سرور مجازی یا VPS چیست؟ + معرفی انواع وی پی اس به همراه مزایا

Avatar
نویسنده: مدیر
جمعه 4 بهمن 1398
مطالعه: ۴۰ دقیقه ۰ نظر ۳۲۱۳۳۰۱ بازدید

سرور مجازی Virtual Private Server که به‌اختصار به آن VPS یا وی پی اس گفته می‌شود، در ابتدای این مقاله از آموزش سرور پارس پک به تعریف سرور و القاء درک مناسب از سرور مجازی می‌پردازیم و با نحوه کار vps، نحوه مدیریت، کنترل پنل های vps آشنا می‌شویم، سپس درباره کاربردها، ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم و بعد از معرفی انواع vps در موقعیت جغرافیایی، مانند: سرور مجازی ایران، سرور مجازی آلمان؛ که هرکدام دارای سیستم عامل‌های مختلفی می‌باشند و امروزه آنها را با نام های: سرور مجازی لینوکس و سرو مجازی ویندوز می‌شناسیم؛ به سراغ تمامی سؤالات شما درباره سرور مجازی خواهیم رفت، در صورت نیاز می‌توانید از منوی مقاله (موضوعات) استفاده کنید، با ما همراه باشید.

تعریف اولیه سرور

برای اینکه بدانیم وی پی اس چیست، در گام اول باید با خود سرور آشنا باشیم. در تعریفی ساده، سرور را می‌توان کامپیوتری قدرتمند دانست که چند ویژگی ضروری دارد: 

همیشه روشن است؛
همیشه به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی دارد؛
سخت‌افزار قدرتمندی روی آن نصب شده است.
براساس همین تعریف، اگر شما هم بتوانید کامپیوتری راه‌اندازی کنید که همین خصوصیات را داشته باشد، ازنظر تکنیکال می‌توانید از آن به‌عنوان سرور استفاده کنید. باوجوداین، باتوجه‌به هزینه‌های هنگفتی که برای سرور باید پرداخت کنید، احتمالاً این تصمیم صرفاً در حد یک ایده خواهد بود و به سرانجام نخواهد رسید. بنابراین، شما نیز مانند تمامی‌ افراد دیگر، باید از سرورهای آماده‌ای استفاده کنید که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات‌ هاستینگ عرضه می‌کنند.

اگر می‌خواهید به این نتیجه برسید که سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد، باید بگوییم که از سرورها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود. از میزبانی وب‌سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌ها گرفته تا استفاده به‌عنوان گیم سرور و… ازجمله کاربردهای سرورهاست. بنابراین، سرورها امروزه نقشی بسیار اساسی در زندگی ما ایفا می‌کنند.

آشنایی با تکنولوژی مجازی سازی

همان‌طورکه می‌دانید، مدیریت سخت‌افزار سیستم‌ها با سیستم‌عامل است. این یعنی با تهیه سیستم و نصب سیستم‌عاملی مانند ویندوز روی آن، می‌توانید از آن سیستم استفاده کنید. اکنون اگر بخواهید که به هر دلیلی سیستم‌عامل دیگری با همین سیستم و سخت‌افزار آن داشته باشید، باید از مجازی‌سازی کمک بگیرید.

بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که مجازی سازی چیست، باید بگوییم مجازی‌سازی (Virtualization) تکنولوژی و زیرساختی نرم‌افزاری است که جایگزین سیستم‌عامل در سرور‌ها و سیستم هاست است و امکان نصب و مدیریت چندین سیستم‌عامل را روی سخت‌افزار یک سیستم یا سرور فراهم می‌کند. باتوجه‌به شکل بالا هر سیستم‌عامل یک سرور مجازی است که به آن Virtual Private Server می‌گوییم. با همین تعریف، حالا دیگر می‌دانید که منظور از Virtual Server چیست.

سرور مجازی چیست؟

اینترنت شبکه بسیار بزرگی از کامپیوتر‌هایی است که در سراسر دنیا قرار دارند. وقتی دو سیستم کامپیوتری را به یکدیگر متصل و بین آن‌ها اطلاعات رد‌و‌بدل می‌کنیم، این دو سیستم با یکدیگر شبکه‌ای کوچک را تشکیل می‌دهند. در اینترنت، همه کامپیوترهای دنیا با کابل به یکدیگر متصل شده‌اند و آدرس مشخصی برای شناسایی و دسترسی دارند. وقتی گفته می‌شود که به اینترنت متصل شده‌اید، یعنی سیستم شما هم به این شبکه بزرگ ملحق شده است و با آدرسی مشخص در اینترنت در حال سرویس‌دهی یا دریافت سرویس هستید.

در این شبکه بزرگ، برخی از سیستم‌ها به‌عنوان سرویس‌دهنده هستند. برای مثال، وقتی وب‌سایت را در مرورگر باز می‌کنیم، محتویات وب‌سایت در سیستمی در شبکه اینترنت قرار دارد که روی آن سرویس‌دهنده وب نصب شده و اطلاعات وب‌سایت روی آن قرار گرفته است. این وب‌سایت ممکن است اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کرده باشد یا کاربران بسیار زیادی در دنیا به این وب‌سایت متصل شده باشند. پس این وب‌سایت نمی‌تواند روی سیستم کامپیوتری ساده‌ای باشد.

وقتی سخت‌افزار سرور فیزیکی با نر‌م‌افزارهای مجازی‌ساز به بخش‌های مختلف به‌صورت مجازی تقسیم می‌شود، سرورهای با منابع مستقل و محدود به‌وجود می‌آیند. به این سرورها، سرور مجازی خصوصی یا اختصاصی می‌گویند. این سرویس، امکانات مشابه سرور اختصاصی با قابلیت‌های محدودتر دارد و هزینه آن کم‌تر از سرور اختصاصی است.

تعریف VPS در یک نگاه

انواع اصطلاحات رایج سرور مجازی، وی پی اس، vps ️
نحوه دسترسی و اتصال VNC / Remote Desktop / Putty ☑️
ip نوع: دارای آی پی ثابت و اختصاصی
DNS نوع: اختصاصی
کنترل پنل: دایرکت ادمین و سی پنل
سیستم عامل: ویندوز و لینوکس
موقعیت ایران: بله ☑️
موقعیت اروپا: بله ☑️

منظور از دیتاسنتر چیست؟

در پاسخ به این پرسش که دیتاسنتر چیست، ابتدا باید بدانیم که سرور‌ها سخت‌افزار و شبکه بسیار پرقدرتی دارند و مصرف برقشان بسیار زیاد است و حرارت زیادی تولید می‌کنند. پس با این شرایط نمی‌توان آن‌ها را در مکانی معمولی مانند خانه نگه‌داری کرد. مکانی که سرور‌ها در آن نگه‌داری می‌شوند، باید سیستم برق پرقدرت صنعتی به‌همراه سیستم‌ خنک‌کننده مناسب و ارتباط شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار گسترده داشته باشد.

دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده شرایط لازم را برای نگه‌داری سرور‌ها فراهم می‌کند. دیتاسنتر‌ها مکان‌هایی استاندارد هستند که در‌برابر حوادث طبیعی بسیار مقاومت‌اند، از زیرساخت شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار گسترده برخوردارند، به سیستم برق پرقدرت صنعتی مجهزند، چند منبع تولید برق متفاوت دارند تا درصورت بروز مشکل هیچ‌گاه دچار قطعی برق نشوند و از سیستم خنک‌کنندگی و تهویه اختصاصی و پیشرفته استفاده می‌کنند.

مباحث گفته‌شده فقط برای آشنایی با دیتاسنتر بودند و شما به‌عنوان کاربر درگیر این مسائل نمی‌شوید و اصلاً کاری با آن‌ها ندارید. تنها موضوع مهم برای کسانی که می‌خواهند سرور مجازی (VPS) تهیه کنند، مکان جغرافیایی و شبکه دیتاسنتر است.

بهترین سرور مجازی چیست؟ انواع وی پی اس از نظر نحوه مدیریت آن؟ راهنمای خرید بهترین سرور مجازی را در مقاله زیر بخوانید.

بهترین سرور مجازی

تعریف ترافیک و پهنای باند در سرور مجازی

به مجموع مقدار مصرف حجم دانلود و آپلود ترافیک (Traffic) و به میزان سرعت آن‌ها پهنای باند (Bandwidth) می‌گویند. قبلاً گفتیم که سرور مجازی مانند اجاره یک واحد از ساختمانی بزرگ است؛ پس برای دسترسی به آن باید از چند خیابان عبور کنید تا به آن واحد دسترسی پیدا کنید.

اگر خیابان‌ها را برای دسترسی همان کابل‌های شبکه در نظر بگیریم، می‌توان گفت تعداد ماشین‌هایی که از خیابان عبور می‌کنند، «ترافیک» و عرض خیابان «پهنای باند» است. پس هر‌چه خیابان عریض‌تر باشد، افراد بیشتری می‌توانند در یک زمان از خیابان عبور کنند و به ساختمان شما برسند.

دراین‌میان، نکته‌ مهم آن است که انتهای خیابان یا همان کابل شبکه به ساختمان یا همان سرور شما ختم می‌شود، نه واحد شما که سرور مجازی شماست. پس در سرور مجازی این طبیعی است که شبکه بین همه سرور‌های مجازی موجود در سرور میزبان مشترک باشد.

به‌عنوان نمونه، اگر شبکه سرور میزبان ۱ گیگابایت است، همه از این شبکه استفاده می‌کنند؛ مگر اینکه روی سرور میزبان فقط یک سرور مجازی باشد که از همه پهنای باند به‌صورت اختصاصی استفاده کند. البته با روش‌هایی که مجازی‌ساز دراختیار مدیر سرور قرار می‌دهد، می‌توانید پهنای باند اختصاصی و رزرو‌شده داشته باشید. برای اطمینان از این موضوع باید با پشتیبانی یا مدیر سرور خود ارتباط برقرار کنید.

کاربرد VPS چیست؟

کاربرد سرور مجازی بسیار گسترده است. درادامه، به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

با سرور مجازی کارهای بسیاری را می توان انجام داد. در ادامه برخی از بیشترین فعالیت های ممکن را به صورت مثال های کاربردی همراه با دسته بندی های عمومی عنوان شده است.

  • وب سایت:

اگر سایت پربازدید دارید و هاست پاسخگوی نیاز های شما نیست می توانید سرور اختصاصی را جایگزین آن کنید. ممکن است هر نوع وب سایتی باشد.

سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟
  •  فروشگاه:

فروشگاه های اینترنتی که مشتریان و اقلام زیادی دارند و تراکنش آنها بالاست

  •  آموزشگاه مجازی:

برای آموزشگاه مجازی انتخاب هاست اصلا مناسب نیست و پیشنهاد می شود که اگر دانشجویانی که همزمان متصل می شوند کمتر از 100 نفر هستند از سرور مجازی استفاده کنید در غیر این صورت از سرور اختصاصی استفاده کنید.

  • سایت های اشتراک فایل و ویدئو:

سایت هایی که به صورت عمومی یا خصوصی فیلم و فایل های حجیم را به اشتراک میگذارند.

  • سایت های برنامه نویسی شده با دسترسی اختصاصی:

برخی از وب سایت ها از تکنولوژی های برنامه نویسی خاصی استفاده می کنند که نیاز است دسترسی بالایی به سرور هاست داشته باشند. در هاست این امکان وجود ندارد و باید از سرور مجازی استفاده شود. مانند استفاده از فریمورک Framework های اختصاصی PHP و ASP

  •  سرویس های اشتراکی:

در برخی از شرکت ها و سازمان از سرویس ها و برنامه های اشتراکی استفاده می شود که شعب مختلف آن شرکت در مکان های مختلف و دور از هم باید به آن دسترسی داشته باشند. در این موارد انتخاب سرور مجازی یکی از گزینه های مناسب است.

  • سرویس ایمیل:

بیشتر شرکت ها و سازمان ایمیل اختصاصی خودشان را دارند. اگر می خواهید که یک سرور اختصاصی برای ایمیل های خود داشته باشید، استفاده از سرور مجازی یک راه حل مناسب است.

  • پایگاه داده:

برخی از برنامه های کاربردی از بانک های اطلاعاتی استفاده می کنند که حجم پایگاه داده ممکن است حجیم باشد. هم برای حجم بالای پایگاه داده و هم برای امنیت بیشتر پایگاه داده را در یک سرور مجازی جداگانه می توان قرار داد.

  • سرور برنامه های کاربردی:

برخی شرکت ها یا سازمان ها برنامه های کاربردی دارند که باید در تمام شعب که از یکدیگر فاصله زیادی دارند استفاده شود. مانند برنامه های حسابداری، که می توان برای رفع این مشکل از سرور مجازی استفاده کرد.

  •  توسعه و تولید نرم افزار:

امروزه بسیاری از برنامه نویسان برای توسعه پروژه های نرم افزاری نیاز به سرویس های خاصی دارند که اگر این پروژه بزرگ باشد، نیاز است که برای آن ها سرور مجازی تهیه کنند.

  •  سرویس Git:

از این سرویس برای نسخه بندی و پشتیبان گیری آنلاین برنامه در حال توسعه استفاده می شود. همچنین چندین برنامه نویس از مکان های مختلف کد های خود را بر روی این سرور مجازی قرار می دهند.

  • سرویس مدیریت پروژه و کد:

اگر تیم های جداگانه توسعه نرم افزار داشته باشید یا اینکه برنامه نویس ها به صورت دورکاری یا پروژه ای فعالیت می کنند برای مدیریت پروژه و کد ها نیاز به یک سرور مجازی برای این کار دارید.

  •  فعالیت های نظارتی و مدیریتی:

اگر صاحب یک کارخانه باشید یا بخواهید که به صورت دائم شرکت، دفتر، کارگاه، کارخانه یا هر مکانی را به صورت آنلاین و از هر مکانی مدیریت کنید، ممکن است به سرور مجازی نیاز داشته باشید.

  • دوربین های نظارت:

برای استفاده از دوربین ها نظارتی و مشاهده آنلاین مکان ها در اینترنت، سرور مجازی می تواند مشکل شما را رفع کند.

  • سیستم ها و نرم افزارهای مدیریتی:

برای استفاده همه از سیستم مدیریت یکپارچه، مانند سیستم مدیریت وظایف Task Manager اختصاصی خودتان، سرور مجازی بهترین راه حل است.

مزایا و معایب استفاده از سرور مجازی

هر‌یک از ابزارهایی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مزایا و معایب خاص خود را دارند. سرورهای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درصورتی‌که این مزایا و معایب را به‌خوبی بشناسید، از سرور خود می‌توانید بهتر استفاده کنید یا سرور بهینه‌ای برای نیازتان برگزینید. درادامه، شما را با مزایا و معایب مهم سرور مجازی آشنا می‌کنیم.

مزایای VPS

ازجمله مزایای VPS می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • هزینه مقرون‌به‌صرفه در‌مقایسه‌با سرور اختصاصی
  • امکان دسترسی Root به سرور و پیکربندی آن براساس نیاز
  • امکان تغییر در منابع سرور به‌صورت کاملاً ساده
  • امنیت و سرعت بیشتر در‌مقایسه‌با سرور یا هاست اشتراکی
مزایای استفاده از سرور مجازی چیست

معایب وی پی اس چیست؟

اگرچه استفاده از VPS معایب چندانی ندارد، معایب زیر را می‌توان به‌عنوان ضعف‌های این نوع سرور در‌مقایسه‌با دیگر سرورها دانست:

  • در‌مقایسه‌با سرور و‌ هاست اشتراکی گران‌تر است.
  • کانفیگ سرور معمولاً دشوار است؛ بنابراین، درصورتی‌که قصد دارید سرور را شخصاً مدیریت کنید، معمولاً باید از دانش کدنویسی در محیط سرور برخوردار باشید.
  • در‌مقایسه‌با سرور اختصاصی، منابع کمتری دراختیار دارد.

انواع سرور مجازی (VPS)

هنگام خرید سرور مجازی با نام‌های متفاوتی مواجه می‌شوید. درادامه، انواع سرور مجازی را براساس دسته‌بندی‌های گوناگون معرفی می‌کنیم.

انواع وی پی اس براساس سیستم عامل

یکی از اولین معیارها در انتخاب سرور، سیستم‌عاملی است که روی سرور نصب شده است. معمولاً از دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز می‌توان روی انواع سرورها استفاده کرد. درادامه، انواع سرور براساس سیستم‌عامل را معرفی خواهیم‌ کرد.

سرور مجازی لینوکس

لینوکس یکی از سیستم‌عامل‌های متداولی است که روی سرور نصب می‌شود. این سیستم‌عامل انعطاف و امنیت فراوانی برای کاربران سرور به‌ارمغان می‌آورد؛ به‌همین‌دلیل، استفاده از آن از محبوبیت بسیاری برخوردار است. یکی دیگر از مزیت‌های سرور مجازی لینوکس این است که سیستم‌عامل یادشده به‌صورت منبع‌باز طراحی شده است؛ بنابراین، استفاده از آن کاملاً رایگان خواهد بود.

فراموش نکنید که کار با سیستم‌عامل لینوکس با ویندوز اندکی متفاوت است. ازاین‌رو، اگر کاربر ویندوز باشید و بخواهید بدانید که مهم‌ترین مسئله شما در سرور مجازی لینوکس چیست، باید به نحوه مدیریت سرور اشاره کنیم. برای ساده‌سازی مدیریت سرور لینوکس، کنترل پنل‌هایی طراحی شده‌اند که به شما امکان خواهند داد تا در محیطی کاملاً گرافیکی، سرور خود را کاملاً مدیریت کنید. درادامه مقاله‌، درباره انواع این کنترل پنل‌ها توضیح خواهیم داد.

توزیع‌های متفاوتی در سیستم‌عامل لینوکس وجود دارند که از‌نظر ساختاری، امکان نصب هر‌یک از آن‌ها روی سرور مجازی وجود دارد. ازجمله توزیع‌های مهم لینوکس، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • توزیع Ubuntu
  • توزیع CentOS
  • توزیع Fedora
  • توزیع Debian

ناگفته نماند توزیع‌های لینوکس صرفاً به همین‌ها محدود نمی‌شود؛ اما توزیع‌های اشاره‌شده بیشتر برای نصب روی انواع سرورها استفاده می‌شوند. 

سرور مجازی لینوکس چیست؟ چه کاربردی دارد؟ برای چه مزایایی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی لینوکس چیست؟

سرور مجازی ویندوز

همان‌طور‌که گفتیم، یکی دیگر از سیستم‌عامل‌هایی که می‌توان از آن روی سرورها استفاده کرد، نسخه سرور سیستم‌عامل ویندوز است. توجه کنید که نسخه سرور این سیستم‌عامل با نسخه خانگی آن متفاوت و امکاناتش آن را برای مدیریت سرور بسیار بهینه کرده است. به سرور مجازی‌ای که روی آن از این سیستم‌عامل استفاده شده باشد، سرور مجازی ویندوز گفته می‌شود.

اگر می‌پرسید که مهم‌ترین مشکل سرور مجازی ویندوز چیست، باید بگوییم درصورتی‌که دیتاسنتر سرور شما در خارج از ایران قرار گرفته باشد، باتوجه‌به رعایت قوانین کپی‌رایت، باید لایسنس معتبر ویندوز سرور را بخرید. در این‌ صورت، قیمت سرور درمقایسه‌با سرور لینوکس بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، اگر قصد داشته باشید از نرم‌افزارهای رسمی‌ شرکت مایکروسافت مانند SQL Server روی سرور خود استفاده کنید، ویندوز سرور گزینه بهتری برایتان خواهد بود.

نسخه‌های مختلفی از سیستم‌عامل ویندوز سرور وجود دارند که بسته به نوع نیازتان، می‌توانید از هریک از آن‌ها روی سرور مجازی خود بهره ببرید؛ ازجمله:

  • ویندوز سرور 2012
  • ویندوز سرور R2 2012
  • Windows Server 2016
  • Windows Server 10
  • Windows Server 11

سرور مجازی ویندوز چیست؟ چه کاربردی دارد؟ برای چه مزایایی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور مجازی ویندوز چیست؟

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک نوعی مسیریاب (Router) است و سیستم‌عاملی بسیار کوچک و سبکی دارد. اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم که مهم‌ترین مزیت استفاده از سرور مجازی میکروتیک چیست، باید به قابلیت کنترل حجم مصرفی سرور اشاره کنیم. همچنین با استفاده از سرور مجازی میکروتیک، می‌توانید IP‌هایی را محدود کنید که قصد دارند به سرور شما حمله کنند و درنتیجه، امنیت سرور خود را افزایش دهید.

انواع VPS براساس کنترل پنل

شما می‌توانید هر‌نوع سیستم‌عامل مجازی را روی سرور مجازی خود داشته باشید؛ ولی غالباً سیستم‌عامل‌های نسخه سرور روی سرور‌های مجازی نصب می‌شوند. این کار بدین‌دلیل است که سرور مجازی باید برخی سرویس‌ها را در اینترنت برایتان فراهم کنند؛ وگر‌نه چه نیازی به سرور داشتید!

مدیریت و امنیت سرور‌های مجازی به‌طورکامل با خودِ کاربر است و شرکت‌های هاستینگ تعهدی در این زمینه ندارند. پس برای مدیریت سرور مجازی باید دانش و زمان کافی را داشته باشید. گاهی اوقات حتی باید نیرویی متخصص برای این کار داشته باشید. ممکن است که با داشتن نیروی متخصص برای این کار باز‌هم زمان کافی را برای مدیریت سرور یا اصلاً بودجه تأمین نیرو را نداشته باشید. در این صورت، بهترین راه‌حل استفاده از برنامه‌های مدیریت تحت‌وب سرور است.

نقش کنترل پنل در vps چیست

دایرکت ادمین

  • کنترل پنل تحت‌وب سیستم‌عامل لینوکس مخصوص هاستینگ
  • رایگان نیست؛ ولی ارزان‌ترین هزینه لایسنس را در بین رقیبان خود دارد.
  • به‌صورت ماژولار است و ماژول‌های مدیریتی و امنیتی را می‌توان روی آن نصب کرد.
  • امنیت پیش‌فرض مناسبی دارد؛ ولی با نصب ماژول‌ها امنیتی و تنظیمات مناسب، باید امنیت آن را بهبود ببخشید.
  • محیط کاربر‌پسندی دارد.
  • به‌روز‌رسانی عادی دارد.
    درصورتی‌که از دایرکت ادمین برای مدیریت سرور مجازی استفاده شود، به آن سرور مجازی دایرکت ادمین نیز می‌گویند.

سی پنل

  • کنترل پنل تحت‌وب سیستم‌عامل لینوکس مخصوص هاستینگ
  • معروف‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل تحت‌وب لینوکس
  • محیط بسیار کاربر‌پسند
  • امنیت پیش‌فرض مطلوب
  • ماژولار‌بودن
  • برای امنیت بیشتر باید ماژول‌ها و تنظیمات امنیتی را روی آن انجام دهید.
  • به‌روز‌رسانی مناسبی دارد.
  • ایران را محدود کرده است.

اگر از سی پنل برای مدیریت سرور مجازی استفاده شده باشد، به آن سرور مجازی سی پنل نیز گفته می‌شود. 

پلسک

  • کنترل پنل تحت‌وب سیستم‌عامل ویندوز مخصوص هاستینگ
  • معروف‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل تحت‌وب ویندوز
  • محیط بسیار کاربر‌پسند
  • امنیت پیش‌فرض مناسب
  • ماژولاربودن
  • برای امنیت بیشتر باید ماژول‌ها و تنظیمات امنیتی را روی آن انجام دهید.
  • به‌روز‌رسانی مطلوبی دارد.
    به سرورهایی که از این کنترل پنل برای مدیریت آن استفاده می‌شود، سرور مجازی پلسک می‌گویند.

Webmin

  • برنامه تحت‌وب مدیریت سرور‌های لینوکس
  • معروف‌ترین کنترل پنل تحت‌وب رایگان
  • قابلیت مدیریت کامل سرور
  • نصب ساده
  • انتشار با تأخیر به‌روز‌رسانی‌ها
  • نداشتن امنیت پیش‌فرض
  • ماژولاربودن و امکان نصب و مدیریت بسیاری از سرویس‌های سیستم به‌صورت ماژول
  • محیط بسیار کاربر‌پسند
  • نیاز به دانش فنی اندک درزمینه لینوکس

Virtualmin

  • برنامه تحت‌وب مدیریت هاست لینوکس
  • هم‌خانواده محصول Webmin
  • قابلیت مدیریت هاست روی سرور
  • مدیریت رایگان هاست
  • انتشار به‌موقع به‌روز‌رسانی‌ها
  • امنیت پیش‌فرض اندک
  • ماژولاربودن
  • بهره‌مند از به‌روزرسانی عادی

بررسی انواع سرور مجازی براساس نوع مدیریت

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید سرور مجازی باید به آن توجه کنید، نوع مدیریت سرور است. نه‌فقط سرورهای مجازی، بلکه تمامی‌ سرورها براساس نوع مدیریت به «سرور مدیریت‌شده» و «سرور مدیریت‌نشده» تقسیم‌بندی می‌شوند. درادامه، مشخصات هر‌یک از این سرورها را بررسی خواهیم کرد.

سرور مجازی مدیریت‌شده

اولین نوع از سرور مجازی براساس نوع مدیریت، سرور مجازی مدیریت‌شده است. اگر می‌خواهید بدانید که نوع مدیریت‌شده سرور VPS چیست، باید بگوییم که سرورهای مجازی مدیریت‌شده به سرورهایی گفته می‌شوند که اولاً حالت مجازی داشته باشند و ثانیاً مدیریت آن‌ها به‌صورت کامل برعهده تیم فنی و پشتیبانی شرکت‌های هاستینگ باشد. 

آنچه از این تعریف برمی‌آید، این است که درصورت انتخاب سرور مجازی مدیریت شده، دیگر نگرانی چندانی بابت کار و مدیریت سرور نخواهید داشت و تقریباً همه کارها از امنیت سرور گرفته تا کانفیگ آن را تیم فنی شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور انجام خواهد داد. 

سرور مجازی مدیریت‌نشده (خام)

سرور مجازی مدیریت‌نشده (خام) همان‌طور‌که از نامش پیدا است، به سروری گفته می‌شود که تمامی‌ عملیات کانفیگ سرور و حفظ امنیت و کار با آن برعهده خود کاربر است. به‌عبارت‌دیگر، با انتخاب این سرور فقط یک سرور را اجاره کرده‌اید و بقیه کارهای مربوط به آن را باید خودتان انجام دهید.

باتوجه‌به توضیحات ارائه‌شده، واضح است که انتخاب سرور مجازی مدیریت‌نشده درمقایسه‌با نوع مدیریت‌شده آن برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود؛ اما استفاده از آن برای افراد کم‌تجربه درزمینه کار با سرور قطعاً مشکل‌ساز خواهد شد.

انواع سرور مجازی با کاربردهای گوناگون

تا این‌جای مقاله، هر‌چه درباره سرورهای مجازی آموختیم، بیشتر حول محور وب‌سایت بوده است. اگر بپرسید مهم‌ترین استفاده از سرویس VPS چیست، جواب ما میزبانی وب‌سایت‌هاست؛ بااین‌حال، سرورهای مجازی کاربردهای دیگری هم دارند که درادامه، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سرور مجازی ترید

احتمالاً می‌دانید که امروزه فعالیت در دنیای رمزارزها به یکی از مشاغل بسیار محبوب تبدیل شده است. حالا دیگر افراد بسیاری پشت لپ‌تاپ‌های خود می‌نشینند و نمودارها و کندل‌های تغییرات رمزارزها را مرور می‌کنند تا بتوانند با خرید‌و‌فروش آن‌ها سود ببرند.

بااین‌حال، فعالیت در این حوزه برای ایرانیان مشکلاتی نیز دارد. موضوع از این قرار است که صرافی‌های معتبر خارج از کشور که به‌عنوان مهم‌ترین رکن در این زمینه شناخته می‌شوند، محدودیت‌هایی برای افرادی ایجاد کرده‌اند که با IP ایران قصد دارند فعالیت کنند.

یکی از راهکارهایی که برای رفع این محدودیت‌ها می‌توان استفاده کرد، سرور مجازی ترید است. این سرور به شما امکان خواهد داد تا بتوانید از IP ثابت کشوری دیگر مثلاً آلمان، به این صرافی‌ها متصل شوید و کار خود را انجام دهید.

سرور مجازی بورس

فعالیت در بورس ایران از دیرباز در کانون توجه فعالان این حوزه بوده است و همچنان نیز با تمام نوسان‌های موجود در این بازار محبوبیت زیادی دارد. اصل کلی در حوزه بازارهای مالی این است که کار در بازارهای پرنوسان می‌تواند فرد را به سودهای هنگفت برساند یا به خاک سیاه بنشاند. پس باید دانش معامله‌گری در این بازار را نیز داشته باشید.

علاوه‌براین، شما به ابزار حرفه‌ای دیگری برای فعالیت در این حوزه نیاز دارید تا بتوانید با سرعت زیاد سرخط‌زنی و در خرید عرضه‌های اولیه موفق عمل کنید. این ابزار سرور مجازی بورس نام دارد.

سرور مجازی فارکس

یکی دیگر از شاخه‌های محبوب در بازارهای مالی بازار فارکس است. در این بازار دو نفر ارزهای خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند. به‌عنوان نمونه، ممکن است فردی دلار کانادا داشته باشد و بخواهد آن را با یوان چین فرد دیگری مبادله کند. به این کار، مبادله جفت‌ارز گفته می‌شود.

بااین‌حال، مانند مشکل موجود درزمینه ترید فعالیت در این بازار هم برای IP ایران محدود شده است. راهکار رفع این محدودیت، استفاده از سرور مجازی فارکس است. این سرور به شما امکان می‌دهد تا از IP ثابت کشوری دیگر استفاده و در بازار فارکس به‌راحتی فعالیت کنید.

سرور مجازی هاستینگ

سرور مجازی هاستینگ به سروری مجازی گفته می‌شود که فقط برای میزبانی از وب‌سایت‌ها بهینه شده است. با استفاده از این سرور‌، عملکرد وب‌سایت‌ها بسیار بهتر خواهد شد. برای مثال، اولین تأثیر استفاده از این سرور، افزایش سرعت لود صفحات وب‌سایت است. این موضوع علاوه‌بر ایجاد تجربه کاربری و جلب رضایت بیشتر مشتریان، قطعاً بر بهبود نتایج سئو وب‌سایت نیز مستقیماً تأثیرگذار است.

البته نباید فراموش کنید که سرور مجازی هاستینگ فقط برای میزبانی از وب‌سایت‌ها کانفیگ شده است. به‌عبارت‌دیگر، از این سرور نمی‌توانید برای کارهای دیگر استفاده کنید.

سرور مجازی وارز

سرور مجازی وارز به سروری گفته می‌شود که به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های نصبی نرم‌افزارهای مختلف را به‌صورت کرک‌شده یا قفل‌شکسته در آن آپلود کنید. همچنین، برای استفاده از نرم‌افزارهای کرک‌شده روی این سرور محدودیتی نخواهید داشت.

توجه به این نکته ضروری است در کشورهایی که قانون کپی‌رایت در آن‌ها رعایت می‌شود، به شما این اجازه داده نخواهد شد تا فایل کرک‌شده نرم‌افزارها را روی سرور خود آپلود یا از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته روی آن استفاده کنید. بنابراین، درصورتی‌که به انجام این کار نیاز دارید، سرور مجازی وارز انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود.

سرور مجازی SSD

همان‌طورکه می‌دانید، سخت‌افزارها روز‌به‌روز پیشرفت می‌کنند و استفاده از جدیدترین تکنولوژی سخت‌افزاری در سرورها باعث افزایش عملکرد و سرعت سرور خواهد شد. ازجمله تکنولوژی‌های نوین به‌کار‌رفته در‌ هارد سرورها، تکنولوژی درایو حالت جامد یا SSD است.

باتوجه‌به اینکه هارد SSD سرعت بسیار بیشتری از هارد HDD دارد، استفاده از آن در سرورها باعث خواهد شد تا سرعت لود اطلاعات سرور بسیار بیشتر شود. سرورهای مجازی که از این تکنولوژی هارد در ساختار خود استفاده می‌کنند، به نام سرور مجازی SSD شناخته می‌شوند. 

سرور مجازی کنفرانس

تکنولوژی اینترنت سبب شده است تا افراد بتوانند از راه دور با یکدیگر در ارتباط باشند. حالا دیگر بسیاری از سمینارها و کنفرانس‌ها با استفاده از سرویس‌های برگزاری آنلاین جلسات به‌راحتی برگزار می‌شود. بااین‌حال، درصورتی‌که قصد داشته باشید تا کنفرانس بزرگی با تعداد زیادی سخنران و مدعو برگزار کنید، به سروری قدرتمند نیاز دارید تا ارتباط تصویری و صوتی بدون قطعی و باکیفیتی تجربه کنید. برای این منظور می‌توانید از سرور مجازی کنفرانس استفاده کنید. این سرورها برای برگزاری آنلاین کنفرانس‌ها بهینه شده‌اند و شما می‌توانید با خیال راحت برای برگزاری آنلاین جلسات خود، از آن‌ها بهره‌ ببرید. 

سرور مجازی کاهش پینگ

آخرین نوع سرور مجازی‌ای که در این قسمت معرفی خواهیم کرد، سرور مجازی کاهش پینگ است. این سرور به‌ویژه برای گیمرهایی کاملاً کاربردی است که قصد دارند بازی‌های کامپیوتری را آنلاین انجام دهند. اجرای بازی‌های کامپیوتری به‌صورت آنلاین و بدون لگ به پینگ اندک نیاز دارد و این همان قابلیتی است که سرور مجازی کاهش پینگ دراختیارتان قرار خواهد داد.

نقش موقعیت جغرافیایی در انتخاب سرور مجازی

از دیگر معیارهایی که برای انتخاب سرور مجازی باید به آن توجه کرد، موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر سرور است. در دسته‌بندی کلی، دیتاسنترهای سرورها به دو دسته «دیتاسنتر ایران» و «دیتاسنتر خارج» تقسیم‌ می‌شوند. درصورتی‌که بخواهید برای کارهای مختلف از تغییر IP استفاده کنید، باید سرورهای خارجی را انتخاب کنید. درادامه، درباره محل جغرافیایی دیتاسنتر سرورها بیشتر صحبت می‌کنیم.

معروف‌ترین سرورهای مجازی خارج

اجازه دهید این بخش را با سرور مجازی خارج شروع کنیم. برخی از سرورهای مجازی مهمی که دیتاسنتر آن‌ها در خارج از کشور قرار دارند، عبارت‌اند از:

سرور مجازی آلمان

آلمان ازجمله کشورهایی است که از زیرساخت‌های فناوری قدرتمندی در حوزه IT استفاده می‌کند. به‌همین‌دلیل، سرور مجازی آلمان نیز جزو سرورهای کارآمدی است که می‌توانید برای کارهای مختلف از آن استفاده کنید.

سرور مجازی آمریکا

بر کسی پوشیده نیست که شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا در آمریکا قرار دارند. ازاین‌رو، همواره از آمریکا به‌عنوان قطب فناوری دنیا یاد می‌شود. همین امر سبب شده است تا سرور مجازی آمریکا از کیفیت مطلوب و آپ‌تایم مداومی برخوردار باشد. آمریکا دیتاسنتر‌های معروف زیادی دارد که ColoCrossing و XLhost ازجمله آن‌هاست.

سرور مجازی ترکیه

باتوجه‌به اینکه کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار دارد، افرادی که از داخل ایران به این سرور متصل می‌شوند، پینگ بسیار کمی را تجربه خواهند کرد. این ویژگی سرور مجازی ترکیه را به‌ سروری مطلوب برای میزبانی از وب‌سایت‌های ایرانی تبدیل کرده است. ازجمله شهرهای مهم ترکیه که دیتاسنترهای این کشور در آن قرار گرفته‌اند، می‌توان به استانبول و ازمیر اشاره کرد.

سرور مجازی هلند

هلند نیز یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپاست که زیرساخت‌های بسیار قوی در حوزه سرور و IT دارد. این عامل سبب شده است تا سرور مجازی هلند به‌عنوان یکی از انتخاب‌های مطلوب برای انواع کارها در نظر گرفته شود. اکثر دیتاسنترهای کشور هلند در شهرهایی مانند آمستردام یا روتردام واقع شده‌اند. OVH را نیز می‌توان یکی از دیتاسنترهای مهم کشور هلند دانست.

سرور مجازی انگلیس

سرورهای قرار‌گرفته در کشور انگلستان نیز از عملکرد رضایت‌بخشی برخوردارند. درصورتی‌که بخواهید سروری با آپ‌تایم مداوم و سرعتی بسیار زیاد دراختیار داشته باشید، قطعاً سرور مجازی انگلیس می‌تواند یکی از انتخاب‌های کاملاً هوشمندانه برایتان باشد. دیتاسنترهای مهم انگلیس که Redstation نیز یکی از آن‌هاست، در شهرهایی مانند لندن و منچستر قرار گرفته‌اند.

سرور مجازی فرانسه

فرانسه آخرین کشوری است که در این مقاله از بلاگ پارس پک سرور مجازی‌اش را معرفی می‌کنیم. سرور مجازی فرانسه که معمولاً در شهرهایی مانند پاریس و لیون واقع است، کاربردهای بسیاری دارد. به‌عنوان مثال، از سرور مجازی فرانسه می‌توانید به‌عنوان میزبان وب‌سایت‌های خود یا برای تغییر IP به‌منظور فعالیت در بازارهایی مانند فارکس و… استفاده کنید. ازجمله دیتاسنترهای معروف‌ کشور فرانسه می‌توان به OVH اشاره کرد. 

فهرست کامل سرور مجازی خارج

در قسمت قبلی با برخی از سرورهای مجازی کشورهای مختلف آشنا شدیم؛ اما کشورهای مهم دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از سرورهای مجازی آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. درادامه، فهرست کامل سرور مجازی خارج از کشور، به‌غیر از گزینه‌هایی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، آورده شده است.

  • سرور مجازی نیجریه
  • وی پی اس مکزیک
  • سرور مجازی شیلی
  • vps کاستاریکا
  • سرور مجازی لیتوانی
  • سرور مجازی مقدونیه
  • وی پی اس ایسلند
  • vps بلغارستان
  • سرور مجازی مولداوی
  • سرور مجازی ایتالیا
  • vps برزیل
  • سرور مجازی سوئد
  • سرور مجازی یونان
  • وی پی اس مالزی
  • سرور مجازی قطر
  • vps آفریقای‌جنوبی
  • سرور مجازی لیتوانی
  • سرور مجازی لهستان
  • سرور مجازی عربستان
  • وی پی اس عمان
  • سرور مجازی اندونزی
  • سرور مجازی اوکراین
  • سرور مجازی سوئیس
  • vps کلمبیا
  • وی پی اس گرجستان
  • سرور مجازی ژاپن
  • سرور مجازی دانمارک
  • وی پی اس هند
  • سرور مجازی روسیه
  • سرور مجازی نروژ
  • vps نیوزلند
  • سرور مجازی چین

مشخصات VPS ایران

تا این‌جای مطلب احتمالاً فهمیده‌اید که سرور مجازی ایران چیست. سرور مجازی ایران به سروری مجازی گفته می‌شود که دیتاسنتر آن در یکی از شهرهای ایران (معمولاً تهران) قرار داشته باشد. دیتاسنتر‌هایی که در ایران قرار دارند، شناخته‌شده‌اند و با کمی‌ جست‌وجو آن را پیدا می‌کنید. دیتاسنترهای پارس آنلاین، آسیاتک، افرانت و همراه‌اول از دیتاسنترهای برجسته‌ هستند. چند سالی است که دیتاسنتر برج میلاد نیز مطرح شده است که به‌دلیل پهنای باند گسترده و امکانات بسیار مناسب، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. درادامه، سرور مجازی ایران و خارج را معرفی می‌کنیم.

ویژگی‌های سرور مجازی ایران

  • سرعت شبکه

سرعت شبکه در اتصال به سرور مجازی ایران خیلی بیشتر از خارج از ایران است. دقت کنید که فریب بعضی از تبلیغات را نخورید؛ زیرا برخی می‌گویند که سرعت سرور ایران بیشتر است. منظور از سرعت سرور مجازی ایران، فقط سرعت شبکه و انتقال داده‌ها به سرور است و سرعت خودِ سرور به سخت‌افزار سرور بستگی دارد، نه به موقعیت جغرافیایی. همچنین، دقت کنید که سرعت زیاد شبکه سرور مجازی ایران، فقط برای کاربران ایرانی مناسب است. اگر کاربران سرور مجازی خارج از ایران هستند، سرور مجازی ایران ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

  • هزینه

هزینه خرید سرور مجازی ارزان‌تر از سرور مجازی خارج از ایران است. همچنین، ترافیک شبکه داخل ایران هزینه خیلی کمتری برای کاربران سرور مجازی دارد.

  • امنیت

امنیت همیشه نسبی است و نمی‌توان گفت که امنیت سرور مجازی ایران بیشتر است و به سیستم‌های امنیتی در‌نظر‌گرفته‌شده بستگی دارد. قسمتی از امنیت به نرم‌افزار و سیستم‌عامل سرور مجازی و قسمت دیگر به دیتاسنتر و امنیت شبکه‌ای وابسته است که دیتاسنتر برای شما فراهم کرده است.

  • پایداری و در‌دسترس‌بودن

سرور‌های مجازی ایران درصورت قطعی و از دسترس خارج‌شدن اینترنت جهانی، به‌دلیل استفاده از شبکه ملی ایران دردسترس هستند؛ البته فقط برای کاربران ساکن ایران.

  • انعطاف‌پذیری

به‌دلیل در‌دسترس‌بودن شرکت‌های ارائه‌دهنده و سهولت ارتباطات، راحت‌تر می‌توانید سرور مجازی خود را تغییر دهید یا کم و اضافه کنید و از امکانات اضافی و جانبی بهره ببرید.

  • SEO

اگر وب‌سایتی پربازدید برای کاربران ایرانی دارید، تهیه سرور مجازی ایران تا حدی می‌تواند بر SEO وب‌سایت شما تأثیرگذار باشد.

سرور مجازی ایران یا خارج
ویژگی‌های سرور مجازی ایران

سرور مجازی ایران یا خارج

بهترین راه برای انتخاب موقعیت جغرافیایی سرور مجازی، محل زندگی کاربران سرور مجازی و منابعی است که سرور مجازی با آن‌ها ارتباط دارد. برای مثال، اگر کاربرانی که با سرور مجازی در ارتباط‌اند، ساکن ایران هستند، حتماً ایران را انتخاب کنید. در این صورت، اگر سرور مجازی با وب‌سایت‌ها و منابعی در اینترنت جهانی در ارتباط باشد، آیا انتخاب سرور مجازی ایران می‌تواند درست باشد؟

برای پاسخ به این پرسش باید عوامل بیشتری را بررسی کنیم. اگر حجم ترافیک سرور با منابع اینترنتی بیشتر از حجم ترافیک کاربران ایرانی است، بهتر است که سرور خارج را انتخاب کنید. اگر هم منابع استفاده‌شده سرور در اینترنت به هر دلیلی به ایران و کاربران ایرانی سرویس‌دهی نمی‌کنند، بهتر است که از سرور خارج استفاده کنید.

اگر انتخاب بین سرور مجازی ایران و خارج برایتان دشوار است، با متخصصات باتجربه در این زمینه مشورت کنید. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی تجربیات زیادی دارند و به‌‌رایگان به شما مشاوره می‌دهند.

مهم‌ترین معیار انتخاب سرور مجازی چیست؟

برای اینکه بتوانید سرور مجازی مناسبی انتخاب کنید، ابتدا باید نیاز‌های خود را در نظر بگیرید و سپس باتوجه‌به مطالب گفته‌شده، سرویس مناسب را انتخاب کنید. درادامه، به معیارهایی اشاره می‌کنیم که هنگام نیازسنجی باید به آن‌ها دقت کنید.

  • حافظه RAM

باتوجه‌به فعالیتی که روی سرور مجازی می‌خواهید انجام دهید، باید مقدار حافظه مناسبی را انتخاب کنید. می‌توان گفت که اساسی‌ترین نیاز برای انتخاب سرور مجازی مناسب، میزان حافظه RAM است که بیشترین تأثیر را نیز بر قیمت می‌گذارد.

  • میزان HDD 

طبق نیاز خود، باید فضای ذخیره‌سازی مناسب را انتخاب کنید. در سرویس‌های مختلف، فضای ذخیره‌سازی حداقلی در نظر گرفته شده است؛ ولی با مکاتبه با شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی می‌توانید فضای ذخیره‌سازی دلخواهتان را داشته باشید.

  • CPU 

مجازی‌ساز‌ها پردازنده‌هایی مجازی را دراختیار شما قرار می‌دهند که کمی‌ ضعیف‌تر از پردازنده‌های فیزیکی هستند. پس اگر برای اهداف خود به قدرت پردازش فراوانی نیاز دارید، در انتخاب CPU و تعداد هسته‌های آن دقت کنید.

  • موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر

اگر فعالیت شما به‌گونه‌ای است که باید در کشور خاصی باشد، به موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر مدنظرتان بسیار دقت کنید.

  • اعتبار شرکت خدمات‌دهنده سرور مجازی

به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم که از شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده سرور خود را بخرید. دقت کنید که شرکت مدنظرتان حتماً از پشتیبانی مناسبی برخوردار باشد.

کدام دیتاسنتر را برای سرور مجازی خود انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب دیتاسنتر، سعی کنید به نکات زیر دقت کنید:

امنیت شبکه دیتاسنتر

برخی از دیتاسنتر‌ها امنیت پیش‌فرض مطلوبی دارند؛ مانند دیتاسنتر OVH.

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر به نیاز شما بستگی دارد؛ ولی پیشنهاد می‌‌کنیم که کشور دیتاسنتر را براساس بیشترین میزان ترافیک کاربران انتخاب کنید.

پشتیبانی از ترافیک وارز

ترافیک‌های غیر‌استاندارد مانند ترافیک‌های برنامه‌های کرک‌شده یا ترافیک‌های تست نفوذ اصطلاحاً ترافیک وارز (Warez) گفته می‌شود. دقت کنید که اگر به این نوع ترافیک‌ها نیاز دارید، دیتاسنتر حتماً از آن‌ها پشتیبانی کند.

زیرساخت‌های مجازی‌سازی

زیر‌ساخت‌های مجازی‌سازی موجود بیشتر بر‌پایه سیستم‌عامل لینوکس هستند. گفتنی است مجازی‌سازی ویندوز با نام «Hyper V» نیز وجود دارد؛ ولی مانند بقیه چندان مشهور نیست و شرکت‌های هاستینگ از نسخه‌های لینوکسی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین زیرساخت مجازی‌سازی که شرکت‌های هاستینگ از آن استفاده می‌کنند، VMWARE و KVM هستند. درادامه، درباره این مجازی‌ساز‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

XEN

این مجازی‌ساز رایگان نیست؛ ولی یکی از مجازی‌ساز‌های حرفه‌ای‌ است. از زیرساخت XEN بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی استفاده می‌شود. شرکت‌های هاستینگ و فروش سرور مجازی به‌دلایلی از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

VMWARE

VMWARE معروف‌ترین و محبوب‌ترین زیرساخت برای مجازی‌سازی است. بیشتر شرکت‌های هاستینگ و سازمان‌ها و شرکت‌ها از این زیرساخت استفاده می‌کنند. زیر‌ساخت VMWARE متأسفانه ایران را محدود کرده است و رایگان نیست و در کشورمان همیشه به‌صورت کرک‌شده استفاده می‌شود. محصول مجازی‌ساز این شرکت «ESXi» دارد که در قالب سیستم‌عامل ارائه شده است.

ESXi

این مجازی‌ساز پنل‌های کاربری اختصاصی مانند VCenter دارد که بیشترِ شرکت‌ها دسترسی کاربری به آن‌ها را به مشتریانشان ارائه می‌دهند. برخی پنل‌های مدیریتی نیز برای این برنامه تهیه شده‌اند که به‌صورت ماژول در پنل‌های کاربری شرکت‌های هاستینگ نصب و دراختیار کاربران قرار داده می‌شوند.

کاربران ازطریق این پنل‌ها می‌توانند سرور خود را روشن و خاموش و مجدداً راه‌اندازی کنند. همچنین، ویژگی‌های دسترسی کنسول به سرور مجازی و قسمت‌های مانیتورینگ متنوعی دارد. برخی از ویژگی‌های مهم مجازی‌ساز ESXi عبارت‌اند از:

  • پایداری بسیار زیاد
  • قدرت مدیریت بسیار فراوان سخت‌افزارها
  • سیستم‌های تحمل خطا بسیار پیشرفته با پایداری کم‌نظیر

KVM

مجازی‌ساز KVM برپایه لینوکس و کاملاً رایگان است؛ ولی برای ارتباط با پنل کاربری باید پنل‌های ویژه‌ای برایش تهیه شود که رایگان نیست. این پنل‌ها هم دراختیار کاربران قرار می‌گیرند و هم دراختیار مدیران سرور‌ها؛ اما با دسترسی‌های کاملاً متفاوت. مهم‌ترین ویژگی مجازی‌ساز KVM محیط بسیار کاربر‌پسند آن است.

از‌لحاظ مدیریتی KVM مانند ESXi نیست؛ ولی کاربر در پنل خود اختیارات بسیاری دارد که امروزه در بین کاربران سرور‌های مجازی بسیار محبوب شده است. معروف‌ترین این پنل‌ها SolusVM و AutoVM نام دارند. درادامه، به برخی از ویژگی‌های مهم این سیستم مجازی‌ساز اشاره کرده‌ایم:

  • نصب و تحویل خودکار و سریع سیستم‌عامل سرور مجازی
  • تعویض سیستم‌عامل سرور مجازی در هرلحظه به انتخاب و به‌وسیله خود کاربر
  • دسترسی مدیریتی بیشتر و مانیتورینگ بهتر کار روی سرور مجازی

کاربران بیشتر زیرساخت KVM را انتخاب می‌کنند؛ زیرا زمان پشتیبانی و تحویل بسیار کوتاه می‌شود.

مسئله مدیریت هارد در سرور مجازی

ظرفیت ذخیره‌سازی در همه سیستم‌ها و سرورها موضوع مسئله‌سازی است. در تمامی‌ سرور‌ها و سیستم‌های کامپیوتری، اگر ظرفیت هارد پر شود، سیستم به‌درستی کار نمی‌کند و دچار مشکل می‌شود. نکته‌ای که کاربران به‌دلیل دانش ناکافی در این زمینه با آن مواجه هستند، این است که به‌اشتباه فکر می‌کنند در سرور مجازی از هارد (HDD) به‌طوراشتراکی استفاده می‌شود. مطمئن باشید که در سرور مجازی با هر تکنولوژی یا هر مجازی‌سازی که استفاده شود، HDD به‌طوراختصاصی دراختیارتان قرار می‌گیرد. نکته‌ای که گاهی اوقات به‌اشتباه برداشت یا از آن سوءاستفاده می‌شود، در تکنولوژی مدیریت هارد سرور میزبان است.

مجازی‌ساز‌ها برای مدیریت هارد ابزارهای خاصی دراختیار مدیر سرور قرار می‌دهند تا از فضای خالی‌ هارد‌های سرور‌های مجازی به‌صورت بهینه استفاده کنند. حال چرا چنین ابزارها و تکنیک‌هایی وجود دارند؟ پاسخ این است که مدیریت هارد در سرور همیشه با مشکل همراه است و اگر به‌درستی این کار انجام نشود، همه سرورهای مجازی موجود در سرور میزبان با مشکل مواجه می‌شوند.

شما همیشه از فضای سیستم خود به‌طور‌کامل استفاده نمی‌کنید و ممکن است فضای خالی زیادی داشته باشید. گاهی اوقات کاربران از فضای خالی هارد سرور مجازی هیچ‌وقت استفاده نمی‌کنند. مدیران سرور‌ها با استفاده از شیوه‌های مدیریتی متفاوتی که ابزارهای موجود در مجازی‌ساز‌ها دراختیارشان قرار می‌دهند، سیاست‌های متفاوتی را برای مدیریت هارد سرور میزبان در نظر می‌گیرند.

نکته

متأسفانه برخی از مدیران سرور‌ها از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و بیشتر از حجم کل هارد سرور میزبان، سرور مجازی به کاربران ارائه می‌کنند. این کار باعث کُندی همه سرور‌های مجازی می‌شود و اصطلاحاً به آن Oversellکردن می‌گویند. این یعنی بیشتر از توان سرور میزبان سرور مجازی ایجاد شده است. کاربران نمی‌توانند از این مسئله آگاه شوند و باید به مدیر سرور و شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی اعتماد کنند. پس هنگام تهیه، به اعتبار فرد یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات توجه کنید.

دسترسی کنسول یا VNC چیست؟

دسترسی کاربران به سرور مجازی ازطریق اینترنت است. اگر اینترنت یا شبکه سرور مجازی دچار مشکل شود یا بخواهید عملیاتی را قبل از بارگذاری سیستم‌عامل انجام دهید، ازطریق دسترسی راه دور یا ریموت نمی‌توانید به سرور متصل شوید و باید دسترسی مستقیم به سیستم‌عامل داشته باشید.

به این نوع دسترسی، دسترسی کنسول می‌گویند. برای درک بهتر این نوع دسترسی، فرض کنید که مستقیماً پشت سرور خود نشسته‌اید و با کیبورد و ماوس و مانیتور به سرور متصل شده‌اید. در این صورت، هر کاری بخواهید انجام می‌دهید.

معروف‌ترین ابزار برای دسترسی کنسول به سرور مجازی برنامه VNC است؛ البته کنترل پنل‌های مدیریتی سرور‌های مجازی انواع مختلفی از دسترسی‌های کنسول را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

امنیت همواره یکی از مسائل اساسی کاربرانی است که قصد دارند از فضای مجازی برای اهداف مختلف استفاده کنند. به‌همین‌دلیل، صاحبان کسب‌و‌کارها نیز برای اینکه بتوانند به مشتریان خود از این نظر اطمینان لازم را بدهند، همواره تمهیداتی را برای افزایش امنیت سرور مجازی در نظر می‌گیرند. به این نکته نیز باید توجه کنید که بیشترِ بار امنیت سرور مجازی با کاربر است و این کار به دانش و تجربه کافی نیاز دارد.

شرکت ارائه‌دهنده خدمات فقط می‌تواند شبکه و سخت‌افزار سرور را تاحدممکن امن نگه دارد. پیشنهاد می‌کنیم که اگر دانش یا نیروی متخصص برای این کار را ندارید، حداقل از کنترل پنل‌های تحت‌وب مدیریت سرور استفاده کنید؛ زیرا این کنترل پنل‌ها تا حدودی امنیت سرور شما را افزایش می‌دهند. درادامه برای برقراری حداقل امنیت سرور مجازی، چند راهکار را به شما معرفی می‌کنیم.

  • همیشه در اولین اتصال به سرور مجازی، نام کاربری و رمزعبور اولیه‌ای که هنگام تحویل سرور به شما داده شده است، تغییر دهید.
  • همیشه از رمزعبور قوی استفاده کنید و آن را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید؛ چراکه حمله‌های Brute Force روی سرور‌های مجازی بسیار زیاد شده است.
  • حتماً سرویس‌های غیر‌ضروری‌ای که استفاده نمی‌کنید، غیر‌فعال کنید.
  • دیواره آتش (Firewall) را حتماً فعال کنید.
  • تمامی‌ پورت‌های شبکه را ببندید و فقط پورت‌های مورد‌نیاز را باز بگذارید.
  • پورت‌های پیش‌فرض و شناخته‌شده سرویس‌ها را تاحدممکن تغییر دهید؛ مثلاً پورت ۲۲ برای دسترسی SSH.
  • اگر کاربران از مقصد خاصی مانند شرکت یا مکانی مشخص به سرور متصل می‌شوند، با دیواره آتش سرویس‌دهی و دسترسی به سرور را به آدرس آی‌پی همان مکان محدود کنید.
  • تاحدممکن از ماژول‌ها و سیستم‌های امنیتی برای جلوگیری از حمله‌های Brute Force استفاده کنید.
  • برای سرویس‌های مختلف سعی کنید تمهیدات امنیتی مختلفی را در نظر بگیرید.
  • تاحدممکن از سرور مجازی خود فایل پشتیبان‌ (Backup) تهیه کنید. برای این کار باید با پشتیبانی و مدیر سرور خود در ارتباط باشید که ممکن است هزینه اضافی برایتان در‌بر داشته باشد.

خرید vps از شرکت هاستینگ ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

جمع بندی

سرور مجازی چیست؟ در این مقاله از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک توضیح دادیم که VPS چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ مزایا و معایبش کدام‌اند؟ برای خرید سرور مجازی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ علاوه‌براین، تفاوت سرور مجازی ایران و سرور خارج را به‌طورکامل شرح دادیم. اگر درباره سرور مجازی (VPS) سؤال یا ابهامی دارید، ازطریق کامنت آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سرور مجازی اختصاصی (VPS) برای چه کسانی میتواند مفید باشد؟

برای سایت هایی که دیگر منابع هاست پاسخگوی نیازهای آن نیست. برای کسانی که می خواهند از سرویس های اشتراکی و مدیریتی استفاده کنند. برای کارگاه ها، کارخانه یا شرکت ها که نیاز به سرور جامع برای مدیریت وظایف و پروژه های خود دارند. …

آیا شبکه در سرور مجازی اختصاصی است؟

خیر، در تمامی مجازی سازها و تمامی دیتاسنتر ها و در تمامی انواع سرور مجازی، شبکه و پهنای باند به صورت اشتراکی است. مگر اینکه قرارداد کرده باشید و پهنای باند و ترافیک مشخصی را برای خود رزرو کرده باشید.

آیا هارد سرور مجازی به صورت کاملا اختصاصی است؟

بله هارد سرور مجازی در تمامی تکنولوژی های سرور مجازی به صورت کاملا اختصاص است. فقط نحوه مدیریت هارد در مجازی ساز ها متفاوت است.

در انتخاب سرور مجازی چه چیزی مهم است؟

مهمترین عوامل در انتخاب سرور مجازی RAM, HDD و موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر است.

در سرور مجازی VPS چه چیزهایی واقعا اختصاصی است؟

در سرور مجازی به عنوان Virtual Private Server ، شما یک سرور اختصاصی مجازی را دارید. در سرور مجازی، پردازشگر CPU و حافظه RAM و هارد HDD به صورت اختصاصی هستند.

در سرور مجازی VPS چه چیزهایی اشتراکی است؟

در سرور مجازی VPS همه چیز به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار داده می شود به جز شبکه ای که سرور مجازی از آن استفاده می کند که بین همه سرورهای مجازی موجود در سرور میزبان مشترک است.

کدام مجازی ساز بهتر است؟

برای کاربران مهم نیست که چه زیرساخت مجازی سازی در پشت راه اندازی سرور مجازی قرار دارد، چون آن را مشاهده نمی کنند و هیچ دسترسی به آن ندارند. ولی برخی کاربران که با یک مجازی ساز و پنل کاربری آن کار کرده اند ترجیح می دهند که با همان کار کنند.

نصب و راه اندازی سرور مجازی چگونه است؟

تمامی مراحل نصب، راه اندازی و تحویل سرور مجازی با شرکت هاستینگ و خدمات دهنده سرور مجازی می باشد و کاربر در این مراحل هیچ دخالتی ندارد. بعد از نصب سرور مجازی، دسترسی ها و نحوه اتصال به سرور مجازی به کاربر تحویل داده می شود.

سرور مجازی مدیریت شده چیست؟

سیستم عامل های لینوکس نسخه سرور دارای محیط گرافیکی برای مدیریت سرور نیستند. مدیریت این سرور های مجازی نیاز به دانش و زمان کافی است. برنامه های مدیریت سیستم عامل با یک محیط گرافیکی تحت وب، مدیریت سرور را بسیار ساده تر می کنند. به این نوع سرور های مجازی که از قبل یک پنل مدیریت سرور بر روی آن نصب شده است سرور مجازی مدیریت شده می گویند.

چگونه سرور مجازی خود را مدیریت کنیم؟

سیستم عامل هایی که بر روی سرور مجازی نصب می شوند نسخه سرور هستند، پس برای مدیریت سرورتان باید دانش و تخصص کافی را داشته باشید یا فردی را برای این کار داشته باشید. بهتر است تا جای ممکن از پنل های تحت وب مدیریت سرور استفاده کنید.

چه سرور مجازی VPS ای برای من مناسب است؟

برای انتخاب سرور مجازی مناسب کار خودتان باید نیازهای خود را لیست کنید و طبق مطالب گفته شده سرویس مناسب خود را از شرکت ارائه دهنده خدمات تهیه کنید. مهمترین معیار های انتخاب سرور مجازی مقدار RAM ، HDD و موقعیت جغرافیای سرور است.

خدمات اضافی سرور مجازی چیست؟

شرکت های ارائه دهنده خدمات هاست و سرور مجازی برخی خدمات مورد نیاز را به عنوان خدمات اضافی قرار می دهند. مانند پشتیبان گیری و بکاپ، فضای ذخیره سازی NAS، و موارد دیگر که در شرکت ها متفاوت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم