرا در این‌ صورت، استفاده و دسترسی کاربران غیرمجاز را محدود خواهد کرد. در SFTP، فقط یک پورت برای ارسال داده استفاده می‌شود. همین امر تا حد زیادی موجب افزایش امنیت ویندوز سرور خواهد شد. 

۷. برای افزایش امنیت ویندوز سرور، پورت و نرم‌افزار و سرویس‌های غیرضروری را حذف کنید

اگر به نرم‌افزار یا پورتی نیاز ندارید، سرویس‌های غیرضروری را غیرفعال کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن‌ها روی هسته سرور، هرآنچه برای مدیریت Component ضروری است، نگه دارید و بقیه آن را حذف کنید. بهتر است در دسترسی به بخش‌های مختلف سرور، از بهترین پروتکل رمزگذاری استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم فقط آن نوع از پورت‌های شبکه را فعال باقی بگذارید که خودِ سیستم‌عامل نصب و فعال می‌کند. فقط پورت‌های وب‌سرور، یعنی پورت ۸۰ و پورت ۴۴۳، دردسترس هستند. درصورتی‌که کاربران غیرمجاز از‌طریق پورت‌های دیگر به سرورتان دست پیدا کنند، امنیت ویندوز سرور به‌خطر خواهد افتاد. از‌طریق پورت اسکن سیستم، می‌توانید پورت‌های فعال و غیرفعال را شناسایی و پورت‌های غیرضروری حذف کنید.

سرور ویندوز چیست و چه کاربردی دارد؟ مزیت‌های مهم استفاده از ویندوز سرور چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

ویندوز سرور چیست؟

۸. در افزایش امنیت ویندوز سرور اثرهای محیطی را کاهش دهید

منظور از اثرهای محیطی دسترسی کاربران به شبکه و IP است. ابزارهایی را بررسی کنید که کاربران داخلی برای اتصالات شبکه و دسترسی به سرور به آن دارند (مانند VPN یا پروکسی). پیشنهاد می‌کنیم IP‌ها را فیلتر کنید. با این کار می‌توانید قوانینی برای احراز هویت کاربران در نظر بگیرید.

۹.در کانفیگ NTP نکات امنیتی را در نظر بگیرید

حتی اختلاف کوتاه پنج‌دقیقه‌ای می‌تواند موجب اختلال در عملکرد ویندوز سرور شود. زمانی‌که دامنه‌ای به سرور اضافه می‌شود، به‌طور‌خودکار زمان سرور با کنترلرهای دامنه یک‌سو می‌شود. بااین‌حال، در سرورهای مستقل برای همگام‌سازی با منابع خارجی نیاز است NTP را به‌درستی تنظیم کنید تا کل دامنه با زمان سرور همگام شود.

۱۰. به‌صورت دوره‌ای لاگ‌های سرور را بررسی کنید

به‌صورت دوره‌ای لاگ‌هایی را بررسی کنید که براثر فعالیت‌های مشکوک در سرور به‌وجود آمده است؛ مانند احراز هویت‌های مشکوک یا تغییر نام کاربری. پیشنهاد می‌کنیم ‌Mirror Logها را در گزارشی جداگانه ذخیره کنید. با اسکن منظم سرور، می‌توان به‌موقع آن را از وجود ویروس و بدافزار پاک‌سازی کرد.

۱۱. برای افزایش امنیت ویندوز سرور، سیاست‌های امنیتی مشخصی تعیین کنید

ساده‌ترین و در‌عین‌حال اصلی‌ترین‌ گام برای حفظ امنیت ویندوز سرور استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی مطمئنی همچون نرم‌افزار‌های آنتی‌ویروس است. با به‌روز نگه‌داشتن این نرم‌افزارها، امکان حمله ویروس و هکرها را به صفر خواهید رساند. همچنین، استفاده از رمز‌عبور قوی درصد ورود افراد غیرمجاز را ازطریق رمز‌عبور شما کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم نام حساب کاربری عادی خود را از نام پیش‌فرض مدیر یا مهمان به نام دیگری تغییر دهید. تنظیمات امنیتی ورود به سیستم را طوری انجام دهید که بعد از سه بار تلاش ناموفق، دسترسی کاربر محدود شود؛ البته در اجرا و تنظیمات قفل دایرکتوری دقت کنید تا دردسرساز نشود. با احراز هویت دومرحله‌ای نیز خیال خودتان را از احراز هویت کاربران راحت کنید.

برای آشنایی با مراحل نصب و راه‌اندازی DHCP در ویندوز سرور مقاله زیر را بخوانید.

آموزش پیکربندی DHCP در ویندوز سرور

۱۲. از فایروال قدرتمند برای افزایش امنیت ویندوز سرور استفاده کنید

فایروال قدرتمند ویندوز می‌تواند دسترسی ترافیک‌های نامعتبر را مسدود کند؛ بنابراین، نه‌تنها این قابلیت را همیشه به‌روز و فعال نگه دارید؛ بلکه بهتر است از نوع قدرتمند آن استفاده کنید. اکثر سیستم‌های ویندوز سرور از فایروال پیش‌فرض برخوردارند که ازطریق کنترل پنل می‌توانید دسترسی و تنظیمات آن را انجام دهید.

۱۳. بوت ویندوز را با امنیت کامل انجام دهید

استفاده از قابلیت Windows BitLocker Drive Encryption ویندوز این امکان را فراهم می‌کند تا بوت‌کردن ویندوز را در امنیت کامل انجام دهید. این رمزگذاری قدرتمند حتی در زمان خاموش‌بودن سرور نیز فعال است و از نفوذ و حمله بدافزارها جلوگیری می‌کند. BitLocker با رمزگذاری رمزنگاری اطلاعات امنیت کم‌نظیری برای ویندوز سرور رقم خواهد زد. با استفاده از این قابلیت، فقط زمانی می‌توانید به اطلاعات دسترسی داشته باشید که رمزگشایی را با همان سیستمی انجام دهید که رمزگذاری کرده است.

۱۴.‌ از امکان MBSA ویندوز برای شناسایی قسمت‌های آسیب‌پذیر سرور استفاده کنید

MBSA یا Microsoft Baseline Security Analyser ابزاری رایگان در ویندوز است که امکان شناسایی قسمت‌های آسیب‌پذیر ویندوز را برای شما فراهم می‌کند. با استفاده از این ابزار، می‌توانید درک دقیقی از نقاط آسیب‌پذیر ویندوز به‌دست آورید و با حفظ امنیت مربوط به آن بخش، از نفوذ بدافزار به ویندوز جلوگیری کنید.

۱۵. از نسخه اصلی و قانونی ویندوز سرور استفاده کنید

اولین و آخرین معیاری که برای افزایش امنیت ویندوز سرور اهمیت دارد، استفاده از نسخه اصلی سرور است. نسخه‌های نال یا کرک‌شده امنیت سرور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با اینکه ممکن است نسخه‌های کرک‌شده از نسخه‌های اصلی ارزان‌تر باشد یا حتی به‌‌رایگان عرضه شود، حتی با نصب آنتی‌ویروس و فایروال نیز نمی‌توان امنیت آن را تأمین کرد؛ زیرا همیشه افرادی امکان نفوذ به قالب و فایل‌های کرک‌شده ویندوز سرور شما را دارند. درمقابل، بهتر است مستقیماً نرم‌افزار لازم و نسخه اصلی را از مایکروسافت تهیه کنید و از پشتیبانی این شرکت بهره ببرید.

برای آشنایی با نکات مهم حین خرید سرور ویندوز مقاله زیر را بخوانید.

راهنمای خرید سرور ویندوزی

جمع‌بندی

افزایش امنیت ویندوز سرور به‌خصوص در شرایطی که تکنولوژی هکرها نیز رشد کرده، اهمیت ویژه‌ای یافته است. دسترسی افراد غیرمجاز، آی‌پی مشکوک، ویروس یا بدافزار همگی ازجمله عواملی هستند که امنیت ویندوز سرور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در این مطلب، ۱۵ راهکار کاربردی و مؤثر را برای افزایش امنیت ویندوز سرور معرفی کردیم. در این زمینه پارس پک با ارائه خدمات ابری و پشتیبانی بی‌سابقه دسترسی امن و باکیفیتی در استفاده از انواع سرور ویندوز و لینوکس در‌اختیارتان قرار خواهد داد. برای آشنایی بیشتر و پاسخ‌دهی سریع‌تر نیز، می‌توانید از سیستم تیکتینگ این مجموعه استفاده کنید.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تابه‌حال کاهش امنیت در سرورتان را تجربه کرده‌اید؟ چه روش‌ دیگری برای افزایش امنیت سرور ویندوز می‌شناسید که آن را در این مقاله نام نبرده‌ایم؟ دیدگاهتان را ازطریق کامنت با ما به‌اشتراک بگذارید. همچنین، اگر به راهنمایی یا مشاوره نیاز دارید، کارشناسان پارس‌ پک شما را مشتاقانه راهنمایی خواهند کرد.

با نفوذ احتمالی بدافزارها و دسترسی غیرمجاز به شبکه، حفظ امنیت سرور دغدغه همیشگی سازمان‌ها بوده است. برای افزایش امنیت سرور ویندوز، مایکروسافت راه‌حل‌های کاربردی و ساده‌ای ارائه داده است؛ درنتیجه، می‌توان از نفوذ ترافیک مشکوک یا افراد غیرمجاز یا حمله هکرها جلوگیری کرد. در این مطلب از بلاگ پارس پک، چندین روش‌ کاربردی‌ و ساده را از زبان مایکروسافت برای افزایش امنیت سرور را بررسی کردیم.

سؤالات متداول

۱. روش‌هایی افزایش امنیت ویندوز سرور چیست؟

استفاده از فایروال قدرتمند، غیرفعال‌سازی پورت‌های بلااستفاده، تعیین سیاست‌های امنیتی مشخص، استفاده از VPN در دسکتاپ ریموت و استفاده از نسخه اصلی و به‌روز ویندوز ازجمله راه‌های افزایش امنیت سرور ویندوز است.

۲. چگونه دسترسی هر کاربر را برای افزایش امنیت ویندوز سرور محدود کنیم؟

امکان Group Policy یا Role Based Access Control در ویندوز به شما کمک می‌کند تا دسترسی‌ها را محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم