سرور ویندوزی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ + راهنمای خرید

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 9 مرداد 1401
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۱۴۱۱ بازدید

روند مدیریت سرور کمی پیچیده است؛ به‌همین‌دلیل، انتخاب نرم‌افزار سرور مناسب برای کسب‌وکارها بسیار اهمیت دارد. ناگفته نماند خرید محصولات ویندوز سرور نیز کار دشواری است؛ زیرا ویندوز سرور، نسخه‌های مختلفی دارد و هر‌کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند، ازاین‌رو، پیش از خرید باید اطلاعات بیشتری درباره آن به‌دست آورید.

در این مطلب از سرویس‌های میزبانی، هر‌آنچه برای خرید بهترین سرور ویندوزی متناسب با کسب‌وکار خود باید بدانید، توضیح می‌دهیم و علاوه‌بر تعریف Windows Server و کاربردهای متنوعش، ویژگی‌های نسخه‌های مختلف را بررسی و با ارائه راهنما، بهترین نمونه ویندوز سرور موجود را معرفی می‌کنیم.

خرید سرور مجازی ویندوز پارس پک برای مدیریت وب‌سایت‌ها

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های وی پی اس ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید VPS ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

سرور ویندوزی چیست؟

سرور ویندوز (Windows Server) مجموعه سیستم‌عامل‌هایی است که مایکروسافت آن را برای استفاده در سرور توسعه داده است. سرورها ماشین‌های بسیار قدرتمند و همیشه‌روشنی هستند که طراحی شده‌اند تا همواره کار کنند و منابع لازم را در‌اختیار کامپیوترهای دیگر قرار دهند. استفاده از ویندوز سرور معمولاً در تشکیلات سازمانی و تجاری مرسوم است و کاربران عادی به استفاده از آن نیازی ندارند. جدیدترین نسخه ویندوز سرور نسخه Windows Server 2022 است که جایگزین Windows Server 2019 محسوب می‌شود. نام Windows Server از سال ۲۰۰۳ مرسوم شده است؛ اما پیش‌ازآن، نسخه‌های دیگری از آن با نام‌هایی نظیر Windows NT 4.0 موجود بوده‌اند.

خرید سرور پارس پک

ویندوز سرور چه فرقی با ویندوز دارد؟

مایکروسافت نسخه‌های مختلفی از ویندوز دسکتاپ و Windows Server را ارائه می‌دهد که در نگاه اول، ممکن است شبیه به‌هم باشند؛ اما هریک از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. ویندوز معمولی روی دسکتاپ شما برای استفاده‌های روزمره می‌تواند عالی باشد؛ اما سرور ویندوز می‌تواند کامپیوترها و فایل‌ها را مدیریت کند و نیز خدمات بسیاری را ارائه دهد. برخی از تفاوت‌های اساسی ویندوز سرور و ویندوز عبارت‌اند از:

برای خرید سرور ویندوز فکر می‌کنید کدام نسخه ویندوز سرور برای کسب‌‌وکارتان مناسب است؟ انتخاب نسخه ویندوز مناسب می‌تواند مانند انتخاب رشته برای دانشگاه چالش‌برانگیز باشد. نسخه‌ای از ویندوز را انتخاب کنید که امکانات موردنیاز برای مدیریت منابع و برنامه‌هایتان را داشته باشد. هنگام خرید ویندوز فراموش نکنید که قدرت منابع، امنیت و دسترس‌پذیری نقش مهمی در رشد و موفقیت کسب‌وکارتان دارد. بنابراین، سرور ویندوزی بخرید که منابع قدرتمندی داشته باشد و بتواند به نیازهای کسب‌وکارتان پاسخ دهد.

۱. قدرت بیشتر ویندوز سرور

ویندوز سرور به‌دلیل نیاز به پشتیبانی از شبکه‌ای بزرگ‌تر در سطح سازمان، قدرتمندتر از ویندوز است. به‌عنوان مثال، اگر در ویندوز ۱۰ استفاده از ۲ ترابایت رم امکان‌پذیر باشد، این میزان در Windows Server به ۲۴ ترابایت می‌رسد.

۲. نیازنداشتن به رابط کاربری گرافیکی

در‌حالی‌که برای استفاده از ویندوز به رابط کاربری گرافیکی (GUI) نیاز دارید، این ویژگی در ویندوز سرور به‌عنوان گزینه‌ای انتخابی قرار داده شده است. امکان مدیریت ویندوز سرور بدون GUI و از راه دور ازطریق Windows PowerShell وجود دارد.

۳. ارائه ابزارهای مخصوص سرور

در Windows Server می‌توانید از ابزارهایی مانند پاورشل و Command Prompt و Active Directory یا DHCP بهره ببرید که استفاده از برخی از این ابزارها در ویندوز، تنها با کمک نرم‌افزاری جداگانه امکان‌پذیر است.

مقاله ی زیر انواع سرور را به تفکیک معرفی کرده و کاربردهای هر کدام را توضیح داده‌است. آن را از دست ندهید.

سرور چیست؟

۴. امکان اتصال نامحدود

استفاده از ویندوز سرور امکان اتصال تقریباً نامحدود را فراهم می‌کند که برای کسب‌وکارهای مختلف بسیار ایدئال است. این در حالی است که به‌عنوان‌ مثال در ویندوز ۱۰، محدودیت اتصال تا ۲۰ دستگاه وجود دارد.

۵. قیمت گران‌تر ویندوز سرور

قیمت ویندوز سرور معمولاً بسته به نسخه‌های مختلف آن متغیر است. بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه ویندوز سرور عمدتاً برای اهداف سازمانی طراحی شده‌، قیمتش گران‌تر از ویندوز است.

کاربرد سرور ویندوز

تفاوت ویندوز سرور و ویندوز معمولی

کاربردهای سرور ویندوز

به‌دلیل کاربردهای مدیریتی و تجاری موجود در ویندوز سرورها‌، از آن در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای اساسی ویندوز سرور عبارت‌اند از:

  • خدمات به‌روزرسانی ویندوز (Windows Update Services): امکان مدیریت به‌روزرسانی ویندوز در تمام سیستم‌ها را فراهم می‌کند.
  • قابلیت اکتیو دایرکتوری (Active Directory): امکان عملکرد سرور به‌عنوان کنترلر دامنه را فراهم می‌کند که مسئول احراز هویت کاربران است.
  • ویژگی DHCP (مخفف Dynamic Host Configuration Protocol): امکان تخصیص IP برای همه دستگاه‌های شبکه را فراهم می‌کند.
  • فایل و ذخیره‌سازی (File and Storage): به‌منظور ذخیره‌سازی متمرکز داده‌های مهم و تعیین مجوزهایی برای کنترل افراد دارای دسترسی ایجاد شده است.
  • خدمات پرینت (Print Service): امکان پیکربندی و کنترل تمام دستگاه‌های پرینتر موجود در سازمان را فراهم می‌کند.

آیا VPS ویندوز 10 را می‌شناسید؟ چه کسانی به آن نیاز دارند؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

سرور مجازی ویندوز 10 چیست؟

ویژگی‌های سرور ویندوز

همان‌طور‌که پیش‌ازاین اشاره کردیم، مایکروسافت از سال ۱۹۹۳ نسخه‌های متعددی از ویندوز سرور منتشر کرده است؛ اما از سال ۲۰۰۷ با این عنوان شناخته می‌شود. هریک از این نسخه‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

عنوان نسخه
ویژگی‌ها
ویندوز NT 3.1 اولین نسخه از ویندوز سرور سیستم ۳۲بیتی پشتیبانی از جدیدترین سخت‌افزار سرور
ویندوز NT 3.5 اتصال یونیکس

 

اتصال به شبکه ناول

 

امکان استفاده با شبکه‌های موجود

 

ویندوز NT 3.51 بهبود ویژگی ثبات پشتیبانی از ویندوز ۹۵

 

مدیریت مجوز نرم‌افزار از راه دور

 

ویندوز NT 4.0 سرور اطلاعات اینترنتی مایکروسافت نسخه سرور ترمینال

 

ظاهر مشابه ویندوز ۹۵

 

Windows Server 2000 پشتیبانی از زبان بازار توسعه‌پذیر صفحات سرور فعال

 

ادغام با Active Directory برای احراز هویت کاربر

 

Windows Server 2003 ویژگی‌های امنیتی به‌روز شده امکان تعریف نقش‌های سرور

 

دربرداشتن محیط .NET

 

Windows Server 2003 R۲ خدمات Active Directory Federation بهبود فشرده‌سازی داده‌ها

 

تنظیمات امنیتی پیشرفته (Security Configuration Wizard)

 

Windows Server 2008 سیستم مجازی‌سازی عالی

 

نمایش رویدادها

 

مدیریت سرور

 

Windows Server 2008 R۲ محیط ۶۴بیتی بهبود اجرای خط‌مشی گروهی خدمات دسکتاپ از راه دور
Windows Server 2012 پشتیبانی برای استفاده در فضای ابری

 

بهبود عملکرد Hyper – V

 

گنجاندن نسخه Essentials

 

Windows Server 2012 R۲ به‌روزرسانی به PowerShell

 

عملکرد پیشرفته برای ذخیره‌سازی

 

امکان ارائه نرم‌افزار به دستگاه‌های تلفن‌همراه

 

Windows Server 2016 گنجاندن نانو سرور کنترلر شبکه پشتیبانی استفاده از کانتینرها
Windows Server 2019 مرکز مدیریت ویندوز زیرساخت‌های عالی همگرا حفاظت از تهدیدات پیشرفته

راهنمای خرید سرور ویندوزی

در زمان خرید Windows Server، نکاتی وجود دارد که در انتخاب مناسب‌ترین نسخه باید به آن‌ها توجه کنید. این نکات در دو مشخصه اصلی باید در نظر گرفته شوند:

  • انتخاب مناسب‌ترین نسخه اصلی ویندوز سرور
  • انواع مجوز یا Licensing

نحوه انتخاب و تشخیص مناسب‌ترین نسخه سرور ویندوز

ویندوز سرورها معمولاً سه نسخه اصلی دارند:

  1. نسخه‌ استاندارد (Standard Edition)؛
  2. نسخه دیتاسنتر (DataCenter Edition)؛
  3. نسخه ضروری (Essentials Edition).

۱. نسخه استاندارد: این نسخه از سرور ویندوز معمولاً برای سازمان‌های کوچک تا متوسطی مناسب است که محیط‌های مجازی‌سازی فیزیکی یا حداقلی دارند. با استفاده از این نسخه، امکان اجرای دو ماشین مجازی فراهم می‌شود و به مجوزهای مبنی‌بر Core یا CAL نیاز دارد.

۲. نسخه دیتاسنتر: این نسخه بیشتر برای سازمان‌های بزرگ‌تری مناسب‌تر است که مراکز داده بسیار مجازی‌شده یا محیط‌های ابری دارند. نسخه دیتاسنتر به یک سرور اجازه می‌دهد تعداد نامحدودی از نمونه‌های سرور را اجرا کند و به مجوز Core یا CAL نیاز دارد.

۳. نسخه ضروری: استفاده از این نسخه برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر با حداکثر ۲۵ کاربر و ۵۰ دستگاه مناسب است. نسخه Essential تنها مجوز استفاده از یک نمونه از نرم‌افزار سرور را دارد و تحت‌مجوز سرورهای اختصاصی (بدون نیاز به مجوز Core یا CAL) است.

نحوه خرید و استفاده از سرور ویندوز

آشنایی با نحوه خرید Windows Server

شناخت انواع مجوزهای ویندوز سرور

نسخه‌های مختلف ویندوز سرور که آن را بررسی کردیم، با سه نوع مجوز اصلی کار می‌کنند. این مجوزها بدین‌شرح‌اند:

  • مجوز Core Licensing: استفاده از این مجوز بدان‌معناست که روی سرور برای هر هسته فیزیکی، یک مجوز لازم است. هر سرور حداقل ۱۶ هسته و هر پردازنده حداقل به ۸ هسته احتیاج دارد.
  • مجوز User/Device CALs: در نسخه‌های مبتنی‌بر مجوزهای Core، هر کاربر یا دستگاهی که به سرور دسترسی دارد، باید تحت یک مجوز CAL باشند.
  • مجوز اتصال خارجی (External Connector License): سازمان‌ها می‌توانند از این مجوز برای دسترسی کاربران اینترنتی خارجی تأیید‌شده استفاده کنند.

مدیریت سرور چیست و شامل چه بخش‌هایی می شود؟ چطور می‌توانیم امینت سرور خود را تامین کنیم؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

مدیریت سرور چیست؟

معرفی سرور ویندوز پارس پک

خرید Windows Server برای شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف کاربردهای متنوعی دارد و به یکپارچه‌شدن شبکه کامپیوتری کمک می‌کند. همان‌طور‌که دیدید، در زمان خرید ویندوز سرور باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین نسخه ممکن را تهیه کنید. علاوه‌بر نکات گفته‌شده در این مطلب، در زمان خرید سرور باید داخلی یا خارجی بودن آن را نیز انتخاب کنید.

انتخاب سرورهای داخل ایران معمولاً گزینه‌های بیشتری پیش رویتان می‌گذارد؛ اما انتخاب هر‌یک از این نسخه‌ها بر‌عهده شماست. شرکت پارس پک به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده سروهای ابری در ایران یکی از منابع معتبر و شناخته‌شده برای خرید ویندوز سرور محسوب می‌شود. شما می‌توانید نوع سرور را براساس قیمت و قدرت و داخلی یا خارجی بودن آن انتخاب کنید.

سرور سرور اختصاصی ویندوز و سرور مجازی ویندوز پارس پک در موقعیت ایران و اروپا و آمریکا ارائه می‌شوند و ازنظر نوع و منابع بسیار متنوع‌اند. پارس پک این سرور را در قالب سرور مجازی و ابری و اختصاصی برای کاربرانش فراهم کرده است تا باتوجه‌به نیازشان، هرکدام از آن‌‌ها را انتخاب کنند. اگر قصد دارید سرور ویندوز پارس پک را بخرید، کافی است که به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید. همچنین قبل از خرید، می‌توانید با کارشناسان پارس پک مشورت کنید.

خرید سرور ویندوزی پارس‌پک

آشنایی با Windows Server پارس‌پک

خرید سرور اختصاصی ویندوز از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های اختصاصی ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور اختصاصی ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از سری آموزش سرور ، ویندوز سرور را معرفی و به کاربردها و ویژگی‌ها و نسخه‌های مختلف آن اشاره کردیم و توضیح دادیم که در زمان خرید، باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهید. ویندوز سرور سیستمی پیشرو برای مدیریت سرورها و رقیب اصلی سیستم‌عامل لینوکس است. مایکروسافت تغییرات منظمی روی سیستم‌عامل و نسخه‌های مختلف ویندوز سرور اعمال کرده است که هر‌یک در سال‌های مختلفی منتشر شده و قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اگر شما نیز قصد دارید سرور ویندوز برای سازمانتان بخرید یا به کسب اطلاعات بیشتر درباره این سرورها علاقه‌مند‌ید، مطالعه مقاله حاضر می‌تواند برایتان کاربردی باشد.

سؤالات متداول

۱. در زمان خرید سرور ویندوز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در زمان خرید، باید به دو عامل اصلی «نسخه ویندوز سرور» و «مجوزهای آن» دقت کنید. البته داخلی یا خارجی بودن سرورهای را نیز باید مدنظر قرار دهید.

۲. آیا سرور ویندوز گران است؟

قیمت ویندوز سرور بسیار گران‌تر از ویندوز معمولی است؛ اما باتوجه‌به قابلیت‌هایش، قیمت آن مناسب است. ناگفته نماند قیمت نسخه‌های مختلف ویندوز سرور ممکن است با‌هم تفاوت داشته باشد.

۳. تفاوت‌ اصلی ویندوز با سرور ویندوز در چیست؟

ویندوز و ویندوز سرور در بخش‌های مختلفی از‌جمله قدرت، نیاز به رابط گرافیکی، ابزارهای ارائه‌شده، محدودیت اتصال و قیمت با‌هم تفاوت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم