آموزش مشاهده Log Viewer در دایرکت ادمین

بررسی Log Viewer در دایرکت ادمین
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
سه‌شنبه 6 تیر 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۹۶۷ بازدید

Log Viewer در دایرکت ادمین یکی از ابزارهای مهمِ این پنل مدیریتی محسوب می‌شود. در سرورها، نگه‌داری و پیگیری لاگ‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در‌واقع، لاگ‌ها با مسئولیت ثبت اطلاعات مربوط به وقایع و عملکرد سیستم، نقش مؤثری در تشخیص مشکلات و رفع خطاها و بهبود عملکرد عمومی سرورها و برنامه‌ها بر‌عهده دارند.

با‌توجه‌به اینکه دایرکت ادمین (DirectAdmin) یکی از پنل‌های محبوب‌ مدیریت سرور به‌شمار می‌رود، به مدیران اجازه می‌دهد تا به‌راحتی سرویس‌ها و تنظیمات مربوط به سرور خود را مدیریت کنند. در این محیط، می‌توان لاگ‌ها را مشاهده و بررسی کرد و مدیران سرور نیز به‌واسطه این ابزار قدرتمند، امکان مشاهده و تجزیه و تحلیل لاگ‌های مختلف را خواهند داشت.

موضوع این مقاله از بلاگ پارس پک، بررسی Log Viewer در دایرکت ادمین است. اگر می‌خواهید با استفاده از Log Viewer در دایرکت ادمین، لاگ‌های ضروری سرور خود را مشاهده کنید و عملکرد سیستمتان را بهبود بخشید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مزایا و نکات Log Viewer دایرکت ادمین

Log Viewer در دایرکت ادمین برای مشاهده و تجزیه‌و‌تحلیل لاگ‌های وب‌سایت طراحی شده است. برخی از مزیت‌ها و قابلیت‌ها این ابزار در DirectAdmin عبارت‌اند از:

۱. مشاهده و ردیابی رویدادها

با این ابزار می‌توانید لاگ‌های وب‌سایت خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید. با استفاده از این قابلیت، رویدادها و وقایعی که در سرور رخ می‌دهند، زیر ذره‌بین قرار دارند تا در‌صورت نیاز، به آن‌ها واکنش نشان ‌دهید.

۲. پشتیبانی از فرمت‌های لاگ

Log Viewer در دایرکت ادمین از بسیاری از فرمت‌های لاگ متداول از‌جمله Apache و Nginx پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت، لاگ‌های وب‌سایت به‌طورکامل بررسی و مشکلات و خطاهای موجود تشخیص داده خواهند شد.

۳. فیلترینگ و جست‌وجو

با استفاده از ابزار جست‌وجو در Log Viewer دایرکت ادمین، می‌توانید لاگ‌ها را براساس کلمات کلیدی مدنظرتان فیلتر کنید. در‌صورتی‌که بخواهید به‌سرعت به لاگ‌های موردنیازتان دسترسی داشته باشید، این قابلیت برای شما مفید خواهد بود.

۴. تحلیل داده‌های آماری

با مشاهده Log در دایرکت ادمین، آمار و تجزیه‌وتحلیل‌های مربوط به لاگ‌های وب‌سایت در‌دسترس قرار می‌گیرد. شما می‌توانید داده‌هایی مانند تعداد بازدیدکنندگان و منابع مصرفی و خطاها را بررسی و بهبودهای لازم را در وب‌سایت خود اِعمال کنید.

۵. پشتیبانی از چندین زبان

Log Viewer در DirectAdmin از چندین زبان پشتیبانی می‌کند؛ از‌جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی. این قابلیت به درک و استفاده آسان کاربران از ابزار کمک و امکان دسترسی به اطلاعات را بهتر فراهم می‌کند.

در‌مجموع، Log Viewer در دایرکت ادمین ابزاری کاربردی است که به شما کمک می‌کند تا لاگ‌های سیستم وب‌سایت خود را مشاهده کنید و مشکلات را تشخیص دهید و بهبودهای لازم را اعمال کنید.

مشاهده لاگ خطا در دایرکت ادمین
مشاهده لاگ خطاها در دایرکت‌ ادمین چه مزایایی دارد؟

مسیر فایل‌های Log در دایرکت ادمین

در دایرکت ادمین، فایل‌های Log به‌طور‌پیش‌فرض در مسیر‌های مشخصی ذخیره می‌شوند. برای شروع، بیایید با مسیرهای استانداردی آشنا شویم که فایل‌های Log در آن‌ها قرار دارند.

۱. مسیر Log Apache

فایل‌های Log مربوط به وب سرویس Apache معمولاً در مسیر زیر قرار دارند:

  • /var/log/httpd/

در این مسیر، فایل‌هایی مانند access_log (برای ثبت درخواست‌های ورودی) و error_log (برای ثبت خطاها و اطلاعات خطای سرور) جای دارند.

۲. مسیر log Exim

Exim سرویس پست الکترونیکی استفاده‌شده در دایرکت ادمین است. فایل‌های Log مربوط به Exim معمولاً در مسیر زیر قرار دارند:

  • /var/log/exim/mainlog

در این فایل Log، فعالیت‌ها و وقایع مربوط به ارسال و دریافت ایمیل‌ها به‌طورکامل ثبت می‌شوند.

۳. مسیر Log MySQL

در‌صورتی‌که سرویس پایگاه داده MySQL را در دایرکت ادمین استفاده می‌کنید، فایل‌های Log مربوط به آن معمولاً در مسیر زیر قرار دارند:

  • /var/lib/mysql/{نام سرویس}/hostname.err

این فایل Log شامل اطلاعات مهمی مانند خطاها و هشدارها و رویدادهای دیگر مربوط به MySQL است.

۴. مسیر Log FTP

در دایرکت ادمین، سرویس FTP (مانند ProFTPd) برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌شود. فایل‌های Log مربوط به این سرویس معمولاً در مسیر زیر قرار دارند:

  • /var/log/proftpd/xferlog

در این فایل Log، جزئیات مربوط به انتقال فایل‌ها از / به سرور FTP ثبت می‌شوند.

حالا که با مسیرهای استاندارد مربوط به فایل‌های Log Viewer در دایرکت ادمین آشنا شدیم، نوبت به بررسی روش‌های دسترسی به این فایل‌ها می‌رسد. با استفاده از دستورهای مناسب، به‌راحتی خواهید توانست به محتوای فایل‌های Log دسترسی پیدا و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

برای آشنایی با قابلیت‌های کنترل پنل دایرکت ادمین و جایگزین‌ها و سطوح مختلف کاربری آن مقاله زیر را بخوانید.

دایرکت ادمین چیست؟

مشاهده LOGها در DIRECTADMIN

مدیران سرور با دایرکت ادمین لاگ‌های مختلف را ازطریق ابزاری به نام Log Viewer مشاهده و تجزیه‌وتحلیل می‌‌کنند. این ابزار قدرتمند شرایط مشاهده لاگ در دایرکت ادمین را فراهم می‌کند و به سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مختلف اجازه می‌دهد تا امکانات متنوعی برای تحلیل و فیلتر‌کردن داشته باشند.

برای دسترسی به Log Viewer در دایرکت ادمین، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از نام کاربری و رمز‌عبور خود، به پنل مدیریت دایرکت ادمین وارد شوید.
  • در منو اصلی، به بخش «تماشای لاگ» (Log Viewer) بروید. این بخش ممکن است در بخش «ابزارها» یا «اطلاعات سیستم» قرار داشته باشد.
  • در Log Viewer، می‌توانید فهرستی از لاگ‌های مختلف ثبت‌شده در دایرکت ادمین را مشاهده کنید. این فهرست ممکن است شامل لاگ‌های Apache ،Exim ،MySQL و سرویس‌های دیگر باشد.
  • با انتخاب یکی از لاگ‌ها، از محتوای آن مطلع شوید. معمولاً می‌توانید جزئیاتی مانند زمان رخداد، نوع رویداد، IP مرتبط و اطلاعات دیگر را در لاگ مشاهده کنید.
  • Log Viewer امکانات متنوعی مانند مشاهده لاگ خطا در دایرکت ادمین، فیلتر‌کردن لاگ‌ها براساس زمان، سطح خطا و IP را نیز فراهم می‌کند. با استفاده از این امکانات، می‌توانید لاگ‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید.

با دسترسی به Log Viewer در دایرکت ادمین، خواهید توانست به‌صورت مرتب و سازمان‌دهی‌شده لاگ‌های مختلف را مشاهده کنید و در‌صورت لزوم، اقدامات لازم برای رفع مشکلات و بهبود عملکرد سیستم را انجام دهید.

مشاهده لاگ در دایرکت ادمین
چه کسانی می‌توانند از ابزار Log Viewer در دایرکت ادمین استفاده کنند؟

بررسی گزینه‌ها در لاگ‌های مختلف

لاگ‌های مختلف شامل لاگ خطاها و وقایع و اطلاعات عمومی هستند و هر‌کدام اطلاعات مهم و مفیدی درباره عملکرد سیستم ارائه می‌دهند. در‌ادامه، گزینه‌های موجود در این لاگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. لاگ خطاها (Error Log)

این لاگ معمولاً شامل خطاها و اِشکالات و هشدارهای مربوط به سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مختلف است. با مشاهده لاگ خطا در دایرکت ادمین، می‌توانید خطاهای رخ‌داده و دلیل آن‌ها را تشخیص دهید. همچنین، در‌صدد اقداماتی برای رفع خطاها و بهبود عملکرد سیستم برآیید.

۲. لاگ وقایع (Event Log)

این لاگ شامل رویدادها و عملیات مهمی است که در سیستم رخ می‌دهد و ممکن است شامل ورود‌و‌خروج کاربران، ایجاد و حذف فایل‌ها، تغییرات در تنظیمات سیستم و… باشد. با مشاهده این لاگ، می‌توانید فعالیت‌های مهم سیستم را پیگیری کنید و بهبودهای لازم را انجام دهید.

۳. لاگ اطلاعات عمومی (General Information Log)

این لاگ شامل اطلاعات کلی و عمومی درباره سیستم است و اطلاعاتی مانند زمان راه‌اندازی سیستم و نسخه‌های نرم‌افزارها و وضعیت فضای ذخیره‌سازی را دربر می‌گیرد. با مشاهده این لاگ، می‌توانید اطلاعات موردنیاز برای مدیریت و نظارت بر سیستم را به‌دست آورید.

برای آشنایی با دلایل و مراحل تغییر Default Port در دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

آموزش تغییر Default Port در دایرکت‌ ادمین

نحوه فیلتر‌کردن لاگ‌ها در Log Viewer

در Log Viewer، امکان فیلتر‌کردن لاگ‌ها نیز وجود دارد تا نتایج مدنظرتان را دقیق‌تر و سریع‌تر پیدا کنید. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید لاگ‌ها را بر‌اساس معیارهای مختلفی مانند نوع خطا، زمان، سطح اهمیت و دیگر معیارها فیلتر کنید. درادامه، نحوه استفاده از قابلیت فیلتر‌کردن لاگ‌ها در Log Viewer را توضیح می‌دهیم.

۱. انتخاب نوع لاگ

در Log Viewer، نوع لاگ مدنظر خود را انتخاب کنید. برخی از انواع معمول لاگ‌ها شامل خطاها، اطلاعات عمومی، وقایع و عملکرد سیستم هستند. با انتخاب نوع لاگ دلخواه، محدوده جست‌وجو را محدود و تنها لاگ‌های مربوط به آن نوع را مشاهده می‌کنید.

۲. استفاده از فیلترها

با Log Viewer در دایرکت ادمین، می‌توانید از فیلترها استفاده کنید تا لاگ‌ها بر‌اساس معیارهای دقیق‌تری فیلتر شود. به‌عنوان مثال، بر‌اساس زمان، سطح اهمیت، کلیدواژه‌ها، آدرس IP و سایر معیارهای مشخص‌شده فیلترهای خاصی اِعمال کنید. با استفاده از این فیلترها، تنها لاگ‌های مطابق با معیارهای تعیین‌شده نمایش داده می‌شوند.

۳. استفاده از عبارات منطقی

در Log Viewer، می‌توانید از عبارات منطقی برای ترکیب چندین فیلتر با‌هم کمک بگیرید. برای نمونه، لاگ‌هایی که هم‌زمان دو شرط خاص دارند (مانند نوع خطا و زمان)، نمایش داده شوند. با این قابلیت می‌توانید فیلترهای پیچیده‌تری اِعمال و نتایج مدنظرتان را با دقت بیشتری استخراج کنید.

۴. نمایش نتایج فیلترشده

با اِعمال فیلترهای مدنظر، لاگ‌هایی که با معیارهای تعیین‌شده مطابقت دارند، نمایش داده می‌شوند. این نتایج را به‌صورت لحظه‌ای می‌توان مشاهده کرد و در‌صورت نیاز، به آن‌ها دسترسی داشت و دانلودشان کرد.

برای آشنایی با نحوه دسترسی به آمارهای وب‌سایت در دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

مشاهده آمار سایت در دایرکت ادمین

ذخیره و اشتراک‌گذاری لاگ‌ها در دایرکت ادمین

یکی از قابلیت‌های مهم Log Viewer در دایرکت ادمین، امکان ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری لاگ‌هاست. با این قابلیت لاگ‌های مدنظر خود را برای استفاده در آینده ذخیره کنید و به‌سادگی با دیگران به‌اشتراک بگذارید. درادامه، روش‌های مختلف انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.

۱. ذخیره لاگ‌ها

شما می‌توانید لاگ‌ها را در فرمت‌های مختلفی مانند متنی (TXT) و CSV یا حتی فایل‌های خروجی خواندنی برای نرم‌افزارهای تجزیه‌و‌تحلیل دیگر ذخیره کنید. با انتخاب فرمت مدنظر، لاگ‌های انتخاب‌شده به‌عنوان فایل دانلودی ذخیره خواهند شد تا بتوانید آن را در دستگاهتان نگه‌داری و در آینده به آن مراجعه کنید.

۲. ارسال لاگ‌ها ازطریق ایمیل

اگر می‌خواهید لاگ‌ها را با دیگران به‌اشتراک بگذارید، آن‌ها را از‌طریق ایمیل می‌توانید ارسال کنید. با انتخاب این گزینه، لاگ‌های انتخاب‌شده به پیوست ایمیل اضافه خواهند شد تا آن را به آدرس‌های ایمیل مدنظر ارسال کنید. این روش مناسب اشتراک‌گذاری لاگ‌ها با اعضای تیم یا مدیران دیگر است.

۳. استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری

اگر می‌خواهید لاگ‌ها را به‌صورت مداوم ذخیره کنید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید، بهتر است از سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Google Drive یا Dropbox یا Amazon S3 کمک بگیرید. با اتصال Log Viewer به حساب کاربری ابری خود، لاگ‌ها را مستقیماً در فضای ابری ذخیره کنید و به آن‌ها از هر جایی دسترسی داشته باشید. همچنین، این روش امکان هم‌زمانی لاگ‌ها در چندین دستگاه را فراهم می‌کند.

در‌نتیجه، با استفاده از قابلیت‌های ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری لاگ‌ها در دایرکت ادمین، لاگ‌های مهم سیستم به‌طورمداوم ذخیره و با دیگران به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. این کار به شما کمک می‌کند تا درصورت نیاز به تجزیه‌و‌تحلیل دقیق‌تر لاگ‌ها و بررسی مشکلات، به آن‌ها دسترسی داشته باشید و اقدامات مناسب را برای بهبود کارایی و عملکرد سیستم انجام دهید.

تنظیمات پیشرفته در Log Viewer

Log Viewer در دایرکت ادمین امکان تنظیمات پیشرفته را برای مشاهده Log در دایرکت ادمین فراهم می‌کند. درادامه، به تنظیمات مهمی اشاره می‌کنیم که در این ابزار دردسترس قرار دارند. همچنین، نحوه تأثیر آن‌ها بر مشاهده لاگ‌ها را بررسی می‌کنیم. مهم‌ترین تنظیمات پیشرفته عبارت‌اند از:

۱. نمایش زمان

با استفاده از این تنظیمات، ترتیب مشاهده لاگ‌ها را بر‌اساس زمان رخداد تغییر خواهید داد. به‌عنوان مثال، لاگ‌ها را به‌ترتیب صعودی یا نزولی نمایش دهید تا رویدادها به‌ترتیب زمانی پیگیری‌کردنی باشند و مشکلات ساده‌تر شناسایی شوند.

۲. سطح لاگ‌ها

این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا سطح لاگ‌ها را کنترل و فقط لاگ‌های مدنظر خود را مشاهده کنید. معمولاً لاگ‌ها در سه سطح عمده وجود دارند: ۱. خطاها (Errors)؛ ۲. هشدارها (Warnings)؛ ۳. اطلاعات (Info). با تنظیم سطح لاگ‌ها، می‌توانید فقط لاگ‌های مربوط به سطحی خاص را ببینید و مقادیر غیرضروری را حذف کنید.

۳. تنظیمات فیلتر

با استفاده از تنظیمات فیلتر، لاگ‌ها را براساس معیارهای مختلف فیلتر می‌شوند. برای مثال، براساس نوع لاگ، منبع، کلمات کلیدی یا حتی با استفاده از عبارات منطقی، لاگ‌های مدنظر خود را می‌توانید جست‌وجو کنید. این قابلیت کمک مهمی برای پیدا‌کردن لاگ‌های خاص و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌هاست.

براش آشنایی با آموزش ۴ روش کاربردی برای آپدیت دایرکت ادمین مقاله زیر را بخوانید.

آموزش آپدیت دایرکت ادمین

جمع‌بندی

Log Viewer در دایرکت ادمین ابزاری کارآمد است که امکان مشاهده و تجزیه‌و‌تحلیل لاگ‌های سرور را فراهم می‌کند. با استفاده از این ابزار، می‌توانید مشکلات را شناسایی کنید و عملکرد سیستم را بهبود دهید و از پرفورمنس بهتری برخوردار شوید.

با استفاده از قابلیت‌های مختلف این ابزار، امکان مشاهده دقیق و فیلتر نتایج مدنظر و استخراج اطلاعات مهم نیز در‌دسترس است. به‌علاوه، با تنظیمات پیشرفته خواهید توانست تجربه استفاده از Log Viewer را بهبود دهید و لاگ‌ها را دقیق‌تر تحلیل کنید.

Log Viewer در دایرکت ادمین ابزاری کارآمد برای بررسی فایل‌های مهم‌ گزارش از سرور است. به‌عنوان مدیر سرور VPS یا میزبان اختصاصی، باید هراز‌گاهی به گزارش‌های سیستم نگاه کنید. DirectAdmin ابزاری مناسب به نام Log Viewer ارائه می‌دهد تا بتوانید بسیاری از گزارش‌های سرور را بدون ورود به SSH یا استفاده از دستورهای bash، مشاهده کنید.

سؤالات متداول

۱. Log Viewer چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

Log Viewer ابزاری است که امکان مشاهده و تحلیل لاگ‌ها و رویدادهای سیستم را برای کاربران فراهم می‌کند. این ابزار کمک می‌کند تا به‌راحتی لاگ‌ها را جست‌وجو و فیلتر کنید و مشکلات و رفتارهای غیرمعمول را تشخیص دهید.

۲. در دایرکت ادمین، کدام Log Viewer استفاده می‌شود؟

Log Viewer به‌کاررفته در دایرکت ادمین Admin Log Viewer نام دارد. این ابزار امکان مشاهده لاگ‌ها و رویدادهای مربوط به فعالیت‌های مدیریتی در سیستم را فراهم می‌کند.

۳. چه نوع اطلاعاتی در Log Viewer مشاهده می‌شود؟

در Log Viewer می‌توان انواع مختلفی از اطلاعات را مشاهده کرد؛ از‌جمله پیام‌های خطا، وقایع سیستمی، درخواست‌ها و پاسخ‌های شبکه، عملیات پایگاه داده و سایر فعالیت‌های مهم سیستم.

۴. چگونه می‌توان از Log Viewer در دایرکت ادمین استفاده کرد؟

برای استفاده از Log Viewer در دایرکت ادمین، باید به بخش مرتبط در پنل مدیریتی خود مراجعه کنید. سپس لاگ‌ها را بر‌اساس نوع، زمان، سطح اهمیت و دیگر مشخصه‌ها فیلتر و نتایج را مشاهده کنید.

۵. مزایای استفاده از Log Viewer در دایرکت ادمین چیست؟

استفاده از Log Viewer در دایرکت ادمین مزایای زیادی است؛ از‌جمله:

  • تشخیص و رفع مشکلات سریع‌تر: با مشاهده لاگ‌ها و رویدادها، مشکلات و خطاهای سیستم را به‌سرعت تشخیص و راه‌حل‌های لازم را پیشنهاد می‌دهد.
  • مانیتورینگ و آنالیز بهتر: با مشاهده لاگ‌ها، روند عملکرد سیستم را می‌توان بهبود داد و بهترین راه‌حل‌ها را برای بهبود عملکرد پیدا کرد.
  • افزایش امنیت: با مشاهده لاگ‌ها، فعالیت‌های مشکوک و حملات را تشخیص و اقدامات امنیتی لازم را انجام می‌دهد.
  • پشتیبانی و ردیابی: با مشاهده لاگ‌ها، ردیابی و پشتیبانی از مشکلات کاربران را می‌توان سریع‌تر و بهتر انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم