همه چیز درباره سرور سوئیس و نکات مهم در انتخاب سرور و دامنه سوئیس

Avatar
نویسنده: لیلا محمدی
جمعه 5 آذر 1400
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۳۶۷ بازدید

امروزه، از سرورها برای کارهای متنوعی استفاده می‌شود؛ از قرارگیری اطلاعات وب‌سایت روی آن‌ها گرفته تا برای ترید و فعالیت در بازارهای مالی خارج از کشور. هنگام خرید سرور، باید به معیارهای متعددی توجه کنید. علاوه‌بر نوع سخت‌افزار سرور، سیستم‌عامل آن و محل قرارگیری سرور نیز ازجمله عوامل مهم در انتخاب سرور مهم هستند. در این مقاله از بلاگ پارس پک، می‌خواهیم درباره سرور سوئیس با شما صحبت و به نکاتی اشاره کنیم که هنگام انتخاب این سرور باید مدنظر قرار دهید.

معرفی سرور و کاربردهای مهم‌ آن

در تعریفی ساده، سرورها کامپیوترهای همیشه‌روشنی هستند که امکان اتصال و دسترسی به آن‌ها در هرلحظه از شبانه‌روز به‌‌طوردائم وجود دارد. بنابراین، حتی شما می‌توانید کامپیوتر خود را به یک سرور تبدیل کنید. اگر‌چه این موضوع از‌نظر تئوری درست است، ازنظر عملی مقرون‌به‌صرفه نیست. ازجمله کاربردهای مهم‌ سرورها، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. سرورهای شبکه

یکی از کارکردهای سرورها متصل‌کردن چند کامپیوتر در شبکه‌ای کوچک است. نمونه این سرورها را می‌توان در شرکت‌های کوچکی مشاهده کرد که از سرورها برای اتوماسیون اداری استفاده می‌کنند.

۲. استفاده از سرور برای بازی‌های آنلاین

از دیگر کاربردهای سرور در بازی‌های آنلاین است. پیشرفت اینترنت باعث شد تا دو یا چند کاربر بتوانند در هر نقطه از جهان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همین امر نیز سبب شد تا بازی‌های آنلاین به یکی از سرگرمی‌های جذاب‌ دنیای امروزی تبدیل شوند. گیم سرورها در این زمینه نقش بسیار مهمی بر‌عهده دارند. این گیم سرورها هستند که بازیکنان را در بازی‌های آنلاین درکنارهم قرار می‌دهند و باعث می‌شوند تا آنان Requestهای کاربران را بررسی کنند و پاسخ مناسبی برای هر‌یک از آن‌ها ارائه دهند.

نکته دیگر اینکه معمولاً سیستم‌های بازی آنلاین برای افرادی که از داخل ایران می‌خواهند آن‌ها را انجام دهند، محدودیت‌هایی قائل شده است؛ به‌همین‌دلیل، گیمرهای ایرانی معمولاً از سرور کشور‌های خارجی، مانند سرور سوئیس استفاده می‌کنند تا بتوانند از این محدودیت‌های عبور کنند.

برای اینکه بدانید سرور دقیقا چیست و چه کاربردهایی دارد مقاله زیر را بخوانید.

سرور چیست؟

۳. استفاده از سرور VPS برای ترید

یکی از مشکلات همیشگی فعالان بازارهای مالی خارج از کشور و معامله‌گران رمز‌ارزها این است که صرافی‌های خارجی به افراد ساکن ایران خدمات ارائه نمی‌کنند؛ ازاین‌رو، این دسته از افراد باید IP خود را به کشوری دیگر تغییر دهند. در این مواقع، استفاده از سرور کشوری دیگر، مانند سرور سوئیس کاربردی است. همچنین، باید توجه کنید که IP شما در هر اتصال باید ثابت باشد. به‌عبارت‌دیگر، اگر IP ثابت نباشد، ممکن است حتی حساب کاربری‌تان مسدود شود.

۴. استفاده از سرور در وب‌سایت‌ها

استفاده از سرورها در وب‌سایت‌ها یکی دیگر از کاربردهای مهم آن‌هاست. تمامی اطلاعات وب‌سایت، از فایل‌های کدنویسی‌شده برای طراحی فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت گرفته تا محتواهایی قرارداده‌شده روی وب‌سایت، روی سرورها ذخیره می‌شوند. به‌همین‌دلیل، هیچ وب‌سایتی بدون استفاده از سرور نمی‌تواند فعالیت کند.

هنگام انتخاب سرور برای وب‌سایت، محل قرارگیری سرور یکی از عوامل مهمی است که باید درباره آن تصمیم‌گیری کنید. سرور سوئیس ازجمله سرورهایی است که خرید آن را می‌توانید در اولویت قرار دهید.

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

با سرور و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید!

نکات مهم در انتخاب سرور

برای خرید سرور، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. درادامه، به برخی از این نکات مهم اشاره خواهیم کرد.

۱. سخت‌افزار سرور

سخت‌افزار سرور (CPU و RAM و هارد دیسک) را می‌توان مهم‌ترین معیار در انتخاب آن دانست. اینکه چه سخت‌افزاری برای سرور کافی است، به نوع کارتان بستگی دارد. به‌عنوان نمونه، اگر می‌خواهید محتواهای حجیم روی وب‌سایت خود قرار دهید‌، باید از سرورهایی دارای هارد دیسک پرظرفیت استفاده کنید. همچنین، اگر تعداد Request‌های ارسالی هم‌زمان کاربران شما زیاد باشد، باید از سرورهایی استفاده کنید که CPU‌های قدرتمندتری دارند.

۲. سیستم عامل سرور

روی سرورها نیز مانند هر کامپیوتر دیگری سیستم‌عامل نصب شده است. این سیستم‌عامل ممکن است سرور ویندوز یا لینوکس باشد. توجه به سیستم‌عامل سرور از این نظر مهم است که برای ارتباط با آن باید از دستورهایی استفاده کنید که برای همان سیستم‌عامل معنی‌دار است. نکته دیگر اینکه اگر بخواهید روی سرور خود نرم‌افزاری نصب کنید، باید از نسخه‌ای استفاده کنید که برای همان سیستم‌عامل طراحی شده است.

۳. آپ‌تایم سرور

به مدت‌زمانی که سرور فعال و دردسترس است، آپ‌تایم گفته می‌شود. برای نشان‌دادن میزان آپ‌تایم از درصد استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، آپ‌تایم ۹۹درصد یعنی اینکه سرور انتخابی شما در ۹۹درصد مواقع فعال و دردسترس است.

آپ‌تایم یکی از معیارهای مهم در انتخاب سرور است. برای فهم‌ بهتر این موضوع، فرض کنید که در حال برگزاری طرح فروش روی وب‌سایت خود هستید. حالا اگر سرور شما آپ‌تایم مناسبی نداشته باشد و دقیقاً در همان زمان طرح فروش از دسترس خارج شود، احتمالاً تمامی زحماتتان برای برنامه‌ریزی و اجرای این طرح به‌هدر خواهد رفت.

به‌طور‌کلی، کاربران به‌هیچ‌عنوان دوست ندارند هنگام ورود به وب‌سایت با خطاهای مختلف، ازجمله خطای دسترسی به سرور، مواجه شوند. به‌همین‌دلیل، میزان آپ‌تایم سرور وب‌سایت نقش مهمی در برندینگ شما نیز ایفا می‌کند.

برای آموزش بهترین روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی مقاله زیر را بخوانید.

افزایش امنیت سرور مجازی

۴. محل نگه‌داری سرور

محل نگه‌داری سرور زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به IP ثابت یک کشور نیاز داشته باشید. به‌عنوان مثال، اگر به IP ثابت سوئیس نیاز داشته باشید، باید از سرور سوئیس استفاده کنید. همچنین، زیرساخت‌های قوی در یک کشور باعث خواهد شد تا سرورهای آن نیز از کیفیت بهتری برخوردار باشند.

۵. قیمت سرور

قیمت نیز همیشه عاملی تعیین‌کننده برای خرید همه‌چیز، ازجمله سرور، بوده است. قیمتی که برای خرید سرور پرداخت می‌کنید، به معیارهای دیگری مانند سخت‌افزار و محل قرارگیری بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی، اگر به‌دنبال سروری هستید که علاوه‌بر سخت‌افزار قوی هزینه‌ا‌ش مقرون‌به‌صرفه باشد، می‌توانید روی سرور سوئیس حساب کنید.

خرید سرور سوئیس

هنگام خرید سرور به چه نکاتی توجه کنیم؟

انواع مختلف سرور سوئیس (Switzerland) ازنظر تخصیص منابع

کشور سوئیس زیرساخت‌های فناورانه بسیار قدرتمندی دارد؛ به‌همین‌دلیل، سرورهای این کشور در میان کاربران بسیار محبوب است. سرور سوئیس ممکن است در یکی از شهرهای زوریخ، برن، ژنو و… قرار گرفته باشد. سرورها براساس نحوه توزیع منابع به انواع مختلفی ازجمله سرور اختصاصی و مجازی و ابری تقسیم‌بندی می‌شوند. در‌ادامه، درباره این سرورها بیشتر صحبت می‌کنیم.

۱. سرور اختصاصی سوئیس

سرور اختصاصی به سرورهایی گفته می‌شود که تمامی منابع آن صرفاً دراختیار یک فرد یا سازمان باشد. این سرورها بیشتر در مواقعی کاربردی هستند که به منابع زیادی نیاز داشته باشید. حالا اگر همین سرور در یکی از شهرهای سوئیس مانند زوریخ و برن قرار گرفته باشد، به آن سرور اختصاصی سوئیس گفته می‌شود. سرور اختصاصی همیشه جزو سرورهای گران‌ هستند؛ بنابراین، اگر اطمینان دارید که سرورهای دیگر مانند VPS سوئیس پاسخ‌گوی نیازتان نیست، می‌توانید از این سرور استفاده کنید. البته شما می‌توانید با خرید سرور اختصاصی ایران هزینه کمتری نسبت به خرید سرور اختصاصی سوئیس بپردازید.

۲. سرور مجازی سوئیس

اگر یک سرور با استفاده از تکنیک مجازی‌سازی به چندین سرور دیگر تقسیم‌بندی شود، به آن سرور مجازی یا VPS گفته می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید از سرور سوئیس استفاده کنید و هزینه هم برای شما در اولویت قرار دارد، Switzerland VPS یا وی‌پی‌اس سوئیس ازجمله گزینه‌های مهمی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. برای خرید VPS سوئیس از پارس پک، به صفحه خرید VPS مراجعه کنید.

۳. سرور ابری سوئیس

یکی دیگر از زیر‌مجموعه‌های سرور سوئیس سرور ابری این کشور است. فناوری مبتنی‌بر ابر ازجمله جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که پای در عرصه اینترنت و شبکه گذاشته است تا بتوانید سروری باکیفیت و ارزان‌قیمت دراختیار داشته باشید. استفاده از سرور ابری سوئیس مزایای زیادی دارد؛ ازجمله مقیاس‌پذیری چشمگیر و آپ‌تایم کم‌نظیر و قیمت مقرون‌به‌صرفه.

۴. هاست سوئیس

هاست چیست ؟واژه هاست به‌خصوص برای افرادی که قصد دارند از وردپرس برای راه‌‎اندازی وب‌سایت استفاده کنند، واژه‌ای آشناست. اگر‌چه از‌نظر تکنیکال میان هاست و سرور تفاوت‌هایی وجود دارد، در نگاه کلی، عملکرد هاست شبیه سرور است. به‌عبارت‌دیگر، اطلاعات و فایل‌های موردنیاز وب‌سایت روی هاست قرار می‌گیرد. مانند سرورها‌، یکی از معیارهای مهم در انتخاب هاست‌ها کشوری است که در آن قرار دارند. یکی از گزینه‌های ایدئال برای این منظور هاست سوئیس است.

Vps سوئیس

از نظر تخصیص منابع چند نوع سرور سوئیس وجود دارد؟

دامنه سوئیس

هر وب‌سایت با دامنه آن شناخته می‌شود. برای مثال، دامنه وب‌سایت پارس پک parspack.com است. همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، این دامنه از دو جزء اساسی تشکیل شده است:

  • نام دامنه: نام دامنه معمولاً همان نام برند شماست. برای نمونه، نام دامنه پارس پک parspack است.
  • پسوند: در انتهای URL، پسوند وجود دارد. در دنیای اینترنت، پسوندهای متعددی هستند که استفاده از هر‌یک از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارد. به‌عنوان مثال، معروف‌ترین پسوند بین‌المللی .com است که بیشتر برای وب‌سایت‌های تجاری استفاده می‌شود. ناگفته نماند هر کشور پسوند اختصاصی نیز برای خود دارد که تنها ساکنان آن کشور می‌توانند از آن بهره ببرند. برای مثال، پسوند اختصاصی برای وب‌سایت‌های ایرانی .ir و برای وب‌سایت‌های سوئیسی .ch است. بنابراین، اگر با وب‌سایتی مواجه شدید که پسوند آن .ch بود، می‌توانید مطمئن باشید که آن وب‌سایت سوئیسی است.
ثبت دامنه سوئیس

دامنه سوئیس چیست؟

جمع‌بندی

اگرچه یکی از کاربردهای مهم‌ سرورها در راه‌اندازی وب‌سایت‌هاست، از آن‌ها برای بازی‌های آنلاین، ترید و… نیز استفاده می‌کنند. یکی از معیارهای مهم در انتخاب سرورها مکانی است که در آن قرار گرفته‌‌اند. با‌توجه‌به اهمیت موضوع یادشده، در این مطلب از بلاگ پارس پک درباره سرور سوئیس و انواع آن صحبت کردیم و مفاهیم دیگری مانند هاست سوئیس و دامنه اختصاصی سوئیس را نیز توضیح دادیم.

سؤالات متداول

۱. سرور سوئیس چه سروری است؟

سرور سوئیس به سروری گفته می‌شود که دیتاسنترهای آن در یکی از شهرهای این کشور مانند برن و زوریخ و ژنو قرار گرفته باشند.

۲. انواع مختلف سرور سوئیس کدام‌اند؟

ازنظر نحوه توزیع منابع، سرور سوئیس به انواع مختلفی مانند سرور اختصاصی سوئیس و سرور مجازی سوئیس و سرور ابری سوئیس تقسیم‌بندی می‌شود.

۳. چرا استفاده از سرور سوئیس در بین کاربران بسیار محبوب است؟

هزینه کم در‌مقابل آپ‌تایم و کیفیت چشمگیر باعث شده است که استفاده از سرورهای سوئیس در بین کاربران محبوبیت فراوانی پیدا کند.

۴. آپ‌تایم چیست؟

اگرچه سرورها همیشه‌ روشن و دردسترس هستند، گاهی اوقات به‌دلایل مختلف ممکن است این دسترسی موقتاً غیرفعال شود. به مدت‌زمانی که سرور دردسترس قرار دارد، آپ‌تایم گفته می‌شود؛ بنابراین، یکی از عوامل مهم در انتخاب سرورها، آپ‌تایم درخورتوجه آن‌هاست.

۵. چه سیستم‌عامل‌هایی روی سرورها نصب می‌شود؟

معمولاً روی سرورها یا سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس نصب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم