سرور مجازی ایران چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

Avatar
نویسنده: لیلا محمدی
یکشنبه 6 شهریور 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۱۵۷ بازدید

امروزه، سرورها در بسیاری از امور روزمره ما وارد شده‌ و کارهایی را بسیار ساده کرده‌اند که تا قبل‌از‌این به‌طورکلی نمی‌توانستیم انجام دهیم یا انجام‌دادشان دشوار بود. ازجمله کاربردهای سرورها می‌توان به میزبانی از وب‌سایت‌ها، استفاده برای گیمرها، فعالیت در بازار بورس ایران، فعالیت در بازار بورس‌های بین‌المللی و فارکس و ترید اشاره کرد. سرورها براساس نحوه توزیع منابع، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که یکی از این دسته‌های مهم‌ و محبوب‌ سرور مجازی است.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، به‌طورکامل توضیح می‌دهیم که سرور مجازی ایران چیست و چه کاربرد‌هایی دارد و برای خرید آن به چه نکاتی باید توجه کرد. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

نقش دیتاسنتر در سرور مجازی ایران چیست؟

سرورها کجا هستند؟ پاسخ به این پرسش به‌ظاهر ساده می‌تواند تکلیف ما را در پاسخ به پرسش اصلی این مطلب، یعنی سرور مجازی ایران چیست؟، نیز روشن کند. سرورها در فضاهایی تجهیز‌شده نگه‌داری می‌شوند که به آن‌ها دیتاسنتر گفته می‌شود. درون دیتاسنترها نیز رَک‌هایی قرار گرفته‌اند که سرورها درون آن‌ها قرار داده شده‌اند. 

سرورها با نام کشوری شناخته می‌شوند که دیتاسنتر در آن قرار گرفته است؛ بنابراین، وقتی می‌گوییم سرور ایران، منظورمان سروری است که درون یکی از دیتاسنترهای این کشور قرار گرفته باشد. به‌عنوان نمونه، یکی از دیتاسنترهای معروف در ایران دیتاسنتر زیرساخت است؛ ازاین‌رو، به سرور مجازی‌ای که در این دیتاسنتر قرار گرفته باشد، سرور مجازی ایران زیرساخت گفته خواهد شد. 

اگر در انتخاب سرور مجازی ایران یا خارج مردد هستید، باید بدانید که انتخاب آن‌ها کاملاً به نوع نیاز و کار شما بستگی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید از سرور مجازی برای ترید یا فعالیت در بازار فارکس استفاده کنید، باتوجه‌به اینکه قطعاً به تغییر IP نیاز خواهید داشت، از سرورهای داخل ایران نمی‌توانید استفاده کنید.

در‌ادامه این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره انواع سرورها، ازجمله سرور مجازی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نقش توزیع منابع در سرور مجازی ایران چیست؟

برای رسیدن به جواب سؤال سرور مجازی ایران چیست، باید با مفاهیمی کلی درباره انواع سرورها از‌نظر توزیع منابع نیز آشنا شویم. همان‌طور‌که می‌دانید، سرورها کامپیوترهایی هستند که از‌نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند و دائماً روشن و در حال سرویس‌دهی هستند. این کامپیوترها همواره به اینترنت بسیار پرسرعت متصل هستند؛ البته سرعت اینترنت سرورها با اینترنت‌های معمولی خانگی و اینترنت دیتای موبایل مقایسه‌کردنی نیست. 

سرور مجازی ایران به‌دلیل کاهش فاصله جغرافیایی بین سرور و کاربرانِ موقعیت و آی‌پی ایران، سرعت اینترنت درخورتوجه با پینگ اندک و IP ثابت اختصاصی ایران را به کاربران ارائه می‌دهد. قیمت این ماشین مجازی با ارز داخلی محاسبه می‌شود و هزینه کمتری نسبت‌به سرور اختصاصی دارد. در VPS ایران می‌توانید با دسترسی کامل و سیستم‌عامل‌های مختلف لینوکس، ویندوز و میکروتیک منابع سرور خود را مدیریت کنید. 

به سخت‌افزار نصب‌شده روی سرور و پهنای باند و ترافیک اینترنتی درنظرگرفته‌شده برای آن اصطلاحاً «منابع» سرور می‌گویند. حالا این منابع ممکن است تنها به یک فرد یا چند نفر اختصاص داده شود. همین موضوع باعث شکل‌گیری انواع مختلفی از سرور می‌شود که در‌ادامه، برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. سرور اختصاصی ایران چیست؟

سرور اختصاصی به سروری گفته می‌شود که منابع آن فقط دراختیار یک فرد قرار می‌گیرد؛ بنابراین، این نوع از سرور قدرت و پهنای باند بسیار زیادی دارد و استفاده از آن در مواقعی کاربردی است که نوع کار شما به منابع پرقدرت نیاز داشته باشد. بالطبع هزینه خرید سرور اختصاصی بیشتر از انواع دیگر سرور است.

۲. سرور مجازی ایران چیست؟

یک سرور را در نظر بگیرید. اگر منابع این سرور را با استفاده از ماشین‌های مجازی و تکنیک‌های مجازی‌سازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم کنیم، هر‌یک از این قسمت‌ها برای یک سرور مجازی است.  این تعریف ممکن است با تعریف سرور اشتراکی یکسان به‌نظر برسد؛ اما توجه کنید که در سرور مجازی، منابع سرور اصلی به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود؛ اما منابع اختصاص‌داده‌شده به شما کاملاً مختصِ خودتان خواهد بود که این ویژگی در سرور اشتراکی وجود ندارد.

۳. سرور ابری ایران چیست؟

امروزه، تکنولوژی ابری در بسیاری از کسب‌و‌کارهای مختلف تحول ایجاد کرده و این تحول در صنعت هاستینگ و دنیای سرورها نیز کاملاً محسوس است. در سرورهای فیزیکی مانند سرور مجازی و سرور اختصاصی، بار محاسباتی صرفاً روی یک سرور قرار دارد؛ اما در سرورهای ابری، چند سرور که با یک زنجیره و ازطریق فناوری Cloud به یکدیگر مرتبط شده‌اند، به شما اختصاص داده می‌شوند و بار محاسباتی‌تان روی تمام این زنجیره تقسیم می‎شود. 

این موضوع سبب خواهد شد تا حتی اگر یکی از سرورهای این زنجیره غیرفعال شود، همچنان سرور شما فعال و در‌دسترس باقی بماند. ناگفته نماند قیمت سرور ابری کاملاً مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرورهای دیگر است. 

سیستم‌عامل‌های سرور مجازی ایران

از‌نظر تکنیکال، هر سیستم‌عاملی را می‌توان روی سرورهای مجازی نصب کرد. با‌این‌حال، استفاده از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس روی سرورهای مجازی محبوبیت بیشتری دارد. در‌ادامه، نکاتی را درباره این دو سیستم‌عامل بیان می‌کنیم.

۱. سیستم‌عامل ویندوز

بسیاری از ما کار با کامپیوتر را با سیستم‌عامل ویندوز فرا‌گرفته‌ایم. محیط گرافیکی و UI نسبتاً قوی این سیستم‌عامل باعث می‌شود تا تمامی کارها را سریع و راحت انجام دهیم. این سیستم‌عامل را روی سرورها نیز می‌توان نصب کرد. با‌این‌حال، سیستم‌عامل ویندوز روی سرورها معمولاً زمانی کاربرد دارد که بخواهید از نرم‌افزارهای اختصاصی مایکروسافت مانند مجموعه نرم‌افزارهای Office روی سرور استفاده کنید.

معمولاً از این سیستم‌عامل روی سرور استفاده نمی‌شود؛ زیرا امنیت و عملکرد ویندوز ضعیف‌تر از لینوکس است. درصورتی‌که دیتاسنتر سرور مجازی در ایران قرار گرفته و روی سرور نیز سیستم‌عامل ویندوز نصب شده باشد، به آن سرور مجازی ایران ویندوز گفته می‌شود.

۲. سیستم‌عامل لینوکس

لینوکس سیستم‌عاملی متن‌باز و رایگان محسوب می‌شود و توزیع‌های متفاوتی از آن منتشر شده است؛ ازجمله Ubuntu و CentOS و Debian. این سیستم‌عامل باتوجه‌به عملکرد و امنیت فراوانش، بسیار محبوب‌تر از سیستم‌عامل ویندوز است. به سرور مجازی‌ای که دیتاسنتر آن در ایران قرار گرفته و این سیستم‌عامل روی آن نصب شده باشد، سرور مجازی ایران لینوکس نیز گفته می‌شود.

کنترل پنل سرور مجازی ایران چیست؟

همان‌طور‌که گفتیم، یکی از سیستم‌عامل‌های معمول برای استفاده روی انواع سرورها، ازجمله سرورهای مجازی، سیستم‌عامل لینوکس است. برای مدیریت سرور لینوکسی خود، باید از خط فرمان ترمینال سیستم‌عامل استفاده کنید. به‌عنوان مثال، کاربران ویندوز می‌توانند با نصب نرم‌افزار PuTTy و ترمینال این نرم‌افزار، سرور لینوکسی خود را مدیریت کنند.

با‌این‌حال، احتمال دارد برخی از افراد با نحوه صدور دستور‌های متنی کاملاً آشنای نباشند. برای این دسته از افراد نرم‌افزارهایی جانبی طراحی شده است که با استفاده از رابط گرافیکی می‌توانند سرورشان را مدیریت کنند. به این نرم‌افزارهای کمکی کنترل پنل گفته می‌شود. معمولاً برای مدیریت سرورها می‌توان از سه کنترل پنل استفاده کرد:

  • دایرکت ادمین
  • سی پنل
  • پلسک
 سرور مجازی لینوکس ایران

همه چیز درباره سرور مجازی ایران

راهنمای خرید سرور مجازی ایران

بعد از اینکه متوجه شدید سرور مجازی ایران چیست و چه کاربردی دارد و پاسخ‌گوی نیازتان است یا خیر، احتمالاً به فکر خرید این سرور خواهید افتاد. برای خرید انواع سرور ازجمله سرور مجازی، باید از خدمات شرکت‌های هاستینگ استفاده کنید. در‌ادامه به چند معیار بسیار مهم اشاره خواهیم کرد که هنگام خرید سرور مجازی باید مدنظر قرار دهید.

۱. سخت‌افزار و پهنای باند سرور

منابع سرور هم از‌نظر سخت‌افزاری و هم از‌نظر پهنای باند ازجمله معیارهای مهمی است که هنگام خرید انواع سرور باید به آن توجه کنید؛ وگرنه ممکن است نیاز شما بیشتر از منابع سرور باشد و کُندی یا Downشدن سرور را به‌همراه داشته باشد یا منابع سرور بیشتر از نیازتان باشد و از‌نظر اقتصادی برایتان مقرون‌به‌صرفه نباشد.

۲. محل دیتاسنتر سرور

از دیگر معیارهای مهم در خرید سرور مجازی محلی است که دیتاسنتر سرور در آن قرار گرفته است. درصورتی‌که قصد دارید از سرور مجازی برای میزبانی وب‌سایت استفاده کنید، دیتاسنتر ایران باتوجه‌به پینگ اندکش می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

۳. سیستم‌عامل سرور

همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم، روی سرور می‌توان سیستم‌عامل ویندوز یا سیستم‌عامل لینوکس را نصب کرد. اینکه کدام سیستم‌عامل را برای نصب روی سرور انتخاب می‌کنید، کاملاً به نیازتان بستگی دارد. باوجوداین، اگر به استفاده از ویندوز روی سرور نیاز خاصی ندارید، بهتر است از سیستم‌عامل لینوکس استفاده کنید که امنیت و عملکردش بهتر از ویندوز است.

۴. کنترل پنل سرور

روی برخی از سرویس‌هایی که شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌دهند، به‌طورپیش‌فرض کنترل پنل نصب شده است. اگر می‌خواهید از کنترل پنل مشخصی استفاده کنید، در‌صورت انتخاب این سرویس‌ها باید توجه کنید که کنترل پنل نصب‌شده روی سرور همان چیزی است که در نظر دارید یا خیر.

۵. هزینه خرید سرور

از دیگر معیارهای مهم در خرید سرور هزینه‌ای است که باید بپردازید. اگر‌چه سرور مجازی جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه به‌شمار می‌آید، باید توجه کنید که بین سرویس‌های شرکت‌های مختلف ممکن است اختلاف قیمت‌هایی وجود داشته باشد. همچنین، برخی از شرکت‌ها ممکن است برای اینکه از کیفیت سرویس مطمئن شوید، به شما اجازه دهند مدت کوتاهی به‌طورآزمایشی از سرور مجازی ایران استفاده کنید.

خرید سرور مجازی از خدمات هاستینگ پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید سرور مجازی

جمع‌بندی

اصلاً بعید نیست که تا چند سال آینده، هر فرد به یک سرور نیاز داشته باشد. دنیای IT آن‌قدر سریع در حال پیشروی است که حالا دیگر تقریباً هیچ کاری بدون استفاده از این تکنولوژی به‌راحتی انجام‌دادنی نیست. در‌این‌میان، سرورها هم نقش مهمی بر‌عهده دارند؛ به‌همین‌دلیل، چه همین الان به سرور نیاز داشته باشید یا بعداً بخواهید از آن استفاده کنید، خواندن این مقاله از بلاگ پارس پک بسیار مفید خواهد بود؛ چراکه در آن به این سؤال جواب دادیم که سرور مجازی ایران چیست و چه کاربردی دارد و برای خرید آن به چه نکاتی باید توجه کرد.

سؤالات متداول

۱. سرور مجازی ایران چیست؟

به سروری که از‌نظر تخصیص منابع در دسته سرورهای مجازی جای گرفته و دیتاسنتر آن در ایران قرار داشته باشد، سرور مجازی ایران گفته می‌شود.

۲. سرور مجازی ایران چه کاربردهایی دارد؟

به‌طورکلی، اگر به تغییر IP نیاز مبرم نداشته باشید و منابع سرور مجازی نیز برای نیازتان کافی باشد، از این سرور می‌توانید برای اغلب اهداف مدنظرتان استفاده کنید.

۳. آیا به تبلیغات سرور مجازی ایران رایگان می‌توان اعتماد کرد؟

برخی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های مختلف سرور و هاستینگ برای اینکه مشتریان بتوانند از کیفیت سرور آن‌ها مطمئن شوند، در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و محدود سرویس تست رایگان به آنان ارائه می‌کنند.

۴. اقتصادی‌ترین گزینه برای انتخاب سرور کدام است؟

اگر بخواهیم از‌نظر منابع سرور به این سؤال جواب دهیم، سرور مجازی و سرور ابری جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم