بررسی کامل تفاوت ویندوز و ویندوز سرور و معرفی تفاوت‌های مهم آن‌ها

Avatar
نویسنده: مدیا روشن
سه‌شنبه 25 بهمن 1401
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۴۰۰ بازدید

تفاوت ویندوز و ویندوز سرور به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ اما برای درک بهتر تفاوت بین ویندوز و ویندوز سرور‌، مفهوم هر‌کدام را باید بدانید. اگر کاربر معمولی کامپیوتر هستید، ممکن است فقط با نسخه‌های ویژه مصرف‌کنندگان ویندوز مواجه شده باشید؛ اما آیا می‌دانستید که مایکروسافت یک خط کامل ویندوز سرور از سیستم‌عامل خود را نیز منتشر کرده است؟

سیستم‌عامل رابطی است که سخت‌افزار و نرم‌افزار شما را به‌هم متصل و کنترل می‌کند. سیستم‌عامل ویندوز توانسته است سهم بسیار زیادی از بازار را از‌آنِ خود کند؛ بنابراین، به یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب تبدیل شده است. سیستم‌عامل ویندوز در دو نوع اصلی «ویندوز برای دسکتاپ» و «ویندوز سرور» ارائه می‌شود. در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم به‌طور‌مفصل تفاوت ویندوز سرور و ویندوز معمولی را شرح دهیم و مفاهیم مربوط به هر‌کدام را نیز بیان کنیم. پس، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. 

خرید سرویس‌های ویندوز از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌ ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

سیستم‌ عامل ویندوز چیست؟

سیستم‌عامل برنامه‌ای بسیار قدرتمند برای همه کامپیوترها و دستگاه‌های مشابه مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند است. سیستم‌عامل وظایفی که می‌خواهید انجام دهید، پردازش می‌کند و همه آنچه روی رابط اتفاق می‌افتد، به شما نشان می‌دهد. در‌حقیقت، این رابط تعامل و عملکرد دستگاه را برای من و شما آسان می‌کند. کامپیوترهای شخصی معمولاً از این سه سیستم‌عامل استفاده می‌کنند:

  • مک
  • لینوکس
  • ویندوز

سیستم‌عامل‌های فعلی از رابط گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی استفاده می‌کنند. ویندوز سیستم‌عامل غالب در بسیاری از کامپیوترهاست. این سیستم‌عامل در ۱۰‌نوامبر‌۱۹۸۳ روی کار آمد و تا‌کنون، نسخه‌های زیادی از آن منتشر شده است. اولین نسخه ویندوز ۱.۰ و آخرین آن ویندوز ۱۱ است. علاوه‌براین، ادعا می‌شود که ویندوز ۱۱ نزدیک به ۵۰‌درصد از بازار ایالات متحده را دراختیار دارد.

برای آشنایی با مزیت‌ها، انواع و بهترین نسخه‌های ویندوز سرور براساس مشخصات و توانایی‌ها می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

سرور ویندوز چیست؟

ویندوز سرور چیست؟

ویندوز سرور مجموعه‌ای از سیستم‌عامل‌هاست که مایکروسافت به‌طور‌خاص برای استفاده در سرور ایجاد می‌کند. هر نسخه ویندوز سرور یک نسخه ویندوز مرتبط دارد (دو سیستم‌عامل که یک پایه کد مشترک دارند). سرورها ماشین‌های بسیار قدرتمندی هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دائماً کار کنند و منابعی را برای کامپیوترهای دیگر فراهم آورند. این بدان‌معناست که تقریباً در بیشتر مواقع، ویندوز سرور فقط در تنظیمات تجاری استفاده می‌شود. آوریل‌۲۰۰۳، مایکروسافت ویندوز سرور را با این نام منتشر کرد. بااین‌حال حتی قبل از این، نسخه‌های ویندوز سرور در‌دسترس بوده‌اند. به‌عنوان مثال، Windows NT 4.0 در هر دو نوعِ کاری (برای استفاده عمومی) و سرور موجود بوده است. باتوجه‌به ماهیت محصول، ویندوز سرور عمدتاً در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود. این محصول به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌ها و خدمات را به‌اشتراک بگذارند و درعین‌حال، امکان کنترل شبکه‌ها و ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌ها را نیز به مدیران بدهند.

ویندوز سرور در سه نسخه ارائه می‌شود:

  • Datacenter: همان‌طور‌که از نامش پیداست، برای مراکز داده و محیط‌های ابری ایدئال است.
  • Standard: برای محیط‌های فیزیکی در مقیاس کوچک یا محیط‌های حداقل مجازی طراحی شده است.
  • Essential: برای مشاغل کوچک با حداکثر ۲۵ کاربر و ۵۰ دستگاه مناسب است.

تا این‌جای مطلب، با مفاهیم ویندوز و ویندوز سرور آشنا شدیم. در‌ادامه، تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی را بیان می‌کنیم.

تفاوت ویندوز با ویندوز سرور چیست؟

تفاوت ویندوز سرور و ویندوز معمولی چیست؟

تفاوت ویندوز و ویندوز سرور در چیست؟

از‌آن‌جاکه ویندوز سرور و ویندوز یک پایه کد مشترک دارند، می‌توانید بسیاری از عملکردهای یکسان را در هر دو انجام دهید. شما می‌توانید برنامه‌هایی مانند مرورگرها و ویرایشگرهای عکس را روی ویندوز سرور دانلود و نصب کنید و بسیاری از اصول اولیه ویندوز مانند Notepad را در ویندوز سرور بگنجانید. بااین‌حال، تفاوت ویندوز معمولی با ویندوز سرور بیشتر از شباهت‌هایشان است.

تفاوت ویندوز و ویندوز سرور در کاربرد و ويژگی‌هایشان است. مایکروسافت برای کاربران خود دو نسخه ویندوز و ویندوز سرور را با‌توجه‌به نیازهایشان ارائه کرده است. چنانچه کاربر معمولی کامپیوتر هستید، می‌توانید از انواع نسخه‌های ویندوز روی سیستم‌های شخصی و خانگی‌تان استفاده کنید. برای کاربردهای حرفه‌ای از ویندوز سرور روی سرورها استفاده می‌شود که به شما کمک می‌‌کند منابع قدرتمند را با رابط کاربری ساده به‌صورت امن و مطمئن مدیریت کنید.

۱. ویندوز سرور شامل نرم‌ افزار مدیریت سازمانی است

یکی از تفاوت‌های ویندوز و ویندوز سرور در نرم‌افزار مدیریت سازمانی خواهد بود. از‌آن‌جاکه ویندوز سرور برای مشاغل در نظر گرفته شده است، نرم‌افزارهای سازمانی زیادی را شامل می‌شود. برخی از این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

۱. Active Directory

اکتیو دایرکتوری سرویس مدیریت کاربر است که به سرور اجازه می‌دهد تا به‌عنوان کنترل‌کننده دامنه عمل کند. به‌جای ورود یک کاربر به یک کامپیوتر محلی، کنترل‌کننده دامنه تمام احراز هویت حساب کاربری را کنترل می‌کند. 

۲. DHCP

پروتکل پیکربندی میزبان پویا (Dynamic Host Configuration Protocol) پروتکلی است که به سرور اجازه می‌دهد به‌طور‌خودکار آدرس‌های IP را به همه دستگاه‌های موجود در شبکه اختصاص دهد. در خانه، روتر شما احتمالاً این کار را انجام می‌دهد؛ اما در محیط تجاری، کارکنان فناوری اطلاعات می‌توانند از عملکرد بیشتر DHCP در سرور ویندوز استفاده کنند.

۳. File and Storage

داشتن سرور فایل یکی دیگر از ابزارهایی است که به شما امکان می‌دهد داده‌های مهم را در یک مکان مرکزی نگه دارید و مجوزهایی را برای کنترل افرادی تنظیم کنید که می‌توانند به فایل‌ها دسترسی داشته باشند.

۴. Print Services

اگر کسب‌وکاری ده‌ها چاپگر در سراسر ساختمان داشته باشد، برای کارکنان فناوری اطلاعات باعث اتلاف وقت می‌شود. راه‌اندازی سرور چاپ به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی چاپگرها را به کامپیوترها نگاشت کنید و انجام کارهای اضافی را کاهش دهید.

۵. Windows Update Services

اغلب کسب‌وکارها نمی‌خواهند همه به‌روزرسانی‌های ویندوز را فوراً نصب کنند. با راه‌اندازی سروری به‌عنوان کنترل‌کننده Windows Update، می‌توانید تمام به‌روزرسانی‌های کاری را ازطریق آن سرور هدایت و قوانین خاصی را برای نحوه عملکرد آن‌ها پیکربندی کنید.

۲. ویندوز سرور محدودیت‌ های سخت‌ افزاری کمتری دارد

اکثر مردم نگران حداکثر مقدار رمی نیستند که می‌توانند در کامپیوتر خود قرار دهند. نصب نسخه ۶۴بیتی ویندوز ۱۰ به شما امکان می‌دهد تا دو ترابایت رم را نصب کنید. بااین‌حال، اکثر کاربران بیش از ۳۲ گیگابایت رم در سیستم خود ندارند؛ بنابراین، حتی نصب یک ترابایت رم نیز دور از ذهن است.

با دانستن این موضوع، آیا می‌توانید باور کنید که ویندوز سرور حداکثر ۲۴ ترابایت رم را پشتیبانی می‌کند؟ ویندوز سرور به شما اجازه می‌دهد تا از ۶۴ سوکت CPU استفاده کنید که بسیار بیشتر از دو سوکتی است که ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، می‌توان گفت این موضوع یکی دیگر از تفاوت‌های ویندوز و ویندوز سرور را نشان می‌دهد.

یک سرور می‌تواند عملکردهای مهمی را برای صدها نفر در یک کسب‌وکار تأمین کند؛ بنابراین، اغلب آن‌ها باید بسیار قدرتمند باشند. به‌عنوان مثال، سروری که ده‌ها ماشین مجازی را اجرا می‌کند، به مقدار زیادی RAM نیاز دارد تا بتواند هم‌زمان همه آن‌ها را به‌خوبی اجرا کند.

برای آشنایی با راهنمای خرید سرور ویندوزی، کاربردها و ویژگی‌های آن می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

راهنمای خرید سرور ویندوزی

۳. ویندوز سرور ویژگی‌ های اضافی ندارد

همان‌طورکه انتظار دارید، ویندوز سرور ویژگی‌های قدرتمندی مانند Command Prompt و سایر ابزارهای مدیریتی را حفظ و بسیاری از ویژگی‌های ویندوز ۱۰ را حذف می‌کند.

به‌عنوان مثال، در ویندوز سرور ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، فروشگاه مایکروسافت و کورتانا و سایر ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ را نخواهید دید. این‌ها در برنامه‌هایی مانند Your Phone قرار نمی‌گیرند و حتی در ویندوز سرور ۲۰۱۹، باید Microsoft Edge را جداگانه دانلود کنید.

سیستم‌عامل‌های ویندوز سرور نیز به شما اجازه نمی‌دهند که با حساب مایکروسافت وارد شوید. ازآن‌جاکه آن‌ها برای استفاده سازمانی طراحی شده‌اند، به این ابزارهای مصرف‌کننده روی سیستم‌عامل سرور نیاز ندارید. علاوه‌براین، برخی از برنامه‌ها قبل از نصب بررسی می‌شوند که آیا از Windows Server استفاده می‌کنید یا خیر. گاهی اوقات، برنامه روی نسخه سرور ویندوز کار نمی‌کند.

۴. قیمت ویندوز سرور متفاوت است

می‌توان گفت تفاوت ویندوز و ویندوز سرور بر سر قیمت هر‌کدام از آن‌ها خواهد بود. ویندوز سرور مانند سایر محصولات تجاری است و قیمتش بسیار گران‌تر از نسخه مصرف‌کننده ویندوز است. 

سرور چیست و به چه کاری می‌آید؟ چند نوع سرور وجود دارد؟ سرور ایرانی بهتر است یا خارجی؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور چیست؟

۵. در ویندوز سرور، به رابط کاربری گرافیکی نیازی نیست

برای کار با ویندوز ۱۰، به رابط کاربری گرافیکی (GUI) نیاز دارید. GUI به شما امکان می‌دهد تا در سیستم‌عامل گشت‌وگذار کنید؛ ولی این رابط در ویندوز سرور وجود ندارد. اگر می‌خواهید ویندوز سرور را بدون رابط کاربری گرافیکی اجرا کنید، سیستم خود را از راه دور ازطریق خط فرمان با استفاده از Windows PowerShell می‌توانید مدیریت کنید. علاوه‌براین، از ابزار رابط کاربری گرافیکی مانند RSAT یا مرکز مدیریت ویندوز (Windows Admin Center) می‌توانید بهره ببرید.

۶. محدودیت اتصال بیشتر

ویندوز ۱۰ محدودیت اتصال ۲۰ دستگاه را دارد. اگر از سیستم‌عامل برای استفاده تجاری در خانه یا در کسب‌وکاری کوچک استفاده می‌کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. بااین‌حال، اگر قصد دارید از ویندوز ۱۰ در مقیاس بزرگ‌تر بهره ببرید، ممکن است به مانعی بزرگ تبدیل شود. ویندوز سرور تقریباً اتصالات نامحدودی ارائه می‌دهد که برای انواع کسب‌وکارها ایدئال است.

خرید سرور

جمع‌بندی

تفاوت ویندوز و ویندوز سرور در عواملی مختلفی مشهود است که در این مقاله از مقالات آموزش ویندوز بلاگ پارس پک، به‌طور‌مفصل درباره آن‌ها صحبت کردیم. اگرچه ویندوز سرور و ویندوز معمولی کدهای مشترک زیادی دارند و شبیه هم هستند، کاربردهای کاملاً متفاوتی خواهند داشت. تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی در این است که ویندوز ۱۰ برای حداکثر امکانات کاربردی طراحی شده و شامل نرم‌افزارهای سازمانی نیست؛ اما ویندوز سرور با هدف ارائه خدماتی برای استفاده‌های سازمانی طراحی شده است. 

اگر قصد دارید ویندوز سرور بخرید، می‌توانید به وب‌سایت پارس پک مراجعه کنید تا کارشناسان و مشاوران پارس پک شما را در انتخاب بهترین ویندوز سرور راهنمایی کنند. 

سؤالات متداول

۱. چه تفاوتی بین ویندوز و ویندوز سرور وجود دارد؟

از‌آن‌جاکه سیستم‌عامل برای سرورها طراحی شده است، ویندوز سرور از ابزارها و نرم‌افزارهای مخصوص سرور بهره می‌برد که نمی‌توانید آن‌ها را در ویندوز ۱۰ پیدا کنید. نرم‌افزارهایی مانند Windows PowerShell و Windows Command Prompt ازقبل در سیستم‌عامل نصب شده‌اند تا در مدیریت سیستم‌عامل به شما کمک کنند.

۲. آیا ویندوز سرور ۲۰۲۲ مبتنی‌بر ویندوز ۱۱ است؟

۱۸‌آگوست ۲۰۲۱ و تقریباً سه سال پس از ویندوز سرور ۲۰۱۹ و چند ماه قبل از ویندوز ۱۱، ویندوز سرور ۲۰۲۲ منتشر شد. ویندوز سرور ۲۰۲۲ از پایگاه کد ویندوز ۱۰ مشتق شده است و مانند نسخه‌های قبلی خود، فقط با پردازنده های ‌۶۴بیتی سازگار است.

۳. تفاوت ویندوز و ویندوز سرور چیست؟

با نسخه دسکتاپ ویندوز، اتصالات شبکه به ۱۰ تا ۲۰ دستگاه محدود می‌شود. درمقابل، ویندوز سرور فقط به ۲۰ دستگاه اتصال شبکه محدود نیست؛ بنابراین، هر ویندوز سرور می‌تواند بیش از ۲۰ اتصال شبکه را بر‌اساس توانایی سخت‌افزاری شما پشتیبانی کند.

۴. چرا از ویندوز سرور استفاده می‌شود؟

Windows Server هسته اکثر شبکه‌های مشتریان و کسب‌وکارهاست‌، برنامه‌ها و داده‌ها را نگه می‌دارد، امکان اشتراک‌گذاری امن داده‌ها را فراهم می‌کند و خدمات شبکه اصلی مانند User Authentication ،‌‌DNS ،‌DHCP و اشتراک‌گذاری فایل را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم